Vihreät todistivat olevansa huumehörhöjen puolue

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Ohisalohan ei ollut tämän laillistamisen kannalla näin
On ollut.



 
  • Surullinen
Reactions: Lispetti
Etpä taida tietää miten paljon käyttäjiä on työelämässä ja niissä, jotka elävät ihan normaalia arkea.

On ehkä hieman hassua seurata keskustelua, koska useat niistä, jotka ymmärtävät alkoholin olevan suurimman osan elämissä aika pienessä roolissa, mutta heti, kun keskustelu kääntyy kannabikseen, tulee kaikista heti suurkuluttajia, jotka eivät pysty tekmään elämässään mitään muuta kuin makaamaan himassa ja polttelemaan joboa työttömänä ja aikaansaamattomana vätyksenä.
No ei ainakaan niillä aloilla ole töissä käyttäjiä missä testataan.
Testaus on melko yleistä ja ihan ymmärrettävää.

No joo, suurin osa tosiaan polttee niin harvoin, että siitä ei ole haittaa, etenkin jos on alalla missä ei testata.

Mitäköhän nämä alat ovat…? Kaupan kassa, ärrän myyjä…?

En löytänyt nyt äkkiä mitään prosentteja, mutta olisko joku 10%, (näin muistelen, voin olla väärässä) ongelmissa (koukussa) kannabiksen vuoksi?
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Oho, Suomessa ei ole tehty mitään tutkimusta kannabiksen käytön ja työelämän yhdistämisestä ja silti Vihreät ovat laillistamassa!
Mun mielestä tällainen lakimuutos vaatisi aika laajat tutkimukset.

Eri maissa on erilaiset rakenteet ja kulttuurit ja mentaliteetti. En näe että suora vertailu muihin maihin on pätevä näyttö, minkä perusteella voitaisi toimia.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
No ei ainakaan niillä aloilla ole töissä käyttäjiä missä testataan.
Testaus on melko yleistä ja ihan ymmärrettävää.

No joo, suurin osa tosiaan polttee niin harvoin, että siitä ei ole haittaa, etenkin jos on alalla missä ei testata.

Mitäköhän nämä alat ovat…? Kaupan kassa, ärrän myyjä…?

En löytänyt nyt äkkiä mitään prosentteja, mutta olisko joku 10%, (näin muistelen, voin olla väärässä) ongelmissa (koukussa) kannabiksen vuoksi?
ainaskaan mua ei ole koskaan testattu vaikka olen ollut työelämässä (teollisuus) jo kohta 30 vuotta
 
  • Vau!
Reactions: Lispetti
9MM
Oho, Suomessa ei ole tehty mitään tutkimusta kannabiksen käytön ja työelämän yhdistämisestä ja silti Vihreät ovat laillistamassa!
Mun mielestä tällainen lakimuutos vaatisi aika laajat tutkimukset.

Eri maissa on erilaiset rakenteet ja kulttuurit ja mentaliteetti. En näe että suora vertailu muihin maihin on pätevä näyttö, minkä perusteella voitaisi toimia.
Millä tavalla nää tutkimukset sitten tehtäisiin? Otetaan joku kaupunki ja kokeillaan miten siellä käy? Tähän viellä miehelle emmä nää omaa käyttöä ongelmana ja en hengaisi joka päivä siellä. Monesti tulee jopa kieltäydyttyä sätkästä se on mulla ihan joskua vaan
 
Itseasiassa, melkein kaikki päihdekokeilut alkaa alkoholista. Ja käytännössä jokainen alkoholisti on aloittanut alkoholilla.
Kalja kokeilut on joo monella nuorella totta, mutta nää ihmiset kenestä puhun ovat kotopuolen kylästä ja siellä (edelleen elävästä ja ihmisistä vaihtuvasta porukasta/jengistä, jonka toiminta alkoi jo 70-luvulla).

Voin sanoa ettei teini ikäisen tytön eikä pojan huumepsykoosi ole kaunista katsottavaa, vaikka sille ittekin sillä hetkellä saattoi naureskella kun joku selitti juosseensa kotiin talvipakkasilla paljainjaloin pari kilsaa, koska joku hahmo ajoi takaa (en nauranut siksi, että olin itsekin aineissa, mulle riitti se pussikalja enkä koskaan edes maistanut mitään huumetta, vaan koska olin nuori tyhmä ja kännissä). Yksi hakkasi pihalla olleen kuplavolkkarin katon ja ikkunat rikki, koska kuvitteli tappelevansa lsd tripillä karhua vastaan, toinen hyppäsi kolmannesta kerroksesta ulos, koska näki huoneensa täynnä käärmeitä, kolmas hakkasi isänsä kuoliaaksi ja hukkui itse seuraavana kesänä (koska pakeni järveen venäläisiä sotilaita).
Sittemmin olen kuullut, että silloisen porukan ''pomo'' elää nykyään sekakäyttäjänä, hampaattomana ja milloin kenenkin luona saa yöpyä, muutama sillosesta porukasta kuoli tukehtuen oksennukseensa ja yksi kuoli puukkohippasella...lopuista en tiedä ja nykyään siinä porukassa on jo uutta nuorta populaa.
Apua he saisivat, monet heistä käyvätkin aina muutaman kuukauden katkoilla ''vähän rauhoittamassa tilannetta'' kunnes taas kaikki alkaa alusta.

Suomessa pitäisi enemmänkin keskittyä päihdehoitoon..ei nää nykyiset kuulema kaikille vaan riitä tai auta.
Hyvin monet ovat sanoneet, että aa-iltojen jälkeen porukka kokoontuu vaan kertomaan pihamaalle mistä saa seuraavan annoksen tai kehuskelevat toisilleen miltä ensimmäinen trippi tuntui jne...huumehoidoista pitäisi tehdä pidempijaksoisia kuin mitä ne nykyään on.
Ihmiset, joille muodostuu päihdeongelma ovat todellisuudenpakoisia syystä tai toisesta.
Tuosta olen samaa mieltä, se on sama syy monesti kuin heillä jotka juo...pako stressiä, huolia tai ikäviä muistoja jne...mutta siitä olen erimieltä onko se sitten parempi vaihtoehto.

Tää keskustelu on siinä mielessä avartanut omaa näkökantaa, että olen päättänyt luopua alkoholin käytöstä kokonaan. Raittiina on vaan paljon kivempi olla.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
En oikein ymmärrä pointtia. Alkoholi on laillinen huume, mutta ei sinulla ole lupaa autoilla tai käydä töissä alkoholin vaikutuksen alaisena? Miksi kannabis toimisi toisella tavalla?

En myöskään ymmärrä miksi kannabiksenkäyttäjän pitäisi olla kortiton ja työtön?
Ottaen huomioon, että jengi vetää todella rajuja kolmiolääkkeitä, eikä kukaan kiellä heitä menemästä töihin tai autoilemaan?
Miksi kannabiksen käyttäjä lopettaisi sen käytön työajaksi, jos se laillistetaan jos eivät nytkään ole tehneet niin?
 
ainaskaan mua ei ole koskaan testattu vaikka olen ollut työelämässä (teollisuus) jo kohta 30 vuotta
Tuttava oli saanut juuri työpaikan erittäin hyvillä eduilla varastotyöntekijänä täällä vetelässä ja kenkää tuli kun testasivat.

Pääkaupunkiseudulla mun käsittääkseni testataan paljon. En osaa sanoa millä volyymillä testataan alihankkijoita.

VR, Finnair, Neste ym. tämän kaltaisissa töissä ei kannabiksen käyttäjiä katsella ja ihan syystä: kaikissa tärkeissä, turvallisuus edellä menevissä töissä ei oteta mitään turhia riskejä.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Muutama hollantilainen kaveri on ihmetellyt suomalaista päihdekulttuuria. Heidän mielestä suomalainen tarttuu usein päihteisiin ongelmien sattuessa eteen, ja kyllähän me tiedetään että näin on. Ei me olla esim. niin avoimia kuin muualla. Eikä Suomessa helposti puututa toisten asioihin.
Välimeren maissa saa jo lapsena juoda viiniä ruokapöydässä aikuisten kanssa. Heillä on aivan erilainen mentaliteetti ja perhedynamiikka kuin suomalaisilla (siellä esim lapsia/nuoria vahdataan kunnolla/nuoret kunnioittaa vanhempiaan ja uskovat herkemmin heitä). En tiedä johtuuko suomalaisten päihteiden väärinkäyttö sitten siitä, että täällä kielletään ja osittain paheksutaan päihteitä. Enpä usko.
Me ollaan melko erilainen kulttuuri Välimeren maihin, Portugaliin ja Hollantiin verrattuna, siitä syystä en lähtisi vertailemaan miten heillä toimii asiat.

Olen elänyt nuoruuteni päihteiden käyttäjien keskellä ja ravasin yhdessä kohtaa (aikuisiässäkin) melko usein avoimissa päihteidenkäyttäjien tukiryhmissä kuuntelemassa ihmisten kokemuksia päihteistä. Tupa oli aina täynnä ja jokainen aloitti puheensa kiittämällä selvästä päivästä. Niistä kokemuksista on jäänyt päälimmäisenä mieleen se, miten kiitollisia he olivat. Osa oli menettänyt ihan kaiken, perheestä miljoonayrityksiin.

Onkohan vihreät tehneet paljon tutkimusta esim. suomalaisista kannabiksen käyttäjistä ja miten tämä laillinen käyttö sitten sovitettaisiin työelämään etc.

Jokainen vihreä voisi ainakin käydä päihteiden käyttäjien tukiryhmissä kuuntelemassa ihmisten elämänkertoja siitä miteen mahdollistaminen on heillä toiminut.

Huumeiden käyttö Suomessa on isompi ongelma kuin moni tiedostaa. En usko, että Suomi on yhtään parempi paikka millän tapaa jos täällä saisi laillisesti vetää kamaa.

Vakuutusyhtiöt tuskin myöskään korvaavat yhtään mitään työssä, liikenteessä tai missä hyvänsä jos vahingon aiheuttaja on vaikka vetänyt kaksi viikkoa sitten kannabista ja se näkyy?

En tiedä millaista rikollisuutta esiintyy kannabiksen käyttäjien keskuudessa.
Sen sijaan olen nähnyt mitä rikollisuus on ns. kovien huumeiden kanssa.

Olen vähän kiikun kaakun. En jotenkin itse pidä höpöheinää pahana kunhan ei jää koukkuun, mutta en kyllä uskaltaisi laillistaa sitä. Kukaan ei osaa kertoa mitä se tuo tullessaan - raha nyt on selkeä, mutta mitenkäs ne kannabiksen lieveilmiöt.

Nuorille kerrotaan nyt näin:

Eikö kaiken järjen mukaan tuon linkin sisällön tulisi muuttua siten, että kannabis ei ole vaarallinen kun se on kerran laillistakin? Koska mikä valtio nyt tieten tahtoen haluaisi aiheuttaa pahaa ihmisilleen?

(bare with me, koiran kanssa lenkillä, saattaa olla vähän sekavasti kirjoitettua ny)
Kirjoituksesi pitää sisällään olettamuksia ja meihin jo pitkän aikaa aivopesun kautta juurrutettuja stereotypioita. Suomessa ei juoda mitenkään erityisen paljon ja ongelmallisesti, toisin kuin meille on yritetty kertoa jo vuosikymmeniä. Se ei yksinkertaisesti vain pidä paikkaansa. Meillä ei ole mitään suomi-geeniä, joka saisi ihmiset juopottelemaan holtittomasti. Tämäntyyppistä selitystä meille kuitenkin syötetään, jotta vaikkapa naurettavia kellonaikarajoituksia alkoholin myynnin suhteen voidaan perustella. Suomi on juodun alkoholin kokonaismäärässä sijalla 14. Euroopassa, joten me ihan todistetustikaan ole mitenkään erityisen paljon alkoholia kuluttava kansa. Ongelmakäyttäjät ovat muutenkin asia erikseen. Suomessa myydystä kaikesta alkoholista 10% käyttää peräti 50% alkoholista. Päihdeongelmasta kärsivää ei auteta rajoittamalla alkoholin myyntiaikoja tai kieltämällä jotain aineita. He voimmekin vähän kuin sivuuttaa tästä aiheesta, sillä heidän auttamisensa on aivan kokonaan eri kysymys.

Ihmettelet myös kannabiksen yhdistämistä arkeen, töihin, autolla ajamiseen ja niin edelleen. En näe mitään eroa siinä alkoholin kanssa. Ylivoimaisesti suurin enemmistö onnistuu yhdistämään viinin juomisen viikonloppuisin työelämään oikein hyvin. Alkoholin työelämälle aiheuttamat haitat usein koskevatkin työtehon alenemaa, eli käytännössä sitä miten alkoholin pitkäaikaisvaikutus ulottuu työviikolle. Maanantaina on siis vielä darra, tai vähintäänkin darran jälkeinen väsymys. Tätähän ei olisi kannabiksen kohdalla.

Moni puhuu mahdollisista kannabiksen lieveilmiöistä. Näitä eittämättä toki tulisi, mutta näen asian aika lailla periaatteellisella tasolla samoin kuin sähkötupakan. Voimme jankuttaa maailman ääriin siitä, onko sähkötupakka täysin vaaratonta ja eikö siinäkin ole haittavaikutuksia. Mutta keskustelussa pitäisi aina muistaa mistä se on pois: tupakan poltosta. Kannabista ja alkoholia on huono yhdistää, niinpä se on joko tai. Ongelmakäyttäjät ulkopuolelle laskien perus Minna Moilanen siis joko juo itsellensä viinillä pienet humalat lauantai-iltana, tai sitten polttaa marisätkän. Molemmat ovat omalla tavallaan haitallisia, mutta toinen on sitä enemmän. Tämä perus-minna ei ala käyttämään kannabista työpäivän aikana nurkan takana yhtään sen enempää, mitä joku juo töissä salaa alkoholia.

Ja vielä tuosta ns. koukkuun jäämisestä. Alkoholiin ja kannabikseen ei kumpaankaan synny varsinaisesti fyysistä riippuvuutta, kuten vaikkapa opiodeihin. Riippuvuus on aina henkistä, poislukien alkoholin aiheuttama lyhytaikainen vieroitusoire: krapula. Henkinen riippuvuus taas on tutkitusti alkoholilla huomattavasti korkeampi, kuin mitä kannabiksella. Näin ollen olisi jopa toivottavaa, että kun ihminen haluaa päihtyä, hän tekisi sen jatkossa useammin kannabiksella kuin alkoholilla. Toki parasta on olla päihtymättä ollenkaan, mutta se nyt on tietenkin utopiaa.

Päihdepolitiikka on hyvä esimerkki siitä miten boksissa suomalaisten(kin) ajattelu monissa asioissa on. Vaikka oikeastaan kaikki tutkimusnäyttö puhuu toista, niin silti meihin vuosikausien aikana iskostetut ajatukset eivät tahdo muuttua miksikään. Kannabis aiheuttaa ongelmia, mutta paradoksaalista siinä on se, että kaikkein suurimmat ongelmat aiheutuvat juuri sen laittomuudesta, eivät itse kannabiksesta. Jos siis kannabiksen haittoja haluttaisiin ehkäistä, olisi luonnollisin tie tietenkin sen vapauttaminen.
 
  • Tykkää
Reactions: 9MM
Millä tavalla nää tutkimukset sitten tehtäisiin? Otetaan joku kaupunki ja kokeillaan miten siellä käy? Tähän viellä miehelle emmä nää omaa käyttöä ongelmana ja en hengaisi joka päivä siellä. Monesti tulee jopa kieltäydyttyä sätkästä se on mulla ihan joskua vaan
No eikö ole tapana työllistää joku työryhmä tutkijoita ja pelata prosenteilla ja todennäköisyyksillä.

Onko tästä mitään tutkimusta tehty? Edes jotain…tietääkö joku?
 
9MM
Kannabiksen kasvatuksen korkea hiilijalan jälki tulee niistä isotehoisista lampuista. Vihreet on varmaan aatelleet että niissä käytettäisiin vain uusiutuvilla tehtyä sähköä.
Eli pitäisi jättää sisäkasvatus ja siirtyä ulkoviljelyyn sitten. Suomessa oli kehitelty lajike joka muistaakseni kestää jopa -5 pakkas astetta. Ja tota vois tutkia et saisi vielläkin paremman. Eli kylvöt aikasin keväällä ja nostot sitten loppu kesästä. Ni ei tarvisi kuluttaa niin paljoo sähköä. Pitäiskö jopa viljelmille ohjata keinotekoinen joki josta vettä jos ei sada. Tai sit jos sisätiloissa ni aurinkopaneelit katolle ja siitä sähkö. Ei se kukka nyt tarvii niin hifilaitteita oikeesti. Ja tulee toimeen pienemmälläkin valomäärällä
 
9MM
No eikö ole tapana työllistää joku työryhmä tutkijoita ja pelata prosenteilla ja todennäköisyyksillä.

Onko tästä mitään tutkimusta tehty? Edes jotain…tietääkö joku?
Mut mitä tää työryhmä tekis? Siis ne juttelee keskenään ja päättää et miten kukka vaikuttaa yhteiskunnassa vai? Mun mielestä se pitäisi olla käytännön kokeilu niinkuin perustulo kokeilu oli. Esim mun koti kaupunki voisi toimia koe kenttänä pari vuotta et miten kannabiksen laillisuus vaikuttaa työntekijöihin ja muuhun kulutukseen ja mitä se aiheuttaa kaupungille. Hyödyt ja haitat
 
  • Haha
Reactions: Lispetti
Mut mitä tää työryhmä tekis? Siis ne juttelee keskenään ja päättää et miten kukka vaikuttaa yhteiskunnassa vai? Mun mielestä se pitäisi olla käytännön kokeilu niinkuin perustulo kokeilu oli. Esim mun koti kaupunki voisi toimia koe kenttänä pari vuotta et miten kannabiksen laillisuus vaikuttaa työntekijöihin ja muuhun kulutukseen ja mitä se aiheuttaa kaupungille. Hyödyt ja haitat
Eli kaikille kansalaisille pakollinen kannabis kokeilu?
 
  • Haha
Reactions: Lispetti
9MM
Eli kaikille kansalaisille pakollinen kannabis kokeilu?
Täh ei vaan ihan vaan vapaaehtoiset. Ja miten se elämä muuttuisi kun baarien lisäksi olisi kahviloita mihin mennä. Olisi vaihtoehtoi. Ei kaikki polttele niissäkään maissa missä sitä on myynnissä. Mut esim kyl mäkin miellummin istuisin kahvilassa tupsauttelemassa kuin joisin itteni känniin. Juominen vähenisi huomattavaati omalla kohdalla kun olisi kevyempää tarjolla. Ja kannabiksesta ei tuu krapulaa joka kestää päiviä. Kuinkahan monet on darrassa töissä ja aiheuttaa vahinkoja työpaikalla. Mut joo testaus tähän kylään ja seurataan ne vaikutukset mitä aiheuttaa. Ja joo suurin osa on ihan vastuullista porukkaa jotka ei työaikana polttele tai juo sehän on ihan selvä jotain pitää vaan jättää ihmisen omalle vastuullekkin
 
Kirjoituksesi pitää sisällään olettamuksia ja meihin jo pitkän aikaa aivopesun kautta juurrutettuja stereotypioita. Suomessa ei juoda mitenkään erityisen paljon ja ongelmallisesti, toisin kuin meille on yritetty kertoa jo vuosikymmeniä. Se ei yksinkertaisesti vain pidä paikkaansa. Meillä ei ole mitään suomi-geeniä, joka saisi ihmiset juopottelemaan holtittomasti. Tämäntyyppistä selitystä meille kuitenkin syötetään, jotta vaikkapa naurettavia kellonaikarajoituksia alkoholin myynnin suhteen voidaan perustella. Suomi on juodun alkoholin kokonaismäärässä sijalla 14. Euroopassa, joten me ihan todistetustikaan ole mitenkään erityisen paljon alkoholia kuluttava kansa. Ongelmakäyttäjät ovat muutenkin asia erikseen. Suomessa myydystä kaikesta alkoholista 10% käyttää peräti 50% alkoholista. Päihdeongelmasta kärsivää ei auteta rajoittamalla alkoholin myyntiaikoja tai kieltämällä jotain aineita. He voimmekin vähän kuin sivuuttaa tästä aiheesta, sillä heidän auttamisensa on aivan kokonaan eri kysymys.

Ihmettelet myös kannabiksen yhdistämistä arkeen, töihin, autolla ajamiseen ja niin edelleen. En näe mitään eroa siinä alkoholin kanssa. Ylivoimaisesti suurin enemmistö onnistuu yhdistämään viinin juomisen viikonloppuisin työelämään oikein hyvin. Alkoholin työelämälle aiheuttamat haitat usein koskevatkin työtehon alenemaa, eli käytännössä sitä miten alkoholin pitkäaikaisvaikutus ulottuu työviikolle. Maanantaina on siis vielä darra, tai vähintäänkin darran jälkeinen väsymys. Tätähän ei olisi kannabiksen kohdalla.

Moni puhuu mahdollisista kannabiksen lieveilmiöistä. Näitä eittämättä toki tulisi, mutta näen asian aika lailla periaatteellisella tasolla samoin kuin sähkötupakan. Voimme jankuttaa maailman ääriin siitä, onko sähkötupakka täysin vaaratonta ja eikö siinäkin ole haittavaikutuksia. Mutta keskustelussa pitäisi aina muistaa mistä se on pois: tupakan poltosta. Kannabista ja alkoholia on huono yhdistää, niinpä se on joko tai. Ongelmakäyttäjät ulkopuolelle laskien perus Minna Moilanen siis joko juo itsellensä viinillä pienet humalat lauantai-iltana, tai sitten polttaa marisätkän. Molemmat ovat omalla tavallaan haitallisia, mutta toinen on sitä enemmän. Tämä perus-minna ei ala käyttämään kannabista työpäivän aikana nurkan takana yhtään sen enempää, mitä joku juo töissä salaa alkoholia.

Ja vielä tuosta ns. koukkuun jäämisestä. Alkoholiin ja kannabikseen ei kumpaankaan synny varsinaisesti fyysistä riippuvuutta, kuten vaikkapa opiodeihin. Riippuvuus on aina henkistä, poislukien alkoholin aiheuttama lyhytaikainen vieroitusoire: krapula. Henkinen riippuvuus taas on tutkitusti alkoholilla huomattavasti korkeampi, kuin mitä kannabiksella. Näin ollen olisi jopa toivottavaa, että kun ihminen haluaa päihtyä, hän tekisi sen jatkossa useammin kannabiksella kuin alkoholilla. Toki parasta on olla päihtymättä ollenkaan, mutta se nyt on tietenkin utopiaa.

Päihdepolitiikka on hyvä esimerkki siitä miten boksissa suomalaisten(kin) ajattelu monissa asioissa on. Vaikka oikeastaan kaikki tutkimusnäyttö puhuu toista, niin silti meihin vuosikausien aikana iskostetut ajatukset eivät tahdo muuttua miksikään. Kannabis aiheuttaa ongelmia, mutta paradoksaalista siinä on se, että kaikkein suurimmat ongelmat aiheutuvat juuri sen laittomuudesta, eivät itse kannabiksesta. Jos siis kannabiksen haittoja haluttaisiin ehkäistä, olisi luonnollisin tie tietenkin sen vapauttaminen.
Alko on työikäisten yleisin kuolinsyy ja ainakin osasyy noin 10 %:ssa kaikista kuolemista. Alko on vähintään osasyy huomattavaan osaan lasten, nuorten ja aikuistenkin syrjäytymisestä.
Alkoholinkäyttö on osatekijä joka toisessa itsemurhayrityksessä tai liikenneonnettomuudessa.
etc.
Ongelma se tosiaan on täällä, eikä alkoholinkäytön lieveilmiöiden hoitoon ole edes tarvittavia resursseja, vaikka alkoholi on laillista. Hyvä muistaa, että alkoholiongelma ei välttämättä rajoitu pelkkään käyttäjään.

Suomessa suuri osa ei käytä kannabista koska se on laitonta. Jos kannabis vapautetaan niin käykö kuten alkoholin kanssa: ei ole resursseja/tahtoa hoitaa kannabiksen käytöstä johtuvia ongelmia/ongelmia vähätellään?

Nyt jo psykiatrinen osasto notkuu nuorista kannabiksen käyttäjistä mutta selväähän se on, että kaikki apua tarvitsevat eivät saa apua, koska resurssit ovat rajalliset/poliittinen tahto ajaa työntämään rahat ulkomaille tai ilmastoasioihin…
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
Mut mitä tää työryhmä tekis? Siis ne juttelee keskenään ja päättää et miten kukka vaikuttaa yhteiskunnassa vai? Mun mielestä se pitäisi olla käytännön kokeilu niinkuin perustulo kokeilu oli. Esim mun koti kaupunki voisi toimia koe kenttänä pari vuotta et miten kannabiksen laillisuus vaikuttaa työntekijöihin ja muuhun kulutukseen ja mitä se aiheuttaa kaupungille. Hyödyt ja haitat
Ei varmaan tarvitse edes kysyä ettetkö jollain tapaa yrittäisi ujuttautua sekaan! :geek:
 
9MM
Ei varmaan tarvitse edes kysyä ettetkö jollain tapaa yrittäisi ujuttautua sekaan!
No itse asiassa joo miten saa snotty hymiön:). Mut oltiin dameissa ni yhtenä päivänä tuli polteltua vaan ja muuten tutkittiin esim van gohin museoo ja muita näyttävyyksiä. Et se arkipäivästyis aika nopeesti eikä olisi niin ihmeellistä enään. Mun kokemuksen mukaan kukka on kyllä paljon parempi kuin alkoholi. Kukkapäissään pysyy järjissään. Ku alkoholi sumentaa aivot ja turruttaa. Mut joo ei kukkaa kannata joka päivä poltella se kyl väsyttää ja ei saa hyötyi irti. Tai ite en ainakaan polttelis
 
Alko on työikäisten yleisin kuolinsyy ja ainakin osasyy noin 10 %:ssa kaikista kuolemista. Alko on vähintään osasyy huomattavaan osaan lasten, nuorten ja aikuistenkin syrjäytymisestä.
Alkoholinkäyttö on osatekijä joka toisessa itsemurhayrityksessä tai liikenneonnettomuudessa.
etc.
Ongelma se tosiaan on täällä, eikä alkoholinkäytön lieveilmiöiden hoitoon ole edes tarvittavia resursseja, vaikka alkoholi on laillista. Hyvä muistaa, että alkoholiongelma ei välttämättä rajoitu pelkkään käyttäjään.

Suomessa suuri osa ei käytä kannabista koska se on laitonta. Jos kannabis vapautetaan niin käykö kuten alkoholin kanssa: ei ole resursseja/tahtoa hoitaa kannabiksen käytöstä johtuvia ongelmia/ongelmia vähätellään?

Nyt jo psykiatrinen osasto notkuu nuorista kannabiksen käyttäjistä mutta selväähän se on, että kaikki apua tarvitsevat eivät saa apua, koska resurssit ovat rajalliset/poliittinen tahto ajaa työntämään rahat ulkomaille tai ilmastoasioihin…
Sä käyt sitä kamppailua onko alkoholi/kannabis ylipäänsä lainkaan haitallista ja onko sillä lieveilmiöitä. Ei meidän tarvitse tietenkään tästä keskustella, koska olemme varmasti kaikki keskustelijat asian suhteen hyvin yhtenäisiä: kaikilla päihteillä on haittansa.

Mutta se ongelmakäyttäjä käyttää anyway. Se vetää mitä vetää, riippumatta oman aineensa laittomuudesta ja myyntirajoituksista. Hoitoresursseista on pulaa, tästäkin olemme varsin yhtämielisiä.

Ylivoimaisen suurin osa ei kuitenkaan saa kannabiksesta tai alkoholista itselleen ongelmaa. Valtavan suuri enemmistö osaa ja pystyy suhteuttamaan oman päihteiden käyttönsä elämään sopivaksi. Tämä aspekti hyvin usein päihdekeskustelussa unohtuu, kun mennään pieneen marginaaliin ongelmakäyttäjiä.

En näe miksi kannabiksen vapauttaminen pitäisi aikaansaada erikseen hoitoresursseja. Samat A-klinikat niitä alkoholi ja kannabisongelmia nytkin hoitaa tälläkin hetkellä. Kuten sanottua, ei kannabiksen laillisuus lisää päihteiden kokonaiskäyttöä. Kannabiksen käyttö lisääntyy kyllä, mutta se on pois alkoholinkäytöstä. Samaan aikaan on nimittäin ikävä dokata ja pössytellä. Se joka haluaa olla tiistai-iltana sekaisin, on sekaisin jo nyt alkoholista. Ei tätä muuta kannabis miksikään. Se joka jättää päihteet viikonlopun iltaan, tekisi niin jatkossakin vaikka kannabista myytäisiin ihan laillisesti.
 
Tiedän asiasta ilmeisestikin liian vähän koska en osaa sanoa mikä on oikea ratkaisu.

Onhan siinä puolensa, mutta Suomessa on niin paljon päihteistä kärsiviä käyttäjiä ja omaisia että jollain tapaa ajatus siitä, että käyttö sallittaisiin toisi lisää ongelmia.

Huumeongelma on räjähtänyt käsiin Suomessa, eikä apukeinot tilanteen parantamiseksi ole riittäviä.
Tulokset ovat valitettavasti ihan silminnähtävissä suurkaupungeissa. Sekaisin oleva ”reppu/huppari/kuollut naama kansa” vaeltaa haamun lailla ja piikittelevät itseään ja toisiaan ihan julkisilla paikoilla.

Huumeidenkäyttäjien asumisyksiköitä on sijoitettu lapsiperhealueille ja valitettavasti näitä neuloja löytyy silloin tällöin lasten käsistä ja sitten lähdetään testeihin ja hepatiittihoitoihin! Juuri tuttavani lapsi käy tätä läpi.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja Elena777
9MM
Sä käyt sitä kamppailua onko alkoholi/kannabis ylipäänsä lainkaan haitallista ja onko sillä lieveilmiöitä. Ei meidän tarvitse tietenkään tästä keskustella, koska olemme varmasti kaikki keskustelijat asian suhteen hyvin yhtenäisiä: kaikilla päihteillä on haittansa.

Mutta se ongelmakäyttäjä käyttää anyway. Se vetää mitä vetää, riippumatta oman aineensa laittomuudesta ja myyntirajoituksista. Hoitoresursseista on pulaa, tästäkin olemme varsin yhtämielisiä.

Ylivoimaisen suurin osa ei kuitenkaan saa kannabiksesta tai alkoholista itselleen ongelmaa. Valtavan suuri enemmistö osaa ja pystyy suhteuttamaan oman päihteiden käyttönsä elämään sopivaksi. Tämä aspekti hyvin usein päihdekeskustelussa unohtuu, kun mennään pieneen marginaaliin ongelmakäyttäjiä.

En näe miksi kannabiksen vapauttaminen pitäisi aikaansaada erikseen hoitoresursseja. Samat A-klinikat niitä alkoholi ja kannabisongelmia nytkin hoitaa tälläkin hetkellä. Kuten sanottua, ei kannabiksen laillisuus lisää päihteiden kokonaiskäyttöä. Kannabiksen käyttö lisääntyy kyllä, mutta se on pois alkoholinkäytöstä. Samaan aikaan on nimittäin ikävä dokata ja pössytellä. Se joka haluaa olla tiistai-iltana sekaisin, on sekaisin jo nyt alkoholista. Ei tätä muuta kannabis miksikään. Se joka jättää päihteet viikonlopun iltaan, tekisi niin jatkossakin vaikka kannabista myytäisiin ihan laillisesti.
Tää on totta. Esim jos oon juonnu kaljaa ni ja joku tarjoo paukut ni kaljan lipitys loppuu yleensä seinään kalja meinaan alkaa maistua suussa schaisselle. Sit alkaa joogailu ja treenaus. Yleensä jätänkin kaljottelu porukan ja meen himaan kuuntelee musaa ja himo treeniä.
 

Yhteistyössä