Muutama hollantilainen kaveri on ihmetellyt suomalaista päihdekulttuuria. Heidän mielestä suomalainen tarttuu usein päihteisiin ongelmien sattuessa eteen, ja kyllähän me tiedetään että näin on. Ei me olla esim. niin avoimia kuin muualla. Eikä Suomessa helposti puututa toisten asioihin.
Välimeren maissa saa jo lapsena juoda viiniä ruokapöydässä aikuisten kanssa. Heillä on aivan erilainen mentaliteetti ja perhedynamiikka kuin suomalaisilla (siellä esim lapsia/nuoria vahdataan kunnolla/nuoret kunnioittaa vanhempiaan ja uskovat herkemmin heitä). En tiedä johtuuko suomalaisten päihteiden väärinkäyttö sitten siitä, että täällä kielletään ja osittain paheksutaan päihteitä. Enpä usko.
Me ollaan melko erilainen kulttuuri Välimeren maihin, Portugaliin ja Hollantiin verrattuna, siitä syystä en lähtisi vertailemaan miten heillä toimii asiat.
Olen elänyt nuoruuteni päihteiden käyttäjien keskellä ja ravasin yhdessä kohtaa (aikuisiässäkin) melko usein avoimissa päihteidenkäyttäjien tukiryhmissä kuuntelemassa ihmisten kokemuksia päihteistä. Tupa oli aina täynnä ja jokainen aloitti puheensa kiittämällä selvästä päivästä. Niistä kokemuksista on jäänyt päälimmäisenä mieleen se, miten kiitollisia he olivat. Osa oli menettänyt ihan kaiken, perheestä miljoonayrityksiin.
Onkohan vihreät tehneet paljon tutkimusta esim. suomalaisista kannabiksen käyttäjistä ja miten tämä laillinen käyttö sitten sovitettaisiin työelämään etc.
Jokainen vihreä voisi ainakin käydä päihteiden käyttäjien tukiryhmissä kuuntelemassa ihmisten elämänkertoja siitä miteen mahdollistaminen on heillä toiminut.
Huumeiden käyttö Suomessa on isompi ongelma kuin moni tiedostaa. En usko, että Suomi on yhtään parempi paikka millän tapaa jos täällä saisi laillisesti vetää kamaa.
Vakuutusyhtiöt tuskin myöskään korvaavat yhtään mitään työssä, liikenteessä tai missä hyvänsä jos vahingon aiheuttaja on vaikka vetänyt kaksi viikkoa sitten kannabista ja se näkyy?
En tiedä millaista rikollisuutta esiintyy kannabiksen käyttäjien keskuudessa.
Sen sijaan olen nähnyt mitä rikollisuus on ns. kovien huumeiden kanssa.
Olen vähän kiikun kaakun. En jotenkin itse pidä höpöheinää pahana kunhan ei jää koukkuun, mutta en kyllä uskaltaisi laillistaa sitä. Kukaan ei osaa kertoa mitä se tuo tullessaan - raha nyt on selkeä, mutta mitenkäs ne kannabiksen lieveilmiöt.
Nuorille kerrotaan nyt näin:
Kannabis puhuttaa paljon nuorten keskuudessa. Keskustelussa toistuu usein samat väitteet...
nuortenlinkki.fi
Eikö kaiken järjen mukaan tuon linkin sisällön tulisi muuttua siten, että kannabis ei ole vaarallinen kun se on kerran laillistakin? Koska mikä valtio nyt tieten tahtoen haluaisi aiheuttaa pahaa ihmisilleen?
(bare with me, koiran kanssa lenkillä, saattaa olla vähän sekavasti kirjoitettua ny)