Vihreää terroria: lapset pakotetaan syömään kasvisruokaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja röyh:
Rikkaiden lapset voivat käydä syömässä herkullisen hampurilaisen tuplapihvillä ja pekonilla. Tai kunnon salamikinkkupizzan tms.

Hyvää tässä on se, että kasvissyönti saa pakkoruotsi-tyylisen imagon ja lihansyönti lisääntyy suvaitsevaisten ihmisten joukossa.

ööh, enpä usko. Tiedoksi: niitä kasvisruokapäiviä on siellä koulun ruokalistassa ollut ennenkin eikä niistä ole mölisty. Ovatpa olleet lasten suosikkien listallakin (mm.pinaattiletut).

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
1) Missä kohtaan sanoin olevan epäeettistä syödä kasviksia, tai joku muu on sanonut niin?

2) Tässä on annettu pirulle pikkusormi.

1) Tässä lainaus tekstistäsi: "Sekasyöjien mielestä on epäeettistä syödä vain kasviksia tai lihaa". Tuossa mielestäni sanot, että sekasyöjien mielestä olisi epäeettistä syödä pelkkiä kasviksia. Korjaa, jos olen väärässä.

2) Mikä argumentti toi nyt on?

1) Huomasitko sanan "vain"?

2) Tuolla tavalla kaikki "hyvät" ideat saadaan alulle.

1) Huomasin. Siksi juuri kommentoinkin siihen. En ole aiemmin tavannut yhtään sekasyöjää, joka pitäisi vain kasviksien syöntiä yhdellä aterialla epäeettisenä.

2) Liharuoka koulussa ei sekään ole ideologiaa vailla. Ihan samalla tavalla tässä pakotetaan sekasyöjiksi ilmoittautuneet (ts. ne kaikki loput, jotka eivät ole kasvissyöjiä) syömään lihaa neljänä päivänä viikossa ja yhtenä kalaa. Ei sekään ole arvoneutraali valinta. En näe, että kasvisten syönnin lisääminen millään lailla uhkaisi sekasyöjänä oloa, saati sitten sitä yhtä kalapäivää ja niitä loppuja kolmea lihapäivää...

On nyt vähän ontuvat argumentit kasvisruokapäivän vastustajilla.

1) Kun sinä et ole sellaista tavannut niin sitä ei sitten ole olemassa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Sekasyöjät haluavat antaa kaikkien kukkien kukkia ja viherfasistit haluavat pakottaa kaikki yhteen muottiin.

Kumpikas minä olen, kun syön lihaa kerran kuussa, ja olen sitä mieltä, että muidenkin kannattaisi terveydellisistä ja ekologisista syistä pyrkiä samaan?

Sinä saat olla ihan sitä mitä haluat olla ja anna muidenkin olla.

Totta kai. Mutta kai minä lähtökohtaisesti olen suvaitsevaisempi ihminen kuin kasvissyöjät, kun silloin tällöin sen lihanpalasen vatsaani otan. Niinhän tuossa yllä annetaan ymmärtää.

Sun kannattais treenata tota argumentointia ja keskustelutaitoa.
Tarkennuksena: pointtini oli tosiaankin vahva epäilys, ettei sellaisia henkilöitä ole. Siksipä sun kannattaisi naljailun sijaan keskittyä perustelemaan, mistä sellaisia henkilöitä voisi löytä ja millä perustein he näkemystään yleensä selittävät. Tuo yllä oleva kommenttisi ei saa mua vakuuttuneeksi siitä, että tällaisia henkilöitä olisi. Paremminkin se vakuuttaa mut siitä, että heitä ei ole, kun kerran sulta ei löydy mitään perusteluja.

1) Missä kohtaan sanoin olevan epäeettistä syödä kasviksia, tai joku muu on sanonut niin?

2) Tässä on annettu pirulle pikkusormi.

1) Tässä lainaus tekstistäsi: "Sekasyöjien mielestä on epäeettistä syödä vain kasviksia tai lihaa". Tuossa mielestäni sanot, että sekasyöjien mielestä olisi epäeettistä syödä pelkkiä kasviksia. Korjaa, jos olen väärässä.

2) Mikä argumentti toi nyt on?

1) Huomasitko sanan "vain"?

2) Tuolla tavalla kaikki "hyvät" ideat saadaan alulle.

1) Huomasin. Siksi juuri kommentoinkin siihen. En ole aiemmin tavannut yhtään sekasyöjää, joka pitäisi vain kasviksien syöntiä yhdellä aterialla epäeettisenä.

2) Liharuoka koulussa ei sekään ole ideologiaa vailla. Ihan samalla tavalla tässä pakotetaan sekasyöjiksi ilmoittautuneet (ts. ne kaikki loput, jotka eivät ole kasvissyöjiä) syömään lihaa neljänä päivänä viikossa ja yhtenä kalaa. Ei sekään ole arvoneutraali valinta. En näe, että kasvisten syönnin lisääminen millään lailla uhkaisi sekasyöjänä oloa, saati sitten sitä yhtä kalapäivää ja niitä loppuja kolmea lihapäivää...

On nyt vähän ontuvat argumentit kasvisruokapäivän vastustajilla.

2) Sekasyöminen on suuren enemmistön valinta. Ja voithan sinä jättää ne lihat syömättä. Ei sinua kukaan siihen pakota.

Ei kukaan vastusta kasvisruokaa, jokainen syököön mitä haluaa. Tämä ei tunnu menevän viherfasisteilla jakeluun.

Sun kannattais treenata tota argumentointia ja keskustelutaitoa.
Tarkennuksena: pointtini oli tosiaankin vahva epäilys, ettei sellaisia henkilöitä ole. Siksipä sun kannattaisi naljailun sijaan keskittyä perustelemaan, mistä sellaisia henkilöitä voisi löytä ja millä perustein he näkemystään yleensä selittävät. Tuo yllä oleva kommenttisi ei saa mua vakuuttuneeksi siitä, että tällaisia henkilöitä olisi. Paremminkin se vakuuttaa mut siitä, että heitä ei ole, kun kerran sulta ei löydy mitään perusteluja.
:wave:
Minun mielestä on epäeettistä pakottaa ihmiset syömään pelkkää kasvisruokaa.

2) Sekasyöminen on suuren enemmistön valinta. Ja voithan sinä jättää ne lihat syömättä. Ei sinua kukaan siihen pakota.

Ei kukaan vastusta kasvisruokaa, jokainen syököön mitä haluaa. Tämä ei tunnu menevän viherfasisteilla jakeluun.

Jos kukaan ei vastusta kasvisruokaa niin mikä ongelma tässä sitten on?

Syy kasvisruoan lisäämiselle on yhteinen huoli meitä uhkaavasta ilmastonmuutoksesta. Järjettömiin määriin paisunut lihansyönti tuottaa huomattavan määrän kasvihuonepäästöistä. Tehokkain tapa niiden hillitsemiseen ei suinkaan ole muutaman henkilön kasvissyönti vaan juuri suurten massojen kohtuukäyttö lihan suhteen.

Rehellisesti sanottuna minäkään en kannata tuota kasvisruokapäiväehdotusta. Ja tähän on useampi syy. Kouluilla on tietyt määrärahat kouluruokaan ja makkara on yksi edullisimmista raaka-aineista. Useimmat lapset myös pitävät makkarasta, koska ovat siihen kotona tottuneet. Makkaraa ei siis pidä mennä korvaamaan kasviksilla. Vaikka kasvisateriankin voi tehdä edullisesti, ei ole kustannusten kannalta järkevää tehdä ruokaa, joka menee biojäteroskikseen. Kahdeksan vuoden aikana saamani palautteen mukaan kasvislaitosruoka ei ole erityisen maukasta. Se tökkii välillä jopa ideoligisista syistä kasvisruokavalioon siirtyneellä. Tarjoamalla makkaransyöjille perskurkkanaa ei päästä siihen tavoitteeseen, mikä kasvisruokapäivällä on. Voi nimittäin käydä juuri päinvastoin eli kasvisruokaa aletaan inhoamaan. Kaiken lisäksi kouluruuasta on tarkoitus saada vain 1/3 päivän energiantarpeesta. 2/3 jää joka tapauksessa kodin vastuulle.

No niin, hyvä. Millä perusteella se on mielestäsi epäeettistä?
Entä miten sitten tähänkin asti koulujen ruokalistoill aolleet pinaattiletut, pinaattikeitot, kasviskeitot ja puuropäivät, oletko itänyt niitäkin epäeettisinä?

Ongelma on siinä, että jos aiomme kouluruokailun lapsille järjestää, jokainen ei todellakaan syö, mitä haluaa. Joku jossakin päättää, mitä kaikki syövät. Erityisruokavalioita on olemassa vain rajattu määrä.

Minutkin paha yhteiskunta pakotti valitsemaan kasvisruoan, vaikka en oikeasti ole edes kasvissyöjä. Yhyy, kun eivät voineet tarjota mieleistäni määrää mieleistäni lihaa.

Mun mielestä säännöllinen kasvisruokapäivä on hyvä päätös. Yleensähän ihmisten mielestä hyviä ja maistuvia ovat ne ruuat, mihin on totuttu.
Toivon siis, että tätä kautta nuoret tottuisivat enemmän myös erilaisten kasvisruokien makuun ja ymmärtäisivät, että ilman sitä ulkomaisella soijalla tehotuotettua, ahtaissa ja virikkeettömissä tiloissa kasvatettua lihamöhkälettäkin ilman voi pysyä hengissä ja terveenä.

Ja kyllä, olen itse sekä sekasyöjä että tuotantoeläinten kasvattaja.

Ilmastonmuutos on kusetusta, IPCC on osoittautunut suureksi kusetukseksi ja sillä ei voi asiaa perustella.

Mutta liharuualle voitto tämä päätös, kasvisruoka alkaa ällöttämään enemmän ja kebabbien myynti nousee.

Entä miten sitten tähänkin asti koulujen ruokalistoill aolleet pinaattiletut, pinaattikeitot, kasviskeitot ja puuropäivät, oletko itänyt niitäkin epäeettisinä?

Kasvisruoka on epäeettistä koska sitä pakotetaan syömään ja lapset joutuvat olemaan nälissään koko päivän tai syömään pitsaa ja hampurilaisia sen sijaan.

Ilmastonmuutos on kusetusta, IPCC on osoittautunut suureksi kusetukseksi ja sillä ei voi asiaa perustella.

Mutta liharuualle voitto tämä päätös, kasvisruoka alkaa ällöttämään enemmän ja kebabbien myynti nousee.

Viherfasistit yrittävät kusettaa kansalaisia sen minkä ehtivät. Onneksi vain tyhmimmät menevät tähän retkuun.

Kasvisruoka on epäeettistä koska sitä pakotetaan syömään ja lapset joutuvat olemaan nälissään koko päivän tai syömään pitsaa ja hampurilaisia sen sijaan.

Miten liharuoka ei sitten ole epäeettistä kun sitäkin pakotetaan syömään?
Ja millä logiikalla lapset joutuvat olemaan nälissään?

No mutta jos päätös on kerran liharuoalle voitto, niin silloinhan asiat ovat ilmeisesti mielestäsi hyvin? ;)

Ei kai tällaisesta kannata vouhkata, eihän? Eikö ole hyvä että lapset oppivat erilaisia makuelämyksiä. Itse en kasvisruokaa kotona laita kun en siitä välitä, mutta minusta olisi hienoa että lapset oppisivat tykkäämään.

Varsinaista pakkoa tässä ei kyllä piile. Onhan koulussa useinb sellaista puokaa josta ei välttämättä pidä. Ei sitäkään pakko ole syödä.

Miten liharuoka ei sitten ole epäeettistä kun sitäkin pakotetaan syömään?

Vot jättää aivan vapaasti sen lihan syömättä, kukaan ei pakota sinua siihen =)

Jos ei syö, tulee nälkä ennemmin tai myöhemmin. Tajusitko?

Koska vanhemmathan jo aamulla säälittelevät lasta, kun tänään on se kasvisruokapäivä. Jonka jälkeen lapsen vastenmielisyys kouluruokaa kohtaan pahenee entisestään. Jo nyt aivan liian monet lapset ja nuoret jättävät kouluruuan syömättä ja vaihtavat sen mieluummin hampurilaisiin, karkkiin sekä limsaan ja minusta tämä on suurempi ongelma kuin viikottainen kasvisruokapäivä.

Alkuperäinen kirjoittaja talvikeiju pakkashangella:
naurettavaa kiihkoilua taas mokomasta asiast. ihminen ei kuole siihen, jos joutuu syömään yhden päivän viikossa kasvisruokaa. kuten ei myöskään siihen, että joutuisi syömään yhden päivä viikossa liharuokaa
Eikä edes siihen, vaikka jättäisi viikossa yhden aterian kokonaan väliin.

Alkuperäinen kirjoittaja talvikeiju pakkashangella:
naurettavaa kiihkoilua taas mokomasta asiast. ihminen ei kuole siihen, jos joutuu syömään yhden päivän viikossa kasvisruokaa. kuten ei myöskään siihen, että joutuisi syömään yhden päivä viikossa liharuokaa

Viherfasistit ovat kovia kiihkoilemaan. Mitä vielä keksivätkään??? Pelottaa oikein ajatella :o

Yhteistyössä