Hesalaiset viherfasistit vauhdissa: Kasvisurokapäivää kouluihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äly hoi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja heh heh:
Tarkistin lapseni koulun ruokalistan. Joka viikko on jo nyt yhtenä päivänä kasvisruoka. Näin meillä maalla, tulevat nuo suuremmat kaupungit perässä näköjään. Ja ei lapseni ei ole kiukutellut kun on kasvisruokaa, tuskimpa on edes hoksannut erityisesti syövänsä kasvisruokaa tai että se olisi ollut jotenkin "huononpaa" kuin lihallinen versio.

Mimmosia kasvisruokia? Esim hernekeitto ei ole kasvisruokaa jos siinä on lihaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kiitos:
pistäppä LUOTETTAVA kuva/linkki

Juu, jos internetistä ei löydy kuvaa Hitleristä vetämässä pihviä, hänen on pakko olla kasvissyöjä. Ja samoin jos ei löydy kuvaa Churchillista harrastamassa seksiä naisen kanssa, hänen on pakko olla homo...

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Tarkistin lapseni koulun ruokalistan. Joka viikko on jo nyt yhtenä päivänä kasvisruoka. Näin meillä maalla, tulevat nuo suuremmat kaupungit perässä näköjään. Ja ei lapseni ei ole kiukutellut kun on kasvisruokaa, tuskimpa on edes hoksannut erityisesti syövänsä kasvisruokaa tai että se olisi ollut jotenkin "huononpaa" kuin lihallinen versio.

Meillä kultaisella 80-luvulla ei ollut kukaan kasvissyönnistä kuullutkaan. Silti maanantaisin oli puuropäivä. Ja listoilla ainakin pinaattikeittoa, juusto-minestronekeittoa ja kasvispihvejä. Olipa onni, ettei silloin vielä kasvissyönnistä puhuttu. Muuten joku olisi voinut leimata ruokalistamme punaviherfasistien hupsutukseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Liharuokapäivää? Sitähän on valtaosa viikkoa listalla.....

Jos vegaanifasistit pakottavat syömään kasviksia, tulisi heille syöttää yksi päivä liharuokaa vaikka väkisin. Vastavuoroisuus kunniaan.

:laugh: Ovatko kasvikset ihan sun eettisten periaatteiden vastaisia sitten? :D Et voi syödä ranskalaisia? :D:D:D

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja kiitos:
pistäppä LUOTETTAVA kuva/linkki
Juu, jos internetistä ei löydy kuvaa Hitleristä vetämässä pihviä, hänen on pakko olla kasvissyöjä. Ja samoin jos ei löydy kuvaa Churchillista harrastamassa seksiä naisen kanssa, hänen on pakko olla homo...
oli ensimmäinen kerta kun kuulin moista, joten olisi kiva saada asiaan jotain "faktaakin".
aina kaikkialla historiankirjoista lähtien on kerrottu Hitlerin olevan kasvissyöjä, joten jos jollakin on munaa väittää muuta pitäisi asiasta löytyä todisteitakin...

Ja mitä itse ideaan tulee: Mun mielestä kouluroan pitäis olla muutoinkin 60-80% kasvisruokaa, jo ihan vaikka säästösyistä. Eikä sitä ruokaa tarttis leimata erityisesti "kasvisruoaksi"... Kunhan älyttäisiin, ettei lihapainoitteinen ruokavalio ole se terveellisin, taloudellisin tai ekologisin. Koulut mukaan ilmastotalkoisiin; vähemmän lihaa!

esim. Kasvislasagne, pinaattipasta, juurespihvit, pinaattikeitto, kasvissosekeitto, ohrapuuro.

Olen kyllä ihan tietoinen että hernekeitossa on yleensä lihaa mukana...

Koulussa kiertävä kuuden viikon ruokalista, joten ei siinä niin kovin montaa vaihtoehtoa tarvitse olla. Itseasiassa yhtenä viikkona oli kaksi päivää kasvisruoka ( toinen oli puuro) Tietysti puuron kanssa saattaa olla leikkelettä, mutta sitä ei listassa lukenut. Toisaalta se saattaa olla juustoakin ja penheää leipää. Puuro on aina perjantaisin, jolloin lapsilla on lyhyempi päivä.

esim. Kasvislasagne, pinaattipasta, juurespihvit, pinaattikeitto, kasvissosekeitto, ohrapuuro.

Olen kyllä ihan tietoinen että hernekeitossa on yleensä lihaa mukana...

Koulussa kiertävä kuuden viikon ruokalista, joten ei siinä niin kovin montaa vaihtoehtoa tarvitse olla. Itseasiassa yhtenä viikkona oli kaksi päivää kasvisruoka ( toinen oli puuro) Tietysti puuron kanssa saattaa olla leikkelettä, mutta sitä ei listassa lukenut. Toisaalta se saattaa olla juustoakin ja penheää leipää. Puuro on aina perjantaisin, jolloin lapsilla on lyhyempi päivä.

siis ei tietenkään joka perjantain puuroa, vaan silloin kun puuroa on se on perjantaisin...

Tarkemmin kun asiaa ajattelee, niin kyllä itsekkin olen tainnut syödä kerran viikossa kasvisruokaa koulussa

Alkuperäinen kirjoittaja paavo väyrynen on suomen presidentti:
oli ensimmäinen kerta kun kuulin moista, joten olisi kiva saada asiaan jotain "faktaakin".
aina kaikkialla historiankirjoista lähtien on kerrottu Hitlerin olevan kasvissyöjä, joten jos jollakin on munaa väittää muuta pitäisi asiasta löytyä todisteitakin...

Hitlerin vegetarismiin en ota kantaa, siitä löytyy mm. Wikipediasta artikkeli, jonka luettuaan voi olla kumpaa tahansa mieltä asiasta. Enemmänkin minua huvittaa tämä yleinen medialukutaidon taso: kuva tai linkki tekee asiasta totta.

Erottäin hyvä idea. Lihaa ei todellakaan tarvitse syödä joka ikinen päivä! Kaksi kasvisruoka päivää viikossa olisi erinomaisen hieno asia.

Ärsyttävintä mitä olen nähnyt oli 20-vuotias nainen, joka kala-allergiansa takia "joutui" kala-ruokapäivinä syömään kasvisruokaa opiskelupaikkansa ruokalassa ja naama hirveessä irvistyksessä ronkki ruokaa ja sanoi, etten "oikein ole tottunut syömään kasvisruokaa", "ei se ole ruokaa". Siis aikuinen ihminen!! Yök!

Alkuperäinen kirjoittaja kiäh:

Jos vegaanifasistit pakottavat syömään kasviksia, tulisi heille syöttää yksi päivä liharuokaa vaikka väkisin. Vastavuoroisuus kunniaan.

:laugh: Ovatko kasvikset ihan sun eettisten periaatteiden vastaisia sitten? :D Et voi syödä ranskalaisia? :D:D:D

Hatunnosto sille lihansyöjälle, joka kokonaan kieltäytyy kasviksista. Kyllä hän on valmis ainakin kärsimään aatteensa puolesta. Ulostuslääkkeen kulutus lienee melkoinen.

Ihan hyvä idea kun ajattelee, miten yhä useampi on ap:n tyyppinen ihminen joista kasvikset ovat suurinpiirtein vaarallisia. Lienee sitä paljon mainostettua luonnosta vieraantumista.

Alkuperäinen kirjoittaja kiäh:

Hatunnosto sille lihansyöjälle, joka kokonaan kieltäytyy kasviksista. Kyllä hän on valmis ainakin kärsimään aatteensa puolesta. Ulostuslääkkeen kulutus lienee melkoinen.

Mutta onko ulostuslääke 100% karnivaarista?

Uskomatonta, miten yksimielisesti täällä ollaan pakkokasvisruoan kannalla, kun vertaa esimerkiksi siihen, minkälaisia intohimoja pakkoruotsi aiheuttaa. Missä se vapaus nyt on - miksi pakolla pitää syödä kasvisruokaa, kun se voisi olla ja usein onkin vapaaehtoisena vaihtoehtona joka tapauksessa olemassa?

Erikoista uskonnon tyrkyttämistä, sillä omanlaisensa uskontohan tuo kasvissyönti nimenomaan on.

Kuten veljeni asian osuvasti ilmaisi, ollaan Helsingin kouluihin nyt lanseeraamassa viikottainen "mäkkäripäivä". :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No se on hyvä. Meillä päin sitä saa ainoastaan ne päivittäin jotka on ilmoittaneet ruokavalionsa keittiöön, ettei sitä ruokaa sit menisi haaskuun. Koulussa on n. 400 oppilasta joista vain muutama on kasvisruokavaliolla.
Sama juttu täällä. Eikä ole myöskään tarkoituksenmukaista, että jollekin kasvissyöjälle ei olekaan ruokaa, kun sekasyöjät ovat vetäneet napaansa kaiken kasvisruuan.

Kasvisruokapäivä on ihan hyvä idea. Mutta jos sen tarkoitus on saada sekasyöjät syömään useammin kasvisruokaa, ruuan pitäisi sitten myös olla hyvää eikä mitään mautonta ja läpikypsäksi kypsennettyä sörsseliä, kuten kasvisruoka usein laitoskeittiöissä on.

Sit vois olla myös VHH-päivä, ja lisäaineeton ruoka -päivä, luomuruokapäivä lähiruokapäivä....

Kannatan kyllä kasvisruokapäivääki, ei siinä mitään, oppiipahan vähän että millaista kasvisruokaa vois olla, ja miten käytetään kasvikunnan proteiininlähteitä, millaisia ne on jne.

Alkuperäinen kirjoittaja paavo väyrynen on suomen presidentti:

Hitlerin vegetarismiin en ota kantaa, siitä löytyy mm. Wikipediasta artikkeli, jonka luettuaan voi olla kumpaa tahansa mieltä asiasta. Enemmänkin minua huvittaa tämä yleinen medialukutaidon taso: kuva tai linkki tekee asiasta totta.

Ja minua huvittaa, että joku pitää wikipediaa luotettavana lähteenä.

Alkuperäinen kirjoittaja haha:
Ja minua huvittaa, että joku pitää wikipediaa luotettavana lähteenä.

Pitääkö joku Wikipediaa luotettavana? Toivottavasti ei sentään.

Tässä tapauksessa sieltä löytyy kuitenkin viitteet oikeisiin kirjoihin ja artikkeleihin, joiden olemassaoloa minulla ei ole syytä epäillä. Sinä päivänä, kun Hitlerin mahdollinen kasvissyönti alkaa minua syvemmin kiinnostaa, voin mennä kirjastoon ja ottaa asiasta selvää. Sen sijaan, että kyselisin kuvaa tai linkkiä Hitleristä puremassa pihviä.

Muuten minun mielestäni koulujen kasvisruokapäivä on tosi hyvä idea, ihan riippumatta siitä, mikä on totuus Hitleristä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Luokanopettaja:
Tämän takia kasvisruokapäivä:

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Raportti+Lihantuotanto+aiheuttaa+yli+puolet+kasvihuonekaasup%C3%A4%C3%A4st%C3%B6ist%C3%A4/1135250900585

Ja ohessa lainaus perusopetuksen opetussuunnitelmasta:

5. Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta

Perusopetuksen tavoitteena on kasvattaa ympäristötietoisia, kestävään
elämäntapaan sitoutuneita kansalaisia. Koulun tulee opettaa tulevaisuusajattelua
ja tulevaisuuden rakentamista ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja
kulttuurisesti kestäville ratkaisuille.

TAVOITTEET

Oppilas oppii
. arvioimaan oman kulutuksensa ja arkikäytäntöjensä vaikutuksia ja omaksumaan
kestävän kehityksen edellyttämiä toimintatapoja
. ymmärtämään, että yksilö rakentaa valinnoillaan sekä omaa tulevaisuuttaan että yhteistä
tulevaisuuttamme, ja toimimaan rakentavasti kestävän tulevaisuuden puolesta.

Ei ole suomalaisten lapsiparkojen vika, että aasiassa ja afrikassa lisäännytään kuin kanit.Joku tauti vielä vähentää sieltä väkeä. Maapallolla on 2 mrd ihmistä liikaa.

pikkuisen asian vierestä... itse olen ollut kasvissyöjä jo 10 vuotta ja töissäkin siis saan erillisen annokseni. paitsi kalaruokapäivänä! :o kunta kai meinaa ettei se kala mitään lihaa ole ja kalaruokapäivinä minä sitten syön omia eväitäni. onneksi sentään palkanlaskennan kanssa ollaan sovittu, ettei multa veloiteta ateriakorvausta semmoisena päivänä. :D

:laugh: No ei ole juu, tuskin on kovin monelle yllätys.

Yhteistyössä