"Vieraskielisten asukkaiden osuus ylitti 40% kahdella alueella Helsingissä, joissain kaupunginosissa osuus yhä hyvin pieni"

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Voiko savolaisesta tulla helsinkiläinen?
Tai tuleeko hiirestä hevonen, jos hiiri syntyy hevostalliin?
Ehkä se Suomen kieli on se, jota tänäpäivänä puhutaan Suomessa.
Se kieli, mikä on kehittynyt viimeisen 30 vuoden aikana. Paljon väännettyjä sanoja Englannista.
Suomenkielen muuttumiseen on vaikuttanut matkustaminen, turismi ja maahanmuutto.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Hiiret saavat elää vapaana luonnossa.
Hevoset rekisteröidään. Ihmiset saavat syntymätodistuksen.
Jos asuu Helsingissä on helsinkiläinen.
Täällä syntyy koko ajan uusia helsinkiläisiä.
Iästä riippumatta on helsinkiläinen, kun on täällä vakituisesti kirjoilla.
Luin vauva av palstalta kirjoituksen kaupunginosastani. Jos ohikulkumatkalla käy vain Prismassa ei saa kunnollista kuvaa kaupunginosastamme. Jokaisessa kaupungissa on huono-osaisia, jotka maleksivat ostoskeskusten liepeillä. Vielä huonommin voivat jäävät kotiin tai jonnekin muualle.
Minua harmittaa moni asia, mutta ymmärrän yhteiskunnan kerroksellisuuden.
Olen ylpeä savolaisuudestani. Hurtin huumorintajun avulla olen selvinnyt hankalista asioista. Osaan myös nauraa itselleni. Olen myös ylpeä stadilainen.
Ei siihen tarvita täällä syntymistä.
Koko typerä myytti on aikansa elänyt.
 
Hiiret saavat elää vapaana luonnossa.
Hevoset rekisteröidään. Ihmiset saavat syntymätodistuksen.
Jos asuu Helsingissä on helsinkiläinen.
Täällä syntyy koko ajan uusia helsinkiläisiä.
Iästä riippumatta on helsinkiläinen, kun on täällä vakituisesti kirjoilla.
Luin vauva av palstalta kirjoituksen kaupunginosastani. Jos ohikulkumatkalla käy vain Prismassa ei saa kunnollista kuvaa kaupunginosastamme. Jokaisessa kaupungissa on huono-osaisia, jotka maleksivat ostoskeskusten liepeillä. Vielä huonommin voivat jäävät kotiin tai jonnekin muualle.
Minua harmittaa moni asia, mutta ymmärrän yhteiskunnan kerroksellisuuden.
Olen ylpeä savolaisuudestani. Hurtin huumorintajun avulla olen selvinnyt hankalista asioista. Osaan myös nauraa itselleni. Olen myös ylpeä stadilainen.
Ei siihen tarvita täällä syntymistä.
Koko typerä myytti on aikansa elänyt.
Savolaiset eivät ole rotu, joten siinä mielessä olen kanssasi samaa mieltä.
Mutta hiiri ei ole hevonen, eikä siitä hevosta tule vaikka synnyttäisi samaan hevostalliin kuinka monta sukupolvea lisää (puhtaasti hiiriä olevia) hiiriä.
 

Yhteistyössä