Vieraiden joukossa yksi henkilö noudattaa "elävä ravinto" -ruokavaliota. Mitä tarjoan hänelle?

  • Viestiketjun aloittaja Apua!!!!
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Makrobioottinen ei oo sama kuin elävää ravintoa syövä.

Elävän ravinnon syöjä noudattaa kokonaisvaltaista elämäntapaohjelmaa, jossa korostuu ihmisen oma vastuu terveyden ja elämänilon ylläpitämisestä. Hän noudattaa tuorekasvisruokavaliota, jonka tärkeimpiä periaatteita on, että ruokaa ei kuumenneta lainkaan ja vain tiettyjä ruoka-aineita yhdistetään samaan ateriaan. Ravinto valmistetaan pääasiassa liottamalla, idättämällä, versottamalla ja maitohapattamalla. Ruokavalio on hunajaa lukuunottamatta vegaaninen. Elävän ravinnon syöjä ei kuitenkaan tarkkaile välttämättä muuta kuluttamistaan.

Mitähän toi yhdistäminen aterialla tarkoittaa tässä tapauksessa?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24042377]Mä tunnen useita reippaasti ylipainoisia tiukan linjan vegaanejakin (yhdellä tosin bmi menee ylipainon puolelle koska omaa valtavankokoiset lihakset, mut muut ovat ihan vaan läski-ylipainoisia).[/QUOTE]
Minä käyn arkisin syömässä lounaan vegaaniravintolassa. Siellä on hyvän ruoan lisäksi tarjolla solakkaa naiskauneutta henkilökunnan ja asiakkaiden muodossa. =)

Ovat ne miehetkin hoikkia, mutta heitä en niin katsele. ;)
 
"sondersson"
[QUOTE="vieras";24042377]Mä tunnen useita reippaasti ylipainoisia tiukan linjan vegaanejakin (yhdellä tosin bmi menee ylipainon puolelle koska omaa valtavankokoiset lihakset, mut muut ovat ihan vaan läski-ylipainoisia). Mikä tahansa lihottaa jos sitä syö liikaa ja niistä kasviksistakin saa aika kaloripommeja, jos ne paistaa öljyssä. Leivonnaisiinkin voi mättää margariinia reilulla kädellä, ja leivän päälle...kasviksillahan (lähinnä viljalla) teuraaksi menevät siatkin lihotetaan.

Lakto-ovo -kasvissyönnillä sitä vasta helppoa onkin lihota, kun mättää vaan juustoa joka ruokaan. Sillä kertyy hyvin äkkiä todella paljon ylimääräisiä kaloreita.[/QUOTE]

siinä taas yksi joka on niin pihalla kuin olla voi. Ne siat lihotetaan nimenomaan viljalla, eli hiilihydraateilla. Kasvikset ei lihota, eikä myöskään rasva. Leivonnaisissa ei lihota rasva, vaan jauhot ja sokeri. Kasvissyöjiä on kahdenlaisia, niitä jotka syövät paljon kasviksia, ja niitä jotka syövät paljon viljatuotteita. Jälkimmäiset lihoavat paljon, paljon helpommin.
 
"vieras"
Miettikääpä juhlia joissa olis vaikka 50 vierasta. Siellä on allergioita
-pähkinä
-maito
-kananmuna
-vilat
-soija
-hedelmät
-peruna
-raa'at kasvikset
-oliivi
-sianliha
-kala
+ kymmenen jotain muuta vielä
sit on lisäksi karppaajia, rasvattomia, sen seittemän laista vegaania, ja näitä elävänruoan syöjiä. ja vielä joku muu...

Mitä siellä tarjotaan? ja muistaako kaikki ilmoittaa että mikä ruoka hänelle juuri kelpaa? Voin sanoa et minulla menis juhlat pilalle jos niitä yrittäisin laittaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24042889]Miettikääpä juhlia joissa olis vaikka 50 vierasta. Siellä on allergioita
-pähkinä
-maito
-kananmuna
-vilat
-soija
-hedelmät
-peruna
-raa'at kasvikset
-oliivi
-sianliha
-kala
+ kymmenen jotain muuta vielä
sit on lisäksi karppaajia, rasvattomia, sen seittemän laista vegaania, ja näitä elävänruoan syöjiä. ja vielä joku muu...

Mitä siellä tarjotaan? ja muistaako kaikki ilmoittaa että mikä ruoka hänelle juuri kelpaa? Voin sanoa et minulla menis juhlat pilalle jos niitä yrittäisin laittaa.[/QUOTE]

No jos laittais ihan jotain lämmintä, viljatonta ja soijatonta vegaaniruokaa (jossa olevat kasvikset siis kypsennettyjä ja siten allergikoille sopivia) ja lisäksi tuoresalaattia sekä pähkinöitä erilleen tarjolle, niin kyllä siinä jokainen saisi jotain syötävää ihan karppaajasta elävänravinnon syöjään...niitä aineksia, mille joku on allerginen tai ei muuten syö, voi salaatistakin laittaa helposti erikseen kippoihin että jokainen voi koostaa itselleen sopivan annoksen.

Mulle ainakin on tärkeämpää että vieraat viihtyy ja saa jotain vatsantäytettä kuin se, pääsenkö just itse loistamaan jollain omalla bravuuriruoallani. Niitä voi sit kokkailla semmoisissa tilanteissa, kun vierasjoukon ruokailutottumukset ovat yhtenevämmät.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24042952]No jos laittais ihan jotain lämmintä, viljatonta ja soijatonta vegaaniruokaa (jossa olevat kasvikset siis kypsennettyjä ja siten allergikoille sopivia) ja lisäksi tuoresalaattia sekä pähkinöitä erilleen tarjolle, niin kyllä siinä jokainen saisi jotain syötävää ihan karppaajasta elävänravinnon syöjään...niitä aineksia, mille joku on allerginen tai ei muuten syö, voi salaatistakin laittaa helposti erikseen kippoihin että jokainen voi koostaa itselleen sopivan annoksen.

Mulle ainakin on tärkeämpää että vieraat viihtyy ja saa jotain vatsantäytettä kuin se, pääsenkö just itse loistamaan jollain omalla bravuuriruoallani. Niitä voi sit kokkailla semmoisissa tilanteissa, kun vierasjoukon ruokailutottumukset ovat yhtenevämmät.[/QUOTE]

Niin mutta jos leipois jotain makeaa tarjottavaa.
Voin sanoa että minulla menis aika siihen että miettisin et mitä kukanenki vois syödä että viihtyskö kaikki varmasti,onko kaikille tarpeeksi hyvää syötävää. Muutenki ressaan niin jos vielä tälläsiä haasteita niin voi ressi :D
onneksi vielä meillä on päästy helpolla maito,muna,vilja ja kala allergioilla.
 
"vieras"
[QUOTE="sondersson";24042718]siinä taas yksi joka on niin pihalla kuin olla voi. Ne siat lihotetaan nimenomaan viljalla, eli hiilihydraateilla. Kasvikset ei lihota, eikä myöskään rasva. Leivonnaisissa ei lihota rasva, vaan jauhot ja sokeri. Kasvissyöjiä on kahdenlaisia, niitä jotka syövät paljon kasviksia, ja niitä jotka syövät paljon viljatuotteita. Jälkimmäiset lihoavat paljon, paljon helpommin.[/QUOTE]

Pihalla? Mun käsittääkseni viljatuotteet on kyllä tähän asti laskettu kasvikunnan tuotteiksi. Semmoisia kasvissyöjiä tuskin onkaan, jotka oikeasti söisivät pelkkiä kasviksia (miksi siis yleensä mielletään vihannekset ja juurekset jne.) vaan yleensä myös viljat kuuluvat aika olennaisena osana kenen tahansa kasvissyöjän ruokavalioon.

Ja oon kyllä nähnyt, että vallan mainiosti viljatuotteita ja sokeria erittäin vähän käyttäväkin kasvissyöjä pystyy lihottamaan itseään ihan rasvalla (esim. rasvaiset juustot) ja kasviksilla. Itse taas köyhänä ihmisenä käytän viljatuotteita todella paljon mutta olen silti todella hoikka. Eiköhän se energian määrä ratkaise, ei mistä se tulee. Ellei sitten juo jotain öljyä tyyliin puoli litraa suoraan pullosta, siitä luultavasti kuka tahansa saa vaan rasvaripulin eikä sen öljyn suuresta energiamäärästä imeydy juuri mitään, mut tämä tuskin on kovinkaan miellyttävää pidemmän päälle. Jos se rasva imeytyy ja siitä kertyy yli kulutuksen kaloreita, niin kyllä se sitten lihottaakin normaalin aineenvaihdunnan omaavaa ihmistä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24042889]Miettikääpä juhlia joissa olis vaikka 50 vierasta.[/QUOTE]
Teilläpä on monipuolinen suku, kun kaikki mainitut sattuu jo noin pienellä väkimäärällä. Ai liioittelit? No hengitähän vähän ja ota ihan rauhassa, niin ehkä näet kuinka naurettava provosi oli.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24042967]Niin mutta jos leipois jotain makeaa tarjottavaa.
Voin sanoa että minulla menis aika siihen että miettisin et mitä kukanenki vois syödä että viihtyskö kaikki varmasti,onko kaikille tarpeeksi hyvää syötävää. Muutenki ressaan niin jos vielä tälläsiä haasteita niin voi ressi :D
onneksi vielä meillä on päästy helpolla maito,muna,vilja ja kala allergioilla.[/QUOTE]

No esim. gluteenittomista jauhoista leivottu munaton ja maidoton marjapiirakka sopii useimmille tuolla allergialistallasi ja on muuten todella hyvääkin (ei siis erotu mitenkään negatiivisesti allergialeipomukseksi), lisäksi vaikka tuoreita sokeroimattomia marjoja ja pähkinöitä niille kelle se ei sovi ja eihän kaiken kahvipöydässäkään tartte käydä ihan kaikille, voi olla vaihtoehtoja niin että jokaiselle on edes jotain.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24042988]Teilläpä on monipuolinen suku, kun kaikki mainitut sattuu jo noin pienellä väkimäärällä. Ai liioittelit? No hengitähän vähän ja ota ihan rauhassa, niin ehkä näet kuinka naurettava provosi oli.[/QUOTE]

haloo. Mä vaan heitin tuohon sellaisen ajatuksen että JOS sattuis olemaan. Elä nyt koko palkoa vedä sinne nenään. Minulla ei ollut tarkoitus provoilla mitenkään.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24042993]No esim. gluteenittomista jauhoista leivottu munaton ja maidoton marjapiirakka sopii useimmille tuolla allergialistallasi ja on muuten todella hyvääkin (ei siis erotu mitenkään negatiivisesti allergialeipomukseksi), lisäksi vaikka tuoreita sokeroimattomia marjoja ja pähkinöitä niille kelle se ei sovi ja eihän kaiken kahvipöydässäkään tartte käydä ihan kaikille, voi olla vaihtoehtoja niin että jokaiselle on edes jotain.[/QUOTE]

Ihan varmasti löytyy vaihtoehtoja. Pitää vaan käyttää enempi aikaa ja mielikuvitusta. ja aika paljon tarjottavia sortteja. Jos minä tekisin niin niitä muutenkin olis sen seitsemän laista.
:D
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24042979]Pihalla? Mun käsittääkseni viljatuotteet on kyllä tähän asti laskettu kasvikunnan tuotteiksi. Semmoisia kasvissyöjiä tuskin onkaan, jotka oikeasti söisivät pelkkiä kasviksia (miksi siis yleensä mielletään vihannekset ja juurekset jne.) vaan yleensä myös viljat kuuluvat aika olennaisena osana kenen tahansa kasvissyöjän ruokavalioon.

Ja oon kyllä nähnyt, että vallan mainiosti viljatuotteita ja sokeria erittäin vähän käyttäväkin kasvissyöjä pystyy lihottamaan itseään ihan rasvalla (esim. rasvaiset juustot) ja kasviksilla. Itse taas köyhänä ihmisenä käytän viljatuotteita todella paljon mutta olen silti todella hoikka. Eiköhän se energian määrä ratkaise, ei mistä se tulee. Ellei sitten juo jotain öljyä tyyliin puoli litraa suoraan pullosta, siitä luultavasti kuka tahansa saa vaan rasvaripulin eikä sen öljyn suuresta energiamäärästä imeydy juuri mitään, mut tämä tuskin on kovinkaan miellyttävää pidemmän päälle. Jos se rasva imeytyy ja siitä kertyy yli kulutuksen kaloreita, niin kyllä se sitten lihottaakin normaalin aineenvaihdunnan omaavaa ihmistä.[/QUOTE]

No kylläpä se sinäki olet aika pihalla.
Tiedän monta ihmistä jotka ovat itsensä lihottanu liian rasvattomalla ruualla ja just sillä viljalla. Itsekkin kuulun siihen.
Nyt käytän paljon rasvaa ja paljon kasviksia. Syön kunnon lihaakin. ja olen kohta 20 kiloa kevyempi ku ennen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24043044]No kylläpä se sinäki olet aika pihalla.
Tiedän monta ihmistä jotka ovat itsensä lihottanu liian rasvattomalla ruualla ja just sillä viljalla. Itsekkin kuulun siihen.
Nyt käytän paljon rasvaa ja paljon kasviksia. Syön kunnon lihaakin. ja olen kohta 20 kiloa kevyempi ku ennen.[/QUOTE]

Niin, no todennäköisesti nyt syöt vähemmän kaloreita, siinä se ero. Jotkut pystyy kyllä syömään viljaakin sekä rasvaa ihan virallisterveellisten suositusten mukaisesti ilman että mättävät ruokaa ylisuuria annoksia kulutukseensa nähden. Varmaan ihan millä tahansa ruokavaliolla pystyy sekä lihomaan että laihtumaan. Tietty joillain se voi olla helpompaa kuin toisilla, mutta sekin on paljon yksilöstä ja tämän omista mieltymyksistä kiinni.
 
"Minä"
Minua hävettäisi olla tollane erityisruokavalioinen.. varsinkin, kun huomaisin, että joku on joutunut ihan minua varten laittamaan tarjolle jotain sellaista jota muuten ei varmasti kahvipöydässä olisi.
Niin että tämän erityisruokavalion noudattajan on luovuttava elämäntavastaan jonkun ihmisen takia, joka ei kykene laittamaan tarjolle muuta kuin jotakin iänikuista marjapiirakkaa ja rahkapullaa ja kahvia?!
 
"hiiohoi"
[QUOTE="Minä";24043141]Niin että tämän erityisruokavalion noudattajan on luovuttava elämäntavastaan jonkun ihmisen takia, joka ei kykene laittamaan tarjolle muuta kuin jotakin iänikuista marjapiirakkaa ja rahkapullaa ja kahvia?![/QUOTE]

Ei, vaan hänen tulisi kieltäytyä kutsuista.
 
"mä"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24045057:
minähän olen, en vaan lähde mukaan kaikenmaailman vouhotuksiin
Hienoa että tuet lapsiasi ja lasten lapsiasi, jos he kiinnostuvat muustakin kuin sekasyönnistä kutsumalla kaikkea muuta vouhotukseksi.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";24039110]Hän ei syö siis mitään sitten.. ei syö voileipiä, leivonnaisia, ei juo kahvia/teetä. Katselee sitten, kun muut syö? Hän sanoi kerran, kun olimme samassa kyläpaikassa, että ei ota sitä riskiä, että kokeilisi maistaa.. tulee kuulemma aivan varmasti ripuli ja sitten vessa on varattu pelkästään hänelle. Eikä muutenkaan, koska se ei ole hänen juttunsa.[/QUOTE]

Pyytäisin tällaista henkilöä tuomaan itse ruoat mukanaan. Kaikille osapuolille helpompaa ja turvallisempaa.
 
"Hiiohoi"
[QUOTE="vieras";24045049]Ja siitähän ei sitten emäntä loukkaannu, jos mitään muuta syytä ei ole?[/QUOTE]

Onhan tossa jo syytä kerrakseen. Varmasti emäntä on vaan mielissään, kun tollane kummajainen jää porukasta pois. Varmaan vain pakon eessä on hänet kutsunut.
 

Yhteistyössä