Vielä siitä pakkoruotsista...

"vieras"
[QUOTE="vieras";28905153]Sitä mä vaan vielä kovasti ihmettelen, miksi aikuisia ihmisiä, jotka ovat todennäköisesti jo koulunsa suorittaneet, vaahtoavat tästä "pakkoruotsin" poistamisesta. Vai oletatteko automaattisesti, että lapsenne ovat yhtä tyhmiä kuin te eivätkä opi ruotsia..? Aika törkeää lasten aliarvioimista..[/QUOTE]

Haluamme parantaa maailmaa.:)
 
"vieras"
[QUOTE="herkkusuu";28905133]Pakkoruotsi tuli vasta 1960-luvulla poliittisten lehmänkauppojen seurauksena.[/QUOTE]

Juu niin tuli ja nyt on taas suomenruotsalaisella rahalla kova hoppu lahjoa riittävä määrä kansanedustajia myötämielisiksi pakkoruotsille. Ainahan sitä köyhä kansanedustaja tarvitsee vaalirahaa...
 
[QUOTE="vieras";28905153]Sitä mä vaan vielä kovasti ihmettelen, miksi aikuisia ihmisiä, jotka ovat todennäköisesti jo koulunsa suorittaneet, vaahtoavat tästä "pakkoruotsin" poistamisesta. Vai oletatteko automaattisesti, että lapsenne ovat yhtä tyhmiä kuin te eivätkä opi ruotsia..? Aika törkeää lasten aliarvioimista..[/QUOTE]

Jos et ole ollenkaan tutustunut ongelmiin mitä pitkään kestänyt pakkoruotsi on Suomelle aiheuttanut, ehken on huonoa kyseenalaistaa miksi ihmisiä asia kiinnostaa.

Perehdy sinäkin asiaan ja palaa sitten asiaan. Eipä tule sitten turhaan riideltyäkään kun pelkistä emotionaalisista lähtökohdista alkaa väittelemään, eikä yritä edes katsoa isompaa kuvaa ja sitä kautta sitä mikä on edullisempaa kansalle, eikä yksittäisille tapauksille.
 
minä,
Tärkeitä lauseita

Muuten kuinkas paljon sitä pakkoruotsia pitää osata suomalaisten :)

Näillä pärjäät, vaikka joutuisit yllättäen Ruotsiin.

Jag talar inte svenska.
Biljett till Finland.
Köttbullar och mos.
Jag tycker inte om pojke.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Tärkeitä lauseita

Muuten kuinkas paljon sitä pakkoruotsia pitää osata suomalaisten :)

Näillä pärjäät, vaikka joutuisit yllättäen Ruotsiin.

Jag talar inte svenska.
Biljett till Finland.
Köttbullar och mos.
Jag tycker inte om pojke.
:D

Saman voi sanoa englanniksi, kyllä ne ymmärtää.

Oikeastaanhan meidän pitäisi opiskella arabiaa, siitähän tulee parissa vuosikymmenessä Ruotsin puhutuin kieli.
 
[QUOTE="Vieras";28905328]Kaikissa asioissa ei aina kannata ajatella sitä, mikä on edullisinta suurimmalle osalle.[/QUOTE]

Ikävä kyllä valtioon liittyvissä asioissa se menee yleensä aika kärkeen tärkeysjärjestyksessä, eikä tässä asiassa nyt oikeasti menetetä mitään oikeasti tärkeää verrattuna mitä sillä saataisiin.

Ei ole vielä kukaan kertonut minulle mitä suomalaiset konkreettisesti menettää kun pakkoruotsi muuttuu valinnaiseksi.
 
Maailma muuttuu
No ei tietenkään ole minulta pois, hassu, mutta en mä oikeesti näe tässä asiassa nyt sellasita meuhkaamista mitä tämä yksittäinen asia on oikeasti tässä saanut allensa. Mitä haittaakaan siitä oikeesti olisi, jos lukisi sen kolme vuotta yläluokilla sitä ruotsia :)? Sen muutaman hassun tunnin verran? Miten se voi keneltäkään olla pois?
3 vuotta yläasteella, (muistaakseni) 5 kurssia luokiossa ja vielä pari kurssia yliopistossa.

Minulla se ainakin oli pois ajasta (yhä meillä kaikilla on vain 24h/vuorokausi), jonka olisin voinut käyttää paljon hyödyllisemmin. Esimerkiksi lukiossa lukujärjestykseeni ei mahtunut kolmatta kieltä (pakollisten englannin ja ruotsin lisäksi).

Ruotsi oli siis minulta SUORAAN POIS siitä että sen paikalle olisin paljon mieluummin ottanut saksan opetusta. Sama homma oli yliopistossa, opintoaikataulu oli niin tiivis että siihen ei mahtunut ylimääräisiä kielten kursseja. Taas kerran, olisin paljon mieluummin opiskellut jotain muuta kieltä kuin ruotsia - jota en ole vielä urallani kertaakaan tarvinnut, toisin kuin vaikka saksa tai venäjä olisi ollut oikein tarpeellista.

On ihan käsittämätöntä väittää, ettei (turhan) oppiaineen opiskelu ole mistään poissa. TOTTA KAI SE ON POIS, kun siihen menee aikaa, ja kaikilla meillä on aikaa vain se 24h vuorokaudessa! 1 tunti ruotsille on 1 tunti pois jostain muusta hyödyllisemmästä. Aivan käsittämätöntä että tätä ei joku käsitä! Samalla logiikallahan opiskelijat voisi laittaa kutomaan mattoja 5h/viikko, kun "ei se ole mistään pois ja eihän se oo kuin muutama tunti ja se voi hei joskus olla jollekulle tarpeellista"!

Ja lisäksi huomioon tulee ottaa taloudellinenkin näkökulma. Suomen pitäminen kaksikielisenä maksaa IHAN V***STI. SE on ainakin kaikilta meiltä veronmaksajilta pois, ihan kirjaimellisesti vähentää euroja lompakossa.
 
  • Tykkää
Reactions: kepsis
Maailma muuttuu
[QUOTE="vieras";28905153]Sitä mä vaan vielä kovasti ihmettelen, miksi aikuisia ihmisiä, jotka ovat todennäköisesti jo koulunsa suorittaneet, vaahtoavat tästä "pakkoruotsin" poistamisesta. Vai oletatteko automaattisesti, että lapsenne ovat yhtä tyhmiä kuin te eivätkä opi ruotsia..? Aika törkeää lasten aliarvioimista..[/QUOTE]

Miksi ihmisestä tulee "tyhmä" jos hän opiskelisi mieluummin jotain muuta kieltä ruotsin tilalla? Miksi on "tyhmää" haluta vaihtoehtoja, eikä vain yhtä pakollista? Todella outo mielipide leimata moinen tyhmyydeksi, vai yrititkö vain ärsyttää?

Mulla ei muutes edes ole eikä tule lapsia, ja silti haluan Suomesta yksikielisen. Ihan vain siksi, että se on _oikein_, ei siksi että minä siitä enää niin hirveästi hyötyisin (muuten kuin taloudellisesti). Katsos kun me TYHMÄT ihmiset monesti ajatellaan ihan muidenkin ihmisten etuja kuin omaamme, melko tyhmää eikö?
 
  • Tykkää
Reactions: kepsis
3 vuotta yläasteella, (muistaakseni) 5 kurssia luokiossa ja vielä pari kurssia yliopistossa.

Minulla se ainakin oli pois ajasta (yhä meillä kaikilla on vain 24h/vuorokausi), jonka olisin voinut käyttää paljon hyödyllisemmin. Esimerkiksi lukiossa lukujärjestykseeni ei mahtunut kolmatta kieltä (pakollisten englannin ja ruotsin lisäksi).

Ruotsi oli siis minulta SUORAAN POIS siitä että sen paikalle olisin paljon mieluummin ottanut saksan opetusta. Sama homma oli yliopistossa, opintoaikataulu oli niin tiivis että siihen ei mahtunut ylimääräisiä kielten kursseja. Taas kerran, olisin paljon mieluummin opiskellut jotain muuta kieltä kuin ruotsia - jota en ole vielä urallani kertaakaan tarvinnut, toisin kuin vaikka saksa tai venäjä olisi ollut oikein tarpeellista.

On ihan käsittämätöntä väittää, ettei (turhan) oppiaineen opiskelu ole mistään poissa. TOTTA KAI SE ON POIS, kun siihen menee aikaa, ja kaikilla meillä on aikaa vain se 24h vuorokaudessa! 1 tunti ruotsille on 1 tunti pois jostain muusta hyödyllisemmästä. Aivan käsittämätöntä että tätä ei joku käsitä! Samalla logiikallahan opiskelijat voisi laittaa kutomaan mattoja 5h/viikko, kun "ei se ole mistään pois ja eihän se oo kuin muutama tunti ja se voi hei joskus olla jollekulle tarpeellista"!

Ja lisäksi huomioon tulee ottaa taloudellinenkin näkökulma. Suomen pitäminen kaksikielisenä maksaa IHAN V***STI. SE on ainakin kaikilta meiltä veronmaksajilta pois, ihan kirjaimellisesti vähentää euroja lompakossa.
Kiitos johdonmukaisesta ja perustellusta kommentista.
 

Yhteistyössä