Vielä siitä pakkoruotsista...

Blue
Miten ihmeessä se sukunne perinteeseen vaikuttaa? Tehän voitte ihan rauhassa lastenne kanssa opetella ruotsia, valita heille koulussa kakkoskieleksi ruotsin ja ylläpitää sitä perinnettä ihan rauhassa. Kukaan ei ole kieltämässä muilta ruotsin kielen opiskelua, ja eiköhän se säilyisi yhtenä valinnaisena kielenä joka tapauksessa vaikkei pakollista olisikaan. Ymmärtäisin tuon pelon jos ruotsin kieltä oltaisiin KIELTÄMÄSSÄ, mutta näinhän ei todellakaan ole.

Ps. tuo "no kun mä vaan haluun näin" on sitten toiseksi huonoin perustelu sen "kun näin on aina tehty" jälkeen...
Näin varmasti tapahtuu, ja vielä pitkään, ainakin minun sukuni osassa, mutta maailman muuttuessa kaikki eivät enää niin tee.

Minä olen sitä mieltä että haluan säilyttää pakkoruotsin mutta jos en tuota mieltä olisi niin enhän voisi sitä mieltä olla. Vai mitä? Eli jos en sanoisi että minä haluan sailyttää pakkoruotsin niin sittenhän olisin sitä vastaan, eikös? Ja mitään np. "järkevää" syytä ei ole, vain tunnepohjainen suru siitä että eittämättä sukuni ruotisnkielen taitamus tulee vähenemään tämän myötä.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28904068:
Näin kävi minun sukuni saamenkielelle. Viimeisin saamea äidinkielenään puhunut oli mummoni. Minulle periytyi enää vain muutamat lausahdukset. Nyt se on tietoista toimintaa ylläpitää sukunsa perinteitä ja tähän joudun pyytämään jo apua toisilta suvuilta kun omassani ei ole enää saamentaitajia tai kulttuurista tietäviä jäljellä.

En siltikään olisi vaatimassa että koko suomenkansan pitäisi saamea opiskella, se olisi loukkaus. Enemmän soisin että saamenkieli tulisi muuallekin vaihtoehtoiseksi kieleksi tarjolle kuin vain Lapin alueella jottei se unohtuisi tyystin.
Voi harmi!

Jep, todennäköisesti mun ja mun lapsieni tehtäväksi jää pitää ruotsin kielen merkitystä yllä meidän suvussa jotta suvun perinnön juuret kantaisivat mahdollisimman pitkälle.
 
Blue
Jaa, ajattelin, että sulla olisi ollut joitain hyviä perusteluita mielipiteellesi. Yleensä mielipiteet pitää pystyä perustelemaan, muuten niillä ei oikein ole mitään arvoa muiden silmissä.

Ja vielä oikein haistatat. Sinähän se varsinaisen hieno ihminen olet. Kukakohan tässä taisi kiihtyä :D
Ei mua kiinnosta muiden mielipiteet minun mielipiteistäni. Sanoin vain oman kantani tähän aloitukseen, ja selitin sen miksi olen tätä mieltä. :)
 
kahden vaiheilla
[QUOTE="Morrison";28903975]
--snip--
Jos otetaan se pakkoruotsin taso täällä Suomessa, niin onhan se aivan ala-arvoista. Vastuullisiin tehtäviin vaaditaan hallintaa molemmille kielille. Kaiken huippu oli kesällä, kun jotain myrkkyä jossain päin Suomea levisi ja annettiin radiossa ja telkkarissa puolen tunnin välein luettu varoitus. Miten voidaan semmoisia ruotsinkielentaitajia edes päästää lukemaan varoitusta ruotsiksi. Se oli hirveää kuunneltavaa, aivan kamalaa.
--snip--
[/QUOTE]

Tuli mieleen tämä Walesissä kaksikielisen liikennemerkin kääntämisessä tapahtunut kömmähdys... :D
BBC News - E-mail error ends up on road sign
 
hah hah
Voi harmi!

Jep, todennäköisesti mun ja mun lapsieni tehtäväksi jää pitää ruotsin kielen merkitystä yllä meidän suvussa jotta suvun perinnön juuret kantaisivat mahdollisimman pitkälle.
Tottakai se on teidän tehtävänne. Kuinka se edes olisi meidän muiden tehtävämme. Ruotsinkieliset koulut säilyisivät ihan kuten tähänkin asti. Aino ero entiseen olisi se, ette suomenkielisissä kouluissa luettaisiin ruotsia vain vapaaehtoisesti. Se, että se muka vaikuttaisi ruotsinkielisten puhumisiin, on hevonkukkua.
 
Blue
Tottakai se on teidän tehtävänne. Kuinka se edes olisi meidän muiden tehtävämme. Ruotsinkieliset koulut säilyisivät ihan kuten tähänkin asti. Aino ero entiseen olisi se, ette suomenkielisissä kouluissa luettaisiin ruotsia vain vapaaehtoisesti. Se, että se muka vaikuttaisi ruotsinkielisten puhumisiin, on hevonkukkua.
Tähän astihan se on ollut koko kansan tehtävä ja sehän teitä siinä pänniikin. Ja vielä en ole heittänyt kirvestä kaivoon, vielä ei pakkoruotsia ole poistettu... ;)




No joo, vähän härnäsin... :D
 
Parempi se olisi kun ruotsinkielen opetus menisi niille jotka sitä oikeasti tahtoo. Jos joku tietää että tulee muuttamaan Meksikoon aikuisena arkeologiksi, hän varmaan haluaa lukea espanjaa, englantia ja saksaa alkajaisiksi. Ruotsia puhuvat puhuisivat sitten hyvää ruotsia, heillä olisi motivaatiota siihen. Kun ruotsinkielen osaavaa kaivattaisiin työyhteisössä, sellainen hankittaisiin samoin kuin nykyään etsitään henkilö joka taitaa ranskaa.

Mulla on just nyt ruotsinkielen opinnot päällä. Meidän vaatimukset ovat matalat. Pääasia on että päästään läpi. Tähän tuhlataan koko syksyn yhdet aamutunnit kun voisimme opiskella jotain hyödyllisempää mitä on jo jouduttu karsimaan koulutuksesta kun ei ole rahaa eikä aikaa. Ja mitä ilmeisimmin näiden opintojen jälkeen unohdan kertaamani ja pyrin palvelemaan englanniksi.
 
sama...
[QUOTE="vieras";28904121]Uskotko todella, että ne, jotka eivät sitten valitsisi ruotsia, alkaisivat mainitsemiasi kieliä opiskella? Ehei..[/QUOTE]

Sehän on kiinni vain siitä mitä kieliä ruotsin tilalle otetaan kouluihin. Espanja ainakin tulee olemaan suosittu, koska siitä on hyötyä rantalomalla, venäjää tarvitsee Suomessa jatkuvasti ja kun viisumipakko poistuu venäläisten turistien määrä ennusteiden mukaan kolminkertaistuu.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28904194:
Parempi se olisi kun ruotsinkielen opetus menisi niille jotka sitä oikeasti tahtoo. Jos joku tietää että tulee muuttamaan Meksikoon aikuisena arkeologiksi, hän varmaan haluaa lukea espanjaa, englantia ja saksaa alkajaisiksi. Ruotsia puhuvat puhuisivat sitten hyvää ruotsia, heillä olisi motivaatiota siihen. Kun ruotsinkielen osaavaa kaivattaisiin työyhteisössä, sellainen hankittaisiin samoin kuin nykyään etsitään henkilö joka taitaa ranskaa.

Mulla on just nyt ruotsinkielen opinnot päällä. Meidän vaatimukset ovat matalat. Pääasia on että päästään läpi. Tähän tuhlataan koko syksyn yhdet aamutunnit kun voisimme opiskella jotain hyödyllisempää mitä on jo jouduttu karsimaan koulutuksesta kun ei ole rahaa eikä aikaa. Ja mitä ilmeisimmin näiden opintojen jälkeen unohdan kertaamani ja pyrin palvelemaan englanniksi.
Ehkä näin, ehkä mun pitää vielä tuulettaa omia syvään kasvaneita aatteitani, ja todennäköisesti näin joudun tekemäänkin.

Mutta jos nyt mennään siihen että ruotsipakko lakkautetaan niin venäjän asemaa voitaisiin korostaa selkeästi. Mun mielestä oli höpsöä että asiakaspalvelussa ollessani jouduin kommunikoimaan venäläisten kanssa ranskalla...
 
resurssien hukkaamista
Vuoden 1990 ylioppilaskirjoitusten jälkeen en ole tarvinnut ruotsinkieltä kertaakaan vaikka asiakaspalvelutyössä olen ollut parikymmentä vuotta. Nyt aloitan AMK-opinnot ja käytännössä joudun aloittamaan ruotsinkielen opiskelun aivan alkeista, tällä hetkellä en osaa sitä ollenkaan. Mikäli en aikoinaan olisi joutunut ruotsia lukemaan, olisin opiskellut saksaa, espanjaa tai ranskaa. Niistä olisi kyllä ollut hyötyä tässä vuosien varrella...

Olen ehdottomasti pakkoruotsia vastaan. Kielen voi opetella myöhemminkin mikäli tarvetta ilmenee. Ruotsinkielisten oikeudet saada viranomaispalvelua omalla äidinkielellään, voidaan taata muullakin tavoin kuin vaatimalla, että kaikki opiskelevat ruotsia.
 
"Vieras"
Jossain tutkimukses oli todettu että mitä matalammin koulutettu, sitä enemmän vastustaa "pakko"ruotsia...siinä on varmaan perää. Kyllähän sitä ruotsiakin on ollut pakko hiukan opiskella ja puhua korkeakoulussa, onneksi on ollut jo pohjaa (tosin kaukaa menneisyydestä) yläasteelta ja lukiosta. Eipä se haittaakaan jos vähän osaa toista kotimaista.
 
potunkeittäjä
Ruotsia! ähh. Juu täällä Kiteen ja Ilomantsin välillä sitä tarvitaan. Olen lähes nelikymppinen pikkutorpan muija ja mukulat taistelee sen ruotsinkielen kanssa koulussa Minusta ne osaa englantia jo, mutta mitä sillä ruosinkielellä tekee. Minä en varmaan edes koskaan ole ruotsalaista edes nähnyt. Vahingossa telkkarista ehkä sitä kuullut. En tiedä. Venäjää täällä tarttis osata. niitten kanssa olisi mukava haastella. Ja kai niitä aasialaisten kieliä, niin voisi johtaa niitten marjamiehet eksyksiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Eleonoora86
kahden vaiheilla
[QUOTE="Vieras";28904261]Jossain tutkimukses oli todettu että mitä matalammin koulutettu, sitä enemmän vastustaa "pakko"ruotsia...siinä on varmaan perää. Kyllähän sitä ruotsiakin on ollut pakko hiukan opiskella ja puhua korkeakoulussa, onneksi on ollut jo pohjaa (tosin kaukaa menneisyydestä) yläasteelta ja lukiosta. Eipä se haittaakaan jos vähän osaa toista kotimaista.[/QUOTE]

Voi siinä olla perää, mutta onko sillä mitään merkitystä?
Ja eikö ole jotenkin hassu ajatus, että yläasteella ja lukiossa pitää olla pakkoruotsi, koska korkeakoulussakin on, ts. sen opiskelu on itseisarvo?
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28904261]Jossain tutkimukses oli todettu että mitä matalammin koulutettu, sitä enemmän vastustaa "pakko"ruotsia...siinä on varmaan perää. Kyllähän sitä ruotsiakin on ollut pakko hiukan opiskella ja puhua korkeakoulussa, onneksi on ollut jo pohjaa (tosin kaukaa menneisyydestä) yläasteelta ja lukiosta. Eipä se haittaakaan jos vähän osaa toista kotimaista.[/QUOTE]

Huomaatkos, ruotsin opiskelu seuraa läpi elämän vaikka opiskelisi mitä tahansa, millä tasolla tahansa?

Yritysten johdossa ollaan näköjään todella heikosti koulutettuja, siellä kun ruotsi on rankattu vasta 10. tärkeimmäksi vieraaksi kieleksi.;)
 
..ja sitten ilmottautuu tomppeli paikalle joka ei vieläkään ymmärrä, että miksi kohkataan jotain kolme vuotta pari hassua tuntia viikossa kestävästä kielen opettelusta näin paljon :snotty: :)

En ymmärtänyt sitä märinää silloin aikanaan, kun itse koulua kävin enkä vieläkään. Koska mun mielestä siitä ruotsista nyt ei todellakaan ole noin paljon vaivaa, mitä siitä huudellaan. Itse asiassa mun omaan kokemukseen perustuen ruotsi on myös helpottanut muiden kielien opiskelua (mm. saksan ja ruotsin kielessä on yllättävän paljonkin yhtäläisyyksiä). Ja - ikinäkoskaanmilloinkaan ei tiedä, milloin ruotsia joutuu käyttämään/saa käyttää.

Mun mielestä ihan sama olis sitten myös esim. kemian tai fysiikan kohdalla - sitä sais opiskella ja lukea vain semmoset tyypit, jotka tietää jo siinä vaiheessa tarviivansa sitä jossain TosiELämän MacGyver- showssa..nythän osissa kouluja esim. kemiaa lähdetään opiskelemaan jo alaluokilta. Ja joo, joillekin se kemia voi olla sitten elämää suuurempi kysymys, mulle ei. Mutta yhtäkaikki - sitäkin opiskellaan ja opitaan, kun se opetussuunnitelmaan yleissivistäväksi aineeksi on laitettu.

Enkä mä ylipäätänsä ymmärrä tämmöstä "pakko"- asetelmaa asiassa kuin asiassa. Ite kait siitä sen pakkonsa tekee, kun taas jos vaikka (johan pukkas partikkeleita :D) se asenne olis esim. yleissivistystä myötäävä alunperinkin.

Loppuun laitan uhallakin Etelä- Saimaassa olleen pikkuisen jutun aihetta sivuten:

Ihan pakko puhua ruotsia

Englannin kielen taidon unohtanut mies hämmensi maailmanlaajuisesti viikolla. 61- vuotias jenkki heräsi muistinmenetyksen jälkeen, muttei osannut enää englantia, vaan puhui sen sijaan ruotsia.

Mies oli lisäksi unohtanut menneisyytensä ja väitti olevansa ruotsalaismies, uutiskanava CNN kertoi. Floridassa syntynyt mies oli brittilehti Telegraphin mukaan viettänyt aikaa Ruotsissa nuorena.

Mies on nyttemmin Ruotissa ja suunnittelee tiettävästi jäävänsä länsinaapuriin. Karjalan kunnaissa onnelliselle uusruotsalaiselle sattunut juttu avaa yhden selityksen esimerkiksi pakkoruotsin vastustukselle.

Monelle suomalaisimagolle voisi olla katastrofaalista menettää kielensä ja muistinsa ja osata herättyään vain vihaamaansa ruotsia. Toisaalta, ruotsikin voisi olla parempi kuin ihan mykäksi jääminen.



;)
 
"vieras"
Sehän on kiinni vain siitä mitä kieliä ruotsin tilalle otetaan kouluihin. Espanja ainakin tulee olemaan suosittu, koska siitä on hyötyä rantalomalla, venäjää tarvitsee Suomessa jatkuvasti ja kun viisumipakko poistuu venäläisten turistien määrä ennusteiden mukaan kolminkertaistuu.
Espanjaa voi opiskella jo nyt joissakin kouluissa, venäjää tarvitaan kyllä, mutta kysyinkin, luuletko, että innostus sen opiskeluun kasvaisi "pakkoruotsin" poistamisen seurauksena? Ei todellakaan. Venäjä on itse asiassa vaikea kieli, ruotsi sen sijaan on hyvinkin helppo, joten ne, joilla on ollut vaikeuksia oppia ruotsia, eivät varmastikaan pärjää venäjän parissa..
 
kyssäri
..ja sitten ilmottautuu tomppeli paikalle joka ei vieläkään ymmärrä, että miksi kohkataan jotain kolme vuotta pari hassua tuntia viikossa kestävästä kielen opettelusta näin paljon :snotty: :)

En ymmärtänyt sitä märinää silloin aikanaan, kun itse koulua kävin enkä vieläkään. Koska mun mielestä siitä ruotsista nyt ei todellakaan ole noin paljon vaivaa, mitä siitä huudellaan. Itse asiassa mun omaan kokemukseen perustuen ruotsi on myös helpottanut muiden kielien opiskelua (mm. saksan ja ruotsin kielessä on yllättävän paljonkin yhtäläisyyksiä). Ja - ikinäkoskaanmilloinkaan ei tiedä, milloin ruotsia joutuu käyttämään/saa käyttää.

Mun mielestä ihan sama olis sitten myös esim. kemian tai fysiikan kohdalla - sitä sais opiskella ja lukea vain semmoset tyypit, jotka tietää jo siinä vaiheessa tarviivansa sitä jossain TosiELämän MacGyver- showssa..nythän osissa kouluja esim. kemiaa lähdetään opiskelemaan jo alaluokilta. Ja joo, joillekin se kemia voi olla sitten elämää suuurempi kysymys, mulle ei. Mutta yhtäkaikki - sitäkin opiskellaan ja opitaan, kun se opetussuunnitelmaan yleissivistäväksi aineeksi on laitettu.

Enkä mä ylipäätänsä ymmärrä tämmöstä "pakko"- asetelmaa asiassa kuin asiassa. Ite kait siitä sen pakkonsa tekee, kun taas jos vaikka (johan pukkas partikkeleita :D) se asenne olis esim. yleissivistystä myötäävä alunperinkin.

Loppuun laitan uhallakin Etelä- Saimaassa olleen pikkuisen jutun aihetta sivuten:

Ihan pakko puhua ruotsia

Englannin kielen taidon unohtanut mies hämmensi maailmanlaajuisesti viikolla. 61- vuotias jenkki heräsi muistinmenetyksen jälkeen, muttei osannut enää englantia, vaan puhui sen sijaan ruotsia.

Mies oli lisäksi unohtanut menneisyytensä ja väitti olevansa ruotsalaismies, uutiskanava CNN kertoi. Floridassa syntynyt mies oli brittilehti Telegraphin mukaan viettänyt aikaa Ruotsissa nuorena.

Mies on nyttemmin Ruotissa ja suunnittelee tiettävästi jäävänsä länsinaapuriin. Karjalan kunnaissa onnelliselle uusruotsalaiselle sattunut juttu avaa yhden selityksen esimerkiksi pakkoruotsin vastustukselle.

Monelle suomalaisimagolle voisi olla katastrofaalista menettää kielensä ja muistinsa ja osata herättyään vain vihaamaansa ruotsia. Toisaalta, ruotsikin voisi olla parempi kuin ihan mykäksi jääminen.



;)
Eihän tässä kukaan ole kieltämässä ruotsin opiskelua tai puhumista, joten voisitko kertoa mitä haittaa sulle on siitä etteivät kaikki opiskelisi ruotsia? Onko se sinulta pois?
 
sama...
[QUOTE="vieras";28904365]Espanjaa voi opiskella jo nyt joissakin kouluissa, venäjää tarvitaan kyllä, mutta kysyinkin, luuletko, että innostus sen opiskeluun kasvaisi "pakkoruotsin" poistamisen seurauksena? Ei todellakaan. Venäjä on itse asiassa vaikea kieli, ruotsi sen sijaan on hyvinkin helppo, joten ne, joilla on ollut vaikeuksia oppia ruotsia, eivät varmastikaan pärjää venäjän parissa..[/QUOTE]

Opiskeletko sinä kieliä niiden helppouden mukaan? Minä kun luulin kieliä opiskeltavan sen mukaan kuin niistä arvellaan olevan hyötyä ja iloa.

Miksi sinä katsot tietäväsi paremmin kuin sadat tuhannet koululaiset mitä kieltä heidän tulisi opiskella?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri;28904383:
Eihän tässä kukaan ole kieltämässä ruotsin opiskelua tai puhumista, joten voisitko kertoa mitä haittaa sulle on siitä etteivät kaikki opiskelisi ruotsia? Onko se sinulta pois?
No ei tietenkään ole minulta pois, hassu, mutta en mä oikeesti näe tässä asiassa nyt sellasita meuhkaamista mitä tämä yksittäinen asia on oikeasti tässä saanut allensa. Mitä haittaakaan siitä oikeesti olisi, jos lukisi sen kolme vuotta yläluokilla sitä ruotsia :)? Sen muutaman hassun tunnin verran? Miten se voi keneltäkään olla pois?
 
"vieras"
Opiskeletko sinä kieliä niiden helppouden mukaan? Minä kun luulin kieliä opiskeltavan sen mukaan kuin niistä arvellaan olevan hyötyä ja iloa.

Miksi sinä katsot tietäväsi paremmin kuin sadat tuhannet koululaiset mitä kieltä heidän tulisi opiskella?
Et siis vieläkään ymmärrä pointtia :D

Eli kerrataan: harva ihminen, jolla on ollut vaikeuksia ruotsin kanssa, pärjää toisen vieraan ja vielä vaikeamman parissa. Tästä on ihan kokemusta.

Tässä jokin aikaa sitten kerrottiin tutkimuksesta, jonka mukaan valtaosa itäsuomalaisista lapsista ja nuorista EI ole kiinnostunut venäjän opiskelusta, vaikka siihen olisi mahdollisuus. Eli en todellakaan usko, että siitä tulisi mikään "yleisömenestys" yks kaks. Sitä paitsi koulun kieltenopinnot tarjoavat vain pohjan, josta sitten voi lähteä opiskelemaan lisää.
 
Oranen argumentoi mielestäni paremmin. Ruotsia sujuvasti puhuvia tulee maassamme olemaan pakkoruotsin poistamisen jälkeenkin suunnilleen sama määrä kuin nytkin: Tälläkin hetkellä sitä puhuvat sujuvasti ne suomenkieliset, jotka ovat olleet motivoituneita sen opiskeluun. Loput sönkkäävät sen minkä osaavat vaihtelevalla menestyksellä ja jos eivät vuosikausiin kieltä käytä, se unohtuu kunnes kielitaito on luokkaa "jag heter Kaisa och jag har hund." Tämä valtava ruotsia korkeintaan auttavasti puhuva suomenkielinen väestö ei takaa ruotsinkielisiä palveluita ruotsinkielisille ja näin ollen valtava määrä resursseja haaskataan.
 
  • Tykkää
Reactions: Tír na nÓg
sama...
[QUOTE="vieras";28904430]Et siis vieläkään ymmärrä pointtia :D

Eli kerrataan: harva ihminen, jolla on ollut vaikeuksia ruotsin kanssa, pärjää toisen vieraan ja vielä vaikeamman parissa. Tästä on ihan kokemusta.

Tässä jokin aikaa sitten kerrottiin tutkimuksesta, jonka mukaan valtaosa itäsuomalaisista lapsista ja nuorista EI ole kiinnostunut venäjän opiskelusta, vaikka siihen olisi mahdollisuus. Eli en todellakaan usko, että siitä tulisi mikään "yleisömenestys" yks kaks. Sitä paitsi koulun kieltenopinnot tarjoavat vain pohjan, josta sitten voi lähteä opiskelemaan lisää.[/QUOTE]

Kuka on tuomassa pakkoruotsin tilalle pakkovenäjää? Antaisit vaan ihmisten ihan itse valita mitä kieliä he haluavat opiskella, koska he tietävät sen itse paremmin kuin sinä.:)
 

Yhteistyössä