Vielä siitä pakkoruotsista...

[QUOTE="sada";28903747]Eipä aukea linkki chromella jostain syystä oikein, kuvat näkyy mut teksti ei.[/QUOTE]

Chromella se on linkitetty ja luettu omasta puolestani ainakin :)

Hesarin juttu, joten voi olla että olet jo lukenut ne viikottaiset max 5 juttua mitä Hesari antaa ilmaiseksi.
 
"sada"
Chromella se on linkitetty ja luettu omasta puolestani ainakin :)

Hesarin juttu, joten voi olla että olet jo lukenut ne viikottaiset max 5 juttua mitä Hesari antaa ilmaiseksi.
Noup, silloin se ilmoittaisi heti, että artikkelit on luettu :) Eikä laske klikattuja linkityksiä siihen viiteen mukaan, plus että koitin myös ingnitolla, eikä toiminut. Tiedä sitten miksi. Kuva näkyy, teksti ei.
 
kahden vaiheilla
Kiitti linkistä, tämä oli hyvä.

Olen ollut kahden vaiheilla tässä asiassa jo kauan, mutta ehkä enemmän pakkoruotsin puolella. Orasen perustelut pakkoruotsin poistamisen puolesta olivat kyllä erinomaiset. Itkosen kirjoitus oli enimmäkseen romantisoivaa, nostalgista hömppää, jota voisi soveltaa oikeastaan mihin tahansa vieraaseen kieleen - viittaus Kent-bändiin oli nolo!
Pelkään kuitenkin, ehkä syyttä, että Itkosenkin mainitsema "mentaalinen skandinaavinen yhteys" katoaisi Suomesta ruotsin kielen katoamisen myötä. En siis osaa vieläkään päättää.
 
kahden vaiheilla
[QUOTE="sada";28903785]Noup, silloin se ilmoittaisi heti, että artikkelit on luettu :) Eikä laske klikattuja linkityksiä siihen viiteen mukaan, plus että koitin myös ingnitolla, eikä toiminut. Tiedä sitten miksi. Kuva näkyy, teksti ei.[/QUOTE]

Sun pitää ensin valita kyllä, ei tai en osaa sanoa, niin teksti tulee näkyviin.
 
hah hah
Hesari oletti testiä laatiessaan, että jutun jälkeen yhä harvempi vastustaisi pakkoruotsia. Vaan kuinkas kävikään! Juha Itkonen ei anna yhtäkään hyvää perustetta pakkoruotsille, vaan HÄNEN mielestä ruotsi on helppoa ja kivaa ja HÄNEN on ollut kiva sitä opiskella. Hänen kaltaisensa todennäköisesti tekisivät sen vapaaehtoisestikin.
 
Kiitti linkistä, tämä oli hyvä.

Olen ollut kahden vaiheilla tässä asiassa jo kauan, mutta ehkä enemmän pakkoruotsin puolella. Orasen perustelut pakkoruotsin poistamisen puolesta olivat kyllä erinomaiset. Itkosen kirjoitus oli enimmäkseen romantisoivaa, nostalgista hömppää, jota voisi soveltaa oikeastaan mihin tahansa vieraaseen kieleen - viittaus Kent-bändiin oli nolo!
Pelkään kuitenkin, ehkä syyttä, että Itkosenkin mainitsema "mentaalinen skandinaavinen yhteys" katoaisi Suomesta ruotsin kielen katoamisen myötä. En siis osaa vieläkään päättää.
Tuossa kun on tuo mielipidekysely ennakkoon ja jutun lukemisen jälkeen, niin hyvin huomaa että useampi on "en osaa sanoa" kannalla kääntynyt tuohon pakkoruotsin poistamiseen.

Olihan noissa jutuissa aika iso tasoero käytännössä. Mutta onhan se osoitus omasta mielestäni siitä että puolesta onkin paljon vähemmän järkisyitä. Enemmän juurikin sitä emotionaalista sidettä sen pitämiseen kuin siitä luopumiseen.

Tilastollisesti kun alkaa vertailemaan sitä mikä on järkevintä, menee kyllä niin pakkasen puolelle ruotsin suhteen, että ei sitä kannata tuoda kauheasti esiin.
 
Entistä vahvemmin olen pakkoruotsia vastaan jos sen puoltajien perustelut on "Mårtensdal on lupaus jostain Hämeenlinnaa suuremmasta" luokkaa :headwall:

Jos siellä oiski nuolenpääkirjoituksella opasteet niin kai noilla ois jo vetelät housuissa "toi on varmaan jätte praa kieli!!"
 
  • Tykkää
Reactions: kepsis
kahden vaiheilla
Tuossa kun on tuo mielipidekysely ennakkoon ja jutun lukemisen jälkeen, niin hyvin huomaa että useampi on "en osaa sanoa" kannalla kääntynyt tuohon pakkoruotsin poistamiseen.

Olihan noissa jutuissa aika iso tasoero käytännössä. Mutta onhan se osoitus omasta mielestäni siitä että puolesta onkin paljon vähemmän järkisyitä. Enemmän juurikin sitä emotionaalista sidettä sen pitämiseen kuin siitä luopumiseen.

Tilastollisesti kun alkaa vertailemaan sitä mikä on järkevintä, menee kyllä niin pakkasen puolelle ruotsin suhteen, että ei sitä kannata tuoda kauheasti esiin.
Kyllä mä alan taipua pakkoruotsin poistamisen kannalle. Järjellä näitä asioita on ajateltava. Tuosta Orasen kirjoituksestakin näkee, että pohjoismaalainen yhteistyö hoituu nykyään paremmin englanniksi. Juttelin äskettäin tästä asiasta walesilaisen ystävän kanssa (äidinkieli kymri), joka ei voinut käsittää, miksi suomenkielisten on pakko opetella ruotsia. Hän piti todella huvittavana ajatusta, että englantilaiset pakotettaisiin opettelemaan kymriä, ja oli sitä mieltä, että ruotsin kielen ylläpito on Suomen ruotsinkielisen vähemmistön asia.
Nuo kymrin ja ruotsin kielen asemat eivät ole kyllä historiallisesti mitenkään vertailukelpoisia, mutta kuitenkin...
 
"vieras"
Kyllä mä alan taipua pakkoruotsin poistamisen kannalle. Järjellä näitä asioita on ajateltava. Tuosta Orasen kirjoituksestakin näkee, että pohjoismaalainen yhteistyö hoituu nykyään paremmin englanniksi. Juttelin äskettäin tästä asiasta walesilaisen ystävän kanssa (äidinkieli kymri), joka ei voinut käsittää, miksi suomenkielisten on pakko opetella ruotsia. Hän piti todella huvittavana ajatusta, että englantilaiset pakotettaisiin opettelemaan kymriä, ja oli sitä mieltä, että ruotsin kielen ylläpito on Suomen ruotsinkielisen vähemmistön asia.
Nuo kymrin ja ruotsin kielen asemat eivät ole kyllä historiallisesti mitenkään vertailukelpoisia, mutta kuitenkin...
Tälläistä järjettömyyttä kuin mitä Suomessa on ei ole enää missään muualla sen jälkeen kun Etelä-Afrikassa loppui apartheid: ison mustan enemmistön ei tarvitse enää opiskella pienen valkoisen vähemmistön afrikaansia.
 
Maailma muuttuu
Suomi yksikieliseksi, ruotsin asemalle suomessa ei ole enää muita kuin historiaperuste. Ruotsin kielen pakollisuus poistuu siinä samalla, kun Suomi määritellään yksikieliseksi valtioksi. Ja mitään ei pitäisi tehdä pelkästään siitä syystä, että "aina on näin tehty". Aina pitäisi löytyä myös parempi perustelu, ja jos ei löydy, tarkoittaa se sitä ettei perusteluja yksinkertaisesti ole.

Kukaanhan ei ole KIELTÄMÄSSÄ ruotsin kielen opiskelua, vaan ainakin itse kuulutan sen perään että kielivalinta pitäisi olla oppilaan itsensä tekemä, ei historian havinan määräämä.
 
"Morrison"
Itse osaan ruotsia ja sitä en ole koulussa oppinut, vaan lapsena kaksikielisellä paikkakunnalla eläen. Kaverit kaikki puhuivat kumpaakin kieltä. Vanhemmat myös.

Jos otetaan se pakkoruotsin taso täällä Suomessa, niin onhan se aivan ala-arvoista. Vastuullisiin tehtäviin vaaditaan hallintaa molemmille kielille. Kaiken huippu oli kesällä, kun jotain myrkkyä jossain päin Suomea levisi ja annettiin radiossa ja telkkarissa puolen tunnin välein luettu varoitus. Miten voidaan semmoisia ruotsinkielentaitajia edes päästää lukemaan varoitusta ruotsiksi. Se oli hirveää kuunneltavaa, aivan kamalaa.

Pakosti ruotsia ei opi kukaan, joten se pakko pois. Tuntuu, että valtiovalta pelkää ruotsinkielisiä, eikä uskalla mitenkään puuttua kielen asemaan. Nöyristellään vaan, aivan kuten ei puututa herkkään islaminuskoisiin kotkotuksiin. pelätään sanomista. Salaa sanotaan jopa sana 'ryssä'. Ollaan pelkureita kaikki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28903853:
Entistä vahvemmin olen pakkoruotsia vastaan jos sen puoltajien perustelut on "Mårtensdal on lupaus jostain Hämeenlinnaa suuremmasta" luokkaa :headwall:

Jos siellä oiski nuolenpääkirjoituksella opasteet niin kai noilla ois jo vetelät housuissa "toi on varmaan jätte praa kieli!!"
:LOL:
 
Blue
Ei muuttanut minun mielipidettäni. Tosin minulla on ollut vahva mielipide asiasta aina, ja kieltämättä sukujuurien tullessa Helsingin kaksikielisten joukosta tekee siitä myös tunnepohjaisen asian.

Tosin täytyy myöntää että kantani on selkeästi tasoittunut ja ymmärrän nykyään jo pakkoruotsin poistamista ajavien pointteja hyvinkin pitkälti. Mutta en silti soisi pakkoruotsin poistuvan koska väistämättä se merkitsisi myös sitä että minun sukuni ruotsinkielinen perintö laimenisi vähitellen vuosien vieriessä. :(
 
hah hah
Ei muuttanut minun mielipidettäni. Tosin minulla on ollut vahva mielipide asiasta aina, ja kieltämättä sukujuurien tullessa Helsingin kaksikielisten joukosta tekee siitä myös tunnepohjaisen asian.

Tosin täytyy myöntää että kantani on selkeästi tasoittunut ja ymmärrän nykyään jo pakkoruotsin poistamista ajavien pointteja hyvinkin pitkälti. Mutta en silti soisi pakkoruotsin poistuvan koska väistämättä se merkitsisi myös sitä että minun sukuni ruotsinkielinen perintö laimenisi vähitellen vuosien vieriessä. :(
Siis millä lailla sinun sukusi kieli heikkenisi sillä, että suomalaiset eivät opiseklisi ruotsia?

Listaa nyt muutama hyvä asia-argumentti sen puolesta, miksi suomalaisten on pakko ruotsinkielisten vuoksi opiskeltava ruotsia? Miksei saamelaisten vuoksi tarvitse opetella saamea?
 
Jaaha...
Ei muuttanut minun mielipidettäni. Tosin minulla on ollut vahva mielipide asiasta aina, ja kieltämättä sukujuurien tullessa Helsingin kaksikielisten joukosta tekee siitä myös tunnepohjaisen asian.

Tosin täytyy myöntää että kantani on selkeästi tasoittunut ja ymmärrän nykyään jo pakkoruotsin poistamista ajavien pointteja hyvinkin pitkälti. Mutta en silti soisi pakkoruotsin poistuvan koska väistämättä se merkitsisi myös sitä että minun sukuni ruotsinkielinen perintö laimenisi vähitellen vuosien vieriessä. :(
Eipä ole teidän perheen perinnöt kovin tiukkaan juurtuneet kun koko kansakunnan pitää niitä tukea jotta ne säilyisivät.
 
Blue
Siis millä lailla sinun sukusi kieli heikkenisi sillä, että suomalaiset eivät opiseklisi ruotsia?

Listaa nyt muutama hyvä asia-argumentti sen puolesta, miksi suomalaisten on pakko ruotsinkielisten vuoksi opiskeltava ruotsia? Miksei saamelaisten vuoksi tarvitse opetella saamea?
Miksi ihmeessä mun mitään pitää listata? :O Mä olen tätä mieltä ja ei mun sitä tarvitse alkaa puolustella millään lailla. Ihan tunnepohjainenhan tuo mielipide vielä kaiken lisäksi on, joten pitkät haistatan niillä jotka multa alkaa mitään "järkeviä syitä" tinkaamaan. :D Kylläpäs täällä taas kiihdytään nopsaan...
 
Ei muuttanut minun mielipidettäni. Tosin minulla on ollut vahva mielipide asiasta aina, ja kieltämättä sukujuurien tullessa Helsingin kaksikielisten joukosta tekee siitä myös tunnepohjaisen asian.

Tosin täytyy myöntää että kantani on selkeästi tasoittunut ja ymmärrän nykyään jo pakkoruotsin poistamista ajavien pointteja hyvinkin pitkälti. Mutta en silti soisi pakkoruotsin poistuvan koska väistämättä se merkitsisi myös sitä että minun sukuni ruotsinkielinen perintö laimenisi vähitellen vuosien vieriessä. :(
Näin kävi minun sukuni saamenkielelle. Viimeisin saamea äidinkielenään puhunut oli mummoni. Minulle periytyi enää vain muutamat lausahdukset. Nyt se on tietoista toimintaa ylläpitää sukunsa perinteitä ja tähän joudun pyytämään jo apua toisilta suvuilta kun omassani ei ole enää saamentaitajia tai kulttuurista tietäviä jäljellä.

En siltikään olisi vaatimassa että koko suomenkansan pitäisi saamea opiskella, se olisi loukkaus. Enemmän soisin että saamenkieli tulisi muuallekin vaihtoehtoiseksi kieleksi tarjolle kuin vain Lapin alueella jottei se unohtuisi tyystin.
 
Maailma muuttuu
Mutta en silti soisi pakkoruotsin poistuvan koska väistämättä se merkitsisi myös sitä että minun sukuni ruotsinkielinen perintö laimenisi vähitellen vuosien vieriessä. :(
Miten ihmeessä se sukunne perinteeseen vaikuttaa? Tehän voitte ihan rauhassa lastenne kanssa opetella ruotsia, valita heille koulussa kakkoskieleksi ruotsin ja ylläpitää sitä perinnettä ihan rauhassa. Kukaan ei ole kieltämässä muilta ruotsin kielen opiskelua, ja eiköhän se säilyisi yhtenä valinnaisena kielenä joka tapauksessa vaikkei pakollista olisikaan. Ymmärtäisin tuon pelon jos ruotsin kieltä oltaisiin KIELTÄMÄSSÄ, mutta näinhän ei todellakaan ole.

Ps. tuo "no kun mä vaan haluun näin" on sitten toiseksi huonoin perustelu sen "kun näin on aina tehty" jälkeen...
 
Blue
Eipä ole teidän perheen perinnöt kovin tiukkaan juurtuneet kun koko kansakunnan pitää niitä tukea jotta ne säilyisivät.
Ihan luonnollistahan se on että muutama sukupolvi kun mennään eteenpäin niin mielipiteet muuttuu ja asiat menee eteenpäin. Voin väittää että vielä parikymmentä vuotta sitten aika ei olisi ollut millään lailla kypsä tämän asian käsittelyyn vaan pakkoruotsin poistaminen olisi torpattu saman tien. ;) Sama asiahan se on tuossa suvun kulttuuriperimän laimenemisessa, tulevilla sukupolvilla (kaikilla suvun edustajilla) ei luonnollisesti enää tule olemaan niin vahvat mielipiteet tästä asiasta.
 
hah hah
Miksi ihmeessä mun mitään pitää listata? :O Mä olen tätä mieltä ja ei mun sitä tarvitse alkaa puolustella millään lailla. Ihan tunnepohjainenhan tuo mielipide vielä kaiken lisäksi on, joten pitkät haistatan niillä jotka multa alkaa mitään "järkeviä syitä" tinkaamaan. :D Kylläpäs täällä taas kiihdytään nopsaan...
Jaa, ajattelin, että sulla olisi ollut joitain hyviä perusteluita mielipiteellesi. Yleensä mielipiteet pitää pystyä perustelemaan, muuten niillä ei oikein ole mitään arvoa muiden silmissä.

Ja vielä oikein haistatat. Sinähän se varsinaisen hieno ihminen olet. Kukakohan tässä taisi kiihtyä :D
 
Perk
Miksi ihmeessä mun mitään pitää listata? :O Mä olen tätä mieltä ja ei mun sitä tarvitse alkaa puolustella millään lailla. Ihan tunnepohjainenhan tuo mielipide vielä kaiken lisäksi on, joten pitkät haistatan niillä jotka multa alkaa mitään "järkeviä syitä" tinkaamaan. :D Kylläpäs täällä taas kiihdytään nopsaan...

Toki sinulla saa mielipide olla. Millään "tunnepohjaisilla mielipiteillä" ei kuitenkaan yhteiskunnallisessa päätöksenteossa pitäisi olla hevonpaskan merkitystä.
 

Yhteistyössä