Vielä siitä pakkoruotsista...

Juu, no ei minullakaan ole henkilökohtaista agendaa sitä vastaan, mutta ajatus onkin siinä, että se on typerää opetella marginaalikieltä josta ei ole apua koko kansalle, vaan murto-osalle.

Olisikin niin että edes puolet suomalaisista hyötyisi tästä, mutta ei. Yli kaksi-kolmasosaa ei koe että olisi koskaan tarvinnut ruotsin kieltä.

Tarvitaan uudistuksia, että tulevaisuudessa mahdollisuudet parantuu lapsillamme, eikä hukata aikaa järkyttäviä määriä, jonka voisi sijoittaa paremmin yhteistä hyvää ajatellen.

Koulut ja opetus kokee jokatapauksessa supistuksia ja budjettihaasteita vuosi vuodelta enemmän, niin mikä ihmeen järki on opettaa asioita ja tuhlata resursseja sellaisissa asioissa mitkä ei hyödytä edes puolta kansasta, ja siihen hukataan kumminkin todella iso määrä penkillä aikaa opiskelusta kun lasketaan aivan sieltä alusta jatko-opiskeluihin läpi elämän.
Ikinäkoskaanmilloinkaan kun. Et sä voi tietää ettet tule sitä ruotsia tarvitsemaan. Jos tästä nyt lähdetään vientämään...Elämä kun kuljettaa, sitä voi työtilanteiden tai jatko- opiskelujen tai jopa sen elämänsä rakkauden takia joutua muuttamaan vaikka - :O - länsirannikolle tai jopa Ruotsiin!! Kääk :D! Ja silloin on ihan kiva huomata, että herregud, jag förstår svenska och kan prata det också :O??!!!:D (..ja on oma lehmä turpeessa kyllä)

Ja en mä ole aikanani esim. nähnyt ruotsin kielen toimivan missään vaiheessa mua vastaan. Päinvastoin - ainakin minä olen nähnyt ruotsin kielen osaamisen vain vahvuudeksi muiden kielten opiskelussa.

Muutettakoon sitten vaikka vapaaehtoiseksi ruotsi siellä jatko- opintojen puolella mutta tuon kolme vuotta varmaan pystyy tikistämään ruotsin tunnilla? Sitä kun tiiä, jos vaikka siitä tulevaisuuden toivosta tulis ruotsin lehtori juuri sen takia, että on saanut yläluokalla moisen kielen opetusta :).

Kyss och kram :)
 
Ikinäkoskaanmilloinkaan kun. Et sä voi tietää ettet tule sitä ruotsia tarvitsemaan. Jos tästä nyt lähdetään vientämään...Elämä kun kuljettaa, sitä voi työtilanteiden tai jatko- opiskelujen tai jopa sen elämänsä rakkauden takia joutua muuttamaan vaikka - :O - länsirannikolle tai jopa Ruotsiin!! Kääk :D! Ja silloin on ihan kiva huomata, että herregud, jag förstår svenska och kan prata det också :O??!!!:D (..ja on oma lehmä turpeessa kyllä)

Ja en mä ole aikanani esim. nähnyt ruotsin kielen toimivan missään vaiheessa mua vastaan. Päinvastoin - ainakin minä olen nähnyt ruotsin kielen osaamisen vain vahvuudeksi muiden kielten opiskelussa.

Muutettakoon sitten vaikka vapaaehtoiseksi ruotsi siellä jatko- opintojen puolella mutta tuon kolme vuotta varmaan pystyy tikistämään ruotsin tunnilla? Sitä kun tiiä, jos vaikka siitä tulevaisuuden toivosta tulis ruotsin lehtori juuri sen takia, että on saanut yläluokalla moisen kielen opetusta :).

Kyss och kram :)
Olisihan jokaisen ihan hyvä osata asentaa autoaan, tehdä piensähköasennuksia, osata remontoida jne jne. Onhan niitä asioita mitkä olisi hyvä osata, paljon tähdellisempiä kuin itärajalta länsirajalle, pohjoisesta etelään pakottaa opiskelemaan marginaalikieltä koko kansan, eikä ollenkaan järkeistää sitä ketkä, miten ja mitä opiskellaan.

Pakkopullana ei kielet kumminkaan tartu päähän, joten parempi olisi järkeistää se mitä vaihtoehtoja olisi, eikä vaan päätä seinään vuodesta toiseen ja murto-osa kansasta hyötyy.

Jokainen meistä tarvitsee matematiikkaa, jokainen meistä tarvitsee biologiaa, kemiaa, fysiikkaa, että meillä on perus ymmärrys elämästä ja maailmasta. Ruotsia ei nyt ihan voi nostaa tälle samalle jalustalle.
 
  • Tykkää
Reactions: Tír na nÓg
Olisihan jokaisen ihan hyvä osata asentaa autoaan, tehdä piensähköasennuksia, osata remontoida jne jne. Onhan niitä asioita mitkä olisi hyvä osata, paljon tähdellisempiä kuin itärajalta länsirajalle, pohjoisesta etelään pakottaa opiskelemaan marginaalikieltä koko kansan, eikä ollenkaan järkeistää sitä ketkä, miten ja mitä opiskellaan.

Pakkopullana ei kielet kumminkaan tartu päähän, joten parempi olisi järkeistää se mitä vaihtoehtoja olisi, eikä vaan päätä seinään vuodesta toiseen ja murto-osa kansasta hyötyy.

Jokainen meistä tarvitsee matematiikkaa, jokainen meistä tarvitsee biologiaa, kemiaa, fysiikkaa, että meillä on perus ymmärrys elämästä ja maailmasta. Ruotsia ei nyt ihan voi nostaa tälle samalle jalustalle.
Ja jos elämä kuljettaisi Ruotsiin, niin äkkiäkös sen kielen siellä opettelee, kun se kerran on niin helppoa? Sen opettelun ajan pärjää varmaan englannilla ;)
 
Ja jos elämä kuljettaisi Ruotsiin, niin äkkiäkös sen kielen siellä opettelee, kun se kerran on niin helppoa? Sen opettelun ajan pärjää varmaan englannilla ;)
Juu, koskaanhan ihminen ei löydä keinoja kun on tiukka paikka.

Käsittääkseni Ruotsissa eletään suhteellisen hyvinvoivassa sivistysvaltiossa, jossa osataan englannin kieltä siinä missä suomessakin, osittain varmaan paremminkin kun katsoo tuota kansainvälistä musiikkibisnestä.

Se mikä käy ilmi pakkoruotsi keskusteluista on juurikin se, että logiikalle ja realistisuudelle ei ole mitään sijaa.

Se ei merkkaa miten paljon menee resursseja hukkaan joidenkin mielestä "ihan kivan " asian takia. Jolla voitaisiin saada huomattavasti parempi kansainvälinen työllistyneisyys ja yhteistyö bisnesmaailmassa, aloilla missä sitä on naurettavan vähän nyt. Koska kielitaito = ruotsi.

Lievää kärjistystä, mutta hieman turhautuu kun ihmisillä ei oikeasti ole mitään kunnollisia syitä miksi pitäisi pitäytyä jossain päinvastoin logiikkaa.
 
"Jenny"
[QUOTE="vieras";28904645]Olen tismalleen samaa mieltä. Samantien voisi sitten lakkauttaa "pakkokemman", "pakkofyssan" ja "pakkomusiikin". Opiskelkoot ne joita kiinnostaa ja jotka tulevaisuudessa aineita tarvitsevat, muut olkoot opiskelematta. Sekö sitten olisi järkevää? Not.[/QUOTE]

Musiikin ja kuvaamataidon voisi kyllä ihan hyvin lakkauttaa ala-asteen jälkeen. Enkä nyt tiedä onko niistä ala-asteellakaan niin kovin hyötyä. Yläasteella ja lukiossa noista on kyllä huomattavasti vähemmän hyötyä kuin ruotsin kielestä.

Ruotsin kieli voi puolestani muuttua vapaaehtoiseksi, kunhan sitä on niin kauan tarjolla kaikissa kouluissa, kun Suomi on virallisesti kaksikielinen. En kyllä usko, että yläasteitten kielitarjonta kovin laajaksi kasvaa, vaikka pakkoruotsi poistettaisi. Ei resurssit pienillä paikkakunnilla millään riitä tarjoamaan kuin yhtä-kahta kieltä.
 
[QUOTE="vieras";28904850]Sun on vaikea ymmärtää, että moni ei tarvitse kemiaa myöhemmin elämässään, mutta ruotsia tarvitsee? Ok.[/QUOTE]

Kannattaa tutkia noita tilastoja ja kyselyitä, niin ei tarvitse elää luuloissa siitä mikä on tärkeää ja mikä ei.
 
"vieras"
Kannattaa tutkia noita tilastoja ja kyselyitä, niin ei tarvitse elää luuloissa siitä mikä on tärkeää ja mikä ei.
Ei minulla mitään luuloja ole. Minusta on vain naurettavaa niuhottaa pakkoruotsista, kun yhtä lailla kouluissa on lukuisia muitakin pakkoaineita, joita osa ei koskaan aikuisiällä tule tarvitsemaan. Sellaista se koulunkäynti on, siellä oppii asioita, jotkut niistä tarpeellisempia toisille kuin toisille. Emme ole samasta muotista eikä elämä kuljeta kaikkia samalla tavalla.

Virkamiesruotsi taas on minusta aivan ehdoton, naurettavaa, jos siitä luovuttaisiin.
 
[QUOTE="vieras";28904870]Ei minulla mitään luuloja ole. Minusta on vain naurettavaa niuhottaa pakkoruotsista, kun yhtä lailla kouluissa on lukuisia muitakin pakkoaineita, joita osa ei koskaan aikuisiällä tule tarvitsemaan. Sellaista se koulunkäynti on, siellä oppii asioita, jotkut niistä tarpeellisempia toisille kuin toisille. Emme ole samasta muotista eikä elämä kuljeta kaikkia samalla tavalla.

Virkamiesruotsi taas on minusta aivan ehdoton, naurettavaa, jos siitä luovuttaisiin.[/QUOTE]

Sinulla on oikeus mielipiteeseesi.

Onneksi suurin osa suomalaisista ei ajattele noin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28904645]Olen tismalleen samaa mieltä. Samantien voisi sitten lakkauttaa "pakkokemman", "pakkofyssan" ja "pakkomusiikin". Opiskelkoot ne joita kiinnostaa ja jotka tulevaisuudessa aineita tarvitsevat, muut olkoot opiskelematta. Sekö sitten olisi järkevää? Not.[/QUOTE]

Etkö parempaan pysty?:D

Pakkokemiaa, -fyssaa ja -musiikkia opiskellaan maailman kaikissa maissa, mutta vain Suomessa opiskellaan pakkoruotsia. Joko käsität?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28904870]Ei minulla mitään luuloja ole. Minusta on vain naurettavaa niuhottaa pakkoruotsista, kun yhtä lailla kouluissa on lukuisia muitakin pakkoaineita, joita osa ei koskaan aikuisiällä tule tarvitsemaan. Sellaista se koulunkäynti on, siellä oppii asioita, jotkut niistä tarpeellisempia toisille kuin toisille. Emme ole samasta muotista eikä elämä kuljeta kaikkia samalla tavalla.

Virkamiesruotsi taas on minusta aivan ehdoton, naurettavaa, jos siitä luovuttaisiin.[/QUOTE]

Kerro miksi sä pelkäät pakkoruotsin poistumista?
 
[QUOTE="vieras";28904880]Kiitos. Niin onkin. :) Elämäkin on mukavaa, kun ei tarvitse ottaa kipinää siitä, että on joutunut opiskelemaan ruotsia vielä siellä korkeakoulussakin.[/QUOTE]

Se on ikävää että pitää väkisin yrittää vääntää tästä henkilökohtaista asiaa, kun olen jo sanonut useaan otteeseen että minulla ei ole ollut traumoja sen asian suhteen, vaikken ole siitä pitänyt, olen aina päässyt tarvittavat kurssit läpi.

Mutta miksipä sinä tajuaisit suuremman osan kansan etua, kun vertaat pakkoruotsia muihin "pakkoaineisiin".

Jotenkin naurattaa edes ajatella sitä että systeemi joka perustuu tieteeseen ja sen opettamiseen lapsille, omaisi turhia aineita, juurikin niitä "turhia" tiedeaineita.

Mutta eihän siinä, sinun ajatuksissa vissiinkin se olisi tärkeintä että osataan naapuriheimon kieltä, mutta polttoainetta ei olisi koskaan tarvinnut keksiä. Tai puhua niitä kieliä joita puhuu useampi kuin "heimollinen" ihmisiä.
 
[QUOTE="vieras";28904931]Älytön keskustelu. Suomesta on tullut hirveän ahdasmielinen ja ahdistava maa. Kaikesta nuristaan.

Onneksi pääsen pian muuttamaan pois![/QUOTE]

Pääsetkö käyttämään muualla ruotsin kieltä?
 
Ruotsia puhuva
No eipä siitä, että ruotsi on virallinen kieli,
ole ollut hyötyä keskisuomessa ainakaan!
Siellä ei mitään palvelua ruotsinkielellä saa kun
KUKAAN ei osaa. Että näin.
Porvoossa kyllä lääkäri puhui hyvää suomenruotsia.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28904931]Älytön keskustelu. Suomesta on tullut hirveän ahdasmielinen ja ahdistava maa. Kaikesta nuristaan.

Onneksi pääsen pian muuttamaan pois![/QUOTE]

Sanos muuta. Kyllä 2000-luvulla pitäisi jo päästä pakosta eroon kieltenopetuksessa, emmehän elää enää 1700-luvulla.:)
 
  • Tykkää
Reactions: kepsis ja Phoebsi
"vieras"
[QUOTE="vieras";28905066]Sanos muuta. Kyllä 2000-luvulla pitäisi jo päästä pakosta eroon kieltenopetuksessa, emmehän elää enää 1700-luvulla.:)[/QUOTE]

:D

Kas kun muiden oppiaineiden pakollisuus ei häiritse ;)
 
"herkkusuu"
[QUOTE="vieras";28905066]Sanos muuta. Kyllä 2000-luvulla pitäisi jo päästä pakosta eroon kieltenopetuksessa, emmehän elää enää 1700-luvulla.:)[/QUOTE]

Pakkoruotsi tuli vasta 1960-luvulla poliittisten lehmänkauppojen seurauksena.
 
"vieras"
Sitä mä vaan vielä kovasti ihmettelen, miksi aikuisia ihmisiä, jotka ovat todennäköisesti jo koulunsa suorittaneet, vaahtoavat tästä "pakkoruotsin" poistamisesta. Vai oletatteko automaattisesti, että lapsenne ovat yhtä tyhmiä kuin te eivätkä opi ruotsia..? Aika törkeää lasten aliarvioimista..
 

Yhteistyössä