Vauvoista ja D-vitamiinista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja NInaTT vastaa tähän::
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai sä olet elänyt tuolla ajalla... mielenkiintoista. Kuinkas sitten yhä enemmän ihmisiä selvisi ja pystyi muuttamaan pitkin maailmaa kun keräilijät ja metsästäjät oppivat myös viljelemään maata. Ruokavalio yhdessä sairaanhoidon kanssa kylläkin lisää elinikää. Ei kaikki ole ainoastaan sairaanhoidon ansiota.. ja mielestäni suurin osa ihmisistä kylläkin yrittää syödä terveellisesti että he myös eläisivät mahdollisimman pitkään terveenä. Ihmiset synnyttivät jälkeläisensä hyvin nuorina.

Jos ihminen olisi huonommalla ravinnolla tullut nykyistä aikaisemmin sukukypsäksi... Niin, no se ei vaan ole mahdollista.

Miten selität sen että monissa kehitysmaissa, jossa ravitsemus on heikko, alle 10 vuotiaillakin on jo lapsia ja joku 12 v. on ihan normaali-ikäinen äiti?

Useassa Afrikan ja Aasian maassa jotka luokitellaan kehitysmaiksi on ihan normaalia joutua naimisiin ja saada ensimmäinen lapsi 12- vuotiaana ja lisäksi se mies on yleensä monta vuotta vanhempi.

D- vitamiini vaikuttaa suuresti luuston kehittymiseen, eli esim. kallon avanne ei välttämättä sulkeudu kunnolla jos lapsi kärsii d- vitamiinin puutteesta.

Ja vielä kolmanneksi entisaikoina syötiin paljon rasvaista kalaa, mitä nykyään ei syödä tai ei edes voidan syödä suurien elohopea- ja raskasmetallipitoisuuksien tai pyyntyirajoitusten (valaat, hylkeet, jäämeren kalat) vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Voi jestas minkälaiset ihmiset saavat lapsia...ap:tä lähinnä meinaan. Tottakai monipuolinen ruoka on tärkeää jokaiselle, koska se on kehon toiminnoille tärkeää, mutta jos kerta d-vitamiinilisä on monessa eri lähteessä todettu lapsille tärkeäksi niin miksi jonkun maallikko-äidin on pakko inttää sitä vastaan kun lapselle on jopa KERRAN annettu d-vitamiinilisää ja siitä on tullut vatsanväänteitä. Voi yksinkertaisuus, pienen lapsen vatsa tarvitsee totuttelua ennen kuin se alkaa tottua uusiin ravinteisiin. Voihan olla, että mikäli lapsi on vielä rintamaidolla, niin äiti onkin syönyt jotain sellaista joka rintamaidon kautta aiheuttaa lapselle väänteitä tai korvike voi aiheuttaa vauvalle vatsaväänteitä. Eikä lasta voi verrata aikuisiin siinä mitä hän tarvitsee, aikuinen tulee vähemmällä toimeen kuin lapsi. Ja nimenomaan pienellä lapselle on tärkeää suojata pää, koska pää haihduttaa suuren osan lapsen kehosta, se on myös kummallista että auringon säteilyn on todettu olevan epäterveellistä, mutta sitäpä nämä kaikkitietävät äidit kyllä lapsillensa usuttaa.Mutta d-vitamiinilisästä ei ole epäterveellisiä vaikutuksia todettu, sitä tietysti tarvitsee epäillä ja vastustaa kotiäidin kaikkitietävyydellä. Jos jekovitin alkoholipitoisuus on liian suuri lapselle, niin älä vaan koskaan juo sitten yhtään ainuttakaan kulausta alkoholia niin kauan kuin imetät.

No ei ton tarvinnu mun maitoon mitenkään "totutella". Jos sattuu, niin siinä on jotain vikaa, eikä pidä väkisin "totutella".

Mä olen varmaan ihan hirveä äiti, kun teen kaikkeni, että lapsellani olis mahdollisimman hyvä olla. Lapseni saa paljon läheisyyttä, pelkkää äidinmaitoa, minun kauttani erittäin ravitsevaa ruokaa, en polta, en juo, pidän huolta lapsen unensaannista ja siitä että pysyy lämpimänä...

Tyttö itkee päivässä ehkä YHTEENSÄ 20 minuuttia, kun taas tiedän monen mamman heijaavan niitä rattaita jossa on kiljuva kakara vaikka puoli tuntia kun ei jaksa sille muutakaan tehdä. Sen jälkeen ja sitä ennen on toki monet iktut tullu, kun ei äiti jaksais vastata heti. Pienet vauvat jäävät yksin sittereihin, rattaisiin, lattioille tuntikausiksi päivässä. Äidit eivät jaksa kiinnittää mitään humiota omaan (tai lastensa) ruokavalioon "kun niitä lapsia on niin monta". (No älkää tehkö niin paljon lapsia ettette pysty niistä pitämään huolta, sanon minä ) Kuinka moni äiti välittää lapsen luonnollisesta tarpeesta ulostaa jonnekin muualle, kun housuihinsa? Vaipat on niin käteviä, voi jättää lapsensa huomiotta vaikka kuinka pitkäksi aikaa, ei siltikään tarvitse pestä sitä olkkarin mattoa.

Käyn melkein jokaisen asian läpi ITSE enkä ole niin laiska, että luottaisin sokeasti muiden mielipiteisiin; semmoisten, jotka ovat asiasta joskus kuulleet joltakin kolmannelta taholta. MINÄ olen äiti, ja minä en luovuta vastuuta lapsestani kenellekään, vaa otan itse selvää asioista. Toki kysyn muilta neuvoa ja otan vastaan hyvillä mielin (juuri kuten tässäkin ketjussa), mutta en vastuuta syydä kenellekään muulle.

Ja mitä siihen tulee, että aikuinen tulee toimeen vähemmällä... Kyllä, painoonsa nähden. Taitaa mammat välillä unohtaa, että 3 kk lapsi painaa vain n kymmenesosan siitä mitä aikuinen nainen. Tarvitseeko hän siis kymmenenkertaisen annoksen kaikkea? Tuskin. Arvelisin, että kasvun takia hän voi tarvita 3-4 kertaisen annoksen aikuiseen verrattuna.

Biologia on ollut harrastukseni jo lähes 10 vuotta. Suurinpiirtein yhtä kauan olen halunnut lasta. Tiedän molemmista siis jonkun verran.

Minua ihmetyttää, miten TYHMÄT, LAISKAT ja LAPSELLISET naiset voivat saada lapsia ja väittää olevansa hyviä äitejä.

Miksi sellaisia, jotka oikeasti ottavat vastuuta omasta jälkikasvustaan eivätkä sitä sysää toisten niskoille, haukutaan?

Olen lukenut viime aikoina, et pohjoismaalaiset saavat aivan liian vähän D-vitamiinia, et kaikkien aikuistenkin kannattais syödä ainakin talvisaikaan lisävitamiinia purkista. Älä vaan lastas jätä periaatteen vuoksi "syöttämättä".

Alkuperäinen kirjoittaja Justagirl:
Tuota tämä menee nyt varmaan vähän offtopic mutta mitä haittaa siitä d-vitamiinistä olisi jos antaisit sitä aina lapselle? Onko siitä liikaa vaivaa? Liian kallista? :/

Arveluttaa suurten vitamiinimäärien antaminen pienelle vauvalle. Sen lisäks monessa vitamiinivalmisteessa on muitakin aineita, joita en vauvalle halua antaa, esim alkoholia. Ei sitä alkoholia siinä paljoo kehoon tulee, mutta kyllähän vauva sen silti maistaa, eiks? Ja pirtu ei ole ainakaan mun makuun.

Jos satuit lukemaan sivulta 4 tai 5 (kait) minkälaiseen johtopäätökseen tulin, näit, että lopullisella päätökselläni yritän minimoida kaikki haitat...

Niin, niin eli sua vaan arvelluttaa antaa "suurta" vitamiinimäärää lapselle mutta sä et ole missään nähnyt tai mistään lukenut mitä mahdollista haittaa siitä oikeasti olisi lapselle? Vauva maistaa eikä ole sen makuun? Ja tunnustan en lukenut, ehkä pitäisi, en vaan nyt jaksa. Joten älä vastaa tähän jos olet jo vastannut siellä sivuilla 4 tai 5. Mä vaan merkkaan tän et luen vaikka huomenna kun jaksan paremmin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja suositus:
Arveluttaa suurten vitamiinimäärien antaminen pienelle vauvalle. Sen lisäks monessa vitamiinivalmisteessa on muitakin aineita, joita en vauvalle halua antaa, esim alkoholia. Ei sitä alkoholia siinä paljoo kehoon tulee, mutta kyllähän vauva sen silti maistaa, eiks? Ja pirtu ei ole ainakaan mun makuun.

Edelleen Devitolissa ei ole mitään ylimääräistä d-vitamiinin lisäksi.

Ei kaikissa. Edelleenkään. LUE. Silti arveluttaa luonnottoman suurten vitamiiniannosten antaminen kehittymättömälle pienelle vauvalle. Tuotteita, joihin on lisätty vitamiineja, ei saisi antaa alle 1-vuotiaalle tai monessa tapauksessa alle 3-vuotiaalle, ja ihan hyvästä syystä.

Eivät ole luonnottoman suuria annoksia vaan tarkkaan harkittu on se määrä...

Koko päivän D-vitamiini annos ja vähän päälle (varmuuden vuoksi nääs) yhdellä kertaa liuoksessa on todellakin luonnoton määrä. Mistäpäin luontoa löydät yhtä hyvin tiivistettyä D-vitamiinia? Kerro ihmeessä.

Kehomme ovat tottuneet miljoonien vuosien saatossa ravintoaineiden tiettyihin määriin suhteessa toisiinsa. Vitamiinit ja hivenaineet imeytyvät parhaiten luonnollisista, mahdollisimman vähän käsitellyistä ruoka-aineista. Niissä suhteet ovat oikein ja yhteensopivat ravintoaineet samassa paketissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Magister:
Olen lukenut viime aikoina, et pohjoismaalaiset saavat aivan liian vähän D-vitamiinia, et kaikkien aikuistenkin kannattais syödä ainakin talvisaikaan lisävitamiinia purkista. Älä vaan lastas jätä periaatteen vuoksi "syöttämättä".

Periaatteen vuoksi en lastani vaaranna..

Kyllä, talvisaikaan saamme liian vähän. Tähän samaan tulokseen olen minäkin nyttemmin tullut. Ihminen ei kehittynyt täällä pohjolassa, emmekä ole vielä kunnolla sopeutuneet näihin oloihin.

Mutta se että herätät kesken unien tuossa iässä käymään potalla on jo törkeää! Ja minkäikäinen lapsi kärsii siitä oli se sit minkäikäinen tahansa. Yökuiva ei ole jos pissaa yöllä mihin vain. Eritysestikin siitäkin että se tarvii herättää siihen!!!!!!!!!!!!!! Sä oot pipipää!

Alkuperäinen kirjoittaja suositus:

Edelleen Devitolissa ei ole mitään ylimääräistä d-vitamiinin lisäksi.

Ei kaikissa. Edelleenkään. LUE. Silti arveluttaa luonnottoman suurten vitamiiniannosten antaminen kehittymättömälle pienelle vauvalle. Tuotteita, joihin on lisätty vitamiineja, ei saisi antaa alle 1-vuotiaalle tai monessa tapauksessa alle 3-vuotiaalle, ja ihan hyvästä syystä.

Eivät ole luonnottoman suuria annoksia vaan tarkkaan harkittu on se määrä...

Koko päivän D-vitamiini annos ja vähän päälle (varmuuden vuoksi nääs) yhdellä kertaa liuoksessa on todellakin luonnoton määrä. Mistäpäin luontoa löydät yhtä hyvin tiivistettyä D-vitamiinia? Kerro ihmeessä.

Kehomme ovat tottuneet miljoonien vuosien saatossa ravintoaineiden tiettyihin määriin suhteessa toisiinsa. Vitamiinit ja hivenaineet imeytyvät parhaiten luonnollisista, mahdollisimman vähän käsitellyistä ruoka-aineista. Niissä suhteet ovat oikein ja yhteensopivat ravintoaineet samassa paketissa.

saiskos tähänkin faktaa/linkkiä? Muutakin kun esikoisäidin/kotibiologin oman mutu-tutkimukset=) kiinnostaa ihan oikeesti...

Niin ei tule kerralla niin suurta määrää...tai mikä se teidän annostus nyt olikin...
siis tippa vaan kerrallaa n.3 tunnin välein...
Ja mene nukkumaan Nina TT se on terveellisempää ja luonnollisempaa pienen lapsen äidille kuin,että tuijottaa yömyöhään tietokonettaa ja imee sen säteilyä...

Löytyykö jotain linkkiä siihen d-vitamiinin suureen määrään äidinmaidossa vai ei??

Ei taida löytyä vai :whistle: ? No, niin mä vähän ajattelinkin, ettei sellaista olekaan.

Koska minähän olen väittänyt tietäväni, että äidinmaidossa on suuria määriä d-vitamiinia.

Ei hemmetti että tekee välillä vaikeata pysyä asiallisena kun näinkin typeriä kommentteja tulee kun ihmiset eivät jaksa lukea.

Äidinmaidossa on d-vitamiinia.

En jaksanut sun takia kauheasti vaivautua etsimään mitään kovin hyvää sivua, mutta tässä on yksi joka kertoo aika tyhjentävästi:
http://www.kellymom.com/nutrition/vitamins/vitamin-d.html#mother

Siitä siis myös selviää, että äidinmaidossa on tarpeeksi D-vitamiinia JOS VAUVA SAA TARPEEKSI AURINKOA. Kuten jo totesimme, täällä pohjolassa on hiukan vaikea talvisin saada tarpeeksi aurinkoa, joten annan sille talvisin vitamiinilisää.

Mutta se että herätät kesken unien tuossa iässä käymään potalla on jo törkeää! Ja minkäikäinen lapsi kärsii siitä oli se sit minkäikäinen tahansa. Yökuiva ei ole jos pissaa yöllä mihin vain. Eritysestikin siitäkin että se tarvii herättää siihen!!!!!!!!!!!!!! Sä oot pipipää!

Tuota vauvan yöllä pissalle herättämistä en ymmärrä. Mutta kyllä minä tietääkseni olen yökuiva, vaikka pissalla yöllä käynkin, välillä jopa 2-3 kertaa...

Löytyykö jotain linkkiä siihen d-vitamiinin suureen määrään äidinmaidossa vai ei??

Ei taida löytyä vai :whistle: ? No, niin mä vähän ajattelinkin, ettei sellaista olekaan.

Koska minähän olen väittänyt tietäväni, että äidinmaidossa on suuria määriä d-vitamiinia.

Ei hemmetti että tekee välillä vaikeata pysyä asiallisena kun näinkin typeriä kommentteja tulee kun ihmiset eivät jaksa lukea.

Äidinmaidossa on d-vitamiinia.

En jaksanut sun takia kauheasti vaivautua etsimään mitään kovin hyvää sivua, mutta tässä on yksi joka kertoo aika tyhjentävästi:
http://www.kellymom.com/nutrition/vitamins/vitamin-d.html#mother

Siitä siis myös selviää, että äidinmaidossa on tarpeeksi D-vitamiinia JOS VAUVA SAA TARPEEKSI AURINKOA. Kuten jo totesimme, täällä pohjolassa on hiukan vaikea talvisin saada tarpeeksi aurinkoa, joten annan sille talvisin vitamiinilisää.

Eli sä altistat pienen vauvan herkän ihon auringon haitallisille säteille ennemmin kuin annat sen saman vitamiinin turvallisesti purkista??

Niin ja eihän se vauva sitä d-vitamiinia silloin äidinmaidosta saa vaan suoraan auringosta...vai siirtyykö se d-vitamiini sitten jotenkin vauvan kautta ensin sun rinnan kautta siihen maitoon ja sitä kautta takaisin vauvaan :whistle: ?

Nyt kiehahti, oikeasti. Nyt en jaksa sanojani säästellä.

SIIS MIKÄ VITUN IDIOOTTI SINÄKIN OLET? MISSÄKÖHÄ VITUSSA MINÄ OLEN MUKA SANONUT ETTÄ HERÄTÄN LAPSEN YÖLLÄ POTALLE??? Argh. Kaiken maailman idioottityperyspaskiaisia täälläkin on. Oppikaa lukemaan.

Huh. Nyt helpotti.

Lapsi herää kuule ihan itse käymään potalla. Ei kai aikuisetkaan mitä herätyksiä laita keskelle yötä jotta heräisivät pissimään ettei sänky kastu? Monet nimittäin joutuvat yöllä käymään vessassa, minäkin silloin raskauden alussa ja lopussa.

Tuota vauvan yöllä pissalle herättämistä en ymmärrä. Mutta kyllä minä tietääkseni olen yökuiva, vaikka pissalla yöllä käynkin, välillä jopa 2-3 kertaa...

no juu nussi pilkkua!

SIIS MIKÄ VITUN IDIOOTTI SINÄKIN OLET? MISSÄKÖHÄ VITUSSA MINÄ OLEN MUKA SANONUT ETTÄ HERÄTÄN LAPSEN YÖLLÄ POTALLE??? Argh. Kaiken maailman idioottityperyspaskiaisia täälläkin on. Oppikaa lukemaan.

Huh. Nyt helpotti.

Lapsi herää kuule ihan itse käymään potalla. Ei kai aikuisetkaan mitä herätyksiä laita keskelle yötä jotta heräisivät pissimään ettei sänky kastu? Monet nimittäin joutuvat yöllä käymään vessassa, minäkin silloin raskauden alussa ja lopussa.

KUULE VITTU PIPIPÄÄ TUON IKÄINEN EI ITSE HERÄÄ JUURI SIIHEN POTALLE!

Niin ja eihän se vauva sitä d-vitamiinia silloin äidinmaidosta saa vaan suoraan auringosta...vai siirtyykö se d-vitamiini sitten jotenkin vauvan kautta ensin sun rinnan kautta siihen maitoon ja sitä kautta takaisin vauvaan :whistle: ?

Lue nyt vaa mitä siellä sivustolla sanotaan... Ihminen kaipaa jonkin verran d-vitamiinia ravinnostaan ,mutta suurin osa siitä tulee auringosta. Äidinmaidossa on siis d-vitamiinia, mutta ei kovin suuria määriä, sillä vauvan kuuluu saada se auringonvalosta. LUE.

no juu nussi pilkkua!

Öö, sä itse tuossa just pistit, että yökuiva ei ole, jos pissaa yöllä mihin vaan. Mikä ero siinä sitten on onko vauva vai aikuinen, jos pissaa yöllä pönttöön tai potalle?

Lue nyt vaa mitä siellä sivustolla sanotaan... Ihminen kaipaa jonkin verran d-vitamiinia ravinnostaan ,mutta suurin osa siitä tulee auringosta. Äidinmaidossa on siis d-vitamiinia, mutta ei kovin suuria määriä, sillä vauvan kuuluu saada se auringonvalosta. LUE.

Kyllä noin pieni vauva pitää päin vastoin suojella auringolta...

Huh. Nyt helpotti.

KUULE VITTU PIPIPÄÄ TUON IKÄINEN EI ITSE HERÄÄ JUURI SIIHEN POTALLE!

Ja sinä tiedät tämän miten? :laugh: :laugh: :laugh:

Sä olet varmaan vessahätäviestinnän ekspertti?

Siis onko joku niin typerä, ettei tajua, että eläimet eivät pissi ja kaki ympäriinsä ihan miten sattuu? Suurimassa osassa maailmaa lapset ovat kuivia heti alusta asti, koska vanhemmat ymmärtävät, että vaipat ovat epähygieenisiä ja ällöttäviä ja täysin tarpeettomia. Ne ovat mun mielestä aika alentavia.

Vai oikein KUULUU saada se auringosta. Eli sun mielestä on sitten ihan ok altistaa pieni lapsi haitallisille auringon säteille?

no juu nussi pilkkua!

Öö, sä itse tuossa just pistit, että yökuiva ei ole, jos pissaa yöllä mihin vaan. Mikä ero siinä sitten on onko vauva vai aikuinen, jos pissaa yöllä pönttöön tai potalle?

No iällä on väliä juu. Mut ei se normaalia ole jos ei ole normaalia sekään että aikuinen käy noin monesti kusella yöllä! Ei koske raskaana olevia!

Yhteistyössä