Vauvan tarvikkeet, auttakaa tekemään listaa :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottajaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

odottajaa

Vieras
Googlaamalla tietysti löytyisi mutta en jaksa lukea miljoonaa eri ketjua eri sivuilta.. Auttakaahan esikoisen odottajaa, tekemään listaa siitä mitä kaikkea vauvalle pitää hommata.. :)

Nämä ainakin on listalla:
pinnasänky
pinnasängyn patja, siihen lakanoita, kosteussuoja, ja pinnasänkyyn se reunapehmuste
hoitopöytä ja sen päälle hoitoalusta
vauvan amme, mielellään semmonen missä on se teline ettei tarvi kykkiä lattialla pestessä
sitteri
turvakaukalo
mobile pinnasängyn päälle
vaatteita (mutta paljonko? millaset vaatteet parhaita? ei olla vielä osteltu vaatteita yhtään)
lattialle semmonen leikkimatto
harsoja
tuttipulloja pari
tutteja pari
rintapumppu, onko tarpeen?? aion imettää jos vain suinkin onnistuu mutta jos minä olen poissa niin kannattaako hommata pumppu että saa maitoa pakkaseen..

Pumppu, saa pumpattua tarvittaessa vauvalle pulloon tai pakkaseen maitoa.

Vaatteita joka kokoa vähintään 3kpl (yks päälle, yks kaappiin ja yks pyykkiin periaate) ite tykkäsin kietaisubodeista ja puolipotkareista vauvalla.

sitteri - meillä oli tällainen, mutta ei tullut käytettyä. Mielummin laittaa lapsen vaikka lattialle, missä pystyy liikkumaan.

vaatteita (mutta paljonko? millaset vaatteet parhaita? ei olla vielä osteltu vaatteita yhtään) - ehkä noin kymmenkunta bodya + saman verran housuja. Kietaisumallit ovat vastasyntyneillä kaikkein helpoimmat laittaa päälle.

tutteja pari - Näitäkään ei käytetty. En näe mitään järkeä tunkea jotain kumista lutsutinta vauvan suuhun. Jos vauva itkee, sillä on joku hätänä. Silloin se vauva otetaan syliin ja annetaan ruokaa/läheisyyttä tai mitä ikinä vauva onkin vailla. Ei keinotekoista hiljennintä.

rintapumppu, onko tarpeen?? aion imettää jos vain suinkin onnistuu mutta jos minä olen poissa niin kannattaako hommata pumppu että saa maitoa pakkaseen..- ihan kätevä, niin isäkin voi antaa ruokaa tarvittaessa.

Pumppu, saa pumpattua tarvittaessa vauvalle pulloon tai pakkaseen maitoa.

Vaatteita joka kokoa vähintään 3kpl (yks päälle, yks kaappiin ja yks pyykkiin periaate) ite tykkäsin kietaisubodeista ja puolipotkareista vauvalla.

Meillä ei kyllä mitenkään oltais pärjätty noin vähillä vaatteilla. Lapsi oli tooosi kova pulauttelemaan ja vaatteita sai vaihtaa monet monet kerrat päivässä. Mutta siis kaikki ovat omanlaisiaan. Varuiksi ehkä hankkisin alkuun useammat vaatteet :)

Teen toisenlaisen listan, mitä itse emme tarvinneet noista mitä olit korjannut.
-pinnasänky, vauva nukkui vieressä missä helppo imettää ja jatkaa itse unia.
-hoitopöytää, pehmuste pesukoneen päälle koska melkein aina tarvitsi vaipanvaihdon yhteydessä pestä pylly ja erillinen hoitopöytä ei olisi kylppäriin mahtunut.
-tutit, riittipähän maito hyvin kun vauva sai aina tarvittaessa olla rinnalla.
-mobile, ei ollut sitä pinnasänkyä ja sänky oli nukkumista varten ei lelujen tuijottelua (vähemmän virikkeitä joten nukahti helpommin).
-vauvan ammeen tuki, kerta viikkoon kylvetystä ja kun lapsi oppi itse istumaan niin putoamisvaara.
-tuttipullot, vauva täysimetyksellä joten pulloja ei tarvittu

Ei kannata ostaa liikaa etukäteen, vaan lähinnä sitten myöhemmin tarpeen mukaan.

Mielellään myös kirppikseltä tms jotta rahaa säästyy, kun käyttöaika on kumminkin lyhyt.

Jos ostat sitterin, niin BabyBjörn on ainoa jossa lapsi oikeasti viihtyy. Leikkimattoa en heti ostaisi, sen voi toivoa vaikka ristiäislahjaksi. Meillä rintapumppu(Avent) oli kovassa käytössä, mutta toisilla jäänyt käyttämättä.

Meille hoitopöytä oli täysin turha. Vaipat vaihdetiin sängyllä, vessassa, missä milloinkin enkä kokenut erillistä pöytää tarpeellisena. Samoin mobile sängyn yllä oli turha, lapsi vaan innostuneena tuijotti sitä kun olisi pitänyt nukkua niin helpommalla pääsi kun otti sen pois kokonaan. Itselle ehdottoman tarpeen olivat alkuun rintakumit, nännit olivat aivan verillä eikä imuote ollut kunnossa niin kumit helpottivat huomattavasti.

Juu kirppikseltä meillä onkin tarkoitus ostaa suurin osa. Tosin täälläpäin on kirppiksilläkin mm pinnasängyt (myös tori.fissä ja "livekirppiksillä") niin kalliita, ja kuitenkin ihan kuluneita ja ikivanhoja, että varmaan pinnasänky ostetaan uus kun jostain ikeasta saa noiden kirppissänkyjen hinnalla uuden.. Jos ei sitten löydetä semmosta mikä on hyvä, ja edullinen.
Turvakaukalo saadaan tuttavien perheeltä, on kolaroimaton ja siisti ja ei oo paljoa ollu käytössäkään..

Hoitopöytä meinataan hankkia, semmonen lipastotyylinen, että sitten saa vauvan vaatteita, yms sinne laatikoihin. Ja sitten kun "hoitopöytä-ikä" on ohi niin jäisi lipasto missä säilyttää juttuja.

Vauvalle halutaan ehdottomasti pinnasänky, en uskaltaisi nukuttaa vauvaa vieressä. Minä olen todella levoton nukkuja, ja mm. monesti unissani lyönyt miestäkin päin pläsiä, kerran oli ihan silmä mustana.

Tuttipulloja aion hommata, koska tuskin tissit on paikalla 24/7, niin mies voi sitten syöttää tarvittaessa.

Mutta vastasyntyneelle ei siis vielä paljon iloa leikkimatosta taida olla..? EHkä se on sitten parempi joskus parin kuukauden iässä vasta.

nännirasva, ei sitä välttämättä tarvii mut parempi ku hyvä olla saatavilla.
vaipat ja AINA pitää olla varalla se pullo ja korviketta!
pyllyrasvat yms.
ohuet tumput (yöksi tai miksei päiviksikin)

Osta kirpprilta vaatteita eri merkeiltä, jotta näet mitkä sopii vauvan vartalolle (meillä esim pitkä selkä ja hoikka vauva, joten monet bodyt jäivät käyttämättä, kun ensin kaveri hukkui niihin leveydestä ja sitten ei haaranappi mennytkään kiinni). Myöhemmin voi sitten ostaa niiltä valmistajilta joilla parhaiten sopivat.

Meillä rintapumppu oli ehdoton, koska aluksi sain toiseen rintaan pahoja haavoja ja siitä imettäminen sattui ihan älyttömästi. Pumppasin sitten joka toisella kerralla kunnes se parani. Olisi varmaan imetys loppunut kokonaan, jos ei pumppua olisi ollut (itse ostin käytetyn viidellä eurolla ja myöhemmin sitten sähköisen, kun oli selvinnyt, että pumppu toimii. Kaikilla ei välttämättä heru).

Sitteri ja leikkimatto kannattaa ehkä ostaa sitten kun vauva on syntynyt. Jos sattuu koliikkivauva niin voipi istaasellaisen missä on tärinää ja keinutustoimintoa yms. Jos on hyväntuulinen vauva niin 30e prisman sitterillö pärjää. Meillä sitä on käytetty lähinnä välillä ruokaa laittaessa ja silloin kun käyn itse suihkussa ja myöhemmin sitten kiinteitä aloitellessa. Lapset on viihtyneet muuten lattialla hyvin niin kallis sitteri olisi ollut ihan turhake.

Rintapumpun ehtii ostaa sitten jos sitä tarvii. Tosin jos nyt jo tiedät että haluat totuttaa lapsen pullolle myös niin sitten kai se pumppu kannattaa ostaa niin on vauvalla maitoa mitä laittaa sinne pulloon. Korvikkeeseen en alkaisi huvin vuoksi totuttelemaan vaan vain jos sitä oikeesti tarvii.

Osta sitä rasvaisempaa bepanthenia niin se käy sun tisseilleja vauvan iholle jne. Lisäksi voi sitten ostaa sinkkivoidetta tai talkkia jos haluaa, nekin voi kyllä ostaa vasta sitten jos tarvetta tulee.

Äitiyspakkauksesta saat paljon tarpeellista, myös vaatetta. Kirpparilta jos ostat niin osta 56 ja 62 kokoa joku 6-8 kpl body+potkareita. Jos näyttää että on pieni vauva tulossa niin 50 kokoa myös. sitten lisää jos näyttää että tarviija kun tiedät minkälaisia vaatteita tykkäät vauvalla käyttää. Jos kaikki vaatteet on pyykissä niin lainaat sitten seuravn koon vaatetta.

Alkuun saatat tarvita itsellesi rintakumeja, maidonkerääjiä, imetysliivit, imetyspaitoja (ainakin jos aiot käydä jossain kodin ulkopuolella/teillä käy vieraita;)).

Lisäksi kaikki pikkusälä tietty, eli lapsen hoitoon pumpulipuikkoja (navan puhdistus), vanulappuja (silmien puhdistus), rasvoja (nännirasvaa ainakin;)), mietoa pyllynpesuainetta pahimpien kakkojen pesuun, kestovaippoja, jos niitä meinaat käyttää. Harsoja kannattaa olla ainakin 10, niitä voi käyttää moneen asiaan. Meillä meni pelkästään pukluliinoina ainakin 3-4 päivässä pesuun.

Mahdollisesti muuta lisävarustetta vaunuihin esim. vaunuverho suojaksi, hyttysverkko ja sadesuoja tulee yleensä kaupanpäälle. Talvivauvalle harkitsisin untuvapussia vaunuihin, jos meinaat ulkoilla tai nukuttaa ulkona. Adapterit vaunuihin turvakaukaloon, pääsee kauppareissut ja shoppailut helpommalla ;).

Meillä ehdoton oli itkuhälytin, kun nukutin ulkona/partsilla.

Kaukaloon kaukalopussi, jos on talvivauva, ei tarvii pukea niin paljon.

Yhteistyössä