Vauva opetetaan pulloruokintaan(kin) koska äiti "ei voi maata monta tuntia päivittäin vauvaa imettämässä".

  • Viestiketjun aloittaja tyyppi
  • Ensimmäinen viesti
paras äiti
Mä annoin välillä korviketta ja lopetin imetyksen 4kk jälkeen. Koen onnistuneeni hyvin. En tarvitse fanaatikon lupaa olla ylpeä itsestäni.
Imetin sentään osittain 4kk enkö samantien korvikeeseen menny. Hyvä näin! :)
 
"vieras"
Näköjään vanha ketju, mutta pakko on sanoa että yhdyn otsikon taakse täysin! Meillä vauvan imetys vaati aina minulta kaksi kättä (toinen piti rintaa oikeassa asennossa, toinen vauvan päätä) Vauva ei saanut isosta pieninännisestä rinnasta otetta, ei osannut imeä vaikka kävin imetystuki-ihmiselläkin opissa ja maitoa ei tullut niin paljon että vauva olisi saanut mahansa täyteen. TODELLAKIN opetettiin pulloruokinnalle ja säilyttiin kaikki tervejärkisinä!
 
"äiti"
Asiasta, kuin asiasta voi tehdä hankalan.. Itsellä useampi lapsi ja kaikkia olen imettänyt. Pieninä on kulkenut vauvat puistoissa, leikkihalleissa, ulkomaan reissuissa (ihan jo 1kk ikäsenä).. Eikä ole ollut mitään ongelmaa.
 
[QUOTE="äiti";22474542]Asiasta, kuin asiasta voi tehdä hankalan.. Itsellä useampi lapsi ja kaikkia olen imettänyt. Pieninä on kulkenut vauvat puistoissa, leikkihalleissa, ulkomaan reissuissa (ihan jo 1kk ikäsenä).. Eikä ole ollut mitään ongelmaa.[/QUOTE]

Minullekin imetys oli helppoa, mutta se ei tarkoita että kaikille olisi. Kovin erilaisia ihmisiä olemme kaikki, niin äidit kuin lapsetkin ja elämäntilanteetkin vielä vaihtelevat.
Siksi tekee aina mieli vähän "tökkiä" näitä potentiaalisen fanatismin ketjuja.
;)
 
:LOL:

Entäs me pitkään imettäneet?
Muutummeko me vuonna 61 sitten superäideiksi ja päähän pingahtaa jostain sädekehä?
Siis mitä, eikö sulla jo ole sädekehää? Kyllä meille muille pitkäänimettäville se tulee kaupan päälle. :) Mulla niitä on jo kolme, ei meinaa enää mahtua liikkumaan missään ku on niin tuskasen paljon hyvä-äititaakkaa olkapäillä. :(
 
"jep"
[QUOTE="äiti";22474542]Asiasta, kuin asiasta voi tehdä hankalan.. Itsellä useampi lapsi ja kaikkia olen imettänyt. Pieninä on kulkenut vauvat puistoissa, leikkihalleissa, ulkomaan reissuissa (ihan jo 1kk ikäsenä).. Eikä ole ollut mitään ongelmaa.[/QUOTE]

joo siis niinhän se menee, että jos sulla on helppoa ni kaikilla muillakin on....
 
"kalamama"
Mä en jaksa lukea koko ketjua, mutta olen silti sitä mieltä että äiti on vauvalle "velkaa" sen että imettää (vaikka sitten tuntikausia) jos siihen on mahdollisuus, omista menoista ja viitsimisestä viis. Se on oman lapsen hoitamista, ruokkimista, ihan perusjuttuja. Ei korvikkeita ole tehty siksi että vauvan hoitaminen olisi helpompaa tai nopeampaa, vaan siksi että jos maitoa ei tule, äidillä on lääkitys tms. mikä estää imettämisen, tai yksittäisiä tapauksia varten. Mä ole osittais-imettänyt siksi että mulla ei ollut mahdollisuutta olla sängyssä koko päivää esikoisen vuoksi. Ja siksi että sain ne harvat tunnin pätkät nukuttua kun mies hoiti ruokinnan silloin tällöin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa häirikkö;22474594:
Siis mitä, eikö sulla jo ole sädekehää? Kyllä meille muille pitkäänimettäville se tulee kaupan päälle. :) Mulla niitä on jo kolme, ei meinaa enää mahtua liikkumaan missään ku on niin tuskasen paljon hyvä-äititaakkaa olkapäillä. :(
Epäilen että olen muissa asioissa sitten ollut niin kertakaikkisen kamala äiti, että jokin "sädekehäulosottomies" on pöllinyt mun vanteet...
 
"vieras"
[QUOTE="kalamama";22474609]Mä en jaksa lukea koko ketjua, mutta olen silti sitä mieltä että äiti on vauvalle "velkaa" sen että imettää (vaikka sitten tuntikausia) jos siihen on mahdollisuus, omista menoista ja viitsimisestä viis. Se on oman lapsen hoitamista, ruokkimista, ihan perusjuttuja.[/QUOTE]

Ei vaan äiti on lapselle velkaa sen että pitää itsestään niin hyvää huolta että jaksaa olla HYVÄ ÄITI. En tarkoita sitä että pitäisi juosta jossain tuulettumassa vaan sitä että tunnistaa omat voimavaransa ja niiden ehtymisen. Jos se vaatii osittain pulloruokintaan siirtymisen niin silloin se on LAPSEN KANNALTA oikea ratkaisu!
 
:D

Jäin miettimään että olisi sittenkin pitänyt tehdä se pesä tuonne makkariin silloin joskus ja unohtaa se, että olen kovin halukas liikkumaan ja näkemään muutakin maailmaa kuin neljä seinää. Toki olisin NinaTT:n ohjeen mukaan voinut lähteä ylös, ulos ja lenkille mutta kun tuo peeveli otti ja syntyi keskelle kovimpia pakkasia :D

Äh, en jaksa näitä jahkaamisia.
 
Minullekin imetys oli helppoa, mutta se ei tarkoita että kaikille olisi. Kovin erilaisia ihmisiä olemme kaikki, niin äidit kuin lapsetkin ja elämäntilanteetkin vielä vaihtelevat.
Siksi tekee aina mieli vähän "tökkiä" näitä potentiaalisen fanatismin ketjuja.
;)
Niin. Minullakin on näiden kahden lapsen imetys onnistunut ja toki toivon onnistuvan tulevan kolmosenkin kohdalla.

Uskon että iso merkitys oli sillä että tuo haastava imetettävä oli se esikoinen jolloin minulla oli aikaa ja mahdollisuus keskittyä vauvan imetykseen (aluksi siis maidon pumppaamiseen kun toinen ei jaksanut imeä lain, sittemmin pikkuhiljaa pidentää imetysaikoja ja lopulta 5 viikon iässä sai heitettyä pullon ja rintakumin kokonaan pois). Kuopus taas oli terve vauva ja oppi imemään heti, eikä sellaisen vauvan imetys kesäaikaa ollut tietty temppu eikä mikään vaikka siinä olikin reilu vuosikas "vauva" rinnalla hoidettavana.

Joskus vaan mietin jos olisivat hommat menneet toisinpäin, eli minulla olisi ollut yhtä haastava vuosikas hoidettavana mitä kuopus oli tuossa vaiheessa omine ongelmineen ja siihen päälle vauva joka ei osaisi imeä alkuun lain & kaikki muut jutut ja tunteet mitkä liittyivät esikoisen vauva-aikaan niin olisi hyvin voinut tehdä imetys tiukkaa...

Joskus vaan käy hyvä säkä ja hommat hoituvat itsestään, samalla kun toisilla on vaikeampaa.
 
PEESI!
[QUOTE="vieras";22474656]Ei vaan äiti on lapselle velkaa sen että pitää itsestään niin hyvää huolta että jaksaa olla HYVÄ ÄITI. En tarkoita sitä että pitäisi juosta jossain tuulettumassa vaan sitä että tunnistaa omat voimavaransa ja niiden ehtymisen. Jos se vaatii osittain pulloruokintaan siirtymisen niin silloin se on LAPSEN KANNALTA oikea ratkaisu![/QUOTE]

Aamen!
 
"kalamama"
[QUOTE="vieras";22474656]Ei vaan äiti on lapselle velkaa sen että pitää itsestään niin hyvää huolta että jaksaa olla HYVÄ ÄITI. En tarkoita sitä että pitäisi juosta jossain tuulettumassa vaan sitä että tunnistaa omat voimavaransa ja niiden ehtymisen. Jos se vaatii osittain pulloruokintaan siirtymisen niin silloin se on LAPSEN KANNALTA oikea ratkaisu![/QUOTE]

Valitettavasti esim. yksi mun tuttni ei aloittanut ollenkaan imetystä koska se "ei ollu mun juttu", ja halus päästä jumppaan joka ilta, ja baariin pari kertaa viikossa. Se muutama tunti minkä vauvan kanssa imetyksen merkeissä päivittäin viettää tuskin vie normaalia ihimstä niin hermoromahduksen partaalle että parempi on olla imettämättä että "jaksais hoitaa lastaan paremmin".
 
hehehhehehe
[QUOTE="kalamama";22474689]Valitettavasti esim. yksi mun tuttni ei aloittanut ollenkaan imetystä koska se "ei ollu mun juttu", ja halus päästä jumppaan joka ilta, ja baariin pari kertaa viikossa. Se muutama tunti minkä vauvan kanssa imetyksen merkeissä päivittäin viettää tuskin vie normaalia ihimstä niin hermoromahduksen partaalle että parempi on olla imettämättä että "jaksais hoitaa lastaan paremmin".[/QUOTE]

Niin eli kun sun "tuttus" oli tällainen niin kaikki ei imettävät käyvät vaan jumpassa ja baareissa ja laiminlyövät lapsiaan...jep :D
 
[QUOTE="kalamama";22474689]Valitettavasti esim. yksi mun tuttni ei aloittanut ollenkaan imetystä koska se "ei ollu mun juttu", ja halus päästä jumppaan joka ilta, ja baariin pari kertaa viikossa. Se muutama tunti minkä vauvan kanssa imetyksen merkeissä päivittäin viettää tuskin vie normaalia ihimstä niin hermoromahduksen partaalle että parempi on olla imettämättä että "jaksais hoitaa lastaan paremmin".[/QUOTE]


Ai esim. yksi sun tuttu? Oikeesti? Kamalaa. Nyt kaikki muutkin on leimattu.
 
[QUOTE="kalamama";22474689]Valitettavasti esim. yksi mun tuttni ei aloittanut ollenkaan imetystä koska se "ei ollu mun juttu", ja halus päästä jumppaan joka ilta, ja baariin pari kertaa viikossa. Se muutama tunti minkä vauvan kanssa imetyksen merkeissä päivittäin viettää tuskin vie normaalia ihimstä niin hermoromahduksen partaalle että parempi on olla imettämättä että "jaksais hoitaa lastaan paremmin".[/QUOTE]

Hmm.
Olisinkohan minä vähemmän plösö nykyään jos olisin käynyt jumpassa joka ilta sen sijaan että kävin melkein joka vuosi?
Olisivatko lapset onnellisempia? Ukko tyytyväisempi? Itse iloisempi?
Ehkä minusta olisi kuoriutunut superzumbaaja ja airasamuloisin perheelle leveämmän leivän ja isomman talon ja ...
Ei voi tietää.

;)
 
"äitee"
Ystävälläsi ei todennäköisesti imettäminen oikein suju. Itselläni on sama tilanne. Lapsi saa kunnon imuotteen mutta ei jaksa kauaa imeä. Joten pakko antaa loput pullosta..Ja turhauttavaa on antaa tyhjä tissi nälkäisen lapsen suuhun. Joten joskus on vain helpompaa antaa suoraa pullosta.
 
"Lissu"
En nyt ala lukea koko ketjua... mutta esikoinen ei aikoinaan suostunut pullolle, ja oli sellainen n. 6 viikon ajanjakso että mulla meni imettämseen keskimäärin 13 tuntia päivässä. Joo, mittasin kellosta, mitäpä muutakaan siinä olisi tehnyt imetellessään. Jos ei olisi ollut esikoinen, tuskin olisi onnistunut.
 
"kalamama"
Ai esim. yksi sun tuttu? Oikeesti? Kamalaa. Nyt kaikki muutkin on leimattu.
No mikä määrä esimerkkejä on sopiva että tänne saa tulla kirjoittamaan? Onko tuon yhden mun tuttuni tyyli sinusta ok vai ei? Voisin kuvitella että hän ei ole ainoa kuitenkaan. Nykyisin puhutaan koko ajan siitä miten äidin pitää kuunnella jaksamistaan ja äidin pitää voida hyvin että muu perhe voi hyvin. Mutta minun mielestä jos nainen on halunnut äidiksi niin jotain pitää pystyä uhraamaankin. Se puoli vuotta uhrautumista vauvan eteen on aika lyhyt aika.

Enkä minä tuomitse huonoksi äidiksi korvikeäitiä, olenhan minäkin osittain korvikeäiti! Pointtini oli se että vauva tulee ensin, äiti sitten, äidin pitää pystyä vauvan vuoksi luopumaan omista jutuistaan, ja jos nyt ei ole syvän masennuksn kourissa tai muuten hermoheikko ihminen niin siihen pystyy, jos vain haluaa. (Ja tämä ei koske niitä joilla imetys ei onnistu)
 
haista huilu!!
Näin siis ystäväni asian minulle ilmaisia, siitä en mene takuuseen onko täysi totuus. Kuulosti vaan hurjalta, mikä menee 2 viikkoisen vauvan hoidon edelle kun ei EHDI imettää?
No kuule. Meidän poika ois imeny tissiä yötä päivää.
Ei menny ihan putkeen imetys. Esikoisen kanssa meni. Mun on pakko myös ruokkia tuo esikoinen täällä. JOTEN siirryin pulloon. eipä tarvinnu paljon opettaa, kun osas siitä itse syödä.
Mulle tuli kauhea stressi siitä, etten ehdi muuta tekemään kuin imettää...

HAISTAPPA AP HUILU !!! jokaisen oma asia mitä tekee!!!!
 
[QUOTE="kalamama";22474883]No mikä määrä esimerkkejä on sopiva että tänne saa tulla kirjoittamaan? Onko tuon yhden mun tuttuni tyyli sinusta ok vai ei? Voisin kuvitella että hän ei ole ainoa kuitenkaan. Nykyisin puhutaan koko ajan siitä miten äidin pitää kuunnella jaksamistaan ja äidin pitää voida hyvin että muu perhe voi hyvin. Mutta minun mielestä jos nainen on halunnut äidiksi niin jotain pitää pystyä uhraamaankin. Se puoli vuotta uhrautumista vauvan eteen on aika lyhyt aika.

Enkä minä tuomitse huonoksi äidiksi korvikeäitiä, olenhan minäkin osittain korvikeäiti! Pointtini oli se että vauva tulee ensin, äiti sitten, äidin pitää pystyä vauvan vuoksi luopumaan omista jutuistaan, ja jos nyt ei ole syvän masennuksn kourissa tai muuten hermoheikko ihminen niin siihen pystyy, jos vain haluaa. (Ja tämä ei koske niitä joilla imetys ei onnistu)[/QUOTE]

Tuli tällainen olo sun paasauksesta: blaa bla balabala.

Se äidin jaksaminen on sen verran tärkeää että sinuna keskittyisin vain niihin omiin tisseihin ja omaan vauvaan ja jättäisin niin monimutkaisen ajateltavan kuin erilaiset elämäntilanteet, toiseen aikaan.
 
[QUOTE="kalamama";22474883]No mikä määrä esimerkkejä on sopiva että tänne saa tulla kirjoittamaan? Onko tuon yhden mun tuttuni tyyli sinusta ok vai ei? Voisin kuvitella että hän ei ole ainoa kuitenkaan. Nykyisin puhutaan koko ajan siitä miten äidin pitää kuunnella jaksamistaan ja äidin pitää voida hyvin että muu perhe voi hyvin. Mutta minun mielestä jos nainen on halunnut äidiksi niin jotain pitää pystyä uhraamaankin. Se puoli vuotta uhrautumista vauvan eteen on aika lyhyt aika.

Enkä minä tuomitse huonoksi äidiksi korvikeäitiä, olenhan minäkin osittain korvikeäiti! Pointtini oli se että vauva tulee ensin, äiti sitten, äidin pitää pystyä vauvan vuoksi luopumaan omista jutuistaan, ja jos nyt ei ole syvän masennuksn kourissa tai muuten hermoheikko ihminen niin siihen pystyy, jos vain haluaa. (Ja tämä ei koske niitä joilla imetys ei onnistu)[/QUOTE]

No, toisen on paha määritellä mikä jonkun elämässä on liian rankka paikka. Imetyskään ei ole suinkaan kaikille samanlainen kokemus.

Vaikka itse olen aika lailla avlmis tekemään töitä imetyksen eteen ja pidän sitä tärkeänä, olen silti sillä kannalla ettei kannata itseään vetää sinne syvän masennuksen kouriin tuollaisen asian takia. Kuitenkaan se ero rintamaidon ja korvikkeen välillä ei ole niin suuri että sen eteen kannattaa koko perheen "menettää" äiti. Loppupelissä se korvikkeeseen turvautuminen voi olla koko perheelle positiivisempi valinta (äiti itse jaksaa ja voi paremmin, isälle kiva että äiti voi hyvin, vauva saa äidin joka jaksaa huomioda lasta muutenkin ja vanhemmat lapset saavat myös osansa äidin huomiosta).
 

Yhteistyössä