Vauva opetetaan pulloruokintaan(kin) koska äiti "ei voi maata monta tuntia päivittäin vauvaa imettämässä".

  • Viestiketjun aloittaja tyyppi
  • Ensimmäinen viesti
Tuli tällainen olo sun paasauksesta: blaa bla balabala.

Se äidin jaksaminen on sen verran tärkeää että sinuna keskittyisin vain niihin omiin tisseihin ja omaan vauvaan ja jättäisin niin monimutkaisen ajateltavan kuin erilaiset elämäntilanteet, toiseen aikaan.
Siinä vaiheessa kun vauvan lisäksi itkee äiti, niin kyllä mun mielestä on kaikkien kannalta parempi siirtyä pulloon. Ja sieltä pullostakin voi antaa äidinmaitoa eikä vain sitä korviketta.
 
"Horuksen silmä"
Mä itseasiassa ajattelin aloittaa aiheesta tänään ketjun mitä tehdä 4 kk ikäsen kanssa mutta taidan jättää toiseen päivään. Kaikilla katsos kyseessä ei ole esikoinen. Mä voin ainakin sanoo ettei toi 2v oikein ymmärtäisi miksi ei pääse ulos, miksi ei tehdä mitään yhdessä, miksi äiti vaan makaa sängyssä vauvan kanssa. Eli ei ehdi/pysty/kykene jos haluaa muutkin lapsensa hoitaa. Vai laittaisko esikoisen päiväkotiin kokopäivähoitoon että saa imetettyä vauvaa rauhassa tuntikausia? ;)
Jo on vaikeaa.....Toki siitä voi tehdä vaikeaa.
Kyllä mä olen pystynyt imettämäään jokaisen vauvani, vaikka niillä on ollut isompia sisaruksia vaatimassa oman osansa huomiosta ja äidistä.
 
[QUOTE="Horuksen silmä";22475057]Jo on vaikeaa.....Toki siitä voi tehdä vaikeaa.
Kyllä mä olen pystynyt imettämäään jokaisen vauvani, vaikka niillä on ollut isompia sisaruksia vaatimassa oman osansa huomiosta ja äidistä.[/QUOTE]

Niin, sinä olet. Jo on ollut helppoa, huhhuh. Hyvä että selvisit.
 
[QUOTE="Horuksen silmä";22475127]Varmaan ihminen joka ärsyttää sua....[/QUOTE]

Tai sitten sellainen, joka ei edes pysty käsittämään muuta elämäntilannetta tai tapaa kuin omansa. Eli aika, miten sen nyt nätisti sitten sanoisi ettei sortuisi samaan kuin sinä?
 
raivostuttaa
[QUOTE="Horuksen silmä";22475057]Jo on vaikeaa.....Toki siitä voi tehdä vaikeaa.
Kyllä mä olen pystynyt imettämäään jokaisen vauvani, vaikka niillä on ollut isompia sisaruksia vaatimassa oman osansa huomiosta ja äidistä.[/QUOTE]

No entäs jos se vauva on yötä päivää siinä rinnalla. Yöt kannetaan itkusta vauvaa pitkin asuntoa.
Kyllä siinä vaiheessa on pakko antaa päivällä pullosta, että saa itse levätä, hoitaa esikoista ja tehdä ruokaa.
Äidin jaksaminen kaiken A&O. VAi pitäiskö itku silmässä imettää ja hoitaa vielä se esikoinen?
 
"Horuksen silmä"
Tai sitten sellainen, joka ei edes pysty käsittämään muuta elämäntilannetta tai tapaa kuin omansa. Eli aika, miten sen nyt nätisti sitten sanoisi ettei sortuisi samaan kuin sinä?
Mä tunnen äitejä jotka eivät ole imettäneet ja äitejä jotka ovat imettäneet. Mutta joo kyllä musta on aika uusavutonta väittää on mahdotonta imettää vauvaa ja hoitaa sen sisarusta. Johan ihmiskunta ois kuollut sukupuuttoon jos se niin menisi.
Ei sun tarttee mitään nätisti sanoa, kun et ole ennenkään sitä harrastanut.
 
[QUOTE="Horuksen silmä";22475171]Mä tunnen äitejä jotka eivät ole imettäneet ja äitejä jotka ovat imettäneet. Mutta joo kyllä musta on aika uusavutonta väittää on mahdotonta imettää vauvaa ja hoitaa sen sisarusta. Johan ihmiskunta ois kuollut sukupuuttoon jos se niin menisi.
Ei sun tarttee mitään nätisti sanoa, kun et ole ennenkään sitä harrastanut.[/QUOTE]

Ei ole mahdotonta hoitaa vauvaa ja sen sisarusta/sisaruksia mutta voi olla lähes mahdotonta imettää vauvaa jossain pesässä 12h putkeen jos on muitakin lapsia hoidettavana. Tai muutakin tekemistä, kuten vaikka kaverillani maatilan lukuisat työt jotka ei odota vaikka vauvan olisitkin maailmaan pukannut viikko sitten. En pidä sitä minään uusavuttomuutena.

Saati sitten muu äidin jaksaminen. Jos tykkää ja jaksaa sellaista yksinkertaista olemista kuten sängyssä makoilu pari kuukautta putkeen niin ei siinä mitään. Mutta pitää ymmärtää että kaikki eivät ole samasta puusta veistettyjä.
 
"Horuksen silmä"
Ei ole mahdotonta hoitaa vauvaa ja sen sisarusta/sisaruksia mutta voi olla lähes mahdotonta imettää vauvaa jossain pesässä 12h putkeen jos on muitakin lapsia hoidettavana. Tai muutakin tekemistä, kuten vaikka kaverillani maatilan lukuisat työt jotka ei odota vaikka vauvan olisitkin maailmaan pukannut viikko sitten. En pidä sitä minään uusavuttomuutena.

Saati sitten muu äidin jaksaminen. Jos tykkää ja jaksaa sellaista yksinkertaista olemista kuten sängyssä makoilu pari kuukautta putkeen niin ei siinä mitään. Mutta pitää ymmärtää että kaikki eivät ole samasta puusta veistettyjä.
Eikö ne opettanut laitoksella sun landekaverilles että ei ne vauvat syö 12 tuntia putkeen? Tai ehkä sit maaseudulla toimii noi asiat erilailla.
Sä olet huvittava kun hermostut.....
 
[QUOTE="Horuksen silmä";22475234]Eikö ne opettanut laitoksella sun landekaverilles että ei ne vauvat syö 12 tuntia putkeen? Tai ehkä sit maaseudulla toimii noi asiat erilailla.
Sä olet huvittava kun hermostut.....[/QUOTE]

Asiallinen vastaus olisi ollut jopa yllätys. Tai ymmärys siitä, mitä itse asiassa puhutaankaan.
 
[QUOTE="Horuksen silmä";22475234]Eikö ne opettanut laitoksella sun landekaverilles että ei ne vauvat syö 12 tuntia putkeen? Tai ehkä sit maaseudulla toimii noi asiat erilailla.
Sä olet huvittava kun hermostut.....[/QUOTE]

Pesä oli aiemmin keskustelussa esille otettu juttu.

Miksi noin ilkeä ja aggressiivinen sävy?
Ja miksi niin vaikea hyväksyä että voi olla omastasi poikkeavia elämäntilanteita, äitejä ja jopa lapsiakin?

: /
 
np
Kaikki varmasti ymmä'rtävät ettei asiat ole niin mustavalkoisia. Olen kyllä sitä mieltä, että imettäminen on äidin tehtävä kun vauva on pieni. Maidon nousunkin kannalta on tärkeää, että lapsi on rinnalla mahdollisimman paljon. Kun maitoa tulee imetykseen riittää n. 10 min per puoli ja vauva on täynnä, muutoin pitää rintaa vaan leluna.
Sellastapa se pikkuvauva vaihe tuppaa olemaan, imetystä ja imetystä ja se nyt vain kuuluu siihen äitiyteen.

En tuomitse todellakaan pulloruokintaa ja jos maito on vähäistä kannattaa pullosta antaa, mutta lasta on silti hyvä pitää rinnalla mahd. paljon muuten ei maitoa edes ala kunnolla nousemaan.
Tiedän mistä puhun. Kuopukseni lähes asui rinnalla ensimäiset kuukutensa, ksoka maitoa ei kunnolla noussut. Se otti aikaa, mutta palkitsi ja imetinkin häntä vuoden. Turvauduin alkuaikoina myös pulloon.
 
Mä olin pelkkä life support system tisseilleni ekat 2 kk.

MITÄ MUUTA kuuluu ehtiä? MIes voi hoitaa kodin, äidin tehtävä on imettää. Piste.

(siis jos maitoa tulee ja kaikki on siltä osin ok)
Mä en edes jaksa lukee koko ketjua, mut tää alko jo huvittaa...ihanko koko muu maailma pitää sulkea ulkopuolelle imetyksen takia?Ottaako kukaan huomioon että kaikilla ei jää mies kotiin vaan lähtee heti töihin, silloin on pakko itse huolehtia kaikki..Toki normaalissa, ihannetilanteessa, kaiken pystyykin hoitamaan siinä sivussa, mutta me kaikki kun ei toimita samallalailla..
Olisin mäkin tietenkin voinut antaa pojan roikkua vaikka kuukauden tissillä 24/7, mutta koska mulla on ikävä kyllä, muitakin velvollisuuksia eikä kroppa toiminut niinku "pitäis", pullo ja korvike kaapista haettiin..
 
"Horuksen silmä"
Asiallinen vastaus olisi ollut jopa yllätys. Tai ymmärys siitä, mitä itse asiassa puhutaankaan.
Vai vielä asiallisia vastauksia kaipaat =D
Mä ymmärrän kyllä mistä puhut. Mutta ymmärrätkö sä muuta kun sun kaveri tilanteen? Onhan se kurjaa jos vauva roikkuu kirjaimellisesti 12 tuntia tississä kiinni. Mutta tuo taitaa olla aika poikkeuksellista?!
Ihmiset tekee pienistä asioista usein isoja numeroita. Ja sitten ärsyynnytään jos joku onkin erimieltä niistä asioista.
 
sitä
en ymmärrä jos joku ensikertalainen ei halua edes kokeilla imettämistä, mutta kaiken muun sen jälkeen ymmärränkin. Mun esikoisen imetyskokemus oli karmaiseva. Ensinnäkin lapsi imi alusta asti huonosti ja vain rintakumilla. Paino laski ja vauva kellastui ja joutui useampaan kertaan valooon. Itse en voinut istua viikkoihin, episiotomia aukesi ja tulehtui. Eli imetin rintakumilla, makuullaan, mikä on todella hankalaa, ainakin mulle. No, lopulta annoin korviketta ja en voinut uskoa sitä muutosta mikä tapahtui sekä lapsessa, että minussa. Siinä vaiheessa mä oikeesti vasta nautin siitä äitiydestä. Toista lasta osittaisimetin alusta asti, kokemus oli musta hyvä sekä lapselle että mulle. Ja en ole tosiaan antanut korviketta päästäkseni festareille, vaan itse on muksumme hoidettu. Lisäksi meillä nukutaan koko perhe perhepedissä ja koen että mun lapset ei ole jääneet paljosta paitsi "epäonnistuneesta" imetyksestä huolimatta.
 
hp
Ehkäpä ne mukulat on entisaikoina vaan tuupattu pihalle leikkimään keskenään että äiti saa keskittyä vauvaan. Niin meillä maalla tehtiin vielä 80-luvullakin...
En tiedä, onko se sitten asennekysymys vai mikä, mutta minä ainakin teen kaikkeni että toisenkin lapsen imetys onnistuisi vaikka se esikoinenkin on kotona päivät. Tunnen kyllä niitäkin äitejä,jotka ovat päättäneet olla imettämättä sen takia kun uhmaikäinen tekee pahojaan sillä välin, sekä niitä, jotka imettävät siitäkin huolimatta.
 
[QUOTE="Horuksen silmä";22475275]Vai vielä asiallisia vastauksia kaipaat =D
Mä ymmärrän kyllä mistä puhut. Mutta ymmärrätkö sä muuta kun sun kaveri tilanteen? Onhan se kurjaa jos vauva roikkuu kirjaimellisesti 12 tuntia tississä kiinni. Mutta tuo taitaa olla aika poikkeuksellista?!
Ihmiset tekee pienistä asioista usein isoja numeroita. Ja sitten ärsyynnytään jos joku onkin erimieltä niistä asioista.[/QUOTE]

Se oli yksi esimerkki jos et tajunnut. Yleistäminen on ärsyttävää, ja leimaaminen.
 
wertyuio
Mites se mies sit hoitaa kodin, jos se käy töissä???
Itse olin ainakin tyytyväinen, että lapsi oppi ottamaan myös pullosta. Pääsin esikoisen kanssa ulos ihan kaksin, ja sain nukkua kun mies hoiti syöttöjä.
 
[QUOTE="Horuksen silmä";22475316]Ja mun kommentti sille yhdelle oli vain yksi kommentti muiden joukossa. Etkö ymmärrä?
Joten lopetahan itse se leimaaminen ja yleistäminen.[/QUOTE]

Se oli huono kommentti. Ymmärtämätön ja yleistävä.
 
Mä en millään voi ymmärtää miksi jotkut vetää aivan totaaliset pultit siitä, että kaikki ei imetä. Eikö pääasia ole se, että lapsi ruokitaan? Monessa maassa lapset näkevät nälkää ja täällä vedetään kilarit siitä kun lapsia ei ruokita kaikkia samalla tavalla...
 

Yhteistyössä