Vauva opetetaan pulloruokintaan(kin) koska äiti "ei voi maata monta tuntia päivittäin vauvaa imettämässä".

  • Viestiketjun aloittaja tyyppi
  • Ensimmäinen viesti
qwen
Putkiaivo! Tuo on niin totta... Miten voit tehdä pesän sänkyyn ja olla siellä pesässä monta päivää, kun tosiaan pitäis laittaa ruokaa, pestä pyykkiä, hoitaa uhmista, huolehtia ekaluokkalaisesta jne. Kyllä se mieskin sieltä töistä kotiin tulee iltapäivällä, mutta kai sitä silti saa olla muutakin elämää kuin imetys? Ja vielä jos saa sen onnistuun jotenkuten vain ja ainoastaan sängyssä?
 
maa
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Alkuperäinen kirjoittaja Putkiaivo:
Mä itseasiassa ajattelin aloittaa aiheesta tänään ketjun mitä tehdä 4 kk ikäsen kanssa mutta taidan jättää toiseen päivään. Kaikilla katsos kyseessä ei ole esikoinen. Mä voin ainakin sanoo ettei toi 2v oikein ymmärtäisi miksi ei pääse ulos, miksi ei tehdä mitään yhdessä, miksi äiti vaan makaa sängyssä vauvan kanssa. Eli ei ehdi/pysty/kykene jos haluaa muutkin lapsensa hoitaa. Vai laittaisko esikoisen päiväkotiin kokopäivähoitoon että saa imetettyä vauvaa rauhassa tuntikausia? ;)
No voihan sitä nyt muuallakin imettää kuin sängyssä!! Kaikkialla!
No meillä esikoinen söi tissiä missä vaan, kuopus ei syö istualtaan muuta kun autossa. Hiljaista pitää olla ja on muutenkin tosi tarkka.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Putkiaivo:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Ei mullakaan olis ollu aikaa maata tuntitolkulla joka päivä imettämässä. En kyllä ymmärrä miksi kukaan makaisi tuntitolkulla imettämässä jos ei aika riitä kesken. (jos riittää niin siitä vaa :D nautintoa!!)

Ylös, ulos ja lenkille, vauva rinnalla.
Voi helvetti. Anteeks nyt vaan mutta kaikkien vauvat ei oo niitä onnen autuus ihanaa imetys jeee vauvoja. Mulla on ainakin ihan helvettiä tällä hetkellä koko imetys eikä mistään imetystukilistan diipadaapasta ole apua. "Tee pesä ja varaa mukavaa luettavaa ja evästä pariksi päiväksi ja nauti rauhassa ihokontaktista" :headwall: Enkä taatusti kulje tuolla kaupungilla tissejä heilutellen, kirkuva ja riehuva tissilakkoilijavauva käsivarsilla ja yritä samalla hallita uhmaikäistä. No way.
Nojuu, aina elämä ei ole kivaa. Buuhuu. Mutta minähän en mistään sellaisesta mitään tiedä, oma elämähän on aina ollut ruusuilla tanssimista ja varsinkin tuo tyttären vauva-aika oli vaa sängyssä makaamista. Juujuu.

Yksilöllisiähän nämä aina ovat, luulisi sen nyt olevan selvää. Varmasti on tilanteita joissa pullo on paras, mutta otin lähinnä yleisellä tasolla ja toisaalta ap:n kirjoittamaan tilanteeseen (joss pariviikkoinen jo opetetaan pullolle...)

Kunhan kommentoin, etten ymmärrä miksi pitäisi maata ja imettää jos ei ole aikaa maata.
 
mak
Alkuperäinen kirjoittaja tyyppi:
Näin siis ystäväni asian minulle ilmaisia, siitä en mene takuuseen onko täysi totuus. Kuulosti vaan hurjalta, mikä menee 2 viikkoisen vauvan hoidon edelle kun ei EHDI imettää?
No kyselitkö asiaa tarkemmin, miksei "voi maata tuntikausia"? Ehkä ystävälläsi oli joku ihan oikea syy, miksi koki tunikausien imettämisen hankalaksi.. miksi heti täytyy ajattella, että syyt ovat pelkästään itsekkäät?
 
jippo
Tjaa. Meillä vauva opetettiin pulloruokintaan, kun ei sinne teholle voinut mennä tuntikausiksi imettämään.

No, onhan se hyvä, ettei joidenkin elämässä ole ollut ihan oikeasti vaikeita asioita käsiteltävänä.
 
hih
Alkuperäinen kirjoittaja qwen:
Putkiaivo! Tuo on niin totta... Miten voit tehdä pesän sänkyyn ja olla siellä pesässä monta päivää, kun tosiaan pitäis laittaa ruokaa, pestä pyykkiä, hoitaa uhmista, huolehtia ekaluokkalaisesta jne. Kyllä se mieskin sieltä töistä kotiin tulee iltapäivällä, mutta kai sitä silti saa olla muutakin elämää kuin imetys? Ja vielä jos saa sen onnistuun jotenkuten vain ja ainoastaan sängyssä?
Joo, mäkin repesnin ku luin tuon pesänteko-ohjeen imetystuen sivuilta. Vaikka muuten ihan kelpo sivut onkin, ainakin mulle oli aikoinaan apua.
 
saara
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olin pelkkä life support system tisseilleni ekat 2 kk.

MITÄ MUUTA kuuluu ehtiä? MIes voi hoitaa kodin, äidin tehtävä on imettää. Piste.

(siis jos maitoa tulee ja kaikki on siltä osin ok)
No mies on töissä viitenä päivänä viikossa vähintään 12h.

Ai mitä muuta kuuluu ehtiä? No esim antaa aamupalaa muille lapsille (meillä 4kpl+vauva) etsiä päivävaatteet heille ja auttaa pukemaan tarvittaessa, laittaa tiskit, vähän järkätä, pistää pyykit pyörimään ja viikata puhtaita kaappiin. Usein myös imuroin tässä vaiheessa. Sit olis hyvä ehtiä myös itse syömään jossakin välissä. Tässä vaiheessa kello on yleensä noin 10 ja lähdetään ulos.
Tuo oli siis ote meidän aamupäivästä.

Eli kyllä mun kuuluu ehtiä aika paljonkin vauvan imetyksen lisäksi. Mut onneksi vauva syö suht nopeasti, ja usein imetän samalla kun itse syön.
 
vieras
mä en ainakaan ois kerenny makaan tuntia kerrallaan vauvankanssa,johan siinäajassa ois 4v ja 1v laittanu kämpän hujanhajan ;)
meillä tosin tuo kuopus oli sellanen ettei päivisin suostunu imeen rintaa jos ei kokoajan liikkunu,en ymmärrä miksi. toisaalta mulla suihkus pahasti kokoajan maitoo. tuskaa se päivisin olikin.
yöllä taas joi mammutellessa mielellään. itse tykkäsin imettämisestä vaikkei se sit ihan oppikirjojenmukaan emnnytkään. moni asia jäi harmittaan ja imetys liian lyhyeksi. esikoista en imettänyt kun pariviikkoo tapellen rintakumienkanssa. ei osannut imeä ja pullosta sai helpommin.
 
fas
Jos mä nyt saisin päättää, todellakin olisin opettanut pulloonKIN vauvasta lähtien. :whistle: Kuopus nyt 1v2kk ja loppua tälle hel*etin imetykselle ei näy. Nännit vereslihalla, tulehtuneet ja rintatulehduksenkin sain, kun tuo hampaillaan järsii.
Maitoa kuopus ei siis suostu juomaan kuin minusta, nokkamukista menee ainoastaan vesi.
Esikoinen todellakin on jäänyt vähän vähemmälle huomiolle, imetys todellakin on sitovaa, itselläni vähän liiankin.. :snotty:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Joo siis aivan kamala äiti. Se ei varmaan rakasta sitä lasta. Lapsi pois tollaselta! Soitto sossuun vaan.

Ja taptap ap sulle, että oot niin hienosti jaksanut imettää ja sitoutua vauvaas. Sä oot oman elämäs supersankari ja hieno esikuva meille kaikille!
Menolipun sävelellä, lauletaan, kaikki mukaan!

Pakko imettää!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niimpä, kummasti sitä sitten ehtii vaik mihin festareille kesällä kun vauva on pulloruokinnassa isovanhempien hoivissa... :(
v***u.

anteeksi.

mutta mä olen hoitanut lapseni kunnialla, kuluttanut hiekkalaatikkoa yli 5v urakalla, pyykännyt ja leikkinyt, pelannut kimbleä ja laulanut. vaipattanut, pukenut ja niistänyt räkäisiä neniä. tämän kaiken tehnyt vieläpä mielelläni ja rakkaudella.

mutta siihen, että mä makaisin/istuisin/seisoisin tuntikausia päivästäni jonkun ruokinta-automaattina musta ei ole. eioleeioleeiole. älköön kukaan väheksykö superäitiyttäni vain tämän yhden asian vuoksi. imetys ei ollut mun juttuni ollenkaan, vaihtoehto saatavilla eli se käytössä.

imetyspropag..eikun tukilistan voi mun puolestani kaikki sillä ratsastavat tunkea sinne missä ei päivä paista. joku voi sieltä apua saada mutta sitä on turha heittää kaikkien silmille.

niin joo, ja ehdinhän mä ruisrockiinkin ´01.
 
fas
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niimpä, kummasti sitä sitten ehtii vaik mihin festareille kesällä kun vauva on pulloruokinnassa isovanhempien hoivissa... :(
v***u.

anteeksi.

mutta mä olen hoitanut lapseni kunnialla, kuluttanut hiekkalaatikkoa yli 5v urakalla, pyykännyt ja leikkinyt, pelannut kimbleä ja laulanut. vaipattanut, pukenut ja niistänyt räkäisiä neniä. tämän kaiken tehnyt vieläpä mielelläni ja rakkaudella.

mutta siihen, että mä makaisin/istuisin/seisoisin tuntikausia päivästäni jonkun ruokinta-automaattina musta ei ole. eioleeioleeiole. älköön kukaan väheksykö superäitiyttäni vain tämän yhden asian vuoksi. imetys ei ollut mun juttuni ollenkaan, vaihtoehto saatavilla eli se käytössä.

imetyspropag..eikun tukilistan voi mun puolestani kaikki sillä ratsastavat tunkea sinne missä ei päivä paista. joku voi sieltä apua saada mutta sitä on turha heittää kaikkien silmille.

niin joo, ja ehdinhän mä ruisrockiinkin ´01.
Luin eka, että "tehnyt vieläpä miehelläni" :LOL:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja fas:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niimpä, kummasti sitä sitten ehtii vaik mihin festareille kesällä kun vauva on pulloruokinnassa isovanhempien hoivissa... :(
v***u.

anteeksi.

mutta mä olen hoitanut lapseni kunnialla, kuluttanut hiekkalaatikkoa yli 5v urakalla, pyykännyt ja leikkinyt, pelannut kimbleä ja laulanut. vaipattanut, pukenut ja niistänyt räkäisiä neniä. tämän kaiken tehnyt vieläpä mielelläni ja rakkaudella.

mutta siihen, että mä makaisin/istuisin/seisoisin tuntikausia päivästäni jonkun ruokinta-automaattina musta ei ole. eioleeioleeiole. älköön kukaan väheksykö superäitiyttäni vain tämän yhden asian vuoksi. imetys ei ollut mun juttuni ollenkaan, vaihtoehto saatavilla eli se käytössä.

imetyspropag..eikun tukilistan voi mun puolestani kaikki sillä ratsastavat tunkea sinne missä ei päivä paista. joku voi sieltä apua saada mutta sitä on turha heittää kaikkien silmille.

niin joo, ja ehdinhän mä ruisrockiinkin ´01.
Luin eka, että "tehnyt vieläpä miehelläni" :LOL:
no se olisi mennyt jo jopa mun rakkauden käsitteen ulkopuolelle. :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Putkiaivo:
Mä itseasiassa ajattelin aloittaa aiheesta tänään ketjun mitä tehdä 4 kk ikäsen kanssa mutta taidan jättää toiseen päivään. Kaikilla katsos kyseessä ei ole esikoinen. Mä voin ainakin sanoo ettei toi 2v oikein ymmärtäisi miksi ei pääse ulos, miksi ei tehdä mitään yhdessä, miksi äiti vaan makaa sängyssä vauvan kanssa. Eli ei ehdi/pysty/kykene jos haluaa muutkin lapsensa hoitaa. Vai laittaisko esikoisen päiväkotiin kokopäivähoitoon että saa imetettyä vauvaa rauhassa tuntikausia? ;)
No tällainen tapaus on luonnollisesti erilainen kuin jos vauva on ensimmäinen ja näin ollen ainoa lapsi.
Niinpä niin. Jos on vain yksi lapsi, se vauva, on aivan pöyristyttävää että se opetetaan juomaan tuttipullosta.
Mutta jos on ennestän jo yksi lapsi jonka pitää päästä ulos tms., niin sama asia onkin "saliittua" ja hyväksyttävää.

Voi jösses tätä palstamammojen logiikkaa...


Voi
 
Offtopic
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
No hui kamala :eek: Nyt se lapsiraukka varmaan traumatisoituu! ;)
Juuri tätä hain takaa.
Ja siltä varalta, että jäi huomaamatta, niin tarkoitukseni oli olla ironinen, en todellakaan usko että pulloruokinnasta olisi lapselle mitään haittaa. Enkä ymmärrä ihmisiä, jotka jaksavat vaivata päätään sillä, miten joku ruokkii lapsensa.
Ja siltä varalta, että sinulta jäi huomaamatta, myös oma kommenttini sinulle oli ironinen.
puhunette molemmat sarkasmista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olin pelkkä life support system tisseilleni ekat 2 kk.

MITÄ MUUTA kuuluu ehtiä? MIes voi hoitaa kodin, äidin tehtävä on imettää. Piste.

(siis jos maitoa tulee ja kaikki on siltä osin ok)
ideaalitilanne. joillakin voi olla myös vanhempia lapsia, joiden kanssa joutuu tekemään paljonkin, kotirumba päälle ja jos isäkin on vaikkapa reissutyöläinen, tai tekee muuten pitkää päivää, eikä siis kerkiä kotona juuri auttamaan, niin äidille tuskin jää sitä aikaa olla tissinä 20h/vrk...
ja joitakin se yksinkertaisesti ahdistaa.
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olin pelkkä life support system tisseilleni ekat 2 kk.

MITÄ MUUTA kuuluu ehtiä? MIes voi hoitaa kodin, äidin tehtävä on imettää. Piste.

(siis jos maitoa tulee ja kaikki on siltä osin ok)
Kukas ne vanhemmat lapset hoitaa kun isi on töissä?
 
ev
mulla ei tullut maitoa koskaan kunnolla. vauva huusi rinnalla nälkäänsä. paino tippui. lopulta lääkäri määräsi vauvalle pullosta lisämaitoa ja se oli siinä. 2vkon päästä mulla ei tullut maitoa ollenkaan.

kun maitoa vielä tuli, tehtiin sairaalalla testi paljonko eritin maitoa. toinen tissi oli lähes tyhjä, sieltä ei tullut kuin 20ml, toisestakin vain 50-60ml. ja niiden uudelleen täyttymiseen meni monta tuntia. en tajua miten mulla ei vaan tullut sitä, äidilläni kuulemma oikein suihkusi.
 
bb
Minä taisin sanoa juuri noin, ennen kuin vauvani syntyi. En minä ollut vauvaa hoitoon laittamassa, vaan lähinnä ajatus oli se, että jos esim. sairastun tai olen vaikka käymässä kaupassa tai jotain ilman vauvaa, niin isäkin saa huolehdittua ruokinnan. Ei ehkä kovin hyvin muotoiltu tuo ap:n kaverin lausuma, mutta ymmärrän ajatuksen takana. Ja edelleen suunnittelisin ihan samaa jos toinen olisi tulossa. Meille muuten sekä sairaalasta lähtiessä että ensimmäisessä neuvolassa neuvottiin isälle, että äiti PITÄÄ MÄÄRÄRÄ lähtemään ulkoilemaan itsekseen mahdollisimman pian, siis ilman vauvaa ja isää, esim. puolen tunnin- tunnin lenkille tai ruokakauppaan, jotta pääsee hetkeksi irti synnytyskokemuksista ja vauvanhoidosta. Kuulemma sillä estetään synnytyksen jälkeistä masennusta.
 
Katriina
Mä opetin vauvan osittaiseen pulloruokintaan pumpatulla äidinmaidolla siksi, että mieskin saattoi sitten syöttää, jos mulla oli joku meno. Vauvallehan voi tula nälkä ihan koska vaan, vaikka olisi juuri syönyt.
 
ärsyttää
Itse aion seuraavan lapsen kohdalla käyttää omaa järkeäni, enkä enää uskoa imetysnatsien propagandaa siitä, kuinka tyyliin yksikin pullottelukerta pilaa täysimetyksen, lapsen terveyden, kiintymyssuhteen ja lapsen koko loppuelämän.

Olin niin pihalla esikoisen kanssa, että oikeasti PELKÄSIN antaa vauvalle pullosta, kun olin nähkääs vähän lukenut imetys"tuki"listaa.. Mikä helpotus se olikaan, kun vauva joi korviketta ekan kerran ja huomasin, että lapsi ei mennyt rikki. Osaimetin onnistuneesti 11 kk, maito ei loppunut kesken, vauva ei alkanut hylkiä tissiä, vaikka välillä pullosta joikin. Imetys päättyi lapsen niin halutessa, ja siitä lähtien hän on juonut maitonsa nokkamukista.

Että jotain tolkkua minusta pitäisi imetysihmisilläkin olla siinä fanaattisuudessa juuri epävarmoja ensikertalaisia ajatellen. Ettei käy niinkuin minulle.
 
vieras
Mä olin vain makaava tissiteline vauvan ekan parin kuukauden ajan. Mikäpäs siinä. Tuli luettua varmaan toistasataa kirjaa. Mutta nyt kun tiedän mitä tiedän ja olen elänyt ja huomannut kuinka monesta muustakin asiasta kuin täysimetyksestä lapsen hyvä elämä muodostuu, en enää suostuisi moiseen.
 
vieras
Niih,imettää voi missä vaan. Jos vauva syntyy kesällä. Ei hirveesti innosta mennä tuonne leikkipuistoon heilumaan ryntäät paljaana alkusyksyn pakkasilla. Ja koska talviaikaan imetys tapahtuu sisätiloissa,on se sit sama asia imettää sängyssä tai sohvalla. Vai moniko teistä tiskaa,laittaa pyykkejä ja heiluu ylös-alas-ees-taas samaan aikaan kun vauva syö? Ja ei. Ei oo pakko lähtee ulos,voin toki käpertyä pesääni 24/7,mutta joku saa tulla selittämään sen tolle mun neljävuotiaalle.

Ja siis vanhempaa lastahan ei saa pitää päiväkodissa jos on kotona vauvan kanssa.
Eikä vauvaa saa jättää imettämättä.
Ratkaisu: Jakaudu kahtia ja kasvata neljä paria käsiä lisää. Teleporttaa itseäsi leikkipuiston ja imetyspesän välillä. kyllähän se nyt meiltä ÄIDEILTÄ onnistuu.
P.S. Anteeksi jo sädekehäni kiilto ei häikäise. Kyllä mä kovasti sitä yritän kiillottaa,mutta aina joku pirulainen tulee ja heittää sontaa siihen päälle.
 

Yhteistyössä