Väsynyt imettämiseen, vauva vasta 8vko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ennariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Niin mie oonkin tyytyväinen.
Varmaankin mies sit heräilee vauvan hoitoon, jos rupeaa yöllä enempi valvottamaan :)

Käykö sun mies töissä? :)
Meillä käy ja vaikka varmasti haluaisikin olla yöheräilyissä mukana niin haluan itse heräillä pääosin ihan vaan, että mies saa nukuttua ja jaksaa olla töissä. :heart:
Sitten viikonloppuna heräilee jos vauva tahtoo tuttia ja saan itse nukuttua aamulla pidempään ja iltaisinkin voin nukkua, kun mies on kotona.

Onko sulla muita lapsia? :whistle:

Varmaankin mies sit heräilee vauvan hoitoon, jos rupeaa yöllä enempi valvottamaan :)

Meillä käy ja vaikka varmasti haluaisikin olla yöheräilyissä mukana niin haluan itse heräillä pääosin ihan vaan, että mies saa nukuttua ja jaksaa olla töissä. :heart:
Sitten viikonloppuna heräilee jos vauva tahtoo tuttia ja saan itse nukuttua aamulla pidempään ja iltaisinkin voin nukkua, kun mies on kotona.

Käy töissä..ja meillä on sama homma yöheräilyjen yms. kanssa kuin teillä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Onko 8 viikon ikäiselle 5 kertaa yössä JOPA??? :o

Mä täysimetin 6 kk eli ihan pelkällä rintamaidolla mentiin. Neiti söi vielä 11 kk iässä tissiä jopa 8 kertaa yössä, vähimmilläänkinsen 3 kertaa. Meillä ei kyllä kiinteiden aloittaminen yhtään jatkanut yöunia ja sama oli esikoisella aikanaan, sillä aloitin kiinteät 4 kk iässä.

En antaisi vielä lisäruokaa, sillä sillä ei ole MITÄÄN takeita että saatte yhtään sen parempia tai pidempiä unia.

11kk ei kuuluis enään syödä 8 kertaa yössä :|

Alkuperäinen kirjoittaja auts:

Mä täysimetin 6 kk eli ihan pelkällä rintamaidolla mentiin. Neiti söi vielä 11 kk iässä tissiä jopa 8 kertaa yössä, vähimmilläänkinsen 3 kertaa. Meillä ei kyllä kiinteiden aloittaminen yhtään jatkanut yöunia ja sama oli esikoisella aikanaan, sillä aloitin kiinteät 4 kk iässä.

En antaisi vielä lisäruokaa, sillä sillä ei ole MITÄÄN takeita että saatte yhtään sen parempia tai pidempiä unia.

no ei niin....

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:

Onko sulla muita lapsia? :whistle:

On, kuinka niin?

Alkuperäinen kirjoittaja auts:

Ou rili??? Ihan vapaasti olis kuule saanu tulla yövieroitusta hoitamaan!
|O Olis mulle nukkuminenkin kelvannut, mutta kun yksin on lapsista vastuussa 24/7 niin ei kyllä oikeen voimat enää siihen huudatukseen riittäny, helpommalla pääsi kun nakkasi tissin suuhun, sai edes levätä sen aikaa vaikka ei nukkunut olisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja katie1990:
Meillä poika kohta 3vk ja annan vielä korviketta imetyksen lisäksi koska poika imee tissit ihan tyhjiksi ja vielä jää nälkä.. Ennemmin annan korviketta lisäksi potematta siitä huonoa omaa tuntua kuin pidän poikaa nälässä..

Mites muuten poju jakselee? Onko ollu masuvaivoja?

Hyvin jakselee muuten mut ne mahavaivat on alkanu toisella :( Ei kiva.. Mut ei onneks kovin pahoja oo ainaskaan vielä ja korkeintaan joka toinen päivä on kiukkusempaa, mut kyllä tää tästä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja allergikon äiti:
5 herätyskertaa yössä on vielä vähän tuon ikäisellä!

Jaksa vaan imettää kyllä ne unet viimeistään leikki-iässä apranevat. Mitäs jos sinun lapsellesi tulee allergia. Saat loppuikäsi kantaa syyllisyyttä siitä tuttelista. Saati ettei se nitä yöunia ainakaan paranna kun vauva huutaa allergiaansa.

Loppuiän syyllisyys korvikkeesta? Jaa-a. :o Imetys on yliarvostettua siinä mielessä, että jos oletetaan että se menee äidin hyvinvoinnin edelle... Ei niitä allergioita välttämättä tule vaikka ei imettäisi ollenkaan.

minun mielestäni vauvan hyvinvointi menee tuossa iässä äidin hyvinvoinnin edelle ja vauvan hyvinvoinnin kannalta äidinmaito on parasta.

ihme imetys fanaatikot taas liikkeellä..jos äiti ja vauva voivat paremmin korvikkeella niin hyvä niin....ei kannata ottaa ylimääräistä stressiä imetyksestä..äitinä sitä syyllisyyttä joutuu kantamaan kaikesta muutenkin ainakin nyky maailmassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
8 viikon ikäinen vauva ja syö JOPA 5 kertaa yössä?
Voi, sehän on täysin normaalia.
Jotenkin hassua, ettei sairaanhoitaja tiedä tällaisia perusjuttuja. Tai ehkä ne ei neuvolassa kerro mitään juuri siksi, että olettavat sh:n olevan perillä asioista muutenkin.

Eihän ap kirjoittanut tietämisestä mitään vaan jaksamisesta.

Vellien antamista kahdeksanviikkoiselle kuitenkin jo suunnitteli. Eikä 5 kertaa yössä ole "jopa" noin pienelle vauvalle.

En siltikään ymmärrä että mammat täällä keuhkoaan henkeen ja vereen imettämisen puolesta ja pitää maailmanloppuna korvikkeen antamista.
Jos toinen ei jaksa sitä että herää niin usein syömään niin ei jaksa.
Ei se siitä äidistä sen huonompaa tee.

Olen huomannut myös sen että ne jotka ovat antaneet korviketta ihan vauvasta asti,eivät kannusta imettämisen jatkamista.

Alkuperäinen kirjoittaja m.:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja allergikon äiti:
5 herätyskertaa yössä on vielä vähän tuon ikäisellä!

Jaksa vaan imettää kyllä ne unet viimeistään leikki-iässä apranevat. Mitäs jos sinun lapsellesi tulee allergia. Saat loppuikäsi kantaa syyllisyyttä siitä tuttelista. Saati ettei se nitä yöunia ainakaan paranna kun vauva huutaa allergiaansa.

Loppuiän syyllisyys korvikkeesta? Jaa-a. :o Imetys on yliarvostettua siinä mielessä, että jos oletetaan että se menee äidin hyvinvoinnin edelle... Ei niitä allergioita välttämättä tule vaikka ei imettäisi ollenkaan.

minun mielestäni vauvan hyvinvointi menee tuossa iässä äidin hyvinvoinnin edelle ja vauvan hyvinvoinnin kannalta äidinmaito on parasta.

Vauvan hyvinvointia ei kovin suuresti edistä yliväsynyt äiti, joka ei sitten jaksa hoitaa vauvaa... Jos imetys tuottaa ylitsepääsemättömiä ongelmia, kannattaa siitä mielestäni ennemmin luopua.

meidankin tytto soi tuossa iassa todella usein oisin. valilla meinasi usko loppua mutta niin vain tytto alkoi nukkumaan lapi yon 10 vkon iassa. aivan itsestaan ilman korvikkeita sun muita. alkuun tama imetetty oli kolmesta kaveripiirin samanikaisesta se huonoin nukkuja ja 10-viikkoisesta alkoikin olemaan se paras nukkuja. kaverien korvikevauvat jatkoivat syomista neljan tunnin saannollisin syottovalein viela monta kuukautta, kun taas meilla taysimetettin ja nukuttiin makoisat younet. joten hang on in there, kylla se pian helpottaa =)

Q-KUPPI:En siltikään ymmärrä että mammat täällä keuhkoaan henkeen ja vereen imettämisen puolesta ja pitää maailmanloppuna korvikkeen antamista.

Tottakai tekee huonomman äidin jos ei jaksa hoitaa lasta!!!

Alkuperäinen kirjoittaja lumihiutale82:
ihme imetys fanaatikot taas liikkeellä..jos äiti ja vauva voivat paremmin korvikkeella niin hyvä niin....ei kannata ottaa ylimääräistä stressiä imetyksestä..äitinä sitä syyllisyyttä joutuu kantamaan kaikesta muutenkin ainakin nyky maailmassa.

Uusimmassa Kaksplussassa oli aika mielenkiintoista juttua korvikkeista..altistaa mm. diabetekselle, joten kyllä se imetys kannattaisi jos vaan onnistuu. Ei tietenkään kaikilla onnistu, mutta kyllä sen eteen kannattaisi nähdä vaivaa..

Minä en ymmärrä, miksi pitää syyllistää. Tottahan toki jokainen äiti sen tässä maassa tietää, että rintamaito on parasta ravintoa vauvalle. Mutta jos ei yksinkertaisesti jaksa, niin sitten ei jaksa. Todennäköisesti tilanteessa, jossa loppuu jaksaminen, on oma olo ihan paska ja rikki, kun ei yrittämisestä huolimatta ole imetys onnistunut. Sitten vielä tullaan ja teilataan. Todella myötätuntoista ja miellyttävää. Missä on lähimmäisenrakkaus ja sympatia? Ymmärrän, että sellaiselle äidille voidaan olla nyreitä, joka ei pahemmin edes yritä imettää, mutta jos valvoo ja imettää ja imettää ja on nännit verillä, niin siinä ei mielestäni ulkopuolisten tarvitsisi tulla jeesustelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja lumihiutale82:

Uusimmassa Kaksplussassa oli aika mielenkiintoista juttua korvikkeista..altistaa mm. diabetekselle, joten kyllä se imetys kannattaisi jos vaan onnistuu. Ei tietenkään kaikilla onnistu, mutta kyllä sen eteen kannattaisi nähdä vaivaa..

joo eihän sitä kohta uskalla tehdä mitään kun aina löytyy uusia sairauksia tai jotain mikä altistaa.
mutta edelleen olen sitä mieltä että mieluummin antaa korviketta kun väsyttää itsensä kuoliaaksi.

Mutta ap syöttää parikuista 5 kertaa yössä. Jos tuossa vaiheessa luovuttaa ei kyllä kovin kummoista tulevaisuutta lupaa lapselle. Entäs sitten kun lapsi sairastaa jne? Sen lapsen aknssa joutuu valvomaan vielä satoja öitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Marja:
Q-KUPPI:En siltikään ymmärrä että mammat täällä keuhkoaan henkeen ja vereen imettämisen puolesta ja pitää maailmanloppuna korvikkeen antamista.

Tottakai tekee huonomman äidin jos ei jaksa hoitaa lasta!!!

Mutta kun se korvikkeen antaminen ei ole mikään tae niistä paremmista yöunista! Pahimmassa tapauksessa voi käydä jopa päinvastoin! Siitä tässä on kyse!!

Jos se olisikin 100% varmaa, että se korvike takaa täydet yöunet, niin believe me, mäkin olisin sitä kokeillut, ihan takuulla, mutta kuten edellä kerroin, meillä vielä 11 kk ikäinen heräili monta kertaa yössä ja lopullisesti alkoi nukkua täysiä öitä vasta 1v1kk iässä unikoulun jälkeen, vaikka siis kiinteitä söi jo 6 kk iästä alkaen ja iltapuuroakin todella tuhdin annoksen ja annoin velliäkin välillä - ei vaan nukkunut niin ei nukkunut!

Alkuperäinen kirjoittaja ei syyllistämistä:
Mutta ap syöttää parikuista 5 kertaa yössä. Jos tuossa vaiheessa luovuttaa ei kyllä kovin kummoista tulevaisuutta lupaa lapselle. Entäs sitten kun lapsi sairastaa jne? Sen lapsen aknssa joutuu valvomaan vielä satoja öitä.

Eiköhän ap: lla ole kuitenkin lastenhoidosta jo kokemusta, koska näyttää profiilin mukaan olevan 3. lapsi kyseessä. Jokaisen oma asia on se, antaako korviketta vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Minä en ymmärrä, miksi pitää syyllistää. Tottahan toki jokainen äiti sen tässä maassa tietää, että rintamaito on parasta ravintoa vauvalle. Mutta jos ei yksinkertaisesti jaksa, niin sitten ei jaksa. Todennäköisesti tilanteessa, jossa loppuu jaksaminen, on oma olo ihan paska ja rikki, kun ei yrittämisestä huolimatta ole imetys onnistunut. Sitten vielä tullaan ja teilataan. Todella myötätuntoista ja miellyttävää. Missä on lähimmäisenrakkaus ja sympatia? Ymmärrän, että sellaiselle äidille voidaan olla nyreitä, joka ei pahemmin edes yritä imettää, mutta jos valvoo ja imettää ja imettää ja on nännit verillä, niin siinä ei mielestäni ulkopuolisten tarvitsisi tulla jeesustelemaan.

Mutta kun tässä tapauksessa ei ollut alkuunkaan kyse siitä!!! Vaan siitä että ei jaksa herätä 5 kertaa yössä imettämään 2 kk ikäistä vauvaa! Ei siis siitä, että maitoa ei tule riittävästi tai että vauva on jotenkin tavallista kiukkuisempi tai että juuri se imetys on se ongelmakohta. Ainakin näin mä ymmärsin, että sillä korvikkeella/vellillä/kiinteillä toivottiin olevan apua juuri yöuniin, ei niinkään siihen imettämiseen!

Imetys ei suojaa allergioilta eikä atooppiselta iholta uusimpien tutkimusten mukaan. Että jos lisämaitoa joutuu antamaan, niin ei siit kannata huonoa omaatuntoa kerätä. Pääasia, että imettää niin paljon ja kauan kuin vain jaksaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ei syyllistämistä:
Juuri näin. Meillä valvottaa toisinaan vielä 3,5-vuotiaskin ja saatika nuo teini-ikään pääsevät niin sitten vasta saakin huolehtia ja valvoa ;) Silloin ei voi ees korviketta antaa :D Että miten sitten pystyy oleen parempi, levännyt äiti?

Sitäpaitsi minun on henk.koht erittäin vaikea ymmärtää, kuinka ihmissuku on näinkin pitkään pysynyt hengissä, jos se ei luonnon tarkoittamalla tavalla pysty ruokkimaan vauvaansa. Kuinka esim. Ruotsissa imetys onnistuu keskimäärin paremmin? Ettei olis vain valistuksessa ja yleisessä asenteessa jotain osaa. Olet hyvä äiti, kun siirryt korvikkeeseen, jotta saat nukkua. Imettävä, vaikkakin monta kertaa yössä heräämään "joutuva" on taas imetyshihhuli, joka rääkkää lastaan :D

Minun lapseni imivät öisinkin yli 1-vuotiaiksi. Ymmärsin jo esikoisen kohdalla, että se yöheräily ja rinnankaipuu ovat muutakin kuin vain ravitsemuksellista tarvetta.

Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE:
8
Olen huomannut myös sen että ne jotka ovat antaneet korviketta ihan vauvasta asti,eivät kannusta imettämisen jatkamista.

Saman olen huomannut. Nämä korvikeäidit myös syyllistävät heti meidät äidinmaidon puolesta puhuvat äidit imetysfanaatikoiksi, jotka eivät tiedä vaikeasta imetyksestä mitään. Taitaa olla syyllisyys joka heidän karvansa nostaa pystyyn.

Yhteistyössä