Väsynyt imettämiseen, vauva vasta 8vko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ennariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Minä en ymmärrä, miksi pitää syyllistää. Tottahan toki jokainen äiti sen tässä maassa tietää, että rintamaito on parasta ravintoa vauvalle. Mutta jos ei yksinkertaisesti jaksa, niin sitten ei jaksa. Todennäköisesti tilanteessa, jossa loppuu jaksaminen, on oma olo ihan paska ja rikki, kun ei yrittämisestä huolimatta ole imetys onnistunut. Sitten vielä tullaan ja teilataan. Todella myötätuntoista ja miellyttävää. Missä on lähimmäisenrakkaus ja sympatia? Ymmärrän, että sellaiselle äidille voidaan olla nyreitä, joka ei pahemmin edes yritä imettää, mutta jos valvoo ja imettää ja imettää ja on nännit verillä, niin siinä ei mielestäni ulkopuolisten tarvitsisi tulla jeesustelemaan.

Mutta kun tässä tapauksessa ei ollut alkuunkaan kyse siitä!!! Vaan siitä että ei jaksa herätä 5 kertaa yössä imettämään 2 kk ikäistä vauvaa! Ei siis siitä, että maitoa ei tule riittävästi tai että vauva on jotenkin tavallista kiukkuisempi tai että juuri se imetys on se ongelmakohta. Ainakin näin mä ymmärsin, että sillä korvikkeella/vellillä/kiinteillä toivottiin olevan apua juuri yöuniin, ei niinkään siihen imettämiseen!

Ei niin, mutta kun tämä keskustelu näyttää jo rönsyilevän vähän siihen suuntaan, noin yleisellä tasolla.

Alkuperäinen kirjoittaja ei syyllistämistä:
Mutta ap syöttää parikuista 5 kertaa yössä. Jos tuossa vaiheessa luovuttaa ei kyllä kovin kummoista tulevaisuutta lupaa lapselle. Entäs sitten kun lapsi sairastaa jne? Sen lapsen aknssa joutuu valvomaan vielä satoja öitä.

:laugh: Voi jössös mitä porukkaa täällä taas on.

Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Mutta ap syöttää parikuista 5 kertaa yössä. Jos tuossa vaiheessa luovuttaa ei kyllä kovin kummoista tulevaisuutta lupaa lapselle. Entäs sitten kun lapsi sairastaa jne? Sen lapsen aknssa joutuu valvomaan vielä satoja öitä.

Niin, kaikesta pitää mennä, mistä aita on matalin.

Jep. Välillä mietin, että oikeastiko ihmiset ajattelee niin kuin tällä palstalla kirjoittelevat. Jos asia on näin, niin hävettää olla nainen ja äiti. Kuulun harvinaisen alhaiseen ja ilkeään porukkaan.... :whistle:

Jep. Välillä mietin, että oikeastiko ihmiset ajattelee niin kuin tällä palstalla kirjoittelevat. Jos asia on näin, niin hävettää olla nainen ja äiti. Kuulun harvinaisen alhaiseen ja ilkeään porukkaan.... :whistle:

Joko provoja (ja ilkeitä sellaisia) tai sit täysiä taulapäitä. :whistle:

Kumpaan sakkiin lasket itsesi?

Alkuperäinen kirjoittaja evvk:

Minä olen ainakin mielluummin taulapää, kuin ilkeä :D

Alkuperäinen kirjoittaja evvk:

En ole ilkeä, esim. imetysasioissa yritän kannustaa mutta ymmärrän myös uupumisen. Tyhmä en ole ollenkaan, sitä nyt ei tarvitse edes perustella. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Marja:
Q-KUPPI:En siltikään ymmärrä että mammat täällä keuhkoaan henkeen ja vereen imettämisen puolesta ja pitää maailmanloppuna korvikkeen antamista.
Jos toinen ei jaksa sitä että herää niin usein syömään niin ei jaksa.
Ei se siitä äidistä sen huonompaa tee.

Tottakai tekee huonomman äidin jos ei jaksa hoitaa lasta!!!

Ja tämä liittyy minuun MITEN? :o

Alkuperäinen kirjoittaja m.:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja allergikon äiti:
5 herätyskertaa yössä on vielä vähän tuon ikäisellä!

Jaksa vaan imettää kyllä ne unet viimeistään leikki-iässä apranevat. Mitäs jos sinun lapsellesi tulee allergia. Saat loppuikäsi kantaa syyllisyyttä siitä tuttelista. Saati ettei se nitä yöunia ainakaan paranna kun vauva huutaa allergiaansa.

Loppuiän syyllisyys korvikkeesta? Jaa-a. :o Imetys on yliarvostettua siinä mielessä, että jos oletetaan että se menee äidin hyvinvoinnin edelle... Ei niitä allergioita välttämättä tule vaikka ei imettäisi ollenkaan.

minun mielestäni vauvan hyvinvointi menee tuossa iässä äidin hyvinvoinnin edelle ja vauvan hyvinvoinnin kannalta äidinmaito on parasta.

Vauvan ja äidin perustarpeet ovat aivan yhtä tärkeitä. Näitä ovat ruoka, juoma ja uni. Yleensä äiti pystyy huolehtimaan molempien perustarpeista ilman suurempia tuskia. MUTTA yliväsynyt äiti ei saa enää tyydytettyä yhtä perustarpeistaan, unta, ja silloin vauvan perustarpeiden tyydyttämiseen pitää etsiä "oikoteitä" tai siirtää/jakaa vastuu jollekin toiselle.

Sitten on nämä toissijaiset, hyvinvoinnin kannalta tärkeät tarpeet kuten turvallisuus, kanssakäynti jne. Niissä vauvan tarpeet mun mielestä menevät äidin tarpeiden edelle, mutta jos esimerkiksi 1½ lapsi pitää äitiään huvituttina niin kyse ei enää ole hyvinvointiin liittyvä tarve vaan ihan pelkkä mieltymys tai tottumus.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Miksi niitä vauvoja täytyy tehdä jos heti väsyttää !!!! |O Ja ollaan ihan loppu ku ollaan alapsessa oltu ihan kiinni pari kuukautta.. Joskus tuntuu et osan kannattaisi miettiä perheenlisäystä vielä kauan..

no voi jessus :headwall: tää äiti on väsynyt!!! ei se nyt heti huonompaa äitiä tee et miettii miten sais yöllä paremmin nukuttua :o ja ihankun se siitä imetyksestä ois kiinni se hyvä äitiys, aargh! kaikista ei vaan oo siihen 5 kertaa yössä heräilyyn vaikka joku teistä täydellisistä äideistä ois heränny sen 20 kertaa yöllä!!!!!!! :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja auts:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Onko 8 viikon ikäiselle 5 kertaa yössä JOPA??? :o

Mä täysimetin 6 kk eli ihan pelkällä rintamaidolla mentiin. Neiti söi vielä 11 kk iässä tissiä jopa 8 kertaa yössä, vähimmilläänkinsen 3 kertaa. Meillä ei kyllä kiinteiden aloittaminen yhtään jatkanut yöunia ja sama oli esikoisella aikanaan, sillä aloitin kiinteät 4 kk iässä.

En antaisi vielä lisäruokaa, sillä sillä ei ole MITÄÄN takeita että saatte yhtään sen parempia tai pidempiä unia.

11kk ei kuuluis enään syödä 8 kertaa yössä :|

no ei todellakaan, yli 6 kk ei tarvitse enää syödä yöllä, oli korvikkeella tai tissimaidolla. tää on tätä imettävien äitien laiskuutta, mennään siitä mistä aita on matalin :whistle:

Minä lopetin noista samoista syistä imetyksen kun lapsi oli 4 viikkoa. Meillä ei vain imetys ottanut sujuakseen: mulla tuli liikaa maitoa ja poika oli liian ahnas imemään, josta seurauksena ihan valtavat mahavaivat ja tunnin välein imetykset yötäpäivää. lapsi ei siis nukkunut kuin max tunnin pätkiä, huusi ja söi. Katsoin paremmaksi lapsenkin kannalta siirtyä koliikkitutteihin ja tutteliin, jotta edes joskus meilläkin nukutaan. Ihan tuosta on täyspäinen kakru kasvanut :)

Niin ja vielä, että kun on kaksi todella äkäistä rintatulehdusta kokenut ja toisesta rinnasta paise leikattu, niin ei koko imetys paljoa tälläkään kertaa hotsittaisi, mutta aion kuitenni yrittää.

ompas ketju :o jos imettäminen tuntuu ihan ylivoimaiselta niin ehkä on parempi siirtyä korvikkeeseen. toisaalta voisitte kokeilla (Mikäli mahdollista) et pumppaat maitoa ja isä nousis yöllä syöttään välillä pikkuista. vaikka vuoronperään nousisitte niin sais toinen aina nukkua. :hug:

Meillä oli tiheää imua kans toooosi pitkään, ja pulloa ei poika koskaan huolinu (laitoksella sai hieman lisämaitoa ) , eli joskus voi juotua tahtomattaanki olemaan tuttina ja maidonantajana, vaikkei ei aina jaksaiskaan.
Ite en koe pahaksi jos joku toinen antaiskin välillä maitoa pullosta vauvalleen, vaikka vaan siksi et sais nukkua esim. yhen syötön yli.. Meillä se ei vaan onnistunut vaikka koitetiinki.

Onnea vauvasta!

Miulla on ollut kummallakin kertaa vaikeuksia imetyksen kanssa, eka ongelma jo se, ettei vauvat saa nänneistä kiinni ilman rintakumia. Sen kans on sitten pelattu useempi kuukaus.
Kyllähän vauvan kans saa valvoa,syöttipä rinnasta tai pullosta(Itse en jaksais yöllä nousta mitään korvikkeita lämmittelemään ja pulloja pesemään) Ja kuten joku täällä tais sanoakin, ei se korvikkeen antokaan välttämättä takaa pidempää unijaksoa. Muutaman kerran on koitettu tälle, nyt nelikuiselle antaa tuttelia, mutta eipä oo pystynyt, kun ei vissiin maha kestä. Hirveet puklit heittää myöhemmin päivällä ja saattaa mahaan koskeakin, vaikka ois kuinka vähän annettu ja röyhtäytetty kunnolla.

Miusta oli/on helpompi ottaa vauva viereen ja lykätä tissi suuhun jos oikein väsyttää yöllä. Oon kans aina ollut huono nukahtaa, mutta kyllä sen jaksoi. Kumman nopeesti sitä nukahtaa jos oikein väsyttää.

Tuo pisti silmään, että jos vauvasi on 8-viikkoinen, eikös näillä siinä paikkeilla oo se tiehämmän imun kausi? Itse kyllä yrittäisin vielä sitä imetystä, ja jos ois mahdollista saada apua mieheltä/sukulaisilta tms. niin heitä sitten pyytäisin apuun tarvittaessa.
Mutta, jokainen tekee itse omat päätöksensä!
Joka tapauksessa vauva-aika on niin lyhyt, vaikkei se välillä siltä tuntuiskaan.
Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Minä lopetin noista samoista syistä imetyksen kun lapsi oli 4 viikkoa. Meillä ei vain imetys ottanut sujuakseen: mulla tuli liikaa maitoa ja poika oli liian ahnas imemään, josta seurauksena ihan valtavat mahavaivat ja tunnin välein imetykset yötäpäivää. lapsi ei siis nukkunut kuin max tunnin pätkiä, huusi ja söi. Katsoin paremmaksi lapsenkin kannalta siirtyä koliikkitutteihin ja tutteliin, jotta edes joskus meilläkin nukutaan. Ihan tuosta on täyspäinen kakru kasvanut :)

Etsitkö edes tietoa siitä kuinka maidontuloa voi vähentää? Tuohan on ihan tyypillinen ongelma ensisynnyttäjälle kun elimistö valmistaa maitoa vaikka useammallekin lapselle. Minusta tuo olisi ollut niin helposti voitettava ongelma etten ymmärrä miksei voi nähdä hiukan vaivaa sen selvittämiseen.

Otsikko kertoo jo kaiken, VASTA 8viikkoinen. No sen ikäiset ei tarvii lisäruokaa yleensä. Ap:lle sanoisin että mene päivää ja yötä kerrallaan :wave: Ja huolehdi että itse syöt ja juot riittävästi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Otsikko kertoo jo kaiken, VASTA 8viikkoinen. No sen ikäiset ei tarvii lisäruokaa yleensä. Ap:lle sanoisin että mene päivää ja yötä kerrallaan :wave: Ja huolehdi että itse syöt ja juot riittävästi.
tarviihan sitä lisäruokaa jos maito ei riitä

Kukaan ei ole kuullut lapsentahtisuudesta? No joo, minusta vauvan kanssa ei tarvita kelloa eikä laskupäätä, vuorokausi on yhtä pyöritystä ja äiti on väsynyt. Imetys on parasta vauvalle. Lyhyt aika elämässä jne. Itse syyllistelen täällä, kun harkitsen imetyksen lopettamista, mut mun vauva onkin "jo" 9kk vanha.

Alkuperäinen kirjoittaja äly:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
tarviihan sitä lisäruokaa jos maito ei riitä

Juu tarvii, mutta lisäMAITOA, ei lisäRUOKAA. No ruokaahan se maitoki on, mutta lähinnä noita kaikenmaailman maissivellejä sun muita.

Yhteistyössä