Väsynyt imettämiseen, vauva vasta 8vko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ennariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu pistipä minullakin silmään tuo sana JOPA. Meillä oli ainakin 3 ekaa kuukautta tyttö tissillä 2-3 tunnin välein, päivällä ja yöllä. Mutta ei tullu mieleenkään antaa korviketta.
Tervetuloa vauva-arkeen..;)

Alkuperäinen kirjoittaja allergikon äiti:
5 herätyskertaa yössä on vielä vähän tuon ikäisellä!

Jaksa vaan imettää kyllä ne unet viimeistään leikki-iässä apranevat. Mitäs jos sinun lapsellesi tulee allergia. Saat loppuikäsi kantaa syyllisyyttä siitä tuttelista. Saati ettei se nitä yöunia ainakaan paranna kun vauva huutaa allergiaansa.

Loppuiän syyllisyys korvikkeesta? Jaa-a. :o Imetys on yliarvostettua siinä mielessä, että jos oletetaan että se menee äidin hyvinvoinnin edelle... Ei niitä allergioita välttämättä tule vaikka ei imettäisi ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Alkuperäinen kirjoittaja pömppis:
jos et tykkää imetyksestä tai se ei luonniistu lopeta ihmeessä.se on sun oma asia!!
nuorimmaista imetin 1v5kk ja kauemminkin olisin voinut jos ei koko miehen suku olis ollut kimpussa tai tyyliin joka toisen ihmisen kommenttia " viäkö sä noin isoo poikaa imetät"

Pientä ristiriitaa :D

Samaan kiinitin huomiota mutta en viitsinyt kommentoida... Piti sitten kuitenkin kun kerran muutkin... :saint:

Mun esikoinen sai korviketta pienestä saakka, imetys loppui kokonaan kun hän oli päivän tai pari alle 3 kk (siihen saakka sai sekä rintaa että korviketta) enkä mä ole tuntenut siitä syyllisyyttä tähän päivään mennessä. Esikoinen on 4 v 2 kk.
Kuopus oli täysimetyksellä 6½ kk ja osittaisimetin 1 v 9 kk.
Ja MOLEMMAT lapset on sairastelleet aika paljon, imetetty kuopus aloitti sairastamisen jo vauvaiässä kun pulloruokittu esikoinen taas oli terve 1 v 2 kk ikään saakka.

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
No kyllä minä oisin myös helisemässä jos vauva söisi 5 kertaa yössä, en mie vaan jaksais herätä niin montaa kertaa...
Antaisin illalla lisämaitoa, jos meijän vauva heräilis yöllä noin tiheeseen syömään.

Mä ajattelen samoin...Ei kestäis mun pää. Mutta meitä on moneen junaan ja mun tapauksessani olisi todellakin järkevää kokeilla lisämaitoa.

Mun tyttö ollu 3 vuotta terveenä,ei allergioita eikä mitään ongelmia.ja ihan vaan korvikkeella, vellillä ja perunalla lähettiin liikkeelle.ja niin teen seuraavankin kohdalla.piste.

Suosittelen erittäin lämpimästi siirtymistä perhepetiin! Yöheräämiset eivät juuri rasita kun ei äiti eikä lapsi herää imetykseen kuin puoliksi. Oikeasti, säästää voimia todella paljon!

Alkuperäinen kirjoittaja äitivieras:
Mun tyttö ollu 3 vuotta terveenä,ei allergioita eikä mitään ongelmia.ja ihan vaan korvikkeella, vellillä ja perunalla lähettiin liikkeelle.ja niin teen seuraavankin kohdalla.piste.

Juu, ihan vapaasti. Se nyt kuitenkin on vaan tutkittu fakta, että pitkään täysimetetyillä on vähemmän mm. allergioita kuin korvikelapsilla eikä se 6 kk täysimetyssuositus mistään tuulesta ole temmattu tai "imetysfanaatikkojen" keksintöä vaan ihan asiantuntijoiden vuosien tutkimuksien perusteella tehty suositus. Yksilöthän toki on erilaisia. Onhan sekin tutkittu fakta, että tupakoitsijoilla on suurempi riski sairastua keuhkosyöpään tai keuhkoahtaumatautiin mutta ei se sano, että JOKAINEN tupakoiva noihin sairastuu. Miksi ei nähdä tässä mitään eroa??!!! Vai onko se niin iso asia puolustella omaa toimintaansa, että ei voida myöntää että se toinen tapa voisi olla sittenkin parempi...?

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Suosittelen erittäin lämpimästi siirtymistä perhepetiin! Yöheräämiset eivät juuri rasita kun ei äiti eikä lapsi herää imetykseen kuin puoliksi. Oikeasti, säästää voimia todella paljon!

Uh, älä edes puhu. Toki jos sopii, voi olla hyvä ratkaisu, mutta muistahan, että kaikki eivät pysty nukkumaan niin. (esim. meillä, kärsi vauva ja äiti ja koko muu perhe).

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Miksi niitä vauvoja täytyy tehdä jos heti väsyttää !!!! |O Ja ollaan ihan loppu ku ollaan alapsessa oltu ihan kiinni pari kuukautta.. Joskus tuntuu et osan kannattaisi miettiä perheenlisäystä vielä kauan..

Onko toi sitten kivasti sanottu? :/

Meitä on moneen junaan, toiset kärsivät uskomattoman paljon yöheräilystä, tulee fyysisesti ihan sairaiksi, kuten minä. Jos mä odottaisin kauan ja miettisin tuollaista, olisi jäänyt meikäläisten perhe lapsettomiksi.

Ja juu, tiedän kyllä valvomisesta itsekin jotain tästä huolimatta, että ravinnon vähyyden (?) vuoksi mua ei saisi kukaan valvomaan/valvottamaan vauvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Uh, älä edes puhu. Toki jos sopii, voi olla hyvä ratkaisu, mutta muistahan, että kaikki eivät pysty nukkumaan niin. (esim. meillä, kärsi vauva ja äiti ja koko muu perhe).

Kannattaa edes kokeilla onnistuisiko se. Nukkumajärjestelyitäkin voi muutta pariksi kuukaudeksi jos tilaa on, mies vierashuoneeseen nukkumaan niin on äidillä ja vauvalla tilaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:

Juu, ihan vapaasti. Se nyt kuitenkin on vaan tutkittu fakta, että pitkään täysimetetyillä on vähemmän mm. allergioita kuin korvikelapsilla eikä se 6 kk täysimetyssuositus mistään tuulesta ole temmattu tai "imetysfanaatikkojen" keksintöä vaan ihan asiantuntijoiden vuosien tutkimuksien perusteella tehty suositus. Yksilöthän toki on erilaisia. Onhan sekin tutkittu fakta, että tupakoitsijoilla on suurempi riski sairastua keuhkosyöpään tai keuhkoahtaumatautiin mutta ei se sano, että JOKAINEN tupakoiva noihin sairastuu. Miksi ei nähdä tässä mitään eroa??!!! Vai onko se niin iso asia puolustella omaa toimintaansa, että ei voida myöntää että se toinen tapa voisi olla sittenkin parempi...?

Sitäkin on tutkittu, että yliväsymys voi olla vaarallista monellakin tapaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:

Tuo viimeinen lause sanoo kaiken.
Kun JOKAINEN voisi myöntää ettei se oma tapa välttämättä ole paras ja ainoa.
Suuntaan jos toiseen.

Mitä jos antaisit korviketta en antais vellii noin pienl. Toisaalta sillä saat kyllä tyrehdytettyä oman maidontuotannon ja ehkä joudut antaa korviketta kokoajan. Mut ehkä sun pikkusel on vaan imemisen tarve eikä niinkään nälkä. Auttaako tutti? Toi on hankalaa muiden sanoo -itse koin imettämisen suht helppona -toki olin kyllä kuin vauvan vanki välillä :| Toisaalta se on asia mitä jäin vauva-arjesta eniten kaipaamaan.

Mut kysy neuvolasta ohjeita rohkeesti.

Miksi niitä vauvoja täytyy tehdä jos heti väsyttää !!!! |O Ja ollaan ihan loppu ku ollaan alapsessa oltu ihan kiinni pari kuukautta.. Joskus tuntuu et osan kannattaisi miettiä perheenlisäystä vielä kauan..

Meitä on moneen junaan, toiset kärsivät uskomattoman paljon yöheräilystä, tulee fyysisesti ihan sairaiksi, kuten minä. Jos mä odottaisin kauan ja miettisin tuollaista, olisi jäänyt meikäläisten perhe lapsettomiksi.

Ja juu, tiedän kyllä valvomisesta itsekin jotain tästä huolimatta, että ravinnon vähyyden (?) vuoksi mua ei saisi kukaan valvomaan/valvottamaan vauvaa.

Paitsi että ravinnon vähyydellä ja vauvan yöheräilyllä harvoin on mitään tekemistä toistensa kanssa. Vauvan kasvukäyrä kertoo sen, riittääkö ravinto.
Pikkuvauvan vuorokausirytmi on vielä hakusessa, eikä se löydy yhtäkkiä jos hän alkaa saamaan velliä ja perunaa.
Ja jotkut vauvat heräilee vielä 10 kk iässäkin useita kertoja yössä, vaikka illalla syövät ison lautasellisen neljän viljan puuroa.
Vauvat on yksilöitä, toiset oppii nukkumaan jo pikkuisina, ja toiset oppii myöhemmin. On tuuripeliä, millaisen yksilön kukin sattuu saamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:

Paitsi että ravinnon vähyydellä ja vauvan yöheräilyllä harvoin on mitään tekemistä toistensa kanssa. Vauvan kasvukäyrä kertoo sen, riittääkö ravinto.
Pikkuvauvan vuorokausirytmi on vielä hakusessa, eikä se löydy yhtäkkiä jos hän alkaa saamaan velliä ja perunaa.
Ja jotkut vauvat heräilee vielä 10 kk iässäkin useita kertoja yössä, vaikka illalla syövät ison lautasellisen neljän viljan puuroa.
Vauvat on yksilöitä, toiset oppii nukkumaan jo pikkuisina, ja toiset oppii myöhemmin. On tuuripeliä, millaisen yksilön kukin sattuu saamaan.

Ei se pelkkä kasvaminen mitään todista. Se kerralla saatu maitomäärä voi olla pieni ja vauva syö siksi tiheään ja maitoa muodostuu kuitenkin nopsaan lisää. Eli rintoihin mahtuva maitomäärä on pieni ja vauva syö parikyt kertaa päivässä, kasvaa, mutta äiti näivettyy ja lapsi väsyy kun ei koskaan saa nukkua kunnolla, kuten myös äiti. Näissä tapauksessa on todellakin kaikkien etu, että saa lisämaitoa, että se vauvaparkakin saa joskus nukkua pidemmät unet.

Tottakai monilla vauvoilla on myös rytmi"ongelmia", mutta jos pitkään tuollaista eikä vaan kausi, silloin on syytä kyllä kokeilla lisämaitoa.

Jokainen tekee toki niin kun parhaaksi näkee, mutta mua ainakin harmittaa vieläkin kun luovutin imetyksen tuon kuopuksen kanssa just noilla paikkeilla :/
Korvikkeista tuli vaan vatsavaivoja ja enemmän valvomista.
Äidinmaito on parasta ja sopivinta ravintoa vauvalle, mutta voithan tehdä esim niin että annat sitä korviketta vaikka illalla hiukan, jos ne unet yhtään pitenisi sen avulla.

Loppujen lopuksi sen viimeisen ja teille parhaan ratkaisun teet sinä itse, ei kukaan muu voi tietää kuinka väsynyt olet, tms. :hug: :)

Meillä poika kohta 3vk ja annan vielä korviketta imetyksen lisäksi koska poika imee tissit ihan tyhjiksi ja vielä jää nälkä.. Ennemmin annan korviketta lisäksi potematta siitä huonoa omaa tuntua kuin pidän poikaa nälässä..

Alkuperäinen kirjoittaja katie1990:
Meillä poika kohta 3vk ja annan vielä korviketta imetyksen lisäksi koska poika imee tissit ihan tyhjiksi ja vielä jää nälkä.. Ennemmin annan korviketta lisäksi potematta siitä huonoa omaa tuntua kuin pidän poikaa nälässä..

Mites muuten poju jakselee? Onko ollu masuvaivoja?

Olisit Katja oikeasti tyytyväinen, että nukkuu yöt. :)
Sitten sitä vasta on väsynyt kun ei yöllä saa nukuttua. Meillä saman ikäinen kuin teillä ja päivisin valvoi ja yöt nukkui 2-3 syötöllä. Nyt on ruvennut syömään läpi yöt puolen tunnin välein ja vasta se on oikeasti väsyttävää. Nyt osaa arvostaa sitä, että sai edes yöt nukkua..
Miten sä muuten meinasit sitten pärjätä kun vauva alkaa muuten nukkumaan levottomasti ja heräilemään? Syönnit kun ei ainoa syy ole. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Olisit Katja oikeasti tyytyväinen, että nukkuu yöt. :)
Sitten sitä vasta on väsynyt kun ei yöllä saa nukuttua. Meillä saman ikäinen kuin teillä ja päivisin valvoi ja yöt nukkui 2-3 syötöllä. Nyt on ruvennut syömään läpi yöt puolen tunnin välein ja vasta se on oikeasti väsyttävää. Nyt osaa arvostaa sitä, että sai edes yöt nukkua..
Miten sä muuten meinasit sitten pärjätä kun vauva alkaa muuten nukkumaan levottomasti ja heräilemään? Syönnit kun ei ainoa syy ole. :/

Niin mie oonkin tyytyväinen.
Varmaankin mies sit heräilee vauvan hoitoon, jos rupeaa yöllä enempi valvottamaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Niin mie oonkin tyytyväinen.
Varmaankin mies sit heräilee vauvan hoitoon, jos rupeaa yöllä enempi valvottamaan :)

Käykö sun mies töissä? :)
Meillä käy ja vaikka varmasti haluaisikin olla yöheräilyissä mukana niin haluan itse heräillä pääosin ihan vaan, että mies saa nukuttua ja jaksaa olla töissä. :heart:
Sitten viikonloppuna heräilee jos vauva tahtoo tuttia ja saan itse nukuttua aamulla pidempään ja iltaisinkin voin nukkua, kun mies on kotona.

Yhteistyössä