Väsynyt imettämiseen, vauva vasta 8vko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ennariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no mun mielestä vauvat nyt vaan ON tollaisia: syö ja heräilee, nukkuu ja taas syö... onko siinä jotain ihmeellistä. Anna lisä maitoo jos et jaksa. So simple.

Jaa-a. Se on taas, miten kukakin asian kokee. Jos itse ei meinaa saada uudestaan unenpäästä kiinni, voi se väsyttääkin. Esikoisen kohdalla yritin hoitaa yösyötöt nojatuolissa, pimeässä istuskellen... ja sitten taas hipsiä omaan sänkyyn.Onneksi järki tuli päähän aika nopeasti.

Molempien etuhan se on, että asia toimii helposti. Eli otin lapsen viereen isolle pyyhkeelle, yöllä tökkäsin nisän suuhun, kun lapsi nukahti, hilasin pyyhkeen ylemmäs, oman pääni viereen ja kumpikin jatkoi uniaan. Enkä tainnut laskea syöttöjen lukumäärää kertaakaan. Samalla metodilla menivätkin sitten myös kolme seuraavaa.

Meillä sentäs on neljä lasta eikä yksikään niistä ole ollut syömättä vähintään viittä kertaa yössä kaksiviikkoisena.

Ei edes se, joka siírtyi sen ikäisenä kokonaan korvikkeelle.

No kyllä minä oisin myös helisemässä jos vauva söisi 5 kertaa yössä, en mie vaan jaksais herätä niin montaa kertaa...
Antaisin illalla lisämaitoa, jos meijän vauva heräilis yöllä noin tiheeseen syömään.

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
...ei imettäminen aina herkkua ja helppoa ole, minulla ainakaan. Vakavasti mietin saisiko vauva ja äiti pitempiä unia jos tuikkaisi tuttelia lisää pullosta. Saattaa tyttö syödä yöllä jopa 5kertaa, nukahtaa monesti kesken syönnin ja sitten onkin taas tunnin päästä vailla ruokaa. Ah että odotan, että uskaltaisin parikymmentä milliä edes illalla velliä antaa pullosta. Onko kaikki äidit niin kuuliaisia että ovat odottaneet vähintään sinne 4kk ikään, ennen kuin on uskaltanut tai halunnut antaa mitään lisäravintoa vauvalle?

En imettänyt kuin reilut kaksi kuukautta. Kun päivällä ei voinut nukkua uhmaikäisen esikoisen vuoksi, kun imettämisen vuoksi heräsin tunnin välein öisin, kun tämä nuorempi ei osannut ottaa harjoittelusta huolimatta oikeaa otetta rinnasta ja kun rinnanpääni halkesivat, annoin koko homman olla. Nyt tyttö on neljä kuukautta ja koko perhe voi paljon paremmin kun äiti ei ole enää univajetta poteva hormonihirviö. Ja kaikille pitkään imettäville olen tuon edellisen myös kertonut. Tee niin kuin perheestäsi ja itsestäsi hyvältä tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja pupu tupuna:
no meidän lapset on reippaita ja terveitä vaikka ei ikinä täysimetyksessä ollutkaan...ja jos ei ole tarpeeksi maitoa niin on pakko antaa korviketta...

Totta tämäkin, mutta ei kyllä yhtään nyt liity alkuperäiseen aiheeseen. AP:lla, näin käsitin, siis maitoa tulee mutta miettii kiinteiden aloitusta jotta saisi yöllä pidempiä unia. Ei siis tippaakaan liity maidon riittävyyteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
:o

Siis montako kertaa on sopiva yösyöttömäärä, jos viisi on liikaa? Paljonko voi pieneen ihmiseen tankata kerrallaan?

Meidän nuorin jo kaksiviikkoisena 40 milliä kerrallaan ja heräsi seuraavan kerran sapuskalle kahden tunnin kuluttua.

=)

Siinä välissä kun vielä piti röyhdyttää (tuttipullosta kun tulee vauhdilla) ja huuhdella pullo sen jälkeen niin oli kyllä itku päästä kun ei voinut vain tuikata rintaa suuhun ja jatkaa nukkumista. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja kangasajuruoho:

Siis montako kertaa on sopiva yösyöttömäärä, jos viisi on liikaa? Paljonko voi pieneen ihmiseen tankata kerrallaan?

Meidän nuorin jo kaksiviikkoisena 40 milliä kerrallaan ja heräsi seuraavan kerran sapuskalle kahden tunnin kuluttua.

=)

Siinä välissä kun vielä piti röyhdyttää (tuttipullosta kun tulee vauhdilla) ja huuhdella pullo sen jälkeen niin oli kyllä itku päästä kun ei voinut vain tuikata rintaa suuhun ja jatkaa nukkumista. :headwall:

ap:n vauva on 8 viikkoa, eikä 2 viikkoa!

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
no meidän lapset on reippaita ja terveitä vaikka ei ikinä täysimetyksessä ollutkaan...ja jos ei ole tarpeeksi maitoa niin on pakko antaa korviketta...

Totta tämäkin, mutta ei kyllä yhtään nyt liity alkuperäiseen aiheeseen. AP:lla, näin käsitin, siis maitoa tulee mutta miettii kiinteiden aloitusta jotta saisi yöllä pidempiä unia. Ei siis tippaakaan liity maidon riittävyyteen.

itse asiassa ei lukenut onko maitoa tarpeeksi vai ei,mutta jos vauva syö tunnin välein niin ei varmaankaan saa tarpeeksi,ja kaikki kärsii siitä jos äiti on väsynyt

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:

Mie hyvä jos jaksan herätä 1-2x/yö :ashamed:

Ehkä akvaariokala olis parempi hoidettava sinulle... :saint: *vitsi, vitsi, tosin huono*

Meiän poika ei oo ikinä syöny 5 kertaa yössä. Kolme ollut maksimi, nyt saa lisämaitoa lääkäin määräyksestä ja kertoja on yksi, ikää 3 kk. (Yösyötöksi en laske klo 23 syömistä koska en itse ole sitä ennen nukkumassa)

Ehkä akvaariokala olis parempi hoidettava sinulle... :saint: *vitsi, vitsi, tosin huono*

No miks mun tarviiskaan jaksaa enempää herätä?

Alkuperäinen kirjoittaja kangasajuruoho:

=)

ap:n vauva on 8 viikkoa, eikä 2 viikkoa!

No ups.

No joo, silloin olikin eri juttu jo. Nukkui peräti kolmen tunnin pätkiä. (satunnaisesti jopa viisi, alkuillasta tietysti)

Kyllä se siitä! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:

itse asiassa ei lukenut onko maitoa tarpeeksi vai ei,mutta jos vauva syö tunnin välein niin ei varmaankaan saa tarpeeksi,ja kaikki kärsii siitä jos äiti on väsynyt

Ja jos nyt alkaa korviketta antaa, pitää kyllä huolen siitä että sitä maitoa ei jatkossakaan tule tarpeeksi.

Eikä se tiheä imu sitä tarkoita, että vauva ei saa tarpeeksi ruokaa! Eikä 5 x yössä ole lähellekään tunnin välein! Meillä ainakin tuon ikäinen nukkui yöunia sen 10-14 tuntia eli tekee n. 2 tunnin välein... ;)

Eipä kait sitten tarvitsekaan. :D Hyvä, että helpolla pääset, kaikki eivät.

No kyllä minä oisin myös helisemässä jos vauva söisi 5 kertaa yössä, en mie vaan jaksais herätä niin montaa kertaa...
Antaisin illalla lisämaitoa, jos meijän vauva heräilis yöllä noin tiheeseen syömään.
Se vauva saattaa herätä siltikin, vaikka lisämaitoa antas.
Mitä ihmettä te äidit tekisitte sitten jos ette kerta tuon vertaa jaksas vauvan kanssa yöllä herätä? :o
Ihan varotuksen sanana teille jatkoon, että osa vauvoista heräilee jopa useamminkin kuin tuon 5 kertaa... :whistle:

ihan miten vaan,jokainen tekee niinku itse parhaaksi näkee,meillä 4kk syödään soseita ja juodaan korviketta ja herätään yöllä 1-2 kertaa,esikko ei nukkunu juuri ollenkaan olin kuin koomassa ensimmäiset 6kk,ei se aina siitä ruuasta olekkaan kiinni!

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Jokainen imettää omien voimiensa mukaan. Jos ei jaksa imettää, antaa lisämaitoa pullosta. Yliväsynyt äiti ei ole kenellekään hyväksi.

Totta, mutta ei lisämaitokaan itse yöllä vauvan suuhun kävele. Eli ei ole takeita, että silläkään konstilla saa nukuttua.

Voisiko isä (jos samassa taloudessa asuu) tai puoliso ottaa osan syötöistä kontolleen?

Mun vauva on 2kk ja en todella uskalla edes kuvitella miten jaksaisin jos heräis 5kertaa yössä.Nykyään herää kerran.
Ja kyllä myös minä itsekkäästi olen miettinyt,että alotan kiinteät heti kun vaan saa.En yöunien takia vaan koska en jaksa imettää vartin välein koko päivää.

Eipä kait sitten tarvitsekaan. :D Hyvä, että helpolla pääset, kaikki eivät.

Juu, yöt pääsen helpolla, mut päivällä ei sit nukutakaan kun 10min pätkiä ja huudetaan lopunaikaa :|

Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Mun vauva on 2kk ja en todella uskalla edes kuvitella miten jaksaisin jos heräis 5kertaa yössä.Nykyään herää kerran.
Ja kyllä myös minä itsekkäästi olen miettinyt,että alotan kiinteät heti kun vaan saa.En yöunien takia vaan koska en jaksa imettää vartin välein koko päivää.

"..vaan koska en jaksa imettää vartin välein koko päivää."

Ei heövetti,miksi te ihmiset sitten teette niitä lapsia, jos kerta "ette jaksa niitä imettää",silloin kun lapsella on nälkä!!Ei hyvää päivää,tajuatteko te,että se äidinmaito on parasta sille lapselle!!Mä en sitten ymmärrä näitä ihmisiä,jotka siirtyvät korvikkeeseen/lisämaitoon vain sen takia,kun en jaksa imettää koko ajan...argh!!

ugh!purkasimpas!!ja saamari,tämä on mun mielipide,että kuka haluaa vetäköön vaikka pussin herneitä nenään,mutta katsokaa myös peilii,että olisiko kannattanut vielä odotaa hetki,ennekuin olisi tehnyt sen vauvan,koska ei jaksa imettää...

Yhteistyössä