""Vanhoja"" ensiyrittäjiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Calla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hmm... Yksi asia hieman ihmetyttää. Täällä palstalla jotkut kertovat, etteivät ole voineet saada lasta aikaisemmin parikymppisinä epäsoveliaan miehen takia. Sinänsä mielenkiintoista, että se kiltti ja kelpo isäkokelas löytyy vasta niin myöhään... Miksi ensimmäiseksi mieheksi pitää valita juoppo/vankilakundi tms? Miksei se kunnollinen voisi löytyä jo kaksikymppisenä?

""Miksei se kunnollinen voisi löytyä jo kaksikymppisenä?""
Niin, sanopas se.

Omalla kohdallani (kenestäkään muusta en tiedä), syy on selkeä. Oma itsetuntoni - ja tuntemukseni ei ollut kehittynyt, rakentunut riittävästi. Olin epäkypsä kaksikymppisenä.

Lapsuudessani oli myös tapahtunut asioita, jotka varmaan vaikuttivat tähän.
Miesvalintani heijasteli tätä omaa kypsymättömyyttäni.

Näin aikuisiällä olen saanut kasvaa, on tullut ymmärrystä ja viisautta, jota varmasti jollakulla on jo tosiaan 20 korvilla.
Sekin on sitten heijastunut kumppanissa. Viisaampana ja kypsyneempänä on helpompi löytää vastaavanlainen puoliso.

Elämä on kasvua varten. Ei se päämäärä, vaan tämä reitin ihanuus!

Sinä Ihmettelevä, vaikutat katkeralta ja pahansuovalta ihmiseltä.
Jos sinä elät täydellistä elämääsi aina oikeilla ajoituksilla ja valinnoilla, luulisi että löytyy hiukan suvaitsevuutta meitä vähemmän täydellisiä kohtaan.
Vielä sinulle Ihmettelevä: on varmaan uksinäistä siellä huipulla.

terveisin vierailija

Kiitos Far beyond terkuista, vien ne Aurinkovauvoihin! Ja esitän vierailukutsun teidän jonon ""vanhoille"", käykäähän kylässä :) Kaikkea hyvää tämän jonon siskoille!

Ihmettelevälle: ilmeisesti olet onnistunut tekemään täydelliset valinnat omassa elämässäsi, alkaen elämäsi miehestä heti kaksikymppisenä- Onnea vaan, mutta aika useat itse tuntemistani nuorena aloittaneista ovat sitten reilun kymmenen vuoden kuluttua eronneet siitä 2-kymppisenä löydetystä unelmamiehestään ja unelmamies/isä onkin nykyään se alkoholisoitunut 35v. joka istuu baarissa illasta toiseen.

Se että oikeaa kumppania ei löytynyt kaksikymppisenä ei tarkoita sitä, että seurustelukumppanit olisivat olleet pikkurikollisia pummeja- ei suinkaan, mutta tasavertaiseen parisuhteseen ja isyyteen kypsymättömiä. Itsekin haaveilin perheestä (25 vuotiaana) opiskeluaikaisen poikaystävän kanssa- ei vaan onnistunut hänen kanssaan- enkä tunne itseäni sen takia huonommaksi. Ja näin taitaa olla suurimalla osalla nykyisin- kumppanin löytäminen on tullut entistä vaikeammaksi.

Sitten nuoleskelin haavojani ollen ihan yksin ja sinkkuna reilut pari vuotta ja nykyinen mies löytyi kun oli 27 v. Eipä ollut mitään kiinnostusta ottaa ensimmäistä vastaantulevaa miestä vain sen takia, että olisi aika hankkia perhe ja biologinen kello tikittää!

Tämän nykyisen kanssa ehdimme olla yhdessä neljä vuotta kunnes aloimme suunnitella lasta (olosuhteiden pakosta- mahdollisuutta ei oikein tullut aikaisemmin), ja kuten kerroin, raskaaksi tulemiseen meni kolme vuotta. Nyt meillä on ikää 34 ja 40 v. ja

Olen ehkä ilmaissut itseni vähän epäselvästi, kun Ihmettelevä niin kovin ihmettelee. Tää oma ensirakkauteni parikymppisenä ei silloin vielä ollut linnassa istunut pikkurikollinen, viinaa kyllä otti välillä aika reippaasti muttei sekään siihen aikaan ja sillä seudulla mikään ihme ollut. Suhde kariutui ihan muuhun. Vaan tänä päivänäpä hänellä nämä ""ominaisuudet"" on eli jos olisin lapsia hänen kanssaan saanut niin olisivat aina välillä päässeet isukkia katsomaan vankilan vierailutunnille. (En siis tosiaankaan elättele ajatusta, että jos minä olisin hänen vaimonsa sen toisen sijasta, olisin varmasti pelastanut hänet pahoilta teiltä...)

Niin. Olishan se ollut ihanaa kun se kunnollinen olis löytynyt jo parikymppisenä. Ja olis myös ihanaa kun näkis heti päällepäin minkälainen ihminen siellä nahkan alla oikeasti piilee. Tuokin mies jonka kanssa kolmekymppisenä olin yksissä, oli niiiiin kunnollinen että muutama ystävä ei ollut uskoa välirikon syytä oikeaksi. Mutta niin vain kävi.

Oli minulla tosi selkeät suunnitelmat joskus hiukan alle kolmekymppisenä, kuinka elämäni tulee silloisen mieheni kanssa sujumaan. Oli yhdessä ostettu rivarinpätkä, kaksi autoa ja se pakollinen koirakin. Ja yhtäkkiä asuin yksiössä yksin, entisessä keittiössäni kokkaili uusi nainen vatsa kauniisti pyöristyen. ""Ihmettelevä"" - uskotko kun kerron että ihmettelinpä minäkin kuinka tämä näin meni. Mutta onneksi sinulla ei ole tuota huolta, sinähän osaat valita juuri oikean, kunnollisen miehen eikä elämä tuo sinun eteesi yllätyksiä.

Palataanko asiaan tuossa 15 vuoden kuluttua, voit sitten kertoa kuulumisesi.

Voi että on kiva lukea tätä ketjua! Aihe on niin läheinen ja käsitellään muutakin kuin niitä kiertopäiviä ja oviksia ;-)

Far beyond, kirjoituksesi oli kuin minun näppiksestäni. Ihan samalla lailla ajattelen, että vauva olisi lisäilo, mutta mies on tärkein. Ja samalla lailla kuljen tjot-fiiliksillä kuin sinäkin ennen raskaaksi tuloasi eli tulee jos on tullakseen.

Hoitoihin en halua lähteä sen vuoksi, että lapsi ei ole minulle NIIN tärkeä kuin se näyttää monelle muulle olevan. Elämäni ei mielestäni mene hukkaan, vaikken koskaan lisääntyisikään, mikä voi johtua siitä, etten muutenkaan ole kovin sukurakas ihminen eikä mun elämää ole koskaan sanelleet ns. yhteiskunnalliset paineet (avioliitto nuorena, lapset, omakotitalo yms., mitä kliseitä niitä nyt onkaan).

Paineita lasten hankintaan ei ole koskaan tullut vanhemmilta eikä ihmettelyjä lapsettomuudesta ystäviltäkään. Ystäväpiiriini kuuluu paljon ihmisiä, jotka eivät elä ns. perinteistä elämää, joten yksi lapseton nelikymppinen on kai pienin kummajainen joukossa.

Ja mitä tulee tähän ""pääteemaan"" eli mahd. lapsensaantiin nelikymppisenä ja siihen, että lapset olisi pitänyt tehdä nuorena, jotta jaksaisi ja jotta lapset eivät häpeäisi vanhoja vanhempiaan. Olen vakaasti sitä mieltä, että murrosikäisen mielestä äiti ja isä ovat aina vanhoja, vaikka olisivat tehneet lapset jo parikymppisenä. Kyllähän 15-vuotiaan mielestä 35-vuotias on jo vanha!
Itse en koskaan hävennyt ns. vanhoja vanhempiani, ja olen edelleenkin ylpeä äidistäni, joka on ikäisekseen loistokunnossa sekä fyysisesti että henkisesti. Liekö sitten sen ansiota, ettei hänellä ollut aikaa mummoutua liian aikaisin meidän lasten vuoksi.

Iäkkäämpi äitiys, samoin kuin teiniäitiys ovat usein palstoilla suvaitsemattomuuden kohteena. Kun eduskunnassa puhuttiin kiivaasti sijais-synnyttäjä asiasta, muistan kun eräs mies kansanedustaja letkautti tyyliin, nyt rikkaat alkavat synnyttää köyhillä, ettei kroppa ""klävähdä"".

Olen iältäni 45 ja raskausviikolla 19. Minulla on 3 lasta, jotka olen saanut kahdenkympin lopulla ja yli nelikymppisenä. Olen kokoa 36 ja kroppani on hyvässä kunnossa. Kaikissa raskauksissa olen noudattanut ruokavaliota, joka on taannut kroppani palautumisen. Olen luopunut vain kaikesta mikä sisältää sokeria ja valkeaa viljaa, pyrkinyt syömään proteiineja, vitamiineja ja mineraaleja ruoka-aineiden muodossa. Nykyään on tietoa mitkä ruoka-aineet ovat epäterveellisiä ja lihottavat. Kyse on enemmänkin tahdon lujuudesta ja motivaation löytämisestä. Elämme hyvin toisenlaista aikakautta kuin äitimme odotusaikoinaan. Terveydestä tiedetään yhä enemmän. Toivoisin että henkiseen terveyteen ja hyvinvointiin kiinnitettäisi enemmän huomiota keskustelun muodossa. Ilkeily ei kanna hedelmää.

Minua arsyttää naisen arvottaminen iän tai kropan mukaan. Valitettavasti en voi muuttaa muita kuin itseäni ja omaa asennettani. Yritän olla välittämättä ilkeistä letkautuksista ja ahdasmielisistä asenteista. Usein iäkkäämpi äiti on sosiaalisesti yksinäisempi kuin nuorempi. Raskautumisprosentti varsinkin yli neljänkymmenen mentäessä laskee hiukan ja keskenmenojen määrä nousee. Takapakit raskautumisen tai raskaanaolemisen suhteen heittävät varjoa mielentilaan ja ympäristö ei aina ymmärrä raskaaksi tulemisen halua. Eteenkin vanhempi ikäpolvi myytteineen heittää lokaa toivojan silmille. Minun tapauksessa äitini, joka on jaksanut peloitella epäonnistumisilla. Toisaalta läheisiä tai ystäviä on hyvä olla ympärilla ja ajattelemattomat letkautukset on hyvä antaa anteeksi ja yksinkertaisesti unohtaa. Ihmiset eivät välttämättä osaa suhtautua yllättäviin uutisiin toivomillamme tavoilla, onnitteluja ei kuulu tai keskustelu vaihtuu heti toiseen asiaan. Kuitenkin asenne saattaa muuttua positiivisen esimerkin myötä.

Voi, kuule ihmettelevä. Jospa vain olisit lukenut nuo aiemmat viestit tuolla...

Et kai kuvittele, että olisin avioitunut ensimmäisen mieheni kanssa, jos olisin tiennyt, että hän alkaa juopotella ja pitää muita naisia? Tai toisen mieheni kanssa, jos hän olisi ollut väkivaltainen ennen avioliiton solmimista!

Kyllä, kyllä minustakin on kurjaa, että olen vasta nyt tavannut nykyisen mieheni, jonka kanssa haluan lapsia. Kuten sanottu, totesin sen tuolla aiemmin jo, että olisi oikein kiva, jos olisimme tavanneet jo kymmenen vuotta sitten ja olisi ne tenavatkin tehtyinä. Minun elämäni vain ei ole mennyt aina ihan kuin olen toivonut, mutta kiva, että Sinulla on!

Heippatirallaa, ja pirteämpää mieltä kaiken maailman ihmettelijöiden jälkeen... :)
Ajattelin käydä vähän nostelemassa juttua ylöspäin, vaikkei just nyt mitään asiantynkää mieleen juolahda. On nääs niin maan perusteellinen flunssa että oksat pois, päässä humisee ja itseasiassa pitäs vissiin vähän siivoamaan ruveta. Viikonlopunkin suunnitelmat meni vähän uusiksi, tai olis mennyt vaikkei tää flunssa olis iskenytkään. Ja kun olis niiin hyvä sää just nyt tuolla ulkona.. pelkkä postin nouto sai hien virtaamaan vuolaina virtoina.
Viikonloppuna en ehkä ehdi juuri palstailemaan joten toivottelenpa oikein aurinkoista viikonloppua kaikille! Ihmettelijät tukehtukoot ihmetykseensä!

Heippis taas!

Olin jo päättänyt, että tällä viikolla testaan sillä toisella testillä, mutta aamulla huomasin, etteipä oo tarpeen. Viikkohan tässä jo meni melkein pilvilinnoissa.

Ehkäpä jo ensi kerralla onnistaa.

Voihan vinetto, minä luin ensin tuon edellisen viestisi ja olin jo tosi innoissani - ikävä kuulla että haave ei vielä muuttunutkaan todeksi! Minä odottelen menkkoja taas ensi viikon alkupuolella tulevaksi, jos olis tärpännyt niin se olis kyllä IHME. Niin että eipä kovin suuria odotuksia siihen nähden.
Tsemppiä sinne!

Hei!

Ja minkälaiset menkat vielä tulikaan: olen ihan invalidi kivusta. Nuorempana minulla saattoi alavatsa olla hiukan kipeä parina ekana päivänä, mutta mitään tällaista ei koskaann aikaisemmin.

Kaiken huippu oli jo, kun aamuyöstä heräsin aivan älyytömään etomiseen ja kuvotukseen. Ennätin jo ajatella, että jos olen raskaana ja tää on sitten tätä toukokuulle, niin huh-huh.

No, kipu jäytää alaselkään ja burana on teholtaan näkkileivän kanssa samalla tasolla. Vuoto itsessään on todella olematonta, mikä sekin on aika uutta. Ei minulla mitkään tulvat ole tavanneet olla, mutta pari päivää reilua vuotoa ja sitten muutama päivä tiputtelua.

No, ennätinhän mä viikon ajan jo käydä kaupoissa hypistelemässä pikkuisten vaatteita....

Täällä oltu ilman ehkäisyä jo pari vuotta, muttei mitenkään ""tahkottu"". Just 14 pv tms. ei ole sattunut aina onnistumaan asian vieminen loppuun asti meiltä melkein nelikymppisiltä, ikävä kyllä, väsymyksen, töiden tms. takia. Odotellaan rauhassa vaan vielä

Aika kovaa tekstiä: ""onko niin kivaa hoitaa viisikymppisenä murkkuikäistä, se on hyvä kysymys, jota soisin teidän myös mietiskelevän. Se vauvanhoito ei ole mitään pelkkää ruusutarhaa. Monta kertaa vielä itkette, että tuli tehtyä tosi hullu teko.
Miksi ette ajattele sovinnolla adoptiota. Jäisi kehonne kauniiksi ja koskemattomaksi ja lapsesta tulisi silti kuin oma. Oletteko te jotenkin erikoisen kauniita kun haluatte ottaa jäljentämisriskin?

Huh huh. Ensinnäkin otapa selvää adoptioikärajoista. Ei ole kovin helppo juttu, odotusajat ovat pitkät jne. joten miksi ei yrittäisi itse? Ja luulen että me, jotka olemme kauan toivoneet lasta, olemme aika motivoituneet vauvanhoitoon vrt. joku 2-kymppinen bailaaja.... toiseksi murkkuikäisen kanssa voi tulla viisikymppinen tai kuusikymppinen ihan yhtä hyvin toimeen kuin nelikymppinenkin. Kyse on ihan ihmisestä ja miten osaa suhtautua nuoreen. Aikuisella voi olla paremmatkin resurssit siihen. Ei lähdetä taas tälle tuomiolinjalle! Sen olen huomannut, että moni nykynainen saa lapsen vasta yli 35-vuotiaana, joten ei ne kaikilla solut ole hukassa. Ja monet miehet ovat niin lapsellisia 30-vuotiaina, ettei niiden kanssa edes ajattele lapsen hankkimista. Siinäkin ehkä syy ikä-äitiyteen?

Aika kovaa tekstiä: ""onko niin kivaa hoitaa viisikymppisenä murkkuikäistä, se on hyvä kysymys, jota soisin teidän myös mietiskelevän. Se vauvanhoito ei ole mitään pelkkää ruusutarhaa. Monta kertaa vielä itkette, että tuli tehtyä tosi hullu teko.
Miksi ette ajattele sovinnolla adoptiota. Jäisi kehonne kauniiksi ja koskemattomaksi ja lapsesta tulisi silti kuin oma. Oletteko te jotenkin erikoisen kauniita kun haluatte ottaa jäljentämisriskin?

Huh huh. Ensinnäkin otapa selvää adoptioikärajoista. Ei ole kovin helppo juttu, odotusajat ovat pitkät jne. joten miksi ei yrittäisi itse? Ja luulen että me, jotka olemme kauan toivoneet lasta, olemme aika motivoituneet vauvanhoitoon vrt. joku 2-kymppinen bailaaja.... toiseksi murkkuikäisen kanssa voi tulla viisikymppinen tai kuusikymppinen ihan yhtä hyvin toimeen kuin nelikymppinenkin. Kyse on ihan ihmisestä ja miten osaa suhtautua nuoreen. Aikuisella voi olla paremmatkin resurssit siihen. Ei lähdetä taas tälle tuomiolinjalle! Sen olen huomannut, että moni nykynainen saa lapsen vasta yli 35-vuotiaana, joten ei ne kaikilla solut ole hukassa. Ja monet miehet ovat niin lapsellisia 30-vuotiaina, ettei niiden kanssa edes ajattele lapsen hankkimista. Siinäkin ehkä syy ikä-äitiyteen?
Ja eiköhän tämä keho ole jo iästäkin jonkin verran rupsahtanut, sitä en ole edes ajatellutkaan että olisi joku este... huh huh

Mulla oli muuten keväällä yhdet tuollaiset menkat myös. Mulla on aikas kovat kivut muutenkin, mutta silloin ei tosiaan buranat heittäneet sinne eikä tänne, valvoin aamuyön ja itkeä tihrusin kipua. Ja vuosin aivan tolkuttomasti. Ajattelin vielä siinä että onkohan tää joku keskenmeno vai miten tää voi näin kovin koskea. Ne tuli kyllä silloin ihan normaaliaikaan, etteivät olleet myöhässäkään. Koita kestää siellä!
Minäkin kävin tänään pikkuihmisten vaatteita hypistelemässä, hyvän ystävän pikkuinen täyttää ensi viikolla vuoden ja hänelle lahjaa etsiskelin. Tippa linssissä niitä piti katsella, pikkuisia mekkoja ja sukkia..... onneksi oli aika hiljainen osasto niin sai pyyhkiä silmänurkkiaan ihan rauhassa. Ja katsella niitä vielä vähän pienempiä vaatekappaleita.

Hei Lilja & Calla & muut, pienen tauon jälkeen taas langoilla teitä kurkistamassa. Ikäviä takapakkeja täällä, mutta älkää antako sen synkistää eloa.
Tämä ""vanha pääsee viiskymppisenä murkkuikäisen äidiksi"" asenne nauratti, kyllä se 35 on aika tavallinen lastenyritysaika vielä nykyisin, onhan siinä vaiheessa vielä 25% lapsettomia (pakosta tai valinnasta), joten kyllä aika iso osa yrittelee myöhempää, ja kuten joku sanoikin, niin useimmiten lapsista tuntuu lähes minkä ikäiset vanhemmat vaan ikälopuilta, se kuuluu siihen ikään.
Ja tuo sopivan puolison valinta 20 v, ei voi muuta kuin nauraa, osa nuorista isistä istuu muutaman vuoden päästä mieluummin pubissa kuin olohuoneessa. Ja minun aiemmat suhteeni kaatuivat kyllä ihan muihin juttuihin, kuin viinaan ja rikollisuuteen. Periaatteessa tässä olisi jo ehtinyt nykyisenkin miehen kanssa vauvahaaveilla aiemminkin, mutta kun elämässä on meillä ihmisillä niin monenlaisia kuvioita, että se tilanne syntyi vasta myöhemmällä iällä.

Huomenta kaikille!
Tuollaiset ""Ei hätää"" -kirjoitukset ovat provoja; ei anneta niiden häiritä liikaa ;-)

Mutta adoptiosta sen verran, että olen aina ollut hyvin myönteinen adoptiota kohtaan, mutta hakuprosessi kuulostaa mielestäni epämiellyttävältä. En halua antaa vieraiden ihmisten päättää, olemmeko mieheni kanssa sopivia vanhemmiksi.

Tiedän, että kaikki se taustankaivelu ja elinolosuhteiden kartoitus on vain ja ainoastaan lapsen parhaaksi, mutta vaikka miten tutkittaisiin ja keskusteltaisiin psykologien kanssa, voi parisuhde silti kariutua, taloudellinen tilanne muuttua huonompaan tai lapsi voi joutua ns. väärille poluille, vaikka rakkautta ja huolenpitoa olisi yllinkyllin - ihan kuin biologisen lapsenkin kanssa.

Olen saanut sen kuvan, että adoptio on huomattavasti raskaampi prosessi kuin normaali odotusaika, joten kommentit ""adoptoikaa lapsi"" ovat mielestäni ihan typeriä; tuollaisia typeryyksiä laukovat ihmiset eivät useinkaan tiedä, miten pitkä ja todennäköisesti henkisesti hyvinkin stressaava adoptioprosessi voi olla.

Ei se murkun hoitaminen missään iässä mitään mukavaa puuhaa ole. Että kun sitä joku tuolla kysyi. Mutta kyllä minä toisaalta sitten viiskymppisenä hoidan tollasia murkkuja paljo mielummin kuin nyt.
Sitten nimittäin kun tämä täti on 50 vuotta ja tuo kuopus samassa iässä kun esikoinen nyt, aion olla paaaljon paaljon rikkaampi.
Sitten voin lapata nuorisolleni setelitukkoa toisen perään, kun ne sitä pyytää. Ja nehän pyytää! Se kuulepas hyvä kyselijä, pitää murrosikäisen mielen hyvänä ja sovun kodissa. Ei siinä murroiässä katsoppas enää äidiltä muita ominaisuuksia vaadita kuin vaan paksua lompuukia! Että mietipäs sitä!

Eli eikun vaan kaikki tälläiset 38 ja sitä vanhemmat ensiyrittäjät ja muutkint: föönaamaan vaa (opinpa nopsaan aurinkovauvojen termistöä ;)). :)

Niinpä, eiköhän sitä viisikymppisenä (tai viisvitosena) ole muutenkin sitä elämänkokemusta ja kärsivällisyyttä kerännyt matkaansa että jaksaa ymmärtää sitä kautta tuota nuorison itsensäetsimistä ja tempoilua tässä elämänvirrassa. Ja onpa tosiaan nuo asuntolaina- ym. taloushuolet jo vähempänä niin on aikaa keskittyä enemmän olemaan läsnä lapsensa kanssa ilman että huoli toimeentulosta ja asioiden järjestymisestä painaa koko ajan takaraivossa. Samantapaisista asioista kertoo mm. Pauliina Suden kirja Ruuhkavuosi. Ihmettelijöiden sun muiden olis varmaan hyvä lukea...

Tervehdys teille ensiyrittäjille!

Olen 40 (vielä vähän aikaa..) ja ensi yritystä tässä minullakin.
Mies on 34 - ja ihana sellainen. Kirjoitan tuonne Aurinkovauvoihin, missä ""varttuneempia."" Mutta lueskellut täälläkin, koska kyllähän tämä ensikertalaisuus luo vielä oman juttunsa tähän.

Ollaan helmikuun puolessa välissä heitetty ehkäisy pois -
ja vielä on täti kyläillyt säännöllisesti.

On kyllä mukava tietää että meitä on iso joukko - joka todellakin kasvaa koko ajan. Se on ajan henki, piti siitä joku ihmettelijä tahi ei. : )
Lämpimiä plussatuulia vaan kaikille.....

Moi kaikki!

eikös viisikymppinen ihminen ole vielä suhteellisen nuori? No, joka tapauksessa viisikymppisiä on joka lähtöön henkisistä ominaisuuksista riippuen. Jotkut kolmekymppiset saattavat olla paljon pahemmin tätiintyneitä kuin viisikymppiset. Varmaan ne murkutkin arvostavat sitä miten vanhemmat loppujen lopuksi heitä ymmärtävät, ja murkkujen vanhemmat eivät ehkä kalkkiinnu vaan pysyvät ajan hermolla paremmin kuin ne joilla on jo aikuiset lapset :-).

Yhteistyössä