""Vanhoja"" ensiyrittäjiä 4

  • Viestiketjun aloittaja Anuk
  • Ensimmäinen viesti
fatima
rautakaupasta tulossa..... Ensin omaa napaa, eli kävin lääkärissä, kohdun limakalvon paksuus 11 mm, joka kuulemma hyvä. Ja olinkin ovuloinut, vaikka edellinen lääkäri ei ollut sitä nähnyt ultrassa (itseasiassa, tiesinkin tuon kropassani, mutta epäilin tietenkin itseäni, kun kerran lääkäri muuta väitti...) Mun labrat on ok ja nyt seuraava askel on että yksityisesti tutkitaan miehen siemenneste. Ja jos siinä ei vikaa, niin mulle sanottiin suoraan, ettei kunnallisella puolella sitten muuta enää tehdäkään ?!!?? Mä olin kyllä vähän hämmästynyt, ettei ne edes siis tee mitään jatkotutkimuksia, jos kerta ei lasta ala kuulua? olen siis 38 v. No, tottakai mä menen sitten yksityiselle, mutta jotenkin kyllä vähän pännii, kun ottaa vielä huomioon, että hedelmöityshoito-laki on niin tapetilla, eli meidät - muka vanhat- jätetään kokonaan ulkopuolelle....
Eli olen kunnossa fyysisesti, säännöllinen ovulaatio jne. Katotaan nyt mitä miehen labrat sanoo.

Onko anuk sun IVF yksityisellä? Paljon se tulee maksamaan noin suurinpiirtein?

Muuten meille ei oikein mitään uutta, tuo remontti ja muuttaminen on vienyt hermot jo ajat sitten, joten ei ole oikein ollut lapsen teko eikä edes harjoittelu mielessä...
 
Anuk
Fatima, juu, yksityisellä ollaan, ja maksaa ehkä noin 4000 e lääkkeineen. Tämä on karkea arvio, kun ei ole vielä tehty.
Jos saadaan kelakorvaus, niin tipahtaa tuonne 2000 e.

Korvausta ei saa + 40 -v, paitsi jos jotain vikaa. Mulla on mahdollisesti vikaa vasemmalla puolella munatorvia jne.
saamme ehkä korvausta takaisin, mutta se selviää vasta kun maksut on maksettu ja kuitit kelassa. Eli aikamoista jännitystä sekin.
Eli sun kannattaa nyt mennä kun vielä saat kelakorvaukset saletilla.
Inkku, klinikat ovat Diacor, Fertinova, Väestöliitto ja sitten se kaikkein kallein on tuo -jaa, kun en nyt saa nimeä päähän.
Eli emme ole siellä hoidossa, kuten voit päätellä.... Alkoi F:llä senkin nimi, mutta kuten huomaatte, home on saanut pään jumiin!
Muutoin voisikin rauhassa ootella sitä tammikuuta, mutta kun remonttiasia on ihan auki vielä. pahinta on tää epävarmuus-ensi viikolla varmaan kuullan. mitä labra sanoo homeesta ja mitä siellä avataan jne.
 
fatima
On se tosiaan kallista puuhaa ja tietenkin sen maksaa, eihän tätä voi mitata rahassa, mutta on se jotenkin väärin rahastaa tällaisella asialla...Kun olen ihan varma, että lääketieteen mennessä eteenpäin myös keinot lisääntyy ja sitä myöten ne yleensä halpenee.

olikohan se Felicitas-klinikka, jonka nimeä yritit muistella?

Ja lykkyä vain remontillekin, toivottavasti kaikki järjestyy! On tää nimittäin aika hirveetä puuhaa, ja jos sitä tekiskin omaksi ilokseen pelkästään, mutta kuten kerroin, meilläkin oli kosteusvahinko ja kaikki piti repiä auki. Nyt sitten apinan raivolla tapetoin, jotta saatais alkaa laittaan jalkalistoja ja ruveta elämään makuuhuoneessakin. Mutta kyllähän tämäkin tästä!
 
Anuk
Niin, kyllähän se tuntuu jotenkin kurjalta, että jotuu maksamaan ihan hirveitä summia - ja edes mitään takeita raskautumisesta ei ole. Mutta niin se tosiaan vaan on.

Fatima, oliko teillä siis uusi asunto, jonka ostitte? Ja sitten huomasitte kosteusvaurion? Vai kuinka se meni?Saatteko vakuutuksesta tai edelliseltä omistajalta korvaukset?
 
fatima
uusi ""vanha"" asunto, eli huomattiin se sen jälkeen kun myyjä oli muuttanut pois ja alettiin tekeen remonttia. Taloyhtiön vakuutus korvaa siihen asti, mihin kosteus on levinnyt ja loppuosan meillä korvaa myyjä, koska joudutaan repiin tietenkin ulkonäöllisistä syistä loputkin parketit auki. Ite ei aiota maksaa mitään. Olikos teillä kerrostaloasunto? Meinaan, että taloyhtiöhän on velvollinen vakuutuksensa kautta maksamaan ainakin siihen asti, mikä on ollut alkuperäinen pintamateriaali, mutta esim meillä vakuutus maksaa jopa sen parketinkin, vaikka alunperin täällä on ollut muovimatto. Sain sen käsityksen että nykyään vakuutus korvaa jo ne laatatkin, jos vaikka kypyhuoneessa on vesivaurio. Kannattaa ottaa itekin selvää, kuka korvaa ja miten paljon ja muista myyjän vastuu 2 vuotta kerrostalossa ja rivarissa, 5 vuotta omakotitalossa.
 
fatima
luinpas tarkemmin sun aikasempaa viestiä ja miten niin taloyhtiön vakuutus ei korvaa homevauriota, kuulostaa todella omituiselta? Ja nyt kiireesti myyjään yhteys, sillä se on sitten sen vakuutus joka joutuu korvaamaan, sillä ei ole merkitystä vaikka kosteuskartotus ois tehty, se ei kuittaa myyjän vastuuta!!!!! Oon meinaan lukenut ja myyjä joutuu korvaamaan vahingot, jotka ilmenee 2 vuoden sisään myynnistä ja tuollanen home ei oo sinne yhdessä yössä tullut. Ainakin myyjä joutuu tulemaan vastaan hinnassa (mikä on yleensä sovittelu). Ja sitäpaitsi myyjä saa sen omasta vastuuvakuutuksestaan maksettua! Mutta siltikin ihmetyttää, jos ei taloyhtiön vakuutus korvaa osaa!!! Ota vielä selvää, nuo on kimurantteja juttuja, ja eihän vakuutusyhtiöt kerro kaikkia eri keinoja saada rahat, eli on olemassa VAHINKOVAKUUTUS JA VASTUUVAKUUTUS ja oon ymmärtänyt, että myyjä voi saada korvauksen jommastakummasta.....
 
Inkku
Joo vakuutusyhtiöiden kanssa on aina ihmeissään. Meidänkin pitäisi nyt valita vakuutusyhtiö kiinteistöä varten, mutten oikein tiedä mistä vertailuissa pitäisi lähteä liikkeelle. Eli mikä paketti antaisi parhaan vastineen niin ihmisten, autojen, kiinteistön ja muun omaisuuden varalle. Kun ei oo alan asiantuntija, eikä oikein jaksaisi paneutuakaan asiaan.

Voiko vielä muuten vakuuttaa vauvan jo raskausaikana? Onkohan siinäkin esteenä äidin ikä?
 
Anuk
Taloyhtiö korvaa kyllä jotakin, vakuutus ei mitään. Tilanne on monimutkaistunut taas, vaan enpä käy sitä tässä selittämään. Ei se niin kiinnostavaa ole.
Mutta evakko ja epävarmuus siitä, mitä tuleman pitää, jatkuu...
Aiotaan aloittaa hoidot tammikuussa, sinne ne siirtyi nyt.
Sain resepti ja kaikki, piikkeineen, jo käteen. katselin hintoja netistä - 2000 euroa lääkkeet. Eikä riitäkään vielä.
Kelakorvaus on sitten kiinni siitä, mitä se Kela päättää...

Vakuutuksista en tiedä. Lapsenhan voi vakuuttaa ennen syntymää ainakin jossain firmassa, mutta miten ikä yms vaikuttaa, en tiedä. Enkä oikein muutenkaan tunne skeneä.

 
Anuk
Heippa taas, meidän homeemme onkin laboratorion mukaan yleensä ei vaarallista. Omituista, mutta onhan se hyvä. Asunto desinfioidaan, ja sitten takaisin kotiin! Jippii!
Kylpyhuoneessa ei ole ilma vaihtunut, kosteusvauriota ei olekaan. Ilmanvaihtoa ""vain"" parannettava.
Kyllä sitä omaa kotiaan tarvitsee ja arvostaa. Joulunkin tulo evakossa olisi ollut tosi kurjaa. No, nyt voi taas ruveta hermoilemaan raskautumista : )
Menossa on kp 20, eli ensi viikolla taas oletettavasti kärvistellään PMS:ää!
 
fatima
onneksi olkoon anuk, kiva että tulee hyviäkin uutisia välillä!

Omaa napaa sen verran, kp 12/29 ja alan taas tikutella, näyttää vaan siltä että ovis on sopivasti alkuviikosta, kun mies työmatkalla..... Mites kauan ne siittiöt elääkään tuolla kohdussa, jos vaikka siementäis litratolkulla etukäteen?

Muuten ei sitten mitään, me odotellaan vastauksia siemenneste-tutkimuksista. Aika hurjaa tuokin, että pitää käskien tulla ja vielä purkkiin, olin IHAN varma, ettei mun mies siihen pysty, kun oikea tunnelma ja seksi itessään sujuu yleensä kiireettömässä tunnelmassa ja ei ainakaan pakotettuna. Nyt sitten kellon kans pitää kattoa, että kerkee viemään näytteen labraan ennen töihin menoa, huh, en minä vaan siihen pystyis. Mutta kyllä mä häntä kehuinkin, ja jotenkin näytti kasvavan pituutta koko mies.... Onhan hänkin nyt tehnyt osuutensa tässä meidän yhteisessä ongelmassa!

Että ei tämän kummempia...
 
Anuk
Juu fatima, siementäkää ihmeessä nyt vielä viikonloppuna, kyllä ne elävät tuolla putkistoissa ja syövereissä usean päivän.
Itselä on nyt kait kp 22 ja PMS kolkuttaa ovella.
 
Inkku
Hieno homma Anuk, että vaurio olikin peloteltua lievempi.
Saatko silti uudet värit huusholliin?

Tiedätkö sä noin tarkasti, että oireet todella ovat PMS-oireita? Mäkin yritän kuunnella itseni, mutten osaa sanoa missä mennään. En ole koskaan aiemmin tarkkaillut itseni näin yksityiskohtaisesti, mutta mielestäni mulla ei koskaa oo mitään PMS-oireita. Vuorokautta ennen menkkojen tuloa tulee sellainen valtava hikiaalto, joka johtuu hormoneista. Nyt olen antanut itseni ymmärtää, että ovulaation jälkeen kropan lämpötila nousee ja sitten taas romahtaa juuri ennen kuukautisia. Ja jos ko. romahdusta ei tule, kyseessä saattaa olla raskaus. Huvikseni olenkin mittaillut lämpöjä, niin aamullakin on 37 asetta ja välillä vähän ylikin. Lienee ilmeisesti sitten merkki tapahtuneesta oviksesta, toivottavasti hikiaaltoa ei tule...
 
fatima
saisivatkin kaikki pms oireet pysyä poissa...

Onko teillä kokemusta Acon ovistikuista, kun tilasin niitä netin kautta ja ne antaa ihan ihme viivoja.. eli kontrolliviiva on ollut aina ok, mutta testi viiva on välillä vahvempi, välillä ihan haamu ja nyt taas vahvempi, mutta ei koskaan yhtä vahva kuin kontrolliviiva!!?? Mä en enää ymmärrä niitä... Ja voiko ne vaihdella noin, jos ei ovuloi? Ja en tajunnut sitäkään, että miksei sitä saa tikuttaa aamuvirtsasta, kun luulisi siinä LH:n näkyvän varmemmin?
 
Anuk
Joo, ikävä kyllä toi mun PMS on tarkka kuin kello. Ovista esim en tunne, tikuillahan sen silloin testatessa löysin, muttei siihen liity mitään tuntemuksia/oloja.
Edellinen mainittuna sen takia, etten vaikuta neuroottiselta kuvittelijalta : )
PMS sen sijaan on SELKEÄ. Siinä vaiheessa kun kierron keskivaiheen jälkeen alkaa keltarauhashormoni lisääntymään, niin oireet alkavat.
Mieliala jotenkin harmaantuu. Se ei ole sidoksissa siihen, miten mulla muuten menee. (Koen olevani hyvin onnellinen, parisuhde ja työ ja talous kunnossa, mitä nyt toi asuntoasia vähän tökkii.) Mieliala jotenkin alakuloinen, tai ärtyisä. En tarkoita, että sitten riehuisin raivokkaana, tai riiputtaisin päätä synkkänä -
muutos on hienovarainen ja useimmiten (!) tuskin näkyy ulospäin. Itse sen tunnen nahoissani. Ennen raskautumisyritystä en seurannut mitenkän kiertoa, merkkasin vain alkamispäivn kalenteriin ja unohdin koko asian. Sitten havahduin siihen, että jaahas, PMS alkaa.
Fyysisinä oireina: neste kerääntyy elimistöön. Siispä arat rinnat, silmäpussit ja maha pömpöllään.
Hormonaalinen migreeni iskee päivää paria ennen valumista,
tai valumisen 1 tai 2. päivänä.
Ei tässä naisena olemisessa kaikki puolet yhtä juhlaa ole!

 
Inkku
Mulla ei oo kokemusta Aconista, oon käyttänyt Clear Blueta ja ihan kirkkaasti on tulleet viivat, kun niiden aika on ollut. Jotenkin oon nyt kuitenkin niin kyllästynyt tikuttamiseen, että taidan taas jättää väliin tulevassa kierrossa.

Nyt en enää muista, miten Clear Bluen ohje varmasti on, mutta mielestäni ohjeistetaan ottamaan aamuvirtsasta ja loogiseltahan se kuulostaa. (Tähän ei kylläkään kannata luottaa). Joissain tapauksissa kehoitetaan tekemään ovis-testi kahdesti päivässä, jottei ainakaan föönaukset myöhästy. (Mun mieheni sanoikin joskus leikillään, etten edes tiedä mitä vessassa tehdään, jos mukana ei ole tikkua mihin pissiä)

Mulla on luovuttanut olo, ilman minkäänlaisia pms-oireitakin, jostain syystä nyt tiedän, että menkat alkavat aivan varmasti. Menossa siis 29/28-31. No mitäpä tässä kuin vain uuteen yritykseen sitten.
 
Anuk
Mulla nuo Aconit toimivat ihan hienosti. Tikutin noin 4 kiertoa vain, kun toimi niin selkeästi.
En ole jaksanut tikutella enää kuukausiin. Kun jotenkin ymmärtää, ettei se väkisin ala se raskaus. Simpat elää putkissa pitkään ja monet ovat tulleet raskaaksi juuri mekkojen jälkeen jne. Sen sijaan on toki hyvä yrittää määrittää, että toimiiko se kierto.
Onko sulla Fatima ongelmia sen suhteen, tai ovulaation?
en muista oletko jo aiemmin kertonut. Elikäs outoa jos viivat tulee ja menee.
 
fatima
Kokeiluluonteisesti yritin nyt tikuttaa pariin kertaan tänään ja joka kerta tulee erivahvuinen testiviiva, siksi en oikein tajua, enkä osaa oikein luottaa niihin. Minäkin olen ennen käyttänyt clearblueta ja siinä ei ongelmaa, ja sitäkin ihmettelen, että aconissa kehotetaan olemaan käyttämättä aamuvirtsaa... Kun esim. tulos on ihan haalea viiva, jos on tunti sitten käynyt vessassa ja juonut tosi paljon?
Mun ovulaatiossa ei ole itseasiassa ollut mitään vikaa ja en vähään aikaan tikuttanutkaan, mutta kun ultrassa lääkäri väitti etten ovuloinut ja kroppa sanoo että ovuloinpas, niin ajattelin testata, jotta voin ainakin sanoa että testin mukaan ovuloin (jälkikäteen toinen lääkäri kyllä huomasi, että ovulaatio oli tapahtunut) Lisäksi ajattelin varmistaa, että föönaaminen tapahtuisi oikeina päivinä (joka ei siis nyt toteudu, kun mies matkoilla), koska mä alan olla paniikissa, että se ei riitä, että siemennetään pari päivää ennen tai jälkeen... kun mitään ei ole tapahtunut vaikka niin ollaan tehtykin. Nyt yrittäisin sitten osua ihan ovulaatiopäivään, jos se vaikka sitten natsaisi. Kun kieltämättä nyt kun remonttihelvetti on ohitse, niin alkaa taas epätoivo nousta mieleen, sillä jos minun kroppa on kunnossa (ja uskon miehenkin olevan) niin ei ole oikein mitään mihin tarttu, jotta lapsi meillekin jonain päivänä syntyisi......Oikeasti huomaan taas paniikkimielialan kasvavan ja mitään en sille mahda.
 
Anuk
Ymmärrän kyllä fatima paniikkitunnelmasi. Onhan tämä aika
moinen laji...Toisaalta, se vaan vie oman aikansa tässä iässä, siinä kaikki.
Inkku, mites sulla on mieliala?
Itse en juuri nyt ole niin kauhean paljn yhtään mitää, kun on ollut niin paljon muuta ajateltavaa (=huolehdittavaa.)
 
Inkku
Mielialat vaihtelevat ylämäki-alamäki akselilla. Nyt on kuitenkin jokseenkin varma olo, ettei tärpännyt. Menossa on kp 30/28-31, joten täti vierailee ihan kohta. Mies yrittää lohdutella, että eihän sitä vielä voi tietää, mutta jostain syystä tiedän nyt ihan varmasti, että uusi yritys on edessä.

Edelleenkään en jaksa ajatella avusteita yritystä, mutta pitänee aloittaa kartoitus alkuvuodesta, kunhan nämä remontti- ja muuttotouhut saadaan alta pois.

Nyt palaveriin!
 
Inkku
Mitäs ""vanhoille"" kuluu? Aika hiljaista on keskustelut olleet. Katsoitteko muuten sunnuntaina TV 2:lta ohjelman, jossa käsiteltiin vauvan hankintaa ja sitä miten voisi avittaa kroppaa asiassa. No yksi pariskunta laitettiin elämäntaparemonttiin eli tupakka ja viinat pois. Heitä kehotettiin syömään paljon kasviksia ja jostain syytä jäi mieleen, että miehen piti syödä pinaattia. Onko kellään käsitystä miksi juuri pinaattia? Vaikka se olikin ihan tuttua juttua, niin herätti vähän lausunto siitä, että yksi KUNNOLLINEN ryyppyilta voi tuhota siittiöt seuraavaksi kolmeksi kuukaudeksi. Olen toki lukenut, että siittiöiden kasvatus kestää noin 75 päivää, mutta että yhdellä juomiskerralla voi tuhota mahdollisuudet useaksi kuukaudeksi. Eli muistakaa kertoa tää kultasillenne näin pikkujouluaikaa :)

Anuk, Aurinkovauvat-ketju on kadonnot omalta listaltani. Näetkö sinä sen?

Mulla on nyt tämän viikon anoppi ja appiukko vierailulla, joten pitänee kohta lopettaa surffailu. Pidän pari päivää vapaata töistäkin, sillä he pääsevät harvoin käymään, koska asuvat ulkomailla. Tietysti tämä jännäviikko osui samaan kohtaan, mutta onneksi ei sentään ovisviikko :)
 
Sanna
Ei näy mullakaan aurinkovauvaketjua.

Oma äitini kans kertoi tosta Inkun mainitsemasta ohjelmasta. Jotenkin vaan ite epäilee voiko simpat tosiaan tuhoutua 3 kuukaudeksi yhdestä biletysillasta? Tuntuu aika uskomattomalta...

Mutta pitäskö perustaa uus aurinkoketju?
 
fatima
Oisko tuon pinaatin takana foolihappo, vaikuttaako se siittiöihinkin? En tiedä, naistenhan kehotetaan syömään foolihappoa jo yrittäessään vauvaa, en sitten tiedä vaikuttaako se munasolun laatuun, mutta lapsen kehitykseenhän se vaikuttaa. Ja se mikä mua itseäni mitetityttää yhä, on että miten oma juominen vaikuttaa? Eli jos juon siiderin ja kaksi ovulaation aikaan tai sen jälkeen, niin tuhoanko mahollisuuteni? Tai jos pikkujouluaikaan itse erehdyn juomaan tennarit kattoon meiningillä?

On kieltämättä hiljaista tälläkin sivuilla, mihin kaikki ovat hävinneet? Ei ne kaikki ole aurinkovauvoissakaan, vaikka sieltä moni löytyykin. Eli missä ovat Ryyni, Lilja, Janese ja muut?
 
Inkku
Voishan uuden aurinkovauvaketjun perustaakin, taisi olla sata aivan lähellä, mutta muistaako kukaan monesko ketju olisi alkamaisillaan? Olisi kiva pitää ketjujen lukumäärä oikeana.
 
Anuk
Heippa kaikille taas. En nähnyt sitä ohjelmaa simppojen joukkomurhasta (siis biletyksellä). Enkä osaa pinaatistakaan mitään sanoa, Fatiman veikkaus on varmaan oikea.
Oiskohan pinaatissa sinkkiä tai jotain muuta hivenainetta lisäksi? Se on vain hurja arvaus.
rautaahan siinä, kun Kippari-Kallekin kasvatti muskelia...

Naisilla varmaan kaikki vihreät ja E-vitamiinipitoiset edesauttavat hedelmällisyyttä. Syön paljon avokadoja - eikös niissä ole kaikenlaista hyvää?

Otan myös E-virtamiinia purkista. ido-E on sellainen apteekin hyllyltä oleva e-vitamiini. Olen syönyt sitä noin 2 kk, ja se on sellainen pureksittava versio. Siinä on jokin yököttävä makeutusaine, rupeaa tulemaan korvista ulos kun on tosiaan muutaman viikon napsinut! Onko ehdotuksia e-vitamiinin suhteen?

Inkku hei, eikös sulla olisi jo aika tädin vierailulle, tarkoitan siis poissaololle?

Itsellä on 24/24-29.
 

Yhteistyössä