valmis porkkanasose vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "weeruska"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

"weeruska"

Vieras
Kaupasta löytyy valmis Kasvisgallerian porkkanasose, jonka ainesosaluettelo on seuraavanlainen: porkkana (99%), modifioitu perunatärkkelys. Antaisitteko tällaistä vauvalle? Neuvolan mukaaan on ok. Tietenkin parasta olisi tehdä itse, mutta koen arjen tarpeeksi haastavaksi ja haluaisin hiukan helpotusta. Perunaa on syöty ja se on sopinut. Ei vain tunnu löytyvän sitä puolta tuntia, että ehtisi itse tehdä.

No vauvoillehan nuo kaupan soseet on tarkoitettu. Mutta en nyt heti näe miten porkkanasoseen tekeminen vaatisi puoli tuntia - keität porkkanan, muussaat esim. haarukalla joko keitinveteen tai äidinmaitoon/korvikkeeseen...

Kyllä minä antaisin! Olisin antanutkin, mut silloin kun itse olin katselemassa, nii oli vain sellasia missä oli lisättynä suolaa.

Itse helpotin arkea vauvan pöperöiden kanssa niin, että ostin pakkaseen erilaisia kotimaisista kasviksista tehtyjä sekotepusseja, valkkasin sieltä vaikka niitä porkkanan paloja, kiehautin pikkukattilassa tai mikrossa ja muussasin.
Niistä oli helppo ottaa aina uus raaka-aine testattavaks ja lisukkeeks ruokaan

[QUOTE="weeruska";30437705]Kaupasta löytyy valmis Kasvisgallerian porkkanasose, jonka ainesosaluettelo on seuraavanlainen: porkkana (99%), modifioitu perunatärkkelys. Antaisitteko tällaistä vauvalle? Neuvolan mukaaan on ok. Tietenkin parasta olisi tehdä itse, mutta koen arjen tarpeeksi haastavaksi ja haluaisin hiukan helpotusta. Perunaa on syöty ja se on sopinut. Ei vain tunnu löytyvän sitä puolta tuntia, että ehtisi itse tehdä.[/QUOTE]

Miksi olet lapsen tehnyt, jos et halua antaa sille ravitsevaa ruokaa kiireittesi keskellä???

Kasvisgallerian sose on tarkoitettu laatikkoon, eikä ole siis lastenruokahylyltä. En ole prismassakaan nähny tmyytävän pelkkää porkkasosetta vauvoille. Ajattelin pakastaa tuota sosetta, vois sitten tehdä omia sekoituksia myöhemmin. Lisäksi se on merkittävästi halvempaa kuin vauvanruoka.

Jos kuorin, pilkon ja keitän kilon porkkanoita ja sitten muussaan ne koneella ja siivoan jälkeni niin minulla todellakin menee siihen puoli tuntia. Olen kerran mössännyt haarukalla, mutta eihän porkkana mössäänny samalla tapaa kuin peruna, eikä se ime vettä/maitoa samalla lailla. Porkkanasta ei tule sileää ja pienet porkkananpalat eivät imeydy (löytyvät vaipasta sellaisenaan). Mutta kiitos kommentista nyt kuitenkin.

Miksi olet lapsen tehnyt, jos et halua antaa sille ravitsevaa ruokaa kiireittesi keskellä???

Tein lapsen, jotta voisin syöttää sille teollista moskaa. Puolivuotiaana laitan mehua tuttipulloon ja yksivuotiaana ajattelin aloittaa suklaan ja karkit. Syötän lapsesta ison teollisen rasvapalleron ja syötän sitten linnuille talvella. Eipä tartte kersalle tapoja opetella. Kiva kun kysyit, nyt olet taas hiukan viisaampi!

Tai sitten ajattelin nopeuttaa ruuanlaittoa hiukan, muuten joutuisin huudattamaan lasta ruuanlaiton ajan, koska hän ei yksin viiihdy ja vauva sylissä on vähän vaikeata kokkailla.

Tuntuu kummalliselta ettei puolta tuntia löydy lastenruoan tekemiseen. Puolessa tunnissa saa tehtyä ison satsin pakkaseenkin, kun kuorii ja paloittelee kilon verran porkkanaa, keittää ja maistaa hieman vaikka sipulilla ja soseuttaa vähän jäähtyneenä sauvasekoittimella ja pakastaa sellaisissa pienessä littanassa pakasterasiassa. Helppo ottaa pakasteesta jääkaappiin ja säilyy jääkaapissakin pari päivää hyvänä.

samoin tekee samalla vaivalla soseen mm. kukkakaalista, parsakaalista...

[QUOTE="Weeruska";30437789]

Tai sitten ajattelin nopeuttaa ruuanlaittoa hiukan, muuten joutuisin huudattamaan lasta ruuanlaiton ajan, koska hän ei yksin viiihdy ja vauva sylissä on vähän vaikeata kokkailla.[/QUOTE]

Ei sitä ruokaa tarvitse juuri silloin alkaa tekemään kun vauvalla jo nälkä. Ja siinä porkkanoiden kuirimisessa ja polkkomisessa ei kauan mene jos vauva ei oikeasti viihdy muualla kuin sylissä. Miten teet itsellesi ruokaa?

Olen tehnyt itse kaikki ruoat lapsille, mutta en silti tajua tätä soseiden tekemisellä pätemistä.

Siis voi hyvää päivää, jos pitää siitäkin alkaa moralisoimaan, että joku haluaa ostaa porkkanasoseen vauvalle valmiina. Jos ap kokee, että se helpottaa hänen elämäänsä, niin mitä me muut olemme sanomaan saako hän haluta helpotusta arjessa juuri tuossa pienessä asiassa vai ei. Ei se porkkanan kuoriminen, keittäminen ja muussaaminen omin pikkukätösin tee äidistä yhtään parempaa.

Ja jos se ei meidän arjessamme tunnu vaikealta tehdä sosetta vauvan kanssa, mitä me tiedämme millaista ap:n arki on? Jotkut vauvat ovat paljon raskaampia hoidettavia kuin toiset, ja porkkanasoseen ostaminen valmiina on järkevimmästä päästä helpotuksia, jos jaksaminen on tiukilla ja kokee sen helpottavan. (Eikä se ole vain äidistä kiinni, jotkut vauvat ovat oikeasti raskaita hoidettavia paljon raskaampia kuin moni voi edes kuvitella.)

Osta vaan ap sitä valmista sosetta, jos elämä tuntuu sillä tavalla helpommalta.

Ei sitä ruokaa tarvitse juuri silloin alkaa tekemään kun vauvalla jo nälkä. Ja siinä porkkanoiden kuirimisessa ja polkkomisessa ei kauan mene jos vauva ei oikeasti viihdy muualla kuin sylissä. Miten teet itsellesi ruokaa?

Sanoinko että teen ruuan juuri ennen kuin syötän vauvan? Vauva huutaa koska se ei halua olla lattialla/sitterissä vaan sylissä. Annokset ovat muutenkin vasta maistelua eli ei niillä nälkä lähde. Ellen edesiltana ole ehtinyt lounasta laittamaan valmiiksi niin joskus ehdin syömään lounaan lähempänä kolmea. Päiväunien aikana ehtii joskus tekemään jotain ruokaa sekä syömäänkin. Mutta haluaisin edes hetken nauttia siitä hiljaisuudesta ja syödä rauhassa , enkä esim keitellä porkkanoita tai muita kotitöitä samaan aikaan.

Tuntuu kummalliselta ettei puolta tuntia löydy lastenruoan tekemiseen. Puolessa tunnissa saa tehtyä ison satsin pakkaseenkin, kun kuorii ja paloittelee kilon verran porkkanaa, keittää ja maistaa hieman vaikka sipulilla ja soseuttaa vähän jäähtyneenä sauvasekoittimella ja pakastaa sellaisissa pienessä littanassa pakasterasiassa. Helppo ottaa pakasteesta jääkaappiin ja säilyy jääkaapissakin pari päivää hyvänä.

samoin tekee samalla vaivalla soseen mm. kukkakaalista, parsakaalista...

Tänään tein satsin parsakaalia ja pakastin. Osaan kyllä tehdä soseita. kyse oli nyt ajasta ja arjen helpottamisesta. Vauva nukkuu puolen tunnin päiväunia ja pitäisi jotain muitakin kotitöitä tehdä kuin niitä perkeleen soseita. Edes kerran viikossa olisi kiva vaikka lukea lehteä rauhassa (=ilman huutavaa vauvaa). Koska yhden ruoka-aineen kanssa pääsisin edes hiukan helpommalla niin ajattelin käyttää sitä. Yötkin ovat repalaiset, joten energiaa ei tunnu olevan liika, enkä jaksa kuunnella huutoa koko ajan. Koko tämä viesti on kirjotettu ja vauvan rääkymistä samalla kuunneltu.

Jos haluat helpottaa arkea niin osta niitä valmiiksi pakastettuja vihanneksia niinkuin täällä on jo ehdotettu. Teollisessa pakasteessa on ravintoaineet paremmin tallesssa kuin jos itse pakastat ja saat kotimaista keskellä talveakin. Lopputalven tuoreissa porkkanoissa esim on tutkistusti vähempi ravinteita kuin pakasteporkkanoissa.

Jos haluat helpottaa arkea niin osta niitä valmiiksi pakastettuja vihanneksia niinkuin täällä on jo ehdotettu. Teollisessa pakasteessa on ravintoaineet paremmin tallesssa kuin jos itse pakastat ja saat kotimaista keskellä talveakin. Lopputalven tuoreissa porkkanoissa esim on tutkistusti vähempi ravinteita kuin pakasteporkkanoissa.

Hyvä vinkki, pistetän korvan taakse.

Kaikella kunnioituksella - elämä on just niin vaikeaa kuin siitä itse tekee. Jos sulla on siellä joku toinen ihminen (esim. sinä itse, tai esikoinen/vanhempia lapsia) joka syö jotain kasvista päivän aikana, keität samalla sitä kasvista hippusen isomman satsin ja soseutat vauvalle. Ei itse asiassa ole edes pakko soseuttaa jos aika on kortilla, vaan saman sapuskan voi antaa sormiruokana. Maito on kuitenkin se pääasiallinen ravintoaine ekan vuoden ajan.

Mä oon ostanut Piltti/Bona/Muksu tms porkkanasosetta lasten osastolta. En antaisi vauvalle porkkanaalaatikkoon menevää sosetta, se ei kuitenkaan ole suunniteltu vauvalle.

Mä oon ostanut Piltti/Bona/Muksu tms porkkanasosetta lasten osastolta. En antaisi vauvalle porkkanaalaatikkoon menevää sosetta, se ei kuitenkaan ole suunniteltu vauvalle.

Niissä kaupan vauvasoseissa on pääraaka-aineena vesi, sitten vähän porkkanaa väriksi ja pottujauhoja, että saadaan "haluttu rakenne". Ne on suunniteltu lähinnä lihottamaan Nestlen & kumppaneiden osakkeenomistajien lompakoita ;)

[QUOTE="weeruska";30437705]Kaupasta löytyy valmis Kasvisgallerian porkkanasose, jonka ainesosaluettelo on seuraavanlainen: porkkana (99%), modifioitu perunatärkkelys. Antaisitteko tällaistä vauvalle? Neuvolan mukaaan on ok. Tietenkin parasta olisi tehdä itse, mutta koen arjen tarpeeksi haastavaksi ja haluaisin hiukan helpotusta. Perunaa on syöty ja se on sopinut. Ei vain tunnu löytyvän sitä puolta tuntia, että ehtisi itse tehdä.[/QUOTE]

Kyllä minä antaisin, tuossahan ei ollut suolaakaan toisin kuin useimmissa tuontyyppisissä.

[QUOTE="Jenis";30438285]Niissä kaupan vauvasoseissa on pääraaka-aineena vesi, sitten vähän porkkanaa väriksi ja pottujauhoja, että saadaan "haluttu rakenne". Ne on suunniteltu lähinnä lihottamaan Nestlen & kumppaneiden osakkeenomistajien lompakoita ;)[/QUOTE]

Kyllä niitä voi muutaman purkin ostaa maistattelua varten. Purkissa se koostumus on valmiiksi tarpeeksi siloista.

Meillä muuten porkkana on ollut ainoa ruoka-aineallergiaa aiheuttava ruoka-aine :headwall: Sinällään on hyvä opettaa lapsi syömään niin itsetehtyjä kuin teollisia ruokia. Muuten voi joutua pikkupulaan, että mitä syöttää esim. pidemmällä kotimaan matkalla, kun vain tietty juttu kelpaa.

Voi elämä mitä jeesustelua taas tällä palstalla! Voi anteeksi pyhä maria ja isä joosef, ostan porkkanasosetta kaupasta koska en jaksa kuunnella lapsen huutoa. Voinko ikinä saada tätä vääryyttä anteeksi?

Rukoile palstaan päin 5krt päivässä ja lausu neitsyt maria 10 kertaa niin voimme harkita. Mutta jos erehdyt sanomaan ettet ole muka ehtinyt tällä viikolla imuroida, niin joudut ikuiseen kadotukseen.

Yhteistyössä