Kun omatekemät soseet ei maistu...vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marke
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

marke

Jäsen
26.07.2007
136
0
16
Typy reilun 6 kk ja saanut soseita siis 4 kk iästä lähtien. Hedelmäsoseet ostan pääasiassa kaupasta, mutta kasvis- ja lihasoseet teen itse. Kaupan kasvissosetta sai tosin jossain vaiheessa muutaman kerran. Nyt on sitten tehnyt stopin, eikä oikein suostu meikäläisen sörsseleitä syömään. Perunaa emme voi käyttää kun siitä menee maha aivan tukkoon, eli törkeä ummetus tulee siitä. Muuten käytössä bataatti, porkkana, kukka- ja parsakaali, kesäkurpitsa. Olen tehnyt esim. pasta-broileri-porkkanasosetta ja se ei maistunut yhtään. Aiemmin on syönyt kuitenkin vaikka on vähän uikuttanutkin, mutta nyt teki vallan lakon eikä suostu syömään.

Minkälaisia sosesekoituksia te teette? Entäpä te joille peruna ei käy, niin millä korvaatte? Porkkanaa on meillä syöty niin paljon, että naama alkaa kohta jo kellertäää, neuvolassa jo sanottiin että hyvä väri on tytöllä kasvoilla, että on varmaan saanut porkkanaa.... juu on kyllä :p

Muutenkin tuo syöminen on aivan kauheaa sähellystä ja siitä ei tahdo tulla mitään. Kuitenkin kun syö puuroa tai hedelmäsoseita niin jaksaa keskittyä sitterissä niin että saan syötettyä, mutta kun alan syöttää omatekemiä soseita niin heiluu ja "nousee istumaan" eikä availe suutaan. Syöttötuoliin en vielä voi laittaa kun ei osaa istua tuettunakaan.

Mitenkä olisi syytä tehdä kun ei suutaan näille omille soseille avaa? Syöttää jotakin muuta vai antaa olla ilman... että syö sitten kyllä kun on tosi nälkä..?

Vinkkejä kaipailisin minä!

Kuulostaa siltä, että saattais olla allergiaa. Seurailepa tekeekö tuota erityisesti ttietyn ruoka-aineen kohdalla. Jos tekee, niin jätä pois toistaiseksi. Jos alkaa sujumaan, niin vastaus on selvä. Kaikki allergia ei päällepäin näy, voi esim. tuntua pahalta suussa.

*Muoks* Toi porkkana on tosi allergisoiva... Mä epäilisin ekana sitä, mut vaikee sanoo tälleen ulkopuolisena.

*Muoks vieläkin* :ashamed: Väkisin ei kannata syöttää enkä ite jättäis ilmankaan. Antaisin siis jotain muuta.

Meillä kans nenä keltainen... Bataatista. :laugh:

Myy ja poikanen 6kk :heart: :ashamed:

En usko allergiaan kun porkkanaa on syönyt jo reilun 2 kk ja nyt vasta tekee tenän noille omille soseille, on siis siinä soseessa porkkanaa tahi ei. Siis kaupan kasvissoseet ja lihasoseet uppoaa tosta vaan... eikä muuten ole mitään oireita, siksi en myöskään tuohon allergiaan oikeen usko.

Juu en mä väkisin ole syöttänyt, mutta vähän kikkaillen kyllä. Välillä menee lauleskellen ja välillä töllöä katsellen... :ashamed: :snotty:

Meillä pitää kans välillä harhauttaa, kun unohtaa mitä ollaan tekemässä. :laugh:

Oisko sitten lapsosen mielestä kaupan sose vaan niin paljon parempaa tai jotain? Ootko maustanu mitenkään? Auttaisko se?

Meilläkäään ei peruna käyny... Ihan hirveet huutokohtauksen aiheutti. Bataatilla oon sen korvannu, mut eipä meillä vielä paljoo muuta listalla ookaan. Kukkakaali vaan ja kesäkurpitsa ois tarkotus alotella piakoin. Marjapuolella on sit paremmin.

Juu kyllä säätämistä on tod.kin välillä. En oo oikein osannut mitenkään maustaa näitä mun tekemiä soseita, mitähän mausteita voisi käyttää?

Perunasta menee maha niin kovalle, että luumusoseet, mallasuutteet tms. ei edes tahdo auttaa..

Voisiko olla että omat soseet on karkeampia kuin kaupan soseet ja tyttö siksi vieroksuu niitä? Silloin voisi kokeilla lantrata kaupan sosetta ja omatekoista keskenään siten että ensin on suurin osa kaupan sosetta ja vähitellen vähentää kaupan soseen määrää.

Meillä on ihan sama juttu! Huijaamista oon käyttäny, että menis kasvissoseet paremmin... :whistle: Eli mulla on myös hedelmäsose purkki ja annan vuorotellet kasvista ja vuorotellen hedelmää, siten saan pojan aukaisemaan suutaan. Poika, reilu 7kk, on vain tullut nyt niin ovelaksi, että avaa suutaan vain hiukan maistaakseen kumpaa on tulossa ja jos on hedelmää aukaisee kunnolla, mutta jos on tulossa jotain muuta niin suu meneekin takaisin kiinni :laugh: . Välillä ei kyllä naurata, koska tarvishan poika muutakin kun vain hedelmä ruokia, mutta väkisinkään ei voi syöttää. Mutta tähän asti tuo menetelmä on toiminut aika hyvin, niin kannattaa kokeilla teilläkin. Oman ruuan syöttäminen on jäänyt mulla tosi minimiin, kun ne eivät mene senkään vertaa. Pakkanen on kyllä niitä täynnä :headwall: . Ja välillä on auttanut se, että sekoitan kasvissoseen joukkoon vaikkapa omenaa.

No, ehkä aika auttaa tähänkin... Toivotaan. =)

muoks: marke, on muutamia sellaisia missä ei ole perunaa, mutta suurimmassa osassa on kyllä.

Minä muuten kokeilin tuota, että sekoitin omaa ja kaupan, ei auttanu... Eikä sekään, että tein tosi hienoa ja vetistä.

Oon käyttäny hiukan pippuria välillä mausteeksi ja oreganoa. Sipulia voi myös lisätä.

Aika monessa valmiskasvis-/lihassosessa on käytetty perunaa mutta on niitä joitakin joissa ei ole perunaa. Bonalla, Piltillä ja Semperillä on hyvät nettisivut, joissa on kaikki niiden vauvojen ruoat esiteltyinä ainesosineen.

Kiitos teille vastauksistanne :flower: Toki lisää kuulen mielelläni jos kokemuksia. Täytyy tässä nyt jotain kehitellä, tosiaankin ongelman tuo se että tuo pottu ei sovi, tosin voisinhan sitä varovasti kokeilla josko nyt maha jos sitä kestäisi paremmin. Ja täytyy myös katsoa löytyisikö noista kaupan soseista joku jossa pottua ei olisi niin kokeilisin sekoittaa sitten omaa ja kaupan sosetta.

Alkaakohan maha ylipäätänsä koskaan sietämään tota perunaa? On aika kovalla maha meinaan muutenkin, eli turhan löysää ei kakka ole muutenkaan... olis vaan niin helppo kun itse tulee perunaa aika paljon syötyä niin siitä ottaa vauvalle sitten samalla kertaa.

Vielä tuosta perunasta... Meillä on maitoallergikkopoika. Kiinteiden kohdalla allergologi suositteli välttämään kiinteiden laajennuksen alkuvaiheessa perunaa, koska siihen liittyy keskimääräistä enemmän allergiariskejä.

Monilla vauvoilla se myös kovettaa vatsaa, vaikka varsinaista allergiaa ei olisi. (Kummallista että perunaa on monissa suomalaisissa vauvan hoito-oppaissa ehdotettu ensimmäiseksi kiinteäksi kun on olemassa muitakin vatsalle lempeämpiä kasviksia...) Jos ei ole allergiaa perunalle, niin uskoisin että jossain vaiheessa tyttösi vatsa alkaa kestämään sitä.

Joillekin allergikoille muuten sopii Oolannin pakasteperuna, vaikka kaupan soseissa oleva peruna tai itse tehty peruna ei sopisi.

Mausteista voi käyttää kaikkia pippureita,yrttejä, yrttiseoksia sekä sipuleita. EI mausteseoksia, jotka sisältävät suolaa!
Kanaan: currya ja valkosipulijauhetta hippusellinen keitinveteen.
Possuun: Mustapippureita 1-2 keitinveteen
Nautaan: Mustapippuria ja valkosipulia keitinveteen soseutuksen yhteydessä lisää vielä muutama puolukka
Kalaan: sitruunapippuria ja tilliä keitinveteen
Porkkanaan ja Bataattiin: persiljaa keitinveteen (pieni nokare voita)
Perunaan: sipulia,persiljaa keitinveteen (pieni nokare voita)
Siinä muutama esimerkki. Itse käytän sitä keitinlientä soseiden notkistamiseen, joten sitä makua tulee siinäkin lisää. Luova hulluus vaan kehiin ja kokeilemaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja marke:
Toki lisää kuulen mielelläni jos kokemuksia.

Laitan joskus perunan sijasta riisihiutaleita, Nalle. Tosin riisikin paljon käytettynä voi viedä vatsaa kovalle. Meillä syödään aamupuurot (9 kk), joten joskus jätän vaan perunan kokonaan pois päivän vihannes- tai lihavihannesaterialta.

Voikohan tota porkkanaa ihan oikeesti syödä liikaa..? Tytön naama on meinaan ihan tosissaan muuttunut päivettyneemmän näköiseksi, tai siis kellertävämmäksi, vaikka ei toki pelkkää porkkanaa syö, mutta joka aterialla kyllä lisänä saa tota porkkanaa. Tekeeköhän bataatti saman asian?

Bataatilla olen nyttemmin tuon porkkanan korvannut.

Meillä saatiin tänään peruna ylipäänsä kelpaamaan ekan kerran! :D Ollaan kokeiltu vaikka kuinka monesti, ei kelvannut mikään itse tehdyistä sovelluksista ä-maidolla eikä ilman, nälkäisenä eikä kylläisenä. Kaupan peruna-porkkanasörsseli toisella maistatuksella alkoi maistumaan. En kyllä tulosta pahemmin huoli... tai siis kun omasta mielestänikin peruna on pahaa, ja meillä syödään enemmän riisiä. Ehkä vauva on tottunut muihin makuihin äidin maidon välityksellä, ja siksi jotkut ei maistu?

Yhteistyössä