Minä olen sitä mieltä että ei kukaan voi vetää johtopäätöksiä vain omien tai tuttavien lasten perusteella, siitä kuinka luotettavia tutkimukset ovat.
Meillä on kolme lasta esikoista täysimetin 2kk, osittain 4kk ja sen jälkeen pulloa --->terve allergiaton lapsi
toista imetin 7kk ---> terve allergiaton lapsi hänkin. Kolmas on nyt 5kk ja yhäedelleen täysimetän. Mä uskon kuitenkin siihen etta vastustuskyky ja allergiatkin on jokunverran periytyviä asioita, ei aina ja jokaisella perhellä.
Meidän neuvolasta terkkari taas sanoi että suosittelee ehdottomasti 6kk täysimetystä, täällä meilläpäin moni täysimettää sen 6kk ja terkkari kertoi että sen jälkee kun äidit alkoivat täysimettää sen 6kk allergiat vähenivät aivan radikaalisti verraten aikaan jolloin ei imetetty 6kk. En tiedä tämäkin on toki suht pieni otanta.
Mulle hammaslääkäri sanoi kun kysyin yöimetyksestä, että äidinmaidon hyödyt versus maitosokerin haitat hampaille, niin hän ei näe alle yksivuotiaan yöimetyksessä mitään huonoa, kunhan vaan lapsi ei saa kariesbakteeria suuhun.
Ja yleensä valmus kiinteisiin tulee 6kk paikkeilla, nielemisrefleksi siirtyy oikeean paikkaan ja kiinnostus syömiseen lisääntyy, meidän kolmannesta alkaa nyt reilu 5kk iässä huomaamaan että valmiudet ovat tulossa.
Silti olen sitä mieltä että jokainen tekee kuten kokoperheen ja lapsen hyvinvoinnin kannalta on parasta. Kyllä yritän ystäviäni tukea imetyksessä, mutta en syyllistä pullosta, koska siinä ei mitään syyllistämistä ole.
Ja samaa mieltä neuvoloiden imetysneuvonta on suurimmaksi osaksi täysin olematonta, meillä on onneksi ihana imetysmyönteinen neuvolantäti. Tämä kolmas on aika siroa mallia ja painonnousu on hyvin pientä mutta kasvaa tasaisesti. Jotenkin huvittaa kuunnella kun neuvoloista sanotaan yli 7kg 5kk ikäisten vauvoje vanhemmille että lisää sosetta kun ei paino nouse. Meidän kolmonen ei vielä ole edes kuutta kiloa, eikä silti ole soseita tuputettu neuvolasta, syntymäpaino oli kuitenkin lähellä 4 kg. Ja ei vauva ei näy nälkää, vaan nukkuu meilkein kokonaan yönsä, ja syö 4h välein sekä on vallan tyytyväinen muun osan ajasta. Kasvu vaan on hidasta (kuten myös oli minulla vauvana)
Mammat tuetaan mielummin toisiamme kuin haukutaan
T:3 ihanan lapsen äiti