Vain prosentti äideistä täysimettää 6kk!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
onko se täysimetystä jos vauva saa äidin poissa ollessa äidin omaa maitoa pullosta? Jos on niin silloin täysimetin lähemmäs 5kk. Eli jos vauva sain nelikuisena kolme kertaa tipan sosetta niin kehtaan sanoa täysimettäneeni viisikuiseksi asti.
Eikö se sitten ole enää täysimetystä jos saa korviketta kun äiti ei ole kaikalla. Minusta on. Kun äiti ei ole paikalla niin kovin monella tuskin on antaa omaa maitoa pakastimesta.

Suomen allergia- ja astmaliiton tutkimusten mukaan kiinteiden aloitus 4-6kk iässä verrattuna 6kk tai yli täysimetykseen alentaa allergiariskiä. Ts. lapset jotka saavat myös kiinteää ruokaa ennen 6 kk eivät kärsi yhtä paljon allergioista. Näin kertoi meidän neuvolantäti. Myös herkkyyskausi lusikalle on monille vauvoilla jo vähän ennen puolen vuoden ikää. Ei ole helppoa, ei.
Meillä molemmat lapset ovat saaneet korviketta jo laitoksella, esikoinen oli iso (4,5kg) syntyessään ja oli rinnalla koko ajan mutta itki melkein kaksi vuorokautta ja minä itkin rinnat verillä että tämä on ihan kamalaa ja miten tämä lapsi vaan itkee eikä nuku ollenkaan. Kolmantena päivänä punnitus -ja hups, paino oli pudonnut 11% syntymäpainosta -> muuttui hoitajilla ääni kellossa korvikkeen annon suhteen. Siihen asti oli vaan vannottu että se riittää mitä minulta tulee, kyllä vauva sillä pärjää mutta punnituksen jälkeen olikin sitten "ihan sama mistä vauva ruokansa saa, kunhan saa". Joi korviketta ja nukahti saman tien tyytyväisenä. Loppuivat itkut siihen kun sai vatsansa täyteen. Vieläkin huono omatunto kun en pitänyt puoliani laitoksella kun toinen vain itki nälkäänsä mutta minulle vain vakuuteltiin että oma maito riittää. Eipä riittänyt.
Kuopukselle annoin vuorokauden sisään vastiketta jotta sai mahansa täyteen.

Imetys ja imetys. Kyllä jotkut jaksaa vouhottaa! Tämän ketjun aloittajan tarkoitus oli nostaa itsensä jalustalle ja antaa ymmärtää, että on erinomainen äiti, kun on täysimettänyt 6 kk.

Itsekin täysimetin 6 kk, mutta mua ei voisi vähempää kiinnostaa, montako kuukautta muut täysimettävät, vai imettävätkö ollenkaan! Suomessa voi kasvaa aivan täysin kehittyneeksi lapseksi ilman pisaraakaan äidinmaitoa.

Mä oon imettäny jokaista lastani 4kk ja siinä vaiheessa alkanu antaa vähän soseita,lähinnä maistiaisia, eli rintamaito on kuitenki ollu se pääravinto edelleen. En tiedä miten lasketaan täysimetys, eli oonko mä täysimettäny 6kk asti kun mun vauvat on saanu 1-2 teelusikallista sosetta 4-6kk ikäisenä, vai lasketaanko täysimetys vaan siihen asti, kun vauva ei saa tippaakaan mitään muuta? Koska 1-2 teelusikallista ei tietenkää vielä täytä mahaa ja niiden on ollu tarkoitus vaa et saa vähä tutustua eri makuihin. Joten kuitenki ovat 6kk asti olleet periaatteessa rintamaidon varassa.siinä vaiheessa on alettu syömään sosetta sit isompia määriä.

Mitä ihmettä se on jolta kulta toiselta pois jos joku nyt ei täysimetä? Kertokaa mulle, mä en ymmärrä. Mulle on sama mitä joku muu lapsensa kanssa tekee kun tälläisestä aiheesta puhutaan.

En jaksa lukea koko ketjua, mutta totean vain, että ap:n tekstistä tuli mieleen kaksi asiaa.

a) AP:n lapsi ilmeisesti nukkuu yönsä kohtuuhyvin pelkällä maidolla?

b) Taitaa olla esikoinen kyseessä?

Joo, ei tarvitse vastata, kuulosti vaan niin täydelliseltä yhden hyvinnukkuvan lapsen täysimetysvouhottaja-äidiltä.

[QUOTE="kahden äiti";22385881]En jaksa lukea koko ketjua, mutta totean vain, että ap:n tekstistä tuli mieleen kaksi asiaa.

a) AP:n lapsi ilmeisesti nukkuu yönsä kohtuuhyvin pelkällä maidolla?

b) Taitaa olla esikoinen kyseessä?

Joo, ei tarvitse vastata, kuulosti vaan niin täydelliseltä yhden hyvinnukkuvan lapsen täysimetysvouhottaja-äidiltä.[/QUOTE]

Näinpä. Hyvin sinisilmäinen ajatus että kaikki äidit lopettaa imetyksen/luopuu siitä vai oman edun nimissä. Monesti takana on moninaisia syitä joita tuskin edes kerrotaan kaikilla vastaantulijoille... Moralisointi tuskin auttaa tässä asiassa; ketään muuta kuin ap:ta ja hänen kaltaisiaan. On surullista että joidenkin tarvitsee kohottaa itsetuntoaan herkässä asiassa ivaamalla toisia.

Luin tuosta tutkimuksesta itsekin ja ihmettelen tuota laskutapaa. Jos lapsi syntyy keisarileikkauksella, ei äiti voi imettää muutamaan tuntiin, joten lapselle on pakko antaa lisämaitoa. Ja vaikka se lisämaito olisi luovutettua rintamaitoa, se katsotaan tuossa tilastossa korvikkeeksi ja jo se yksi ainoa lisämaitoannos (miettikääpä montako millilitraa se on vastasyntyneellä!) saa suomalaisiin tilastoihin merkinnän 0kk täysimetystä. Eli epäonnistunut imettäjä minäkin siis olen, vaikka sen ainoan maitoannoksen jälkeen lapsi oli puolivuotta täysimetyksellä, saamatta kertaakaan korviketta tai edes lypsettyä maitoa pullosta.

Ruotsalainen terveydenhoitaja (nimeomaan äitiysneuvolasta) sanoi, että heillä katsottaisiin täysimetykseksi tapaukseni ja samoin pumpattumaito pullosta on edelleen täysimetystä.

Minä olen sitä mieltä että ei kukaan voi vetää johtopäätöksiä vain omien tai tuttavien lasten perusteella, siitä kuinka luotettavia tutkimukset ovat.

Meillä on kolme lasta esikoista täysimetin 2kk, osittain 4kk ja sen jälkeen pulloa --->terve allergiaton lapsi
toista imetin 7kk ---> terve allergiaton lapsi hänkin. Kolmas on nyt 5kk ja yhäedelleen täysimetän. Mä uskon kuitenkin siihen etta vastustuskyky ja allergiatkin on jokunverran periytyviä asioita, ei aina ja jokaisella perhellä.

Meidän neuvolasta terkkari taas sanoi että suosittelee ehdottomasti 6kk täysimetystä, täällä meilläpäin moni täysimettää sen 6kk ja terkkari kertoi että sen jälkee kun äidit alkoivat täysimettää sen 6kk allergiat vähenivät aivan radikaalisti verraten aikaan jolloin ei imetetty 6kk. En tiedä tämäkin on toki suht pieni otanta.

Mulle hammaslääkäri sanoi kun kysyin yöimetyksestä, että äidinmaidon hyödyt versus maitosokerin haitat hampaille, niin hän ei näe alle yksivuotiaan yöimetyksessä mitään huonoa, kunhan vaan lapsi ei saa kariesbakteeria suuhun.

Ja yleensä valmus kiinteisiin tulee 6kk paikkeilla, nielemisrefleksi siirtyy oikeean paikkaan ja kiinnostus syömiseen lisääntyy, meidän kolmannesta alkaa nyt reilu 5kk iässä huomaamaan että valmiudet ovat tulossa.

Silti olen sitä mieltä että jokainen tekee kuten kokoperheen ja lapsen hyvinvoinnin kannalta on parasta. Kyllä yritän ystäviäni tukea imetyksessä, mutta en syyllistä pullosta, koska siinä ei mitään syyllistämistä ole.

Ja samaa mieltä neuvoloiden imetysneuvonta on suurimmaksi osaksi täysin olematonta, meillä on onneksi ihana imetysmyönteinen neuvolantäti. Tämä kolmas on aika siroa mallia ja painonnousu on hyvin pientä mutta kasvaa tasaisesti. Jotenkin huvittaa kuunnella kun neuvoloista sanotaan yli 7kg 5kk ikäisten vauvoje vanhemmille että lisää sosetta kun ei paino nouse. Meidän kolmonen ei vielä ole edes kuutta kiloa, eikä silti ole soseita tuputettu neuvolasta, syntymäpaino oli kuitenkin lähellä 4 kg. Ja ei vauva ei näy nälkää, vaan nukkuu meilkein kokonaan yönsä, ja syö 4h välein sekä on vallan tyytyväinen muun osan ajasta. Kasvu vaan on hidasta (kuten myös oli minulla vauvana)

Mammat tuetaan mielummin toisiamme kuin haukutaan

T:3 ihanan lapsen äiti

Samaa mieltä, että imetysohjeistus/ lisämaidon tuputtaminen on väärin.
Mulla poika sai sairaalassa kerran lisämaitoa, kun painoa ei mukamas ollut noussut riittävästi vuorokauden kuluttua syntymästä.

Sen jälkeen täysimetinkin sitten sen 6kk ja osittaisimetin 2v2kk ikään asti. ...ja lasken kyllä täysimettäneeni, vaikka yhden satsin lisämaitoa saikin sairaalassa...tosin olihan sekin äidinmaitoa...

No, mä täysimetin vähän yli 4kk:n ikään, näin sanon ja koen vaikka alkupäivinä lisämaitoa tarvittiinkin (mulla nousi maito vasta pumppailun ansiosta kotona viikon päästä synnytyksestä joka sekin oli palstan mukaan huonoksi äidiksi leimaava sektio...).
4kk:n iässä aloiteltiin kiinteät, syystä että olin jo kuukauden imettänyt yötä päivää 1-2h välein, psyyke oli jo aika mukavassa kunnossa tuossa vaiheessa valvomisesta johtuen. Kiinteiden alettua yötkin rauhoittuivat, ensin kahteen syöttöön, sitten yhteen ja nykyään meillä nukutaan yöt ja syödään päivällä. Ikää nyt 6kk.

Suomessa on kannustuksesta siirrytty suoraan tuputtamiseen ja pakottamiseen, näin ainakin itse koen. Mä en ole missään vaiheessa edes juuri pitänyt imetyksestä, oikeastaan jopa inhonnut. Nyt olen helpottunut ja koen että voin alkaa nauttia vauvastani. Aloittelen rinnasta vieroitusta, se ei kyllä ole vaikeaa johtuen siitä että vauvaakin kiinnostaa tätä nykyä ravinnon saanti muualta kuin tissistä. Maitoa ei edes enää juurikaan tule, johtuen yösyöttöjen loppumisesta (itse siis lopetti), ja siitä että ei suostu ottamaan kuin pari imua kerrallaan tissistä riippumatta siitä annetaanko rintaa ennen vai jälkeen soseen syönnin. En suoraan sanottuna jaksa taistella esim iltaisin, vauva puree, itkee, huutaa suoraa huutoa jne. Pullosta maistuu imetyksen _jälkeen_ vielä 100ml...

Ja ajatelkaas, en koe huonoa omatuntoa.

Minäkään en tajua tätä suunnatonta imetysvouhotusta. Mulla ei ensimmäisen kanssa imetys lähtenyt käyntiin ja sitä sitten kestikin vain pari viikkoa, koko sekin aika korviketta lisäksi. Toisen kanssa imetys on sujunut paremmin, mutta kyllä tämä on aika pakkopullaksi muuttunut mitä pidemmälle on tultu. Kohta onneksi voi jo lopettaa.

Oma suhtautumiseni imetykseen olisi varmasti erilaista jos olisin saanut sairaalassa tarpeeksi apua ja opastusta hommaan. Lisäksi 6 ensimmäistä viikkoa imetin rintakumilla ja se oli melkosta säätämistä. Nyt sitten imetetty ilman ja huomattavasti helpompaa ja mukavampaa näin.

Näillä imetysfanaatikoilla menee usein sekaisin täysimetys ja se imetetäänkö ollenkaan.

Kuten moni täällä kertoi, lapsi on saanut joko laitoksella tipan luovutettua maitoa/korviketta tai sitten hän on maistanut lusikallisen pari jotain sosetta, mutta muuten ollut kokonaan imetyksellä. Tai vaikka isovanhempi käynyt antamassa vauvalle jotain "hyvää" pikkaisen. Kaikissa näissä tapauksissa lapsi ei enää ole tilastoissa täysimetetty, vaikka käytännössä saisikin kaiken ravintonsa äidinmaitona. Käytännön merkitystä tuolla ei suuremmin liene, mutta tilastoissa pitää johonkin vetää raja ja näissä se on vedetty tuohon. (Sinänsä järkevää ja selkeä raja, paljon helpommin mitattavissa kuin esim. lapsi ei saa yli 1% ravinnostaan muualta kuin rinnasta. Tai yli kolmea teelusikallista.)

Väittäisin, että huomattava osa lapsista saa käytännössä rintamaitona lähes kaiken ravinnostaan noin nelikuiseksi ja ennen 6 kk ikää kiinteät ovat suurimmalla osalla hyvin pienessä roolissa. Tämä on aivan eri asia kuin se, että imetys olisi lopetettu kokonaan.

Ja "for the record", itse olen imettänyt pitkään ja paljon, vaikka em. syistä en täysimetyksen kriteereitä minäkään täytä. Eikä tämä ole mikään henkilökohtainen kilpailu, mutta suuremmassa mittakaavassa näillä tiedoilla on käyttöä ja on järkevää tarkastella mistä erot johtuvat ja kannattaisiko jotain tehdä erilailla esim. sairaaloissa.

Mä kuulun kyllä myös joukkoon, joiden mielestä on tosi ällistyttävää, että vaan prosentti täysimettää 6kk (joka on siis se suositusten mukainen). Ymmärrän kyllä, että on paljon syitä joiden vuoksi ei näin käy, mutta 99% ei voi olla kaikilla näitä syitä.

Tää johtuu varmasti Suomessa pitkälti puutteellisesta imetysohjauksesta. Suurin syy taitaa näitäkin tekstejä lukiessa olla se, että ihmiset eivät ymmärrä täysimetyksen etuja. Tosi helposti useat menee antamaan "turhaan" kiinteitä jo aiemmin. Joskus lapsi tietysti tarvitsee jo aiemmin, mutta ei aina. Ja siis se ei mitenkään "tuhoa" täysimetystä, jos lasta joskus esim. hörpyttää lypsetyllä maidolla eikä yksinomaan vain rintaruoki.

Imetys suojaa myös sairauksilta, huomaan suuren eron tuntemiini korvikevauvoihin; tosi usein kipeitä kun meiän vauva ei ole sairastanut juuri ollenkaan.

NO höpöhöpö...
VAINiiN? Mun sisko on imettäny kaksi lastaan vuodenikäsiski. Ja molemmat saannu 6kk PELKKÄÄ tissiä. Kummallakin korvatulehduskierre, flunssa, oksennustauti jne.....
Itse en ole imettänyt kuin vajaan kuukauden molempia lapsia. Kummatkin ovat olleet terveitä.
Okei esikoisella 3 vee. ollut YKSI oksennustauti. Ja kerran pieni flunssa.
8kk kuopus on ollut kokoajan ihan terve.
Samoin kolmen muun kaverin lapset, jotka ei oo edes nänniä nähneet, ovat olleet täysin terveitä.

Itse aloitin kiinteät vähän alle kuusikuisena (5,5 kk), koska lapsi osoitti niin selvää valmiutta. En jaksa uskoa, että olisi olemassa mitään kiveen hakattua tiettyä päivää, jona jokaisen vauvan maailmassa olisi hyvä aloittaa kiinteät. Tai jos olisi, miksi se olisi juuri tasan 6 kk syntymästä, eikä esim. 5 kk 2 vko 3 päivää tai 6 kk 3 vko 4 päivää? Eivät lapset opi kävelemäänkään samana päivänä, vaan yksi oppii 10 kk iässä ja toinen 17 kk iässä, ja terveitä ja normaaleja ovat molemmat. Kun lapsi alkaa kiinnostua vanhempien ruokailusta, seurailla, maiskutella suullaan, jopa tavoitella aikuisen eväitä sylissä istuessaan, miksei antaisi hänelle vaikka maissinaksua tai reilunkokoista kurkunpalaa imeskeltäväksi ja ihmeteltäväksi? Yleisimmin tämä tapahtuu kai siinä 5-6,5 kk iässä. Sen sijaan väkisin tunkisin sosetta lusikalla suuhun alle puolivuotiaalle vain siinä tapauksessa, että siihen olisi asiantuntijoiden painava ja perusteltu kehotus - esim. keskosillehan kiinteitä voi rautavarastojen vuoksi joutua aloittelemaan normaalia aiemmin.

Vaikka mä imetin 6kk en väitä että kaikkien pitäisi! Vain siis jos lapsi kasvaa hyvin eikä kiinteitä tartte muista syistä aloittaa. Aloituksessanihan ihmettelin että miksei täysimetetä edes sitä 4kk, vaan korviketta annetaan kun ei jakseta tai viitsitä julkisesti imettää. Mä en siis tunne ainuttakaan 4kk täysimettänyttä, vaan kaikki on antanut korviketta lisäksi (jolloin tietty maidontuotanto vähenee)

Enkä ole myöskään lisämaitoa vastaan jos se ei haittaa maidonnousua (eli lapsi saa myös rintaa )

Alkuperäinen kirjoittaja HÖPÖNPÖPPÖ;22387278:
NO höpöhöpö...
VAINiiN? Mun sisko on imettäny kaksi lastaan vuodenikäsiski. Ja molemmat saannu 6kk PELKKÄÄ tissiä. Kummallakin korvatulehduskierre, flunssa, oksennustauti jne.....
Itse en ole imettänyt kuin vajaan kuukauden molempia lapsia. Kummatkin ovat olleet terveitä.
Okei esikoisella 3 vee. ollut YKSI oksennustauti. Ja kerran pieni flunssa.
8kk kuopus on ollut kokoajan ihan terve.
Samoin kolmen muun kaverin lapset, jotka ei oo edes nänniä nähneet, ovat olleet täysin terveitä.

Mulla on monta sisarusta ja muutamia meistä on imetetty todella vähän uuden raskauden takia ja juuri niillä ilmeni aikuisiällä allergioita ja atooppista ihoa! Meitä joita taas imetetty pidempään ei ole minkäänlaisia allergioita.

Luin tuosta tutkimuksesta itsekin ja ihmettelen tuota laskutapaa. Jos lapsi syntyy keisarileikkauksella, ei äiti voi imettää muutamaan tuntiin, joten lapselle on pakko antaa lisämaitoa. Ja vaikka se lisämaito olisi luovutettua rintamaitoa, se katsotaan tuossa tilastossa korvikkeeksi ja jo se yksi ainoa lisämaitoannos (miettikääpä montako millilitraa se on vastasyntyneellä!) saa suomalaisiin tilastoihin merkinnän 0kk täysimetystä.

Tämä on aika iso epäkohta. Sama homma, jos lapsi syntyy keskosena tai on keltainen niin kuin meillä: ei jaksanut imeä rintaa vaan olisi mieluiten vain nukkunut. Luovutusmaito tuli kyseeseen koska oma maitoni ei ollut noussut kunnolla ja koska lapsi tosiaan ei jaksanut imeä rintaa. Eli 0kk täysimetystä vaikka imetys olisi jatkunut siitä sitten miten hyvin tahansa.

Vaikka mä imetin 6kk en väitä että kaikkien pitäisi! Vain siis jos lapsi kasvaa hyvin eikä kiinteitä tartte muista syistä aloittaa. Aloituksessanihan ihmettelin että miksei täysimetetä edes sitä 4kk, vaan korviketta annetaan kun ei jakseta tai viitsitä julkisesti imettää. Mä en siis tunne ainuttakaan 4kk täysimettänyttä, vaan kaikki on antanut korviketta lisäksi (jolloin tietty maidontuotanto vähenee)

Enkä ole myöskään lisämaitoa vastaan jos se ei haittaa maidonnousua (eli lapsi saa myös rintaa )

Tuosta julki-imettämisestä sen verran, että kenenkään ei ole sitä pakko tehdä jos ei halua.

Uusimmat

Yhteistyössä