Miksi rinta ei kelpaa?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Imettäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Imettäjä

Vieras
Meillä on vähän yli kuukauden vanha vauva. Pääasiassa saanut rintaa, hieman lisämaitoa pullosta on jouduttu antamaan hitaan painonnousun takia. Pulloa on tarjottu vain ns. äärimmäisessä hädässä eli jos ei maratonimetyksenkään jälkeen ole vauva rauhoittunut. Eli lisämaitoa ei ole välttämättä edes joka päivä annettu ja määrät ovat olleet pieniä (alle dl/vrk). Aina ei lisämaitoa ole edes maistunut, vaan vauva on jättänyt syömättä tarjotun pullomaidon.

Nyt vauvalle ei tunnu rinta kelpaavan mitenkään. Tätä on kohta viikon jatkunut. Vauva imee hetken kunnolla, sitten lopettaa tai nukahtaa. Ei kuitenkaan ole tyytyväinen, vaan aloittaa kitinän, kun nostetaan rinnalta pois. Jos koetan tarjota rintaa uudestaan, seuraa raivari. Vauva huutaa, pyörittelee päätään, haukkoo henkeään ja kieltäytyy ottamasta rintaa suuhunsa. Silti hän on nälkäinen, sillä pari kertaa tällaisen episodin jälkeen lisämaito on maistunut. Maitoa pitäisi kuitenkin tulla, rintaa puristamalla sitä tulee. Aina noita raivareita ei kyllä tule, vauva saattaa roikkua rinnalla kaksikin tuntia. Ongelma on joko siis se, että rinta ei kelpaa tai sitten se, että siinä roikutaan kiinni hirveän pitkän aikaa.

Miten minä saan tämän vauvan taas kiinnostumaan rinnasta ja syömään aktiivisesti? Tässä on parin viime päivän aikana ollut enemmän noita raivareita ja alkaa tuntua vähän epätoivoiselta. Voiko maito maistua pahalta, tuleeko sitä muka jotenkin radikaalisti vähemmän vai mikähän nyt mättää?

Oletko tutustunut imetystukilistan nettisivuihin ja siellä oleviin artikkeleihin tai foorumiin?

Maidon maku on voinut muuttua, heruminen olla hidasta, maitoa voi tulla liian nopeasti... Oletko koittanut eri imetysasentoja?

Rinnasta voi tulla puristettaessa maitoa vaikkei enää imettäisi ja maidontulo olisi loppunut, joten jos sieltä tulee tippa kun puristat, se ei vielä kerro miten paljon maitoa tulee. Meillä vauva kieltäytyi rinnasta niin paljon että lopulta multa ei enää tullut maitoa mutta pumppaamalla saa aina jonkun 20-30ml irti, mutta varsinainen heruminen ei enää käynnisty. Syöttöpunnituksella voisi ottaa selvää, paljonko vauva saa rinnasta maitoa.

Vauvan imuote voi myös olla huono.

Mulla ei ole nyt valitettavasti aikaa kirjoittaa enemmän, mutta tutustu imetystukilistaan jos et ole vielä sitä tehnyt, sieltä mä sain hirveästi apua! Mun vauvalla on ollut raivareita ja lakkoja tasaiseen tahtiin syntymästä lähtien ja nyt 4kk iässä ei enää paino noussut rintamaidolla kun vauva ei yksinkertaisesti suostunut juomaan rinnasta juuri ollenkaan, mä en saa maitoa herumaan pumpulle vaikka heruminen vauvan imiessä käynnityisikin ja lopulta näistä johtuen maidontulo vähentyi...

Meidänkin pienellä alkoi tuossa iässä ns. rintaraivarit. Niitä oli ehkä muutaman kerran viikossa ja oikeastaan aina ennen yöunille menoa. Vieläkin puistattaa, kun mietin kuinka karmeeta se oli: huusi naama punaisena, sätki jne. jne. Joskus imetyspaikan vaihdos sängystä nojatuoliin tai toisinpäin, tai vaan toisen rinnan tarjoaminen auttoi, mutta meillä se viimeinen pelastus oli sitten aina antaa pullosta lisämaitoa.

Oletko varma, että vauvalla on oikeasti nälkä? Jos haluaa käyttää sitä turvana eli unituttina? Oletko ottanut tuttia käyttöön? Mulla vauva olisi nukkunut vaan tissi suussa, kunnes sain sen lopulta kelpuuttamaan tutin. Nyt se herää kyllä ja heittää tutin pois, kun sillä on oikeasti nälkä.

Samanlaista ongelmaa oli mulla iltaisin. Vauva oli liian väsynyt juodakseen kunnolla. Usein auttoi, että keinutin uneen. Sitten tunnin päästä heräsi nälissään ja jaksoi jo syödäkin kunnolla :)

voisitkohan kokeilla pumppaamalla kuinka paljon maitoa tulee? kai se voi joillakin olla ns. radikaalisti vähempi se maidontuotanto...ainakin jos muksu on isonälkäinen. mutta toisaalta käsittääkseni useimmiten kysynnän ja tarjonnan suhde asettuu kohdalleen jos lapsi vaan suostuu/saa olla rinnalla tarpeeksi usein.

jos huuto jatkuu imetyksen jälkeen niin voisikohan kokeilla antaa tuttia ja jos vaikka joku toinen (lapsen isän tai joku muu tuttu aikuinen) rauhoittelisi vauvaa...? meillä ainakin (vauva nyt 8 kk) vauva usein minun sylissä kiehnää vaan sen tissin perään, mutta rauhoittuu esim. isänsä sylissä ihan eri tavalla. minä kai niin tuoksun maidolta että sitä alkaa tehdä sitten aina mieli...

joillakin tuo apua rintakumi (siis se mikä asetetaan nännin päälle). se voi auttaa lasta saamaan paremman imemisotteen ja siten lapsi voi saada maitoa paremmin. ja mäkin suosittelen eri imetysasentojen kokeilua...

Yhteistyössä