Haluaisin jakaa oman mielipiteeni imetyksestä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piinariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Olen samaa mieltä ku ap!
Joskus vaan on niinkin ikävästi, ettei OIKEASTI imetys lähde onnistumaan, mutta USEIMMITEN onnistuis kyllä, ku tehtäis noin ku ap kirjoitti.

Ei saa antaa periksi niin helpolla!

Tsemppiä imetykseen sitä tarvitseville!

Joku ymmärsi mun pointin! Kiitos tästä!

Olen samaa mieltä ku ap!
Joskus vaan on niinkin ikävästi, ettei OIKEASTI imetys lähde onnistumaan, mutta USEIMMITEN onnistuis kyllä, ku tehtäis noin ku ap kirjoitti.

Sähän olet ap.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voi haloo!
Kyllä sille vauvalle tarvii antaa maitoa myös niinä ekoina päivinä.
Mulla ei oo tota ongelmaa ollu, kun maitoa tuli jo ennen synnytystä, mut jos ei olis tullu, ni tottakai se olis saanu korviketta.
Ja kunnolla munkin maito nousi vasta kotona.

Suosittelen pyytämään asiantuntijalta faktatietoa. Koska vauva todella pärjää ensimmäiset päivänsä ilman maitoa, usko vain! Näin teki siis minunkin vauvani eikä saanut lisämaitoa.

Sil on luultavasti yhtä vakava aivovamma ku sullakin. Ei vauva pärjää ilman nestettä päiviä.
Pilirubiinit alkaa nousta ja se voi altistaa aivovammalle.

Mäkin lueskelin tätä ketjua mietiskellen, että luuleeko ihmiset vauvoilla olevan jonkun ruskuaispussin, josta he saisivat vararavintoa ekoina päivinä?

Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Olen samaa mieltä ku ap!

Sähän olet ap.

voi taivas :D se tästä nyt vielä puuttuiskin. vainoharhaiset ihmiset :D

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Ai, vauva pärjää useamman päivää ilman mitään maitoa?:o Mulla kolme lasta ja oma maito noussut aina vasta 3. pvänä synnytyksestä, jonka jälkeen olen täysimettänyt sen 6kk. Mutta noiden kolmen ensimmäisen päivän aikana jokainen kolmesta lapsestamme on kuivunut. Kuivunut niin, että jopa kellastuivat siitä syystä ja ei kyllä tullut mieleenkään sairaalassa toimia lääkärin suositusten vastaisesti ja olla antamatta sitä lisämaitoa noina ensimmäisinä päivinä.

Hei, et tiettykään olisi saanut antaa lisämaitoa. Ap:kin on varmasti sitä mieltä ja toki hän tietää asiat paremmin kuin lastenlääkäri. Kyllä se lapsi olisi kuivuneenakin hengissä varmaan säilynyt muutaman päivän, hällä väliä kuivumisen aiheuttamista muista vaurioista. Pääasia on se, ettei saa tippaakaan lisämaitoa. :headwall:

"Ennen syntymää lapsi kerää vararavintoa ensimmäisiksi elinpäiviksi, jolloin rintamaidon saanti on usein vähäistä. Vararavinto kertyy osittain maksaan sokerijohdannaisen eli glykogeenin muodossa, osittain se varastoituu muihin kudoksiin ns. ruskeana rasvana. Heti syntymän jälkeen lapsi ammentaa ravintoa näistä varastoista ja tarvittaessa se tulee toimeen muutamia päiviä."

Tämä tieto lainattu:

http://www.nicehouse.fi/lapsinfo/02/3_sikiosta.htm

ehkä tuo on sitten fiktiota!

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Ai, vauva pärjää useamman päivää ilman mitään maitoa?:o Mulla kolme lasta ja oma maito noussut aina vasta 3. pvänä synnytyksestä, jonka jälkeen olen täysimettänyt sen 6kk. Mutta noiden kolmen ensimmäisen päivän aikana jokainen kolmesta lapsestamme on kuivunut. Kuivunut niin, että jopa kellastuivat siitä syystä ja ei kyllä tullut mieleenkään sairaalassa toimia lääkärin suositusten vastaisesti ja olla antamatta sitä lisämaitoa noina ensimmäisinä päivinä.

Hei, et tiettykään olisi saanut antaa lisämaitoa. Ap:kin on varmasti sitä mieltä ja toki hän tietää asiat paremmin kuin lastenlääkäri. Kyllä se lapsi olisi kuivuneenakin hengissä varmaan säilynyt muutaman päivän, hällä väliä kuivumisen aiheuttamista muista vaurioista. Pääasia on se, ettei saa tippaakaan lisämaitoa. :headwall:

ps. Aivovamma olisi ollut pikku juttu tuossa kohtaa.

otetaas vähän lisää tietoa:
" On hyvä muistaa, että vauva on "ohjelmoitu" toimimaan näin: hän on kerännyt itseensä vararavintoa kohdussa ollessaan, eikä siksi tarvitse ensimmäisinä päivinä kolostrumin lisäksi muuta ravintoa. Mikäli vauvan annetaan imeä aina halutessaan, ja huolehditaan, että hänen imuotteensa on kunnollinen, ei maidon riittämisestä tarvitse yleensä jatkossa murehtia. Lisämaito vaikuttaa suoraan äidin oman maidon määrään; mitä enemmän vauva imee rintaa, sitä enemmän maitoa muodostuu. Poikkeuksena ovat mm. matalasta verensokerista kärsivät tai sairaat vauvat"

http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/alku.html

NÄIN!

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
"Ennen syntymää lapsi kerää vararavintoa ensimmäisiksi elinpäiviksi, jolloin rintamaidon saanti on usein vähäistä. Vararavinto kertyy osittain maksaan sokerijohdannaisen eli glykogeenin muodossa, osittain se varastoituu muihin kudoksiin ns. ruskeana rasvana. Heti syntymän jälkeen lapsi ammentaa ravintoa näistä varastoista ja tarvittaessa se tulee toimeen muutamia päiviä."

Tämä tieto lainattu:

Mutta kun vastasyntyneet tarvitsevat sitä ruskeaa rasvaa lämmönsäätelyyn, eikä mielellään tarttis polttaa sitä siksi, ettei äiti anna ruokaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja AP:

Tämä tieto lainattu:

Mutta kun vastasyntyneet tarvitsevat sitä ruskeaa rasvaa lämmönsäätelyyn, eikä mielellään tarttis polttaa sitä siksi, ettei äiti anna ruokaa?

en minä tuota tietoa ole keksinyt :)

1. Lisämaito on joskus hyvinkin tarpeellista. Terveisin äiti, jonka vauvan paino ehti jo laskea liikaa, kun kätilötkin uskoivat, että kyllä sille se tippa riittää. Ei riittänyt. Vauvat ovat erilaisia, meidän neiti lähti niin kovaan kasvuun, että alkuun maitoa tarvittiin ikään nähden hyvinkin paljon sitä ns. normia enemmän.

2. Lisämaito ei ole väistämättä haitallista, se riippuu mm. siitä, miten muuten homman hoitaa. Vauvani on nyt 4 kk ja ihan muutamia päiviä lukuunottamatta täysin rintamaidolla (vaikka en edes imetä enää! :xmas: :xmas: :xmas: ) Imetys ei ole ainoa keino lisätä maidon tuloa eikä aina välttämättä edes se tehokkain.

3. Se, imettääkö vai ei, on jokaisen oma asia, ja siihen päätökseen vaikuttaa AINA hyvin monet eri tekijät, joten koskaan ei kukaan toinen voi sanoa, että tiedän varmasti paremmin kuin se, jota asia sillä hetkellä koskee.

=)

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
kumma että porukka meni hiljaiseksi kun lyötiin vähän faktaa pöytään :D

Sun faktat on hieman kyseenalaisista lähteistä, sen vaan sanon.

no niinpäs näkyykin olevan. aika jännä että joku on keksinyt tuon päästään ja että monet eri tahot siitä nyt kirjoittavat. ja vielä kätilötkin siitä puhuvat. huhhuh

Minä olen samaa mieltä ap:n kanssa asiasta silloin kun vauva on TERVE. Oma vauvani syntyi myös Kätilöopistolla, imi alusta asti rintaa ahkerasti ja maito nousi kunnolla toisena päivänä synnytyksen jälkeen. Lisämaitoa ei annettu, lapsi ei kuivunut ja hyvin pärjättiin.

No siinä toisessa linkissähän just sanottiin, et vauva ei useinkaan tarvitse muuta ravintoa kuin kolostrumin (ternimaito), eli kyllä se JOTAIN kuitenkin tarvitsee niinä ensimmäisinäkin päivinä, vaikka maito ei nousiskaan.

Huomioon ottaen sen että kyseessä ei ole esim. sokerivauva jolla verensokerit heittelee. Äidillä tulee heti synnytyksen jälkeen vahvaa ternimaitoa joka saattaa olla vähäistä mutta on tuhtia tavaraa.
Kylläpä imetys jutut saa höyryn joillain korvista nousemaan...Ei kait neuvot ole keneltäkään pois vai mikä saa tilttaamaan?

Kuinka monen imetys on epäonnistunut, koska vauva on saanut synnärillä lisämaitoa? Ja kuinka monta päivää uskaltaa odottaa sitä maidonnousemista ilman lisämaitoja?

Voi hohhoijaa. Jos todistetusti kuivunut lapsi saa lisämaitoa ekoina elinpäivinään, niin se ei todellakaan tarkoita sitä, että on luovutettu helpolla tai että imetys on tuomittu epäonnistumaan! Justhan tuossa ylläkin joku sanoi, että oli tuosta huolimatta täysimettänyt 6kk. Omassa tuttavapiirissä myös ihan samoja kokemuksia.

Meinaatko sä ap, että jos lastenlekuri sanoisi sulle sairaalassa, että vastasyntyneesi on kaikkien testien mukaan kuivunut ja tarvitsee lisämaitoa, niin sä sanoisit, että ei käy??

Taitaa olla kohta erään nikin kaikki samanhenkiset sukulaiset/alteregot palstailemassa...

Alkuperäinen kirjoittaja tiiu:
Kuinka monen imetys on epäonnistunut, koska vauva on saanut synnärillä lisämaitoa? Ja kuinka monta päivää uskaltaa odottaa sitä maidonnousemista ilman lisämaitoja?

No jos synnärillä saa lisämaitoa, ni tuskin sen takia kenenkään imetys menee pilalle.
Siellähän on mahdollisuus stimuloida omia tissejä pumpuilla. Monille maito nousee kunnolla vasta kotona (noin kolmantena päivänä synnytyksestä ).

Luulen että AP ei kuitenkaan tarkoita kyseisessä asiassa sairaita tai muuten huonosti voivia vauvoja vaan normaalisti voivia hyvä kuntoisia vauvoja...Miten kuvittelette nisäkkäiden muutoin luonnossa toimivan, ihminenkin on nisäkäs ja syntymä/synnytys ei normaali olosuhteissa ole lääketieteellinen tapahtuma tai sairaus ylipäätään jos asiat menevät hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja piinariina:
minäpä hieman valaisen teitä imetykseen ryhtyviä:

Muutamaan ensimmäiseen päivään maitoa ei tulekaan, kahteen ensimmäiseen ei tullut minulta TIPPAAKAAN, silti vauva imi, imi ja imi eikä lisämaitoa annettu. Näin sain maidon nousemaan
!

Ei pidä paikkaansa.
Ja kyllä se maito saadaan nousemaan muutenkin.

No minulla se ei noussut parina ensimmäisenä päivänä ja hyvin pärjättiin. Kätiköopistonohjeilla mentiin ja hyvin meni! Maito nousi vasta kotona!

Niin annetiin mullekin kättärillä ohjeita...ihan omin käsin mun imetykseen perehtynyt omahoitaja toi vauvalle maitoa kun ressu itki tunnista toiseen eikä edes pissannut.
Sitten tuli vaippaan jotain ja saatiin papereihin merkintä pissasta. Ja vauva sai edes nukuttua itkultaan. Ja päästiin kokonaan eroon lisämaidosta sitten kotona.
Ei kyllä yksikään siellä tullu selittämään että ei se vauva tarvi mitään ellei äidiltä vielä tule.

Yhteistyössä