Vaimoni on sika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juhani
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ystävälläni oli samanlainen vaimo, tekivät yhdessä lapsenkin siihen sotkupesään. Avovaimonsa on hyvä ammatissaan, jopa etenee urallaan, mutta ei pysty kotona siis mihinkään kotitöihin. Jos hän on aamupäivällä syönyt jotain ennen töihin lähtöään, niin kyseisen aterian kaikki astiat ja ruokatavarat löytää olohuoneen pöydältä se, joka tulee illalla kotiin.
Ystäväni ei vaan pystynyt sitä pakettia kantamaan. Oma työ, lapsikin tuli, huusholli siis kokonaisuudessaan. Ystäväni ex-vaimolla todettiin masennus. En kyllä osaa sanoa, että oliko diagnoosi todellinen, vai tällainen nykyaikainen pikadiagnoosi, jossa määrätään masennuslääkitys liki automaattisesti. Mutta ero tuli, sillä yhteisolo söi kaveriani niin, että hänelle tuli vatsakatarri siitä stressaamisesta ja kaikesta huolhetimisesta. Hyvä että erosivat, luulen että kaikki nykyään tyytyväisempiä.

Toisella kaverillani on samanlainen tapaus vaimonaan, mutta lisäksi eritttäin nirppanokkainen ja arrogantti. Siinä kyllä ei tarvitse kauas kattoa, kun näkee että näinhän se on eikä tule muuten muuttumaan. Nainen on kasvanut kahdestaan äitinsä kanssa, isä on lähtenyt jo hänen ollessaan vauva, eikä ole pitänyt yhteyttä. Äitinsä kanssa ovat kehittäneet jonkunlaisen käsityksen, että he ovat parempia, hienompia ja parasta vaativia eikä kotona ole todellakaan kannustettu mihinkään kotitöihin tai mihinkään ponnisteluun ollenkaan. Muut tehkööt. Hän on semmoiseen aivan liian arvokas. Voin sanoa, että on muuten v*****nen akka asua yhdessä. Ollaan oltu joskus yhdessä jollain mökkiviikonloppuna ja konserttimatkalla, että senverran olen vierestä seuraillut. Muuten sen kans ei voi elää, kuin että kaverini on täysin tossun alla. Muuten ei perheessä ole rauhan hetkeä. Kaveri kylläkin ottaa jonkunlaisen koston itselleen käymällä vieraissa maksimaalisen paljon kaikilla työ-, kurssi., metsästys-, hiihto-, ja kaikilla matkoilla mitä vaan kotoa pois pääsee.

Katso vaimosi kotiin, minkälainen koti ja marssijärjestys siellä on ollut. Vai onko kotiolot olleet niin vääristyneet ja ahdistavat, että vieläkin jotenkin kostaa tai yrittää päästä "niskan päälle" sinun kanssa suhteessa ollessaan, vaikka sinä et sitä ansaitsekaan. Kotikasvatuksesta kaikki lähtee.

Epäilen, että jotakin häikkää vaimollasi on. Oisko masennusta, tai jotain lapsuuden traumaa. Kiinnitin nimittäin huomiota siihen, että koet suhteessanne suojelunhalua häneen. Miksi? Ette siis ole tasa-arvoisia. Varsinkin, kun haet syytä tolkuttomaan sotkuiluun siitä, että vaimosi yrittää jotenkin kostaa koko naissukukunnan puolesta alistaville miehille.
Kyllä se ongelma on kuule lähempänä kuin haluat varmaan nähdäkään. Siitä kertoo sekin, että vaimosi ei kertakaikkiaan edes voi keskustella asiasta. Vaan suuttuu, selittelee, ja sulkeutuu aivan täysin. Ihan kuin yrittäisi keskuutella alkoholistin kanssa tämän juomisesta. Samalla lailla reagoi hänkin.

Mielestäni asianne vaatisi kissan nostamista pöydälle ja todellista keskustelua. Siihen tarvittaisiin kolmas, ulkopuolinen osapuoli enkä usko että vaimosi siiihen suostuu. Ongelmaa on helpompi olla näkemättä ja puhumatta kuin alkaa todella avata asioita, joita ei ehkä uskalla nähdäkään.

Itsesi takia toivoisin että voisit jostakin hakea apua. Kuten sanoit, sinua surettaa. Vuosien mittaaan siihen kertyy vielä paljon muuta raskasta lastia kannettavaksi. Se on raskasta eikä kukaan ole sellaista ansainnut. Rohkeutta ja voimia sinulle.

Tämä kommentti oli todella mielenkiintoinen lukea. Kiitos sinulle, Sivukorvana.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja minäminäminä...;10846048:
Miksi sinä määrität sen siisteystason jossa elätte ja olette? Miehesi haluaa elää sotkun keskellä, mikset anna sotkun olla? Tämä retorinen kysymys.

Ps. Oletko aina noin riidanhaluinen? Määritätkö myös riitelytason teillä, teillä riidellään silloin kun sinä haluat? Tämä tuli mieleen, kun lueskelin näitä kirjoituksia. Kovasti olet lyhytpinnainen äksyilijä. Ei mulla muuta sulle.

Toisten mielestä taas olen säälittävä tossukka ja lehmänhermoinen vätys. Tulkintoja on monenlaisia.

Entä jos kirjoittaisit vaimollesi? Kirjoittaisit kirjeen, jossa kertoisit tuntosi, kertoisit myös ne hyvät tunteesi, mutta myös kaiken tuon muun. Ei valtavasti niinkään haukkuen, vaan tosiasiat todeten, sillä se on se tehokkain tapa kohtauttaa ihminen asian kanssa. Haukkumisia vastaan voi hyökätä, tosiasioiden realistista kuvausta vastaan huonommin. Hän saisi lukea kirjeen rauhassa, vaikka pätkinä, kestokykynsä mukaan (edelleen sanon, että alitajuisesti hän tietää tilanteen pielessäolon hyvinkin, siitä juuri se raivoisa puolustusreaktio) ja uudelleen myöhemmin. Voisit jättää hänelle lukurauhan esim. lähtemällä pois joksikin päiväksi, jos se tuntuu oikealta, tai jäämällä, itse tiedät parhaiten. Mutta kunhan jotenkin välttyisitte siltä, että hän repii kirjeen luettuaan ensimmäiset rivit, siksi voisi olla hyvä olla jonkun aikaa silloin poissa?

Kirjoittaisit kaiken, mitä sinulla tulee asiasta mieleen. Myös ne kysymykset, mitä hän ajattelee jatkostanne, sillä sinä et enää kykene tuohon. Myös huolesi hänestä. Realistisen selvityksen voimistasi asian suhteen. Kaiken. Antaisit sen kerran kirjoitettuasi, tai mieluummin niin, että olet ehtinyt itsekin koota asioita, kirjoittaa kirjeen ehkä uudelleen harkiten, tauon jälkeen, mutta silti yhä pakoilematta ja varomatta ja varjelematta liikaa. Jos hän saisi rauhassa sulatella kirjettä, asioita, vastata vähitellen, aukeaisiko keskustelu sitä kautta?

Mutta kirjoita rehellisyydestä tuossa asiassa huolimatta niin, että siinä on myös se hyvä - joku osa, jota hän ei ainakaan koe lyönniksi. Sillä lyöty tai lyöntiä pelkäävä puolustautuu aina, eikä siitä tule luottavaista ja kuitenkin kantavaa ja hyväksyvää (ihmisen voi hyväksyä, vaikkei asiaa) keskustelua, mitä kipeiden asioiden käsittelyn pitää kuitenkin aina olla. Muuten niihin ei rohkene
ryhtyä. Ja vaikka vastaus olisi ensin rajukin, ehkä hän kuitenkin jäisi miettimään asiaa itsekseen?

En voisi kuvitellakaan asuvani saman katon alla sottapytyn kanssa, ja minua on onni potkaissut kun olen saanut puolisokseni ihmisen jolla on samanlainen siisteyskäsitys. Tämä on asia joka varmasti aiheuttaa kitkaa perheessä, jos on hyvin erilaiset tavat. Me saatamme jopa nipottaa näissä siisteysasioissa, mutta siitä ei tarvi kenenkään kärsiä, sillä emme ulota tätä nipotusta muiden ihmisten koteihin. Joskus saatamme järjestää oikein kunnon siivoussession :), ja voin sanoa, että näinkin arkinen asia voi lähentää puolisoita.

Jotkut sottapytyt ovat vieneet asian ns. psyykkiselle tasolle yrittämällä väittää, että siisteillä ihmisillä on henkisiä ongelmia. Totuushan on ihan toisenlainen, ja sen todentamiseen tarvitaan vain vierailu sottapyttyjen kodissa. Siellä olevat mahdolliset ongelmat vyöryvät vastaan jo eteisessä. Jotkut ihmiset saattavat olla vain yksinkertaisesti niin laiskoja, ettei kodin hoitaminen kiinnosta. Tällaisten laiskureiden kannattaisi ostaa siivouspalvelut ulkopuolisilta, jos kuitenkin haluavat asua siistissä kodissa.

Rehellisesti sanottuna en jaksaisi sellaista puolisoa joka jättäisi kaikki kodin hoitoon ja siisteyteen liittyvät asiat toisen hoidettavaksi. Eihän missään tarvita tällaisia vapaamatkustajia, vaan jokaisen on omilla toimillaan pyrittävä pitämään oma pesä siistinä. Senhän sanoo jo järkikin. On kyse ihmisten terveydestä ja kaikenlaisesta viihtyvyydestä, ja se oma koti on ihmiselle se tärkein paikka ja turvasatama. Ei kaatopaikka ja jäteastia.

* Kaikille Wagnerin ystäville ja Viiveille, jotka kestävät totuuden....
* Mitä eroa on patterilla ja naisella? - Patterissa on positiivinen puoli.
Meidän perheessäämme ovat perinteiset roolit päinvastoin.
* Miksei kuussa ole käynyt yhtään naista? - Se ei ole vielä siivouksen tarpeessa.
* Miksi morsian pukeutuu valkoiseen? - Tiskikone, liesi ja jääkaappikin ovat valkoisia.

- "Tämänkaltainen käytös on kai nykypäivänä yleistymässä ja Viivi sekä Wagner voisivat hyvin vaihtaa paikkaa keskenään."
Voisivatko?
* Mistä tietää että vaimo on kuollut? - Seksi on kuten ennenkin, mutta tiskiallas täyttyy.
* Tiedemiehet ovat keksineet ruuan, joka vähentää naisten seksuaalista halukkuutta 90 prosentilla.
- Sitä kutsutaan hääkakuksi.

- "Olen nimittäin naimisissa sikapossun kanssa.
* Miten kissasta tehdään lehmä? - Mene naimisiin sen kanssa.

Jos korvaa asian sanalla asia ja ulkopuolisen korvin kuultuna oletetun arvostuksen ilmaisun luonnehdinnalla hyvä, ihana, huono, paha tms. ja lyhentää jättämällä yksityiskohtia pois 'listasta', saadaan seuraavanlaista kerrontaa:

Naiseni on muuten (ihana), mutta hän on yksi (huonoimpia) ihmisiä, mitä tiedän. Hän ei välitä…
Hän jättää aina (huonosti)…, eikä… hän ei… edes… (tee hyvää)
Vaimo ei koskaan (tee hyvin)…, vaan jättää (huonosti)…
Jos hän…, hän jättää kaikki (tekemättä)…, josta minä joudun (tekemään)…

Ikinä hän ei…, vaikka sitä… hän…, jos jotain… se jää taatusti…
En tiedä miten… hän… päästäisi, jos vain… antaisin…
Kyse ei siis ole mistään…, vaan siitä että ilman minua…

Jos huomautan hänelle…, hän saa aina joko… tai keksii jotain…, joiden takia hän ei…
Hän viestii…, että hän on (hyvä)…, jota toisten… Tässä asiassa hän (on paha)…, vaikka muuten (hyvä)…
Minua tämä asia (inhottaa)…, miten ihminen… (tekee) kuin… (inhottava) konsanaan.
Ihan kuin minä olisin huono…, kun hänellä on hyvää…

Vaimoni… on… ja pelkään, että suhteemme mädäntyy pahaan asiaan. Minä en…, enkä…
En ole (huono)…, enkä halua… (pahalla). En ole (paha)…, joten…
Meillä olisi muuten ihan hyvä…, mutta tämä osa siitä on (paha).

Tämäkö on tasa-arvon hinta?
Nautinta-arvon tai käyttöarvonko? Voidaanhan ajatella että arvo on 'tasan' silloin kun arvoa ei ole.
* Mikä on pahempi kuin sovinistisika? - Nainen, joka ei tee niin kuin käsketään.

- "Miten hänet voisi kouluttaa siistimmäksi?"
Ihmistä voidaan kouluttaa samalla tavoin kuin koiraa eli palkitsemalla 'onnistuneita suorituksia'.
Jotkut haluaisivat käyttää mieluummin 'edullisempaa' rankaisumenetelmää eli antaa 'porkkanan' sijasta 'keppiä', mutta silloin 'koulutettava' oppii välttämään 'keppiä', ei tavoittelemaan 'porkkanaa'.
* Kuinka monta miestä tarvitaan avaamaan olut? - Ei yhtään, akan pitää se tuoda valmiiksi avattuna.

- "Mitä tuollaiselle naiselle oikein mahtaa?"
Jos ei hyväksy käytettäväksi tuloksellista 'opetusmenetelmää', ei todennäköisesti mahda mitään.
Kysymys ei kuitenkaan ole varsinaisesti siisteydestä, vaan jostain ihan muusta - elämyksistä ja kokemuksista.
Mitä ilmeisimmin yksi 'supernova' lisää. Toisin sanoen nyt yhden miehen erotyöketju, tyypilliseen tapaan aivan samanlainen kuin monen naisenkin aloittama.
* Vaimo huusi miehelleen kotiovella:
- Tule pihalle auttamaan minua. Saat siirtää autotallin siihen paikkaan, mihin olen ajanut autoni.

Viimeksi muokattu:
Olen ottanut joskus puheeksi siivoojankin palkkaamisen, mutta reaktio siihen oli mielenkiintoinen. Sen kun vaan, kunhan minä maksan sen...
Yleensä näissä mm. siisteysongelmaisissa ketjuissa merkillistä on että nimellistä ongelmaa ei voi 'parantaa', toisin sanoen siivoustaakan vähentäminen, jollain käytännössä toimivalla keinolla, ei yllättäen sovikaan.
Ongelma näyttääkin vain muuttavan muotoaan esim. rahan tai muiden voimavarojen väärinkäytön suuntaan. Epätasapaino on jotenkin sietämätön eikä siitä päästä eroon. Vaikka parisuhteessa ja ylipäätään elävässä elämässä on paljon vinoutumia, eikä niistä välitetä nostaa isompaa meteliä, niin nyt juttu tuntuu olevan sovittamaton.

Ja sitten taas muuri ympärille, että asiaa ei tarvitsisi käsitellä enempää.
Onko omaa siisteystasoa 'liian kallista' ostaa omalla rahalla, vai mitä asiaa pitäisi käsitellä enemmän? Mielestäni iso ongelma on olemassa, mutta se ei ole siivoaminen.

Viimeksi muokattu:
Jatka samaan malliin kuin ennekin muiden asioiden osalta, mutta lopeta kokoneen vaimosi vaatteiden pesu ja kaappiin laitto. Sittenpähän selviää ainakin jotain kun vaatteet loppuu.