vaadinko esikoiselta liikaa

Meillä on poika 2v ja vauveli3kk. Nyt on alkanu olemaan huono omatunto siitä, että vaaditaanko esikoiselta liikaa esim. siinä, että kun vauva nukkuu pitää olla hiljempaa sisällä kuin yleensä tai kun vauvaa yritetään nukuttaa ei saa pitää meteliä(vauva on tosi herkkäuninen päivällä) jne. Onko muilla samanlaista?

Mä kans oon yrittäny esikoiselle et pitäs olla hiljempaa ku kuopus nukkuu. Tyttö ku vielä tarttee päikkärit tai sit jos unet jää kesken niin voi luoja sitä iltarumbaa sitten... Välillä on kyllä huono omatunto ku pitää hiljentää pojan 2,5v leikkejä mut minkäs teet... :snotty:
Saa nähä ens kuussa sitte ku kolmas syntyy :whistle: Ei maha tässä talossa hiljaista hetkeä olla et vauva sais nukkua rauhassa :LOL: muuta ku ulkona sit...

Mikset laita ulos nukkumaan vauvaa? Kun ei kerran tämän kylmempikään ole. Sais 2v rauhassa touhuta eikä tarttis ite repiä hiuksia päästään jos vauva heräilee vähä väliä. Onhan se hyvä 2veenkin oppia olemaan hiljempaa, mutta tosiaan, täytyy muistaa että 2v muisti on hyvä mutta auttamattoman lyhyt :) Ei niin pieni kuitenkaan osaa varoa vielä metelöimästä, siis vahinkometelöimistä tapahtuu yllättävänkin paljon ja toisaalta, vauvan on hyvä oppia arjen äänille, johin kuuluu myös 2veen metelöinti. Että ota tästä nyt selvää :D

Minun mielestä kyllä vaadit liikaa.Vauvan on hyvä oppia ääniin ja oppii kyllä nukkumaan "metelissä" Meillä ei ole koskaan vanhempia lapsia käsketty olla päivällä hiljempaa kun vauva nukkuu ja hyvin tuo vauva vetelee unia kovemmassakin metelissä esim.vanhemman lapsen synttäreillä.
Näin siis meillä.

rouva metsä harmaana
lapset ovat niin erilaisia. ei kaikki voi melussa nukkua vaikka yrittäs opettaa.
ei meillä ainakaan oppinut ja vauva meillä nukkuu ulkona jotta sisällä voi esikko leikkiä.
joskus se kiljuminen kuuluu ulos asti joten vauva heräilee välillä.on sillai herkkä uninen.ja jos toinen itkee yöllä niin voi olla varma että kohta itkee toinenkin :x

Mun lapsilla on suunnilleen sama ikäero ja oon kyllä opettanu että aamusin pitää olla nätisti, ettei vauva herää. Saa tietenki leikkiä ja jutella mut ei saa turhaa huutaa ainakaan vauvan lähellä. Oon yrittäny perustella sitä kaksvuotiaalle, että meillä on aikaa IHAN KAKSIN, kun vauva nukkuu. Ja kaks vuotiasta on vielä helppo "huijatakin", eli mennään katsomaan ikkunasta ulos jne jos alkaa metelöidä. Päikkärit vauva nukkuu ulkona.

Kiitos vastauksista! Meillä vauva nukkuu vielä n5krt päikkärit enkä jaksa olla aina ulos laittamassa varsinkin kun yleensä kesto on unilla vain n 45min. Kaksi krt nukkuu päivässä yleensä ulkona. Ehkä tuo nyt ei ole niin paha, jos välillä pyytää olemaan hiljempaa, eikait esikoinen siitä nyt mitään traumaa saa :x Lähinnä sen takia on joutunu hiljentämään esikoisen tahtia, kun monesti oikein tahallaan alkaa koluuttelemaan kun vauvelia pitää nukuttaa. Yleensä tuossa nukahtamisvaiheessa olen pyytänyt olemaan hissukseen, sitten kun on päässyt unen alkuun ei haittaa vaikka vähän koluutteleekin ;)

Meillä ei ole vauvaa talossa, mutta kyllä mä sanon välillä -kerrostalossa kun asutaan- että "pitää olla hiljaa, ettei naapurit herää" (siis yöhuutoon) tai päiväkiukuttelun ollessa mahdotonta vetoan siihen, että naapurit häiriintyy. En tiedä, onko oikein vai väärin, mutta maalaísjärjellä tässä on taaplattava.

Meillä samalla ikäerolla, esikoinen hieman alle 2-v. Ei ole tarvinnut edes yrittää pitää hiljaa, vauvat tottununeet nukkumaan ihan metelissä...Ei ole ollut tarkoituksena "opettaa" muuta kuin yön ja päivän rytmi, päivällä nukkuu siellä missä muut ovat. Eivät häiriinny.

Muissa asioissa mietin vaaditaanko liikaa.

Voit tietenkin yrittää saada esikoisen ymmärtämään, mutta mikäli hän ei sitä ymmärrä ja osaa/ muista, niin älä hänelle siitä suutu. Liian pieni hänkin on ymmärtämään pidemmän aikaa että pitää olla hiljaa...

Yhteistyössä