Uusperheiden raha-asiat ym..

Kysympä nyt ihan että miten teillä uusperheissä järjestetty raha-asiat ym asiat kuten
a) kuka maksaa ja mitä maksaa
b) miten lapsista huolehditaan, yhdessä erikseen?

Meillä on molemmilla eri tilit. Mies on töissä ja minä kotona. Mies tienaa noin 3000e kk ja minulle jää käteen kotona olemisesta noin 300 e. Minä hoidan ruokaostokset sekä omat menot(mitä todella harvon), lasten vaatteet ja omien lasten ja omat lääkärikulut.
Mies hoitaa laskut, lainat, oman lapsensa satunnaiset kulut ja omat menonsa.

Koska olen kotona, ja mies todella paljon pois kotoa töiden ym takia, niin hoidan kodin sekä lapset (omat että miehen) voin sanoa että kokonaisvaltaisesta. Miehenkin lapsen kouluasiat, menot, surut ilot kaikki ja tietenkin omanikin.

Miehen lapsen vuoksi miehen tilille menee myös lapsilisärahat, koska tämä lapsi on vanhin ja näin saamme kahdesta seuraavasta lapsesta myös korkeampaa lapsilisää.

Onko muissa perheissä samallalailla, vai miten asiat hoidettu, tämä järjestelmä tympii minua toisinaan suunnattomasti.
 
Kuulostaa todella rankalta sinun puolesta :/

Voiko todella olla totta, että mies ei millään muotoa osallistu ruokalaskuun? Toisaalta hän kustantaa asumisen, mutta suhteutettuna teidän tuloihin, niin itse taitaisin vaatia hänen osallistumistaan myös ruokakuluihin. Miten ihmeessä saat ylipäänsä 300e riittämään useamman suun ruokkimiseen kuussa? (ja paljon tästä rahasta menee jo muihin tarpeellisiin menoihin?)

Meille on tulossa ensimmäinen yhteinen lapsi, minulla on yksi lapsi ennestään, miehelle tämä meidän tuleva on ensimmäinen.
Ollaan nyt puhuttu tilien yhdistämisestä, jotta pystymme kontrolloimaan paremmin kuluja ja menoja mitä kuukaudessa syntyy. Tuntuu hirveän hankalalta ruveta erottelemaan sun ja mun juttuja erikseen. Toki monelta se varmasti onnistuu kuka on tarkempi raha-asioissa kuin me.
Minä tietenkin saan rahaa paljon vähemmän kuin mies, joten tilien yhdistäminen ei omasta sekä lapseni puolestani tarkoita sitä, että rahasampo aukeaa eteemme, ja saamme käyttää niitä kaikkia rahoja kuin omiamme. Näin yhteisiä menoja vain on helpompi hoitaa.
Siitä koitan pitää huolen, että lapseeni kohdistuvat menot hoidan vain niistä rahoista mitkä on laskettu kuluvaksi elatustuen, lapsilisän ja oman osuuteni puitteissa.

Itse olen pitänyt päävastuun lapseni huolehtimisesta, mutta olen antanut myös miehen osallistua haluamallaan tavalla hoitamiseen yms. Hän on siitä hyvä tapaus, että huomaa koska alan väsymään ainaisen arjen pyörittämiseen, jolloin varsinkin tarjoaa apuaan. Vaikka toki auttaa muutoinkin.
Minä kuitenkin käytän lääkärikäynnit, neuvolat ja hoidan viralliset paperit ja ilmoitukset, koska olenhan lapsen huoltaja, ei mieheni niitä varmaan voisikaan tehdä? Eikä lapseni isä varmasti tästä kovasti ilostuisi jos hänet joku syrjäyttää..

Meidän tilanne on toki siinä erilainen, että miehelläni ei ole lapsia ennestään, jolloinka en ole joutunut tilanteeseen että jouituisin hoitamaan hänenkin lapsiaan. Voisin kuvitella että asiat kulkisivat suhteellisen samalla tapaa vaikka hänelläkin olisi omia lapsia, eli siis hän hoitaisi omien lapsiensa viralliset jutut, ja arki olisi sitten jaettuna sen mukaan miten toisella on voimavaroja mitäkin asiaa hoitaa.
Ehkä kuitenkin naisena taitaisin ottaa enemmän silti vastuuta miehenkin jo olevista lapsista, tai ainakin mun luonteenpiirteen tuntien näin siinä tulisi käymään. Huolehtiva kun olen.

Toivottavasti saisit vähän puhuttua miehellesi järkeä ja saisit hänet näkemään, että asia ei taida toimia ihan tuolla tavoin miten se nyt teillä on.
Hänelle ehkä taitaisi tehdä ihan hyvää vaihtaa osia sinun kanssasi, niin ehkä hänenkin silmät avautuisivat.
Itselläni ainakin stressitaso nousee heti jos rahan kanssa pitää kamppailla eikä itselle jää yhtään mitään, jos joskus olisi kiva itsellekin ostaa jotain piristävää arjen keskellä.
 
Mietin samaa miten ihmeessä rahat riittävät,meillä viiden hengen ruokaan menee viikossa jo 100?!!!

Meillä myös uusioperhe,minä ja minun kolme lasta sekä puolisoni jolla ei omia lapsia. Yhteisiä ei myöskään ole tulossa...

Meillä on ihan alusta asti ollut yhteiset rahat,ei eritellä vaan kaikesta maksetaan kaikkea. Toimii tosi hyvin,eikä kinaa ole tullut sillä rahat riittävät laskuihin ja elämiseen ihan kivasti. Vaikka olemme molemmat juuri nyt työttömiä,jää välillä rahaa jopakäydä reissussa.

Mies huolehtii lapsistani,pitää heidän puoliaan. Rakastaa ja kunnioittaa minua,meillä on ihana perhe :heart:
 

Yhteistyössä