Uskovainen paikalla, kysymyksiä voi heittää

  • Viestiketjun aloittaja uskis
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
noku uskovaiset aina sanoo, että näin oli herra sen ja sen suunnitellut ja jumalan tahto oli, että työtön oot tms. roskaa. jos on hyvä itsetunto ja uskaltaa ottaa vastuun elämästään ja valinnoistaan, niin ei tartte mitään uskontoa, aatetta, jonka taakse voi mennä piiloon. silti voi uskoa, että ihminen ei ole avaruudessa yksin eikä tod mikään älykkyyden huipentuma. mutta raamattuhan on israelinkansan historia eikä mikään totuus. eihän sitä oo kukaan päivittäny vuosituhansiin!
Tuossa on puolet totta. Ihmisen pitää yrittää tehdä parhaansa asioiden saattamiseksi oikealle laidalle. Rukoile ja työtä tee on luostarilaitoksen tunnuslause, mutta koska se on syöpynyt mieleeni tuossa sanamuodossa, en löydä sitä mahdollisesti vastaavaa Raamatun kohtaa.
 
ööö
Mitäs olette kristityt mieltä?

Vanha Testamentti on kokoelma noin 900 vuoden aikana tuotettuja kirjallisia töitä, jotka ovat läpikäyneet monia muutoksia. Raamatun tekstien muodostamisessa ihmisen osa on varsin huomattava.
 
Turbojurpo
Alkuperäinen kirjoittaja ööö:
Mitäs olette kristityt mieltä?

Vanha Testamentti on kokoelma noin 900 vuoden aikana tuotettuja kirjallisia töitä, jotka ovat läpikäyneet monia muutoksia. Raamatun tekstien muodostamisessa ihmisen osa on varsin huomattava.
Jumala on ohjannut ihmisten kättä. Sen vuoksi Raamattu onkin täysin ristiriidaton ja looginen teos.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Mitä tämä tarkoittaa?

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut."Raamattu 1992 Matt. 5:17-18
Kristus täytti lain. Käsittääkseni laki tarkoittaa tuossa myös muita Vanhan testamentin kirjoituksia kuin lainkohtia.

Roomalaiskirjeestä
7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
7:5 Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
7:6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa

Vauva heräs justiin, voi vähän hankaloitua kohtien kaivelu, tohonkin olis varmaan ollu lisää
 
öööö
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Alkuperäinen kirjoittaja ööö:
Mitäs olette kristityt mieltä?

Vanha Testamentti on kokoelma noin 900 vuoden aikana tuotettuja kirjallisia töitä, jotka ovat läpikäyneet monia muutoksia. Raamatun tekstien muodostamisessa ihmisen osa on varsin huomattava.
Jumala on ohjannut ihmisten kättä. Sen vuoksi Raamattu onkin täysin ristiriidaton ja looginen teos.
hahaha päivän paras vitsi
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Alkuperäinen kirjoittaja ööö:
Mitäs olette kristityt mieltä?

Vanha Testamentti on kokoelma noin 900 vuoden aikana tuotettuja kirjallisia töitä, jotka ovat läpikäyneet monia muutoksia. Raamatun tekstien muodostamisessa ihmisen osa on varsin huomattava.
Jumala on ohjannut ihmisten kättä. Sen vuoksi Raamattu onkin täysin ristiriidaton ja looginen teos.
Niin. En siis edelleenkään usko, että Raamattu olisi annettu minään saneluna.
 
juippi
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Mitä tämä tarkoittaa?

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut."Raamattu 1992 Matt. 5:17-18
Kristus täytti lain. Käsittääkseni laki tarkoittaa tuossa myös muita Vanhan testamentin kirjoituksia kuin lainkohtia.

Roomalaiskirjeestä
7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
7:5 Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
7:6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa

Vauva heräs justiin, voi vähän hankaloitua kohtien kaivelu, tohonkin olis varmaan ollu lisää

Miksi ensin sanotaan ettei laista häviä yksikään kirjain, ja sitten sanotaan että nyt olemme irti laista?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Mitä tämä tarkoittaa?

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut."Raamattu 1992 Matt. 5:17-18
Kristus täytti lain. Käsittääkseni laki tarkoittaa tuossa myös muita Vanhan testamentin kirjoituksia kuin lainkohtia.

Roomalaiskirjeestä
7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
7:5 Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
7:6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa

Vauva heräs justiin, voi vähän hankaloitua kohtien kaivelu, tohonkin olis varmaan ollu lisää
Toinen kohta samasta room. kirjeestä

8:3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,
8:4 että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.
 
Miksi uskotte Jumalaan? Mihin sitä uskoa "tarvitsee"?

Kysyn ihan asiallisesti, en v*ttuile... Kiinnostaa vaan ihan aikani kuluksi, otimpa jehovatkin kahville kerran saadakseni tietää, miten se heiän homma eroaa mistäkin... :saint:
 
Turbojurpo
Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Mitä tämä tarkoittaa?

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut."Raamattu 1992 Matt. 5:17-18
Kristus täytti lain. Käsittääkseni laki tarkoittaa tuossa myös muita Vanhan testamentin kirjoituksia kuin lainkohtia.

Roomalaiskirjeestä
7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
7:5 Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
7:6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa

Vauva heräs justiin, voi vähän hankaloitua kohtien kaivelu, tohonkin olis varmaan ollu lisää

Miksi ensin sanotaan ettei laista häviä yksikään kirjain, ja sitten sanotaan että nyt olemme irti laista?
Kristinusko perustuu Paavalin tulkinnoille. Voisi pikemminkin puhua paavalinuskosta kuin kristinuskosta. Jeesus sanomineen on pelkkä pikkutekijä kristitylle, kyllä se Paavalin sana painaa eniten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Mitä tämä tarkoittaa?

"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut."Raamattu 1992 Matt. 5:17-18
Kristus täytti lain. Käsittääkseni laki tarkoittaa tuossa myös muita Vanhan testamentin kirjoituksia kuin lainkohtia.

Roomalaiskirjeestä
7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
7:5 Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
7:6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa

Vauva heräs justiin, voi vähän hankaloitua kohtien kaivelu, tohonkin olis varmaan ollu lisää

Miksi ensin sanotaan ettei laista häviä yksikään kirjain, ja sitten sanotaan että nyt olemme irti laista?
Vanhan liiton laki kertoo edelleen meille sen, miten meidän tulisi elää jos haluaisimme pelastua ilman Kristusta. Tämä ei tosin ole käytännössä mahdollista, joten tarvitsemme Kristusta. Vanhan testamentin ennustukset ovat edelleen voimassa (osa tietysti jo toteutunut)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mymmelis:
Miksi uskotte Jumalaan? Mihin sitä uskoa "tarvitsee"?

Kysyn ihan asiallisesti, en v*ttuile... Kiinnostaa vaan ihan aikani kuluksi, otimpa jehovatkin kahville kerran saadakseni tietää, miten se heiän homma eroaa mistäkin... :saint:
No jos nyt oikein kärjistetään, niin sitä "tarvitsee" pelastuakseen helvetiltä
 
juippi
Jumalan luonne - säälimätön, tuhoavainen ja armahtamaton, vai rakastava, armahtavainen ja hyvä?

* 1. Aik. 16:34 "Kiittäkää Herraa, sillä hän on hyvä, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti."
* Psa. 145:9 "Herra on hyvä kaikille ja armahtaa kaikkia tekojansa."
* 1. Joh. 4:16 "Jumala on rakkaus."
* Jaak. 5:11 "Herra on laupias ja armahtavainen."
* Luuk. 6:36 "Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen."
* Gal. 5:22 "Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen."
* 1. Joh. 4:8

vs.

* Jer. 13:14 "Ja minä murskaan heidät, toisen toistansa vastaan, sekä isät että lapset, sanoo Herra. Minä en sääli, en säästä enkä armahda, niin että jättäisin heidät hävittämättä."
* 1. Sam. 15:3 "Näin sanoo Herra Sebaot: Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."
* Naah. 1:2,6 "Kiivas Jumala ja kostaja on Herra. Herra on kostaja ja vihastuvainen ... Kuka seisoo hänen tuimuutensa edessä, ja kuka kestää hänen vihansa hehkua? Hänen vihastuksensa vuotaa niinkuin tuli, ja kalliot halkeilevat hänen edessänsä."
* Hoos. 14:1 "Samaria joutuu syystänsä kärsimään, koska se on niskoitellut Jumalaansa vastaan: he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."
* Jer. 19:9 "Ja minä (Herra) panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toisensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa ..."
* Jer. 4:8 "Sen tähden kääriytykää säkkeihin, valittakaa ja parkukaa, sillä Herran vihan hehku ei ole kääntynyt meistä pois."
* 2. Sam. 22:7-9 "Ahdistuksessani minä rukoilin Herraa, Jumalaani minä rukoilin; ja hän kuuli minun ääneni temppelistänsä, minun huutoni kohosi hänen korviinsa. Silloin maa huojui ja järisi, taivaan perustukset järkkyivät; ne horjuivat, sillä hänen vihansa syttyi. Savu suitsusi hänen sieraimistaan, kuluttava tuli hänen suustansa, palavat hiilet hehkuivat hänestä."

Jumalan suhtautuminen tappamiseen.

* 2. Moos. 20:13 "Älä tapa."
* 3. Moos. 24:17 "Jos joku lyö kuoliaaksi ihmisen, kenen hyvänsä, hänet rangaistakoon kuolemalla."

vs.

* 2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisinleirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."
* Hes. 9:5-7 "Ja niille toisille hän (Jumala) sanoi minun kuulteni: Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään jasurmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako, tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot."
* 4. Moos. 25:4 "Ja Herra sanoi Moosekselle: Ota kansan kaikki päämiehet ja lävistä heidät paaluihin Herralle, vastenaurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."
* 1. Sam. 6:19 "... ja kansa suri sitä, että Herra oli surmannut niin paljon kansaa."
* Psa. 7:12-14 "Jumala on vanhurskas tuomari ja Jumala, joka vihastuu joka päivä. Jos kääntymystä ei tule, niin hänteroittaa miekkansa, jännittää jousensa ja tähtää sillä; hän valmistaa surma-aseet ja tekee nuolensa palaviksi."
* 5. Moos. 20:16-17 "Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, äläjätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset,hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt."
* Tuom. 14:19 "Silloin Herran Henki tuli häneen, ja hän meni Askeloniin, löi siellä kuoliaaksi kolmekymmentä miestä."
* 4. Moos. 15:36 "Silloin koko seurakunta vei hänet leirin ulkopuolelle, ja he kivittivät hänet kuoliaaksi, niinkuin Herra oliMoosekselle käskyn antanut."
* Hoos. 14:1 "... he kaatuvat miekkaan, heidän pienet lapsensa ruhjotaan, ja heidän raskaat vaimonsa halkaistaan."

Edustaako Jumala vain hyvää tai kenties vähän pahaakin?

* 5. Moos. 32:4 "Hän on kallio; täydelliset ovat hänen tekonsa, sillä kaikki hänen tiensä ovat oikeat. Uskollinen Jumala jailman vääryyttä, vanhurskas ja vakaa hän on."
* Psa. 145:9 "Herra on hyvä kaikille ja armahtaa kaikkia tekojansa."
* 1. Joh. 4:16 "Jumala on rakkaus."
* 2. Aik. 19:7 "... sillä Herrassa, meidän Jumalassamme, ei ole vääryyttä eikä puolueellisuutta."

vs.

* 2. Sam. 12:11 "Näin sanoo Herra: Katso, minä nostatan sinulle onnettomuuden sinun omasta perheestäsi, ja silmiesiedessä minä otan sinun vaimosi ja annan heidät toiselle, ja hän on makaava sinun vaimojesi kanssa tämän auringonnähden."
* Jes. 45:7 "Minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teenkaiken tämän."
* Val. 3:38 "Eikö lähde Korkeimman suusta paha ja hyvä?"
* 2. Moos. 4:11 "Ja Herra sanoi hänelle: Kuka on antanut ihmiselle suun, tahi kuka tekee mykän tai kuuron, näkevän taisokean? Enkö minä, Herra?"
* Jer. 18:11 "... Näin sanoo Herra: Katso, minä hankin teille onnettomuutta ja pidän neuvoa teitä vastaan."
* Hes. 20:25-26 "Niinpä minäkin annoin heille käskyjä, jotka eivät olleet hyviä, ja oikeuksia, joista he eivät voineetelää, ja annoin heidän saastua lahjoistansa ... jotta saattaisin heidät kauhun valtaan ja he tulisivat tietämään, ettäminä olen Herra."
* Aam. 3:6 "Puhalletaanko pasunaan kaupungissa, niin ettei kansa peljästy? Tahi tapahtuuko kaupungissaonnettomuutta, jota ei Herra ole tuottanut?"
* 5. Moos. 32:23-24 "Minä (Herra) kasaan onnettomuuksia heidän päällensä, kaikki nuoleni minä heihin ammun. Henääntyvät nälkään ja menehtyvät ruttoon, kulkutautien poltteeseen; minä lähetän heidän kimppuunsa petojenhampaat ja tomussa matelevaisten myrkyn."
* Joos. 11:20 "Sillä Herralta tämä tuli; hän paadutti heidän sydämensä, niin että he kävivät taisteluun Israelia vastaan,jotta heidät armotta vihittäisiin tuhon omiksi ja hävitettäisiin."
* 1. Sam. 16:14 "Mutta Herran henki poistui Saulista, ja Herran lähettämä paha henki vaivasi häntä."
* Hebr. 12:6 "Sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa."
* 5. Moos. 28:63 "... niin Herra silloin iloitsee teistä, siitä, että hävittää ja tuhoaa teidät."
* Joos. 10:11 "Ja kun he paetessaan Israelia olivat Beet-Hooronin rinteessä, heitti Herra taivaasta heidän päällensä isojakiviä, koko matkan Asekaan asti, niin että he kuolivat;"
* Jes. 6:8-13

Onko Jumala sodan vai rauhan puolesta?

* Room. 15:3 "Rauhan Jumala olkoon kaikkien teidän kanssanne. Amen."
* Jes. 2:4 "... Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan,eivätkä he enää opettele sotimaan."
* 2. Kor. 13:11 "... niin rakkauden ja rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne."
* 1. Kor. 14:33 "Sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala."

vs.

* 2. Moos. 15:3 "Herra on sotasankari, Herra on hänen nimensä."
* Jooel 3:9-10 (Herra puhuu) "... Alkakaa pyhä sota, innostakaa sankareita, lähestykööt, hyökätkööt kaikki soturit.Takokaa vantaanne miekoiksi ja vesurinne keihäiksi."
* Jes. 42:13-15 "Herra lähtee sotaan niinkuin sankari, niinkuin soturi hän kiihoittaa kiivautensa; hän nostaa sotahuudonja karjuu, uhittelee vihollisiansa. 'Minä olen ollut vaiti ikiajoista asti, olen ollut hiljaa ja pidättänyt itseni. Mutta nytminä huudan kuin lapsensynnyttäjä, puhallan ja puuskun. Minä teen autioiksi vuoret ja kukkulat, ja kuihdutan niiltäkaiken ruohon; minä muutan virrat saariksi ja kuivaan vesilammikot.'"
* Heb. 12:29 "Sillä meidän Jumalamme on kuluttavainen tuli."
* 2. Moos. 17:16 "... Herra sotii amalekilaisia vastaan sukupolvesta sukupolveen."

Oliko Jeesus sodan vai rauhan lähettiläs?

* Joh. 14:27 "Rauhan minä (Jeesus) jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille."
* Ap. 10:36 "Sen sanan jonka hän lähetti Israelin lapsille, julistaen evankeliumia rauhasta Jeesuksessa Kristuksessa."
* Luuk. 2:14 "Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!"
* Matt. 26:52 "... Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat."
* Joh. 16:33 "Tämän minä olen teille puhunut, että teillä olisi minussa rauha."

vs.

* Matt. 10:34 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa,vaan miekan."
* Luuk. 22:36 "Niin hän (Jeesus) sanoi heille: ... Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan."
* Luuk. 12:49-51 "Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!... Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta."

Jeesuksen kuolemaa seuranneet tapahtumat.

Kuvaukset Jeesuksen kuolemaa seuranneista tapahtumista kuuluvat Raamatun ristiriitaisimpiin selontekoihin. Onkin miltei mahdotonta muodostaa yksiselitteistä käsitystä tapahtumakulusta vertaamalla eri evankeliumeja keskenään. Seuraavassa muutama esimerkki;

* Ruumiin voitelu.
* Joh. 19:39-40 -- Joosef ja Nikodeemus voitelevat ja käärivät ruumiin, ja asettavat sen hautaan. vs.
* Luuk. 23:55-56 -- Naiset näkevät kuinka ruumis asetetaan hautaan, ja tämän jälkeen menevät valmistamaan yrttejäja voiteita. Mark. 16:1-2 -- Naiset tulevat varhain aamulla voitelemaan ruumiin.
* Ketkä olivat ensimmäiset vierailijat?
* Matt. 28:1 "Maria Magdaleena ja se toinen Maria." (Kaksi)

vs.

* Mark. 16:1 "Maria Magdaleena ja Maria, Jaakobin äiti, ja Salome." (Kolme)

vs.

* Luuk. 24:10 "Maria Magdaleena ja Johanna ja Maria, Jaakobin äiti, ja muut naiset heidän kanssansa." (Vähintään viisi)

vs.

* Joh. 20:1 "Maria Magdaleena." (Yksin)

Milloin vierailijat saapuivat haudalle?

* Mark. 16:2 "... ani varhain, auringon noustessa."

vs.

* Joh. 20:1 "... varhain, kun vielä oli pimeä."

Oliko kivi haudan edessä?

* Matt. 28:1-2 -- Kivi oli paikallaan naisten saapuessa, vieritettiin pois heidän nähden.

vs.

* Luuk. 24:2 -- Kivi oli vieritetty pois ennen heidän saapumistaan, naisten näkemättä.

Tapahtumat haudan suulla naisten saapuessa.

* Matt. 28:2 -- Maanjäristys, Herran enkeli istuu haudan ulkopuolella.
* Matt. 28:2 "Ja katso, tapahtui suuri maanjäristys, sillä Herran enkeli astui alas taivaasta, tuli ja vieritti kiven pois ja istui sille."

vs.

* Mark. 16:5 -- Ei maanjäristystä, Herran enkeli istuu haudan sisäpuolella.
* Mark. 16:5 "Ja mentyään hautakammion sisään he näkivät nuorukaisen istuvan oikealla puolella, puettuna pitkään, valkeaan vaatteeseen; ja he peljästyivät suuresti."

vs.

* Luuk. 24:3-4 -- Ei maanjäristystä, kaksi enkeliä ilmestyy haudan sisäpuolelle.
* Luuk. 24:3-4 "Niin he menivät sisään, mutta eivät löytäneet Herran Jeesuksen ruumista. Ja kun he olivat tästä ymmällä, niin katso, kaksi miestä seisoi heidän edessään säteilevissä vaatteissa."

vs.

* Joh. 20:1-2 -- Ei maanjäristystä, ei enkeleitä. Maria Magdaleena uskoo jonkun varastaneen Jeesuksen ruumiin. Enkelit saapuvat vasta myöhemmin (Joh. 20:12).
* Joh. 20:1-2 -- "Mutta viikon ensimmäisenä päivänä Maria Magdaleena meni varhain, kun vielä oli pimeä, haudalle ja näki kiven otetuksi pois haudan suulta. Niin hän riensi pois ja tuli Simon Pietarin luo..."
* Naisten reaktio - kertovatko he kenellekään?
* Mark. 16:8 "Niin he tulivat ulos ja pakenivat haudalta, sillä heidät oli vallannut vavistus ja hämmästys, eivätkä sanoneet kenellekään mitään, sillä he pelkäsivät."

vs.

* Luuk. 24:9 "Ja he palasivat haudalta ja veivät sanan tästä kaikesta niille yhdelletoista ja kaikille muille."

vs.

* Joh. 20:2 "Niin hän riensi pois ja tuli Simon Pietarin luo ja sen toisen opetuslapsen luo, joka oli Jeesukselle rakas, ja sanoi heille: Ovat ottaneet Herran pois haudasta, emmekä tiedä, mihin ovat hänet panneet."

Missä kuolleesta herätetty Jeesus nähdään ensimmäisen kerran?

* Suhteellisen lähellä hautaa?
o Matt. 28:8-9 "Ja he menivät kiiruusti haudalta peloissaan ja suuresti iloiten ja juoksivat viemään sanaa hänen opetuslapsillensa. Mutta katso, Jeesus tuli heitä vastaan ja sanoi: Terve teille!"

vs.

* Emmauksen lähellä, 7 mailia Jerusalemista?
o Luuk. 24:13-15 "Ja katso, kaksi heistä kulki sinä päivänä Emmaus nimiseen kylään, joka on kuudenkymmenen vakomitan päässä Jerusalemista. ... Ja heidän keskustellessaan ja tutkistellessaan tapahtui, että Jeesus itse lähestyi heitä."

vs.

* Haudan luona?
o Joh. 20:14 "Tämän sanottuaan hän kääntyi taaksepäin ja näki Jeesuksen siinä seisovan."

Saavatko ihmiset koskea kuolleesta herätettyä Jeesusta?

* Joh. 20:17 "Jeesus sanoi hänelle: Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö;"

vs.

* Matt. 28:9 "Mutta katso, Jeesus tuli heitä vastaan ... Ja he menivät hänen tykönsä, syleilivät hänen jalkojaan ja kumartaen rukoilivat häntä."
* Joh. 20:27 (Jeesus puhuu) "Sitten hän sanoi Tuomaalle: Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen."

Uskoivatko opetuslapset naisten puheisiin?

* Matt. 28:10, 16 "Silloin Jeesus sanoi naisille: Älkää peljätkö; menkää ja viekää sana minun veljilleni, että he menisivät Galileaan: siellä he saavat minut nähdä ... Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä."

vs.

* Luuk. 24:11 "Mutta näiden puheet näyttivät heistä turhilta, eivätkä he uskoneet heitä."
* Mark. 16:11 "Mutta kun he kuulivat, että hän eli ja että Maria oli hänet nähnyt, eivät he uskoneet."

Missä järjestyksessä Jeesus näyttäytyy ihmisille?

* Matt. 28:1-18 -- Ensin Maria Magdaleenalle ja toiselle Marialle, sitten opetuslapsille.

vs.

* Mark. 16:9-14 -- Ensin Maria Magdaleenalle, sitten kahdelle tuntemattomalle henkilölle, ja lopuksi opetuslapsille.

vs.

* Luuk. 24:15-36 -- Ensin Kleopakselle ja hänen ystävälleen, sitten Pietarille, ja lopuksi opetuslapsille.

vs.

* Joh. 20:14-21:1 -- Ensin Maria Magdaleenalle, sitten Tuomaalle, ja lopuksi kaksi esiintymistä opetuslapsille.

vs.

* 1. Kor. 15:5-8 -- Ensin Keefaalle, sitten kahdelletoista opetuslapselle (siitä huolimatta että Juudas oli jo tällöin kuollut), 500+ veljelle (siitä huolimatta että Ap. 1:15 ilmoittaa näitä olleen vain noin 120), tämän jälkeen Jaakobille, sitten apostoleille ja lopuksi Pietarille.

Missä tapahtui Jeesuksen ylösnousemus?

* Mark. 16:14-49 -- Huoneessa, opetuslasten istuessa pöydän ympärillä, oletettavasti Jerusalemissa, tai sen läheisyydessä.

vs.

* Luuk. 24:50-51 -- Ulkona, aterian jälkeen, Betaniassa.

vs.

* Ap. 1:9-12 -- Ulkopuolella, Õljymäellä.

vs.

* Matt. 28:16-20 -- Ei mainintaa ylösnousemuksesta, kirja päättyy vuorella Galileassa.

Onko Jeesus "yhtä kuin" vai "pienempi kuin"?

* Joh. 10:30 "Minä ja Isä olemme yhtä."

vs.

* Joh. 14:28 "Minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi."

Jeesus erottamaton Jumalasta?

* Joh. 10:30 "Minä ja Isä olemme yhtä."
* Joh. 14:10-11 "Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa?"

vs.

* Mark. 15:34 "Ja yhdeksännellä hetkellä Jeesus huusi suurella äänellä: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?"
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Kristinusko perustuu Paavalin tulkinnoille. Voisi pikemminkin puhua paavalinuskosta kuin kristinuskosta. Jeesus sanomineen on pelkkä pikkutekijä kristitylle, kyllä se Paavalin sana painaa eniten.
Jumala kutsui Paavalin tehtäväänsä varmasti ihan syystä. Paavali oli hyvin oppinut mies, ja hänellä oli tieto Vanhan testamentin kirjoituksista syvällinen.
 
juippi
Maailman Luonti
Luotiinko ensin ihminen vai eläimet?

* 1. Moos. 1:25-26 -- Kaikki eläimet luodaan ensin, vasta sitten ihminen (Aatami ja Eeva).
* 1. Moos. 1:25-26 "Jumala teki metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja karjaeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja kaikki maan matelijat, kunkin lajinsa mukaan. Ja Jumala näki, että se oli hyvä. Ja Jumala sanoi: Tehkäämme ihminen ..."

vs.

* 1. Moos. 2:18-19 -- Aatami (ihminen) luodaan ensin, sitten kaikki eläimet, lopuksi Eeva.
* 1. Moos. 2:18-19 "Ja Herra Jumala sanoi: Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva. Ja Herra Jumala teki maasta kaikki metsän eläimet ja kaikki taivaan linnut ..."

Luontijärjestys

* 1. Moos. 1:1-31 antama järjestys;
o 1. Päivä: Taivas, Maa, Valkeus ja Pimeys. Jumala määrittelee päivän ja yön.
o 2. Päivä: Vesi, niin meressä kuin taivaan yläpuolellakin (!). Kasvit, Puut.
o 3. Päivä: Luodaan aurinko, maa ja tähdet (ajanlaskun ja navigaation helpottajina).
o 4. Päivä: Luodaan meressä elävät (valaat ja kalat) sekä linnut.
o 5. Päivä: Eläimet ja lopuksi Ihmiset.
o 6. Päivä: ? (King Jamesin Raamatunversion mukaan Ihminen luotiin 6. Päivänä).
o 7. Päivä: Lepopäivä (Jumala pitää vapaapäivän).
o On huomion arvoista, että kolmen ensimmäisen päivän aikana kerrotaan löytyneen 'päiviä', 'iltoja' sekä 'aamuja' -- näin siis ennen auringon luontia.

vs.

* 2. Moos. 2:4-25 antama järjestys;
o Maa ja taivas (sumuinen).
o Aatami, ensimmäinen ihminen (autiolla maapallolla).
o Kasvit ja puut.
o Eläimet ja linnut.
o Eeva, ensimmäinen nainen (Aatamin kylkiluusta).

1. Moos. luvut 1 ja 2 antavat erilaisen version niin kasvien, eläinten, auringon/tähtien kuin ihmisenkin luontijärjestyksestä. Raamattua tutkineet kristilliset teologit ovat Raamatun perusteella määritelleet maailman luonnin tapahtuneen vuonna 4004 eKr., jonka perusteella universumimme olisi vain noin 6000 vuotta vanha. Kreationistiset kristityt uskovat yhä tänään tämän olevan fakta, vaikkakin kaikki olemassa olevat todisteet viittaavat universumin iäksi miljardeja vuosia.
Miten järjestyksenomaisesti luontityö suoritettiin?

* 1. Moos. 1:1-31 -- Askeleittain ja määrätietoisesti

vs.

* 2. Moos. 2:4-25 -- Jumala joutuu jatkuvasti korjaamaan luontityötään. Ensimmäinen ihminen on yksinäinen, eikä ole tyytyväinen eläinten seuraan (outoa että kaikkitietävä Jumala ei osannut ennakoida tätä). Lopuksi Jumala luo miehelle naisen.

Jumalan tyytyväisyys luontityöhön?

* 1. Moos. 1:1-31 -- Jumala toteaa jokaisen askeleen jälkeen luontityönsä 'hyväksi', ja ottaa vapaata seitsemäntenä päivänä ilmeisen tyytyväisenä.

vs.

* 2. Moos. 2:4-25 -- Jumala korjaa luontityötään edistyessään, eikä hän ilmeisesti tule olemaan kovinkaan tyytyväinen ensimmäisen pariskunnan tottelemattomuuteen (outoa että kaikkitietävä Jumala ei osannut ennakoida tätä).

Lisää ongelmia luontikertomuksessa:

Vastatehtyjen taivaankappaleiden valo saavuttaa maapallon heti luontihetkellä, vaikkakin valon kulkeutuminen lähimmistäkin tähdistä maapallon ulottuviin kestää vuosia.
Kasvit alkoivat kasvamaan ennen auringon, ja sen valon, luontia.

* 1. Moos. 1:12, 16 -- Jumala luo puiden ja kasvien hedelmät ja jyvät ihmiselle syötäviksi kelpaavina, jolloin myrkyllisten kasvien alkuperä jää epäselväksi.
* 1. Moos. 2:15-23, 3:1-5 -- Eeva luotiin vasta sen jälkeen kun Jumala oli jo ilmoittanut hyvän ja pahantiedon puusta syönnin kiellosta. Näin ollen ei käy ilmi, miten Eeva olisi saattanut tietää kiellosta, ja millä perustein Jumala katsoi hänen rikkoneen Herran tahtoa.
* 1. Moos. 9:12-16 -- Jumala luo sateenkaaren paljon myöhemmin. Ilmeisesti veden taittumisen luonnonlait eivät päteneet heti alusta lähtien?

Onko Aatami kuoleva syödessään hyvän- ja pahantiedon puusta?

* 1. Moos. 2:16-17 "Ja Herra Jumala käski ihmistä sanoen: ... hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman."

vs.

* 1. Moos. 3:17-24 "Ja Aatamille hän sanoi: Koska ... söit puusta, josta minä kielsin ... niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi ... Niin Herra Jumala ajoi hänet pois Eedenin paratiisista viljelemään maata, josta hän oli otettu."
* 1. Moos. 5:5 ilmoittaa Aatamin eläneen karkoituksen jälkeen 930-vuotiaaksi.

Montako eläintä piti Nooan ottaa arkkiin?

* 1. Moos. 6:19-20 "Ja kaikista eläimistä, kaikesta lihasta, sinun on vietävä arkkiin kaksi kutakin lajia säilyttääksesi ne hengissä kanssasi; niitä olkoon koiras ja naaras. Lintuja lajiensa mukaan, karjaeläimiä lajiensa mukaan ja kaikkia maan matelijoita lajiensa mukaan tulkoon kaksi kutakin lajia sinun luoksesi, säilyttääksesi ne hengissä."

vs.

* 1. Moos. 7:2-3 "Kaikkia puhtaita eläimiä ota luoksesi seitsemän paria, koiraita ja naaraita, mutta epäpuhtaita eläimiä kutakin yksi pari, koiras ja naaras. Niin myös taivaan lintuja seitsemän paria, koiraita ja naaraita, että siemen säilyisi elossa koko maan päällä."

(Lisää tulvakertomuksen ongelmia tulevassa artikkelissa.)
Montako hevosvaljakkoa Salomolla oli?

* 1. Kun. 4:26 "Ja Salomolla oli neljäkymmentä tuhatta hevosvaljakkoa vaunujaan varten ja kaksitoista tuhatta ratsuhevosta."

vs.

* 2. Aik. 9:25 "Salomolla oli neljätuhatta hevosvaljakkoa vaunuineen ja kaksitoista tuhatta ratsumiestä;"

Viisaudesta iloa?

* San. 4:5-6 "Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista. Älä sitä hylkää, niin se varjelee sinua; rakasta sitä, niin se sinua suojaa."
* San. 3:13-15 "Autuas se ihminen, joka on löytänyt viisauden, ihminen, joka on saanut taidon ... eivät mitkään kalleutesi vedä sille vertaa."
* San. 3:35 "Viisaat perivät kunnian, mutta tyhmäin osa on häpeä."
* San. 10:1 "Viisas poika on isällensä iloksi."
* San. 10:23 "Tyhmälle on iloksi ilkityön teko, mutta ymmärtäväiselle miehelle viisaus."
* San. 23:24 "Ääneen saa riemuita vanhurskaan isä; joka viisaan on siittänyt, sillä on ilo hänestä."
* Jaak. 1:5 "Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan."

vs.

* Saarn. 1:18 "Sillä missä on paljon viisautta, siinä on paljon surua; ja joka tietoa lisää, se tuskaa lisää."
* 1. Kor. 1:19 "Onhan kirjoitettu: Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi."
* 1. Kor. 3:18 "Älköön kukaan pettäkö itseään. Jos joku teidän joukossanne luulee olevansa viisas tässä maailmassa, tulkoon hän tyhmäksi, että hänestä tulisi viisas."
* 1. Kor. 3:20 "Herra tuntee viisasten ajatukset, hän tietää ne turhiksi."

Tuleeko meidät tuomita isiemme syntien tähden?

* 5. Moos. 24:16 "Älköön isiä rangaistako kuolemalla lasten tähden älköönkä lapsia isien tähden; kukin rangaistakoon kuolemalla oman syntinsä tähden."
* 2. Kun. 14:6 "Mutta murhaajain lapset hän jätti surmaamatta, niinkuin on kirjoitettu Mooseksen lain kirjaan, jossa Herra on käskenyt: Älköön isiä rangaistako kuolemalla lasten tähden älköönkä lapsia isien tähden; kukin rangaistakoon kuolemalla oman syntinsä tähden."
* Hes. 18:20 "Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa."

vs.

* Jes. 14:21 "Laittakaa hänen lapsillensa verilöyly heidän isiensä pahain tekojen tähden, etteivät he nousisi ottamaan omaksensa maata ja täyttäisi maanpiiriä kaupungeilla."
* 2. Moos. 20:5 "Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;"
* 2. Moos. 34:6-7 "Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa, joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille ja lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen."
* 2. Sam. 12:13-18 "... Niin on myös Herra antanut sinun syntisi anteeksi; sinä et kuole. Mutta koska sinä tällä teolla olet saattanut Herran viholliset pilkkaamaan häntä, niin se poika, joka sinulle on syntynyt, on kuoleva."
* Psa. 137:9 "Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon!"

Mooseksen luonne

* 4. Moos. 12:3 "Mutta Mooses oli sangen nöyrä mies, nöyrempi kuin kukaan muu ihminen maan päällä."

vs.

* 4. Moos. 31:14-18 "Ja Mooses vihastui sotajoukon johtajiin, tuhannen- ja sadanpäämiehiin, kun he palasivat sotaretkeltä ... Niin surmatkaa siis kaikki poikalapset ja surmatkaa myös jokainen vaimo, joka on yhtynyt mieheen. Mutta jokainen tyttö, joka ei ole yhtynyt mieheen, jättäkää itsellenne henkiin."

Vanhurskaat

* Psa. 92:13 "Vanhurskas viheriöitsee kuin palmupuu, hän kasvaa kuin Libanonin setri."
* San. 12:21 "Ei tule turmiota vanhurskaalle, mutta jumalattomat ovat onnettomuutta täynnä."
* Psa. 55:23 "Heitä murheesi Herran huomaan, hän pitää sinusta huolen, ei hän salli vanhurskaan ikinä horjua."
* San. 10:3 "Herra ei salli vanhurskaan nälkää nähdä, mutta jumalattomien himon hän luotansa työntää."

vs.

* Jes. 57:1 "Vanhurskas hukkuu, eikä kukaan pane sitä sydämelleen, hurskaat miehet otetaan pois kenenkään siitä välittämättä, sillä vanhurskas otetaan pois pahuutta näkemästä."
* Saarn. 9:2 "Kaikkea voi tapahtua kaikille. Sama kohtalo on vanhurskaalla ja jumalattomalla, hyvällä, puhtaalla ja saastaisella, uhraajalla ja uhraamattomalla; hyvän käy niinkuin syntisenkin, vannojan niinkuin valaa pelkäävänkin."
* Job. 12:4,6 "Ystävänsä pilkkana on hän, jota Jumala kuuli, kun hän häntä huusi, hurskas, nuhteeton on pilkkana. Ja rauhassa ovat väkivaltaisten majat, turvassa ne, jotka ärsyttävät Jumalaa, ne, jotka kantavat jumalansa kourassaan."
* Hebr. 11:35-37

Jumalattomat

* San. 10:27 "Herran pelko elinpäiviä jatkaa, mutta jumalattomien vuodet lyhenevät."
* Job. 18:5,11,18-19 "Ei, jumalattomain valo sammuu, eikä hänen tulensa liekki loista ... Hänet sysätään valosta pimeyteen ja karkoitetaan maan piiristä. Ei sukua, ei jälkeläistä ole hänellä kansansa seassa, eikä ketään jää jäljelle hänen asuntoihinsa."

vs.

* Psa. 73:3-5, 12 "Sillä minussa nousi kateus ylvästelijöitä kohtaan, kun minä näin jumalattomien menestyvän. Sillä he ovat vaivoista vapaat kuolemaansa asti, he ovat voimakkaat ja lihavat. Eivät he koe muitten kuolevaisten tuskia, eikä heitä vaivata niinkuin muita ihmisiä .. Katso, nämä ovat jumalattomat; kuitenkin he elävät ainaisessa rauhassa ja rikastuvat yhäti."
* Job. 21:7-9 "Miksi jumalattomat saavat elää, vanheta, jopa voimassa vahvistua? Heidän sukunsa on vankkana heidän edessään, heidän jälkeläisensä heidän silmäinsä alla. Heidän kotinsa ovat rauhassa, kauhuista kaukana; ei satu heihin Jumalan vitsa."

Ketkä voivat olla pyhiä?

* 3. Moos. 11:44 "Sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne; pyhittäkää siis itsenne ja olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä."
* 3. Moos. 19:2 "Puhu kaikelle israelilaisten seurakunnalle ja sano heille: Olkaa pyhät, sillä minä, Herra, teidän Jumalanne, olen pyhä."

vs.

* Ilm. 15:4 "Kuka ei pelkäisi, Herra, ja ylistäisi sinun nimeäsi? Sillä sinä yksin olet Pyhä;"

Miten Juudas kuoli, ja mitä hän teki petoksensa rahoilla?

* Ap. 1:18 "Hän (Juudas) hankki itsellensä pellon väärintekonsa palkalla, ja hän suistui alas ja pakahtui keskeltä, niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos."

vs.

* Matt. 27:5 "Ja hän (Juudas) viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi."

Jeesuksen merkittävin saarna vuorella vai lakealla paikalla?

* Matt. 5:1-2 "Kun hän näki kansanjoukot, nousi hän vuorelle; ja kun hän oli istuutunut, tulivat hänen opetuslapsensa hänen tykönsä. Niin hän avasi suunsa ja opetti heitä ja sanoi: ..."

vs.

* Luuk. 6:17-20 "Ja hän astui alas heidän kanssaan ja seisahtui lakealle paikalle ... Ja hän nosti silmänsä opetuslastensa puoleen ja sanoi: ..."
* Markuksen ja Johanneksen Evankeliumit eivät edes mainitse nk. vuorisaarnaa, ja Paavalikin vaikuttaa täysin tapahtumasta tietämättömältä.

Jeesuksen viimeiset sanat?

* Matt. 27:46,50 "Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henke
nsä."

vs.

* Luuk. 23:46 "Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni. Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä."

vs.

* Joh. 19:30 "Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: Se on täytetty, ja kallisti päänsä ja antoi henkensä."

Montako nälkävuotta?

* 2. Sam. 24:13 "Niin Gaad meni Daavidin tykö, ilmoitti ja sanoi hänelle: Tuleeko nälkä seitsemäksi vuodeksi sinun maahasi, vai ..."

vs.

* 1. Aik. 21:11-12 "Niin Gaad meni Daavidin tykö ja sanoi hänelle: Näin sanoo Herra: Valitse itsellesi joko kolme nälkävuotta tahi ..."

Kuka yllytti Daavidin väenlaskuun?

* 2. Sam. 24:1 "Mutta Herran viha syttyi taas Israelia kohtaan, niin että hän yllytti Daavidin heitä vastaan, sanoen: Mene ja laske Israel ja Juuda."

vs.

* 1. Aik. 21:1 "Mutta Saatana nousi Israelia vastaan ja yllytti Daavidin laskemaan Israelin."

Ajoittain tätä ristiriitaa yritetään selittää arvelemalla, että Herra käyttäisi Saatanaa ns. 'välikappaleena.' Tämä tosin tarkoittaisi, että Jumala tekisi laajamittaista yhteistyötä perivihollisensa kanssa, mikä ei ole todennäköistä.
Kuka oli Joosefin isä?

* Matt. 1:16 "Jaakobille syntyi Joosef, Marian mies, hänen, josta syntyi Jeesus, jota kutsutaan Kristukseksi."

vs.

* Luuk. 3:23 "Ja hän, Jeesus, oli aloittaessaan vaikutuksensa noin kolmenkymmenen vuoden vanha, ja oli, niinkuin luultiin, Joosefin poika. Joosef oli Eelin poika."

Onko Jumala nähtävissä?

* Joh. 1:18 "Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt;"
* 2. Moos. 33:20 "Ja Jumala sanoi vielä: Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon.'"
* 1. Tim. 6:16 "(Herra) jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen."
* Joh. 6.46 "Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän."
* 1. Joh. 4:12 "Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt."

vs.

* 2. Moos. 24:10 "Ja he näkivät Israelin Jumalan; ja hänen jalkainsa alla oli alusta, niinkuin safiirikivistä, kirkas kuin itse taivas."
* 2. Moos. 24:11 "... ja he katselivat Jumalaa, söivät ja joivat."
* Aam. 9:1 "Minä näin Herran seisovan alttarin ääressä."
* 2. Moos. 33:23 "Kun minä (Herra) sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa."
* 2. Moos. 33:11 "Ja Herra puhutteli Moosesta kasvoista kasvoihin, niinkuin mies puhuttelee toista."
* 1. Moos. 32:30 "... minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut"
* Jes. 6:1 "Kuningas Ussian kuolinvuotena minä näin Herran istuvan korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin."
* Job. 42:5 "Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut (Herran) nähnyt."

Taivaisiin nouseminen

* Joh. 3:13 "Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa."

vs.

* 2. Kun. 2:11 "... ja Elia nousi tuulispäässä taivaaseen."
* 2. Kor. 12:2-4 "Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen ... Ja minä tiedän, että tämä mies ... temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua."

Kukko laulaa kerran vai kahdesti?

* Matt. 26:34 "Jeesus sanoi hänelle: Totisesti minä sanon sinulle: tänä yönä, ennenkuin kukko laulaa, sinä kolmesti minut kiellät."

vs.

* Mark. 14:30 "Jeesus sanoi hänelle: Totisesti minä sanon sinulle: tänään, tänä yönä, ennenkuin kukko kahdesti laulaa, sinä kolmesti minut kiellät."

Pietarin toinen kielto. Kuka ahdisti Pietaria toisella kerralla?

* Sama palvelijatar kuin ensimmäisellä kerralla?
o Mark. 14:69-70 "Ja nähdessään hänet siellä palvelijatar rupesi taas sanomaan lähellä seisoville: Tämä on yksi niistä."

vs.

* Toinen nainen?
o Matt. 26:71-72 "Ja kun hän oli mennyt ulos portille, näki hänet toinen nainen ja sanoi sielläoleville: Tämäkin oli Jeesuksen, Nasaretilaisen, seurassa."

vs.

* Naisten sijaan mies?
o Luuk. 22:58 "Ja hetkisen perästä näki hänet toinen, eräs mies, ja sanoi: Sinäkin olet yksi niistä."

Kuka surmasi Saulin?

Tappoiko hän itsensä, tappoiko hänet amalekilainen, surmasivatko filistealaiset hänet, tai ehkä jopa Jumala itse?

* 1. Sam. 31:4 "Niin Saul itse otti miekan ja heittäytyi siihen."

vs.

* 2. Sam. 1:8-10 "Niin hän (Saul) kysyi minulta: 'Kuka olet?' Minä vastasin hänelle: 'Olen amalekilainen'. Sitten Saul sanoi minulle: 'Astu luokseni ja surmaa minut, sillä minä olen kangistumassa, vaikka olenkin vielä täysin hengissä'. Niin minä astuin hänen luoksensa ja surmasin hänet."

vs.

* 2. Sam. 21:12 "... silloin, kun filistealaiset surmasivat Saulin Gilboassa."

vs.

* 1. Aik. 10:13-14 "Niin kuoli Saul, koska hän oli ollut uskoton Herraa kohtaan ... Sentähden Herra surmasi hänet ja siirsi kuninkuuden Daavidille, Iisain pojalle."

Tekevätkö kaikki syntiä?

* 1. Kun. 8:46 "Jos he tekevät syntiä sinua vastaan - sillä ei ole ihmistä, joka ei syntiä tee."
* San. 20:9 "Kuka voi sanoa: Olen puhdistanut sydämeni, olen puhdas synnistäni?"
* Saarn. 7:21 "Sillä ei ole maan päällä ihmistä niin vanhurskasta, että hän tekisi vain hyvää eikä tekisi syntiä."
* 1. Joh. 1:8 "Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä."
* Room. 3:23 "Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla."
* Psa. 14:3 "... ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään."
* 2. Aik. 6:36.

vs.

* 1. Joh. 3:9 "Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt."
* Job. 1:1 "Uusin maassa oli mies, jonka nimi oli Job. Tämä mies oli nuhteeton ja rehellinen."
* Luuk. 1:6 "He olivat molemmat hurskaita Jumalan edessä, vaeltaen kaikissa Herran käskyissä ja säädöksissä nuhteettomina."

Kantaako toistenkin, vai pelkästään omaa taakkaansa?

* Gal. 6:2 "Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain."

vs.

* Gal. 6:5 "Sillä kunkin on kannettava oma taakkansa."

Miten vastaamme tyhmälle?

* San. 26:5 "Vastaa tyhmälle hänen hulluutensa mukaan, ettei hän itseänsä viisaana pitäisi."

vs.

* San. 26:4 "Älä vastaa tyhmälle hänen hulluutensa mukaan, ettet olisi hänen kaltaisensa sinäkin."

Naimisiinmeno

* San. 18:22 "Joka vaimon löysi, se onnen löysi, sai Herralta mielisuosion."

vs.

* 1. Kor. 7:1 "Mutta mitä siihen tulee, mistä kirjoititte, niin hyvä on miehelle olla naiseen ryhtymättä;"
* 1. Kor. 7:27 "... jos et ole sidottu vaimoon, älä pyydä itsellesi vaimoa."
* 1. Kor. 7:39-40 "Vaimo on sidottu, niin kauan kuin hänen miehensä elää, mutta jos mies kuolee, on hän vapaa menemään naimisiin ... Mutta hän on onnellisempi, jos pysyy entisellään."



näitä olis kyllä vaikka kuinka paljon, en viitsi enempää tänne laittaa =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mymmelis:
Miksi uskotte Jumalaan? Mihin sitä uskoa "tarvitsee"?

Kysyn ihan asiallisesti, en v*ttuile... Kiinnostaa vaan ihan aikani kuluksi, otimpa jehovatkin kahville kerran saadakseni tietää, miten se heiän homma eroaa mistäkin... :saint:
Jumalalla voi vaientaa ihmismieltä vaivaavat kysymykset (miksi, mistä, mihin).

Ihmisen toimintakyvyn kannalta on haitallista eksyä liian syvälle kysymyksiin joihin ei ole vastauksia.. H. P. Lovecraft:

"We live on a placid island of ignorance in the midst of black seas of infinity, and it was not meant that we should voyage far."
 
No tuossahan sitä riitti taas :D Kiitos, kantani vahventuu päivä päivältä

Minä en saanut vastausta yhtään mihinkään, en saanu nähdä minkään p*skan tarkoitusta, nykyisin koen jollain ihmeen tavalla heikkoutena, kun pitää turvat johonkin mit ei ole todistettu. Lasken samaan kastiin joulupukin kanssa :|
 
juippi
Olis kyllä tosiaankin mielenkiintoista saada vastaus tuohon että miksi raamattu on tosiaan täynnä ristiriitoja =)
Ja miten joku voi pitää raamttua "pyhänä" kirjana koska se todellakin on täynnä ristiriitaisuuksia ja niin monta eri kirjoittajaa, koko ajan joku kumoaa edellisen kirjoituksen, on poistettu tekstiä ja lisätty =) eikö tässä mene usko jo jokaiselta kun alkaa tarkemmin miettimään :/ minulta meni ainakin monta vuotta sitten. en tiedä mihin voi uskoa koska jos löytää jonkun jutun jostain kohdasta, se kumotaankin jo sitten seuraavassa kohdassa =) hassua mutta totta
 
Turbojurpo
Raamatulla ei ole vain yhtä kirjoittajaa ja kaikkihan tietävät, minkälainen hevonen saadaan komiteatyöllä aikaan: kameli. Ristiriitaisuus todistaa vääräksi ajatuksen jumalallisesta ohjauksesta, ellei kyseessä sitten ole joko hyvin heikko tai ilkikurinen jumaluus.

Raamatussa on oivaa elämänviisautta, mutta liian vakavasti sitä kokoelmateosta ei kannata ottaa.
 
Ensin haluaisin tähdentää pari seikkaa
-Mitä tulee historiaan liittyviin kohtiin, niissä voidaan joskus havaita joitakin ristiriitoja. Jos Raamatun arvoa historiallisena dokumenttina ryhdytään punnitsemaan, tämä ei ole sinänsä paha asia, koska niin tapahtuu, jos maailman tapahtumia eri ihmiset kirjoittavat muistiin. Jos kaikki olisi täysin ristiriidattoman suoraviivaista tekstikokoelmassa, joka on noin pitkältä ajalta, voisi epäillä väärennöstä.

-Sikäli kun uskon, niin Jumala ei ole halunnut antaa meille lakikirjaa, jossa jokainen elämämme mahdollinen ratkaisu kuvataan selvästi. Jumala haluaa enemmin henkilökohtaisen rakkaussuhteen ihmiseen.

-En edusta tässä mitään kirkkokuntaa

Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Maailman Luonti
Luotiinko ensin ihminen vai eläimet?

* 1. Moos. 1:25-26 -- Kaikki eläimet luodaan ensin, vasta sitten ihminen (Aatami ja Eeva).
* 1. Moos. 1:25-26 "Jumala teki metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja karjaeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja kaikki maan matelijat, kunkin lajinsa mukaan. Ja Jumala näki, että se oli hyvä. Ja Jumala sanoi: Tehkäämme ihminen ..."

vs.

* 1. Moos. 2:18-19 -- Aatami (ihminen) luodaan ensin, sitten kaikki eläimet, lopuksi Eeva.
* 1. Moos. 2:18-19 "Ja Herra Jumala sanoi: Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva. Ja Herra Jumala teki maasta kaikki metsän eläimet ja kaikki taivaan linnut ..."
Tähän voidaan ajatella muutamaa selitystä
-Lähi-idässä kronologia ei (ehkä) ollut selityksissä yhtä suuressa arvossa kuin nykyään lännessä.
-Naisen luomisen yksityiskohdat haluttiin kertoa myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Luontijärjestys

1. Moos. luvut 1 ja 2 antavat erilaisen version niin kasvien, eläinten, auringon/tähtien kuin ihmisenkin luontijärjestyksestä. Raamattua tutkineet kristilliset teologit ovat Raamatun perusteella määritelleet maailman luonnin tapahtuneen vuonna 4004 eKr., jonka perusteella universumimme olisi vain noin 6000 vuotta vanha. Kreationistiset kristityt uskovat yhä tänään tämän olevan fakta, vaikkakin kaikki olemassa olevat todisteet viittaavat universumin iäksi miljardeja vuosia.
Miten järjestyksenomaisesti luontityö suoritettiin?

* 1. Moos. 1:1-31 -- Askeleittain ja määrätietoisesti

vs.

* 2. Moos. 2:4-25 -- Jumala joutuu jatkuvasti korjaamaan luontityötään. Ensimmäinen ihminen on yksinäinen, eikä ole tyytyväinen eläinten seuraan (outoa että kaikkitietävä Jumala ei osannut ennakoida tätä). Lopuksi Jumala luo miehelle naisen.

Jumalan tyytyväisyys luontityöhön?

* 1. Moos. 1:1-31 -- Jumala toteaa jokaisen askeleen jälkeen luontityönsä 'hyväksi', ja ottaa vapaata seitsemäntenä päivänä ilmeisen tyytyväisenä.

vs.

* 2. Moos. 2:4-25 -- Jumala korjaa luontityötään edistyessään, eikä hän ilmeisesti tule olemaan kovinkaan tyytyväinen ensimmäisen pariskunnan tottelemattomuuteen (outoa että kaikkitietävä Jumala ei osannut ennakoida tätä).
Ensimmäinen kertomus selvästikin on enemmän kuvaileva, jälkimmäinen syitä selittävä. Niille voi siinä mielessä olla omat tarkoituksensa, ehkä ovat eri lähteistä, en todella tiedä.


Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Vastatehtyjen taivaankappaleiden valo saavuttaa maapallon heti luontihetkellä, vaikkakin valon kulkeutuminen lähimmistäkin tähdistä maapallon ulottuviin kestää vuosia.
Kasvit alkoivat kasvamaan ennen auringon, ja sen valon, luontia.
Tuota en pidä minään ongelmana.
a) voi olla, että maailmankaikkeus on niin vanha, että säteet ovat ehtineet
b) Jumala voi luoda myös jo matkalla olevan valonsäteen, jos Hän voi luoda tähdenkin

Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
* 1. Moos. 1:12, 16 -- Jumala luo puiden ja kasvien hedelmät ja jyvät ihmiselle syötäviksi kelpaavina, jolloin myrkyllisten kasvien alkuperä jää epäselväksi.
* 1. Moos. 2:15-23, 3:1-5 -- Eeva luotiin vasta sen jälkeen kun Jumala oli jo ilmoittanut hyvän ja pahantiedon puusta syönnin kiellosta. Näin ollen ei käy ilmi, miten Eeva olisi saattanut tietää kiellosta, ja millä perustein Jumala katsoi hänen rikkoneen Herran tahtoa.
* 1. Moos. 9:12-16 -- Jumala luo sateenkaaren paljon myöhemmin. Ilmeisesti veden taittumisen luonnonlait eivät päteneet heti alusta lähtien?
En olekaan koskaan ajatellut noita myrkyllisiä kasveja. Veikkaisin, että paratiisissa niitä ei ollut.
Uskon, että Eeva tavalla tai toisella kuitenkin tiesi synnistä, eihän häntä olisi siitä muuten voitu syyttää. JOS jostain syystä Eeva olisi luotu vasta ilmoituksen jälkeen (mitä epäilen, vrt. aiempi) niin Adam olisi sen varmaan Hänelle osannut kertoa. Ja Jumalakin oli aluksi yhteydessä ihmisen kanssa jatkuvasti, joten Hän olisi sitten varmasti maininnut asiasta uudestaan. Eihän tässä luomiskertomuksessa kuitenkaan ole kerrottu kaikkia yksityiskohtia.
Tuo sateenkaariasia onkin vähän isompi juttu. Olen lukenut sellaisen selityksen, että aluksi olosuhteet tosiaan olivat erilaiset. Selitys meni niin, että ilmakehän ylemmissä osissa olisi ollut vesihöyrykerros, joka olisi aiheuttanut "utumaisemman" valaistuksen nykyisten kohtuu suorien valonsäteiden sijasta. Ja tämä kerros olisi sitten satanut alas Nooan aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Onko Aatami kuoleva syödessään hyvän- ja pahantiedon puusta?

* 1. Moos. 2:16-17 "Ja Herra Jumala käski ihmistä sanoen: ... hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman."

vs.

* 1. Moos. 3:17-24 "Ja Aatamille hän sanoi: Koska ... söit puusta, josta minä kielsin ... niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi ... Niin Herra Jumala ajoi hänet pois Eedenin paratiisista viljelemään maata, josta hän oli otettu."
* 1. Moos. 5:5 ilmoittaa Aatamin eläneen karkoituksen jälkeen 930-vuotiaaksi.
Hengellisesti hän kuoli sinä samana päivänä, koska menetti yhteyden Jumalaan. Fyysisesti hän menetti mahdollisuuden ikuiseen elämään.

Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Montako eläintä piti Nooan ottaa arkkiin?

* 1. Moos. 6:19-20 "Ja kaikista eläimistä, kaikesta lihasta, sinun on vietävä arkkiin kaksi kutakin lajia säilyttääksesi ne hengissä kanssasi; niitä olkoon koiras ja naaras. Lintuja lajiensa mukaan, karjaeläimiä lajiensa mukaan ja kaikkia maan matelijoita lajiensa mukaan tulkoon kaksi kutakin lajia sinun luoksesi, säilyttääksesi ne hengissä."

vs.

* 1. Moos. 7:2-3 "Kaikkia puhtaita eläimiä ota luoksesi seitsemän paria, koiraita ja naaraita, mutta epäpuhtaita eläimiä kutakin yksi pari, koiras ja naaras. Niin myös taivaan lintuja seitsemän paria, koiraita ja naaraita, että siemen säilyisi elossa koko maan päällä."
Toinen kertomus on tarkempi. Kaikkia puhtaita eläimiä siis seitsemän, muita eläimiä kaksi. Varmaankin lisäksi syötävää, jota tässä ei erikseen mainita.

Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Montako hevosvaljakkoa Salomolla oli?

* 1. Kun. 4:26 "Ja Salomolla oli neljäkymmentä tuhatta hevosvaljakkoa vaunujaan varten ja kaksitoista tuhatta ratsuhevosta."

vs.

* 2. Aik. 9:25 "Salomolla oli neljätuhatta hevosvaljakkoa vaunuineen ja kaksitoista tuhatta ratsumiestä;"
En löydä tuota ekaa kohtaa, onkhan tässä tullut joku virhe ;)
Mutta tässä voi olla pari vaihtoehtoa
-Jommalle kummalle kirjoittajalle on tullut pilkkuvirhe
-vuoden 1992 käännöksessä lukee tuossa jälkimmäisessä, että Salomolla oli talleissaan neljätuhatta paikkaa hevosille ja vaunuille, mikä siis vähän eri asia kuin että niitä hevosia olisi just sen verran. Mutta en tästäkään tiedä mitään varmasti.

Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Viisaudesta iloa?

* San. 4:5-6 "Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista. Älä sitä hylkää, niin se varjelee sinua; rakasta sitä, niin se sinua suojaa."
* San. 3:13-15 "Autuas se ihminen, joka on löytänyt viisauden, ihminen, joka on saanut taidon ... eivät mitkään kalleutesi vedä sille vertaa."
* San. 3:35 "Viisaat perivät kunnian, mutta tyhmäin osa on häpeä."
* San. 10:1 "Viisas poika on isällensä iloksi."
* San. 10:23 "Tyhmälle on iloksi ilkityön teko, mutta ymmärtäväiselle miehelle viisaus."
* San. 23:24 "Ääneen saa riemuita vanhurskaan isä; joka viisaan on siittänyt, sillä on ilo hänestä."
* Jaak. 1:5 "Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan."

vs.

* Saarn. 1:18 "Sillä missä on paljon viisautta, siinä on paljon surua; ja joka tietoa lisää, se tuskaa lisää."
* 1. Kor. 1:19 "Onhan kirjoitettu: Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi."
* 1. Kor. 3:18 "Älköön kukaan pettäkö itseään. Jos joku teidän joukossanne luulee olevansa viisas tässä maailmassa, tulkoon hän tyhmäksi, että hänestä tulisi viisas."
* 1. Kor. 3:20 "Herra tuntee viisasten ajatukset, hän tietää ne turhiksi."
Viisaus ja ymmärrys on hyvä asia, mutta meidän ei pidä tulla niin viisaiksi, että kuvittelemme tietävämme paremmin kuin Jumala. (Tällä viittaan noihin UT:n kohtiin tuossa jälkimmäisessä listassa.)
Ja toisaalta, onhan viisaudesta sekä iloa että surua, riippuen tapauksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Tuleeko meidät tuomita isiemme syntien tähden?

* 5. Moos. 24:16 "Älköön isiä rangaistako kuolemalla lasten tähden älköönkä lapsia isien tähden; kukin rangaistakoon kuolemalla oman syntinsä tähden."
* 2. Kun. 14:6 "Mutta murhaajain lapset hän jätti surmaamatta, niinkuin on kirjoitettu Mooseksen lain kirjaan, jossa Herra on käskenyt: Älköön isiä rangaistako kuolemalla lasten tähden älköönkä lapsia isien tähden; kukin rangaistakoon kuolemalla oman syntinsä tähden."
* Hes. 18:20 "Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa."

vs.

* Jes. 14:21 "Laittakaa hänen lapsillensa verilöyly heidän isiensä pahain tekojen tähden, etteivät he nousisi ottamaan omaksensa maata ja täyttäisi maanpiiriä kaupungeilla."
* 2. Moos. 20:5 "Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;"
* 2. Moos. 34:6-7 "Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa, joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille ja lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen."
* 2. Sam. 12:13-18 "... Niin on myös Herra antanut sinun syntisi anteeksi; sinä et kuole. Mutta koska sinä tällä teolla olet saattanut Herran viholliset pilkkaamaan häntä, niin se poika, joka sinulle on syntynyt, on kuoleva."
* Psa. 137:9 "Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon!"
Tämä onkin teologisesti keskeisempi kysymys. Itse näkisin näin, tämä ei ole (tai en ainakaan tiedä, että olisi), minkään kirkon virallinen linja:
Jokainen ihminen joutuu tuomiolle vain ja ainoastaan oman syntinsä tähden. Kuitenkin tässä ajallisessa elämässä myös isien synneillä on vaikutusta, saattaa olla esim. alkoholismia, joka vaikuttaa ikävällä tavalla lapseen.
Tuo viimeinen kohta kuulostaa tosi julmalta. Vuoden 1992 käännöksessä (joka muuten ei ole mielestäni mikään paras mahdollinen, mutta käytän nyt sitä kun se on tossa auki) Ja sinä Babylon, tuhoon tuomittu nainen! Hyvin tekee se, joka sinulle kostaa sen minkä meille teit. Hyvin tekee se, joka tarttuu lapsiisi ja lyö ne murskaksi kallioon.

Noh, näin siinä lukee. Tarkoittanee sitä, että koska Babylon (babylonin kansalaiset, ts. lapset) ovat tehneet väärin, heille oikeudenmukainen rangaistus on julma.

Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Mooseksen luonne

* 4. Moos. 12:3 "Mutta Mooses oli sangen nöyrä mies, nöyrempi kuin kukaan muu ihminen maan päällä."

vs.

* 4. Moos. 31:14-18 "Ja Mooses vihastui sotajoukon johtajiin, tuhannen- ja sadanpäämiehiin, kun he palasivat sotaretkeltä ... Niin surmatkaa siis kaikki poikalapset ja surmatkaa myös jokainen vaimo, joka on yhtynyt mieheen. Mutta jokainen tyttö, joka ei ole yhtynyt mieheen, jättäkää itsellenne henkiin."
Voihan ihminen olla nöyrä ja tunnustaa omat virheensä ja oman heikkoutensa vaikka olisikin luonteeltaan kiivas.

Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Vanhurskaat

* Psa. 92:13 "Vanhurskas viheriöitsee kuin palmupuu, hän kasvaa kuin Libanonin setri."
* San. 12:21 "Ei tule turmiota vanhurskaalle, mutta jumalattomat ovat onnettomuutta täynnä."
* Psa. 55:23 "Heitä murheesi Herran huomaan, hän pitää sinusta huolen, ei hän salli vanhurskaan ikinä horjua."
* San. 10:3 "Herra ei salli vanhurskaan nälkää nähdä, mutta jumalattomien himon hän luotansa työntää."

vs.

* Jes. 57:1 "Vanhurskas hukkuu, eikä kukaan pane sitä sydämelleen, hurskaat miehet otetaan pois kenenkään siitä välittämättä, sillä vanhurskas otetaan pois pahuutta näkemästä."
* Saarn. 9:2 "Kaikkea voi tapahtua kaikille. Sama kohtalo on vanhurskaalla ja jumalattomalla, hyvällä, puhtaalla ja saastaisella, uhraajalla ja uhraamattomalla; hyvän käy niinkuin syntisenkin, vannojan niinkuin valaa pelkäävänkin."
* Job. 12:4,6 "Ystävänsä pilkkana on hän, jota Jumala kuuli, kun hän häntä huusi, hurskas, nuhteeton on pilkkana. Ja rauhassa ovat väkivaltaisten majat, turvassa ne, jotka ärsyttävät Jumalaa, ne, jotka kantavat jumalansa kourassaan."
* Hebr. 11:35-37
Tässä maailmassa kaikkea voi tapahtua kaikille. Näin varmaankin siksi, ettei ihminen valitsisi Jumalaa ajallisen hyvän toivossa. Mutta Jumala pitää silti omastaan huolen, eikä koskaan hylkää tätä, vaikka ajallisia vaikeuksia tulisikin.

Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Jumalattomat

* San. 10:27 "Herran pelko elinpäiviä jatkaa, mutta jumalattomien vuodet lyhenevät."
* Job. 18:5,11,18-19 "Ei, jumalattomain valo sammuu, eikä hänen tulensa liekki loista ... Hänet sysätään valosta pimeyteen ja karkoitetaan maan piiristä. Ei sukua, ei jälkeläistä ole hänellä kansansa seassa, eikä ketään jää jäljelle hänen asuntoihinsa."

vs.

* Psa. 73:3-5, 12 "Sillä minussa nousi kateus ylvästelijöitä kohtaan, kun minä näin jumalattomien menestyvän. Sillä he ovat vaivoista vapaat kuolemaansa asti, he ovat voimakkaat ja lihavat. Eivät he koe muitten kuolevaisten tuskia, eikä heitä vaivata niinkuin muita ihmisiä .. Katso, nämä ovat jumalattomat; kuitenkin he elävät ainaisessa rauhassa ja rikastuvat yhäti."
* Job. 21:7-9 "Miksi jumalattomat saavat elää, vanheta, jopa voimassa vahvistua? Heidän sukunsa on vankkana heidän edessään, heidän jälkeläisensä heidän silmäinsä alla. Heidän kotinsa ovat rauhassa, kauhuista kaukana; ei satu heihin Jumalan vitsa."
Vastaava tilanne kuin edellinen


Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Ketkä voivat olla pyhiä?

* 3. Moos. 11:44 "Sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne; pyhittäkää siis itsenne ja olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä."
* 3. Moos. 19:2 "Puhu kaikelle israelilaisten seurakunnalle ja sano heille: Olkaa pyhät, sillä minä, Herra, teidän Jumalanne, olen pyhä."

vs.

* Ilm. 15:4 "Kuka ei pelkäisi, Herra, ja ylistäisi sinun nimeäsi? Sillä sinä yksin olet Pyhä;"
Tässä täytyisi määritellä myös pyhyys ensiksi, eikä sekään ole helppo tehtävä. Ihmisen pyhyys on joskus käännetty "erotettu", eli erotettu maailmalle Jumalasta. Jumalan Pyhyys taas yleensä tulkitaan niin, että Jumala ei siedä lähellään syntiä.

Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Miten Juudas kuoli, ja mitä hän teki petoksensa rahoilla?

* Ap. 1:18 "Hän (Juudas) hankki itsellensä pellon väärintekonsa palkalla, ja hän suistui alas ja pakahtui keskeltä, niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos."

vs.

* Matt. 27:5 "Ja hän (Juudas) viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi."

Jeesuksen merkittävin saarna vuorella vai lakealla paikalla?

* Matt. 5:1-2 "Kun hän näki kansanjoukot, nousi hän vuorelle; ja kun hän oli istuutunut, tulivat hänen opetuslapsensa hänen tykönsä. Niin hän avasi suunsa ja opetti heitä ja sanoi: ..."

vs.

* Luuk. 6:17-20 "Ja hän astui alas heidän kanssaan ja seisahtui lakealle paikalle ... Ja hän nosti silmänsä opetuslastensa puoleen ja sanoi: ..."
* Markuksen ja Johanneksen Evankeliumit eivät edes mainitse nk. vuorisaarnaa, ja Paavalikin vaikuttaa täysin tapahtumasta tietämättömältä.
Tuosta Juudaksesta en ole kyllä tarkemmin tutkinut, että mikä mahtoi olla tilanne. Tässä on ehkä eri raportoijista tai eri näkökulmista johtuvaa eroa.
Ja tuo vuorisaarna. Jälkimmäisessä Jeesus tuli alas vuorelta ja alkoi sitten puhua. Vuoren luona tämä puhe on jollakin tavalla siis tapahtunut, mikä sitten on ollut todellinen tilanne josta nuo ovat heijasteita, en tiedä.


Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Jeesuksen viimeiset sanat?

* Matt. 27:46,50 "Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henke
nsä."

vs.

* Luuk. 23:46 "Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni. Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä."

vs.

* Joh. 19:30 "Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: Se on täytetty, ja kallisti päänsä ja antoi henkensä."
Ei Jeesus sekunnissa kuollut, joten hän on varmaankin ehtinyt sanoa ristiltä useamman lauseen. Mikä niistä on absoluuttisesti viimeinen, en tiedä.

 

Yhteistyössä