Uskovainen paikalla, kysymyksiä voi heittää

  • Viestiketjun aloittaja uskis
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Maailman Luonti
Luotiinko ensin ihminen vai eläimet?

* 1. Moos. 1:25-26 -- Kaikki eläimet luodaan ensin, vasta sitten ihminen (Aatami ja Eeva).
* 1. Moos. 1:25-26 "Jumala teki metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja karjaeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja kaikki maan matelijat, kunkin lajinsa mukaan. Ja Jumala näki, että se oli hyvä. Ja Jumala sanoi: Tehkäämme ihminen ..."

vs.

* 1. Moos. 2:18-19 -- Aatami (ihminen) luodaan ensin, sitten kaikki eläimet, lopuksi Eeva.
* 1. Moos. 2:18-19 "Ja Herra Jumala sanoi: Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva. Ja Herra Jumala teki maasta kaikki metsän eläimet ja kaikki taivaan linnut ..."

Luontijärjestys

* 1. Moos. 1:1-31 antama järjestys;
o 1. Päivä: Taivas, Maa, Valkeus ja Pimeys. Jumala määrittelee päivän ja yön.
o 2. Päivä: Vesi, niin meressä kuin taivaan yläpuolellakin (!). Kasvit, Puut.
o 3. Päivä: Luodaan aurinko, maa ja tähdet (ajanlaskun ja navigaation helpottajina).
o 4. Päivä: Luodaan meressä elävät (valaat ja kalat) sekä linnut.
o 5. Päivä: Eläimet ja lopuksi Ihmiset.
o 6. Päivä: ? (King Jamesin Raamatunversion mukaan Ihminen luotiin 6. Päivänä).
o 7. Päivä: Lepopäivä (Jumala pitää vapaapäivän).
o On huomion arvoista, että kolmen ensimmäisen päivän aikana kerrotaan löytyneen 'päiviä', 'iltoja' sekä 'aamuja' -- näin siis ennen auringon luontia.

vs.

* 2. Moos. 2:4-25 antama järjestys;
o Maa ja taivas (sumuinen).
o Aatami, ensimmäinen ihminen (autiolla maapallolla).
o Kasvit ja puut.
o Eläimet ja linnut.
o Eeva, ensimmäinen nainen (Aatamin kylkiluusta).

1. Moos. luvut 1 ja 2 antavat erilaisen version niin kasvien, eläinten, auringon/tähtien kuin ihmisenkin luontijärjestyksestä. Raamattua tutkineet kristilliset teologit ovat Raamatun perusteella määritelleet maailman luonnin tapahtuneen vuonna 4004 eKr., jonka perusteella universumimme olisi vain noin 6000 vuotta vanha. Kreationistiset kristityt uskovat yhä tänään tämän olevan fakta, vaikkakin kaikki olemassa olevat todisteet viittaavat universumin iäksi miljardeja vuosia.
Miten järjestyksenomaisesti luontityö suoritettiin?

* 1. Moos. 1:1-31 -- Askeleittain ja määrätietoisesti

vs.

* 2. Moos. 2:4-25 -- Jumala joutuu jatkuvasti korjaamaan luontityötään. Ensimmäinen ihminen on yksinäinen, eikä ole tyytyväinen eläinten seuraan (outoa että kaikkitietävä Jumala ei osannut ennakoida tätä). Lopuksi Jumala luo miehelle naisen.

Jumalan tyytyväisyys luontityöhön?

* 1. Moos. 1:1-31 -- Jumala toteaa jokaisen askeleen jälkeen luontityönsä 'hyväksi', ja ottaa vapaata seitsemäntenä päivänä ilmeisen tyytyväisenä.

vs.

* 2. Moos. 2:4-25 -- Jumala korjaa luontityötään edistyessään, eikä hän ilmeisesti tule olemaan kovinkaan tyytyväinen ensimmäisen pariskunnan tottelemattomuuteen (outoa että kaikkitietävä Jumala ei osannut ennakoida tätä).

Lisää ongelmia luontikertomuksessa:

Vastatehtyjen taivaankappaleiden valo saavuttaa maapallon heti luontihetkellä, vaikkakin valon kulkeutuminen lähimmistäkin tähdistä maapallon ulottuviin kestää vuosia.
Kasvit alkoivat kasvamaan ennen auringon, ja sen valon, luontia.

* 1. Moos. 1:12, 16 -- Jumala luo puiden ja kasvien hedelmät ja jyvät ihmiselle syötäviksi kelpaavina, jolloin myrkyllisten kasvien alkuperä jää epäselväksi.
* 1. Moos. 2:15-23, 3:1-5 -- Eeva luotiin vasta sen jälkeen kun Jumala oli jo ilmoittanut hyvän ja pahantiedon puusta syönnin kiellosta. Näin ollen ei käy ilmi, miten Eeva olisi saattanut tietää kiellosta, ja millä perustein Jumala katsoi hänen rikkoneen Herran tahtoa.
* 1. Moos. 9:12-16 -- Jumala luo sateenkaaren paljon myöhemmin. Ilmeisesti veden taittumisen luonnonlait eivät päteneet heti alusta lähtien?

Onko Aatami kuoleva syödessään hyvän- ja pahantiedon puusta?

* 1. Moos. 2:16-17 "Ja Herra Jumala käski ihmistä sanoen: ... hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman."

vs.

* 1. Moos. 3:17-24 "Ja Aatamille hän sanoi: Koska ... söit puusta, josta minä kielsin ... niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi ... Niin Herra Jumala ajoi hänet pois Eedenin paratiisista viljelemään maata, josta hän oli otettu."
* 1. Moos. 5:5 ilmoittaa Aatamin eläneen karkoituksen jälkeen 930-vuotiaaksi.

Montako eläintä piti Nooan ottaa arkkiin?

* 1. Moos. 6:19-20 "Ja kaikista eläimistä, kaikesta lihasta, sinun on vietävä arkkiin kaksi kutakin lajia säilyttääksesi ne hengissä kanssasi; niitä olkoon koiras ja naaras. Lintuja lajiensa mukaan, karjaeläimiä lajiensa mukaan ja kaikkia maan matelijoita lajiensa mukaan tulkoon kaksi kutakin lajia sinun luoksesi, säilyttääksesi ne hengissä."

vs.

* 1. Moos. 7:2-3 "Kaikkia puhtaita eläimiä ota luoksesi seitsemän paria, koiraita ja naaraita, mutta epäpuhtaita eläimiä kutakin yksi pari, koiras ja naaras. Niin myös taivaan lintuja seitsemän paria, koiraita ja naaraita, että siemen säilyisi elossa koko maan päällä."

(Lisää tulvakertomuksen ongelmia tulevassa artikkelissa.)
Montako hevosvaljakkoa Salomolla oli?

* 1. Kun. 4:26 "Ja Salomolla oli neljäkymmentä tuhatta hevosvaljakkoa vaunujaan varten ja kaksitoista tuhatta ratsuhevosta."

vs.

* 2. Aik. 9:25 "Salomolla oli neljätuhatta hevosvaljakkoa vaunuineen ja kaksitoista tuhatta ratsumiestä;"

Viisaudesta iloa?

* San. 4:5-6 "Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista. Älä sitä hylkää, niin se varjelee sinua; rakasta sitä, niin se sinua suojaa."
* San. 3:13-15 "Autuas se ihminen, joka on löytänyt viisauden, ihminen, joka on saanut taidon ... eivät mitkään kalleutesi vedä sille vertaa."
* San. 3:35 "Viisaat perivät kunnian, mutta tyhmäin osa on häpeä."
* San. 10:1 "Viisas poika on isällensä iloksi."
* San. 10:23 "Tyhmälle on iloksi ilkityön teko, mutta ymmärtäväiselle miehelle viisaus."
* San. 23:24 "Ääneen saa riemuita vanhurskaan isä; joka viisaan on siittänyt, sillä on ilo hänestä."
* Jaak. 1:5 "Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan."

vs.

* Saarn. 1:18 "Sillä missä on paljon viisautta, siinä on paljon surua; ja joka tietoa lisää, se tuskaa lisää."
* 1. Kor. 1:19 "Onhan kirjoitettu: Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi."
* 1. Kor. 3:18 "Älköön kukaan pettäkö itseään. Jos joku teidän joukossanne luulee olevansa viisas tässä maailmassa, tulkoon hän tyhmäksi, että hänestä tulisi viisas."
* 1. Kor. 3:20 "Herra tuntee viisasten ajatukset, hän tietää ne turhiksi."

Tuleeko meidät tuomita isiemme syntien tähden?

* 5. Moos. 24:16 "Älköön isiä rangaistako kuolemalla lasten tähden älköönkä lapsia isien tähden; kukin rangaistakoon kuolemalla oman syntinsä tähden."
* 2. Kun. 14:6 "Mutta murhaajain lapset hän jätti surmaamatta, niinkuin on kirjoitettu Mooseksen lain kirjaan, jossa Herra on käskenyt: Älköön isiä rangaistako kuolemalla lasten tähden älköönkä lapsia isien tähden; kukin rangaistakoon kuolemalla oman syntinsä tähden."
* Hes. 18:20 "Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa."

vs.

* Jes. 14:21 "Laittakaa hänen lapsillensa verilöyly heidän isiensä pahain tekojen tähden, etteivät he nousisi ottamaan omaksensa maata ja täyttäisi maanpiiriä kaupungeilla."
* 2. Moos. 20:5 "Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;"
* 2. Moos. 34:6-7 "Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa, joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille ja lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen."
* 2. Sam. 12:13-18 "... Niin on myös Herra antanut sinun syntisi anteeksi; sinä et kuole. Mutta koska sinä tällä teolla olet saattanut Herran viholliset pilkkaamaan häntä, niin se poika, joka sinulle on syntynyt, on kuoleva."
* Psa. 137:9 "Autuas se, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon!"

Mooseksen luonne

* 4. Moos. 12:3 "Mutta Mooses oli sangen nöyrä mies, nöyrempi kuin kukaan muu ihminen maan päällä."

vs.

* 4. Moos. 31:14-18 "Ja Mooses vihastui sotajoukon johtajiin, tuhannen- ja sadanpäämiehiin, kun he palasivat sotaretkeltä ... Niin surmatkaa siis kaikki poikalapset ja surmatkaa myös jokainen vaimo, joka on yhtynyt mieheen. Mutta jokainen tyttö, joka ei ole yhtynyt mieheen, jättäkää itsellenne henkiin."

Vanhurskaat

* Psa. 92:13 "Vanhurskas viheriöitsee kuin palmupuu, hän kasvaa kuin Libanonin setri."
* San. 12:21 "Ei tule turmiota vanhurskaalle, mutta jumalattomat ovat onnettomuutta täynnä."
* Psa. 55:23 "Heitä murheesi Herran huomaan, hän pitää sinusta huolen, ei hän salli vanhurskaan ikinä horjua."
* San. 10:3 "Herra ei salli vanhurskaan nälkää nähdä, mutta jumalattomien himon hän luotansa työntää."

vs.

* Jes. 57:1 "Vanhurskas hukkuu, eikä kukaan pane sitä sydämelleen, hurskaat miehet otetaan pois kenenkään siitä välittämättä, sillä vanhurskas otetaan pois pahuutta näkemästä."
* Saarn. 9:2 "Kaikkea voi tapahtua kaikille. Sama kohtalo on vanhurskaalla ja jumalattomalla, hyvällä, puhtaalla ja saastaisella, uhraajalla ja uhraamattomalla; hyvän käy niinkuin syntisenkin, vannojan niinkuin valaa pelkäävänkin."
* Job. 12:4,6 "Ystävänsä pilkkana on hän, jota Jumala kuuli, kun hän häntä huusi, hurskas, nuhteeton on pilkkana. Ja rauhassa ovat väkivaltaisten majat, turvassa ne, jotka ärsyttävät Jumalaa, ne, jotka kantavat jumalansa kourassaan."
* Hebr. 11:35-37

Jumalattomat

* San. 10:27 "Herran pelko elinpäiviä jatkaa, mutta jumalattomien vuodet lyhenevät."
* Job. 18:5,11,18-19 "Ei, jumalattomain valo sammuu, eikä hänen tulensa liekki loista ... Hänet sysätään valosta pimeyteen ja karkoitetaan maan piiristä. Ei sukua, ei jälkeläistä ole hänellä kansansa seassa, eikä ketään jää jäljelle hänen asuntoihinsa."

vs.

* Psa. 73:3-5, 12 "Sillä minussa nousi kateus ylvästelijöitä kohtaan, kun minä näin jumalattomien menestyvän. Sillä he ovat vaivoista vapaat kuolemaansa asti, he ovat voimakkaat ja lihavat. Eivät he koe muitten kuolevaisten tuskia, eikä heitä vaivata niinkuin muita ihmisiä .. Katso, nämä ovat jumalattomat; kuitenkin he elävät ainaisessa rauhassa ja rikastuvat yhäti."
* Job. 21:7-9 "Miksi jumalattomat saavat elää, vanheta, jopa voimassa vahvistua? Heidän sukunsa on vankkana heidän edessään, heidän jälkeläisensä heidän silmäinsä alla. Heidän kotinsa ovat rauhassa, kauhuista kaukana; ei satu heihin Jumalan vitsa."

Ketkä voivat olla pyhiä?

* 3. Moos. 11:44 "Sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne; pyhittäkää siis itsenne ja olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä."
* 3. Moos. 19:2 "Puhu kaikelle israelilaisten seurakunnalle ja sano heille: Olkaa pyhät, sillä minä, Herra, teidän Jumalanne, olen pyhä."

vs.

* Ilm. 15:4 "Kuka ei pelkäisi, Herra, ja ylistäisi sinun nimeäsi? Sillä sinä yksin olet Pyhä;"

Miten Juudas kuoli, ja mitä hän teki petoksensa rahoilla?

* Ap. 1:18 "Hän (Juudas) hankki itsellensä pellon väärintekonsa palkalla, ja hän suistui alas ja pakahtui keskeltä, niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos."

vs.

* Matt. 27:5 "Ja hän (Juudas) viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi."

Jeesuksen merkittävin saarna vuorella vai lakealla paikalla?

* Matt. 5:1-2 "Kun hän näki kansanjoukot, nousi hän vuorelle; ja kun hän oli istuutunut, tulivat hänen opetuslapsensa hänen tykönsä. Niin hän avasi suunsa ja opetti heitä ja sanoi: ..."

vs.

* Luuk. 6:17-20 "Ja hän astui alas heidän kanssaan ja seisahtui lakealle paikalle ... Ja hän nosti silmänsä opetuslastensa puoleen ja sanoi: ..."
* Markuksen ja Johanneksen Evankeliumit eivät edes mainitse nk. vuorisaarnaa, ja Paavalikin vaikuttaa täysin tapahtumasta tietämättömältä.

Jeesuksen viimeiset sanat?

* Matt. 27:46,50 "Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henke
nsä."

vs.

* Luuk. 23:46 "Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni. Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä."

vs.

* Joh. 19:30 "Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: Se on täytetty, ja kallisti päänsä ja antoi henkensä."

Montako nälkävuotta?

* 2. Sam. 24:13 "Niin Gaad meni Daavidin tykö, ilmoitti ja sanoi hänelle: Tuleeko nälkä seitsemäksi vuodeksi sinun maahasi, vai ..."

vs.

* 1. Aik. 21:11-12 "Niin Gaad meni Daavidin tykö ja sanoi hänelle: Näin sanoo Herra: Valitse itsellesi joko kolme nälkävuotta tahi ..."

Kuka yllytti Daavidin väenlaskuun?

* 2. Sam. 24:1 "Mutta Herran viha syttyi taas Israelia kohtaan, niin että hän yllytti Daavidin heitä vastaan, sanoen: Mene ja laske Israel ja Juuda."

vs.

* 1. Aik. 21:1 "Mutta Saatana nousi Israelia vastaan ja yllytti Daavidin laskemaan Israelin."

Ajoittain tätä ristiriitaa yritetään selittää arvelemalla, että Herra käyttäisi Saatanaa ns. 'välikappaleena.' Tämä tosin tarkoittaisi, että Jumala tekisi laajamittaista yhteistyötä perivihollisensa kanssa, mikä ei ole todennäköistä.
Kuka oli Joosefin isä?

* Matt. 1:16 "Jaakobille syntyi Joosef, Marian mies, hänen, josta syntyi Jeesus, jota kutsutaan Kristukseksi."

vs.

* Luuk. 3:23 "Ja hän, Jeesus, oli aloittaessaan vaikutuksensa noin kolmenkymmenen vuoden vanha, ja oli, niinkuin luultiin, Joosefin poika. Joosef oli Eelin poika."

Onko Jumala nähtävissä?

* Joh. 1:18 "Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt;"
* 2. Moos. 33:20 "Ja Jumala sanoi vielä: Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon.'"
* 1. Tim. 6:16 "(Herra) jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen."
* Joh. 6.46 "Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän."
* 1. Joh. 4:12 "Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt."

vs.

* 2. Moos. 24:10 "Ja he näkivät Israelin Jumalan; ja hänen jalkainsa alla oli alusta, niinkuin safiirikivistä, kirkas kuin itse taivas."
* 2. Moos. 24:11 "... ja he katselivat Jumalaa, söivät ja joivat."
* Aam. 9:1 "Minä näin Herran seisovan alttarin ääressä."
* 2. Moos. 33:23 "Kun minä (Herra) sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa."
* 2. Moos. 33:11 "Ja Herra puhutteli Moosesta kasvoista kasvoihin, niinkuin mies puhuttelee toista."
* 1. Moos. 32:30 "... minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut"
* Jes. 6:1 "Kuningas Ussian kuolinvuotena minä näin Herran istuvan korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin."
* Job. 42:5 "Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut (Herran) nähnyt."

Taivaisiin nouseminen

* Joh. 3:13 "Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa."

vs.

* 2. Kun. 2:11 "... ja Elia nousi tuulispäässä taivaaseen."
* 2. Kor. 12:2-4 "Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen ... Ja minä tiedän, että tämä mies ... temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua."

Kukko laulaa kerran vai kahdesti?

* Matt. 26:34 "Jeesus sanoi hänelle: Totisesti minä sanon sinulle: tänä yönä, ennenkuin kukko laulaa, sinä kolmesti minut kiellät."

vs.

* Mark. 14:30 "Jeesus sanoi hänelle: Totisesti minä sanon sinulle: tänään, tänä yönä, ennenkuin kukko kahdesti laulaa, sinä kolmesti minut kiellät."

Pietarin toinen kielto. Kuka ahdisti Pietaria toisella kerralla?

* Sama palvelijatar kuin ensimmäisellä kerralla?
o Mark. 14:69-70 "Ja nähdessään hänet siellä palvelijatar rupesi taas sanomaan lähellä seisoville: Tämä on yksi niistä."

vs.

* Toinen nainen?
o Matt. 26:71-72 "Ja kun hän oli mennyt ulos portille, näki hänet toinen nainen ja sanoi sielläoleville: Tämäkin oli Jeesuksen, Nasaretilaisen, seurassa."

vs.

* Naisten sijaan mies?
o Luuk. 22:58 "Ja hetkisen perästä näki hänet toinen, eräs mies, ja sanoi: Sinäkin olet yksi niistä."

Kuka surmasi Saulin?

Tappoiko hän itsensä, tappoiko hänet amalekilainen, surmasivatko filistealaiset hänet, tai ehkä jopa Jumala itse?

* 1. Sam. 31:4 "Niin Saul itse otti miekan ja heittäytyi siihen."

vs.

* 2. Sam. 1:8-10 "Niin hän (Saul) kysyi minulta: 'Kuka olet?' Minä vastasin hänelle: 'Olen amalekilainen'. Sitten Saul sanoi minulle: 'Astu luokseni ja surmaa minut, sillä minä olen kangistumassa, vaikka olenkin vielä täysin hengissä'. Niin minä astuin hänen luoksensa ja surmasin hänet."

vs.

* 2. Sam. 21:12 "... silloin, kun filistealaiset surmasivat Saulin Gilboassa."

vs.

* 1. Aik. 10:13-14 "Niin kuoli Saul, koska hän oli ollut uskoton Herraa kohtaan ... Sentähden Herra surmasi hänet ja siirsi kuninkuuden Daavidille, Iisain pojalle."

Tekevätkö kaikki syntiä?

* 1. Kun. 8:46 "Jos he tekevät syntiä sinua vastaan - sillä ei ole ihmistä, joka ei syntiä tee."
* San. 20:9 "Kuka voi sanoa: Olen puhdistanut sydämeni, olen puhdas synnistäni?"
* Saarn. 7:21 "Sillä ei ole maan päällä ihmistä niin vanhurskasta, että hän tekisi vain hyvää eikä tekisi syntiä."
* 1. Joh. 1:8 "Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä."
* Room. 3:23 "Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla."
* Psa. 14:3 "... ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään."
* 2. Aik. 6:36.

vs.

* 1. Joh. 3:9 "Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt."
* Job. 1:1 "Uusin maassa oli mies, jonka nimi oli Job. Tämä mies oli nuhteeton ja rehellinen."
* Luuk. 1:6 "He olivat molemmat hurskaita Jumalan edessä, vaeltaen kaikissa Herran käskyissä ja säädöksissä nuhteettomina."

Kantaako toistenkin, vai pelkästään omaa taakkaansa?

* Gal. 6:2 "Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain."

vs.

* Gal. 6:5 "Sillä kunkin on kannettava oma taakkansa."

Miten vastaamme tyhmälle?

* San. 26:5 "Vastaa tyhmälle hänen hulluutensa mukaan, ettei hän itseänsä viisaana pitäisi."

vs.

* San. 26:4 "Älä vastaa tyhmälle hänen hulluutensa mukaan, ettet olisi hänen kaltaisensa sinäkin."

Naimisiinmeno

* San. 18:22 "Joka vaimon löysi, se onnen löysi, sai Herralta mielisuosion."

vs.

* 1. Kor. 7:1 "Mutta mitä siihen tulee, mistä kirjoititte, niin hyvä on miehelle olla naiseen ryhtymättä;"
* 1. Kor. 7:27 "... jos et ole sidottu vaimoon, älä pyydä itsellesi vaimoa."
* 1. Kor. 7:39-40 "Vaimo on sidottu, niin kauan kuin hänen miehensä elää, mutta jos mies kuolee, on hän vapaa menemään naimisiin ... Mutta hän on onnellisempi, jos pysyy entisellään."



näitä olis kyllä vaikka kuinka paljon, en viitsi enempää tänne laittaa =)
kun tutkitaan huolellisesti ja pidetään mielessä kirjoittajan näkökulma ja tekstiyhteys, havaitaan, että ne eivät ole laisinkaan ristiriitaisuuksia, vaan yksinkertaisesti kohtia, jotka vaativat lisätutkimista.
 
öööö
Vuoden 1992 käännöksessä (joka muuten ei ole mielestäni mikään paras mahdollinen, mutta käytän nyt sitä kun se on tossa auki)


Mitä tarkoitat että vuoden 1992 käännös ei ole paras mahdollinen? Minkä vuoden raamatun käännöstä pidät parhaana :D
 
öööö
kun tutkitaan huolellisesti ja pidetään mielessä kirjoittajan näkökulma ja tekstiyhteys, havaitaan, että ne eivät ole laisinkaan ristiriitaisuuksia, vaan yksinkertaisesti kohtia, jotka vaativat lisätutkimista.

Miten perustelet sen että kaksi täysin eri asiaa ei ole ristiriidassa?

Kyllähän kamelista voi tehdä koiran jos haluaa, tai ihmisestä vaikka kissan kun laitetaan kissanpuku päälle. Tätäkö tarkoitat :D
 
öööö
Kuka surmasi Saulin?

Tappoiko hän itsensä, tappoiko hänet amalekilainen, surmasivatko filistealaiset hänet, tai ehkä jopa Jumala itse?

* 1. Sam. 31:4 "Niin Saul itse otti miekan ja heittäytyi siihen."

vs.

* 2. Sam. 1:8-10 "Niin hän (Saul) kysyi minulta: 'Kuka olet?' Minä vastasin hänelle: 'Olen amalekilainen'. Sitten Saul sanoi minulle: 'Astu luokseni ja surmaa minut, sillä minä olen kangistumassa, vaikka olenkin vielä täysin hengissä'. Niin minä astuin hänen luoksensa ja surmasin hänet."

vs.

* 2. Sam. 21:12 "... silloin, kun filistealaiset surmasivat Saulin Gilboassa."

vs.

* 1. Aik. 10:13-14 "Niin kuoli Saul, koska hän oli ollut uskoton Herraa kohtaan ... Sentähden Herra surmasi hänet ja siirsi kuninkuuden Daavidille, Iisain pojalle."



Miten käännät tämän niin että nämä ei ole ristiriidaisuudessa toisiinsa? :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko uskovaiset joitakin nähtävyyksiä, harvinaisuuksia kun pitää kuuluttaa olevansa paikalla?

Tiedoksi kaikille, että nyt myös paikalla uskomaton!
Miksi et usko Jumalaan? Miten maailma on mielestäsi saanut alkunsa?
 
Melizza
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko uskovaiset joitakin nähtävyyksiä, harvinaisuuksia kun pitää kuuluttaa olevansa paikalla?

Tiedoksi kaikille, että nyt myös paikalla uskomaton!

Ei sentään harvinaisuuksia, onhan maailmassa miljoonia uskovia....se mikä on uskon kohde on jokaisen henk.koht. asia....
Minä olen uskomaton uskovainen :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Montako nälkävuotta?

* 2. Sam. 24:13 "Niin Gaad meni Daavidin tykö, ilmoitti ja sanoi hänelle: Tuleeko nälkä seitsemäksi vuodeksi sinun maahasi, vai ..."

vs.

* 1. Aik. 21:11-12 "Niin Gaad meni Daavidin tykö ja sanoi hänelle: Näin sanoo Herra: Valitse itsellesi joko kolme nälkävuotta tahi ..."
Tässä ei auta kuin viitata siihen yleiseen periaatteeseen, että nämä ovat eri kirjoittajien raportteja samasta tapauksesta. Tässä ei kuitenkaan sitten lopulta tullut niitä nälkävuosia, joiden lukumäärän muistaminen väärin silloin olisi ollut kummallista, vaan tässä on yhden lausunnon kohdalla tullut epätarkkuus. Ja mitä tulee siihen, että onko Jumala johdattanut kirjoittajia, niin uskon että kyllä on, mutta koska tosiaan kyse ei ole sanelusta, niin ihmisen kädenjälki välillä näkyy.


Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Kuka yllytti Daavidin väenlaskuun?

* 2. Sam. 24:1 "Mutta Herran viha syttyi taas Israelia kohtaan, niin että hän yllytti Daavidin heitä vastaan, sanoen: Mene ja laske Israel ja Juuda."

vs.

* 1. Aik. 21:1 "Mutta Saatana nousi Israelia vastaan ja yllytti Daavidin laskemaan Israelin."

Ajoittain tätä ristiriitaa yritetään selittää arvelemalla, että Herra käyttäisi Saatanaa ns. 'välikappaleena.' Tämä tosin tarkoittaisi, että Jumala tekisi laajamittaista yhteistyötä perivihollisensa kanssa, mikä ei ole todennäköistä.
Tässä on voinut käydä niin, että Jumala on päättänyt sallia Saatanan viekottelemaan Daavid. Maailmanhistoriassa Jumala on antanut Saatanalle ns. peliaikaa viekoitella ihmisiä, mutta en sanoisi, että kyse on suoranaisesta yhteistyöstä, koska tavoite on varmaankin Jumalalla ja Saatanalla erilainen.

Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Kuka oli Joosefin isä?

* Matt. 1:16 "Jaakobille syntyi Joosef, Marian mies, hänen, josta syntyi Jeesus, jota kutsutaan Kristukseksi."

vs.

* Luuk. 3:23 "Ja hän, Jeesus, oli aloittaessaan vaikutuksensa noin kolmenkymmenen vuoden vanha, ja oli, niinkuin luultiin, Joosefin poika. Joosef oli Eelin poika."
Mahdollisesti eri kutsumanimi, tai ei suora isä vaan esi-isä

Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Onko Jumala nähtävissä?

* Joh. 1:18 "Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt;"
* 2. Moos. 33:20 "Ja Jumala sanoi vielä: Sinä et voi nähdä minun kasvojani; sillä ei kukaan, joka näkee minut, jää eloon.'"
* 1. Tim. 6:16 "(Herra) jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen."
* Joh. 6.46 "Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän."
* 1. Joh. 4:12 "Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt."

vs.

* 2. Moos. 24:10 "Ja he näkivät Israelin Jumalan; ja hänen jalkainsa alla oli alusta, niinkuin safiirikivistä, kirkas kuin itse taivas."
* 2. Moos. 24:11 "... ja he katselivat Jumalaa, söivät ja joivat."
* Aam. 9:1 "Minä näin Herran seisovan alttarin ääressä."
* 2. Moos. 33:23 "Kun minä (Herra) sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa."
* 2. Moos. 33:11 "Ja Herra puhutteli Moosesta kasvoista kasvoihin, niinkuin mies puhuttelee toista."
* 1. Moos. 32:30 "... minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut"
* Jes. 6:1 "Kuningas Ussian kuolinvuotena minä näin Herran istuvan korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin."
* Job. 42:5 "Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut (Herran) nähnyt."
Tässä pistit kyllä aika pahan. :D Henk. koht tulkitsisin tämän niin, että Jumalaa koko valtavassa Pyhyydessään ei syntinen ihminen saata nähdä. Jeesus Kristus on se näkökulma Jumalaan, jota tässä ajassa pystymme katsomaan. Voi siis olla, että nämä, jotka Jumalan olivat nähneet, olivat nähneet Jeesuksen. En kyllä osaa tähänkään mitään ehdotonta sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Taivaisiin nouseminen

* Joh. 3:13 "Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa."

vs.

* 2. Kun. 2:11 "... ja Elia nousi tuulispäässä taivaaseen."
* 2. Kor. 12:2-4 "Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen ... Ja minä tiedän, että tämä mies ... temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua."
Paavalin taivaaseen tempaaminen/näky tapahtui vasta Kristuksen jälkeen, joten se ei välttämättä ole ristiriidassa. Elia ja Henok vanhassa testamentissa kyllä kieltämättä otettiin ylös. Pitäisiköhän tuo ajatella, että niistä kuulijoista. Hmm. Tuota täytyy pohtia.

Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Kukko laulaa kerran vai kahdesti?

* Matt. 26:34 "Jeesus sanoi hänelle: Totisesti minä sanon sinulle: tänä yönä, ennenkuin kukko laulaa, sinä kolmesti minut kiellät."

vs.

* Mark. 14:30 "Jeesus sanoi hänelle: Totisesti minä sanon sinulle: tänään, tänä yönä, ennenkuin kukko kahdesti laulaa, sinä kolmesti minut kiellät."
Ei kovin oleellista, lisäksi voidaan ajtella, että jälkimmäinen on vain yksityiskohtaisempi kuvaus.


Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Pietarin toinen kielto. Kuka ahdisti Pietaria toisella kerralla?

* Sama palvelijatar kuin ensimmäisellä kerralla?
o Mark. 14:69-70 "Ja nähdessään hänet siellä palvelijatar rupesi taas sanomaan lähellä seisoville: Tämä on yksi niistä."

vs.

* Toinen nainen?
o Matt. 26:71-72 "Ja kun hän oli mennyt ulos portille, näki hänet toinen nainen ja sanoi sielläoleville: Tämäkin oli Jeesuksen, Nasaretilaisen, seurassa."

vs.

* Naisten sijaan mies?
o Luuk. 22:58 "Ja hetkisen perästä näki hänet toinen, eräs mies, ja sanoi: Sinäkin olet yksi niistä."
Tässä on historijoitsijoilla pientä epätarkkuutta epäoleellisessa yksityiskohdassa.

Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Kuka surmasi Saulin?

Tappoiko hän itsensä, tappoiko hänet amalekilainen, surmasivatko filistealaiset hänet, tai ehkä jopa Jumala itse?

* 1. Sam. 31:4 "Niin Saul itse otti miekan ja heittäytyi siihen."

vs.

* 2. Sam. 1:8-10 "Niin hän (Saul) kysyi minulta: 'Kuka olet?' Minä vastasin hänelle: 'Olen amalekilainen'. Sitten Saul sanoi minulle: 'Astu luokseni ja surmaa minut, sillä minä olen kangistumassa, vaikka olenkin vielä täysin hengissä'. Niin minä astuin hänen luoksensa ja surmasin hänet."

vs.

* 2. Sam. 21:12 "... silloin, kun filistealaiset surmasivat Saulin Gilboassa."

vs.

* 1. Aik. 10:13-14 "Niin kuoli Saul, koska hän oli ollut uskoton Herraa kohtaan ... Sentähden Herra surmasi hänet ja siirsi kuninkuuden Daavidille, Iisain pojalle."
Periaatteessa vetoan tässä eri raportoijien näkökulmiin samasta tapauksesta. Jonkun käden kautta Saul varmaankin kuoli, mutta Herra salli sen tapahtua. Tässä kyllä piisaa pohdittavaa, olen jo vähän väsynyt tähän kommentaariin tältä erää.
Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Tekevätkö kaikki syntiä?

* 1. Kun. 8:46 "Jos he tekevät syntiä sinua vastaan - sillä ei ole ihmistä, joka ei syntiä tee."
* San. 20:9 "Kuka voi sanoa: Olen puhdistanut sydämeni, olen puhdas synnistäni?"
* Saarn. 7:21 "Sillä ei ole maan päällä ihmistä niin vanhurskasta, että hän tekisi vain hyvää eikä tekisi syntiä."
* 1. Joh. 1:8 "Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä."
* Room. 3:23 "Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla."
* Psa. 14:3 "... ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään."
* 2. Aik. 6:36.

vs.

* 1. Joh. 3:9 "Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt."
* Job. 1:1 "Uusin maassa oli mies, jonka nimi oli Job. Tämä mies oli nuhteeton ja rehellinen."
* Luuk. 1:6 "He olivat molemmat hurskaita Jumalan edessä, vaeltaen kaikissa Herran käskyissä ja säädöksissä nuhteettomina."
Kaikki ovat syntiä tehneet, mutta kun ihminen syntyy uudesti ylhäältä, hänessä vaikuttava Pyhä Henki uudistaa ihmisen. Ihminen ei tosin koko elinaikanaan pääse täysin pois synnin alta, mutta Pyhä Henki vapauttaa tekemään myös oikein.
Job saattoi olla ns. "hyvä mies" ja rehellinen, mutta ei silti täysin synnitön. Sakariaasta ja hänen vaimostaan sanottu nuhteettomuus lienee samanlaista: he vaelsivat niin hyvin kuin taisivat, vaikka eivät olleetkaan täydellisiä. Näin uskon.

Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Kantaako toistenkin, vai pelkästään omaa taakkaansa?

* Gal. 6:2 "Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain."

vs.

* Gal. 6:5 "Sillä kunkin on kannettava oma taakkansa."
Jokaisella on oma taakkansa, mutta on kristillisen hyveellistä kantaa toistenkin kuormia.

Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Miten vastaamme tyhmälle?

* San. 26:5 "Vastaa tyhmälle hänen hulluutensa mukaan, ettei hän itseänsä viisaana pitäisi."

vs.

* San. 26:4 "Älä vastaa tyhmälle hänen hulluutensa mukaan, ettet olisi hänen kaltaisensa sinäkin."
Nämä eivät varmaankaan ole ehdottomia elämänohjeita nämä sanannlaskut, nuo voi ajatella myös jos...niin -lausahduksina.

Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Naimisiinmeno

* San. 18:22 "Joka vaimon löysi, se onnen löysi, sai Herralta mielisuosion."

vs.

* 1. Kor. 7:1 "Mutta mitä siihen tulee, mistä kirjoititte, niin hyvä on miehelle olla naiseen ryhtymättä;"
* 1. Kor. 7:27 "... jos et ole sidottu vaimoon, älä pyydä itsellesi vaimoa."
* 1. Kor. 7:39-40 "Vaimo on sidottu, niin kauan kuin hänen miehensä elää, mutta jos mies kuolee, on hän vapaa menemään naimisiin ... Mutta hän on onnellisempi, jos pysyy entisellään."
Jos löytää hyvän vaimon, on hän Herran lahja, mutta avioliitto aina ja kaikkialla ei ole hyvä ratkaisu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Anteeksi, en jaksa koko ketjua lukea. Mutta suretko että vanhempasi (ateisteja siis?) päätyvät helvettiin? Rukoiletko heidän puolestaan tms? Tai ajatteletko toisten ihmisten kuolemanjälkeistä aikaa?
En ajattele asiaa jatkuvasti. Silloin kun ajattelen suren sitä kyllä. Rukoilen heidän puolestaan, mutta ymmärrän myös, että jokainen tekee omat ratkaisunsa.
 
ateisti
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Kuka surmasi Saulin?

Tappoiko hän itsensä, tappoiko hänet amalekilainen, surmasivatko filistealaiset hänet, tai ehkä jopa Jumala itse?

* 1. Sam. 31:4 "Niin Saul itse otti miekan ja heittäytyi siihen."

vs.

* 2. Sam. 1:8-10 "Niin hän (Saul) kysyi minulta: 'Kuka olet?' Minä vastasin hänelle: 'Olen amalekilainen'. Sitten Saul sanoi minulle: 'Astu luokseni ja surmaa minut, sillä minä olen kangistumassa, vaikka olenkin vielä täysin hengissä'. Niin minä astuin hänen luoksensa ja surmasin hänet."

vs.

* 2. Sam. 21:12 "... silloin, kun filistealaiset surmasivat Saulin Gilboassa."

vs.

* 1. Aik. 10:13-14 "Niin kuoli Saul, koska hän oli ollut uskoton Herraa kohtaan ... Sentähden Herra surmasi hänet ja siirsi kuninkuuden Daavidille, Iisain pojalle."
Periaatteessa vetoan tässä eri raportoijien näkökulmiin samasta tapauksesta. Jonkun käden kautta Saul varmaankin kuoli, mutta Herra salli sen tapahtua.
Tässä olen koodin kannalla. Tuo ensimmäinen kun voi tarkoittaa ihan että lähtee taisteluun etsimään kuolemaa. Tuota filistelaista itsekin ihmettelen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Olis kyllä tosiaankin mielenkiintoista saada vastaus tuohon että miksi raamattu on tosiaan täynnä ristiriitoja =)
Ja miten joku voi pitää raamttua "pyhänä" kirjana koska se todellakin on täynnä ristiriitaisuuksia ja niin monta eri kirjoittajaa, koko ajan joku kumoaa edellisen kirjoituksen, on poistettu tekstiä ja lisätty =) eikö tässä mene usko jo jokaiselta kun alkaa tarkemmin miettimään :/ minulta meni ainakin monta vuotta sitten. en tiedä mihin voi uskoa koska jos löytää jonkun jutun jostain kohdasta, se kumotaankin jo sitten seuraavassa kohdassa =) hassua mutta totta
Niin, Raamatussa on kyllä joitakin ristiriitaisia kohtia, mutta en nyt ihan sanoisi, että se on täynnä ristiriitoja. Tekstiä ei poisteta ja lisäillä mielivaltaisesti kuitenkaan, tai onhan nuo olleet jo kohta pari tuhatta vuotta nuo tekstit tuollaisia.

Itse ratkaiset, mihin uskot, minulla on yksi ehdotus :saint:





Jesaja:
53:1 Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
53:2 Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
53:3 Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
53:4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
53:5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
53:6 Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.

53:7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
53:8 Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
53:9 Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
53:10 Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
53:11 Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
53:12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.

Tuo Jesajan kirja on siis Vanhassa testamentissa, ja kirjoitettu ennen Jeesuksen aikaa.
 
Jumalan luonteesta sanoisin, että Raamatussa näkyy siitä monia eri puolia. Täydellistä ja aukotonta käsitystä Jumalasta meillä ei ole mahdollista saada, koska Hän on suurempi meidän ajatuksiamme. Kuitenkin, sekä uudessa että vanhassa testamentissa esiintyy "vihainen", Pyhä puoli Jumalasta, Vanhassa etupäässä noissa tuhoamiskertomuksissa, uudessa etupäässä helvetti-vertauksissa. Myös armollisuus näkyy sekä uudessa että Vanhassa Testamentissa.
 
Pari kommenttia edellisen sivun ristiriitalistaan yleisesti.

Jumalan suhtautuminen tappamiseen.
Tappamiskiellon uskon tarkoittavan sitä, että ihmisellä ei ole oikeutta päättää surmata toinen ihminen. Jos Jumala antaa tehtäväksi surmaamisen tai on sotatila, tällöin ei ole kyse ihmisen omasta surmapäätöksestä.

Edustaako Jumala vain hyvää tai kenties vähän pahaakin?
Tässä näkisin, että Jumala määrittelee hyvyyden ja pahuuden. Joku mikä meidän silmissämme näyttää pahalta, voi tapahtua jostakin sellaisesta syystä, jota emme (juuri silloin) näe.

Onko Jumala sodan vai rauhan puolesta?
Oliko Jeesus sodan vai rauhan lähettiläs?

Tarpeen mukaan, uskoisin. Raamatun opettama moraali ja oikeudenmukaisuus ei ole sama kuin 1970 luvun hippien, jos sallitte ;)
 
Ai niin, se käännösasia. Musta 1992 on sikäli kiva, että se on ymmärrettävällä suomenkielellä, vanhemmissa kun tuppaa olemaan ymmärtämisongelmia. Jotkut pitävät 1992 huonosti käännettynä, ja sitä edellistä 30-luvun käännöstä parempana. Joku kohta on tossa 92:ssa kyllä joskus tullut vastaan, joka on toisella lailla sekä vanhassa käännöksessä että englanninkielisissä eri käännöksissä, joten mahd. väärin käännetty.
 
utelias
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Millä perusteella kristityt päättää mitää osaa raamatusta he noudattavat ja mitä ei?
Olen tuossa aikaisemmin viitannut muun muassa Jobin puheista otettuihin pätkiin yms. Raamattu on kertomus siitä mitä on tapahtunut, se on luonteeltaan enemmän historiaa dokumentoiva kuin esim. Koraani (en nyt halua tässä kommentissa ruotia historiallista totuutta, vaan tekstin kirjoitustyyliä). Raamatusta ei siis voi ottaa sormipaikalla mitä tahansa kahden rivin pituista kohtaa ja sanoa: "Näin sanoo Herra", vaan täytyy vähintäänkin katsoa, kuka kohdassa on puhujana.

Uusi testamentti on etusijalla Vanhaan nähden kristittyjen tulkinnassa, koska joitain asioita on näissä kirjoissa selitetty eri tavalla. Minusta kristittyjen pitäisi pyrkiä kaikessa noudattamaan Raamatun sanaa, ja etenkin uuden testamentin puolelta. Kristityt eivät kuitenkaan ole täydellisiä.
Erittäin mielenkiintoinen kysymys Juipila!
Ihmettelen suuresti, että noita ohjekohtia, joita aiemmin tähän listattiin, ei kukaan tuntemani kristitty noudata. Silti homous on ehdottomasti kiellettyä, koska siitä on parissa kohdassa joku maininta. Eikä nähdä edes mahdollisuutta, että niitä kohtia voisi tulkita eri tavalla. Aiemmin oli linkitetty ja lainattu myös kristittyjen yhdistyksen, joka ei tuomitse homoutta, kanta ja selitys asiaan, tulkinta. Olisi hyvin mielenkiintoista tietää, miksi joku uskovainen pitää tiukasti kiinni siitä, että oma kanta on absoluuttisesti oikea? Täälläkin sanotaan ihan totuutena että homous kielletään selkeästi raamatussa, vaikka ei se oikeasti niin selkeää ole (tiedoksi niille, joille tämä kanta on syötetty totuutena). Vastauksia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Anteeksi, en jaksa koko ketjua lukea. Mutta suretko että vanhempasi (ateisteja siis?) päätyvät helvettiin? Rukoiletko heidän puolestaan tms? Tai ajatteletko toisten ihmisten kuolemanjälkeistä aikaa?
En ajattele asiaa jatkuvasti. Silloin kun ajattelen suren sitä kyllä. Rukoilen heidän puolestaan, mutta ymmärrän myös, että jokainen tekee omat ratkaisunsa.
Rukoileminen tuomittujen puolesta on hyväkysittävää kunhan et kerro sitä heille.. on hyvin passiivis-agressiivinen tapa syyllistää, ja käytännössä piilo-käännyttämistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja juippi:
Millä perusteella kristityt päättää mitää osaa raamatusta he noudattavat ja mitä ei?
Olen tuossa aikaisemmin viitannut muun muassa Jobin puheista otettuihin pätkiin yms. Raamattu on kertomus siitä mitä on tapahtunut, se on luonteeltaan enemmän historiaa dokumentoiva kuin esim. Koraani (en nyt halua tässä kommentissa ruotia historiallista totuutta, vaan tekstin kirjoitustyyliä). Raamatusta ei siis voi ottaa sormipaikalla mitä tahansa kahden rivin pituista kohtaa ja sanoa: "Näin sanoo Herra", vaan täytyy vähintäänkin katsoa, kuka kohdassa on puhujana.

Uusi testamentti on etusijalla Vanhaan nähden kristittyjen tulkinnassa, koska joitain asioita on näissä kirjoissa selitetty eri tavalla. Minusta kristittyjen pitäisi pyrkiä kaikessa noudattamaan Raamatun sanaa, ja etenkin uuden testamentin puolelta. Kristityt eivät kuitenkaan ole täydellisiä.
Erittäin mielenkiintoinen kysymys Juipila!
Ihmettelen suuresti, että noita ohjekohtia, joita aiemmin tähän listattiin, ei kukaan tuntemani kristitty noudata. Silti homous on ehdottomasti kiellettyä, koska siitä on parissa kohdassa joku maininta. Eikä nähdä edes mahdollisuutta, että niitä kohtia voisi tulkita eri tavalla. Aiemmin oli linkitetty ja lainattu myös kristittyjen yhdistyksen, joka ei tuomitse homoutta, kanta ja selitys asiaan, tulkinta. Olisi hyvin mielenkiintoista tietää, miksi joku uskovainen pitää tiukasti kiinni siitä, että oma kanta on absoluuttisesti oikea? Täälläkin sanotaan ihan totuutena että homous kielletään selkeästi raamatussa, vaikka ei se oikeasti niin selkeää ole (tiedoksi niille, joille tämä kanta on syötetty totuutena). Vastauksia?
No, omasta mielestäni minulle ei ole hirveän voimakkaasti "syötetty" tota homo-asiaa, koska kuten itsekin viittaat, Suomessa liikkuu monenlaista mielipidettä siitä, hyväksyykö Raamattu homouden. Itse olen ymmärtänyt, että ei. Tuota huiviasiaa olen kanssa joskus miettinyt, tiedän muutaman kristityn jotka periaatteessa pitävät huivia aina seurakunnan kokouksessa. Itse en ole ottanut sitä tavaksi, vaikka myönnänkin, että se voisi olla hyvä. Selittelen sitä sillä, että kai sitten voisin olla pää kaljunakin. Vaikken kyllä tiedä voisinko :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Rukoileminen tuomittujen puolesta on hyväkysittävää kunhan et kerro sitä heille.. on hyvin passiivis-agressiivinen tapa syyllistää, ja käytännössä piilo-käännyttämistä.
Mä muistan kun olin vielä ateisti, käyneeni seuraavanlaisen keskustelun kaverin (K) kanssa.

K: Onko sun puolesta koskaan rukoiltu
M: Miten niin, en minä tiedä
K: Niin, sillain että olet paikalla.
M Jaa, ei.

Luulin nimittäin, että hän tarkoittaa sellaista rukousta, jossa en ole paikalla, ja oikeastaan loukkaannuin, koska luulin, että hän ei rukoile silloinkaan puolestani. Mutta minusta ei olla, koska tulin sitten myöhemmin uskoon. :saint:
 
utelias
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Erittäin mielenkiintoinen kysymys Juipila!
Ihmettelen suuresti, että noita ohjekohtia, joita aiemmin tähän listattiin, ei kukaan tuntemani kristitty noudata. Silti homous on ehdottomasti kiellettyä, koska siitä on parissa kohdassa joku maininta. Eikä nähdä edes mahdollisuutta, että niitä kohtia voisi tulkita eri tavalla. Aiemmin oli linkitetty ja lainattu myös kristittyjen yhdistyksen, joka ei tuomitse homoutta, kanta ja selitys asiaan, tulkinta. Olisi hyvin mielenkiintoista tietää, miksi joku uskovainen pitää tiukasti kiinni siitä, että oma kanta on absoluuttisesti oikea? Täälläkin sanotaan ihan totuutena että homous kielletään selkeästi raamatussa, vaikka ei se oikeasti niin selkeää ole (tiedoksi niille, joille tämä kanta on syötetty totuutena). Vastauksia?
No, omasta mielestäni minulle ei ole hirveän voimakkaasti "syötetty" tota homo-asiaa, koska kuten itsekin viittaat, Suomessa liikkuu monenlaista mielipidettä siitä, hyväksyykö Raamattu homouden. Itse olen ymmärtänyt, että ei. Tuota huiviasiaa olen kanssa joskus miettinyt, tiedän muutaman kristityn jotka periaatteessa pitävät huivia aina seurakunnan kokouksessa. Itse en ole ottanut sitä tavaksi, vaikka myönnänkin, että se voisi olla hyvä. Selittelen sitä sillä, että kai sitten voisin olla pää kaljunakin. Vaikken kyllä tiedä voisinko :(
Päästään taas kysymykseen (ja muutkin saa vastata kuin koodi!): Millä perusteella valitset ne kohdat raamatusta, joita pitää noudattaa/hyväksyä/ei hyväksyä ja millä perusteella ne, joita ei tarvitse noudattaa? (helppo vastaus olisi itsekkyys: niitä joita on helppo noudattaa niin noudatetaan, esim. pään peittäminen tai miehelleen alistuminen taas olisi vaikeampaa joten sivuutetaan ne...)
 
vieras
[/quote]

No, omasta mielestäni minulle ei ole hirveän voimakkaasti "syötetty" tota homo-asiaa, koska kuten itsekin viittaat, Suomessa liikkuu monenlaista mielipidettä siitä, hyväksyykö Raamattu homouden. Itse olen ymmärtänyt, että ei. Tuota huiviasiaa olen kanssa joskus miettinyt, tiedän muutaman kristityn jotka periaatteessa pitävät huivia aina seurakunnan kokouksessa. Itse en ole ottanut sitä tavaksi, vaikka myönnänkin, että se voisi olla hyvä. Selittelen sitä sillä, että kai sitten voisin olla pää kaljunakin. Vaikken kyllä tiedä voisinko :( [/quote]


Eli onko näin että mielummin olet kalju kuin huivi päässä? Hävettääkö käyttää huivia? vai pidätkö tätä kohtaa raamatusta vähemmän tärkeänä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli onko näin että mielummin olet kalju kuin huivi päässä? Hävettääkö käyttää huivia? vai pidätkö tätä kohtaa raamatusta vähemmän tärkeänä?
En ole mielummin kalju. Ja kuten sanottu, myönnän, että rukoillessa ja profetoidessa pään peittäminen olisi tuon kohdan mukaan aiheellista, mikäli ei siis häpeä kaljua päätä. Olen tästä puhunut myös mieheni kanssa, jolle olen btw ainakin tietylla tapaa alamainen, ja hänen mielestään minun ei ole tarpeellista käyttää huivia. Olen sitten elänyt sen mukaan myöskin.
 

Yhteistyössä