Uskovainen paikalla, kysymyksiä voi heittää

  • Viestiketjun aloittaja uskis
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Kaikkiin pääuskontoihin uskovana pelastautumismahdollisuudet ovat paljon suuremmat kuin vain yhden uskonnon kannattajana.
Unohdit vaan kaikista tärkeimmän käskyn: "Älä pidä muita Jumalia..."
Jumala on yksi, kristityillä, juutalaisilla ja muslimeilla on sama Jumala, mutta kristityt asettavat Jumalan rinnalle muita Jumalia, kuten Jeesuksen.
ei. Kristityillä on yksi Jumala, mutta kolmiyhteinen. Juutalaisilla ja kristityillä on tavallaan kyllä sama Jumala, mutta juutalaiset, jotka eivät ole syntyneet uudesti, odottavat vielä messiastaan. Raamatussa kyllä Jesajan kirjassa mainitaan tulevasta messiaasta, joka on tarkka kuvaus Kristuksesta. Ja mm tämän Raamatun kohdan kautta myös juutalaiset ovat vakuuttuneet Jeesuksen jumaluudesta ja siitä että Hän on luvattu Messias. Juutalaiset ovat Jumalan omaisuuskansa, mutta pelastuakseen hekin tarvitsevat Jeesusta.

Jes. 53:
2. Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
3. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
4. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
5. mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
6. Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
7. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
8. Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
9. Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
10. Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
11. Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
12. Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta
 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Suomalaisten tuppisuu kansa pitää uskon asioita niin "henkilökohtaisena", että monet pitävät järjettömän kamalana asiana, jos joku kertoo omasta ilosta ja arkipäivästään, missä kuitenkin usko näkyy jatkuvasti.
Henkilökohtaisella tasolla kyse lienee suojelumekanismista - kun uskoo johonkin (uskontoon tai tieteeseen) koska haluaa vastauksia vaikeisiin kysymyksiin, kaiken joka horjuuttaa uskoa, horjuttaa samalla omaa maailmankuvaa ja mielenrauhaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hallo:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja eronnut kirkosta:
1...miksi jumala ei hyväksy homoja?
2... miksi ihmiset (esim. afrikassa) näkevät nälkää?
3... miksi syyttömät saa kärsiä?
4... miksi on sotia?
En usko, että Jumala on hippi. Sodat on ikävä asia, mutta verrattuna iänkaikkiseen elämään, ihminen kuolee kuitenkin joskus, oli se sitten sodassa tai muuten. Sodilla on varmaan monia tarkoituksia, joista ehkä yksi on se, että siinä menee usko ihmiskunnasta itsestään kumpuavaan täydelliseen hyvyyteen. (liittyy kohtiin 2, 3,4). Ja miksi Jumala ei hyväksy homoja? (Miksi homoseksuaalisuuden harjoitus siis on syntiä)? En tiedä.
Ajattelen että homous on vastoin Raamatussa kerrottua kuvaa ihmisestä Jumalan kuvana. Sillä naisesta ja miehestä tulee yksi. He yhdessä täydentävät toisissaan olevaa vajavuutta.

Nainen ei ole nainen
Mies ei ole mies
Nainen ja mies = ihminen

Kissa, koira, kameli ovat eläin :D

Jumala, Jeesus = Jumala

Miksi ette sano Jumalaa Jeesukseksi? Miksi sanotte Jeesusta Jumalaksi :D
Monissa etenkin karismaatisissa liikkeissä käytännössä Jumalaa sanotaan Jeesukseksi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Jumala = Jeesus
Jeesus = ihminen
ihminen = Jumala :saint:
:D

Onneksi ei tarvitse tosissaan pähkäillä jumaluuksien olemassaoloja ja -olemattomuuksia. Sitten kun joku jumala kopauttaa mua olkapäälle tai esiintyy julkisesti kaikelle kansalle niin uskon että se on olemassa. ;)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Suomalaisten tuppisuu kansa pitää uskon asioita niin "henkilökohtaisena", että monet pitävät järjettömän kamalana asiana, jos joku kertoo omasta ilosta ja arkipäivästään, missä kuitenkin usko näkyy jatkuvasti.
Henkilökohtaisella tasolla kyse lienee suojelumekanismista - kun uskoo johonkin (uskontoon tai tieteeseen) koska haluaa vastauksia vaikeisiin kysymyksiin, kaiken joka horjuuttaa uskoa, horjuttaa samalla omaa maailmankuvaa ja mielenrauhaa.
Ja kuitenkin Raamattua on aikojen saatossa kritisoitu ja tutkittu paljon. Eikä Raamatun arvovaltaa ole kuitenkaan saatu horjutettua. Jeesus sanoo: "Rauhan minä teille annan, minun rauhani. En minä anna niinkuin maailma antaa..". Omassa uskonelämässäni olen huomannut että vaikeudet ja kyseenalaistaminen, sekä PUHUMINEN on vain vahvistanut uskoani Jeesukseen :).
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja hallo:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja eronnut kirkosta:
1...miksi jumala ei hyväksy homoja?
2... miksi ihmiset (esim. afrikassa) näkevät nälkää?
3... miksi syyttömät saa kärsiä?
4... miksi on sotia?
En usko, että Jumala on hippi. Sodat on ikävä asia, mutta verrattuna iänkaikkiseen elämään, ihminen kuolee kuitenkin joskus, oli se sitten sodassa tai muuten. Sodilla on varmaan monia tarkoituksia, joista ehkä yksi on se, että siinä menee usko ihmiskunnasta itsestään kumpuavaan täydelliseen hyvyyteen. (liittyy kohtiin 2, 3,4). Ja miksi Jumala ei hyväksy homoja? (Miksi homoseksuaalisuuden harjoitus siis on syntiä)? En tiedä.
Ajattelen että homous on vastoin Raamatussa kerrottua kuvaa ihmisestä Jumalan kuvana. Sillä naisesta ja miehestä tulee yksi. He yhdessä täydentävät toisissaan olevaa vajavuutta.

Nainen ei ole nainen
Mies ei ole mies
Nainen ja mies = ihminen

Kissa, koira, kameli ovat eläin :D

Jumala, Jeesus = Jumala

Miksi ette sano Jumalaa Jeesukseksi? Miksi sanotte Jeesusta Jumalaksi :D
Monissa etenkin karismaatisissa liikkeissä käytännössä Jumalaa sanotaan Jeesukseksi.
:D
 
mielenkiintoista
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Taustaa: Viittaan tässä jossakin aiemmalla sivulla x annettuun linkkiin, jossa pyritään osoittamaan Koraani oikeaksi nykytieteen valossa.

Exodus on tapahtuma, jossa Israel lähti Egyptistä. Tarinan mukaan (ainakin Raamatun version) Jumala halkaisi meren kahtia, antoi Israelilaisten kävellä siitä yli, ja hukutti perässä tulleet faaraon sotajoukot mereen.

Nyt tuo sivusto väittää, että kyseisen faaraon ruumis on löydetty ja vetoaa Koraanin kohtaan
10:90. Me annoimme Israelin lasten kulkea meren poikki, ja silloin Farao sotajoukkoineen seurasi heitä sorron- ja vallanhaluisena, kunnes hän joutui veden valtaan ja sanoi: »Minä uskon, ettei ole olemassa muuta jumaluutta kuin Hän yksin, johon Israelin lapset uskovat. Minä myös tunnustaudun oikeauskoiseksi.»
91. »Nyt kylläkin! Mutta ennen olet ollut tottelematon ja kuulunut väärintekijöihin.
92. Siksi Me tahdomme tänä päivänä pelastaa pinnalle ruumiisi, jotta olisit muistomerkkinä sille, joka on sinun seuraajasi.» Mutta useimmat ihmiset eivät välitä Meidän merkeistämme.

En palannut täysin alkuperäisille lähteille tämän asian kanssa, en voi tietysti jokaista asiaa tutkia mutia myöten, mutta tässä teoriassa on ongelmia. Yksi niistä on se, että tämä faarao ei välttämättä ollut juuri tuo sama faarao

Merenptah lists enemy conquests, but the most interesting reference is a very rare mention of Israel. It may be the oldest non biblical reference to that country. Because of this, Merenptah has often been thought to be the pharaoh of the Exodus, though modern opinion leans against such an identification.
http://www.touregypt.net/featurestories/merenptah.htm

Mitä taas Faaraon kuolintapaan tulee, se oli luonnollinen, joskin vetäisin tämän Wikipediasta, mikä ei tietysti ole luotettava lähde. Mitä muuten kattelin Googlen tuomilta sivuilta, niin kaikissa viitataan luonnolliseen kuolemaan.
Merneptah hallitsi vain kymmenisen vuotta (1212-1202 eKr.) ennen luonnollista kuolemaansa
piti poistaa tästä linkki koska en ole rekisteröitynyt

Mikäli tuo luonnollinen kuolema seikka pitää paikkansa, niin kuin minulla on syytä uskoa, ei tuo Koraanin kohtakaan täsmää tähän muumioon, koska jos ruumis pelastetaan merestä, olisi kuolintapa varmaakin hukkuminen, eikä pitkään riuduttanut sairaus.

Luulen että tämä on sellainen kohta jota kukaan ei pysty todistamaan enään tässä vaiheessa kuten kukaan ei pysty sitäkään todistamaan että Jeesus kuoli ristillä.
Nämä on uskon asioita.
Mutta sikäli mielenkiintoista lukea koraanista ja tieteestä, käsittääksen raamatussa ei ole mitään ihmeellistä joka natsaa nykypäivän tieteen kanssa kuten koraanissa? Olenko väärässä?
 
Kysyn ystäväni puolesta,en lukenu ketjua, liian pitkä jo miulle mut:Miksi Jumala loi homot jos ei kerran homoutta hyväksy?Homoushan on "sisäsyntyistä" ei sitä opita tai siihen kasveta.Jtn Jumala ei siis rakastakkaan kaikkia vaan syrjii homoja ja lesboja?!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ievaliina:
Kysyn ystäväni puolesta,en lukenu ketjua, liian pitkä jo miulle mut:Miksi Jumala loi homot jos ei kerran homoutta hyväksy?Homoushan on "sisäsyntyistä" ei sitä opita tai siihen kasveta.Jtn Jumala ei siis rakastakkaan kaikkia vaan syrjii homoja ja lesboja?!
Niinpä, niinpä... Miksi Jumala loisi jotain mitä ei hyväksy?
Kun Jumalahan ei tee virheitä.
 
Miunpa pojan luokkatoveri 10 vee oli tuominnu miun pojan manalaan,kun poika sanoi uskovansa evoluutio-teoriaan ennemmin kuin Jumalaan?En tiiä itkiskö vai naurasko mut jopa on aivopesty lapsraukka uskonnolla,ei pahalla ,mut mie oon ateisti henkeen ja vereen!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ievaliina:
Kysyn ystäväni puolesta,en lukenu ketjua, liian pitkä jo miulle mut:Miksi Jumala loi homot jos ei kerran homoutta hyväksy?Homoushan on "sisäsyntyistä" ei sitä opita tai siihen kasveta.Jtn Jumala ei siis rakastakkaan kaikkia vaan syrjii homoja ja lesboja?!
Ei. Kyllä Jumala rakasta jokaista luomaasa ihmistä, mutta syntiä Hän vihaa. Homouteen voidaan kyllä kasvaa ja siitä voi myös päästä pois eheytymisen kautta. Uskon kuitenki että tämä homouden käsittely tällä palstalla ei ehkä rakenna. Kyse on henkilökohtaisesta ja kipestä asiasta. Tiedän kyllä omasta elämänkokemuksesta, että homoudest voi todellakin eheytyä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Uskotteko te, että rauhan voi oikeesti saada muutenkin kuin kristittynä Jeesuksen seuraajana?
Heh,kyl mie oon ihan rauhallinen ilman Jeesustakin :) ,päinvastoin kokisin ahistavana ajatellakkaan jtn uskonnollisia rajoituksia (ei tv:tä jne.) siinähän pimahtas ku miettis vaan ettei nyt vahingossakaan tekis syntiä ja kyl miul on oikeus päättää haluanko raskautua vai en hemmetti!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Alkuperäinen kirjoittaja Ievaliina:
Miksi Jumala loi homot jos ei kerran homoutta hyväksy?
Niinpä, niinpä... Miksi Jumala loisi jotain mitä ei hyväksy?
Kun Jumalahan ei tee virheitä.
Eikö kaikki sairaudet ja ristiriidat ole koettelemuksia.. ja homot ovat vain yksi testi muiden joukossa, jolla mitataan uskovaisen kyky seurata annettuja käskyjä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ievaliina:
Kysyn ystäväni puolesta,en lukenu ketjua, liian pitkä jo miulle mut:Miksi Jumala loi homot jos ei kerran homoutta hyväksy?Homoushan on "sisäsyntyistä" ei sitä opita tai siihen kasveta.Jtn Jumala ei siis rakastakkaan kaikkia vaan syrjii homoja ja lesboja?!
Ei. Kyllä Jumala rakasta jokaista luomaasa ihmistä, mutta syntiä Hän vihaa. Homouteen voidaan kyllä kasvaa ja siitä voi myös päästä pois eheytymisen kautta. Uskon kuitenki että tämä homouden käsittely tällä palstalla ei ehkä rakenna. Kyse on henkilökohtaisesta ja kipestä asiasta. Tiedän kyllä omasta elämänkokemuksesta, että homoudest voi todellakin eheytyä.
Eli johtopäätös,jumala syrjii homoja ja pakottaa heidät heteroitumaan!Eli myönnä vaan homous on sairaus!
Kiiti mulle riitti.Tää on niin ***** touhua jotta enpä viiti jankutella mielipiteitäni,poistun takavasuriin :wave:
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ievaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Uskotteko te, että rauhan voi oikeesti saada muutenkin kuin kristittynä Jeesuksen seuraajana?
Heh,kyl mie oon ihan rauhallinen ilman Jeesustakin :) ,päinvastoin kokisin ahistavana ajatellakkaan jtn uskonnollisia rajoituksia (ei tv:tä jne.) siinähän pimahtas ku miettis vaan ettei nyt vahingossakaan tekis syntiä ja kyl miul on oikeus päättää haluanko raskautua vai en hemmetti!
Ei tv:tä? Miksei? Kyllä meillä ainakin on. Ja ehkäisyäkin on käytössä:). Jeesus antaa nimenomaan vapauden ja rauhan. Sellaisen jota ei voi sanoin edes kuvata:).
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ievaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ievaliina:
Kysyn ystäväni puolesta,en lukenu ketjua, liian pitkä jo miulle mut:Miksi Jumala loi homot jos ei kerran homoutta hyväksy?Homoushan on "sisäsyntyistä" ei sitä opita tai siihen kasveta.Jtn Jumala ei siis rakastakkaan kaikkia vaan syrjii homoja ja lesboja?!
Ei. Kyllä Jumala rakasta jokaista luomaasa ihmistä, mutta syntiä Hän vihaa. Homouteen voidaan kyllä kasvaa ja siitä voi myös päästä pois eheytymisen kautta. Uskon kuitenki että tämä homouden käsittely tällä palstalla ei ehkä rakenna. Kyse on henkilökohtaisesta ja kipestä asiasta. Tiedän kyllä omasta elämänkokemuksesta, että homoudest voi todellakin eheytyä.
Eli johtopäätös,jumala syrjii homoja ja pakottaa heidät heteroitumaan!Eli myönnä vaan homous on sairaus!
Kiiti mulle riitti.Tää on niin ***** touhua jotta enpä viiti jankutella mielipiteitäni,poistun takavasuriin :wave:
Okei! Kivaa viikonloppua!!
 
öö-ö?
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Alkuperäinen kirjoittaja Ievaliina:
Miksi Jumala loi homot jos ei kerran homoutta hyväksy?
Niinpä, niinpä... Miksi Jumala loisi jotain mitä ei hyväksy?
Kun Jumalahan ei tee virheitä.
Eikö kaikki sairaudet ja ristiriidat ole koettelemuksia.. ja homot ovat vain yksi testi muiden joukossa, jolla mitataan uskovaisen kyky seurata annettuja käskyjä.
Tämä elämä meillä olisi siis jonkinlainen Jumalan luoma temppurata meille...

Suoritus tietysti arvioidaan...ja riski on joutua suureen grillin ikuisesti grillattavaksi, jos temput ei mene nappiin...

J:lan mielestä...

Riski on joutua helveti
 
Näissä uskon aisoissakin meitä uskovaisia on kovin monen laisia minä esim.hyväksyn naispappeuden ja minulla on myöskin homo ystävä, ei toki tarkoita että siinä olisi minun mielestä mitään hienoa. hyväksyn vain hänet sellaisena kuin on, ja tuossa aiemmin olis jotain esim.lesboista hoitamassa lapsia niin tuskin he sen huonompia siinä asiassa ovat kuin muutkaan minulle siinä se tärkein asia on että ihmiset ovat luotettavia en kyllä haluaisi että sitä kauheasti lapsilleni esitetään mutta tulen kyllä asiat lasteni kanssa selvittämään aikanaan. ja siitä että pitäisi seurata jotain annettuja käskyjä niin kyllä minä ainakin ajattelne omilla aivoillani vaikka olenkin uskovainen olen myös hoitanut vanhaa pappis pariskuntaa jotka eivät hyväksyneet naispappeja siis mies oli pappi ja silti meillä oli todella hyvä suhde ja kävimme paljon hyviä keskusteluja uskoasioista päivittäin ja hänen vaimonsa hoidin ihan kuolemaan asti. Pääasiahan meillä on että uskomme Jumalaan sekä Jeesukseen kristukseen meidän vapahtajaan ja herraamme Aamen :heart: :heart: :hug:
 
ööö.... ei nyt millään pahalla, mut itsekin uskovaisena tällaiset aloitukset herättää mussa aina ihmetystä. En lukenu tätä koko ketjua läpi, mutta sen minkä luin, ni AP:n vastaukset vaikuttaa ihan asiallisilta, MUTTA miksi uskosta pitää tehä sellainen numero? Ihan kuin se olisi jotenkin shokeeraavaa uskoa Jumalaan... Onko Jumalaan uskominen sitten tänä päivänä jotenkin hävettäävää tai seliteltävää tai outoa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Janeni:
Onko Jumalaan uskominen sitten tänä päivänä jotenkin hävettäävää tai seliteltävää tai outoa?
Henkilökohtainen usko on herkkä paikka, riippumatta mihin uskoo (Jumalaan vai tieteeseen). Ihmiselle ei ole koskaan ollut helppoa hahmottaa omaa paikkaa maailmassa, ja oman maailmankuvan puolustaminen on kautta aikojen aiheuttanut paljon hämminkiä ja kärsimystä.
 

Yhteistyössä