Uskovainen paikalla, kysymyksiä voi heittää

  • Viestiketjun aloittaja uskis
  • Ensimmäinen viesti
Tietääkseni ainakin Jehovan todistajat ja muslimit, ehkä jotkut muutkin sanovat, että Jumala ei voi olla kolmiyhteinen, koska 1+1+1=3, tai sitten täytyisi olla 1/3+1/3+1/3=1. Tämä päättely on väärin!

Yllämainitut laskutoimitukset toteutuvat aritmeettisessa järjestelmässä, joka opetetaan alakoulussa, ja vähän yläasteellakin. Periaatteessa jo lukiossa, viimeistään yliopistossa tulee vastaan sellaisia lukujärjestelmiä, jotka esim. pyörivät ympyrää niin, että 1+1+1=1, eikä siinä ole mitään kummallista eikä silmänkääntötemppua. Lukusuora onkin vain kiertynyt ympyrän muotoiseksi.

On siis Jumalan aliarvoimista väittää, että Jumala ei voi olla jonkunlainen, koska se käsitys ei taivu alkeellisimpaan ihmisten kehittämään laskuoppiin. Jumala on suurempi kuin laskuoppi.

Tämän tarkoitus ei ole mitenkään erityisesti todistaa, että 1+1+1=1, koska Jumalan olemus on edelleen täysin matematiikan ulottumattomissa, vaan vaahdota siitä, että tuo alakoulujärkeen käyvä perustelu yrittää määritellä Kaikkivaltiaan Jumalan alkeellisella Ojalan laskupilla.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja eronnut kirkosta:
eikö oo huulluutta uskoa semmoseen mitä ei näe eikä sen olemassaoloa voida todistaa?
Ei. Hulluutta on se, että ei edes halua uskoa, vaikka voi joutua "ikuiseen kadotukseen" sen takia. Varmempaa uskoa, kuin jättää uskomatta.
Tässä on nyt se vaara, että uskookin väärin. Mitäs jos rajan takana onkin Krishna, joka otsaansa rypistellen syyttää sinua lehmien syömisestä ja laittaa sinut syntymään uudelleen raatokärpäsenä?

Päivää taas.
olisiko tässä tapauksessa sitten ollut parempi, ettei olisi uskonut ollenkaan. Mitä sillä olisi voittanut?
Olisi ollut parempi, jos olisi uskonut kaikkiin jumaliin. Kristinuskohan hoituu sillä, että uskoo Antti "Pyhä" Kylliäisen sanaan, että kaikki pääsevät taivaaseen. Antin saarnaama Jumala on astetta armollisempi kuin muiden, sillä Hän ei vaadi edes uskoa pelastaakseen ihmisen. Koska Anttia ei ole heitetty ulos kirkosta mielipiteidensä vuoksi, niin niiden täytyy olla vähintään yhtä päteviä kuin kenen tahansa muun luterilaisen uskonoppineen käsitykset. Islamiin taas saa käännyttyä kun sanoo kolmesti "Ei ole muuta jumalaa kuin Jumala ja Muhammed on hänen profeettansa" arabiaksi. Hindulaisuus hoituu kun tajuaa, että Brahman=Atman. Samantapaisia kääntymiskokemuksia voi kerätä kaikkien muidenkin maailmanuskontojen kohdalla ja varmuuden vuoksi kääntyä muutamaan eksoottisempaan juttuun kuten cargo culteihin.

Kaikkiin pääuskontoihin uskovana pelastautumismahdollisuudet ovat paljon suuremmat kuin vain yhden uskonnon kannattajana.
Antin saarnaama asia tekee kristiuskon Jumalasta valehtelijan. Ja häntä on tietääkseni nuhdeltu tuosta opistaan. Meidän ei tule uskoa jotain yksittäisttä pappia, vaan uskoa siihen Jumalaan, josta Raamattu kertoo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Miksi uskovaiset eivät osaa linkittää?

http://www.evl.fi/raamattu/1992/
Ehkä johtuu siksi, että uskovainenkaan ei ole ajatustenlukijana, eikä tiedä mitä toiset haluavat ellei niistä sanota. Kukaan ei ole kysynyt tässä ketjussa linkkejä. Jos hiemankin täällä on enemmän pyörinyt, niin tietää, että tuokin linkki on monesti uskonkeskusteluissa tullut esille.
Meillä tuota kutsutaan valehtelemiseksi.
No teilläpä on omituiset sanat. |O
 
h2o
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Tietääkseni ainakin Jehovan todistajat ja muslimit, ehkä jotkut muutkin sanovat, että Jumala ei voi olla kolmiyhteinen, koska 1+1+1=3, tai sitten täytyisi olla 1/3+1/3+1/3=1. Tämä päättely on väärin!
Nimenomaan:

vesi = vesi
vesi = jää
vesi = höyry

Onko olemassa kolme vettä, ei ole.

 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Miksi uskovaiset eivät osaa linkittää?

http://www.evl.fi/raamattu/1992/
Ehkä johtuu siksi, että uskovainenkaan ei ole ajatustenlukijana, eikä tiedä mitä toiset haluavat ellei niistä sanota. Kukaan ei ole kysynyt tässä ketjussa linkkejä. Jos hiemankin täällä on enemmän pyörinyt, niin tietää, että tuokin linkki on monesti uskonkeskusteluissa tullut esille.
Meillä tuota kutsutaan valehtelemiseksi.
No teilläpä on omituiset sanat. |O
Meilläpäin tuota sanotaan valehtelemiseksi.

 
Alkuperäinen kirjoittaja eronnut kirkosta:
1...miksi jumala ei hyväksy homoja?
2... miksi ihmiset (esim. afrikassa) näkevät nälkää?
3... miksi syyttömät saa kärsiä?
4... miksi on sotia?
En usko, että Jumala on hippi. Sodat on ikävä asia, mutta verrattuna iänkaikkiseen elämään, ihminen kuolee kuitenkin joskus, oli se sitten sodassa tai muuten. Sodilla on varmaan monia tarkoituksia, joista ehkä yksi on se, että siinä menee usko ihmiskunnasta itsestään kumpuavaan täydelliseen hyvyyteen. (liittyy kohtiin 2, 3,4). Ja miksi Jumala ei hyväksy homoja? (Miksi homoseksuaalisuuden harjoitus siis on syntiä)? En tiedä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Tietääkseni ainakin Jehovan todistajat ja muslimit, ehkä jotkut muutkin sanovat, että Jumala ei voi olla kolmiyhteinen, koska 1+1+1=3, tai sitten täytyisi olla 1/3+1/3+1/3=1. Tämä päättely on väärin!

Yllämainitut laskutoimitukset toteutuvat aritmeettisessa järjestelmässä, joka opetetaan alakoulussa, ja vähän yläasteellakin. Periaatteessa jo lukiossa, viimeistään yliopistossa tulee vastaan sellaisia lukujärjestelmiä, jotka esim. pyörivät ympyrää niin, että 1+1+1=1, eikä siinä ole mitään kummallista eikä silmänkääntötemppua. Lukusuora onkin vain kiertynyt ympyrän muotoiseksi.

On siis Jumalan aliarvoimista väittää, että Jumala ei voi olla jonkunlainen, koska se käsitys ei taivu alkeellisimpaan ihmisten kehittämään laskuoppiin. Jumala on suurempi kuin laskuoppi.

Tämän tarkoitus ei ole mitenkään erityisesti todistaa, että 1+1+1=1, koska Jumalan olemus on edelleen täysin matematiikan ulottumattomissa, vaan vaahdota siitä, että tuo alakoulujärkeen käyvä perustelu yrittää määritellä Kaikkivaltiaan Jumalan alkeellisella Ojalan laskupilla.
Viisaasti kirjoitat! Se on totta, että Jumala on kaikkivaltias. Ja Hänen ymmärryksnsä niin paljon korkeampi ihmisen ymmärrystä. Jumalan tyhmyyskin on paljon viisaampaa, kuin ihmisen viisaus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
olen uskovainen mutta en usko raamattuu :D se onkin aikasta outo opus
Olet uskovainen, mutta mihin sää siten uskot?
Villi veikkaus.... Jumalaan??? Jumalaan voi uskoa, vaikka kyseenalaistaakin ihmisten kirjoittaman kokoelman - raamatun.
aivan oikein :D

Minun Jumalani ei tarvitse teurastaa poikaansa jotta voisi antaa ihmisille heidän syntinsä anteeksi. Minun Jumalani voi antaa anteeksi kenelle haluaa ilman että antaisi poikansa teuresttavaksi. Ja minun Jumalallani ei ole lapsia :D
Loistava vastaus!
No kenet teidän uskon mukaan sitten saa teurastaa?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja eronnut kirkosta:
1...miksi jumala ei hyväksy homoja?
2... miksi ihmiset (esim. afrikassa) näkevät nälkää?
3... miksi syyttömät saa kärsiä?
4... miksi on sotia?
En usko, että Jumala on hippi. Sodat on ikävä asia, mutta verrattuna iänkaikkiseen elämään, ihminen kuolee kuitenkin joskus, oli se sitten sodassa tai muuten. Sodilla on varmaan monia tarkoituksia, joista ehkä yksi on se, että siinä menee usko ihmiskunnasta itsestään kumpuavaan täydelliseen hyvyyteen. (liittyy kohtiin 2, 3,4). Ja miksi Jumala ei hyväksy homoja? (Miksi homoseksuaalisuuden harjoitus siis on syntiä)? En tiedä.
Ajattelen että homous on vastoin Raamatussa kerrottua kuvaa ihmisestä Jumalan kuvana. Sillä naisesta ja miehestä tulee yksi. He yhdessä täydentävät toisissaan olevaa vajavuutta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja eronnut kirkosta:
eikö oo huulluutta uskoa semmoseen mitä ei näe eikä sen olemassaoloa voida todistaa?
Ei. Hulluutta on se, että ei edes halua uskoa, vaikka voi joutua "ikuiseen kadotukseen" sen takia. Varmempaa uskoa, kuin jättää uskomatta.
Meilläpäin tuota sanotaan pelleilyksi.
Mistäpäin sinä tulet?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ajattelen että homous on vastoin Raamatussa kerrottua kuvaa ihmisestä Jumalan kuvana. Sillä naisesta ja miehestä tulee yksi. He yhdessä täydentävät toisissaan olevaa vajavuutta.
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.6.html#o23

 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Jeesus on Jumalan profeetta joka oli Juutalainen. Oliko sinun Jeesus kristitty vai? Mikä on syntiä, on esimerkiksi väittäminen vastaan ensimmäisen käskyn kanssa. Sillä on vain yksi Jumala. Uskon Jumalan sanaan.

Miksi sinä pidät Jumalan sanana raamattua jonka monta kymmentä eri kirjoittajaa ovat koonneet kirjaksi? Vai pidätkö Jumalan sanana vain osaa :D
Yritin noilla monilla kysymyksilläni kysyä sulta, että mistä olet "luonut" Jumalasi? Onko joku toinen kirja kuin Raamattu, onko sun omaa pähkäilyäsi vai mitä? Nyt vastaat kysymyksiini heittämällä minulle samat kysymykset takaisin.. Uskot Jumalan sanaan, mutta mikä on sinulle Jumalan sanaa, jos et Raamattuun usko?

Itse pidän Jeesusta Jumalan poikana, joka kuoli ristillä syntiemme tähden ja pidän Raamattua tärkeänä ohjenuorana.
Näytä minulle raamatunkohta, jossa Kristus kehottaa häiriköimään ihmisiä hokemalla uudestaan ja uudestaan hänen sanojaan?

http://www.evl.fi/raamattu/1992/

Muuten asiallinen kysymys, mutta linkität kysymyksen outoon paikkaan. Yritätkö tarkoittaa sillä jotain?

Myös kysymys on oudosti aseteltu "häiriköimisestä". Täälläkin on paljon ihmisiä, jotka _haluavat_ kuulla/nähdä hänen sanojaan kuten juuri sinä, joka haluat ehdontahdoin nähdä sellaiste tekstiä. Miksi siis sana "häiriköinti"? Vastaan nyt siihen, että missä lukee tekstiä, että hänen sanojaan mennään kertomaan eteenpäin.

No tässä tulee lähetyskäskyjä:
Tässä linkki, josta voit lukea lisääkin:
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.28.html#o151

Matt. 28:19-20
"19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.." Matt. 28:19-20

Mark. 16:15-1615 Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. 16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."


 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Näytä minulle raamatunkohta, jossa Kristus kehottaa häiriköimään ihmisiä hokemalla uudestaan ja uudestaan hänen sanojaan?
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.28.html#o151
Oikein! Kristus ei ole koskaan sellaista sanonut!
Lainaan tekstiä hieman enemmän:
Matt 28:
16 Kaikki yksitoista opetuslasta lähtivät Galileaan ja nousivat vuorelle, minne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
17 Kun he näkivät hänet, he kumarsivat häntä, joskin muutamat epäilivät. 18 Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
 
Taustaa: Viittaan tässä jossakin aiemmalla sivulla x annettuun linkkiin, jossa pyritään osoittamaan Koraani oikeaksi nykytieteen valossa.

Exodus on tapahtuma, jossa Israel lähti Egyptistä. Tarinan mukaan (ainakin Raamatun version) Jumala halkaisi meren kahtia, antoi Israelilaisten kävellä siitä yli, ja hukutti perässä tulleet faaraon sotajoukot mereen.

Nyt tuo sivusto väittää, että kyseisen faaraon ruumis on löydetty ja vetoaa Koraanin kohtaan
10:90. Me annoimme Israelin lasten kulkea meren poikki, ja silloin Farao sotajoukkoineen seurasi heitä sorron- ja vallanhaluisena, kunnes hän joutui veden valtaan ja sanoi: »Minä uskon, ettei ole olemassa muuta jumaluutta kuin Hän yksin, johon Israelin lapset uskovat. Minä myös tunnustaudun oikeauskoiseksi.»
91. »Nyt kylläkin! Mutta ennen olet ollut tottelematon ja kuulunut väärintekijöihin.
92. Siksi Me tahdomme tänä päivänä pelastaa pinnalle ruumiisi, jotta olisit muistomerkkinä sille, joka on sinun seuraajasi.» Mutta useimmat ihmiset eivät välitä Meidän merkeistämme.

En palannut täysin alkuperäisille lähteille tämän asian kanssa, en voi tietysti jokaista asiaa tutkia mutia myöten, mutta tässä teoriassa on ongelmia. Yksi niistä on se, että tämä faarao ei välttämättä ollut juuri tuo sama faarao

Merenptah lists enemy conquests, but the most interesting reference is a very rare mention of Israel. It may be the oldest non biblical reference to that country. Because of this, Merenptah has often been thought to be the pharaoh of the Exodus, though modern opinion leans against such an identification.
http://www.touregypt.net/featurestories/merenptah.htm

Mitä taas Faaraon kuolintapaan tulee, se oli luonnollinen, joskin vetäisin tämän Wikipediasta, mikä ei tietysti ole luotettava lähde. Mitä muuten kattelin Googlen tuomilta sivuilta, niin kaikissa viitataan luonnolliseen kuolemaan.
Merneptah hallitsi vain kymmenisen vuotta (1212-1202 eKr.) ennen luonnollista kuolemaansa
http://www.luxor-info.net/merneptah.html

Mikäli tuo luonnollinen kuolema seikka pitää paikkansa, niin kuin minulla on syytä uskoa, ei tuo Koraanin kohtakaan täsmää tähän muumioon, koska jos ruumis pelastetaan merestä, olisi kuolintapa varmaakin hukkuminen, eikä pitkään riuduttanut sairaus.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Näytä minulle raamatunkohta, jossa Kristus kehottaa häiriköimään ihmisiä hokemalla uudestaan ja uudestaan hänen sanojaan?
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.28.html#o151
Oikein! Kristus ei ole koskaan sellaista sanonut!
Lainaan tekstiä hieman enemmän:
Matt 28:
16 Kaikki yksitoista opetuslasta lähtivät Galileaan ja nousivat vuorelle, minne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
17 Kun he näkivät hänet, he kumarsivat häntä, joskin muutamat epäilivät. 18 Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
Totta. Suomalaisina vain uskonnosta keskustelu on laittettu johonkin kapeaan lokeroon. Kun usko voi olla tavallista arkipäivä ja siitä voi puhua koska vain. Kuka on sanonut ettei uskosta voisi puhua täälläkin tai laittaa noita Raamatun paikkoja? Jeesus tuli antamaan meille elämän, yltäkylläisen elämän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Totta. Suomalaisina vain uskonnosta keskustelu on laittettu johonkin kapeaan lokeroon. Kun usko voi olla tavallista arkipäivä ja siitä voi puhua koska vain. Kuka on sanonut ettei uskosta voisi puhua täälläkin tai laittaa noita Raamatun paikkoja? Jeesus tuli antamaan meille elämän, yltäkylläisen elämän.
Tuo on ihan totta.

Suomalaisten tuppisuu kansa pitää uskon asioita niin "henkilökohtaisena", että monet pitävät järjettömän kamalana asiana, jos joku kertoo omasta ilosta ja arkipäivästään, missä kuitenkin usko näkyy jatkuvasti. Tuollaiseen pitäisi olla vähintään "käsky/pakote" jostain päin tjms.
 
hmmm
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Kaikkiin pääuskontoihin uskovana pelastautumismahdollisuudet ovat paljon suuremmat kuin vain yhden uskonnon kannattajana.
Unohdit vaan kaikista tärkeimmän käskyn: "Älä pidä muita Jumalia..."
Jumala on yksi, kristityillä, juutalaisilla ja muslimeilla on sama Jumala, mutta kristityt asettavat Jumalan rinnalle muita Jumalia, kuten Jeesuksen.
 
hallo
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja eronnut kirkosta:
1...miksi jumala ei hyväksy homoja?
2... miksi ihmiset (esim. afrikassa) näkevät nälkää?
3... miksi syyttömät saa kärsiä?
4... miksi on sotia?
En usko, että Jumala on hippi. Sodat on ikävä asia, mutta verrattuna iänkaikkiseen elämään, ihminen kuolee kuitenkin joskus, oli se sitten sodassa tai muuten. Sodilla on varmaan monia tarkoituksia, joista ehkä yksi on se, että siinä menee usko ihmiskunnasta itsestään kumpuavaan täydelliseen hyvyyteen. (liittyy kohtiin 2, 3,4). Ja miksi Jumala ei hyväksy homoja? (Miksi homoseksuaalisuuden harjoitus siis on syntiä)? En tiedä.
Ajattelen että homous on vastoin Raamatussa kerrottua kuvaa ihmisestä Jumalan kuvana. Sillä naisesta ja miehestä tulee yksi. He yhdessä täydentävät toisissaan olevaa vajavuutta.

Nainen ei ole nainen
Mies ei ole mies
Nainen ja mies = ihminen

Kissa, koira, kameli ovat eläin :D

Jumala, Jeesus = Jumala

Miksi ette sano Jumalaa Jeesukseksi? Miksi sanotte Jeesusta Jumalaksi :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Kaikkiin pääuskontoihin uskovana pelastautumismahdollisuudet ovat paljon suuremmat kuin vain yhden uskonnon kannattajana.
Unohdit vaan kaikista tärkeimmän käskyn: "Älä pidä muita Jumalia..."
Jumala on yksi, kristityillä, juutalaisilla ja muslimeilla on sama Jumala, mutta kristityt asettavat Jumalan rinnalle muita Jumalia, kuten Jeesuksen.
Tässä on pari puolta. Uskon, että on olemassa vain yksi kaikkivaltias Jumala, ja missään tapauksessa ei ole erikseen olemassa sekä esim. kristittyjen että muslimien Jumalaa.

Jumalakuvat näissä uskonnoissa ovat kuitenkin erilaiset, niinkuin aiemmin on jo todettu, siinä mielessä ei voi todeta, että olisi samasta uskonnosta kysymys.

Ja vaikka moneen kertaan on sanottu, niin kristityt eivät pidä Jeesusta erillisenä olentona, ikäänkuin toisena Jumalana, joka vain otetaan ja lätkäistään kaikkivaltiaan Jumalan rinnalle.

Koraanin käsitys kristinuskosta:

5.116. Ja kun Jumala sanoo: »Oi Jeesus, Marian poika! Oletko sanonut ihmisille: »Ottakaa minut ja minun äitini kahdeksi jumalaksenne Jumalan ohella»

Mikään kristillinen kirkkokunta ei kuitenkaan väitä, että kolminaisuus koostuisi Isästä, Jeesuksesta ja Mariasta.
 

Yhteistyössä