Uskotko yliluonnolliseen pahaan?

• Viestiketjun aloittaja Rukoilijasirkka
  • Ensimmäinen viesti
nyt harmaana
Fang-Ann ja muut, itsekin olen joskus pelännyt sitä jos tätä olematonta. Se mikä itseä on lohduttanut, on kun lemmikki ei ole pelännyt, vaan on vain nukkunut sikeesti. Uskon että oikeasti "ylimääräisen" läsnäolon koirakin vaistoaisi, tai näin ainakin sanotaan.

Yhden kerran se koiran reaktio olikin jotain pelottavaa. Heräsin yöllä, kun koira (joka nukkuu sängyssä) oli ihan jäykkänä hiljaa ja pää ylhäällä. Se tuijotti huoneen nurkkaa. Aivan hievahtamatta.
En itse "aistinut" mitään, mutta tuo pelotti. Miksi heräsin siihen, että koira on hereillä? Miksi se tuijotti nurkkaa, miksi se ei murissut tai mitään? En uskaltanut liikkua yhtään mihinkään, hyvä jos uskalsi hengittää. Tätä kesti useita minuutteja.

Myöhemmin selitin sitä itselleni niin, että ehkä se kuuli ulkoa jotain. Mutta miksi se tuijotti nurkkaan, ja miksi se ei mennyt ikkunaan, jos ulkona liikkui jotain.

Näitä juttuja on jonkin verran tutkittu, ja tällaiset yliluonnolliset kokemukset tapahtuu suunnilleen aina, kun ihminen on nukkumaan menossa. Hereillä ja valveilla olon rajamailla ihminen voi hallusinoida, ymmärtämättä mikä on totta, mikä ei.
Mutta ensin katson aina koiran reaktiota, jos yöllä säpsähtää johonkin :D Melkein joka kerta se onkin onnistunut minut rauhoittamaan. ;)

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Niin kuin täällä osa onkin jo kirjoittanut, paha saa "viisaampien" mukaan valtaa pelokkaisiin ja sellaisiin jotka uskoo että paha voi koskettaa heitä. Pitää vain Uskoa ja lujaa. Helppoa ei aina ole, etenkin kun on jo kokenut...
Eli periaatteessa kuitenkin sama asia kuin mullakin. Eli kun uskoo tarpeeksi, ei tarvitse pelätä pahoja voimia.

näin
En usko pahaan,en jumalaan,enkä mihinkään demoneihin.
Uskon kumminkin muuhun yliluonnolliseen esim Kummituksiin uskon,ja olen pari kertaa kokenutkin.Uskon että ihmisen sielu ei kuole vaan se jää maanpäälle,ruumiin kuoltua.Kmmitukset ovat sellaisia kun ne ovat eläissään olleet,eli jos joku on ollut paha on hän sitä vielä kuoltuaan.

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja näin :
Uskon kumminkin muuhun yliluonnolliseen esim Kummituksiin uskon,ja olen pari kertaa kokenutkin.Uskon että ihmisen sielu ei kuole vaan se jää maanpäälle,ruumiin kuoltua.Kmmitukset ovat sellaisia kun ne ovat eläissään olleet,eli jos joku on ollut paha on hän sitä vielä kuoltuaan.
Mut jos kaikki maailman kuolleet jää tänne, niin täällähän on hurjan täyttä.

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
;) Niinhän täällä onkin. Vaikka osa jatkaakin matkaansa melko pian...

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
;) Niinhän täällä onkin. Vaikka osa jatkaakin matkaansa melko pian...
Mä taas uskon silleen, että kukaan ei voi jäädä tänne haahuilemaan, vaan on mentävä, joko Jumalan luokse tai siihen toiseen paikkaan. "kummitusten" ajattelen olevan pahoja henkiolentoja, jotka käyttää jonkun omaisen muistoa tai jotain pelottavaa tarinaa työkalunaan manipuloidakseen tai pelotellakseen ihmisiä.

kyllä uskon, tiedän itseasiassa
Raamatun kertoman mukaan saatana (persoonallinen paha) on olemassa siinä kuin Jumalakin on olemassa.

Ja kun ympärilleen vilkaisee niin saatanan ja apujoukkojensa olemassaoloa ei voi kiistää.

n
Ai ei voi jäädä haahuilemaan? Ollaan porukalla nähty ja kuultu haahuilemisia, jotka tosin
vähenivät sittemmin kun omaisemme poissiirtymisestä oli kulunut aikaa.
Uskoisin että he ovat omassa paikassaan, mutta tosiaan eivät kaikki henget pelottele,
vaan antavat lohtua.
Aika harvoin oon kokenut mitään pelottelua.
En osaa sanoa vaikka "pelottelevia kummituksiakin" olisi.
Pikemminkin tulee mieleen lapsuudessa luetut kummitustarinat eikä se miten oikeasti
asiat on.

mie vaan
Mä uskon. Siis en sillä tavalla usko, että laittaisin siihen uskoni, tai askartelisin sen asian kanssa, mutta uskon, että on olemassa yliluonnollista pahaa, pahoja henkiolentoja.

Aika monet ihmiset uskoo jollain tavalla tämmösen pahan olemassaoloon. Usein ajatellaan, että se viihtyisi jossain karmivassa paikassa, jossain kummitustalossa tai pelottavassa metsässä.

Mutta jos siis sellaiseen uskoo, niin miksi se paha ei yhtähyvin olisi ihan missä vaan. Huolto-asemalla, kirjastossa, supermarketissa? Eihän aineeton olento ole rajoitettu ja vangittu johonkin tiettyyn tilaan tai paikkaan.
Uskon kyllä, että jonkin paikan voi erottaa ja rajoittaa omaksi tilakseen, johon tämmöisillä ei ole pääsyä.

Voisinko nyt saada mitäs-nyt-kukkuu-viriviri-tööttööt-palkinnon? :xmas:

Niin ja siis se kysymys, että miksi se paha ei muka väijyisi ruokakaupassa? miksi et siellä pelkää?
Minä taas olen Jumalaan luottava enkä pelkää siten mitään, enkä myöskään usko että täydellisestä hyvyydestä voisi syntyä mitään pahaa. Sinunkin kannattaisi jättää tuo yliluonnollisen metsästys ja sen sijaan turvata Jeesukseen.
Siinä maailmassa ei ole mitään yliluonnollista, eikä pahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja n:
Ai ei voi jäädä haahuilemaan? Ollaan porukalla nähty ja kuultu haahuilemisia, jotka tosin
Uskoisin että he ovat omassa paikassaan, mutta tosiaan eivät kaikki henget pelottele,
vaan antavat lohtua.
Pikemminkin tulee mieleen lapsuudessa luetut kummitustarinat eikä se miten oikeasti
asiat on.
Olen samaa mieltä.
Minä en tunne kummituksia pelottaviksi, saati pahoiksi.

näinpä näin
Alkuperäinen kirjoittaja mie vaan:
Mä uskon. Siis en sillä tavalla usko, että laittaisin siihen uskoni, tai askartelisin sen asian kanssa, mutta uskon, että on olemassa yliluonnollista pahaa, pahoja henkiolentoja.

Aika monet ihmiset uskoo jollain tavalla tämmösen pahan olemassaoloon. Usein ajatellaan, että se viihtyisi jossain karmivassa paikassa, jossain kummitustalossa tai pelottavassa metsässä.

Mutta jos siis sellaiseen uskoo, niin miksi se paha ei yhtähyvin olisi ihan missä vaan. Huolto-asemalla, kirjastossa, supermarketissa? Eihän aineeton olento ole rajoitettu ja vangittu johonkin tiettyyn tilaan tai paikkaan.
Uskon kyllä, että jonkin paikan voi erottaa ja rajoittaa omaksi tilakseen, johon tämmöisillä ei ole pääsyä.

Voisinko nyt saada mitäs-nyt-kukkuu-viriviri-tööttööt-palkinnon? :xmas:

Niin ja siis se kysymys, että miksi se paha ei muka väijyisi ruokakaupassa? miksi et siellä pelkää?
Minä taas olen Jumalaan luottava enkä pelkää siten mitään, enkä myöskään usko että täydellisestä hyvyydestä voisi syntyä mitään pahaa. Sinunkin kannattaisi jättää tuo yliluonnollisen metsästys ja sen sijaan turvata Jeesukseen.
Siinä maailmassa ei ole mitään yliluonnollista, eikä pahaa.
Raamatun mukaan saatana on olemassa yhtä varmasti kuin kolmiyhteinen Jumalakin on olemassa! Sitä ei kukaan meistä vvoi kiistää tai jos kiistää, vääristelee Raamatun sanomaa.

:D
Alkuperäinen kirjoittaja JanJade:
Alkuperäinen kirjoittaja n:
vaan antavat lohtua.
asiat on.
Olen samaa mieltä.
Minä en tunne kummituksia pelottaviksi, saati pahoiksi.
No omiin "tuntemuksiinhan" sitä ihmisen kannattaakin luottaa :D:D:D

mie vaan
Alkuperäinen kirjoittaja näinpä näin:
Raamatun mukaan saatana on olemassa yhtä varmasti kuin kolmiyhteinen Jumalakin on olemassa! Sitä ei kukaan meistä vvoi kiistää tai jos kiistää, vääristelee Raamatun sanomaa.
Sen sanoma nyt on vääristelty jo ajat sitten. Minä sanoin uskovani ja luottavani Jumlaan ja Jeesukseen, en raamattuun.
Kuten sanottu, ei täydellisestä hyvyydestä tai rakkaudesta voi syntyä mitään pahuutta. Saatana syntyi ihmisten kautta ja ihmisissä

Sen sanoma nyt on vääristelty jo ajat sitten. Minä sanoin uskovani ja luottavani Jumlaan ja Jeesukseen, en raamattuun.
Kuten sanottu, ei täydellisestä hyvyydestä tai rakkaudesta voi syntyä mitään pahuutta. Saatana syntyi ihmisten kautta ja ihmisissä
Ja sinä siis väität Raamattua valheeksi? On sulla usua!

Ja kuka väitti että paha syntyi Jumalasta?

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja :

Minä väitän, että Raamatun mukaan paha on lähtöisin Jumalasta. Kaikkihan on lähtöisin Jumalasta, jollen ole väärin ymmärtänyt, näin tietääkseni uskovat nekin kristityt, jotka eivät luota Raamattuun. Jumalan johtamiskyvyt saivat Luciferin närkästymään ja tämä päätti ryhtyä freelanceriksi, jota ei olisi tapahtunut, ellei Jumala olisi luonut Luciferiä tai olisi ollut erilainen pomo.

...

Minä väitän, että Raamatun mukaan paha on lähtöisin Jumalasta. Kaikkihan on lähtöisin Jumalasta, jollen ole väärin ymmärtänyt, näin tietääkseni uskovat nekin kristityt, jotka eivät luota Raamattuun. Jumalan johtamiskyvyt saivat Luciferin närkästymään ja tämä päätti ryhtyä freelanceriksi, jota ei olisi tapahtunut, ellei Jumala olisi luonut Luciferiä tai olisi ollut erilainen pomo.
Okeio!

Mutta, Jumala ja saatana ovat kuitenkin olemassaolevia persoonia ja sehän oli tämä pointti, ei Jumalan johtamiskyvyt eikä varsinkaan ihmisarvio niistä :D

mie vaan

En väitä valheeksi!. Raamattu on koostettu useista eri kirjoista, ,siitähän sen nimikin tulee, mutta sen sisältö ei ole pysynyt turmeltumattomana.
Ota huomioon, että raamatun teksteistä osa on kabbalistisia ja osa taas essealaisia, ei nykypapilla ole minkäänlaista ymmärrystä niiden sanomaa tulkita. Ne soveltaa ihan omia tulkintojaan, heistä ei ole nykyaikana enää maagikoiksi.
Jumalasta on tulkintaa jo 4000-5000 vuotta vanhoissa Veda kirjassa, ja se sama tulkinta on myös osassa raamattua, siinä osassa joka on säilynyt muuttumattomana.

Saatana ei kuulu eikä liity mitenkään kolmiyhteyteen, joka toteutuu kaikessa mitä on. Se on täysin kirkkolaitoksen oma keksintö tai kenties virhe tulkinnasta alkunsa saanut. Jumalan näkee luonnossa, satanaa ei näe missään. Ihminen uskoo silmiään paremmin kuin kirkonhöpinää.
Ihminen saavuttaa Jumalan sillä hetkellä kun kahdesta tulee jälleen kerran yksi.

Kaikki on syntynyt Jumalasta, koska Jumala on kaikkien yläpuolella. Sinulla on vain kirkon kuuluttama rajattu käsitys mitä jumaluus on. Kirkko kuulutti, että Jumala on Taivaassa, maapallon yläpuolella ja että Taivat on täydellinen, siinä missä maapallo on syntinen ja alhainen. No, luonnontieteet kumosi tuon kösityksen, silti kirkko ei tunnustanut, että luonto kuvaa Jumalaa sellaisenaan, vaan väittää yhä että Jumala on ulkoinen persoona, eikä siten kaikkein ylin voima.
Kirkko alentaa Jumalan ja antaa saatanalle vallan sen kautta.

Minä väitän että kirkon opetukset ja tulkinnat ovat valheellisia ja virheellisiä. Nykypäivänä kirkkoa ei enää tarvita, ihminen osaa ajatella itsenäisesti.
Jumala ei ole kaksinainen, vihaava ja rakastava, koska sellainen ei olisi ylin voima. Demiurgi voi olla tuollainen mitä kirkko kuvaa, se onkin se jumala johon kirkko tukeutuu ja jota rukoillaan. Se on juutalaisten jumala ja Jeesus opetti ja kertoi vertauskuvin taivaanvaltakunnan salaisuudet, mutta kirkko ei niitä hyväksynyt koskaan. He halusivat vallan itselleen, eikä halunnut jumalalla sitä olevan. Sen takia kirkko hylkäsikin alkuperäiset Jeesuksen opetukset ja tuotti oman maailmankuvansa, otti juutalaisten jumalan omakseen.

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Okeio!

Mutta, Jumala ja saatana ovat kuitenkin olemassaolevia persoonia ja sehän oli tämä pointti, ei Jumalan johtamiskyvyt eikä varsinkaan ihmisarvio niistä :D
No, tuohon en ota kantaa... :whistle: Tai otan sittenkin. Raamattu ei todista Jumalan tai Saatanan olemassa oloa, eikä kumoa sitä. Kunkin oma kokemus uskosta on täysin irrallinen asia, joita voi toki vertailla ja etsiä samankaltaisuuksia, joilla perustella juuri ko. uskon oikeutusta ja paremmuutta. Miksi jumaluus tarvitsisi persoonan? Eikö sen olemassa olo olisi muuten mahdollista?

Mutta aika absurdi ajatus kaikkinensa, eikö? Täydellisyys mokaa, eikä halua korjata mokaansa, ettei kukaan huomaa mokaa.

...
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Aivan, persoonia. Siinä kiteytyy nykyajan kristillisyys. Siinä näkyy miten kirkko palvoo pelkkää Luojajumalaa, sitä minkä he ottivat juutalaisilta. Älkää sekoittako Jeesusta tuohon samaa, koska Jeesus oli Jumalan poika, ei Luojajumalan, demiurgin. Te annatte suuren painoarvon raamatulle, jossa ei ole mitään muuta tietoa kuin se minkä kirkko sinne on hyväksynyt.
Se ei ole kuin pieni osa kokonaisuutta, ei koko totuus.

...
Mutta aika absurdi ajatus kaikkinensa, eikö? Täydellisyys mokaa, eikä halua korjata mokaansa, ettei kukaan huomaa mokaa.
Ei se ole absurdi, koska täydellinen ei mokannut, kyse ei koskaan ole ollut täydellisestä jumalasta.
Kirkollakin oli tuo tieto, he eivät vaan halunneet luoda seurakuntaa sen pohjalta, koska heillä oli eri intressit kuin totuuden levittäminen. He jakoivat kirkon kahteen osaan, toisen osan he asettivat vainojen alle, kuten kaikki muutkin jotka puolustivat totuutta, saivat kirkonkirouksen päällensä.
He halusivat itse valtaa ja hallintaa ja siksi he palvoivat tuota epätäydellistä jumalaa.

Anais.
Uskon tietynlaisiin inhimillisiin ääripäihin ja energioihin. En pelkää yliluonnollista (vaikka välillä ehkä vähän hirvittää)...tiedän ettei se kosketa minua jos en anna. Olen myös joutunut tuohon...henkien häätö-hommaan kerran. Ajattelen että samanlaisia energiotia on myös meissä elävissä, ja ettei mitään niin kärjistynyttä pahaa kuitenkaan ole, että vertaisin sitä ylimaalliseen saatanaan.

Yhteistyössä