Uskotko, että kaikella on tarkoituksensa?

universumin laajuudessa?
Mitä enemmän tulee elinvuosia, sen enemmän saan kokonaisvaltaisemman käsityksen asioiden tarkoituksellisuudesta. En usko, että kyse on korkeammasta johdatuksesta, vaan me ihmiset vaikutamme omaan ja toistemme elämään myös tiedostamattomalla tasolla.

Kaikkea ei voi ajatella vain minun kauttani, vaan tekoni ja ratkaisuni saattavat vaikuttaa ketjumaisesti muihin ihmisiin. Kuvitellaan, että minull on hyvä työpaikka ja irtisanoudun siitä. Samaan aikaan joku etsii uutta työpaikkaa, tarvitsee parempaa palkkaa maksaakseen velkojaan ja saadessaan työpaikkani hänen elämänsä helpottuu samoin kuin hänen perheensä . Hyvä olo heijastuu heistä muihin sukulaisiin ja miniän kireät välit helpottuvat anopin kanssa, josta taas seuraa että anoppi muuttaa testamenttiaan miniän hyvän käytöksen vuoksi. Anoppi ei stressaa enää miniänsä takia, vaan saa lisäenergiaa harrastaa ja löytää sitä kautta uuden ystävän, joka hoitaa anopin dementoituessa anoppia hellästi ja täten anopin loppuelämä sujuu hienosti lähiomaisten mielihyväksi.Ystävä on saanut tarkoitusta elämälleen auttaessaan kuolevaa anoppia ja päättää lähteä Intiaan vapaaehtoiseksi avuksi raiskattujen naisten keskukseen. Intiassa hän kokee syvää yhteyttä autettaviinsa ja valaa heihin uutta uskoa , että naiset päättävät joukolla ryhtyä vaatimaan kovempia rangaistuksia raiskaajille ja paljastamaan korruptoituneen poliisipäällikön jnejne. Minä luen Suomessa Suomen Kuvalehdestä jutun em ystävästä miettien, että onpa aikamoinen tyyppi.

Me emme hiihtele täällä pallolla pussit päässämme ja kuvittelemme, ettei teoillamme olisi merkityksensä muiden kohtaloon.
 
Ajattelen että ne mitkä sattuu mulle itsestä riippumattomista syistä, voi olla tarkoitettua.

Mutta se jos mä itse vaikka saan jonkun sydän-ja verisuonitaudin istumalla liikaa palstalla ja syöden samalla epäterveellisiä, on ihan mun oma vika. Tai jos mun kissa kuolee jossen ruoki sitä tms (siis ruokin tuota kissaani!).
 
Peyote
Mä uskon semmoseen, että Jumalalla on suunnitelmia ja siten asioilla on tarkoitus. Aattelen, että aika on Jumalan kädessä koko ajan, niinku joku rubikinkuutio. Jumala näkee siksi menneen, tulevan ja nykyisen ja kaikki mahdolliset, ihmisen valinnanvapaudesta johtuvat skenaariot.

Ja tavallaan uskon, ettei aivan joka pienellä asialla ehkä ole tarkoitusta, vaan ne on vaan seurauksia valinnoista tai olosuhteista, mutta kuitenkin niin, että Jumala vaikuttaa asioiden kulkuun, niin että ne hänen suuret ja tärkeät suunnitelmat tulevat toteutumaan tavalla tai toisella.

Ja en osaa todellakaan perustella miksi uskon tälleen. Näin olen pähkäillyt sen perusteella mitä olen raamatusta lukenut Jumalasta.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Mythagoa komppaillen, en usko et elämällä olisi joku ennalta määrätty tarkoitus, vaan me itse annamme sille tarkoituksen ja löydämme asioista ja tapahtumista tarkoituksia. Toisille on helpompi ajatella että kaikelle on joku tarkoitus, kuin ajatella että kaikki olisi täysin sattumanvaraista. Mun mielestä kumpikaan ajattelutapa ei ole sen enempää oikeampi tai väärempi.
 
Totta kai teoillamme on vaikutusta, ei kai kukaan ole sanonut ettei olisi. Mutta elämämme tapahtumilla ei ole ennalta määrättyä, johonkin tähtäävää tarkoitusta.
Joo eikä varsinkaan vaikkapa lapsibordelliin syntyvällä lapsiprostituoidun kohtalolla.

Onhan tässäkin ketjussa useampi ihminen, jonka mielestä tuollakin tapahtumalla (lapsiprostituutio ja aikainen kuolema sisäisiin vammoihin tmv.) on jokin tietty tarkoitus, mutta itse en saa kiinni ajatuksesta.
Olisi kiva kuulla logiikka tuon uskomuksen takaa, mutta sellaista ei nähtävästi ole tarjolla.
Kai se on kuten HG sanoi, eli helppo uskoa noin, helppo tuudittautua vähän pinkkiin pumpuliin tuossa asiassa.
 
Pin
Joo eikä varsinkaan vaikkapa lapsibordelliin syntyvällä lapsiprostituoidun kohtalolla.

Onhan tässäkin ketjussa useampi ihminen, jonka mielestä tuollakin tapahtumalla (lapsiprostituutio ja aikainen kuolema sisäisiin vammoihin tmv.) on jokin tietty tarkoitus, mutta itse en saa kiinni ajatuksesta.
Olisi kiva kuulla logiikka tuon uskomuksen takaa, mutta sellaista ei nähtävästi ole tarjolla.
Kai se on kuten HG sanoi, eli helppo uskoa noin, helppo tuudittautua vähän pinkkiin pumpuliin tuossa asiassa.
Ja sinä olet kapeakatseinen, juu.
 

Yhteistyössä