Uskonnottomat tai muuten ev.lut. seurakuntaan kuulumattomat/toista uskontokuntaa edustavat: miltä tämä teistä kuulostaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Pienen äiti:
Ei ole meidän perheelle vielä ajankohtaista, mutta antaisin tuolla opetussisällöllä mennä uskontotunneille. Äkkiä laskettuna 5-6 aihetta 17:stä käsitteli otsikoltaan kristillistä uskoa, muut oli enemmän tai vähemmän yleissivistävää tai yleistä eettistä aihetta. Nuo ET:n sisällöt oli samanlaisia yleissivistäviä ja eettisiä eli ihan hyvä, mutta lapset helposti tuon uskonnonopetuksen vuoksi joutuvat eroon kavereistaan ja se ei ole kiva juttu. Minulla on paljon uskovaisia (ev.lut) ja ei-uskovaisia ystäviä, eikä kukaan kyllä heistä ole tätä asiaa vielä ala-asteella uskonnonopetuksen vuoksi valinnut.
7/11 käsitteli kristinuskoa tai siihen liittyvää asiaa, huomasit ehkä että siinä oli otsikot erikseen.

Lapset nyt muutenkin usein tekevät erilaisia asioita kuin kaverinsa, käyvät eri harrastuksissa - vai pitäisikö meidänkin käydä sunnuntaisin jumalanpalveluksessa kun naapurintyttökin käy? Enkä tiedä montako tuntia viikossa on uskontoa, tuskin yhtä tuntia enempää.
 
vieras
Olen, ollut koulussa ala-asteelta lukioon mukana kaikessa uskonnonopetuksessa ja en koe olevani lainkaan uskonnollinen. Siitä huolimattam en myöskään koe, että olisin saanut koulun opetuksesta jotain sellaista, mitä en hyväksy. Uskontotunneilla kerrottin Raamatusta, Jumalasta ja Jeesuksesta, sekä jonkin verran maailman muista uskonnoista.
Minusta on hyvät tietää, mistä puhutaan, kun keskustellaan tai seurataan uutisia, jotka liittyvät uskontoon, kuten Lähi-Idän sota, tai islamilaisten keskinäiset tappofestari, joita järjestetään ympäri itäisempää maailmaa, Gazasta Kiinaan tai sitten Pohjois-Irlannin rähinöitä tai Irlannin itsenäistymistaisteluita tai Somalian tai Darfourin islamilaisia joukkomurhajuhlia. Myös Kristinuskon lähetystyötä ja ristiretkiä ja niiden historiallista seurausta pystyy paremmin analysoimaan, jos tuntee Raamatun luomaa viestiä ja tavoitetta.
 
Meidän pikkukouluun perustettiin et-ryhmä kun oppilaita oli tulossa 3 (2 meidän, 1 naapurin). Nyt pari vuotta myöhemmin tulokkaitakin luokalle on kun vanhemmat saaneet vihiä et sellanenkin vaihtoehto on.. Ennen et-luokkaa meidän muksut piirteli uskontotuntien ajan. Ei tarvinnut osallistua.
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Ei ole kohtuuton matka, enkä tiedä millainen kuljetus järjestyisi. Olisiko alle 2km matkaa..

Lueskelen tässä just säädöksiä tuosta elämänkatsomustiedon järjestämisestä. Itsekin voisin opettaa, mutta olisi hienoa jos lapsi saisi opetuksen koulun puolesta kuten muutkin ;)
Meillä annettiin vaihtoehdoiksi ensin, että joko lapsi osallistuu uskonnontunteihin, on yksin koulun käytävällä tekemässä tehtäviä kun muut on uskontotunnilla (vielä päivän viimeinen tunti!) tai sitten opetetaan itse.

Siinä vaiheessa, kun sanoimme että opetamme itse, olisikin pitänyt kuulemma valita joko koulun käytävä tai uskontotunti. No, ei tätä pidetty järkevänä.

Koululta saatiin monistemateriaalia, jota käytiin lapsen kanssa kotona läpi. Se ei mennyt ihan putkeen, i.e. vastaavalla opettajalla ei riittänyt aikaa ja resursseja riittävästi asian täyspainoiseen hoitamiseen, ajattelin että tänä vuonna tilaan sen ET-kirjan meille kotiin, että voidaan pojan kanssa käydä sitä läpi. Koulu kun siis ei sitä kirjaa anna.

 
viesar
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Eli katkelma OPS:sta 1lk uskonnonopetusta:


Turha ja merkityksetön elämä syntisäkkinä
Jumala Taivaallisena Kuninkaana, Jumala näkee synnit ja rankaisee
minun juureni: pakanallinen menneisyys, jota hävetä
toiset ihmiset joko uskonveljiä ja -sisaria tai käännytettäviä, luonto sekatavarakauppana
joka väärin uskovaa suvaitsee, häneen kadotukseen tuomitsee
muiden uskontojen tuomitseminen mikäli ne liittyvät oppilaiden elämään
Ihan sellaista tekstiä kuin odottaa sopiikin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ketjun perusteella voisi tehdä varmaankin jonkinlaisen palstan kävijöiden yhteiskunnallisesta koostumuksesta. 85% suomalaisista kuuluu ev.lut seurakuntiin. Palstan kirjoitusten perusteella 95% palstalaisista on ateisisteja tai jonkun muun uskontosuunnan edustajia. Tästä ja monista muistakin ketjuista voi päätellä, että Kaks Plussan seuraajista valtava enemmistö edustaa erilaisia seksuaalisia ja uskonnollisia vähemmistöjä, rokotusvastaista pientä ryhmää ja täysimettäjiä. Kunn sitten laskee vielä nämä yhteen, niin keskustelijat taitavat edustaa. 1,5% suomalaista ja heidän näkemyksiään ja siihenkin menee vielä mukaan maahanmuuttajien vaimojen osuus.
Ketjun otsikon kysymys oli osoitettu ei-ev.lut.-ihmisille. Vastauksista voi päätellä että myös ev.lut.-kirkkoon kuuluvat ymmärtävät lukemansa!
Jos lukee tarkemmin tekstini, niin siellä oli myös manittu toisesta lauseesta eteenpäin tekstini varsinainen sisältö. Toiaalta myös olen havainnut, että kaikkiin uskovien tai uskontoa käsitteleviin avauksiin vastaa tämä sama uskonnottomien tai ateistien (Joku varmaan vetää herneen nenään, kun ei omaa luokitusta ole mainittu.) joukko, vaikka helitä ei ole mitään kysytty.
Ylempänä kirjoitin myös siitä, etten ole uskovainen ja olen silti ollut koulun uskonnonopetuksessa mukana, ilman muiden havaitsemia henkisiä vammoja.

 
v
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ketjun perusteella voisi tehdä varmaankin jonkinlaisen palstan kävijöiden yhteiskunnallisesta koostumuksesta. 85% suomalaisista kuuluu ev.lut seurakuntiin. Palstan kirjoitusten perusteella 95% palstalaisista on ateisisteja tai jonkun muun uskontosuunnan edustajia. Tästä ja monista muistakin ketjuista voi päätellä, että Kaks Plussan seuraajista valtava enemmistö edustaa erilaisia seksuaalisia ja uskonnollisia vähemmistöjä, rokotusvastaista pientä ryhmää ja täysimettäjiä. Kunn sitten laskee vielä nämä yhteen, niin keskustelijat taitavat edustaa. 1,5% suomalaista ja heidän näkemyksiään ja siihenkin menee vielä mukaan maahanmuuttajien vaimojen osuus.
Ketjun otsikon kysymys oli osoitettu ei-ev.lut.-ihmisille. Vastauksista voi päätellä että myös ev.lut.-kirkkoon kuuluvat ymmärtävät lukemansa!
Jos lukee tarkemmin tekstini, niin siellä oli myös manittu toisesta lauseesta eteenpäin tekstini varsinainen sisältö. Toiaalta myös olen havainnut, että kaikkiin uskovien tai uskontoa käsitteleviin avauksiin vastaa tämä sama uskonnottomien tai ateistien (Joku varmaan vetää herneen nenään, kun ei omaa luokitusta ole mainittu.) joukko, vaikka helitä ei ole mitään kysytty.
Ylempänä kirjoitin myös siitä, etten ole uskovainen ja olen silti ollut koulun uskonnonopetuksessa mukana, ilman muiden havaitsemia henkisiä vammoja.
En edelleenkään ymmärrä että miten tämän ketjun perusteella voi tehdä mitään prosenttilaskuja palstalla käyvien uskonnollisuudesta. Lisäksi tähän ketjuun vastasi ehkä parikymmentä (?) palstailijaa, ja palstalla on kai yli tuhat nimimerkkiä, eli aika pieni osa.
 
Kuulostaa sellaiselta, että mun lapsi ei todellakaan uskonnonopetukseen osallistuisi.

Eikä osallistukaan, et-ryhmään hänet laitoin. Onneksi omassa koulussa on et-opetusta, selvitin sen hyvissä ajoin ennen kouluvalinnan tekemistä.
 
lpktk
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Leenu-74:
mutta mielestäni noiden kyseisten asioiden tunteminen kuuluu yleissivistykseen. Nuo asiat ympäröivät kuitenkin suomalaista joka puolella, että jos olisin uskonnoton, haluaisin kuitenkin lapseni tietävän noista asioista. Ihan niin kuin haluan heidän tietävän muistakin uskonnoista ja kulttuureista.

Vaarana on aina tietysti se, että lapsi kiinnostuu niistä muullakin tasolla.
tässä se tuli, yleissivistys. nimenomaan yleissivistävää, ei koulun uskonnontuntien tarkoitus ole tehdä kenestäkään hihhulia tai käännyttää. mutta kovasti vanhemmat sitä juuri pelkäävät. itse asiassa jos eivät itse usko ja omasta mielestään kaikki on satua niin mitä pelkäämistä siinä on?
Yleissivistystä varten on olemassa et-opetus.

Kun uskonnot ovat mielestäni satua, uskonnonopetus koulussa olisi ok, jos tunnilla kerrottaisiin että nämä jutut ovat sitten satua. Mutta silloinhan tarinat voisi siirtää äidinkielen tunnille!

Ei lapsia saa sekoittaa kertomalla hänelle että näillä tunneilla voit uskoa opettajaa, mutta noilla toisilla tunneilla kerrotaan vain satuja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
paitsi tietysti se, että lapsi saattaisikin kiinnostua uskonnosta joka olisi sitten taas maailmanloppu niille vanhemmille jotka kiihkeästi uskontoa vastaan taistelevat.
Ei niin suuri maailmanloppu kuin toisinpäin. Minun tapauksessani en usko että lapsi joutuu helvettiin/kadotukseen jos hän uskoo johonkin jumaluuteen. Toivon vain että lapseni on onnellinen eikä joudu minkään kultin mukaan.

Entä olisiko sinulle maailmanloppu jos lapsesi joutuisi et-tunnille, tai sekulaarin humanismin tunnille jos sellaista järjestettäisiin?

Jokaisella vanhemmalla on oikeus kasvattaa omat lapsensa. Emme varmaankaan ole eri mieltä tästä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no eipä hätää, viiskytä vuotta kun mennään eteenpäin niin se on islam mitä suomenkin kouluissa opetetaan ja niille on sitten pakko osallistua tai tulee raipasta. sitäkö te tahdotte?
Ei opeteta. Uskonnottomien määrä kasvaa koko ajan. Suomalaiset kirkosta eroajat eivät ala muslimeiksi.
 
**
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Ei ole kohtuuton matka, enkä tiedä millainen kuljetus järjestyisi. Olisiko alle 2km matkaa..
Siis, eihän tuo ole mikään pitkä matka edes!! Nyt taitaa olla kyse vain siitä opettaja itse ei hyväksy elämänkatsomustietoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja **:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Ei ole kohtuuton matka, enkä tiedä millainen kuljetus järjestyisi. Olisiko alle 2km matkaa..
Siis, eihän tuo ole mikään pitkä matka edes!! Nyt taitaa olla kyse vain siitä opettaja itse ei hyväksy elämänkatsomustietoa.
Siltä minustakin tuntui, että on vähän ongelmia ko. asian kanssa tai sitten tämä vain on tällä paikkakunnalla jotenkin niin uutta ja ihmeellistä.. :D

En saanut itse valita koulua lapselle, joten tässä sitä ollaan.
 
no
kuinkas moni teistä "uskonnontuntien"vastustajista itse oli ala-asteella uskonnon tunnilla?Ja jos olitte niin tuliko teistä hihhuleita?ja jos ei tullut niin mitä pelkäätte?ja sinulle joka väitit että Jeesuksen elämästä lapsena ei kerrota raamatussa niin otapa kyseinen kirja käteesi (tai selvää asioista)ennen kuin moista väität....
 
Alkuperäinen kirjoittaja no:
kuinkas moni teistä "uskonnontuntien"vastustajista itse oli ala-asteella uskonnon tunnilla?Ja jos olitte niin tuliko teistä hihhuleita?ja jos ei tullut niin mitä pelkäätte?
Minä olin uskonnontunneilla ala- ja yläasteella. Mun vanhemmat kuuluu kirkkoon ja minut on kastettu.

Ei minusta hihhulia tullut, vaan ateisti. Mutta en minä lapsiani ET-opetukseen siksi laita, että pelkäisin heistä tulevan hihhuleita :D. Ehei. Vaan siksi, että meidän perheestä kukaan ei kuulu kirkkoon, lapsia ei ole kastettu, ja minä en usko koko Jumalan olemassaoloon. En pelkää mitään ko. asian suhteen, mutta en vaan halua lapsilleni uskontokasvatusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja no:
kuinkas moni teistä "uskonnontuntien"vastustajista itse oli ala-asteella uskonnon tunnilla?Ja jos olitte niin tuliko teistä hihhuleita?ja jos ei tullut niin mitä pelkäätte?ja sinulle joka väitit että Jeesuksen elämästä lapsena ei kerrota raamatussa niin otapa kyseinen kirja käteesi (tai selvää asioista)ennen kuin moista väität....
Aika moni asia oli toisin kun minä olin lapsi. Lyötiin viivottimella näpeille ja harrastettiin pakkosyöttöä. En ajatellut jatkaa samalla henkisen pahoinpitelyn linjalla - omana aikanani uskonnontunnit käsittivät pelottelut helvetillä jne.

Jeesuksen elämästä nyt ei yleensäkään kirjoiteta muualla kuin Raamatussa, eikö ole jännä juttu? ;)
 
uitg
Alkuperäinen kirjoittaja no:
kuinkas moni teistä "uskonnontuntien"vastustajista itse oli ala-asteella uskonnon tunnilla?Ja jos olitte niin tuliko teistä hihhuleita?ja jos ei tullut niin mitä pelkäätte?ja sinulle joka väitit että Jeesuksen elämästä lapsena ei kerrota raamatussa niin otapa kyseinen kirja käteesi (tai selvää asioista)ennen kuin moista väität....
Minä, kunnes kolmannella pyysin ja anoin lupaa vaihtaa ET-tunneille kun se kerran oli mahdollista.
 
jep
no villi veikkaus mutta en kyllä usko että uskonnontunnilla opetetaan et joutuu helvettiin....taitaa taas olla oman pään tuotosta.Ja kyllähän Jeesuksen on ihan virallisestikin todistettu eläneen kuten esim.moni ateisti tällä palstalla on toitottanut ja se tietty on eri asia uskooko että Jeesus oli Jumalan poika.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
no villi veikkaus mutta en kyllä usko että uskonnontunnilla opetetaan et joutuu helvettiin....taitaa taas olla oman pään tuotosta.Ja kyllähän Jeesuksen on ihan virallisestikin todistettu eläneen kuten esim.moni ateisti tällä palstalla on toitottanut ja se tietty on eri asia uskooko että Jeesus oli Jumalan poika.
Minua kiinnostaisi missä niin on todistettu :D Mutta se ei ollut tämän keskustelun idea, voihan siitä tehdä vaikka uuden avauksen.

En aio laittaa lastani uskonnonopetukseen, koska en siihen usko - aivan kuin joku kristitty laittaisi lapsensa koraanikouluun :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
En aio laittaa lastani uskonnonopetukseen, koska en siihen usko - aivan kuin joku kristitty laittaisi lapsensa koraanikouluun :D
Niinpä!

Paitsi että pian joku tulee kertomaan sulle, että maassa maan tavalla, luterilaisuus on erottamaton osa suomalaista yhteiskuntaa ja diipadaapa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
En aio laittaa lastani uskonnonopetukseen, koska en siihen usko - aivan kuin joku kristitty laittaisi lapsensa koraanikouluun :D
Niinpä!

Paitsi että pian joku tulee kertomaan sulle, että maassa maan tavalla, luterilaisuus on erottamaton osa suomalaista yhteiskuntaa ja diipadaapa.
Juujuu.. Paitsi että se todellakin peittää paljon omia alkuperäisiä perinteitämme ;) Jokainen kuitenkin näkee asian kuten on tottunut näkemään.
 
minä
kyllä meidän ylä-asteella oli uskonnon opetuksessa muut uskonnot kuin kristinusko pääosassa,kristinuskoa käsiteltiin v iimeisessä kappaleessa kirjassa ensin tulivat kaikki muut.ja te joiden lapset eivät tule uskonnon tunnille niin lapset eivät varmaan mene koulun mukana joulukirkkoon tai joulunäytelmiin kirkkoon,eihän? koska eräs äiti joka kovastikin vastustaa uskonnontunteja niin salli lapsensa kuitenkin mennä joulukirkkoon ja lasten enkelinäytelmään,aikalaista tekopyhyyttä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
kyllä meidän ylä-asteella oli uskonnon opetuksessa muut uskonnot kuin kristinusko pääosassa,kristinuskoa käsiteltiin v iimeisessä kappaleessa kirjassa ensin tulivat kaikki muut.ja te joiden lapset eivät tule uskonnon tunnille niin lapset eivät varmaan mene koulun mukana joulukirkkoon tai joulunäytelmiin kirkkoon,eihän? koska eräs äiti joka kovastikin vastustaa uskonnontunteja niin salli lapsensa kuitenkin mennä joulukirkkoon ja lasten enkelinäytelmään,aikalaista tekopyhyyttä.
Miksi on tekopyhää käydä kirkossa kerran pari vuodessa, vaikka ei osallistukaan uskonnonopetukseen joka viikko?
 

Yhteistyössä