Uskonnottomat tai muuten ev.lut. seurakuntaan kuulumattomat/toista uskontokuntaa edustavat: miltä tämä teistä kuulostaa?

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
te joiden lapset eivät tule uskonnon tunnille niin lapset eivät varmaan mene koulun mukana joulukirkkoon tai joulunäytelmiin kirkkoon,eihän? koska eräs äiti joka kovastikin vastustaa uskonnontunteja niin salli lapsensa kuitenkin mennä joulukirkkoon ja lasten enkelinäytelmään,aikalaista tekopyhyyttä.
Mikä siitä tekee tekopyhää?

(ei, mun lapset ei mene koulun mukana joulukirkkoon tai joulunäytelmiin kirkkoon - minä itse sensijaan voin heidät kirkkoonkin viedä jos siltä tuntuu)
 
lpktk
Alkuperäinen kirjoittaja no:
kuinkas moni teistä "uskonnontuntien"vastustajista itse oli ala-asteella uskonnon tunnilla?Ja jos olitte niin tuliko teistä hihhuleita?ja jos ei tullut niin mitä pelkäätte?ja sinulle joka väitit että Jeesuksen elämästä lapsena ei kerrota raamatussa niin otapa kyseinen kirja käteesi (tai selvää asioista)ennen kuin moista väität....
Olin uskonnon tunneilla. Ensin tuli hihhuli, sitten ateisti. Uskonnon tunnit olivat osatekijänä sopassa. Seurakunnan kerho ennen koulua myös, samoin kuin tunteikas rippileiri myöhemmin. Iltarukous opetettiin kotona eikä juuri muuta.

Sanoin jo aikaisemmin että haluan välttää hämmennystä lapsessani. Jos kotona ei uskota jumalaan, ja luulen että se tulee lapselle selväksi ennen koulun alkua, on huono asia että lapsi hämmentyy uskonnon tunneilla, kun siellä kerrotut asiat ovat ristiriidassa kodin näkemysten kanssa.

Mieti sinä laittaisitko itse lapsesi islamin uskon tunneille. Jos vaikka osaisit kuvitella sellaisen hypoteettisen tilanteen, että opettaja olisi hyvin maltillinen muslimi. Pelkäisitkö että lapsestasi tulisi muslimihihhuli, vai mikä estää laittamasta lastasi sinne tunnille?
 
Alkuperäinen kirjoittaja just:
no mitä sää siellä teet jos et Jumalaan ollenkaan usko (ees siihen mahdollisuuteen)se tilaisuus katos on(myös joulukirkko)JumalanPALVELUS.
Itse olen käynyt kirkkorakennuksessa mummoni hautajaisissa. Voisin kyllä viedä lapseni tutustumaan kirkkorakennuksiin, joilla esim. on historiallista arvoa, samoin kuin moskeijaan tai tsasounaan - muihin vastaaviin myös, jos sellaisia täällä olisi.

Ja eikös kaikki lampaat toivoteta tervetulleiksi? ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja just:
no mitä sää siellä teet jos et Jumalaan ollenkaan usko (ees siihen mahdollisuuteen)se tilaisuus katos on(myös joulukirkko)JumalanPALVELUS.
Minä käyn sukulaisten juhlissa, ihan samalla tapaa kun ne seurakuntaan kuuluvat tulevat meidän perheen juhliin :saint: En ajattele heistäkään että ovat tekopyhiä.

Ja joo, lapsetkin saavat käydä kirkossa muiden mukana, ja jos menevät tutustumaan johonkin moskeijaan tai vastaavaan, saavat mennä sinnekin.
 
juu
tottakai kaikki saa mennä mutta eikö se ole Jumalan palvelus ??miksi siis mennä ???kirkkorakennukseen tutustuminen on eri asia mutta joulukirkossakin lauletaan Jumalalle,miksi siis kieltää uskonnontunnit kauhuissaan jos kuitenkin pari krt.vuodessa käy siellä laulamassa??? JA EN laittaisi lastani koraanitunnille emme myöskään kävisi paria krt.vuodessa moskeijassa ja aika harvassa muslimimaassa kait tarjottaisiin mahdollisuutta opettaa jotai muuta kuin koraania vai?
 
Alkuperäinen kirjoittaja just:
no mitä sää siellä teet jos et Jumalaan ollenkaan usko (ees siihen mahdollisuuteen)se tilaisuus katos on(myös joulukirkko)JumalanPALVELUS.
Harvempi kirkkoon kuuluva koululainen käy siellä vartavasten palvelemassa jumalaa tai ollakseen jumalan palveltavana.. ev.lut. joulukirkko ei ole mikään kovin pyhänoloinen tilaisuus.
 
joo
yleissivistävää on siis käydä tutustumassa rakennuksiin mutta ei kuulla mitä niissä opetetaan???ja ennen kuin sanot ettei täällä opeteta sitä ja tätä uskontoa niin eikö ole aika normaalia että opetetaan ensin sitä mikä on omassa maassa yleistä??? kyllä ne toisetkin uskot pääsevät koulun aikana pääosaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
tottakai kaikki saa mennä mutta eikö se ole Jumalan palvelus ??miksi siis mennä ???kirkkorakennukseen tutustuminen on eri asia mutta joulukirkossakin lauletaan Jumalalle,miksi siis kieltää uskonnontunnit kauhuissaan jos kuitenkin pari krt.vuodessa käy siellä laulamassa???
Kauhuissaan?

Ihmeellisiä oletuksia. Samoin kuin se, että kuvitellaan uskonnottomien/ei-luterilaisten pelkäävän että lapsesta tulee hihhuli - tai ylipäätään pelkäävän jotain - kun eivät halua lapsiaan ev.lut. uskonnon tunneille.

 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
no mitä sää siellä teet jos et Jumalaan ollenkaan usko (ees siihen mahdollisuuteen)se tilaisuus katos on(myös joulukirkko)JumalanPALVELUS.
Harvempi kirkkoon kuuluva koululainen käy siellä vartavasten palvelemassa jumalaa tai ollakseen jumalan palveltavana.. ev.lut. joulukirkko ei ole mikään kovin pyhänoloinen tilaisuus.
Kuule mä kyllä yritin, kun olin pikkukoululainen.
Pappi sanoi:"rukoilkaamme" ja minä otin tavanomaisen rukousasennon penkissäni ja mutisin" hei taivaan isä, tänään me tultiin tänne kirkkoon koulun kanssa" Vieruskaveri tökkäsi mua kylkeen ja kaikki katsoi mua pahasti ja mun käskettiin olla hiljaa ja istua suorassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
yleissivistävää on siis käydä tutustumassa rakennuksiin mutta ei kuulla mitä niissä opetetaan???ja ennen kuin sanot ettei täällä opeteta sitä ja tätä uskontoa niin eikö ole aika normaalia että opetetaan ensin sitä mikä on omassa maassa yleistä??? kyllä ne toisetkin uskot pääsevät koulun aikana pääosaan.
Miksi sinua harmittaa jos joku ei-kirkkoon-kuuluva ei halua lastaan uskonnontunneille?

Vähän ot, mutta meidän perheen tapaa juhlia ja elää ei ole "paheksunut" yksikään uskovainen, mutta kylläkin muutama tapakristitty, ja olen tulkinnut sen johtuvan siitä, että heitä harmittaa etteivät itse ole uskaltaneet elää vakaumuksensa (tai lähinnä sen puutteen) mukaisesti.
 
no
ei mua harmita jos joku ei osallistu uskonnon tunnille mua vaan ihmetyttää tekopyhyys.en osallistu uskonnontunnille /mutta kyllä joulukirkkoon,jouluenkelinäytelmään,pääsiäiskirkkoon....jne.ja aika halpa heitto toi "tapakritityksi" kutsuminen...mutta ehkä sulle tuli parempi mieli.uskovaisista saa sanoa ihan mitä vaan mutta jos uskovainen vähä puolustaa itseään niin silloin hän on suvaitsematon,tapakristitty jne.
 
Otsoemo
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
yleissivistävää on siis käydä tutustumassa rakennuksiin mutta ei kuulla mitä niissä opetetaan???ja ennen kuin sanot ettei täällä opeteta sitä ja tätä uskontoa niin eikö ole aika normaalia että opetetaan ensin sitä mikä on omassa maassa yleistä??? kyllä ne toisetkin uskot pääsevät koulun aikana pääosaan.
En tiedä miten nykyään, mutta ainakin minun lapsuudessa ET-tunneillakin tutustuttiin kristinuskoon, ei tunnustuksellisesti vaan yleissivistävästi. ET-opetus on myöskin sivistävää. Itselleni ne tunnit olivat erittäin tärkeitä moraalisen ajattelun kehittymisen kannalta.
 
^ Justhan tässä päästiin sanomasta, ettei lapseni ole käynyt (tai menossa) joulukirkkoon tms. Mikäs olikaan ongelma? Ja mihin katosi kristillisyydestä se puoli, jossa kaikki olivat tervetulleita kirkkoon? Koska se tuntuu nyt jotenkin olevan ongelma, jos joku haluaisi sinne lapsensa viedä. Itse. Ilman koulun puuttumista asiaan. Tai näin ymmärsin.
 
joo
no kaikkihan se pitäis sallia kun kerran uskossa on muutenhan sitä on vääränlainen.ja siis hyvä jos joku haluaa viedä lapsensa kirkkoon vaikka ei itse uskokaan,ihmettelen vaan että miks?jos lapsellensa opettaa ettei ole Jumalaa niin eikö silloin ole aika ristiriitaista viedä kuitenkin kirkkoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
no mitä sää siellä teet jos et Jumalaan ollenkaan usko (ees siihen mahdollisuuteen)se tilaisuus katos on(myös joulukirkko)JumalanPALVELUS.
Harvempi kirkkoon kuuluva koululainen käy siellä vartavasten palvelemassa jumalaa tai ollakseen jumalan palveltavana.. ev.lut. joulukirkko ei ole mikään kovin pyhänoloinen tilaisuus.
Kuule mä kyllä yritin, kun olin pikkukoululainen.
Pappi sanoi:"rukoilkaamme" ja minä otin tavanomaisen rukousasennon penkissäni ja mutisin" hei taivaan isä, tänään me tultiin tänne kirkkoon koulun kanssa" Vieruskaveri tökkäsi mua kylkeen ja kaikki katsoi mua pahasti ja mun käskettiin olla hiljaa ja istua suorassa.
Taisi olla opettavainen kokemus nähdä miten harmaat massat kokee palvelevansa jumalaa :D

Meidän lapset ei osallistu uskonnonopetukseen mutta käyvät muun luokan kanssa joulukirkossa.. eivät ole ihmetelleet mitä siellä oikein touhutaan.
 

Yhteistyössä