Uskonnottomat tai muuten ev.lut. seurakuntaan kuulumattomat/toista uskontokuntaa edustavat: miltä tämä teistä kuulostaa?

Keittiönoita
Kyllähän tuo varsin kristinuskoon painottuvalta kuullostaa. Jos omat lapseni olisivat vasta kouluun menossa, haluaisin kyllä olla kärpäsenä katossa sillä tunnilla, kun käsitellään opetussuunnitelman kohtaa: "muihin uskontoihin tutustuminen mikäli ne liittyvät oppilaiden elämään" :D
 
vieras
Varmaan on opetussuunnitelma muuttunut minun ajoiltani moneen kertaan (nuori kyllä olen, 19 vuotias) mutta minä muistan uskonnon opetuksen juurikin sellaisena, että se painottuu kristinuskoon (muista uskonnoista alettiin puhumaan vähän enemmän ehkä joskus yläasteella). Raamatun tarinoita tietysti opeteltiin, mutta ei minulle koskaan kukaan sanonut että Raamattu ei välttämättä ole totta. Eli itse suhtaudun hyvin kriittisesti uskonnonopetukseen, ja näen että ET:n opiskelu on paljon hyödyllisempää ja arvokkaampaa. Meillä ainakin on ET:ssä keskusteltu uskonnoista ja niiden tavoista ja etiikasta, että ei se pois sulje sitä, etteikö uskonnoista kuitenkaan voisi oppia. ET:ssä lähtökohta on eri. Esimerkiksi eettisiä asioita uskonnon tunnilla tarkastellaan kristillisestä näkökulmasta, tottakai, koska se on uskonnon opetusta.

Elikkäs mielellään laittaisin oman muksuni ET:hen, en tosin tiedä mitä teen jos hän haluaa uskonnon tunnille mennä...

Niin muuten, kannattaa kysyä koululta käytäntöjä, esim onko ruokarukouksia jne. Meillä laulettiin uskonnontunnilla paljon myös virsiä. Se on ihmisestä kiinni miten näihin suhtautuu, mutta itse pidän sitä tuputtamisena varsinkin myöhemmällä iällä. Ykkösellä sitä nyt ei aina ihan tajunnut mistä laulettiin/puhuttiin.
 
lpktk
Entinen seurakuntanuori, nykyinen ateisti kommentoi.

Meillä ateisteilla ei ole aktiivista uskoa jumalan olemassaolemattomuuteen. Meiltä puuttuu jumalusko. Itse en ainakaan tunne yhtään ainutta ateistia, joka _uskoo_ ettei jumalaa ole olemassa.

Itse asiaan sen verran etten omaa lastani uskontotunnille laittaisi. Jos ei et-tunnille pääse, niin sitten saa olla pois koulusta.
 
vierrras
En oikeastaan ymmärrä, miksi sinne uskonnontunnille PITÄISI mennä... Olen ehkä sen verran radikaali, etten usko lasten saavan siitä muuta kun satuja päähänsä ja luulevat vielä todeksi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Leenu-74:
mutta mielestäni noiden kyseisten asioiden tunteminen kuuluu yleissivistykseen. Nuo asiat ympäröivät kuitenkin suomalaista joka puolella, että jos olisin uskonnoton, haluaisin kuitenkin lapseni tietävän noista asioista. Ihan niin kuin haluan heidän tietävän muistakin uskonnoista ja kulttuureista.

Vaarana on aina tietysti se, että lapsi kiinnostuu niistä muullakin tasolla.
tässä se tuli, yleissivistys. nimenomaan yleissivistävää, ei koulun uskonnontuntien tarkoitus ole tehdä kenestäkään hihhulia tai käännyttää. mutta kovasti vanhemmat sitä juuri pelkäävät. itse asiassa jos eivät itse usko ja omasta mielestään kaikki on satua niin mitä pelkäämistä siinä on? paitsi tietysti se, että lapsi saattaisikin kiinnostua uskonnosta joka olisi sitten taas maailmanloppu niille vanhemmille jotka kiihkeästi uskontoa vastaan taistelevat.

no eipä hätää, viiskytä vuotta kun mennään eteenpäin niin se on islam mitä suomenkin kouluissa opetetaan ja niille on sitten pakko osallistua tai tulee raipasta. sitäkö te tahdotte?
 
Inkku
No en laittaisi tavalliselle uskonnontunnille. Kuskaisin mielummin naapurikouluun, jos oma koulu ei kykene järjestämään.

Pidän kyllä tärkeänä, että lapseni oppii eri uskontoja kulttuurillisesta näkökulmasta, mutta senkin aika on paljon myöhemmin kuin 7-vuotiaana.

Ystäväni 8-vuotias tyttö kysyi minulta aikoinaan, että miten Jeesus jäi henkiin, ettei dinosaurukset syöneet sitä? Ei seitsemän vuotiaan kuulu opetella mitään tunnustuksellista, kun ei ole vielä edellytyksiä ajatella niitä asioita.
 
ateisti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Leenu-74:
mutta mielestäni noiden kyseisten asioiden tunteminen kuuluu yleissivistykseen. Nuo asiat ympäröivät kuitenkin suomalaista joka puolella, että jos olisin uskonnoton, haluaisin kuitenkin lapseni tietävän noista asioista. Ihan niin kuin haluan heidän tietävän muistakin uskonnoista ja kulttuureista.

Vaarana on aina tietysti se, että lapsi kiinnostuu niistä muullakin tasolla.
tässä se tuli, yleissivistys. nimenomaan yleissivistävää, ei koulun uskonnontuntien tarkoitus ole tehdä kenestäkään hihhulia tai käännyttää. mutta kovasti vanhemmat sitä juuri pelkäävät. itse asiassa jos eivät itse usko ja omasta mielestään kaikki on satua niin mitä pelkäämistä siinä on? paitsi tietysti se, että lapsi saattaisikin kiinnostua uskonnosta joka olisi sitten taas maailmanloppu niille vanhemmille jotka kiihkeästi uskontoa vastaan taistelevat.

no eipä hätää, viiskytä vuotta kun mennään eteenpäin niin se on islam mitä suomenkin kouluissa opetetaan ja niille on sitten pakko osallistua tai tulee raipasta. sitäkö te tahdotte?
Nyt vuosisadan "typerimpiä" kysymyksiä. Kun puhutte ja vetoatte aina yleissivistykseen. Eikö ET-opetus sitten ole yleissivistävä? Eikö tuo lista ole erittäin monelta kannalta katsottuna erittäin kattava yleissivistyksen kannalta. Ja onko niin, ettei kristinuskosta voi oppia mitään yleissivistävää ellei istu siellä uskonnontunnilla? Koska se on AINOA paikka, jossa lapsi sitä sivistystä siitä voi saada? Eihän se nyt hyvät ihmiset noin mene.
 
Opetussuunnitelmasta riippumatta se millainen jumalakuva lapsille opetetaan riippuu enemmän opettajasta kuin siitä suunnitelmasta.
Mutta meillä on lapset ollu uskontotunnilla, olen itse pyskinyt korostyamaan sitä, että koston jumala, joka valitettavan usein kristinuskon jumala on, ei ole ainoa mahdollinen jumalakuva.
Muihinkin uskontoihin voidaan tutustua suvaitsevaisesti tai tuomitsevassa hengessä, kertoen että ne joutuvat kadotuksen jotka eivät usko tiettyihin asioihin.
Toisaalta minusta raamatun klertomusten tunteminen kuuluu uskonnosta riippumatta yleissivistykseen.
 
Khimaira
Vaikka mä en kuulukaan kirkkoon, enkä muutenkaan usko ihan täysillä Jumalaan ( olen vähän vaiheessa tuonpuoleisen asian kanssa :whistle: ) niin kyllä mun lapset osallistuvat koulussa uskontotunneille ( ort. ).

Minusta kuuluu yleissivistykseen tietää uskonnoista ja muutenkin, saavat itse päättää sitten mihin uskovat kun tutustuvat eri asioihin.
 
ei
En laittaisi lapsiani ev lut uskontotunneille, koska emme ole ev luteja. Uskovaisia olemme, mutta esim. usko Jeesukseen ei ole sama ja se on kuitenkin keskeinen ev lut opetuksessa.
 
Ncm
En pitäisi ideasta, että osallistuisi uskonnon opetukseen. Eilen saimme kuopuksen koulusta kasan papereita ja piti laittaa rastia ruutuun saako oppilas osallistua kirkkokäynteihin yms. Konsultoituani lastakin ja pohjaten aiempiin kokemuksiin, kielsin kaiken uskonnollisen koulussa.
 
Kuulostaa siltä että en laittaisi lasta tunneille. En haluais että lapsi oppisi koulussa että kirkon homoja vihaava, ihmistä alempana olevien muiden eläinten julman hyväksikäytön salliva jumala olisi lapselle joku turva. Haluamme opettaa suvaitsevaisuutta ja eettistä toimintaa lapsille, esim. että toisia ihmisiä täytyy kunnioittaa heidän itsensä takia eikä vain siksi että se olisi syntiä josta saa itse rangaistuksen jos niin ei tee, joten meidän perheelle tuollaiset uskontotunnit ei sopisi. Pyytäisin päästä joko lähikoulun et-tunneille tai opettaisin kotona.

Muoks: Ja tämä vain mielipiteeni, ei tarvitse kenenkään ev.lutin ottaa nokkiinsa ja alkaa väittelemään aiheesta :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Kuulostaa siltä että en laittaisi lasta tunneille. En haluais että lapsi oppisi koulussa että kirkon homoja vihaava, ihmistä alempana olevien muiden eläinten julman hyväksikäytön salliva jumala olisi lapselle joku turva. Haluamme opettaa suvaitsevaisuutta ja eettistä toimintaa lapsille, esim. että toisia ihmisiä täytyy kunnioittaa heidän itsensä takia eikä vain siksi että se olisi syntiä josta saa itse rangaistuksen jos niin ei tee,
Sinulla on hyvin samanlaiset arvot, kuin minulla =) .
Kuitenkin meillä lapset käy uskontotunnilla, lähinnä siksi, etteivät opikkeaisi porukasta ja asiaa ei aikoinaan tullu syvemmin ajateltua.
Mutta tuota homo asiaa mun on pakko kommentoida. Jos opettajalla sattuu olemaan samanlaiset arvot kuin eräällä tuntemallani uskonnollisella henkilöllä (huom! mun mielestä uskovainen ja uskonnollinen on 2 eri asiaa, perheemme kyllä uskoo, mutta ei kristinuskon jumalaan!) aivan varmasti se heijastuu opetukseen! Lapset puhui/kysyi jotain homoista ja henkilö kertoi, että aiemmin mokomat syntiset tapettiin.
 
JONSERED Karhunkantaja
En ainakaan mielelläni lasta laittaisi uskontotunneille.

AlQaida oli perinjuurin närkästynyt, kun oli kerrottu tarina lohikäärmeen surmaamisesta ja pyhimyksestä. Hänen uskontoaan kuulemma loukattiin siinä, sillä hänelle lohikäärmeet edustavat viisautta ja voimaa ja kantavat boddhisattvoja. Taisi olla kolmannella luokalla...

Mutta paljon on opettajan asenteesta ja persoonasta kiinni.
 
"Jeesus lapsena" <-- mitähän siitä kerrotaan kun ko.herran taipaleesta on tietoa vasta vähän aikaa ennen itse ristiinnaulitsemista :whistle: jos op on tonnäköinen aikanaan mun lapsilla niin järjestäisin et:n kotona, kuten joku jo aiemmin esitti. Muistan kun mun ala- ja yläasteella oli vain yksi lapsi et:ssä ja kyllä sille tunnit pidettiin.
 
Pienen äiti
Ei ole meidän perheelle vielä ajankohtaista, mutta antaisin tuolla opetussisällöllä mennä uskontotunneille. Äkkiä laskettuna 5-6 aihetta 17:stä käsitteli otsikoltaan kristillistä uskoa, muut oli enemmän tai vähemmän yleissivistävää tai yleistä eettistä aihetta. Nuo ET:n sisällöt oli samanlaisia yleissivistäviä ja eettisiä eli ihan hyvä, mutta lapset helposti tuon uskonnonopetuksen vuoksi joutuvat eroon kavereistaan ja se ei ole kiva juttu. Minulla on paljon uskovaisia (ev.lut) ja ei-uskovaisia ystäviä, eikä kukaan kyllä heistä ole tätä asiaa vielä ala-asteella uskonnonopetuksen vuoksi valinnut.
 
vieras
Ketjun perusteella voisi tehdä varmaankin jonkinlaisen palstan kävijöiden yhteiskunnallisesta koostumuksesta. 85% suomalaisista kuuluu ev.lut seurakuntiin. Palstan kirjoitusten perusteella 95% palstalaisista on ateisisteja tai jonkun muun uskontosuunnan edustajia. Tästä ja monista muistakin ketjuista voi päätellä, että Kaks Plussan seuraajista valtava enemmistö edustaa erilaisia seksuaalisia ja uskonnollisia vähemmistöjä, rokotusvastaista pientä ryhmää ja täysimettäjiä. Kunn sitten laskee vielä nämä yhteen, niin keskustelijat taitavat edustaa. 1,5% suomalaista ja heidän näkemyksiään ja siihenkin menee vielä mukaan maahanmuuttajien vaimojen osuus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ketjun perusteella voisi tehdä varmaankin jonkinlaisen palstan kävijöiden yhteiskunnallisesta koostumuksesta. 85% suomalaisista kuuluu ev.lut seurakuntiin. Palstan kirjoitusten perusteella 95% palstalaisista on ateisisteja tai jonkun muun uskontosuunnan edustajia. Tästä ja monista muistakin ketjuista voi päätellä, että Kaks Plussan seuraajista valtava enemmistö edustaa erilaisia seksuaalisia ja uskonnollisia vähemmistöjä, rokotusvastaista pientä ryhmää ja täysimettäjiä. Kunn sitten laskee vielä nämä yhteen, niin keskustelijat taitavat edustaa. 1,5% suomalaista ja heidän näkemyksiään ja siihenkin menee vielä mukaan maahanmuuttajien vaimojen osuus.
Tuota.. Tämä ketju nyt oli suunnattu uskonnottomille, joten päätelmäsi ovat hieman hataralla pohjalla.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ketjun perusteella voisi tehdä varmaankin jonkinlaisen palstan kävijöiden yhteiskunnallisesta koostumuksesta. 85% suomalaisista kuuluu ev.lut seurakuntiin. Palstan kirjoitusten perusteella 95% palstalaisista on ateisisteja tai jonkun muun uskontosuunnan edustajia. Tästä ja monista muistakin ketjuista voi päätellä, että Kaks Plussan seuraajista valtava enemmistö edustaa erilaisia seksuaalisia ja uskonnollisia vähemmistöjä, rokotusvastaista pientä ryhmää ja täysimettäjiä. Kunn sitten laskee vielä nämä yhteen, niin keskustelijat taitavat edustaa. 1,5% suomalaista ja heidän näkemyksiään ja siihenkin menee vielä mukaan maahanmuuttajien vaimojen osuus.
Ketjun otsikon kysymys oli osoitettu ei-ev.lut.-ihmisille. Vastauksista voi päätellä että myös ev.lut.-kirkkoon kuuluvat ymmärtävät lukemansa!
 

Yhteistyössä