Uskaltaako tätä kysyä? Mitä on Uuslestadiolaisuus??

Googlettamalla löysin:




Uuslestadiolaisuus on sitä, että yleisimmin vanhoillislestadiolainen, mahdollisesti myös muun suunnan lestadiolainen jättää liikkeen, mutta säilyy edelleen uskovaisena.
Näin hänen mukanaan seuraa väkisinkin joitain käsityksiä, mitä ovat omaksuneet liikkeessään. Osa vain vaihtuu uusiksi käsityksiksi.

Uuslestadiolaisuus on sitä, että ihminen on päättänut uudistaa omia käsityksiään, mutta hänellä on säilynyt tiettyjä elementtejä vanhoillis tai vaikkapa esikoislestadiolaisuudesta.

Jos taas vanhoillislestadiolainen jättää uskon kokonaan, on oikeampi nimitys uskonnoton.
Ja jos vaihtaa uskonsa johonkin muuhun, esim pakanauskoon, käyttää vl:t hänestä nimitystä vääräuskoinen. Taviksille hän taas on sen uskoinen ,mitä uskoo.

Enää nykyisen netin aikakaudella uusia herätysliikkeitä ei kovin helpolla synny ja muutenkin netti on jotenkin vaikuttanut eri herätysliikkeiden tietynasteiseen fuusioon. Esimerkiksi Nokia Missiossa vaikuttaa sekä luterilaisia, että myös helluntailaisia ja adventisteja ym.

Uuslestadiolaisuus tuskin koskaan järjestäytyy herätysliikkeeksi, nämä uuslestadiolaiset ovat ehkä niitä, jotka joko fuusioituu muihin herätysliikkeisiin, tai jäävät ns. itsenäisiksi uskovaisiksi.
 
esikoislestadiolaisuus?

Empä tullu yhtään viisaammaksi mutta eipä nämä oikeestaan minua suuremmin kosketakkaan :D
Uteliaisuus kyllä :ashamed:
Kun on niin kummallisia ne jotkuu jutut ym. mitä täältäkin nyt lukenu.
 
Kun tätä palstaa lukee niin voi ymmärtää miksi suuri osa maailman sodista johtuu uskonnoista =)

Käsittämätöntä taistelua niiltäkin ihmisiltä, jotka ei usko mihinkään. Mulle on ainakin aivan sama kuka uskoo ja mitä uskoo. Se on ihan sama kuin se, että meillä syödään jouluna kalkkunaa ja jonkun muun luona kinkkua. Tapella siitä sitten, että kumpi on oikein ja kenen tapa on väärä. Eiköhän se ole jokaisen oma asia.
 
Suosittelen tutustumaan näiden sivujen lähteisiin:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8689181


Lestadiolaisuus etenkin Pietarsaaren seudulla on ollut varmasti CIA:n satanistien ohjaamien henkilöiden hallussa pitkään salailusta päätellen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja höpönassuinen Homsantuusa:
Googlettamalla löysin:


Uuslestadiolaisuus on sitä, että yleisimmin vanhoillislestadiolainen, mahdollisesti myös muun suunnan lestadiolainen jättää liikkeen, mutta säilyy edelleen uskovaisena.
Näin hänen mukanaan seuraa väkisinkin joitain käsityksiä, mitä ovat omaksuneet liikkeessään. Osa vain vaihtuu uusiksi käsityksiksi.

Uuslestadiolaisuus on sitä, että ihminen on päättänut uudistaa omia käsityksiään, mutta hänellä on säilynyt tiettyjä elementtejä vanhoillis tai vaikkapa esikoislestadiolaisuudesta.

Ehkä tässä on kyse "etnisistä lestadiolaisista"?
http://freepathways.wordpress.com/2009/08/31/etniset/
 
Vähän sama kuin kirkossa on niitä jotka eivät ota joka asiaa tiukimman jälkeen, vaan haluavat vaan käydä juhlapäivinä kirkossa ja panna lapsen rippikouluun.
 

Yhteistyössä