Uskallanko tehdä ls-ilmoituksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a p";24440309]Osaatteko kertoa, miten tuo ls-ilmoituksen teko etenee? Kuinka vanhemmille tästä ilmoitetaan? Puhelimitse vai käymällä paikan päällä?

Tiedän, että yksi näistä perheen lapsista on uhannut isälleen tekevänsä ls-ilmoituksen itse (on jotain 13 v.), mutta luulen ettei ole sitä tehnyt kuitenkaan. Pelkään siis sitä, että jos sos.toimistosta soitetaan, että teistä on tehty ls-ilmoitus niin pääseekö perheessä helvetti irti ja pieksetään tämä tyttö tms? varmaan mun kannattais mainita tämmösestä mahdollisuudsta..[/QUOTE]

En tosiaan usko että pieksee! Mies luulee, että kaikki pelkäävät häntä ja sillähän hän perhettään ja muita nyt hallitsee. Tän miehen luulot on nyt murennettava. Kukaan ei voi käyttäytyä tuolla tavalla lapsiaan kohtaan. Ei kannata enää yhtään hyssytellä. Tosiaan, kuka tietää vaikka jossain raivonpuuskassaan saa aikaan jotain peruuttamatonta.

[QUOTE="niin";24440341]tuosta voi seurata tilapäinen ho, joka puretaan kun äiti voimaantuu ja saa elämänsä järjestykseen.[/QUOTE]

Tilapäinen huostaanottoko auttaa lapsia? Ehkä sillä tavalla että ovat erossa väkivaltaisesta isästään mutta äidistäkin erottaminen samalla on lapsille helvetillinen rangaistus kun jo muutenkin ovat hädissään. Epävarmuus tulevaisuudesta on rangaistus ja mitäs jos sitä huostaanottoa ei puretakaan. Uhrataan äiti ja lapset väkivaltaisen isän vuoksi. Ei tunnu hääviltä ratkaisulta tilanteeseen.

[QUOTE="Vieras";24440382]Jossä kerran tiedät tilanteesta, niin olet ilmeisesti heidän kanssaan tekemisissä?
Miten et sitten tiedä lasten ikiä, " jotain 13" jne.[/QUOTE]

Tätä minäkin vähän ihmettelen mutta ehkäpä tuollaisessa lapsilaumassa iät jo menee sekaisin tai sitten ap ei ole paljonkaan tekemisissä tuon perheen kanssa. Ehkäpä nuo jutut ovat kuulopuheita...

[QUOTE="hmm";24440393]Tätä minäkin vähän ihmettelen mutta ehkäpä tuollaisessa lapsilaumassa iät jo menee sekaisin tai sitten ap ei ole paljonkaan tekemisissä tuon perheen kanssa. Ehkäpä nuo jutut ovat kuulopuheita...[/QUOTE]

No sanon siksi epämääräisiä ikiä, jotka vähän heittävät, koska en halua että kukaan tunnistaa tätä perhettä. Tiedän siis, että muutama lähisukulainen lukee tätä palstaa. Ehkä tyhmää peittely-yritystä, varsinkin näin jälkeen päin ajateltuna, mutta enivei.

[QUOTE="Vieras";24440409]... Jaeikö sun sisko ole kokenut sitten sitä samaalapsuutta kuin sinä?
Jotenkin tää nyt on vähän outoa!?[/QUOTE]

Todellaki on ja ehkä vielä vähän pahemmankin. Mutta huolestuttavinta tässä kaikessa on juuri se, ettei siskoni ole koskaan nähnyt omaa lapsuuttaan kovin väkivaltaisena. Liekö muisti yrittää suojella. Mutta siis nyt puhutaan ihan sellaisesta väkivallasta, että eräällä sisaruksellani on mm. merkittävä kuulonalenema, koska sitä on vanhempani toimesta mäiskitty niin paljon. Ja tätä siskoanikin on pyöritelty milloin mitenki päin, mitä nyt itse kykenen muistamaan. Oon siis ite vuosia vuosia nuorempi kuin tämä siskoni.

Tee se ls-ilmoitus. Älä mieti sitä, mitä perheelle sitten tapahtuu, sillä lastensuojeluilmoituksen tarkoitus on tuoda viranomaisten tietoon huoli lapsen hyvinvoinnista. Viranomaisten työ on pohtia toimenpiteitä, ja huostaanotto on niin kallis ratkaisu että muuta kannattaa kokeilla ensin.

Olen itse vanhoillislestadiolainen, joten voin kertoa (jos et tiedä) että avun hakeminen on todella raskasta. Ei voi luottaa viranomaisten ymmärtämykseen, omassa yhteisössä tulee juorujen ja ihmettelyiden kohteeksi. Joutuu miettimään avioeroa, mikä on pahasti vastoin omia arvoja. Ulkopuolinen väliintulo voi kuitenkin olla äidille, ja jopa sille isällekin lopulta helpotus. Lapsille se ainakin on.

voi tehä nimettömänä ilmotuksen, perhe ei saa tietää kuka on ilmottanu, jos sen tiedon arvellaan olevan vaaraksi/haitaksi sulle itelle. mutta muuten saa tietää. ja saapahan perhe apua, huostaanotto on viimenen keino mitä tehään, sitä ennen kokeillaan kaikkia mahollista mikä vaan vähänkää vois auttaa

Ehdottomasti teet ls-ilmoituksen, sen tekemättä jättäminen olisi laitonta. Ja jätä nuo pelottelupuheet huostaanoton traumatisoivasta vaikutuksesta omaan arvoonsa, tärkeintä on nyt että peli saadaan poikki ja lapsen turvaan. Jos tilanne on noinkin akuutti niin todennäköisesti tehdään tilapäinen huostaanotto mutta sen jälkeen ruvetaan selvittämään sitä kotitilannetta ja etsimään keinoja joilla koti saataisiin lapsille turvalliseksi paikaksi palata. Parhaassa tapauksessa ls-ilmoitus toimii isälle tarpeellisena "herätyksenä" ja saa hänet hakeutumaan hoitoon - tai vaihtoehtoisesti saa äidin vihdoin jättämään väkivaltaisen miehensä. Kummassakin tilanteessa sossu voi olla apuna. On myös mahdollista ohjata koko perhe perhekuntoutukseen jossa seurataan vanhempien toimintaa valvotussa ympäristössä ja opastetaan kädestäpitäen konfliktitilanteissa toimimista.

[QUOTE="Saara";24440467]Tee se ls-ilmoitus. Älä mieti sitä, mitä perheelle sitten tapahtuu, sillä lastensuojeluilmoituksen tarkoitus on tuoda viranomaisten tietoon huoli lapsen hyvinvoinnista. Viranomaisten työ on pohtia toimenpiteitä, ja huostaanotto on niin kallis ratkaisu että muuta kannattaa kokeilla ensin.

Olen itse vanhoillislestadiolainen, joten voin kertoa (jos et tiedä) että avun hakeminen on todella raskasta. Ei voi luottaa viranomaisten ymmärtämykseen, omassa yhteisössä tulee juorujen ja ihmettelyiden kohteeksi. Joutuu miettimään avioeroa, mikä on pahasti vastoin omia arvoja. Ulkopuolinen väliintulo voi kuitenkin olla äidille, ja jopa sille isällekin lopulta helpotus. Lapsille se ainakin on.[/QUOTE]

Varsinainen elämänohje: Älä mieti mitä perheelle sitten tapahtuu!??? Sekö on sitten välittämistä. Kerrotaan viranomaisille että saa itselleen hyvän omantunnon, viis siitä mitä perheelle sitten tapahtuu. eikä se huostaanotto kyllä ole lapsille helpotus ollenkaan. Se on riistoa, koska äidin kanssa lasten olisi hyvä olla. Mitä jos he menettävät äidinkin?!!!
Ja valitettavasti tässä valtiossa lapsia viedään huostaan, oli se sitten kallista tai ei. Valtiolle kallista ehkä mutta kunnan ei siitä tarvitse välittää, sehän saa valtiolta rahat.

[QUOTE="hmm";24440501]Se on riistoa, koska äidin kanssa lasten olisi hyvä olla. Mitä jos he menettävät äidinkin?!!![/QUOTE]

no rehellisesti sanottuna eipä ole hääppöinen äiti, joka ei edes yritä lapsiaan suojella...

[QUOTE="minä";24440522]no rehellisesti sanottuna eipä ole hääppöinen äiti, joka ei edes yritä lapsiaan suojella...[/QUOTE]

Tiedätkö, se äitikin voi olla uhri? Jos on tarpeeksi lamaantunut, ei sitä kykene toimimaan niin miten ajattelisi rakastavan äidin toimivan. Ei se silti tarkoita sitä, etteikö äiti haluaisi suojella lapsiaan kaikelta pahalta, jos vain siihen kykenisi.

[QUOTE="Kifa";24440487]Ehdottomasti teet ls-ilmoituksen, sen tekemättä jättäminen olisi laitonta. [/QUOTE]

Tekemättä jättäminen on laitonta ja eikö se lisäksi ole syntiä? Mietin vain oman peruskoulun/lukion uskonnontunneilta, että eikö raamatussa Jeesus sanonut kivittäjien (?) viittaa pitäneiden miesten olleen yhtä syyllisiä, mitä itse kivittäjät? Tuossa suvussa nyt se aviomies on se kivittäjä ja muu suku sitten pitää hänen viittaansa, kun ei puutu asiaan.

Meniköhän tämä vertaus nyt ihan metsään... Mutta toivottavasti ap tajusi pointin.

[QUOTE="a p";24440538]Tiedätkö, se äitikin voi olla uhri? Jos on tarpeeksi lamaantunut, ei sitä kykene toimimaan niin miten ajattelisi rakastavan äidin toimivan. Ei se silti tarkoita sitä, etteikö äiti haluaisi suojella lapsiaan kaikelta pahalta, jos vain siihen kykenisi.[/QUOTE]

Kyllä tiedän, että äitikin voi olla uhri. Silti en pidä äitiä hääppöisenä, sillä normaali äiti toimii lastensa hyväksi vaikka pää kainalossa. Se on naisen biologiassa. Mutta siskollasi taitaa olla enemmän merkitystä yhteisön mielipiteellä, mitä lastensa hyvinvoinnilla. :/

Niin ja miksi sinä, lasten täti, et ole vielä toiminut lasten hyväksi, vaan edelleen vain mietit sitä? Oletko sinäkin uhri? Vaiko ehkä "ei niin hääppöinen täti"?

[QUOTE="minä";24440599]Kyllä tiedän, että äitikin voi olla uhri. Silti en pidä äitiä hääppöisenä, sillä normaali äiti toimii lastensa hyväksi vaikka pää kainalossa. Se on naisen biologiassa. Mutta siskollasi taitaa olla enemmän merkitystä yhteisön mielipiteellä, mitä lastensa hyvinvoinnilla. :/

Niin ja miksi sinä, lasten täti, et ole vielä toiminut lasten hyväksi, vaan edelleen vain mietit sitä? Oletko sinäkin uhri? Vaiko ehkä "ei niin hääppöinen täti"?[/QUOTE]

Olen varmasti vähän uhri sekä ei niin hääppöinen täti. Aina siihen lähelle ei nää tarpeeksi hyvin. Mutta korjaan tilanteen ja yritän tehdä omalta osaltani sen mitä voin lasten turvallisuuden takaamiseksi.

Teet ihan oikein, Toki voit siskollesi kertoa etukäteen että aiot ilmoituksen tehdä, mutta ikävä kyllä tässä näyttää nyt olevan kyllä kaikki muut keinot käytetty (mainitsit jo että sisko on yrittänyt asiasta puhua miehelleen, tilannut aikoja yms.) eli ehdottomasti on ammattilaisten tilanteeseen puuttumisen paikka. On myös totta että tuollaisessa tilanteessa äitikin helposti lamaantuu ja sokeutuu tilanteelle, ei ehkä enää oikein tajua mikä on normaalia kasvatusta varsinkin kun on itsekin väkivaltaa lapsena kokenut, vähättelee tapahtumia ja uskottelee itselleen etteivät lapset niistä niin paljon kärsi, ylikorostaa mielessään niitä hetkiä kun mies on käyttäytynyt hyvin ja uskottelee itselleen että kyllä se mies joskus vielä muuttuu. Paitsi että kun ei yleensä muutu jollei jotain dramaattista tapahdu.

[QUOTE="a p";24440616]Olen varmasti vähän uhri sekä ei niin hääppöinen täti. Aina siihen lähelle ei nää tarpeeksi hyvin. Mutta korjaan tilanteen ja yritän tehdä omalta osaltani sen mitä voin lasten turvallisuuden takaamiseksi.[/QUOTE]

Hyvä että toimit nyt.

minä en tekisi is ilmoitusta vaan ensin juttelisin siskosi kanssa ja te yhdessä päättäisitte mitä teette!

Psykopaatti/narsisti särkee läheisten minuuden. Todennäköisesti sisko ei halua tai uskalla tehdä asialle mitään. Ja asia lakaistaan taas maan alle. Tekoja vähätellään, syitä selitellään, jne. Pahimmassa tapauksessa uhrit syyttävät itseään.

Edelleen - tee se ilmoitus!

moikka! kuulostaapa tutulta. itse olen myös vl perheestä ja kotona oli tosikova kuri ja vieläkin kärsin siitä mutta terapiasta on ollut suuri apu ja jopa isälleni olen pystynyt puhumaan ja isä ei ite muista yhtää että on ollut niinkin ankara. hän todella paljon katuu tekojaan..olen pystynyt antamaan anteeksi isälleni.. nyt kun mietin niin kuitenkin kauheinta mitä olisi voinut tapahtua niin olisi että meiltä ois isä viety..kuitenkin jokainen rakastaa omia vanhempiaan.

[QUOTE="epätoivoinen";24440135]Mulla on kauhee olo, kun en tiedä mitä tekisin. Kyseessä siis siskoni perhe, jossa lasten isä pahoinpitelee/käyttäytyy pelottavasti lapsiaan ja joskus jopa vaimoaan kohtaan. Itse väkivaltaisen lapsuuden kokeneena tiedän, mitä jatkuva pelkääminen kotona voi aiheuttaa itsetunnolle ja psyykkeelle.

Mun sisko on vanhoillislestadiolainen ja naimisissa. Heillä on suurperhe, lapsia yli 10. Vanhin taitaa olla jotain 16-17 välimaastosta. Mies on jostain kivikaudelta. Ei osaa puhua mistään asioista vaan jöröttää ja mököttää tai sitten suuttuu ihan nanosekunnissa kuin raivohärkä. Se kontrolloi tosi paljon lapsiaan, varsinkin näitä teini-ikäisiä, ja pieksee lapsiaan. Kuulin nyt ihan vasta, että oli taas raivostunut yhdelle lapsistaan (en tiedä syytä) ja moukaroinut itsensä lukitusta ovesta sisään lapsensa huoneeseen. En tiedä mitä oli tälle teinille tehnyt, mutta pienemmät sisarukset olivat olleet ihan hysteerisiä ja kyselleet hädissään äitiltään, mikä heidän isäänsä vaivaa. Milloin menee ovet säpäleiksi, milloin heitetään teinien puhelimia lattiaan, kun tämä isä raivostuu. Saattaa raivostuessaan antaa niin kovia selkäsaunoja, että jopa äitini, joka hyväksyy ruumiillisen kurituksen, on aivan kauhuissaan ja pelkää lasten terveyden puolesta. Tämä mies siis menee ihan sokeaksi raivostaan, eikä hahmota omien voimiensa käyttöä kurittaessaan näitä lapsiaan.

Mun sisko on yrittäny hakea apua miehelleen, tilannut aikoja mt-toimistoon ym. mutta tämä mies ei suostu menemään. Siskoni on zombie, joka yrittää selviytyä suurkatraan hoidosta joten kuten ja mielestäni hän on jo luovuttanut. Hän ei mene lastensa ja miehensä väliin enää, koska on homma menisi kuulemma pahemmaksi. En voi kuvitella, miten joku voi äitinä jättää puolustamatta lapsiaan. Varmaan sellainen äiti, joka ei enää pysty muuta, on tilanteeseen niin väsynyt?

Mä tiedän näistä tapahtumista, mun osa sisaruksista tietää sekä meidän äiti. Kaikki vain taivastelee, mutta kukaan ei tee mitään. Onhan se nyt ihan kauheata, jos joutuisi omasta sisaruksestaan ls-ilmoituksen tekemään, mutta en voi olla miettimättä näitä lapsia, jotka joutuvat pelkäämään omassa kotonaan. Mä itse olen kokenut sen pelon ja nähnyt silmitöntä raivoa toisen vanhempani harjoittamana, että en soisi sitä kenellekään.

Onko muita vaihtoehtoja?[/QUOTE]

Tälläsestä asiasta ET MISSÄÄN NIMESSÄ tee ls-ilmoitusta.
vl:set hoitavat kyllä asian itse seurankunnan kesken.

Toivottavasti ap on jo ilmoituksen tehnyt. Minä jouduin aikoinaan tekemään ilmoituksen omasta äidistäni. Tein sen ihan omalla nimelläni ja seurauksista välittämättä, koska tärkein asia oli pikkusisarusteni hyvinvointi. Ihme mussutusta, että seurakunnan kesken tuollainen hoidettaisiin. Lasten henkinen ja fyysinen pahoinpitely on lain vastaista ja siitä tulee rankaista, eikä silittää päätä.

Yhteistyössä