Uskallanko tehdä ls-ilmoituksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a p";24440218]Mä tiedän, että mun pitäisi tehdä, mutta... ajatuskin tuntuu kauhealta. Lähinnä tämän siskoni takia, en haluaisi hänen elämäänsä enempää murheita. Tiedän, että hän rakastaa lapsiaan yli kaiken, mutta on liian lamaantunut jo voidakseen tehdä mitään tai nähdäkseen asioiden oikeat mittasuhteet.[/QUOTE]

Juurikin tämän takia sinun pitää se ilmoitus tehdä. joskus tarvitaan kovaa ravistelua, jotta ihminen havahtuisi näkemään oman tilansa.
Mä tunnen jopa ihmisen, joka on tehnyt ilmoituksen omasta isästään, ei kostaakseen, vaan nimenomaan herätelläkseen isäänsä ja toki myös suojellakseen nuorempia sisaruksia.
Sitäpaitsi hän tiesi jo ammattinsa puolesta, ettei ls-ilmoitus oikeasti merkitse yhtään mitään, sillä on vaan pelottava kaiku ja ehkä, mahdollisesti, jos se osuu herkkään hetkeen, vanhempi hetkeksi pysähtyy kun se kirje tai soitto lastensuojelusta tulee.

Pahoinpitelyillä ja vanhoillislestadiolaisuudella ei ole yhteyttä.. tarkoitan sitä että oli vanhoilislestadiolainen tai ei ni samallalailla voi perhe olla väkivaltaisen puolison uhri!! Eikä vanhilislestadiolaisuus hyväksy väkivaltaa!!!
Ite läheltä vastaavaa tilannetta seuranneena sanon, et TEE SE ILMOITUS!! Alkuun on äidille järkytys, mut mä tekisin sen ihan nimellä, ilmoittaisin siitä perheen äidille ja varautuisin äidin kanssa pakenemaan kera lapsien turvakotiin. Tuntemassana perheessä isän reaktio oli et että vanhemmat sisarukset veivät äidin ja nuoremmat lapset turvakotiin. Äiti palasi lasten kanssa myöhemmin kotiin, kunnes tuomio oli, joko mies tai lapset ja äiti valitsi lapset!!
Vanhemmat erosivat virallisesti, jotta äiti sai alaikäisten lasten yksinhuoltajuuden eikä isä pysty vaikuttamaan esim. lasten rahoihin. Ei eroaminen vl-piireissä ole synti, vaan sitä ei hyväksytä että mennään eron jälken uudestaan naimisiin. Vaik on erottu lain edessä jumalan edessä ollaan edelleen naimisissa "kunnes kuolema meidät eroittaa".

Parhaimmen avun annat ku teet ilmoituksen nimelläsi, kerrot siitä myös lähimmillesi sekä tälle perheen äidille.. näin perhe ei jää yksin ja myös sinä saat tarvitsemaasi tukea!!

Vl-piireissä sitä vaan pahoinpitelijä pyytää uhriltaan anteeksi ja odottaa saavansa anteeksi jeesuksen nimessä ja veressä, ja tätä kerran anteeksi annettua ja saatua asiaa ei sitten pitäisi käydä jälkeen päin enää muistelemaan; esim. tekemään asiasta rikos- tai ls-ilmoitusta tms.

Eli tässä kohtaa tämä anteeksipyyntöautomaatti on poikkeuksellisen julma elementti yhä uudelleen uhriksi (ja anteeksiantajaksi) joutuvalle.

Eli ulkopuolisen on puututtava tilanteeseen, tehtävä ilmoitus ja autettava äitiä ja lapsia vaikeimman yli. Ja siinä voi todella tulla kysymykseen ihan oikea pakeneminen turvakotiin.

Vl-piireissä sitä vaan pahoinpitelijä pyytää uhriltaan anteeksi ja odottaa saavansa anteeksi jeesuksen nimessä ja veressä, ja tätä kerran anteeksi annettua ja saatua asiaa ei sitten pitäisi käydä jälkeen päin enää muistelemaan; esim. tekemään asiasta rikos- tai ls-ilmoitusta tms.
.

tiedän et näin on käynyt mutta silloin anteeksiantamusta on käytetty väärin!! Ei ole hyväksyttävää!!

Huomenta!

Yritin tuossa hetki sitten soitella tuon kaupungin sosiaalitoimeen, mutta kaikki sosiaaliviranomaiset olivat palaverissa. Siellä pyysivät soittamaan 12 jälkeen, jolloin on puhelintunti. Kai minä sinne asti voin odottaa.

Toivon, että siskoni perhe saisi apua. Jos se herättäisi miehenkin tajuamaan, että hänen on pakko hakea apua, jos meinaa lapsensa pitää.

Hyvä että tartut toimeen, soita heti sitten 12 jälkeen! Ja kerro ihan rehellisesti kaikki, ja sekin että pelkäät omasta puolestasi, jos saavat tietää, että sinä olet ilmoituksen tekijä.

Eli tässä kohtaa tämä anteeksipyyntöautomaatti on poikkeuksellisen julma elementti yhä uudelleen uhriksi (ja anteeksiantajaksi) joutuvalle.

Eli ulkopuolisen on puututtava tilanteeseen, tehtävä ilmoitus ja autettava äitiä ja lapsia vaikeimman yli. Ja siinä voi todella tulla kysymykseen ihan oikea pakeneminen turvakotiin.

No tämä isä ei kuulemma pyydä edes anteeksi.

No niin. Ilmotus tehty. Mutta sanonpahan vain, että on ilmoituksen jättö tehty niin vaikeaksi, että heikompitahtoinen olisi jo lannistunut. Yritin eka siis soittaa lastensuojelun numeroon, joka menikin kuntayhtymän vaihteeseen. Sieltä sitten ohjattiin sosiaalitoimeen josta taas yritettiin ohjata sosiaalityöntekijöille. Ketään ei ollu tavotettavissa ja käskettiin soittaa 12 jälkeen. Soitin ja taas meni aika lailla samaa ruljanssia, kunnes sain viimein sosiaalivirkailijan puhelimen päähän ja ehdin jo vähän aikaa takellella asiaani, kun hän ilmoitti, että soitin väärän kunnan sosiaalitoimistoon (on siis kuntayhtymä). Antoi onneksi suoran numeron sitten, mihin soitin seuraavaksi ja sain homman tehtyä, mutta eipä kovin yksinkertaista ainakaan ole.

Mutta ilmoitus joka tapauksessa tehty. Miettivät miten lähestyvät perhettä ja kuinka asiaa aletaan hoitamaan. Ottavat minuun yhteyttä jos tarvitsevat tarkennusta.

Nyt sitten jään odottamaan sitä, että siskoni saa selville kuka ilmoituksen on tehnyt, ja tiedän, että katkaisee välit. Mutta toivon, että hommaan tulisi stoppi nyt. Meni miten meni.

Huh, uskon että nyt vähän hirvittää, mutta usko pois, että teit hyvän teon, vaikka voi alkuun pahalta tuntua. Onneksi olit noin rohkea ja onneksi välität niistä lapsista!

Mitä mieltä olette,mulla ei ole kokemusta eikä tietoa, tuli mieleeni?!
Jos Äiti ja lapset yrittäis päästä sieltä kodista pois, johonkin sellaseen paikkaan mihin isä ei pääse, ja sitten tekisit äidin kanssa yhdessä ls/rikosilmoituksen.. niin ainakin se olis turvattu ettei asiasta selviämisen jälkeen seuraa lisää väkivaltaa jne..: /

Jos Äiti ja lapset yrittäis päästä sieltä kodista pois, johonkin sellaseen paikkaan mihin isä ei pääse, ja sitten tekisit äidin kanssa yhdessä ls/rikosilmoituksen.. niin ainakin se olis turvattu ettei asiasta selviämisen jälkeen seuraa lisää väkivaltaa jne..: /

En usko, että äiti näkee tilannetta näin. Tiedän että tämä mun sisko asettuu miehensä puolelle ja puolustaa perhettä ja mainettaan. Aikansa. Kunnes joskus herää ja tajuaa, että kulisseilla ei oikeasti ole mitään merkitystä verrattuna siihen, miten itse ja lapset voi. Tää uskonnollinen kulttuuri tuo omat mausteensa soppaan, ja ei ole ihan niin helppoa kuin tavis-kulttiin-kuulumattomien perheissä.

Mä en osaa sanoa yhtään nyt mitä tapahtuu. Sos. virkailija sanoi, että heiltä ilmiantajan nimi ei lähde missään tapauksessa liikkeelle, mutta perheet saattavat tehdä myyrän työtä ja itse saada jotakin kautta selville, kuka ilmoituksen on tehnyt.

Tuollaisen persoonallisuushäiriöisen perheenjäsenet on lytätty yleensä niin maahan, että eivät itse edes ymmärrä olevansa uhreja. Viimeistään siinä vaiheessa kun joku ulkopuolinen taho puuttuu tilanteeseen, aletaan syyllistä puolustamaan. Tässä tapauksessa vielä yhteisön painostus on kova - ero ei ihan heti tule kysymykseen.

Kaunis ajatus tosin on, mutta ei valitettavasti varmaankaan mahdollinen.

Hienoa ap, olet todella rohkea ihminen. Uhrasit paljon, mutta teit ihan oikein.

tee ilmoitus mahdollisimman pikaisesti. Sä voit vaikka tulostaa ton sun alotuksen siihen josta tulee ilmi kaikki asiat. Kun olet tehnyt ilmoituksen, niin kirjoita siskollesi kirje jossa kerrot huolesi ja tarjoat apuasi ja kerrot yös että olet ollut yhteydessä lastensuojeluun ja jättänyt ilmoituksen. Älä murehdi, jos siskosi suuttuu sinulle tästä. Hän ei välttämättä jaksa ottaa apua vastaan tai edes ajatella koko asiaa. Tärkeintä on, että sinä olet vahva ja kannat vahvuudellasi siskon pois sumusta.
Miksi kirjoitan näin? Elin itse monta vuotta syvällä pimeässä, alistetutssa liitossa ja viimeiset voimani käytin siihen, että pyrin pitämään lapsista huolta. Voi kun joku olisi silloin, joku siskoista tai ystävistä, nähnyt kaiken ja tehnyt ilmoituksen. Vuosien päästä, näistä ajoitsa on jo aikaa ja sain viimein voimia lähteä lasten kanssa pois, otin itse yhteyttä lastensuojeluun jotta voisin kertoa tarinani ja saada sitä kautta menneisyyden pois mielestäni ja samalla myös ehkä auttaa jotakuta muuta, jonka tilanteeseen ei kukaan ole puuttunut tai nähnyt sitä tuskaa.
Ole rohkea! Rohkeiden täytyy auttaa heikompia!

Snoopy ja A.P
Niinkuin sanoin ei mulla ole kokemusta tai tietoa vastaavaasta tilanteesta.
Mutta pääasia on nyt kumminkin että olet A.P jotain tehny, ei varmasti ollu ihan helppo päätös, ja toivottavasti asiat järjestyy, äläkä kadu että ilmotuksen teit!!

Olet rohkea.
Teit sisarellesi ja hänen lapsilleen suuren palveluksen.
Saattaa olla että tuleva aika on kaikille rankkaa, mutta kun solmut saadaan avattua ja tilanne rauhoittuu, niin huomaatte että kaikki oli sen arvoista.

Hienoa, että välität läheisistäsi.

[QUOTE="a p";24440538]Tiedätkö, se äitikin voi olla uhri? Jos on tarpeeksi lamaantunut, ei sitä kykene toimimaan niin miten ajattelisi rakastavan äidin toimivan. Ei se silti tarkoita sitä, etteikö äiti haluaisi suojella lapsiaan kaikelta pahalta, jos vain siihen kykenisi.[/QUOTE]

Juuri siksi, että äiti ei oman lamaannuksensa takia kykene suojelemaan lapsiaan, tarvitaan lastensuojelua paikalle.

Mä nyt puhuisin siskon kans asiasta. Jos olet oikeesti siskon kans väleissä niin mä menisin ja juttelisin vaikka se sattuiskin. Kertoisin totuuden kaunistelematta.
Olen itsekkin vl mut tuo kuullostaa kauheelta. Ja sanon,että aika paljon on uskovaisiakin eronnu ko syystä,että mies on väkivaltainen.
Vaikka hän ei olis eroamassakaan niin siltikin naisen pitäis avata silmät ja ymmärtää lapsia. Muuttaa erilleen tollasesta miehestä.

[QUOTE="vieras123";24444178]Huolehtiiko mies muuten perheestä ja käy töissä?[/QUOTE]

Juu töissä käy kyllä ja kai heillä kaikki tarvittava on, mutta iso perhe toki kuluttaa hirveesti, että aika kädestä suuhun vissiin joutuvat elämään.

Ja mulla on siskoon niin paljon ikäeroa, että ei olla koskaan oltu kovin läheisiä.. ja olen niin nössö, että en uskalla kyllä asiasta suoraan sanoa siskolleni. En pysty. Maha kääntyy ylösalaisin pelkästä ajatuksesta :(

Yhteistyössä