Useampia sektioita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemuksia

Vieras
Odotan neljättä lasta. Kaikki lapseni ovat syntyneet sektiolla. haluaisin jakaa kokemuksia raskauden loppuvaiheen kokemuksista. Erityisesti miten raskauden viimeisimmät viikot sujuivat. Minulle on tehty varmuuden vuoksi synnytystapa -arvio ja -suunnitelma yksityisellä puolella 24 raskausviikosta lepoon ja seuranta lapsen keuhkojen kypsyydestä alkaen viikolta 35 jotta leikkausta voidaan aikaistaa. Tiedän että pääkaupunkiseudulla maksimimissa sektioäideillä on 4-5 synnytystä. Minulla tämä raskaus jää minulla viimeiseksi terveydellisistä syistä. Minulla on meneillään viikko 23 ja tunnen kipua nopeissa liikkeissä ja rasituksessa. Sain sairaslomaa jo nyt kun supistuksia alkoi olla kipujen jälkeen.

Lääkärini kertoi että on tavannut Pohjoisessa 7 sektion äitejä (uskonnollinen vakaumus), mutta kohdun repeämisvaara on todellinen kun supistukset alkavat ja kohdun leikkausarvet ovat ohuet. Mitä useampi sektio sen suurempi kohdun repeämisriski.

Minua huolestuttaa terveyden huollon rapakunto julkisella puolella. Viimeksi odotin 6h Jorvin poliksinikalla saadakseni lähetteen Naistenklinikalle, jossa istuin taas uudet 6h. Jorvin lääkäri ei kuullut sydän ääniä ja osottelin ultraan pääsyä. Tämä hitaus on pelottavaa kun kysymys saattaa olla lapsen selviytymisestä. Toisaalta tapauksessani tuona yönä, 19 viikkoinen lapsi ei olisi selvinnyt hengissä ja näköjään juuri tästä syystä potilaalla ei ollut lääkärin/systeemin mielestä kiirettä kuulla sydän ääniä. Odottaminen on tällaisissa tapauksissa raastavaa. Onnekseni kaikki oli hyvin ja saatoin jatkaa odstustani huojentuneimmin mielin.

Onko sektiot olleet millaisilla väleillä eli kuinka pian edellisen sektion jälkeen? Tiedätkö millaisia riskejä on yhden kahden jne. sektion jälkeen siis kuinka usein??? Onko sektiossa ollut ongelmia?

mulle tehty 5 sektiota.nyt omasta halustani laitettii röörit kii.emme ole lestadiolaisia.hyvin menny kaikki.10v sit 2 sektiota vuoden sisällä.silloinkaan ei ollu ongelmia.ja olen parantunu sektioista tosi hyvin vaikka läskiäkin on.viikossa olen ollu täysin kunnossa

Mulle on tehty neljä sektiota vuosina -98, -00, -02 ja 05. Ekaan jouduin raskausmyrkytyksen takia. Toisen olisin ehdottomasti halunnut synnyttää alakautta. Synnytys käynnistettiin kaksi viikkoa yli lasketun ajan. Vauvan sydänkäyrään tuli notkahdus ja päädyttiin sektioon. Kaksi nuorinta syntyivät kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa. Kolmannen synnyttyä lääkäri (nuori nainen) oli ehdottomasti sitä mieltä etten saa tulla enää raskaaksi (ohut kohtu). Vauvakuume iski ja kävin toisen lääkärin luona ja hän antoi "siunauksen" vauvan odotukselle. Olin tarkemmassa seurannassa. Lääkärit varoittivat, että pitää mennä sairaalaan jos tulee sietämättömiä kipuja. Mulla ei ollut muita kuin kamalat liitoskivut. Mulla ei ole ketään odottaessa ollut kovia supistuksia, oikeastaan vain lieviä. Nuorimmaisen synnyttyä lääkäri oli sitä mieltä, että kohtu ei toden näköisesti kestä enempää raskauksia joten suostuin (kynsin hampain) sterilisaatioon. :'(

Minulla aikaisemmat sektiot aiheutti sen että olin kuolla ja vauva kans.
Odotin neljättä lasta kun jouduin rv23 sairaalaan verenvuodon takia pillit ulvoen mentiin naistenklinikalle,siellä huomattiin että istukka kasvanut osittain kohdunseinämän läpi,eli oli takertunut sektio arpeen ja lähtenyt huitelemaan omille teilleen,no sitte olinkin sairaalassa muutaman viikon,kotia lomalle ja taas hurja verenvuoto,ei kun nkl:lle.(n 50km)Sitten aikanaan mangneetti kuvaan ja leikkausta pitikin jo sit kiirehtiä,leikkaus tehtiin Meilahdessa ja kun maha aukastiin niin yllättäen istukka olikin kasvanut kokonaan vatsaonteloon,kohtu läpikuultavan ohut ja etinen istukka.Vauva joutui teholle kun keuhkot ei ollu ihan kypsät vielä rv35.
Sanoivat sairaalassa että nämä tapaukset tulee lisääntymään,siihen voi vaikuttaa muutkin kun sektiot,usea kaavintakin.
Kohtu poistettiin(mistä olen kyllä tyytyväinen)saatiin verenvuoto pysäytettyä.Leikkaus oli kyllä aika hurja savotta,kesti n.2.5h ja olin hereillä.
Että tämmöstä ne aikasemmat sektiot voi aiheuttaa.Yhdellä äidillä oli vaan yksi sektio takana ja silti sama tilanne.
Olisikin kiva kuulla muilta kuinka mennyt tässä tilanteessa leikkaus ynm.
Tästä minun tapauksesta 1v.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.09.2005 klo 12:40 äippä kirjoitti:
Minulla aikaisemmat sektiot aiheutti sen että olin kuolla ja vauva kans.
Odotin neljättä lasta kun jouduin rv23 sairaalaan verenvuodon takia pillit ulvoen mentiin naistenklinikalle,siellä huomattiin että istukka kasvanut osittain kohdunseinämän läpi,eli oli takertunut sektio arpeen ja lähtenyt huitelemaan omille teilleen,no sitte olinkin sairaalassa muutaman viikon,kotia lomalle ja taas hurja verenvuoto,ei kun nkl:lle.(n 50km)Sitten aikanaan mangneetti kuvaan ja leikkausta pitikin jo sit kiirehtiä,leikkaus tehtiin Meilahdessa ja kun maha aukastiin niin yllättäen istukka olikin kasvanut kokonaan vatsaonteloon,kohtu läpikuultavan ohut ja etinen istukka.Vauva joutui teholle kun keuhkot ei ollu ihan kypsät vielä rv35.
Sanoivat sairaalassa että nämä tapaukset tulee lisääntymään,siihen voi vaikuttaa muutkin kun sektiot,usea kaavintakin.
Kohtu poistettiin(mistä olen kyllä tyytyväinen)saatiin verenvuoto pysäytettyä.Leikkaus oli kyllä aika hurja savotta,kesti n.2.5h ja olin hereillä.
Että tämmöstä ne aikasemmat sektiot voi aiheuttaa.Yhdellä äidillä oli vaan yksi sektio takana ja silti sama tilanne.
Olisikin kiva kuulla muilta kuinka mennyt tässä tilanteessa leikkaus ynm.
Tästä minun tapauksesta 1v.

Ihan mielenkiinnolla kyselisin vain sitä että millaista elämä on ilman kohtua? Itsellä 3 sektiota takana ja viimeisimmän jälkeen on elämä ollut yhtä h.elvettiä. Eli kipuja ja tiputteluvuotoja on... sektion yhteydessä tehtiin sterilisaatio. Mutta ei ne kivut siitä johdu. Mulla epäillään adenomyoosia ja laitettiin kohtuun hoidoksi hormoonikierukka. Se vaan lisäsi kipuja. Nyt olen menossa tällä viikolla uudelleen gynekologille tarkastukseen ja pelottaa että ne tekee sen kohdunpoistopäätöksen, sillä viimeksi pelottelivat. Olen 38 v. ja jotenkin tuntuu että apua, olenko liian nuori siihen... en tarvitse enää kyllä kohtua mihinkään mutta jotenkin vaan tuntuu pahalta ja että vaikuttaako se mitenkään mun hormoonitoimintaan. Olen aina reagoinut noiden asioiden muutoksiin tosi herkästi.

Pelkkä kohdunpoisto ei vaikuta hormonitoimintaan, kyllä pitäisi jättää munasarjat tuon ikäisellä jäljelle. Mutta haluatko poistaa jos ei aivan "pakko"?

Kamalia juttuja nuo istukan kasvut arpiin, toivottavasti sen näkee jo varhaisemmin ultrassa...no jos huono tuuri käy, voi istukka olla etinen (eteisistukka) leikkaamattomalla myös ja riskit kovat.

Olen todella tyytyväinen kun kohtu poistettu,munasarjathan mulla on joten hormooni toiminta on normaalia.
Mulla oli semmonen painon tunne alavatsalla sillon kun kohtu oli vielä,se on hävinnyt kokonaan,ei ole menkka tuntemuksia,särkyä jaloissa ja vatsa kipua ja mikä parasta ei ole kuukautisia,olen hirveän tyytyväinen,elämän laatu parantunut hirveästi ja seksi on parantunut.
Hormonikierukasta minulla tuli aikaa myöten alavatsa kipeäksi.

Tuosta istukan kasvamisesta arpeen.Minulla nähtiin ultrassa että osittain kasvanut kohdunseinämän läpi,vasta leikkauksessa nähtiin että olikin kasvanut kokonaan vatsaonteloon,ei edes mangneetti kuvassa tuo todellisuus näkynyt.Istukkahan kasvaa lapsen kasvaessa,sehän on semmonen iso kakku,et on sillä aika voima jyrätä omia teitään.Mulle saatiin tehtyä suunniteltu leikkaus,se varmasti auttoi,ei tarvinnut tehdä päivystyksenä.Olihan minulla kokoajan kun olin kotona niin verivaraus,meiltä kun tuonne naistenklinikalle on matkaa n.50km,tässä kotikaupungin sairaalassa ei tuota leikkausta olisi oikein voinut tehdä.Leikkaus tehtiin läpivalaisusalissa.
Mulla oli todella hieno ja ammattinsa osaava henkilökunta,leikkauksesta jäi hyvät muistot. =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.09.2005 klo 12:13 äippä kirjoitti:
Olen todella tyytyväinen kun kohtu poistettu,munasarjathan mulla on joten hormooni toiminta on normaalia.
Mulla oli semmonen painon tunne alavatsalla sillon kun kohtu oli vielä,se on hävinnyt kokonaan,ei ole menkka tuntemuksia,särkyä jaloissa ja vatsa kipua ja mikä parasta ei ole kuukautisia,olen hirveän tyytyväinen,elämän laatu parantunut hirveästi ja seksi on parantunut.
Hormonikierukasta minulla tuli aikaa myöten alavatsa kipeäksi.

Sä kirjoitat ihan kuin mun elämästä. Kiitos tuosta rohkaisusta. Kuulosti todella hyvältä. Että jos tuomio TÄNÄÄN tulee niin osaan suhtautua ja asennoitua positiivisella mielellä asiaan... Munasarjoissa ei ole mitään vikaa. Mutta sektio on tosiaankin tehty kolme kertaa ja adenomyoosi on vissiin siksi muodostunut tms. ja olen ylipainoinen joten on elimistössä paljon estrogeeniä eli sekin sitä vääränlaista limakalvoa kasvattaa siellä kohdussa ja aiheuttaa kasvaimia jne. Painon tunnetta mäkin koen koko ajan ja eriasteisia puristavia kipuja ja muutakin jomotusta - tasaiseen tappotahtiin. Joskus enempi joskus vähempi. Hormonikierukkahan mulle laitettiin juhannuksena, alussa meni muutama viikko ok mutta nyt syksyllä tilanne kääntyi pahempaan suuntaan. Ei ole enää kivaa... Ennen kierukkaa tiputteli jatkuvasti ja tämän aikana samaa rataa joka johtunee kierukasta. Mutta kiitos rohkaisijoille.... :hug: :attn: :) :D :wave: