Unissapuhuminen ja sen kuuntelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lost in Mikkeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lost in Mikkeli

Vieras
Puhun unissani jonkun verran, ja yleensä se tarkoittaa sitä, että vain mumisen jotain, mistä ei kauheasti saa selvää. Se on varmaan aika yleistä.

Viime aikoina tyttöystäväni on kuitenkin alkanut kommentoimaan aamuisin, että puhuin unissani taas ja hän kuunteli sitä. Olen vähän hämilläni enkä tiedä miten siihen suhtautua. Kaipa se on ihan normaalia, mutta minusta tuntuu siltä, että hän "salakuuntelee" minua. Hän myös vahingossa lipsautti, että aikoo nauhoittaa puhumisiani, mikä kieltämättä alkoi ahdistamaan.

Miten tähän pitäisi suhtautua? Minua ahdistaa ja kieltämättä nukkumaan mennessä mietin, että mitäköhän tänä yönä puhun. Pelkään jotain väärinkäsitystä, koska kaikki varmaan tietävät, että unet saattavat olla vähän sekavia välillä ja jos niitä kommentoi, voi puhua ihan läpiä päähänsä.

Jos hän ei lopeta "kuuntelemista", sanoin siirtyväni sohvalle nukkumaan, koska en pidä siitä.

Mitä tehdä? Onko kokemuksia tai ajatuksia?

-eksynyt unissaan

Kato netistä hakusanoilla "unissa puhuminen", niin saat lisäselvyyttä - voi ilmeisesti johtua myös uniapneasta tms. Löytyy jotain aikaisempaakin keskustelua ihmisten omista kokemuksista. Vaikuttaako siltä, että vaimolla on vain hauskaa vai tuntuuko jo kiusanteolta? Eikö vaimo itse saa unta helposti eli onko valvottavaa stressiä? Ei kai puhumisesi valvota häntä? Silloin eri paikoissa nukkuminen voisi olla suotavaakin.

Meillä myös mies puhuu välillä mitä ihmeellisimpiä asioita unissaan. Olen saanut siitä monet huvit, kun jutut menee joskus niin päättömiksi - luulen, että se johtuu miehen tavattoman vilkkaasta mielikuvituksesta. Kirjaan hauskimmat lausahdukset ylös ja kerron siitä aamulla miehelle, ja saamme sitten hyvät naurut yhdessä. Ilmeisesti ei ole siis mikään arka paikka hänelle, kun kertoo parhaita paloja eteenpäin kavereilleenkin. Sitä vaan ajattelin tuoda esille, että mitä pahaa näet tässä "salakuuntelussa"? Eri asia tietty on, jos et luota tyttöystävääsi.

Kumppanini on unissakävelijä ja -puhuja. Mutta en minä niitä juttuja ala kuunnella - yleensä ihan puuta heinää - saatikka että alkaisin äänittää....Joskus kun on tehnyt jotain todella omituista, kuten yrittänyt pelastaa minua kaatuvalta seinältä, silloin olen kertonut myöhemmin. Mutta mitäpä niistä muutoin muistuttamaan. Ymmärrän hyvin, jos ap:tä alkaa ahdistaa moiset äänittelysuunnitelmat.

Onko unissapuhuminen jotenkin arka paikka aloittajalle, vai miksi sinua häiritsee puolisosi kuuntelut ja naureskeleut? Jos näin on, kerro se hänelle ja pyydä, että hän pitäisi omana tietonaan, jos olet taas puhunut unissasi.

Minä olen joskus puhunut unissani ja samoin mieheni ja jos toinen siihen herää, niin väkisinkin sen kuulee. Aamulla olemme kertoneet ja naureskelleet jutuille. Minä olin esim. kerran huutanut hätääntyneenä, että "Marko ja Mari, varokaa!!" (emme tunne edes ketään Markoa) ja mies herätti minut yksi yö ja pyysi unissaan tulta tupakkaan ja huiteli vieläpä minua kohti ikään kuin savuke kädessä (emme polta kumpikaan). Eli meille nämä ovat vain hauskoja sattumia.

Joo siis ei niissä ole koskaan päätä eikä häntää, niissä unipuheissa. Mun ex-mies kerran hyppäsi istualleen ja alkoi huutaaa mulle, että "Anna tänne se sieni! Tänne se sieni heti!" Kun kysyin, että herranjumala, mikä ihmeen sieni, löi nyrkillä tyynyyn ja kävi takaisin nukkumaan.

Yhteistyössä