Unikoulu tuotti tulosta kolmessa illassa!!

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja pitkään ihmetellyt;21999377:
Rakas kopipeistaaja. Mua harmittaa se, että väheksyt niin paljon meitä muita ihmisiä ja pidät itseäsi kaiken tietäjänä. Se, että kopioit noita tekstejä kaikille eri vauvapalstoille (vastoin palstan sääntöjä) ei auta juuri ketään. Olis ihan, jos näkisit joskus, että toi sun mallis ei toimi.

Palstoilta haetaan vertaistukea, ei ns. kirjatietoa. Eikö sulla oo omia kokemuksia tästä aiheesta? ETkö voisi kertoa niistä? Tai kertoa, miten teillä on selvitty pahoista uniongelmista?
On omia kokemuksia ja voin sanoa, että Searsien kirja toi avun.
 
hyi
En nyt kommentoi mitenkään muuten näitä kirjoituksia, kerronpa vaan että meille, jotka siis taistelemme myös 8 kk vanhan vauvan nukkumisen kanssa, neuvolasta neuvottiin että huudattakaa, huudattakaa, eikä mitään pieniä pätkiä, vaan niin kauan että nukahtaa, vaikka kolme tuntia jos niin vaatii, sillä oppii nukkumaan, ja muita neuvoja ei kannata kuunnella. :|
Kamalaahan toi on.Menis hittoon tollasten neuvojen kaa,toivottavasti kukaan ei toteuta tuota hänen neuvoaan.

Mut osan mielestä sillä ei ilmeisesti ole mitään merkitystä et onko se oikein vai väärin,ku kaikki jutut menee samana kastiin jos niillä vain haetaan jotain hyvää perheelle.
Sekinhän on sille sit ihan sama et huudatatko 3h vauvaa yksin,vai istutko siinä vieressä sen 3h.
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";21999384]Kyllä, tiedän tiedän. He sanovatkin, että jos samassa huoneessa nukkuminen ei toimi, sitten sen voi unohtaa. Mutta useimmiten se kuulemma auttaa just yöheräilyjen hoitamisessa jne. :)[/QUOTE]

"Kuulemma"? Montakos uniongelmaista lasta sulla on? :)
 
Missä ihmeen neuvolassa näin neuvotaan? Miten teillä nukutaan (tai valvotaan...), mitä kaikkea olette kokeilleet jo? Sairaudet poissuljettu?
Täällä kymenlaaksossa.. Sairaudet poissuljettu, allergioita ei pitäis olla (?), nukkuu puol tuntia, herää, itkee, ihan raivona joskus 5min, joskus tunnin, taas nukkuu puol tuntia, taas sama laulu, joinain öinä nukkuu parikin tuntia putkeen. päivällä itse aurinko.. kaikennäköstä kokeiltu.. :/
 
huudatustajahuudatusta
En tietenkään antais nipistellä. Sit huutais siinä. Mutta vieressä makaisin kokoajan ja antaisin tutin suuhun ja laulelisin unilauluja. En ikinä ole jättäny yksinään hakee unta enkä ikinä ole huudattanu enkä ikinä tule sellaista tekemään. Aamen.
Ihana, tutti suuhun :). Tutit ja lelut ja muut lentää kaaressa, kun tuolle päälle sattuu. Joo, lapsi on hiukan voimakastahtoinen ;). Perinyt äidiltään kärähtävän pinnan, joten huonoina iltoina otan kyllä minuutin tai parin jäähyjä itse ja vedän henkeä, kun meinaa loppua huumorintaju riehuvan raivottaren kanssa. Vaikka kuinka hallitsisi itsensä, kuten Hyvä Äiti, lapsi kyllä aistii tunnetilan, ja se vain pahentaa asioita, kun olisi tarkoitus nukahtaa. Olen huomannut, että parhaiten menee, kun sanon, kun vielä jaksan sanoa hyväntuulisesti, että äiti käy nyt vessassa/alhaalla tms., sano sitten kun olet valmis nukahtamaan. Ja menen sitten toiseen huoneeseen ja muistutan mielessäni, että tämä on vain vaihe ja lapsi vielä pieni jne., ja menen takaisin. Lapsella on oikeus olla jääräpäinen ja olla vaihtamatta tissin näpräystä leluun tai tuttiin ja raivota äänekkäästi, ja minulla on oikeus olla silti antamatta periksi. Vaikken saisikaan huutoa loppumaan tutilla tai lauleskelulla. Aina ei voi saada mitä haluaa, elämä on, ja muut peruskliseet päälle, sen joutuu lapsiparka oppimaan.
 
"vieras"
Kiintymysvanhemmuus = paljon tekstiä, vähän asiaa. Äitiä ei haittaa yhtään vauvan heräily kun vauva on vieressä ja äidit heräävät levänneinä ja kukoistavina :D Kuulostaa yhtä vakuuttavalta kuin Yves Rocherin mainos.
 
pitkään ihmetellyt
[QUOTE="vieras";21999408]On omia kokemuksia ja voin sanoa, että Searsien kirja toi avun.[/QUOTE]

Ihanaa, oot oikea henkilö joka kirjoittaa itse! Voisitko siis nyt kirjoittaa, että millaisia ongelmia oli ja miten kirja ne ratkaisi? Ja please, ei kopipeistausta, vaan omakohtaisia kokemuksia? Kuinka usein heräsitte ja miten nukuitte paremmin? Kuinka pian sun väsymys helpotti? Ja mikä olikaan lasten ikä? Ja mitkä oli ne käytännön toimet, jotka paransi perheen väsymyksen?
 
[QUOTE="Snoopy";21999394]Aika karsealta kuulostaa Niiz! Ymmärsitkö ihan varmasti ohjeistuksen oikein vai löytyykö tosissaan tuollainen nla jostain?? Sinuna kyllä esittäisin kysymyksen jollekin ylemmälle taholle (muualle kuin palstalle ;))

Perhepeti ei meille sovi. Ei miehelle, ei mulle eikä lapsillekaan. Välillä tuntuu että se mieskin on siellä sängyssä liikaa :LOL: ;)[/QUOTE]

Juu kyllä näin neuvoi, ei ollut tulkinnanvaraa kun vielä käski olla lukematta netistä huudatuksen vastustajien tekstejä.. hmm. mietinnässä neuvolanvaihto. :/
 
"Jenis"
Täällä kymenlaaksossa.. Sairaudet poissuljettu, allergioita ei pitäis olla (?), nukkuu puol tuntia, herää, itkee, ihan raivona joskus 5min, joskus tunnin, taas nukkuu puol tuntia, taas sama laulu, joinain öinä nukkuu parikin tuntia putkeen. päivällä itse aurinko.. kaikennäköstä kokeiltu.. :/
Kuulostaapa kamalalta. Sympatiat täältä. Mun esikoinen oli tuollainen puolen tunnin nukkuja, mutta hällä auttoi omaan huoneeseen siirto (Ja unikoulu! Hyi meitä!). Kuopus taas nukkuu ihan superhyvin välillä, välillä ei ollenkaan, ja logiikkaa tai tepsiviä keinoja ei oikein tunnu löytyvän mistään... 8kk hänkin.
 
"vieras"
Täällä kymenlaaksossa.. Sairaudet poissuljettu, allergioita ei pitäis olla (?), nukkuu puol tuntia, herää, itkee, ihan raivona joskus 5min, joskus tunnin, taas nukkuu puol tuntia, taas sama laulu, joinain öinä nukkuu parikin tuntia putkeen. päivällä itse aurinko.. kaikennäköstä kokeiltu.. :/
Allergioiden poissulku ei pieniltä onnistu varmuudella kuin välttämisruokavalioilla, jotka tehdään lääkärin ohjeiden mukaan. Usein kun ihmiset puhuvat poissuljetuista allergioista, ilmenee, että terveyskeskuksessa on otettu parit kokeet tai on kokeiltu olla ilman maitoa.
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja pitkään ihmetellyt;21999452:
Ihanaa, oot oikea henkilö joka kirjoittaa itse! Voisitko siis nyt kirjoittaa, että millaisia ongelmia oli ja miten kirja ne ratkaisi? Ja please, ei kopipeistausta, vaan omakohtaisia kokemuksia? Kuinka usein heräsitte ja miten nukuitte paremmin? Kuinka pian sun väsymys helpotti? Ja mikä olikaan lasten ikä? Ja mitkä oli ne käytännön toimet, jotka paransi perheen väsymyksen?
Ihana :D Määkin oon pitkään ihmetellyt!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja pitkään ihmetellyt;21999452:
Ihanaa, oot oikea henkilö joka kirjoittaa itse! Voisitko siis nyt kirjoittaa, että millaisia ongelmia oli ja miten kirja ne ratkaisi? Ja please, ei kopipeistausta, vaan omakohtaisia kokemuksia? Kuinka usein heräsitte ja miten nukuitte paremmin? Kuinka pian sun väsymys helpotti? Ja mikä olikaan lasten ikä? Ja mitkä oli ne käytännön toimet, jotka paransi perheen väsymyksen?
Kyllä, olen ihan oikea äiti :) Esikoinen heräsi USEIN. Kun aloimme nukkua, niinkuin Searsien kirjoissa neuvotaan, niin siinä meni jokunen kuukausi, kun yöheräämiset jäi pois. Ekaks vieressä, sit sivuvaunussa. Ei koskaan huudatusta tai yksin nukahtamaan jättämistä. Sit väsymys helpotti. Silleen tehtiin seuraavien kaa heti ja oikeestaan sit ei olekaan ollu ongelmia muiden kanssa. :)
 
"Snoopy"
Juu kyllä näin neuvoi, ei ollut tulkinnanvaraa kun vielä käski olla lukematta netistä huudatuksen vastustajien tekstejä.. hmm. mietinnässä neuvolanvaihto. :/
Tack och hej... Patistapas tätiä vähän perustelemaan mielipiteitään! Ja melkein sinuna vaihtaisin nlaa...

Mun täytyy myöntää että mun vanhemmuus lähtee ensisijaisesti tuolta omasta selkärangasta ja siitä tuntumasta mikä mun mielestä (toki isäkin tähän osallistui yhtälailla) mun lapselle oikein. En ole yhtä ainuttakaan kirjaa tätä varten itseäni opastamaan. Mun mielestä se olisi paitsi outoa myös aika pelottavaa. Toki vinkeistä voi poimia itselle ne sopivat mutta tietynlaisen filtterin läpi menee mulla kaikki mikä liittyy MINUN OMIEN lasteni kasvatukseen ja käyttäytymiseen.
 
pitkään ihmetellyt
[QUOTE="vieras";21999499]Kyllä, olen ihan oikea äiti :) Esikoinen heräsi USEIN. Kun aloimme nukkua, niinkuin Searsien kirjoissa neuvotaan, niin siinä meni jokunen kuukausi, kun yöheräämiset jäi pois. Ekaks vieressä, sit sivuvaunussa. Ei koskaan huudatusta tai yksin nukahtamaan jättämistä. Sit väsymys helpotti. Silleen tehtiin seuraavien kaa heti ja oikeestaan sit ei olekaan ollu ongelmia muiden kanssa. :)[/QUOTE]

Kiitos!! Kerrotko vielä, että minkä ikäinen esikoinen oli? Ja lyhyesti: mikä toi teille avun? Ja please, ei sitä kopipeistaamista...

Helpottiko tuo vieressä nukkuminen heti? Siis loppuiko suurin osa heräämisistä ja jäi muutama jäljelle vai vähenikö pikkuhiljaa kuukausien aikana? Ja liittyikö tähän imettämistä tai tutin käyttöä, ennen tai jälkeen?
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";21999499]Kyllä, olen ihan oikea äiti :) Esikoinen heräsi USEIN. Kun aloimme nukkua, niinkuin Searsien kirjoissa neuvotaan, niin siinä meni jokunen kuukausi, kun yöheräämiset jäi pois. Ekaks vieressä, sit sivuvaunussa. Ei koskaan huudatusta tai yksin nukahtamaan jättämistä. Sit väsymys helpotti. Silleen tehtiin seuraavien kaa heti ja oikeestaan sit ei olekaan ollu ongelmia muiden kanssa. :)[/QUOTE]

Ootko koskaan ajatellut, että sun kannattaisi vastata näihin ketjuihin omilla kokemuksillasi, sen sijaan että kopipeistaat jotain hernekeppiä joka jumalan palstalle? Usein, jokunen kuukausi, sit, ja muut, ei oo kovin täsmällisiä määreitä :)
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja pitkään ihmetellyt;21999527:
Kiitos!! Kerrotko vielä, että minkä ikäinen esikoinen oli? Ja lyhyesti: mikä toi teille avun? Ja please, ei sitä kopipeistaamista...

Helpottiko tuo vieressä nukkuminen heti? Siis loppuiko suurin osa heräämisistä ja jäi muutama jäljelle vai vähenikö pikkuhiljaa kuukausien aikana? Ja liittyikö tähän imettämistä tai tutin käyttöä, ennen tai jälkeen?
Ja miten nukuitte ennen searsilaista nukkumista? Eri huoneissa, eri sängyissä, eri asunnoissa vai miten?
 
"Snoopy"
[QUOTE="vieras";21999499]Kyllä, olen ihan oikea äiti :) Esikoinen heräsi USEIN. Kun aloimme nukkua, niinkuin Searsien kirjoissa neuvotaan, niin siinä meni jokunen kuukausi, kun yöheräämiset jäi pois. Ekaks vieressä, sit sivuvaunussa. Ei koskaan huudatusta tai yksin nukahtamaan jättämistä. Sit väsymys helpotti. Silleen tehtiin seuraavien kaa heti ja oikeestaan sit ei olekaan ollu ongelmia muiden kanssa. :)[/QUOTE]

Voisko mitenkään olla, että ikä ja aikakin vaikutti siihen että yöheräämiset jäivät pois ;)

Niin onko teillä ollut yhtään todella huonosti nukkuvaa lasta???
 
"Snoopy"
Eiku joo, siis eka heräsi todella usein.. Mut minkäikäiseksi asti? Meillä heräili peräti molemmat vastasyntyneenä sekä usein että tiheästi. Ongelma ensimmäisen kanssa oli siinä, että heräily oli todella tiivistä vielä 10kk iässä ja nukahtaminen ei onnistunut yksin saati yhdessä.
 
Tämä oli mielenkiintoinen ja itselle ajankohtainen aihe. Ap:lle ja monille onnittelut nukkuvista lapsista. :) Jotenkin myös minusta tuntuu todella karmivalta se, että antaisin lapsen itkeä. Joskus olen kokeillut, enkä siihen pysty. Ehkä mulla ei ole siihen riittävää selkärankaa.
Tarkoitukseni ei ole mitenkään lytätä kenenkään tapaa, mutta tuo tuntuu itsestä pahalta.

Meillä ollaan painiskeltu nukkumisen kanssa lähes syntymästä saakka. Poika on aina heräillyt 3-9 kertaa yössä ja on todella levoton. Ensi viikolla täyttää 9kk. Olen miettinyt erilaisia unikouluvaihtoehtoja, mutta sopivaa ja omasta mielestä hyvää vaihtoehtoa en ole löytänyt. Tällä hetkellä nukkuu samassa huoneessa ja pojan sänky on sivuvaununa. Todella harvoin onnistuu herättyä rauhoittelu omaan sänkyyn. Itkee ja seisoo sängyssään kunnes otan syliin tai viereen.
Onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa ja miten on asia ratkaistu?
 
"Jenis"
Tämä oli mielenkiintoinen ja itselle ajankohtainen aihe. Ap:lle ja monille onnittelut nukkuvista lapsista. :) Jotenkin myös minusta tuntuu todella karmivalta se, että antaisin lapsen itkeä. Joskus olen kokeillut, enkä siihen pysty. Ehkä mulla ei ole siihen riittävää selkärankaa.
Tarkoitukseni ei ole mitenkään lytätä kenenkään tapaa, mutta tuo tuntuu itsestä pahalta.

Meillä ollaan painiskeltu nukkumisen kanssa lähes syntymästä saakka. Poika on aina heräillyt 3-9 kertaa yössä ja on todella levoton. Ensi viikolla täyttää 9kk. Olen miettinyt erilaisia unikouluvaihtoehtoja, mutta sopivaa ja omasta mielestä hyvää vaihtoehtoa en ole löytänyt. Tällä hetkellä nukkuu samassa huoneessa ja pojan sänky on sivuvaununa. Todella harvoin onnistuu herättyä rauhoittelu omaan sänkyyn. Itkee ja seisoo sängyssään kunnes otan syliin tai viereen.
Onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa ja miten on asia ratkaistu?
Onko levoton myös päivällä? Miten nukkuu päikkärit? Miten nukahtaa/nukutatte illalla?
 
"Jenis"
Juu, siis on ollu vastaavaa ja esikoinen alkoi ihan yhtäkkiä vaan nukkua, kun pääsi omaan huoneeseen! Siihen asti siis just tota 3-9 krt/yö heräilyä, joka kerta pakko saada tissi suuhun että saa unen päästä kiinni, jne... Kuopus on toisenlainen, nyt 8kk ja vielä ei olla sitä viisastenkiveä löydetty hänen suhteensa.
 
"vieras"
Viimeinen teko lapsen kiintymyssuhteen luomiselle. Lapsi kokee, ettei hänen tarpeisiinsa vastata, 3min on jo pitkä aika pienen itkeä hätäänsä. Kyllä, hätä hänellä on.
 
Me ollaan "unikoulutettu" Wahlgrenin ohjeiden mukaan esikoista, vaunuissa heijaamalla. Keskimmäinen nukkui laitokselta asti koko yöt, kuopus lopetti heräilyt siinä 6kk iässä kun yötissi jäi pois.

Uni-itku kuopuksella on aina ollut, sellainen jännä "kitinä". Se ei ole hätää, nukuttaa tavallaan itseään. No nyt lähellä 2,5v. ikää se on jo unilaulu :)

Minusta sekä vanhemmilla että lapsella on oikeus katkeamattomaan yöuneen ja on vanhemman tehtävä huolehtia siitä, että lapsi oppii nukahtamaan jossain iässä itsekseen. Se on sitä vanhemmuutta.. :)
 

Yhteistyössä