Unikoulu tuotti tulosta kolmessa illassa!!

1v 3kk ikää. Lastenlääkäri-ystäväni suositteli tämmöstä tassuttelun ja perinteisen huudatus-unikoulun välimallia, eli viedään omaan sänkyyn, ehkä lauletaan iltalaulu / iltarukous tmv jos kuuluu iltarutiiniin. Sitten kun lapsi on rauhallinen, niin jätetään se huoeeseen yksin. Jos lapsi alkaa itkeä, niin annetaan itkeä minuutti, ja sitten mennään silittelemään. Kun lapsi on rauhottunu, niin tullaan itse pois. Sitten annetaan itke 2 min, jos itku alkaa. Taas käydään silittelemässä hiljaiseksi, ja poistutaan. Sitten saa itkeä 3min ja näin jatkuu, minuutti aina lisää. Maksimissaan saa antaa itkeä 10minuuttia. Mun sydämellä maksimi-itkuaika oli 3 minuuttia ( :ashamed: ).

Ekana iltana operaatio kesti 50 min, eilen 35min, ja tänään siis se 10min:heart:
 
Meillä
kans pelastus oli unikoulu ja tehos parissa illassa,kolmantena nukahti parissa minuutissa.Jatkokurssia jouduttiin antaa n.½vuoden päästä,kun oli taas lipsahtanut nukkuminen niin huonoksi.

Avataan sateenvarjot,tää on niitä asioita joita täälä ei saa hehkuttaa,ollaan paskoja äitejä ynnä muuta plaaplaaplaaa,kun ei jakseta heräillä 10-20krt yössä...
 
"vieras"
Mulla vaan nousee karvat pystyyn huudattamisesta. Eikö sen ole jo todettu haittaavaan lapsen kehitystä. Esim. 1 v 3 kk ikäinen on vielä tosi pieni.

Mikä oli ongelma? Yöllä herättyään vaati teidät vai? Siksi pitäisi opettaa nukahtamaan yksin?
 
"ppp"
Unikoululla (controlled crying) tarkoitetaan sitä, että lapsi jätetään yksin huoneeseen ja annetaan itkeä vähitellen pidempieä ja pidempiä aikoja, ennenkuin häntä mennään rauhoittelemaan. Tämän tarkoituksena on opettaa vauva nukahtamaan yksin. Jotkut asiantuntijat ovat huolissaan, että tällä saatetaan aiheuttaa vahinkoa lapsen kehitykselle.

Lapsi itkee aikansa ja odottaa, että joku vastaa hänen huutoonsa. Hän on yksin, avuton ja peloissaan. Hän on stressitilassa, hänen verenpaineensa nousee ja hänen lihaksensa ovat jännittyneet.

Jos kukaan ei tule hän lopulta luovuttaa. Näin lapsi oppii, että hänen tarpeensa eivät ole tärkeitä ja lakkaa kommunikoimasta hätäänsä. Huudatusunikoulun sijaan lasta voidaan totuttaa nukkumaan lempeämmin ns. tassu-hoidolla.

Lapsen totuttaminen nukkumaan yksin voi olla molemmille osapuolille raskasta ja apu saattaa olla vain lyhytaikainen. Eri kehitysvaiheet näkyvät öisenä levottomuutena, jolloin lapsi tarvitsee vanhemman läheisyyttä.
 
"MLL"
Miten noissa unikouluissa toimitaan yöllä jos lapsi herää? Meillä poika on oppinut nukahtamaan itsekseen, mutta jos herää yöllä niin vaatii sylittelyä nukahtaakseen. Hän on toki vasta puoli vuotias, ettei ole tarve mihinkään kovin rankkoihin oppeihin. Toi omaan sänkyyn nukahtaminen opeteltiin hissuksiin jättämällä sinne ja palaamalla heti takaisin jos alkoi yhtään vikistä.
 
:attn: Tää ei siis ole huudatus-unikoulu. LASTENLÄÄKÄRI suositteli tätä. No, ihan turhaahan täällä on mitään hehkuttaa, kun aina saa paskaa niskaan.

"vieras", sä sit voitkin tulla meille nukuttamaan tuon joka ilta, eikö vaan??
 
[QUOTE="MLL";21998598]Miten noissa unikouluissa toimitaan yöllä jos lapsi herää? Meillä poika on oppinut nukahtamaan itsekseen, mutta jos herää yöllä niin vaatii sylittelyä nukahtaakseen. Hän on toki vasta puoli vuotias, ettei ole tarve mihinkään kovin rankkoihin oppeihin. Toi omaan sänkyyn nukahtaminen opeteltiin hissuksiin jättämällä sinne ja palaamalla heti takaisin jos alkoi yhtään vikistä.[/QUOTE]

Samalla systeemilä, et minuutti, kaksi jne. Meillä kuopus nukkuu samassa huoneessa, eli jos se yöllä herää, niin vetäse sen sängyn meidän sängyn viereen, ja tyrkkään käteni sille käteen.
 
[QUOTE="MLL";21998598]Miten noissa unikouluissa toimitaan yöllä jos lapsi herää? Meillä poika on oppinut nukahtamaan itsekseen, mutta jos herää yöllä niin vaatii sylittelyä nukahtaakseen. Hän on toki vasta puoli vuotias, ettei ole tarve mihinkään kovin rankkoihin oppeihin. Toi omaan sänkyyn nukahtaminen opeteltiin hissuksiin jättämällä sinne ja palaamalla heti takaisin jos alkoi yhtään vikistä.[/QUOTE]

Vauvaa mä silittelin sänkyyn vaan ja olin vieressä, tuttia suuhun. Muöhemmin sitte hyssytin omasta sängystä ja sitten se alko nukkua uudestaan ite. Meilläkin menty silleen hissukseen ja harrastamatta huudatuksia.
 
onnea v*tusti
:attn: Tää ei siis ole huudatus-unikoulu. LASTENLÄÄKÄRI suositteli tätä. No, ihan turhaahan täällä on mitään hehkuttaa, kun aina saa paskaa niskaan.

"vieras", sä sit voitkin tulla meille nukuttamaan tuon joka ilta, eikö vaan??
Niin no miten tuo sit eroaa mielestäsi tästä huudatus-unikoulusta?

Sähän olet huudattanut lastasi,ja jättänyt vastaamatta hänen hätäänsä.Pidentänyt hätää.

Mut kiva et nukkuu nyt hyvin,meni oppi perille lapselle et äiti ei paljoo välitä vaik hän itkis:)
 
:attn: Tää ei siis ole huudatus-unikoulu. LASTENLÄÄKÄRI suositteli tätä. No, ihan turhaahan täällä on mitään hehkuttaa, kun aina saa paskaa niskaan.

"vieras", sä sit voitkin tulla meille nukuttamaan tuon joka ilta, eikö vaan??
on se ja sitkeälle lapselle helvetillinen aika huutaa lähes 10min tai lähelle. Se on just sitä mut toiset selviää vähemmällä kuten te.
 
"vieras"
Meillä vauva nukkui ekat puoli vuotta max kahden tunnin pätkiä. Siinä oli mielenterveys aika hilkulla. Meillä tehos tassuttelu (mies hoiti) muutamassa yössä. Ekan täyden yön unien jälkeen oltiin miehen kanssa varmoja, että nyt se vauva on kuollu. Ei vain osattu edes ajatella, että toi olis voinut paukuttaa liki kellon ympäri. Olihan vauvakin selvästi väsynyt, koko ajan ylikieroksilla. Mä ajattelin ton niin, että meidän tehtävä oli opastaa vauva rauhoittamaan itsensä jotta pystyi nukkumaan. Meillä parani lapsen parantuneiden unien myötä kaikki: äidin ja vauvan välien suhde, vanhempien välinen parisuhde ja koko perhedynamiikka. Päästiin nauttimaan vauva-ajasta eikä kaikki aika mennyt risojen unien kanssa painiessa.
 
huudatustajahuudatusta
Meillä vaihtoehtoina suunnilleen samanikäiselle on ollut huudatus tai päällään seisominen. Lapsella on vaihe, että keksii kaikki temput ja koheltaa nukkumaan mennessä, huutaa, jos ei saa repiä äitiä miten tykkää jne. Joten on saanut sitten huutaa, mutta sylissä/lähellä. Silloinkin, kun lapsi on yksin huoneessa, on huutamista tai huutamista. Hätääntyminen ja hylätyksi tulemisen pelko ovat pahasta, mutta protestointi ei riko ketään.
 
Huudatus-unikoulussa lapsi huutaa just niin kauan, kun jaksaa, eikä sinne mennä välillä. Tassuttelusta taas olen kuullu, et lapsi oppii vaatimaan tasssuttelua.
Mä vastaan lapsen tarpeisiin, kun menen sinne silittelemään välillä. Ja jos joku edes luki KOKo mun ekaa tekstiä, niin meillä siis 3 minuuttia oli pisin aika, minkä tyttö itki, ei edes sitä kymmentä minuuttia.

Mutta kiitosta vaan, että saitte taas pahan mielen aikaiseksi!!

Luuletteko, että lastenlääkäri suosittelis tämmöstä, jos siitä olis oikeesti havaittu jotain paskaa tulevan lapselle?
 
"MLL"
Vauvaa mä silittelin sänkyyn vaan ja olin vieressä, tuttia suuhun. Muöhemmin sitte hyssytin omasta sängystä ja sitten se alko nukkua uudestaan ite. Meilläkin menty silleen hissukseen ja harrastamatta huudatuksia.
Pitänee kokeilla vaan sinnikkäästi tota silittelyä.. Poika ei huoli tuttia ja tuntuu muutenkin ton sylin olevan ainoa mikä rauhottaa, olen sitten laskenu ennen nukahtamista sänkyynsä takaisin. Yöllä vaan monesti alottaa vikisemään ja ähisemään, eikä oo ees oikeestaan hereillä. Jos tälle ei tee mitään niin saattaa möykätä tunnin ja sitten herää. Nukutaan samassa huoneessa ja en saa itse unta jos poika ääntelee. Viereen nukahtaa myös, mutta liikkumaan opiskelu jatkuu yölläkin ja on aika voimakas potkija ikäisekseen :D
 
"Snoopy"
Kiva kun tehosi pian! Muista, että takapakkejakin voi tulla...

Ja arvostelijoille tiedoksi - ketään lasta ei huudateta näännyksiin vaan max. muutama minuutti. Mites muuten luulette että usean pienen lapsen äiti pystyy hoitamaan lapset jos ketään ei koskaan "huudateta"? :D Ihmisellä (äideillä) kun ei ole kuin kaksi kättä ja hyvin (HYVIN) usein käy niin että kaikilla lapsilla on joku tarve yhtäaikaa ;)
 
njkml
No voi vitsi! Nää unikoulujen vastustajat on kyllä aivan... Tiedätte kyllä mitä! Ei se lapsi mene miksikään tuosta unikoulusta. Siinä nimenomaan opetetaan, että vanhemmat on kyllä lähellä, jos tulee hätä. Kyllä se vanhempi aina sinne kohta tulee, eikä ole mitään hätään. Tämän johdosta siellä huoneessa käydään muutaman minuutin välein, kunnes lapsi oppii tajuamaan, että kyllä se vanhempi on siinä lähellä ja jos hätä tulee, niin kyllä se vanhempi ihan kohta tulee sinne. Lapsi pian huomaa, että siellä sängyssä on aivan turha huutaa turhaan. Koko perhe saa näin rauhalliset unet ja säilyttää mielenterveytensä! Lapsi, joka ei osaa nukahtaa yksin, on varmaan häiriintyneempi vanhempana, kuin lapsi, joka ei osaa rauhoittua itsekseen. Ja te vanhemmat, jotka oikeasti annatte jo yksi vuotiaanne pompottaa teitä tolleen, niin voi vaan arvata, mitä jatko tuo tullessaan. Ehkä onglmat ei edes tule esiin kotona, mutta jossain varmaankin.
 
"niina"
hieno juttu ap! :)

meillä sama juttu kolmosen kanssa, meni neljä iltaa.

ja voi jessus teitä hölmöjä, ei todellakaan lapsi kärsi tai traumatisoidu jos se muutamana iltana itkee :D
 
epeliksi
kuhan provoilevat nämä syyttäjät. Jokainen useamman lapsen äiti on joskus huudattanut lastaan tuommoisia aikoja kuin pari minuuttia ovat. Meillä ainakin lukemattomia kertoja käynyt niin että vauva ollut tissillä ja esikoinen herännyt itkemään. Eipä siitä sekunnnissa lähdetä tai sitten huutaa vuorostaan toinen.
 

Yhteistyössä