Unettomuus imetysaikana?

  • Viestiketjun aloittaja Rättipoikkiväsynyt
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Meikäläinen sai juuri imetyksen aiheuttamaan estrogeenin puutokseen laastarikorvaushoitoa.100milligrammaisen laastarin,joka vaihdetaan kaksi kertaa viikossa.Ja siis ihan gyne ja lapsettomuuslääkäri tämän määräsi tietäen,että imetän.Nyt odotan oireiden vähentymistä..Neuvola ei ole mistään hormonivajeesta kuullutkaan.todella jäljessä ovat näissä asioissa meillä päin..
 
kukkuu
Meikäläinen sai juuri imetyksen aiheuttamaan estrogeenin puutokseen laastarikorvaushoitoa.100milligrammaisen laastarin,joka vaihdetaan kaksi kertaa viikossa.Ja siis ihan gyne ja lapsettomuuslääkäri tämän määräsi tietäen,että imetän.Nyt odotan oireiden vähentymistä..Neuvola ei ole mistään hormonivajeesta kuullutkaan.todella jäljessä ovat näissä asioissa meillä päin..
no auttaako?
 
Viimeksi muokattu:
Minna
Olen NIIN väsynyt! Ei ole edes sanoja kuvata tätä väsymystä! Ennen nukkuminen oli elämäni suurimpia iloja.. Nyt uni ei tule. Uni on täysin kadonnut. Totuin valvomaan tytön ensimmäiset kaksi ja puoli kuukautta ja nyt kun tyttö nukkuu läpi yön, niin minä valvon. Viime yönä nukuin lääkityksellä ruhtinaalliset 2 tuntia. Olen niin loppu!

Mitenköhän tähän viestiin kirjoittaneilla menee? Saanko ikinä enää nukuttua? Unta ei osaa arvostaa ennen kuin sen menettää..
 
Keijuli
Täällä myös yksi uneton! Poikani on nyt 6 kk ja oli ensimmäiset 4-5 kk todella huono nukkumaan. Nyt nukkuu jo lähes täysiä öitä, joten sen puolesta saisi nukkua. Pari kuukautta sitten oli 2,5 viikon jakso, jolloin herättiin tunnin välein tai jopa useamminkin. Sen jälkeen oma unirytmini meni täysin sekaisin. Pieniä oireita oli ollut jo aikaisemmin muutaman valvotun yön merkeissä, mutta vasta tuon pahimman pitkän heräilyjakson jälkeen alkoi varsinainen kierre. Menin melko pian lääkäriin ja sain avuksi nukahtamislääkkeitä (Tenox), näiden kanssa annettiin vielä lupa imettää, joten jatkoin sitä. Lääkkeistä oli apua aluksi ja sen jälkeen satunnaisesti. En enää edes muista missä vaiheessa ne lakkasivat auttamasta, niin sekaisin tästä valvomisesta on mennyt.

Kuukausi sitten sain lääkäriltä lisäksi mielialalääkkeen (Mirtatsapiini) unta auttamaan. Tämäkin tuntui auttavan satunnaisesti ja lopulta rupesi tulemaan jopa lähes täydellisiä öitä (2-3 putkeen). Toiveet nousivat, josko tällä saisi avun ongelmaan, mutta sitten taas parin hyvän yön jälkeen tuli täysin valvottuja öitä eikä mikään auttanut. Tuon myötä myös kaikki toivo katosi taas. Tenoxia lääkäri neuvoi käyttämään koko ajan, vaikka itse olin todella huolissani sen aiheuttamasta riippuvuudesta ja vieroitusoireista (mm. unettomuus). Nyt olen kuitenkin vähentänyt Tenoxia asteittain pikkuhiljaa pois (lääkärin ohjeesta), vaikka tilanne ei olekaan korjaantunut. Koin turhaksi syödä niitä, kun niistä ei ole enää apua.

Mirtatsapiinia söin yhteensä vajaan kuukauden, vaihtelevalla menestyksellä. Muutamat täydelliset yöt antoivat toivoa ja täysin valvotut veivät sen kokonaan. Viimeisen viikon aikana olen nukkunut yhtenä yönä 6 h pätkissä ja muut yöt 2-3 h. Voimat loppuivat kokonaan ja menin taas lääkäriin. Mirtatsapiini vaihdettiin toiseen väsyttävään mielialalääkkeeseen (Azona). Sitä olen nyt ottanut parina iltana ja mitään vaikutusta ei tunnu olevan. Viime yönä tuli unta ruhtinaalliset 2,5 h ja sekin pätkissä. Päässä pyörii koko ajan ajatus, etten ikinä enää osaa nukkua, kun edes mikään lääke ei auta.

Mieheni on hoitanut pojan öisin, joten senkään puolesta ei tarvitsisi heräillä, lisäksi poika siirrettiin omaan huoneeseen nukkumaan, mutta näistäkään keinoista ei ole ollut apua. Poistatin lisäksi joulun alla asennetun hormonikierukan kuukausi sitten, josko se olisi vaikuttanut asiaan, mutta ei mitään vaikutusta. Kaikkea mahdolista muutakin liikunnasta vyöhyketerapiaan olen kokeillut, mutta mistään ei ole ollut apua. Imettäminenkin loppui tuon uuden lääkkeen (Azona) myötä kokonaan. Se aiheutti taas lisää stressiä, kun poika ei suostu syömään pullosta päivällä ja pitää vielä huolehtia rintojen pumppaamisesta, kun maitoa tulee paljon. Tilanne tuntuu aivan toivottomalta. Poden jonkinasteista lääkekammoa, joten vahvempia mielialalääkkeitä en haluaisi alkaa syömään. Koen, että olen masentunut valvomisen takia eikä päinvastoin. Nyt ajattelin kysyä seuraavaksi lääkäriltä, voisiko Melatoniinia (elimistön omaa unihormoonia) kokeilla, sitä ilmeisesti saa apteekista reseptillä. Ei kaiketi auta kun mennä päivä kerrallaan eteenpäin, vaikka voimat ovatkin vähissä.

Löytyisikö keneltäkään positiivisia kokemuksia siitä, että unettomuudesta voi parantua? Sellaisia olisi lohdullista kuulla. Pahoittelut pitkästä selityksestä ja kiitos niille, jotka jaksoivat lukea tämän kokonaan :) Tsemppiä kaikille unettomuudesta kärsiville!
 
Minna
Minä syön tällä hetkellä Tenoxia 20 mg ja Olanzapinia unta pitämään. Joka ilta otan molempia yhden. Ja mikä mahtavinta, niin olen nukkunut pari viikkoa noilla koko yön! Ahdistaa, että joutuu syömään lääkkeitä, mutta siksihän ne on keksitty, että apua olisi saatavilla. Tärkeintä on, että nukkuu!

Minä käyn myös terapiassa kerran viikossa ja syön Sertralinia 150 mg päivässä. Pelkään kovasti, että unet ei enää koskaan normalisoidu vaan joudun elämään lääkkeillä..
 
Minna
Minulla kokeiltiin vaikka kuinka monia lääkkeitä ennen kuin löytyi hyvä yhdistelmä millä nukkua (eli Tenox 20 mg + Olanzapin 5 mg). Ahdistavinta oli kun aikaisemmista lääkkeistä eli Imovane + 4 Ketipinoria ei ollut juurikaan hyötyä. Lääkäri vielä sanoi, että näillä nukut varmasti ja minä nukuin max. 4 tuntia ja heräsin aina 04.00.

Jossain vaiheessa elämä pyöri pelkän nukkumista ajattelun ympärillä. Kauhulla iltaa odotin kun mietin, että nukkumaan pitäisi kohta mennä. Pelkäsin, että sekoan kun en nuku. Välillä olin niin väsynyt, että käsiä tärisytti ja oli oksettava olo. Ruokahalukin katosi.

Onneksi nykyiset lääkkeet auttavat ainakin toistaiseksi. Saa nähdä, että milloin teho loppuu kun tarpeeksi kauan syö.. Tekisi mieli jättää syömättä joku yö ja katsoa, että tuleeko uni ilman, mutta jos ei tule, niin masennun ja ahdistun täysin, joten en uskalla kokeilla.

Tyttö nukkuu kertaakaan heräämättä koko yön ja minä kamppailen oman unen kanssa..

Miten sinulla Keijuli menee??
 
Minna
Olen syönyt myös melatoniinia, mutta en saanut siitä kummoista apua. Kannattaa kuitenkin kokeilla. Saattaa toimia jollakin ja jollakin toimii taas joku muu.

Itse olen ihan tajuttoman väsynyt! Terapeutti veikkasi, että nyt kun olen ruvennut nukkumaan yöt ok lääkkeiden ansiosta, niin nyt kroppa "antaa periksi" väsymykselle kun saa taas siedettävästi nukuttua..
 
Minna
Toivottavasti eksyt joskus näille sivuille, niin kuulisin, että miten sinulla menee.

Itse en usko, että nukun koskaan enää ilman lääkkeitä.. Ilta kun tulee, niin rupeaa aina ahdistamaan. Siihen ei lääkkeetkään auta. Voi kun ihminen pärjäisi ilman nukkumista..
 
Minna
Toivottavasti eksyt joskus näille sivuille, niin kuulisin, että miten sinulla menee.

Itse en usko, että nukun koskaan enää ilman lääkkeitä.. Ilta kun tulee, niin rupeaa aina ahdistamaan. Siihen ei lääkkeetkään auta. Voi kun ihminen pärjäisi ilman nukkumista..
 
Minna
Nukahdin yksi päivä ilman minkäänlaista pilleriä! Mahtavaa! Olin päivällä TODELLA väsynyt ja ajattelin vaan makailla sängyssä, koska unihan ei tietenkään tule, niin nukahdin kuitenkin. Yöt menee edelleen nukahtamislääkkeellä + unen kestoa pidentävällä lääkkeellä.

Vaikka unettomuus on mennyt parempaan suuntaan, niin silti tilanne masentaa. Miksen voi vain nukkua kuten normaalit ihmiset?
 
Uneton myös
Kappas, tämäkin ketju vielä voimissaan... Näköjään viimeksi kirjoitin joulukuussa -10. Lapsi nyt meillä 1,5 v. imetyksen lopetin lapsen ollessa 14 kk. Koko kevät mennyt vaihtelevasti. Pääosin niin, että iltaisin en saa unta...joskus 01-02 sitten uni tulee, ja lapsi herää 06-07... No, ihan ok unet, voisihan olla pahemminkin kuin 5 h unta, mutta kyllä sekin alkaa väsyttämään. Zolpinoxit loppu, enkä enää hakenut niihin reseptiä. Tällä hetkellä syön Sininen uni luontaistuotetta, jossa 2 mg melatoniinia. On ihan hyvin auttanut saamaan unen päästä kiinni, vaikka välillä ei auta... Mutta yleensä nukun 6-7 tunnin yöunia, että kyllä sillä jaksaa. Tosin jos ollaan reissussa, missä tahansa mmuualla kuin kotona omassa sängyssä, en saa unta ja unet jäävät sinne 2-4 h yössä.. Että tällaista... En tiedä minäkään saanko enää nukuttua koskaan ilmaan mitään apuja...Mutta näillä mennään tällä hetkellä. :) Tsemppiä kaikille!
 
Minna
Syön tällä hetkellä pelkän Olanzapinin 5 mg ja olen nukkunut yöt hyvin. Jätin nukahtamislääkkeen kokonaan pois. Olanzapin on määrätty minulle unta pitämään. Jossain vaiheessa oli ongelmana, että nukahdin nukahtamislääkkeellä muutamaksi tunniksi ja sitten heräsin (ja piti ottaa uusi nukahtamislääke).

Enpä olisi uskonut, että unet voivat näin pahasti häiriöityä kun ennen olen ollut hyvä nukkuja. Uni tuli aina meninpä mihin aikaan tahansa sänkyyn..
 
Katariina
Onpa hyvä, että oot Minna löytänyt apua. Täälläkin yksi uneton äiti, tyttö nyt 4 kk ja hän on nukkunut suht hyvin alusta asti. Äiti vaan ei saa unta :(. Ilman lääkkeitä saan unenpäästä kiinni 5-6 aikaan aamusta ja nukun pätkissä sinne maksimissaan kymmeneen eli 1-4 tuntia yössä. Lääkärissä oon käynyt kolme kertaa. Eka kirjotti reseptin Tenoxia, toka Imovanea ja kolmas Remeronia.

Tenox ei tuntunut aluksi auttavan mutta nyt parina yönä oon saanu sillä nukuttua, kun nostin annostusta 15 mg:aan. Aiemmin kokeilin 5-10 mg:lla. Imovane auttoi aluksi, mutta muutaman yön jälkeen jo tuntui, että teho lähtee. Voiko toleranssi kasvaa noin nopeasti? Onko kellään kokemusta nukahtamislääkkeiden vuorottelusta? Ajattelin, jos riippuvuutta/toleranssin ei sillä tavalla niin helposti syntyisi. Kuinka kauan noita uskaltaa syödä putkeen? Oon nyt ottanut joka toinen yö ja joka toisen yön oon valvonut. Imovanea otin kolmen yön kuurin, mutta sen aikana joka ikinen yö vauvan heräily pilasi ne unet :(.

Remeronia en ole vielä kokeillut, kun toiveet tuosta Tenoxista kasvoivat... Ja ehkä Imovaneakin voi testailla uudestaan, kun pitää vähän väliä edelliseen kertaan.
 
Minna
Itse söin Tenoxia 20 mg useamman kuukauden enkä huomannut mitään riippuvuutta. Pikkuhiljaa aloin vähentää määrää. Minulle riitti se 20 mg. Elimistö ei ruvennut vaatimaan lisää, mitä pelkäsin.
 
Katariina
Itse söin Tenoxia 20 mg useamman kuukauden enkä huomannut mitään riippuvuutta. Pikkuhiljaa aloin vähentää määrää. Minulle riitti se 20 mg. Elimistö ei ruvennut vaatimaan lisää, mitä pelkäsin.

Otitko Tenoxin joka ilta? Mulla meni uni katkonaiseksi jo tokana yönä. Kokeilin taas eilen Imovanea, no siinähän se veti veltoksi ja makasin sängyssä neljä tuntia mutta unta ei kuulunut :( Aamuyöstä sain muutaman tunnin nukuttua, mutta se ei kyllä ollu lääkkeen ansiota. Täytyy vissiin siirtyä takas Tenoxiin huomenissa, jos nyt vaikka sinnittelis ens yön ilman lääkettä. Ehkä haen sen Remeroninkin. Mulla vaan on yks toinen lääkitys joka pitää purkaa ensin pois.
 
Viimeksi muokattu:
Minna
Joo, otin joka yö Tenoxin. Lääkäri kirjoitti suoraan 100 kappaleen purkin niitä. Tenoxin kanssa otin aina myös 5 mg:n Olanzapinin "rauhoittamaan" yöunta.

Äiti söi aikoinaan Remeronia unettomuuteen ja hän sai hyvän avun niistä. Minulla kokeiltiin monia lääkkeitä kunnes löytyi sopiva yhdistelmä ja uni tuli. Jossain vaiheessa luulin, että maailmasta ei löydy lääkettä jolla minä saisin unen..
 
Katariina
Äiti söi aikoinaan Remeronia unettomuuteen ja hän sai hyvän avun niistä. Minulla kokeiltiin monia lääkkeitä kunnes löytyi sopiva yhdistelmä ja uni tuli. Jossain vaiheessa luulin, että maailmasta ei löydy lääkettä jolla minä saisin unen..
Musta tuntuu just nyt siltä, etten enää ikinä nuku vaan elelen loppuikäni sumussa ja kohta kuolen tähän unettomuuteen. Kokeilin eilen ekaa kertaa sitä mirtatsapiinia (remeronin rinnakkaisvalmiste). Otin 7,5 mg ja eipä tuo unta tuonut, hillittömän väsymyksen kylläkin. Yö meni nopeemmin kun normaalisti, mut tunnin välein vaan vilkuilin kelloa :( Jostain luin, että tuo lääke ei ehkä heti auta, ja lääkäri määräs mulle itse asiassa 15 mg... Taidan tänään ottaa sen kokonaisen pillerin, josko tuo mun annos oli sit liian pieni.

Imetitkö vielä tuon tenox+olazapam yhdistelmän kanssa? Mun pitää nyt tosissaan alkaa miettiä sitä imetyksestä luopumista, ellei ala lääkkeet tehota... Kai sitä on sit siirryttävä tanakampiin troppeihin - joskin en usko, että niistäkään on mulle apua :((((
 
Viimeksi muokattu:
Minna
Äitillä oli 30 mg Remeron, niin kyllä sinun kannattaa ottaa se 15 mg.

Lopetin imetyksen kun tyttö oli 3 kk (olin suunnitellut imettäväni vuoden ikäiseksi asti, niin imetyksen lopettaminen oli kova paikka). En olisi voinut muuten syödä lääkkeitä. Minulle määrättiin myös mielialalääke (Sertralin) kun olin niin ahdistunut.

Tärkeintä on, että pystyy nukkumaan vaikka se sitten vaatisi imetyksen lopettamisen. Minäkin söin imovanea ja monta muuta lääkettä kunnes löytyi sopiva. Jossain vaiheessa mietin, että miksi ihminen ei voisi elää niin, ettei tarvitsisi ollenkaan nukkua. Tuskailin nukkumista jo päivällä ja sitten kun illalla menin sänkyyn, niin sydän hakkasi kovasti. Ehkä sinullakin voisi toimia joku unta rauhoittava lääke nukahtamislääkkeen kanssa.

Tsemppiä! Kyllä uni vielä sinullekin tulee vaikka nyt tuntuu epätoivoiselle. Olin jossakin vaiheessa niin huonossa kunnossa väsymyksen takia, että nyt tuntuu ihan epätodelliselle se aika. Luulin, että sekoan kun en pysty nukkumaan.. Illalla kädet tärisi ja ruokahalu meni täysin.
 
Sininen uni
Ihan pikaisesti yritän kommentoida, olen ketjua taustaillut aiemminkin, mut en ole ehtinyt/jaksanut kommentoida…

Mutta siis kärsin itsekin unettomuudesta esikoisen (nyt jo kohta 4v) vauva aikana. Tilanne kärjistyi täysin valvottuihin öihin lapsen ollessa n. 4 kk. Jonkin aikaa kaikki näytti todella synkältä ja luulin minäkin sekoavani/kuolevani unettomuuteen L Toisin onneksi kävi. Mun kohdallani avun toi Cipralex ja Opamox, jota en edes kovin pitkään käyttänyt. Myös Tenoxia kokeilin muutamana yönä, mutta kun en halunnut luopua imetyksestä, vaihdettiin tuohon Opamoxiin. Yllättävän nopeasti sitä sitten oppi nukkumaan myös ilman lääkkeitä, kun ensin vain saatiin kierre (unettomuus-väsymys-ahdistus-unettomuus…) katkeamaan.

Tuskin tästä mun tekstistäni juuri apua on, mutta halusin silti kertoa, että unettomuudesta voi selvitä! Valtavasti voimia sinulle Katariina! Toivottavasti pian helpottaa!!!
 
Sininen uni
Niin, piti vielä sanoa, että kannataisi ehkä pohtia lääkärin kanssa tuota mahdollista mielialalääkitystä. Mä itse olin aluksi sitä vastaan, mutta onneksi lääkäri oli fiksumpi ja tujusi, että pelkkä unilääkitys ei kohdallani ollut oikea ratkaisu.
 
Katariina
Kiitoksia kovasti tsemppauksesta! Täytyy vaan yrittää uskoa, että tää menee jossain vaiheessa ohi. Ei mennyt viime yökään sen paremmin, vaikka annostusta nostin. Tuo remeron/mirtatsapiini tosiaan on mielialalääke, vaikka en koekaan olevani masentunut. Toisille se tuntuu auttavan uneen jo eka pilleristä, toisaalta sillä hoidetaan enemmän pitkäaikaista unettomuutta kuin tilapäisiä univaikeuksia, koska tehon alkaminen kestää jonkin aikaa. Mitenhän on? Ajattelin nyt ainakin viikon verran noita napsia, vaikka jo lääkkeen aiheuttama väsymys on päiväsaikaan järjetön.

Meillä on ens viikolla tytön 4 kk neuvola ja siellä ajattelin ottaa puheeksi imetyksen lopettamisen, ellei tämä lääke nyt ala sitä ennen toimia (sen kanssa voi imettää). Jännä, etteivät lääkärit meinaa määrätä mulle Opamoxia millään, vaikka sairaalassa se tuntui tehoavan kohtalaisesti, nukuin sellasia kolmen tunnin pätkiä sen avulla.

Se imetyksen lopetuskin tulee olemaan kyllä aikamoinen show, tyttö kun ei nukahda muuten kuin tissille...
 

Yhteistyössä