Unettomuus imetysaikana?

  • Viestiketjun aloittaja Rättipoikkiväsynyt
  • Ensimmäinen viesti
Rättipoikkiväsynyt
"myös uupunut": ei ole mitattu kilpirauhasarvoja, pitäisi ehkä käydä mittauttamassa. Mutta sitä ennen pitäisi käydä lääkärillä ja tuntuu ettei ole energiaa edes siihen. Ei ole ketään kohtalotoveriakaan, koska omassa lähipiirissä kaikilla pienten lasten äideillä on hyvät unenlahjat ja lapset vielä päälle nukkuvat kuin enkelit. Itsellä juuri päinvastoin eli vauva valvottaa ja oma nukkuminen on surkeaa. Ja tietysti vauvan huonounisuus vaikuttaa omaan nukkumiseen eli en osaa sanoa olisiko tätä uniongelmaa ainakaan niin pahana jos vauva nukkuisi hyvin. Mieskään ei jaksa kaikkia öitä tuon kanssa valvoa vaan minä joudun hoitamaan myös öitä usein jotta mies jaksaisi käydä töissä. Että aika kierre päällä.

Minä olen ihan surutta käyttänyt Imovanea. Sillä saa unta, mutta joudun kyllä ottamaan keskellä yötä toisen lääkkeen. Murehdin sitä vierottamista sitten joskus myöhemmin, nyt on tärkeintä saada edes ne pienet unirippeet mitä voi. Ja edelliselle vielä, että Imovanea jos otat niin sen vaikutus imettämiseen on 4 h eli sen jälkeen voi kyllä imettää.
 
Myös uupunut
"Rättipoikkiväsynyt", onpa hankala tilanne. Voin vain kuvitella, kuinka vaikea on saada unta kun vauva on huono nukkumaan. Meillä tyttö on tosiaan herännyt (toistaiseksi) vain kerran, korkeintaan kaksi yössä syömään ja SILTI en meinaa saada nukuttua kun ensin kyttään koska tulee herätys (vaikka isä hoitaa yöt) ja sitten en nukahda uudestaan kun vauva kerran herättää. Jos vauva vielä olisi huono nukkumaan, en tiedä mitä tästä tulisi. Nytkin omatunto painaa kun tyttö on alkanut heräillä pian kuuden jälkeen, ja jos vain minä saan nukuttua edes siihen aikaan, on isä hoitanut nuo aikaiset aamutkin. Pahimmassa vaiheessa mietin, että menen pian yöksi hotelliin että saan edes yhden yön nukuttua. Mutta en osaa nukkua vieraissa paikoissa, joten eipä toimisi sekään "hätäratkaisu" (ja vaikka yksi yö joskus tekee ihmeitä, ei se tässä tilanteessa enää kauheasti auta).

Olen samaa mieltä siitä, että nyt on parasta vain yrittää nukkua keinolla millä hyvänsä ja murehtia lääkkeistä irti pääsemisestä myöhemmin. Olen muutenkin huono nukkumaan, joten välillä mietin että ihan sama vaikka söisin lääkkeitä loppuelämäni... Kun nyt vaan löytyisi edes lääke mikä auttaisi. Imovane tehoaa satunnaisesti, mutta joskus ei tee yhtään mitään. Nyt olen ottanut Mirtazapinia, mutta siitäkin piti annostus tuplata kun ei ensimmäisen yön jälkeen enää tehonnut. Käsittämätöntä, että voi näin vain unohtaa kuinka nukutaan! Ei voi kuin toivoa, että tilanne jotenkin normalisoituu. Yritin jo ilman lääkkeitä olemista ja tuloksena oli niin monta unetonta yötä, että meni todellisuuden taju; en kertakaikkiaan tiennyt enää missä olin ja mitä tein. Siinä tilassa ei pystynyt huolehtimaan edes itsestään, saati sitten vauvasta, joten päätin että unta on pakko saada ja lääkkeitä ottaa.
 
Myös uupunut
Kyselläänpä taas onko paikalla enää muita äitejä joilta on unet hukassa... Miten jaksatte?

"Rättipoikkiväsynyt", jos olet "kuulolla", jaksatko kertoa miten menee? Onko tilanne yhtään helpottanut?

Nukuin vähän aikaa jo paremmin - en ilman lääkkeitä, mutta pienemmällä määrällä kuitenkin. Sitten unet katosivat taas täysin ilman sen kummempaa syytä. Lääkkeilläkään ei unta tule vaikka ottaisin useampaa sorttia kerralla. Väsymystä ja valvomista ei enää millään meinaa jaksaa, ja vihastuttaa kun tuntuu siltä että tällainen ongelma pilaa koko elämän. :(
 
xyyx
Täällä myös yksi äiti, joka löytänyt ketjusta tarinoita kuin itse olisi kirjoittanut.
Tyttö nyt 1v 3kk. Synnytyksen jälkeen 3 viikkoa unet olivat "täysin hukassa". Sitten 3 viikon jälkeen aloin nukkumaan 4-5h pätkiä, mutta tytöllä alkoivat vatsavaivat. Vauva heräili ensimmäiset 5kk 20min-2h välein yöllä ja päivällä ja nukkui rauhallisesti ilman vatsavaikerruksia max 3-4h vrk:ssa.
Vatsavaivat helpottivat 3-4kk iässä, mutta heräilyjä ja tuttirallia oli tiheästi vauvalla vielä 9kk ikään saakka. Vasta 11kk iästä lähtien pisimmät unijaksot ovat vauvalla olleet 6-7h, edelleen heräillään 0-3kertaa yössä, mutta itse olen tuosta 11kk iästä lähtien pystynyt nukkumaan omassa sängyssä ja tyttö omassa huoneessa.

Itse olin väsyneimmilläni kun vauva oli 4-5kk iässä, olin tuolloin nukkunut koko ajan vain 4-5h öitä. Tuntui kuin olisin ollut kuilun pohjalla. Oma äitini ymmärsi olotilani ja otti vuorotteluvapaata ja kävi 6kk aikana parin viikon jaksoissa yhteensä 2kk ajan auttamassa öisin vauvan kanssa.
Nukuin alkuun nukahtamislääkkeiden ja unilääkkeiden avulla. Tuollaisesta heräilyrumbasta sekoaa kenen tahansa unirytmi täydellisesti.
 
yökkönen
Eipä tule uni tälläkään. Vauva kyllä nukkuu hyvin, mutta minä valvon. Aikaisemmin unettomuus johtui minulla selkeästi PMS oireyhtymästä. Valvoin aika säännöllisesti 10 vuorokautta ennen kuukautisia. Nyt samankaltaista unettomuutta on jatkunut 8 kk. Joinakin öinä, tänäyönä esimerkiksi, en nuku yhtään vaan pyörin sängyssä ja kelaan uudestaan kaikki mahdolliset ikävät asiat mitä alitajuntaan on tarttunut päivän lehdistä ja uutisista. Joinakin öinä olen saanut nukuttua muutaman tunnin. Paras yö tähän mennessä oli 6h kunnon unta ja kyllä olo oli sen jälkeen mahtava! Vaikka lopetin imettämisen 3kk sitten (eli imetin 5kk), kuukautisia ei ole tullut vielä, joten uskoisin että tässä täytyy olla kysymys jostain hormonaalisesta häiriötilasta. Tuntuu ihan siltä kuin koko kroppa olisi jatkuvassa hälytystilassa. Hankin nukahtamislääkkeet pari viikkoa sitten, mutta en ottanut vielä yhtään nappia kun olen jotenkin sitä mieltä että jos luonto on mut saattanut tähän kuntoon, niin luonto saa mut myös parantaa. Mutta katsotaan nyt. Olen huomannut että ympäristön vaihtaminen, siis käytännössä eräänlainen lomamatka jonnekin auttaa jaksamaan. Ystävien seura auttaa myös. Sekin auttaa että hyväksyy tämän tilanteen ja tämän taipumuksen itsessä eikä yritä väkisin nukkua jos ei nukuta. Joku syy tähän valvomiseen on.
 
vinkkiä
Mä sain avun soijavalmisteista. Imettävällä naisella estrogeenit ovat vaihdevuosien kaltaisessa tilassa, ja unettomuus on yksi tyypillinen vaihdevuosioire. Synnytyksen jälkeinen masennuskin saattaa johtua estrogeenin puutteesta, ainakin osittain. FemiSoya on yksi hyvä tuote, muitakin varmaan on. Kannattaa ainakin kokeilla. Se on uskomatonta miten moniin asioihin hormonit vaikuttaa.
 
pettynytt
Alkuperäinen kirjoittaja vinkkiä;10023298:
Mä sain avun soijavalmisteista. Imettävällä naisella estrogeenit ovat vaihdevuosien kaltaisessa tilassa, ja unettomuus on yksi tyypillinen vaihdevuosioire. Synnytyksen jälkeinen masennuskin saattaa johtua estrogeenin puutteesta, ainakin osittain. FemiSoya on yksi hyvä tuote, muitakin varmaan on. Kannattaa ainakin kokeilla. Se on uskomatonta miten moniin asioihin hormonit vaikuttaa.
Ja se on uskomatonta miten näihin asioihin ei kiinnitetä huomiota esim. jälkitarkastuksessa vaan pistetään vaan ihmiset kärsimään. Myös perhevalmennuksessa pitäisi kertoa tarkemmin mihin tilaan synnytys naisen kehon pistää ja mitä siitä voi seurata. Ihmiset osaisivat sitten hakea apua ja monelta turhalta kärsimykseltä vältyttäisiin. Tuntuu, että tämä yhteiskunta pitää naisia vaan jonain synnytyskoneina ja naiseen itseensä kiinnitetään huomiota vain raskauden aikana ja lapsen syntymän jälkeen olennaista on vain lapsi. Sen sijaan, että huolehdittaisiin koko perhe kuntoon ja olisi kunnon jälkitarkastukset, jossa kartoitettaisiin kaikki osatekijät, otettaisiin verikokeet ym.
 
grier
Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt täälläkin;9449747:
Täällä ilmoittautuu yksi väsynyt äiti. En nyt viikkoon ole oikein saanut unta. =( Luulen, että syy on siinä, että poikani (3 kk) herätteli ennen tätä unettomuuden puhkeamista noin kahden viikon ajan jatkuvasti juuri kun oli nukahtanut (refluksiongelmia). En millään haluaisi aloittaa lääkitystä, koska pelkään tuota koukuttavaa vaikutusta ja haluaisin imettää. Mutta parempi äiti joka jaksaa kuitenkin...

Onko kukaan kokeillut mitään vaihtoehtohoitoja? Akupunktuuri tms?
Minä valvoin lähes kolme vuotta ja akupunktiosta oli todellakin apua. Sain korviini akupunktio magneetit ja pystyin vihdoin nukkumaan monen kuukauden unettomuuden jälkeen. Olen valvonut kahden pienen kanssa (koliikki+allergiat). Lopulta en osannut nukkua kun vauvat nukkuivat.

Uupumus ja unettomuus laukaisivat minulla fibromyalgian, johon syön triptyyliä. Sitä joku täällä suositteli ja se todella parantaa syvää unta. Eli sen vähän mitä nukkuu niin se on syvempää, parempaa unta.

Koin että myös vyöhyketerapia auttoi rentoutumaan. Akupunktio tosi toimii paremmin.
 
uneton myös
Täällä eräs, jolla alkaa olemaan vitsit vähissä...Lapsi pian 9 kk ja en saa nukuttua vaikka vauva nukkuu. Synnytyksen jälkeen olin uneton, mutta sen jälkeen sain nukuttua jopa 6 h yössä monta kuukautta, kunnes nyt taas mennään n. 4 h yöunilla ja alan olemaan aika rikki... Vauva herättää useasti yöllä imemään rintaa, mutta vaikka nukkuu välillä jopa 3 hh putkeen en saa unta. Yleensä nukahdan n. 03 aikaan ja nukun katkonaisesti 07 asti välillä usein heräten... Onko muilla auttanut imetyksen lopettaminen??? Tää on hirveetä... Jospa syynä on vähäinen estrogeenitaso...Lääkkeitä voisin syödä, mutta mites sitten imetys, lapsi ei huoli pulloa, vain rintaa....=( Väsyttää!
 
sinsiipi
Alkuperäinen kirjoittaja uneton myös;10675691:
Täällä eräs, jolla alkaa olemaan vitsit vähissä...Lapsi pian 9 kk ja en saa nukuttua vaikka vauva nukkuu. Synnytyksen jälkeen olin uneton, mutta sen jälkeen sain nukuttua jopa 6 h yössä monta kuukautta, kunnes nyt taas mennään n. 4 h yöunilla ja alan olemaan aika rikki... Vauva herättää useasti yöllä imemään rintaa, mutta vaikka nukkuu välillä jopa 3 hh putkeen en saa unta. Yleensä nukahdan n. 03 aikaan ja nukun katkonaisesti 07 asti välillä usein heräten... Onko muilla auttanut imetyksen lopettaminen??? Tää on hirveetä... Jospa syynä on vähäinen estrogeenitaso...Lääkkeitä voisin syödä, mutta mites sitten imetys, lapsi ei huoli pulloa, vain rintaa....=( Väsyttää!

Sama tilanne täällä =( Kärsin koko raskausajan uniongelmasta. Nyt vauva viikon ja en nuku itse lainkaan. Soitin teratologiseen.... Pienen vauvan kanssa pitää zopinoxin kanssa olla imetysväli 8h mutta opamoxin kanssa ei tarvitse olla väliä.... Pakko jollain nukkua. Mies hoitaa nyt öisin vauvaa....
 
uneton myös
Sama tilanne täällä =( Kärsin koko raskausajan uniongelmasta. Nyt vauva viikon ja en nuku itse lainkaan. Soitin teratologiseen.... Pienen vauvan kanssa pitää zopinoxin kanssa olla imetysväli 8h mutta opamoxin kanssa ei tarvitse olla väliä.... Pakko jollain nukkua. Mies hoitaa nyt öisin vauvaa....

Mä söin synnytyksen jälkeen myös zopinoxia, sen kanssa nukuin n. 4 h, ilman sitä hyvä jos 1-2 h! meilläkin mies hoiti vauvaa öisin pullon kanssa ekan kuukauden ajan, oma äitinikin oli välillä apuna. Olin kuukauden ajan synnytyksen jälkeen ihan rikki unen puutteen takia! Noin kuukauden verran meni ennen kuin alko uni tulla silmään ilman lääkkeitä ( siis vähän enemmän kuin 1-2 h). Sain myös mielialalääkkeitä, sillä väsymys aiheutti minulle masennusta, baby bluesin, koko ajan vain itketti... Kuukausi oli tosi rankkaa, mutta sen jälkeen alkoi helpottamaan. Mulla hormonit todellakin teki tepposet synnytyksen jälkeen. Unen puutteen lisäksi verenpaine oli taivaassa, sydän hakkasi koko ajan hulluna ja kävin niin ylikierroksilla, että en senkään takia saanut unta, en vaikka kuinka väsytti! Kädet täristen väsymyksestä hoidin vauvaa...Soita ihmeessä neuvolaan, minä sain sieltä apua ja pääsin lääkärille ja jopa psykologille kertomaan tuntemuksistani. Kaikilla se olo ei synnytyksen jälkeen niin auvoinen ole, vaikka vauva ihana olisikin . :) Voimia sinulle!

Nyt olen lopettelemassa imetystä, jos uni maistuisi paremmin kun hormonit palautuu ennalleen. Viikko sitten lopetin yöimetyksen ja vauva on herännyt nytkahtena yönä vain kahdesti! :) Tätä lisää! Itsekin saanut ihan kohtalaisesti unta, jopa 6-7 tuntia joinakin öinä... Toivoa on... :) Vauva siis pian 10kk.
 
Viimeksi muokattu:
sinisiipi
Alkuperäinen kirjoittaja uneton myös;10697456:
Mä söin synnytyksen jälkeen myös zopinoxia, sen kanssa nukuin n. 4 h, ilman sitä hyvä jos 1-2 h! meilläkin mies hoiti vauvaa öisin pullon kanssa ekan kuukauden ajan, oma äitinikin oli välillä apuna. Olin kuukauden ajan synnytyksen jälkeen ihan rikki unen puutteen takia! Noin kuukauden verran meni ennen kuin alko uni tulla silmään ilman lääkkeitä ( siis vähän enemmän kuin 1-2 h). Sain myös mielialalääkkeitä, sillä väsymys aiheutti minulle masennusta, baby bluesin, koko ajan vain itketti... Kuukausi oli tosi rankkaa, mutta sen jälkeen alkoi helpottamaan. Mulla hormonit todellakin teki tepposet synnytyksen jälkeen. Unen puutteen lisäksi verenpaine oli taivaassa, sydän hakkasi koko ajan hulluna ja kävin niin ylikierroksilla, että en senkään takia saanut unta, en vaikka kuinka väsytti! Kädet täristen väsymyksestä hoidin vauvaa...Soita ihmeessä neuvolaan, minä sain sieltä apua ja pääsin lääkärille ja jopa psykologille kertomaan tuntemuksistani. Kaikilla se olo ei synnytyksen jälkeen niin auvoinen ole, vaikka vauva ihana olisikin . :) Voimia sinulle!

Nyt olen lopettelemassa imetystä, jos uni maistuisi paremmin kun hormonit palautuu ennalleen. Viikko sitten lopetin yöimetyksen ja vauva on herännyt nytkahtena yönä vain kahdesti! :) Tätä lisää! Itsekin saanut ihan kohtalaisesti unta, jopa 6-7 tuntia joinakin öinä... Toivoa on... :) Vauva siis pian 10kk.

Minä olen kokeillut mielialalääkkeitä aiemmin juuri unettomuuteen yms mutta ne vaan pahensivat oloa. Kokeilin edellisen lapsen jälkeen yli viittä... Minulla paino tipahtaa aina noista sinne 45kg asti ja tulee kamala ahdistus vaiikka olen syönyt puolikin vuotta samaa... Ja olen käynyt juttelemassakin. On vaan todettu että minulle eivät sovi mitkään masennuslääkkeet ja uniongelma on "määrittämätön".... Uniongelma pahenee aina stressin aikana. 5v jo olen siitä kärsinyt =( Olen käynyt unitutkimukset ja kaikki....

Tämä on neljäs lapsi ja jollain pitäisi jaksaa... Kai kärsin loppuelämän tästä =( Minulle imetys on vaan tosi tärkeää kun kaikki kolme edellistä kärsivät suolioireisesta lehmänmaito allergiasta. Pojalla on muitakin allergioita. En halua altistaa vauvaa nyt korvikkeille. Aiempien lasten kohdalla en ole tarvinnut lääkkeitä imettäessä tai raskaus aikana. Nyt huono omatunto =(
 
uneton myös
Minä olen kokeillut mielialalääkkeitä aiemmin juuri unettomuuteen yms mutta ne vaan pahensivat oloa. Kokeilin edellisen lapsen jälkeen yli viittä... Minulla paino tipahtaa aina noista sinne 45kg asti ja tulee kamala ahdistus vaiikka olen syönyt puolikin vuotta samaa... Ja olen käynyt juttelemassakin. On vaan todettu että minulle eivät sovi mitkään masennuslääkkeet ja uniongelma on "määrittämätön".... Uniongelma pahenee aina stressin aikana. 5v jo olen siitä kärsinyt =( Olen käynyt unitutkimukset ja kaikki....

Tämä on neljäs lapsi ja jollain pitäisi jaksaa... Kai kärsin loppuelämän tästä =( Minulle imetys on vaan tosi tärkeää kun kaikki kolme edellistä kärsivät suolioireisesta lehmänmaito allergiasta. Pojalla on muitakin allergioita. En halua altistaa vauvaa nyt korvikkeille. Aiempien lasten kohdalla en ole tarvinnut lääkkeitä imettäessä tai raskaus aikana. Nyt huono omatunto =(

Kuulostaapa hankalalta tilanteelta! :( Varmasti rankkaa kun ei apua löydy millään... Uniongelmat tosiaan ovat "henkisiä", itselläkin pahenee tilanne aina kun elämässä on jotain stressiä, muutoksia, jännitettävää...Olisikin niin helppoa, että vaiva parantuisi simsalabim jollain pillerillä noin vain..!

Noihin allergioihin en oikein osaa sanoa mitään, meillä onneksi lapsi ei ole ollut lainkaan allerginen, ja vaikka alussa olikin "normaaleja" vauvan mahakipuja ja koliikkiakin hieman parin kuukauden ajan, niin korvikkeet ovat sopineet ihan hyvin imetyksen rinnalla. Meillä siis ekat 4 kk annettiin korviketta imetyksen lisäksi, kun itselläni ei tullut maitoa tarpeeksi.

Imetys on hieno asia, mutta muista, että myös äidin hyvinvointi on vauvalle tärkeää :) Älä siis pode huonoa omaatuntoa turhaan. Voimia!
 
Viimeksi muokattu:
sinisiipi
Alkuperäinen kirjoittaja uneton myös;10699163:
Kuulostaapa hankalalta tilanteelta! :( Varmasti rankkaa kun ei apua löydy millään... Uniongelmat tosiaan ovat "henkisiä", itselläkin pahenee tilanne aina kun elämässä on jotain stressiä, muutoksia, jännitettävää...Olisikin niin helppoa, että vaiva parantuisi simsalabim jollain pillerillä noin vain..!

Noihin allergioihin en oikein osaa sanoa mitään, meillä onneksi lapsi ei ole ollut lainkaan allerginen, ja vaikka alussa olikin "normaaleja" vauvan mahakipuja ja koliikkiakin hieman parin kuukauden ajan, niin korvikkeet ovat sopineet ihan hyvin imetyksen rinnalla. Meillä siis ekat 4 kk annettiin korviketta imetyksen lisäksi, kun itselläni ei tullut maitoa tarpeeksi.

Imetys on hieno asia, mutta muista, että myös äidin hyvinvointi on vauvalle tärkeää :) Älä siis pode huonoa omaatuntoa turhaan. Voimia!
Minulla siis todettiin unitutkimuksissa että unettomuuden syy ei ole masennus yms psyykkinen juttu... Eikä levottomat jalta yms. Mutta kyllä stressi sitä silti pahentaa. Että vihaan tätä ongelmaa!!!!!!
 
Uneton äiti
Hei! Tämän palstan kirjoitukset ovat kuin minun näppäimistöltä syntyneitä. Tyttöni on nyt 3,5kk vanha ja uni on äidillä totaalisesti hukassa. Eilen kävin lääkärissä ja sain nukahtamislääke Zolpidemia, jonka sitten yöllä otin ja sain nukutuksi ruhtinaalliset 4 tuntia. Yöimetyksen jätin tietysti väliin. Onko kellään tietoa kuinka kauan tämän lääkkeen oton jälkeen saisi taas imettää? Lääkäri puhui n. 10 tunnista, mutta ei sanonut että maitoa pitäisi mitenkään pois pumpata. Pitääkö? Viime yötä edeltävät pari yötä ovat menneet lähes täysin valvoessa (pieniä torkahteluja lukuunottamatta). Uni ei vaan tule. Tuntuu että tavallaan alkaa nähdä jo unta mutta sitten havahtuu hereille. Onko teillä muilla unettomilla sama ongelma? Käyn ilmeisesti ylikierroksilla. Tämä sama kierre oli päällä heti synnytyksen jälkeen usean viikon ajan, tuolloin valvoin kolme yötä putkeen synnytyksen vuoksi ja viikon siitä nukuin ihan vaan muutamia tunteja yössä. En ymmärrä miten siitäkin lopulta selvisin ja kolme kuukautta tässä välissä ovat menneet yllättävän hyvin. Vauva nukkuu hyvin (jopa 6 tuntia putkeen) ja aamuyöstä/aamulla heräilee sitten tiheämmin. Todella turhauttavaa! Tuon 3kk jakson aikana jonka nukuin hyvin voin tosi hyvin. Minulla on myös niin että ahdistus/masennus johtuu unettomuudesta, ei toisin päin. Olisiko kellään vinkkejä miten tämän ylikierroksilla käymisen saisi katkaistua? Miten tuo femibion vai mikä se oli mistä täällä joku mainitsi?
Tsemppiä kaikille muille samassa tilanteessa oleville! :)
 
Uneton myös
Alkuperäinen kirjoittaja Uneton äiti;10736071:
Hei! Tämän palstan kirjoitukset ovat kuin minun näppäimistöltä syntyneitä. Tyttöni on nyt 3,5kk vanha ja uni on äidillä totaalisesti hukassa. Eilen kävin lääkärissä ja sain nukahtamislääke Zolpidemia, jonka sitten yöllä otin ja sain nukutuksi ruhtinaalliset 4 tuntia. Yöimetyksen jätin tietysti väliin. Onko kellään tietoa kuinka kauan tämän lääkkeen oton jälkeen saisi taas imettää? Lääkäri puhui n. 10 tunnista, mutta ei sanonut että maitoa pitäisi mitenkään pois pumpata. Pitääkö? Viime yötä edeltävät pari yötä ovat menneet lähes täysin valvoessa (pieniä torkahteluja lukuunottamatta). Uni ei vaan tule. Tuntuu että tavallaan alkaa nähdä jo unta mutta sitten havahtuu hereille. Onko teillä muilla unettomilla sama ongelma? Käyn ilmeisesti ylikierroksilla. Tämä sama kierre oli päällä heti synnytyksen jälkeen usean viikon ajan, tuolloin valvoin kolme yötä putkeen synnytyksen vuoksi ja viikon siitä nukuin ihan vaan muutamia tunteja yössä. En ymmärrä miten siitäkin lopulta selvisin ja kolme kuukautta tässä välissä ovat menneet yllättävän hyvin. Vauva nukkuu hyvin (jopa 6 tuntia putkeen) ja aamuyöstä/aamulla heräilee sitten tiheämmin. Todella turhauttavaa! Tuon 3kk jakson aikana jonka nukuin hyvin voin tosi hyvin. Minulla on myös niin että ahdistus/masennus johtuu unettomuudesta, ei toisin päin. Olisiko kellään vinkkejä miten tämän ylikierroksilla käymisen saisi katkaistua? Miten tuo femibion vai mikä se oli mistä täällä joku mainitsi?
Tsemppiä kaikille muille samassa tilanteessa oleville! :)

Soita esim. teratologiseen tai neuvolaan tuosta pumppausasiasta ja kuinka kauan pitää olla imettämättä. 10 tuntia kuulostaa pitältä, on nukahtamislääkkeitä, joissa varoaika on paljon lyhempi. Itse söin zopinoxia alussa, otin puoliskan 7,5 mg lääkkestä, muistaakseni piti silloin olla n. 5-6 tuntia imettämättä.

Eipä tuohon ylikierroksilla käymiseen ole antaa vinkkejä. Itsellä auttoi aika...tosin välillä on vieläkin unettomia jaksoja ja lapsi on nyt 11 kk. Lapsi nukkuu yöt hyvin tällä hetkellä, mutta itse en osaa nukkua...heräilen useasti yössä tarkistamaan onko vauvalla peitto hyvin tms... Odotan että saan lopettaa imettämisen, jospa hormonit sitten vähän tasoittuisi. Toivossa on hyvä elää :))
 
Uneton äiti
Kiitos vastauksestasi! :) Itse et ilmeisesti pumpppaillut kun otit tuota nukahtamislääkettä? Varmasti vähempikin aika voisi riittää tuon lääkkeen oton ja imetyksen välillä. Itse ylivarovaisena kysyin että onko 10 tuntia turvallinen väli niin lääkäri totesi että se on reilu väli joka varmasti riittää. Hän sanoi että imetyksen vuoksi en voi ottaa lääkettä kuin kahtena-kolmena yönä nyt peräkkäin eli ei siis yhtäjaksoisesti. Onko sinulle sanottu näin tai kuinka usein ylipäätään olet lääkettä ottanut?
Varmasti sinullakin tilanne helpottuu kun lopetat imetyksen :) Uskon pitkälti että tämä on hormonaalista ja toisille ne hormonit vain vaikuttaa enemmän kun toisille. Itse olen kärsinyt monta vuotta sitten myös ohimenevästä kilpirauhasen liikatoiminnasta. Siitä unohdinkin lääkärille mainita, täytyypä ottaa puheeksi jos joutuu vielä uudelleen käymään siellä...
Toivottavasti ehdit vastailla :) Jaksamista sinun päiviisi!
 
ylikiertelijä
Oman kokemukseni pohjalta sanoisin, että kyllä ne ylikierrokset asettuvat, kun saat pari yötä nukuttua. Itselläni ajoittain unet karkaavat stressi- tms. tilanteissa ja kierrokset nousevat. Näin kävi myös synnytyksen jälkeen, "yllätys-yllätys". Minulle auttaa siis, kun saan yön-pari nukkua unilääkkeellä, sillä pääkin selviää. Tietysti ihan tietoinen rauhoittuminen, rauhallinen ulkoilu ja hiilihydraattipitoinen iltapalakin auttavat. Synnytyksen jälkeen sain Opamoxia, jonka varoaika imetyksen suhteen oli 6 h. Minulla kävi niin onnellisesti tuolloin, että kotona opinkin sitten nukkumaan myös vauvan kanssa ja tilanne rauhoittui toistaiseksi. Mutta uniongelmia on ollut samaantyyliin ohimenevästi lähes lapsesta saakka.

Alkuperäinen kirjoittaja Uneton äiti;10736071:
Hei! Tämän palstan kirjoitukset ovat kuin minun näppäimistöltä syntyneitä. Tyttöni on nyt 3,5kk vanha ja uni on äidillä totaalisesti hukassa. Eilen kävin lääkärissä ja sain nukahtamislääke Zolpidemia, jonka sitten yöllä otin ja sain nukutuksi ruhtinaalliset 4 tuntia. Yöimetyksen jätin tietysti väliin. Onko kellään tietoa kuinka kauan tämän lääkkeen oton jälkeen saisi taas imettää? Lääkäri puhui n. 10 tunnista, mutta ei sanonut että maitoa pitäisi mitenkään pois pumpata. Pitääkö? Viime yötä edeltävät pari yötä ovat menneet lähes täysin valvoessa (pieniä torkahteluja lukuunottamatta). Uni ei vaan tule. Tuntuu että tavallaan alkaa nähdä jo unta mutta sitten havahtuu hereille. Onko teillä muilla unettomilla sama ongelma? Käyn ilmeisesti ylikierroksilla. Tämä sama kierre oli päällä heti synnytyksen jälkeen usean viikon ajan, tuolloin valvoin kolme yötä putkeen synnytyksen vuoksi ja viikon siitä nukuin ihan vaan muutamia tunteja yössä. En ymmärrä miten siitäkin lopulta selvisin ja kolme kuukautta tässä välissä ovat menneet yllättävän hyvin. Vauva nukkuu hyvin (jopa 6 tuntia putkeen) ja aamuyöstä/aamulla heräilee sitten tiheämmin. Todella turhauttavaa! Tuon 3kk jakson aikana jonka nukuin hyvin voin tosi hyvin. Minulla on myös niin että ahdistus/masennus johtuu unettomuudesta, ei toisin päin. Olisiko kellään vinkkejä miten tämän ylikierroksilla käymisen saisi katkaistua? Miten tuo femibion vai mikä se oli mistä täällä joku mainitsi?
Tsemppiä kaikille muille samassa tilanteessa oleville! :)
 
ylikiertelijä
Alkuperäinen kirjoittaja ylikiertelijä;10736763:
Oman kokemukseni pohjalta sanoisin, että kyllä ne ylikierrokset asettuvat, kun saat pari yötä nukuttua. Itselläni ajoittain unet karkaavat stressi- tms. tilanteissa ja kierrokset nousevat. Näin kävi myös synnytyksen jälkeen, "yllätys-yllätys". Minulle auttaa siis, kun saan yön-pari nukkua unilääkkeellä, sillä pääkin selviää. Tietysti ihan tietoinen rauhoittuminen, rauhallinen ulkoilu ja hiilihydraattipitoinen iltapalakin auttavat. Synnytyksen jälkeen sain Opamoxia, jonka varoaika imetyksen suhteen oli 6 h. Minulla kävi niin onnellisesti tuolloin, että kotona opinkin sitten nukkumaan myös vauvan kanssa ja tilanne rauhoittui toistaiseksi. Mutta uniongelmia on ollut samaantyyliin ohimenevästi lähes lapsesta saakka.
ja suosittelen siis ottamaan sen unilääkkeen ihan hyvissä ajoin ajatuksella "tämä yö nukutaan unilääkkeellä". sillä saat kierteen katkaistua. parin nukutun yön jälkeen sitten voit ottaa lääkkeen, JOS tarvitset, esim. et ole nukkunut klo 2 mennessä tms.
 
Uneton äiti
Alkuperäinen kirjoittaja ylikiertelijä;10736765:
ja suosittelen siis ottamaan sen unilääkkeen ihan hyvissä ajoin ajatuksella "tämä yö nukutaan unilääkkeellä". sillä saat kierteen katkaistua. parin nukutun yön jälkeen sitten voit ottaa lääkkeen, JOS tarvitset, esim. et ole nukkunut klo 2 mennessä tms.
Kiitos vastauksestasi! :) Kiva saada neuvoja ja varmasti se juuri noin on että kun saa kierteen poikki niin tilanne helpottuu. Viime yönä otin lääkkeen (5mg) yhdentoista aikaan, heräsin yhdeltä ja otin toisen lääkkeen (5mg) ja nukuin sen jälkeen ehkä 4-5 tuntia eli yhteensä huikeat 6-7 tuntia. Olo on paljon selvempi ja virkeämpi nyt :) Soitin lääkäriin ja kysyin voinko ottaa vielä kolmantena yönä unilääkettä tarvittaessa ja voinko ottaa 2kpl/yö ja hän sanoi että voin ottaa vielä yhtenä yönä ja voin ottaa kaksi tablettia. Käski odottaa 10 tuntia toisen tabletin ottamisen jälkeen ennen kuin imetän. Sitten otan yhteyttä uudestaan sinne vaikka viikonlopunkin aikana jos ei uni ala löytyä ilman pillereitä.
Olen ehkä tehnyt vähän typerästi näiden kahden ensimmäisen yön aikana kun olen ensin odotellut unta ja vasta sitten ottanut pillerin. Ehkäpä otan nyt kolmantena yönä suosiolla sen heti asenteella tämä yö nukutaan, kuten sanoit. Lohduttavaa kuulla että tästäkin kierteestä voi selvitä! Vaikkakin takaisin se luultavasti jossain vaiheessa tulee mutta olisi ihana elää normaalia elämää edes välillä...
 
Uneton äiti
Vielä kyselisin että onko kellään kokemusta kuinka monta yötä noita nukahtamislääkkeitä sais peräkkäin ottaa kun imettää? Kuinka pitkään/tiheästi olette itse käyttäneet? Olen nyt ottanut kolmena yönä ja lääkäri sanoi että ensi yönä ei saisi enää ottaa... Jännittää jo valmiiksi miten oikein yö sitten menee ilman lääkettä, kun en kyllä edellisöinä ole juuri yhtään saanu nukuttua ilman lääkettä... Muuten on kyllä olo ihan hyvä ja ylikierroksetkin tuntuu rauhoittuneen!
 
Uneton äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Uneton äiti;10737839:
Vielä kyselisin että onko kellään kokemusta kuinka monta yötä noita nukahtamislääkkeitä sais peräkkäin ottaa kun imettää? Kuinka pitkään/tiheästi olette itse käyttäneet? Olen nyt ottanut kolmena yönä ja lääkäri sanoi että ensi yönä ei saisi enää ottaa... Jännittää jo valmiiksi miten oikein yö sitten menee ilman lääkettä, kun en kyllä edellisöinä ole juuri yhtään saanu nukuttua ilman lääkettä... Muuten on kyllä olo ihan hyvä ja ylikierroksetkin tuntuu rauhoittuneen!
Lisäyksenä vielä tähän että kun otan nukahtamislääkkeen niin herään n. 4 tuntia sen ottamisen jälkeen! Silloin olen ottanut monesti toisen lääkkeen ja nukkunut sillä vielä useamman tunnin putkeen... En tiedä sitten onko minulle sopiva lääke kun en saa koko yötä kuitenkaan nukutuksi! Alitajunnassa on ilmeisesti huoli vauvasta, joka on nukkunut viime yöt isänsä kanssa toisessa huoneessa ja isä on ruokkinut vauvaa yöllä korvikkeella.
 
Uneton myös
Alkuperäinen kirjoittaja Uneton äiti;10736647:
Kiitos vastauksestasi! :) Itse et ilmeisesti pumpppaillut kun otit tuota nukahtamislääkettä? Varmasti vähempikin aika voisi riittää tuon lääkkeen oton ja imetyksen välillä. Itse ylivarovaisena kysyin että onko 10 tuntia turvallinen väli niin lääkäri totesi että se on reilu väli joka varmasti riittää. Hän sanoi että imetyksen vuoksi en voi ottaa lääkettä kuin kahtena-kolmena yönä nyt peräkkäin eli ei siis yhtäjaksoisesti. Onko sinulle sanottu näin tai kuinka usein ylipäätään olet lääkettä ottanut?
Varmasti sinullakin tilanne helpottuu kun lopetat imetyksen :) Uskon pitkälti että tämä on hormonaalista ja toisille ne hormonit vain vaikuttaa enemmän kun toisille. Itse olen kärsinyt monta vuotta sitten myös ohimenevästä kilpirauhasen liikatoiminnasta. Siitä unohdinkin lääkärille mainita, täytyypä ottaa puheeksi jos joutuu vielä uudelleen käymään siellä...
Toivottavasti ehdit vastailla :) Jaksamista sinun päiviisi!
Muistaakseni pumppailin vähän ennen kuin imetin, n. 10-20 ml /rinta. En osaa sanoa onko pakollista. Kysyin sitä silloin lääkäriltä että pitääkö pumpata, niin vastaus oli tyyliin "nooh, voithan sä pumpata jos haluat.." että en tiiä kuinka tarpeen se sitten oli. Oman mielenrauhani vuoksi sitten pikkusen pumppasin, mutta en tosiaan mitään isoja määriä.

Mulla oli ihan sama, että lääkkeen avulla sain unta, mutta uni riitti n. 4 tunniksi, ja klo 04 olin sitten silmät apposen auki eri huoneessa ja kuuntelin vaan kuuluuko itkua ja mitenkähän se mies sen vauvan kanssa pärjää jne...usein menin sitten miehen ja vauvan kanssa makoileen, usein sitten nukahdinkin aamusta 07-08 aikaan hetkeksi...hyvin pitkään meni yöt 4-5 h yöunilla...pikkuhiljaa ne siitä sitten piteni. 6-7 h yöunet on aika tavallisia! Olen nukkunut tasan kahdesti 8 tuntia viimeisten 11 kuukauden aikana. Kaikkeen sitä tottuu :)

Tuohon en osaa sanoa mitään, että kuinka monena yönä saa peräkkäin tuota sinun lääkettä ottaa...Minulle sanottiin Zopinoxista että saa ottaa vaikka joka yö kunnes alkaa "voimat" palautua ja kierrokset tasoittua ja sitten kun tuntuu että pystyy itse nukahtamaan niin jättää pois. Ei nyt kuitenkaan viikkokaupalla :) Itse tein niin että pari-kolme yötä otin lääkettä ja sitten testasin yön,parin että saanko unta ilman. Pelkäsin myös jääväni koukkuun lääkkeeseen, niin loppujen lopuksi en syönyt lääkettä kuin pari-kolme viikkoa enkä läheskään joka yö.

Alussa sitä tosiaan herää muutaman tunnin unien jälkeen, mutta varmasti sinäkin alat nukkumaan pikkuhiljaa pitempiä unia kun kierrokset ja hormonit tasoittuu. :) Voimia siihen asti! Välillä sitä vaan joutuu sinnitellä kun päivät menee kuin sumussa...eikä auta yhtään kun anoppi tms. ihmiset jotka eivät eläissään ole kokeneet unettomuutta jankkaavat miten pitää nukkua silloin kun vauvakin nukkuu ja ottaa päikkäreitä! :/

Itse olen oppinut (kun en saa tosiaan unta vauvan päikkäreiden aikaan vaikka kuinka väsyttää) ihan vaan rentoutumaan kun vauva nukkuu, siis maata sohvalla, lukea, keittää kahvit.... eli ei MITÄÄN kotitöitä silloin. Saa vähän ladattua akkuja vaikka ei unta saisikaan. Siivota pystyy sitten vauvan ollessa hereillä, eikä aina niin siistiä tartte ollakaan. :)

Mukavia rentoutumishetkiä ja ehkä vähän uniakin! Kyllä se uni sieltä joskus tulee! Olen sen itse oppinut että jos joku yö menee 2-3h unilla, niin seuraava yö yleensä on sitten parempi :)
 
Uneton äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Uneton myös;10738092:
Muistaakseni pumppailin vähän ennen kuin imetin, n. 10-20 ml /rinta. En osaa sanoa onko pakollista. Kysyin sitä silloin lääkäriltä että pitääkö pumpata, niin vastaus oli tyyliin "nooh, voithan sä pumpata jos haluat.." että en tiiä kuinka tarpeen se sitten oli. Oman mielenrauhani vuoksi sitten pikkusen pumppasin, mutta en tosiaan mitään isoja määriä.

Mulla oli ihan sama, että lääkkeen avulla sain unta, mutta uni riitti n. 4 tunniksi, ja klo 04 olin sitten silmät apposen auki eri huoneessa ja kuuntelin vaan kuuluuko itkua ja mitenkähän se mies sen vauvan kanssa pärjää jne...usein menin sitten miehen ja vauvan kanssa makoileen, usein sitten nukahdinkin aamusta 07-08 aikaan hetkeksi...hyvin pitkään meni yöt 4-5 h yöunilla...pikkuhiljaa ne siitä sitten piteni. 6-7 h yöunet on aika tavallisia! Olen nukkunut tasan kahdesti 8 tuntia viimeisten 11 kuukauden aikana. Kaikkeen sitä tottuu :)

Tuohon en osaa sanoa mitään, että kuinka monena yönä saa peräkkäin tuota sinun lääkettä ottaa...Minulle sanottiin Zopinoxista että saa ottaa vaikka joka yö kunnes alkaa "voimat" palautua ja kierrokset tasoittua ja sitten kun tuntuu että pystyy itse nukahtamaan niin jättää pois. Ei nyt kuitenkaan viikkokaupalla :) Itse tein niin että pari-kolme yötä otin lääkettä ja sitten testasin yön,parin että saanko unta ilman. Pelkäsin myös jääväni koukkuun lääkkeeseen, niin loppujen lopuksi en syönyt lääkettä kuin pari-kolme viikkoa enkä läheskään joka yö.

Alussa sitä tosiaan herää muutaman tunnin unien jälkeen, mutta varmasti sinäkin alat nukkumaan pikkuhiljaa pitempiä unia kun kierrokset ja hormonit tasoittuu. :) Voimia siihen asti! Välillä sitä vaan joutuu sinnitellä kun päivät menee kuin sumussa...eikä auta yhtään kun anoppi tms. ihmiset jotka eivät eläissään ole kokeneet unettomuutta jankkaavat miten pitää nukkua silloin kun vauvakin nukkuu ja ottaa päikkäreitä! :/

Itse olen oppinut (kun en saa tosiaan unta vauvan päikkäreiden aikaan vaikka kuinka väsyttää) ihan vaan rentoutumaan kun vauva nukkuu, siis maata sohvalla, lukea, keittää kahvit.... eli ei MITÄÄN kotitöitä silloin. Saa vähän ladattua akkuja vaikka ei unta saisikaan. Siivota pystyy sitten vauvan ollessa hereillä, eikä aina niin siistiä tartte ollakaan. :)

Mukavia rentoutumishetkiä ja ehkä vähän uniakin! Kyllä se uni sieltä joskus tulee! Olen sen itse oppinut että jos joku yö menee 2-3h unilla, niin seuraava yö yleensä on sitten parempi :)
Kaunis kiitos viestistäsi ja tsemppauksesta! :) Viestisi todellakin piristi minua! Toivon tosissaan myös sinulle hyviä unia ja tsemppiä! 8 tunnin yöunet on varmaan ihan turha toive kun on pikkulapsi ja eipä sitä oikeastaan niin pitkiä unia edes ainakaan minä tarvi. Reilu 6 tuntia on ihan hyvä saldo mulle, jos sen saisi nukuttua joka yö. Kaipa näissä unijutuissa on tärkeää että ei niistä turhaa murehdi ja paineita kanna! Nukkuu jos nukkuu... Ja tuon anopin ymmärryksen jos saavuttaisi niin se olisi kyllä hyvä :D Meillekin on juoksutettu kamomillateetä yms. ja ehdotettu että nuku päivällä. Eikä paljon kommentit "Oletpa väsyneen näköinen" auta myöskään!

Viime yö mentiin meillä ilman unilääkkeitä ja vaikeuksia oli päästä uneen, yhdeltä nukahdin ja puolen tunnin päästä jo heräsin, mutta niin vaan nukahdin taas uudestaan ja nukuin yhteensä n. 5 tuntia. Tosin heräilin välillä, mutta olen positiivisesti yllättynyt että ylipäätään nukuin :) Sisäinen kello kai se herättää aina kun olen 5 tuntia nukkunut, koska tyttö yleensä syö silloin. Niin kävi nytkin eli puoli tuntia heräämisestäni syötin tytön ja sain hänet uudestaan nukkumaan vasta parin tunnin päästä. Ehdin torkahtaa vain hetkeksi kun hän oli taas hereillä. No positiivista sekin että sain torkahdettua hetkeksi aamulla:) Mutta ei innostuta liikaa yhden yön perusteella! Suunta tuntuisi kuitenkin olevan oikea ja toivotaan että pysyy samana! :)
 
Entinen uneton
Hienoa, että ap ja muut unettomat kokevat saaneensa apua ketjusta. Mulle tuo unettomuus on tuttua esikoisen vauva-ajalta viiden vuoden takaa, ja sitä ei kyllä totisesti toivoisi kenellekään.

Mulla unettomuus oli juuri tuollaista kuin alkuperäisessä viestissä kuvattiin. Se ei liittynyt imetykseen, vaan paheni ja paheni vauva-aikana ja oli pahimmillaan 1,5 vuoden jälkeen jolloin imetyskin oli lopetettu hyvän aikaa sitten. Unet palasi vasta kun menin töihin ja pääsin takaisin normaalirytmiin. Töihin mennessä ajattelin, että en ikinä edes selviä työelämässä.. unettomuuden myötä kaikki sosiaaliset tilanteet tuntui tosi ahdistavilta ja päivät oli aivan sumua.

Olisin jälkeenpäin ajatellen todella ollut lääkehoidon tarpeessa, mutta en tullut ammattiapua pyytäneeksi. Kuitenkin, ja onneksi, siihen töihinmenoon se unettomuus lakkasi kuin seinään. Mulla siis päivärytmin ja sosiaalisten ym. virikkeiden puute oli unettomuuden syy, eikä hormonit niinkään.

Nyt toisen lapsen kohdalla olen tietoisesti lopettanut iltaiset (ja enimmäkseen muutkin) surffailut mammapalstoilla. En provosoidu tuntemattomien jorinoista enkä vatvo niitä ruudun välkkeessä pikkutunneille. Vertaistukiasiat ja sosiaaliset suhteet hoidan päivällä tuttujen kanssa. Vaikkapa lumikolan kanssa ulkoilu naapurin äitien kanssa on parempi vaihtoehto unelle kuin netissä roikkuminen. Illalla luen kirjaa muutaman sivun. Liikun tilaisuuden tullen ja yritän pysyä työssäkäyvän miehen kanssa samassa unirytmissä.

Näillä olen tän toisen lapsen kanssa välttynyt unettomuus-kierteeltä. Kuulostaa vähän samalta kuin "ihminen laihtuu syömällä vähemmän kuin kuluttaa", mutta mulle unettomuuden ratkaisu on juurikin noissa perusasioissa.

Tän toisen vauvan kanssa ei vielä (10kk) ole tullut sellaista yötä, että nukkumaan menon ajattelukin ahdistaisi. Yöt on hirveän huonoja kyllä, mutta kierteeltä olen välttynyt. Helpottaa, kun uskon vaikean vaiheen menevän ohi ja että voin vaikuttaa itse unensaantiin noilla päivän tekemisillä.

Mutta pidemmittä puheitta, toivon ihan hirveästi voimia kaikille unettomuudesta kärsiville ja sitä apua, mitä kukakin tarvitsee!!
 

Yhteistyössä