Unettomuudesta selviytyminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Onko täällä unettomuudesta kärsiviä? Ja etenkin niistä selviytyjiä? Miten se onnistui ja mistä sai apua?

Pitäisi jotain keksiä miehelle. On nyt reilun kuukauden verran kärsinyt siitä, ettei vain saa nukuttua. Voi olla hyvinkin väsynyt, mutta ei vain nuku. Välissä voi mennä yö tai pari, että saa nukuttua, mutta sitten tulee se, ettei saa nukuttua. Ei halua käyttää mitään lääkkeitä, kun pelkää niihin jäävänsä kiinni. Jotain on kuitenkin kokeillut mm.zopinox, triptyl, mutta ne eivät ole kunnolla auttaneet. Mä olen yrittänyt sanoa, että pitää vain hyväksyä, että joskus ei nukuta. Että yrittää lukea jotain vaikka, että saa ajatukset muualle, mutta miestä se kuulemma vain piristää.

Alkaa käymään omaankin oloon tämä, kun iltasella mies on kiukkua täynnä kun ei nuku. Eikä se taas helpota yhtään nukahtamista, kun käy ylikierroksilla. Miten ihmeessä tähän saisi jotain stoppia?

Onhan kokeillut ulkoilua, rentoutusjuttuja, joogaa, luonnonmukaisia "lääkkeitä" jotain rohtoja siis?
Millainen on ilmapiiri, johtuuko unettomuus stressistä kenties?Miten sitä voisi vähentää?
Millaiset on nukkumaolosuhteet, onko rauhallista, puhdasta, ei sähkölaitteita makuuhuoneessa, onko tarpeeksi viileää, nukkuuko lämpimät sukat jalassa?
Onko alitajunnassa pelko että joutuu kohta heräämään jos nukahtaa?

Vuosien jälkeen, korvatulpat. Sillä sai aikaiseksi oman maailman. Mutta kun se unettomuus voi johtuu niin monesta asiasta, että välillä siihen ei auta mikään. Sitten on pakko nukkua silloin kun saa nukuttua, vaikka päivällä. Sitä ei suositella, mutta siinä vaiheessa kun olet pyörinyt yöt jo kuukausien ajan, ja yrittänyt olla nukkumatta kuin yöllä saamatta siltikään unta, niin kannattaa nukkua siiloin kuin pystyy.

Rentouttamisharjoituksia voisi kokeilla kyllä, korvatulpatkin voisi olla hyvä ajatus.

Mies nukkuu nykyään eri huoneessa kuin minä, kun menee aikaisemmin nukkumaan. Ja parempikin niin, kun lapsi joka yö herää ja tulee mun viereen nukkumaan. Mä saan nukuttua helposti uudelleen (ainakin toistaiseksi), mies ei...

Ulkoilee kyllä ja liikuntaa saa ihan riittävästi. Suurin syy on ilmeisesti se, että pelkää nukkumaan mennessä, ettei nukahdakaan. Ja kun vielä sitten alkaa kiukuta sitä, ettei nukahda, takuuvarmasti silloin ei unta saa. Mä olen yrittänyt puhua, josko on jotain työstressiä tai muuta stressiä, mutta väittää kiven kovaan ettei ole.

Tätä menoa vaan alkaa pitää minuakin hereillä, että kohta en minäkään saa nukuttua. Ja kun lapsi herättää joka yö nimenomaan minut, niin en mäkään kohta tätä jaksa.

Alkaa tuskastuttaa, kun kaikki mitä mä ehdotan asian hyväksi, ei kelpaa.

Oon kärsiny tasasin väliajoin esiintyvästä unettomuudesta jo vuosia. Itseä ehkä eniten on auttanut se kun joskus lainasin kirjastosta aihetta käsitteleviä kirjoja. En nyt tähän hätään nimiä muista, mutta netin avulla tai kirjastonhoitajan avulla varmasti löytyy. Kirjoissa oli hyviä vinkkejä mitä vois kokeilla, että auttaako nukkumiseen. Ja se tuntui myös helpottavalta, kun jossain kirjassa kerrottiin, että sit jos ei vaan yksinkertasesti saa nukuttua niin sit ei saa. Ja se ei oo maailmanloppu (näin kärjistäen). Ja ittee on ainaki rauhottanu se, että oon vaan hyväksyny sen, että mä oon huono nukkumaan ja that`s it. Ehkä joskus asia muuttuu tai sitten ei. Eikä ainakaan kannata verrata itteensä niihin, jotka nukkuu aina tosi hyvin. :)

Melatoniiniahan saa nykyään ilman reseptiä. Ei riippuvuusriskiä. Jotakuita auttaa ja toisia ei. Itselleni tuli aamuksi sekava olo (mitä ei tule unilääkkeistä mulle) ja päänsärky, niiden takia lopetin. Satunnainen valvominenhan ei niin vaarallista. Paitsi tietty jos töissä pitää ajaa autoa tai käyttää laitteita, sillloin valvominen voi tuoda juopumukseen verrattavan olon.

Kuulostaa niin tutulta tuo "pelkää ettei saa unta." Itsellä tilanne ajautui tuohon myöskin erinäisistä syistä ja avun sain mirtazapinista. Pieni annos riittää ja siihen ei voi jäädä koukkuun koska lääke on alun perin masennuksen hoitoon tarkoitettu, mutta sen on todettu olevan tehokas myös unettomuuden hoitoon pienellä annoksella. Ja tuosta pelosta täytyy vaan pyristellä irti; se on juuri se syy mikä pitää tehokkaasti unettomuutta yllä. Kannattaa tutustua rentoutusharjoituksiin; nopea, helppo ja tehokas rentoutus on palleahengitys josta löytyy hyvin tietoa ihan jo googlettamalla.

Meneekö liian aikasin nukkumaan kun sanoit että menee ennen sinua nukkumaan. Ei kannata mennä sänkyyn turhaa pyörimään vaan valvoa sitten vaikka sinne klo 2, ja sitten mennä sänkyyn. Monesti luullaat että tarvitaan niin ja niin paljon unta, mutta se on niin yksilöllistä, joku tarttee 4 tuntia ja jotkut 8 tuntia.

Lääkärissä käyntiä suosittelen.
On joitain kotikonsteja, joita lekurit kans suosittaa, joita pitäis noudattaa, mut ei se aina onnistu.
Jos ongelma on nukahtaminen, niin varsinaiset unilääkkeet ei siihen auta, niillä tuppaa vaan olemaan semmoinen vaikutus, että olo on tokkurainen koko seuraavan päivänkin.
Erikseen sit on nukahtamislääkkeet, esim. Stilcknoct, joka kalauttaa tajun kankaalle puolessa tunnissa, mut jonka vaikutus kestää hyvin lyhyen aikaa, eli ei auta enää jos on taipumusta heräillä unesta keskellä yötä.
Ei synnytä muuta riippuvuutta kuin sen, että jos sillä totuttaa ittensä nukahtamaan, niin unensaanti ilman sitä käy ajan kanssa todella vaikeaksi. Mut voi toki käyttää myös siten, et ottaa pillerin vain silloin kun ei esim. ennen puoltayötä ole onnistunut nukahtamaan, eikä ihan joka ilta.

Yhteistyössä