Ulosotosta tietävät, apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Idioootti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Idioootti

Vieras
Olen ryssinyt jo vuosia raha-asiani aivan totaalisesti, pikavippi ja osamaksutiliä siellä täällä. Taustalla työttömyyttä, paljon omaa tyhmyyttä ja huonoa tuuria.

Nyt tuli ensimmäinen maksuhäiriömerkintä kulutusluotosta, eli pikavipistä. Rahaa ei ole yhtään ja olenkin päättänyt, että annan kaikkien vippien/osamaksujuttujen mennä ulosottoon. Pientä pankkilainaani olen tähänkin mennessä hoitanut hyvin, ja puhelimet/vakuutukset/vuokrat ei ole sinne menossa. Tavallaan jopa helpottaa, että vuosien "taistelu" on ohi, ja nyt se merkintä tuli. Yritykset solmia maksusuunnitelmia jne ei onnistunut, koska rahaa ei ollut edes niihin.

Tästä alkaa uusi aika. Miten tuo "ulosottoon meneminen" käytännössä toimii, jätän vaan vipit maksamatta? Alkaako ulosottomies heti soittelemaan, vai vasta silloin kun olen työssä? Olen tällä hetkellä työtön (mieheni on töissä), joten ulosmitattavaa minulla ei ole. Tarkoituksena olisi kuitenkin alkaa maksamaan noita velkoja pois HETI kun työn saan. Saako työnantaja aina tietää ulosottoveloista, vai voiko niitä lyhentää sinne itse? Voiko tästä summasta keskustella jotain, vai onko se aina se 1/3 osa palkasta?

En kaipaa moraalisaarnaa tai v-ttuilua, koska tiedän tämän olevan oma vikani ja kadun tätä tilannetta todella paljon. Haluan nyt kuitenkin laittaa raha-asiat järjestykseen, alkaa lyhentämään velkojani ja ottamaan vastuun asioista. Velkaa ei minulla määrällisesti ole mitenkään aivan älyttömästi, mutta on kuitenkin.

Kaikki vinkit ja kokemukset on tervetulleita. Toivottavasti tänne tunneliin alkaa pilkottamaan valoa, olo tuntuu nyt jo jostain syystyä helpottuneemmalta kuin aikoihin. Ehkä sen takia, että yhtäkään pikavippiä ei tule enää otettua, koska sitä ei edes saa..

[QUOTE="mietiskelijä";28680874]muuta en tiiä mutta ulosottohan vie sit veronpalautukset jos sellaisia on[/QUOTE]

Viekööt vaan, ne rahat menee kuitenkin omaan velkataakkaan joten ihan hyvään käyttöön..

Käsittääkseni ulosotossa on ns suojaosuus, mikä pitää jäädä. Onko lapsia? Ulosottoukkeleiden kanssa pystyy kyllä neuvottelemaan. Pitää vaan olla reipas ja ottaa ajoissa yhteyttä.

Eniten minua kiinnostaisi itse asiassa tietää se, että miten tää ulosotto oikein etenee.

Nyt tilanne on siis se, että sain asiakastiedolta ilmoituksen maksuhäiriömerkinnästä. Ulosotosta/käräjäoikeudesta tms en ole saanut vielä mitään. Kun saan ulosottomieheltä ensimmäisen kirjeen, voinko tehdä siitä maksusuunnitelman? Voinko tehdä maksusuunnitelman jokaisesta kirjeestä, mikä ulosottoon on menossa? Eli alkaisin vapaaehtoisesti maksamaan näitä, ja näin ollen itse ulosmittaus ei alkaisi ollenkaan? Voiko näin tehdä usean eri laskun kanssa? Luottotiedot on menneet jo, mutta sitä ULOSMITTAUSTA välttelen viimeiseen asti. Eli haluan itse sopia heidän kanssaan, että maksan kyllä.

[QUOTE="A P";28680908]Eniten minua kiinnostaisi itse asiassa tietää se, että miten tää ulosotto oikein etenee.

Nyt tilanne on siis se, että sain asiakastiedolta ilmoituksen maksuhäiriömerkinnästä. Ulosotosta/käräjäoikeudesta tms en ole saanut vielä mitään. Kun saan ulosottomieheltä ensimmäisen kirjeen, voinko tehdä siitä maksusuunnitelman? Voinko tehdä maksusuunnitelman jokaisesta kirjeestä, mikä ulosottoon on menossa? Eli alkaisin vapaaehtoisesti maksamaan näitä, ja näin ollen itse ulosmittaus ei alkaisi ollenkaan? Voiko näin tehdä usean eri laskun kanssa? Luottotiedot on menneet jo, mutta sitä ULOSMITTAUSTA välttelen viimeiseen asti. Eli haluan itse sopia heidän kanssaan, että maksan kyllä.[/QUOTE]Soita sille ulosottomiehelle tai -tädille niin asia lähtee hoitumaan. Niin yksinkertaista.

[QUOTE="A P";28680915]En tosissaan ole vielä saanut mitään kirjettä/yhteydenottoa sieltä, eikös vasta sen jälkeen asiaa voi alkaa heidän kanssaan hoitamaan? Kun edes tiedän, että kelle soitan...[/QUOTE]Etsit omankuntasi ulosottomiehen numeron ja soitat hänelle, kyllä voi olla yhteydessä sinnepäin ilman heidän yhteydenottoaankin.

Entä jos ottaisit pankkiisi yhteyttä ja pankkilainalla kattaisit kaikki velat? Tulisi paljon edullisemmaksi. Kokemusta on, olen kolme kertaa hoitanut mieheni pois pikavippikierteestä sekä ulosotto uhan alta. Jos olette naimisissa, niin yhteistä kotia ei helposti realisoida vaan jotain nopeasti rahaksi muutettavaa kuten auto. Jos ette ole naimisissa, niin ulosotto ei koske miehesi nimissä olevia varoja.
Pikavipit on helvetistä ja pitäisi lailla kieltää. Mieheni sairastaa masennusta ja holtittomuus raha-asioissa näkyi hänellä näin.
Voimia, kyllä tästä selviää, mutta saattaa viedä vuosia.

Odottele kirjettä ulosotosta.

Siinä on lasku jonka maksamalla voi vielä välttää merkinnän. Mutta jos ei ole kykyä maksaa,soitto paperissa olevalle ulosottomiehelle/naiselle.

Itsellä on ainakin kohdille sattunut mukava ulosottomies jonka kanssa on ollut helppo ja mukava asioida. Aina on homma toiminut ja aina on hän kysellyt että kuinka haluaisin maksaa. Kun olen ehdotellut suunnitelmaa hänelle,on se sopinut. Ja näin olen saanut makseltua kaikki pois. Vuosi enää merkintöjä jäljellä ja olen vapaa näistä :)

Kaiken a ja o on se että olet itse aktiivinen ja on haluja selvittää tilanne.

[QUOTE="A P";28680908]Eniten minua kiinnostaisi itse asiassa tietää se, että miten tää ulosotto oikein etenee.

Nyt tilanne on siis se, että sain asiakastiedolta ilmoituksen maksuhäiriömerkinnästä. Ulosotosta/käräjäoikeudesta tms en ole saanut vielä mitään. Kun saan ulosottomieheltä ensimmäisen kirjeen, voinko tehdä siitä maksusuunnitelman? Voinko tehdä maksusuunnitelman jokaisesta kirjeestä, mikä ulosottoon on menossa? Eli alkaisin vapaaehtoisesti maksamaan näitä, ja näin ollen itse ulosmittaus ei alkaisi ollenkaan? Voiko näin tehdä usean eri laskun kanssa? Luottotiedot on menneet jo, mutta sitä ULOSMITTAUSTA välttelen viimeiseen asti. Eli haluan itse sopia heidän kanssaan, että maksan kyllä.[/QUOTE]

voit tehdä maksusuunnitelman siitä mitä sulla siellä on. Onko sulla omaisuutta kuten autoa tai muuta? asuntoa ne ei lähe ulosmittaamaan jos velka on pieni.

Summasta ei voi sinänsä keskustella, ainoastaa siinä tapauksessa jos sulla jää alle suojaosuuden ja ne ei saa muutoin mitään tai jos maksat enemmän kuin suojaosuuden jälkeen täytyis. Alle sen mitä ne laillisesti saa niin ei suostu. Näin mulle sano uo et ne ei saa suostua alle siihen mitä he laillisesti saa.

voit tehdä maksusuunnitelman siitä mitä sulla siellä on. Onko sulla omaisuutta kuten autoa tai muuta? asuntoa ne ei lähe ulosmittaamaan jos velka on pieni.

Summasta ei voi sinänsä keskustella, ainoastaa siinä tapauksessa jos sulla jää alle suojaosuuden ja ne ei saa muutoin mitään tai jos maksat enemmän kuin suojaosuuden jälkeen täytyis. Alle sen mitä ne laillisesti saa niin ei suostu. Näin mulle sano uo et ne ei saa suostua alle siihen mitä he laillisesti saa.

Tilanne on se, että minulla ei ole tällä hetkellä lainkaan tuloja, mutta mieheni voi lyhentää velkaani (yhteisestä elämisestä ne on tullut). Heti kun saan itse työpaikan, voin alkaa lyhentään velkaani itse ja kerralla enemmän. Omaisuutta ei ole, vuokralla asun.

[QUOTE="Vieras";28680936]Entä jos ottaisit pankkiisi yhteyttä ja pankkilainalla kattaisit kaikki velat? Tulisi paljon edullisemmaksi. Kokemusta on, olen kolme kertaa hoitanut mieheni pois pikavippikierteestä sekä ulosotto uhan alta. Jos olette naimisissa, niin yhteistä kotia ei helposti realisoida vaan jotain nopeasti rahaksi muutettavaa kuten auto. Jos ette ole naimisissa, niin ulosotto ei koske miehesi nimissä olevia varoja.
Pikavipit on helvetistä ja pitäisi lailla kieltää. Mieheni sairastaa masennusta ja holtittomuus raha-asioissa näkyi hänellä näin.
Voimia, kyllä tästä selviää, mutta saattaa viedä vuosia.[/QUOTE]

vaikka olisitte naimisissa UO ei koske miehesi nimissä oleviin varoihin, ei omaisuuteen ei palkkaan. Jos on yhteistä niin joo. Siihe ei avioliitto vaikuta

Huonoa tuuria voi olla vaikka puolison sairastuminen ja pitkäaikainen poissaolo työelämästä ja sitä kautta tulojen pienentyminen. Monta pientä asiaa yhdessä kumoloituu suureksi ja tilanne pääsee ryöstäytymään käsistä, erityisesti jos ei osaa ennakoida tilanteita. Oma mieheni häpesi tilannettaan ja yriti parilla vipillä paikkailla taloutta, kun auto piti huoltaa. Ei kehdannut kertoa, että rahaa ei ollutkaan. Siitä se alkoi.
Huonoa tuuria voi ola työttömyys, pitkäaikaissairaus yms eli kaikki asiat, joita ihminen ei itse aiheuta itselleen.

[QUOTE="A P";28680956]Tilanne on se, että minulla ei ole tällä hetkellä lainkaan tuloja, mutta mieheni voi lyhentää velkaani (yhteisestä elämisestä ne on tullut). Heti kun saan itse työpaikan, voin alkaa lyhentään velkaani itse ja kerralla enemmän. Omaisuutta ei ole, vuokralla asun.[/QUOTE]

Sitten voit sopia jonkun pienen summan millä alat makselemaan. Ne on ihan tyytyväisiä et osoitat halukkuutta itse alkaa maksamaan. Silloin myös korot ei kasva. Soitat omalle uo-miehelle ja keskustelette maksusuunnitelmasta. Niiden kanssa pääsee monesti hyvään yhteisymmärrykseen. Tosin mulkkujakin on.
Tsemppiä!

[QUOTE="vieras";28680938]Huonoa tuuria? Miten tuurilla voi olla mitään tekemistä siihen että sotkee omat raha-asiat, jos ei nyt sentään uhkapelejä harrasta.[/QUOTE]

Entinen työpaikkani ei maksanut palkkaani, ja siitä aiheutui viimeinen sysäys tähän tilanteeseen. Kai sitä voisi sanoa huonoksi tuuriksi. Uhkapelejä en ole koskaan harrastanut.

Jos miehelläsi on tuloja, niin mies kipin kapin pankkiin anomaan ylimääräistä lainaa, jolla hoitelette velat pois ja lainaan järkevä takaisinmaksusuunnitelma. Jos on jotain helposti realisoitavaa omaisuutta, niin myykää.
Luottotietojen menetys kohdallasi vaikuttaa monta vuotta ja aika moneen asiaan. Välttäisin sitä viimeiseen asti.

velka kasvaa ulosotossa paljon ja nopeasti. jos et ala velkaa lyhentämään, palautuu velat uudestaan ulosotosta perintätoimistolle. sielä korot nousee taas. jos edelleen et maksa, menee ne takaisin ulosottoon jne.. siinä ne menee edestakaisin jos et niitä maksa ja summa nousee koko ajan..

[QUOTE="Vieras";28680965]Jos miehelläsi on tuloja, niin mies kipin kapin pankkiin anomaan ylimääräistä lainaa, jolla hoitelette velat pois ja lainaan järkevä takaisinmaksusuunnitelma. Jos on jotain helposti realisoitavaa omaisuutta, niin myykää.
Luottotietojen menetys kohdallasi vaikuttaa monta vuotta ja aika moneen asiaan. Välttäisin sitä viimeiseen asti.[/QUOTE]

Maksuhäiriömerkintä tuli jo. Tiedän kyllä sen vaikutukset, mutta tällä hetkellä pidän sitä jopa helpottavana koska se ainakin katkaisee velanottokierteen.

Seuraavaksi verlkojat käyttävät saamisiaan oikeudessa vahvistettava. Saat jokaisesta vireille tulevasta asiasta haastee postitse, tämä kannattaa allekirjoitta ja palautta määräaikaan mnnessä. Oikeuskäsittelyn jälkeen asia siirtyy ulosottomiehelle.

Ilman oikeuden päätöstä ulosttoon päätyvät aika harvat julkiset saatavat.

Työttömällä on oikeus tehdä työtä 4 kk ilman ulosottoa, sen jälkeen työnantajalle toimitetaan maksukielto, jonka ylijäävän osan saat tilillesi palkkapäivänä.

On ollut tapauksia, joissa on ulosotto on vienyt rahoja myös puolison tililtä, silloin jos velallisella on ollut käyttöoikeus ko tiliin.