Saako mistään apua velkoihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nouseva kuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juuri tuon takia haluaisin lyhentää yhtä velkaa, jolloin korot ja muut maksut olisivat pienemmät. Velkasumma itsessään on tietysti aina sama.
Ensin siis selvitän mitä olen velkaa ja minne ja mihin kaikkeen mulla menee rahaa ja kuinka paljon, ja varaan ajan velkaneuvojalle, jolta kysyn tuosta Takuu-säätiöstä. Yritän sen ajan pitää ulosotosta muut velat pois. Suostuuko ulosotto odottamaan sillä perusteella että esim. haetaan Takuu-säätiön takausta tai velkajärjestelyä? Vai elääkö se ulosotto aina omaa elämäänsä? Ulosmitataanko palkasta automaattisesti vai voiko ulosoton kanssa sopia että maksan tämän ja tämän verran kuussa?

Velkajärjestelyhakemuksen aikana ulosottotoimenpiteitä ei saa tehdä. Ulosotosta on olemassa laki ja määrät paljonko saa ulosmitatata. Periaatteessa ulosottoviranomaisten TÄYTYY ulosmitata lain määräämät minimisummat kuukaudessa, jos tuloja on riittävästi. Pienistä summista voi yrittää sopia, mutta harvoi se onnistuu ilman hyviä perusteluja kuten sairautta tms. Suuri ongelma on usein, että velkaneuvontaan on kuukausien jonot, ainakin kaupungeissa. Ulosotto ei hyväksy maksamista vain yhdelle velkojalle, koska maksujen tasavertaisuus täytyy ottaa huomioon. Ensiksi ulosmitataan verot, sakot ja elatusmaksut. Sitten katsotaan muita velkoja.

[QUOTE="vieras";25866881]Velkajärjestelyhakemuksen aikana ulosottotoimenpiteitä ei saa tehdä. Ulosotosta on olemassa laki ja määrät paljonko saa ulosmitatata. Periaatteessa ulosottoviranomaisten TÄYTYY ulosmitata lain määräämät minimisummat kuukaudessa, jos tuloja on riittävästi. Pienistä summista voi yrittää sopia, mutta harvoi se onnistuu ilman hyviä perusteluja kuten sairautta tms. Suuri ongelma on usein, että velkaneuvontaan on kuukausien jonot, ainakin kaupungeissa. Ulosotto ei hyväksy maksamista vain yhdelle velkojalle, koska maksujen tasavertaisuus täytyy ottaa huomioon. Ensiksi ulosmitataan verot, sakot ja elatusmaksut. Sitten katsotaan muita velkoja.[/QUOTE]

Tällä hetkellä vain yksi velka on ulosotossa, ja se on noin 600e, joten toivottavasti tuon pystyisin sopimaan. Yksi ystäväni ainakin pystyi sopimaan ulosoton kanssa että hän maksoi pienemmän summan kuin mitä palkasta olisi ulosmitattu. Veroja, sakkoja tai elatusmaksuja ei ole.
Takuu-säätiöön pystyy käsittääkseni tekemään hakemuksen ilman velkaneuvojaa, vaikka se onkin suositeltavaa. Kunhan saan ensin velkani listattua...

Ja seuraava velka on menossa ulosottoon... Olen ottanut sinne yhteyttä mutta odotan nyt vastausta. Minun pitäisi nimittäin muuttaa ensi kuussa, ja maksaa takuuvuokra. Ja muutan työn perässä. Jos minulta ulosmitataan seuraavasta palkasta iso osa, en pysty muuttamaan, jonka seurauksena jäisin tänne työttömäksi enkä pystyisi maksamaan yhtään mitään enkä saisi mitään avustusta mistään! Mitäs mä sitten tekisin?? Olisin sillan alla, jee... Toivottavasti ulosotto suostuu joustamaan hieman, pystyisin maksamaan sitten huhtikuun lopussa isomman summan koska saan lomarahat. Vielä en ole saanut selvitettyä mitä olen velkaa ja minne, tuntuu ettei vain energia riitä mitenkään kuin yhteen pieneen asiaan kerrallaan. Todella toivoton olo. :(

[QUOTE="äiti";25878752]Velan maksu tulee eteen jossain vaiheessa. Olisi kannattanut aiemmin miettiä.[/QUOTE]

Älä?? Ihanko totta??? Kiitos kaunis tuosta viestistäsi, se auttaa mua tosi paljon!

ota tuonne Takuu-säätiöön yhteyttä, jos löytyy velanmaksukykyä niin on mahdollisuus 4% korolla saada lainaa aina 34000e asti ja 8 vuoden maksuajalla... itsellä se kohta edessä... ja kannattaa muuten miettiä että mistä se holtiton velkaantuminen johtuu. jos on holtittomat elämäntavat niin se voi ja on huono hoitamaan asioita, muistamisen kanssa vaikeuksia ja impulsiivisuutta niin taustalla voi olla myös vaivoja joihin on olemassa hoitoakin... kokemuksella voin kertoa...

Jos vain pystyt sopimaan velkojien kanssa maksusuunnitelmasta, älä päästä mitään ulosottoon, ainakin aiemmin se "käräjämaksu" oli 180 euroa per velka kun tehtiin päätös ulosotosta. Oman kokemuksen mukaan perintätoimistot niputtavat kiitettävästi perimiään maksuja ja saa tehtyä hyvin niitä maksusopimuksia, kun vain otat yhteyttä ennen ulosottouhkauksen eräpäivää. Tsemppiä, kyllä se vielä kirkastuu! (Itse saanut sovittua ja maksettua 14 000 euroa, osa valitettavasti kävi ulosotossa. Aikaa meni 9 vuotta, epäonninen parinmuodostus suurin syy...)

Tiedän mistä velkaantumiseni johtuu, ja se syy on poistunut. Ja aina aikaisemmin olen hoitanut asiani hyvin, joten mulla on näyttöä myös asioiden hoitamisesta! Mulle on myönnetty asuntolaina ja luottokortti, ei näin olisi jos olisin luonteeltani jotenkin holtiton. Laitoin viestiä Takuu-säätiöön viime viikolla mutta en ole saanut sieltä lainkaan vastausta. Yritän sopia ulosotossa olevat ja pitää muut velat pois sieltä.

Sain Takuu-säätiöstä vastauksen, ja he sanoivat että voin aivan hyvin antaa kaiken mennä ulosottoon jossa ne lainat yhdistyvät, ja sitten teen ulosoton kanssa maksusopimuksen, ja että se on myös lainanhoitoa ihan samalla tavalla kuin maksaisin velkojalle tai perintätoimistolle. Olin hieman yllättynyt tuosta vastauksesta, mutta taidan tehdä noin. Minulla on siis kaksi lainaa joissa ei maksuongelmaa ole ollut, joten niiden kohdalla mietin vielä että mitä teen.

Tuollainenkin on tarjolla. Saa muistakin kaupungeista
http://www.lahti.fi/www/cms.nsf/pages/37472575F65948D6C2257538002C1590
Sosiaalinen luotto on tarkoitettu Lahdessa vakinaisesti asuville pienituloisille ja
vähävaraisille henkilöille, joilla ei ole mahdollisuutta saada kohtuuehtoista luottoa pankista
esim. maksuhäiriömerkinnän vuoksi. Sosiaalisen luoton myöntäminen edellyttää, että luoton saaja
kykenee maksamaan kuukausittaiset lyhennykset ja korot. Mikäli hakijalla on velkoja myönnetään
sosiaalista luottoa vain silloin, kun hän koko velkatilanteensa saadaan järjesteltyä. Sosiaalista luottoa ei
myönnetä säännöllisesti toimeentulotukea saaville henkilöille.

Sosiaalisen luoton käyttökohteita voivat olla mm.
* kodin hankinnat
* terveydenhuoltomenot
* työllistymisen tukeminen
* asumisen turvaaminen
* velkakierteen katkaiseminen
* muu hakijan itsenäiseen selviytymiseen vaikuttava meno

Yhteistyössä